Protokół Nr I/2006

obrad pierwszej sesji piątej kadencji

Rady Miejskiej w Strumieniu,

odbytych w dniu 27 listopada 2006 r. o godz. 1530

w sali obrad Urzędu Miejskiego w Strumieniu

Obecni: nowo wybrani radni Rady Miejskiej V kadencji, radni Rady Miejskiej poprzedniej IV kadencji, radni Rady Powiatu z terenu Gminy, Burmistrz – Strumienia – elekt, proboszcz Parafii Rzymsko-Katolickiej w Strumieniu, proboszcz Parafii Ewangelicko-Augsburskiej w Drogomyślu, sołtysi i wiceprzewodniczący Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek i zakładów budżetowych, przedstawiciel Komisariatu Policji w Strumieniu – wg załączonych list obecności oraz pracownicy Urzędu Miejskiego, przedstawiciele lokalnej prasy i mieszkańcy Gminy.

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.     Burmistrz Strumienia – mgr inż. Adam Zaręba

2.     z-ca Burmistrza Strumienia – mgr inż. Tadeusz Rychły

3.     Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko

4.     Sekretarz Strumienia – Daniela Kula

5.     Przewodnicząca Miejskiej Komisji Wyborczej w Strumieniu – mgr Urszula Strządała

Porządek obrad:

1.        Otwarcie sesji, stwierdzenie prawomocności jej zwołania.

2.        Wręczenie radnym zaświadczeń o wyborze.

3.        Złożenie ślubowania przez radnych.

4.        Przedstawienie porządku obrad.

5.        Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia regulaminu wyboru przewodniczącego Rady Miejskiej w Strumieniu.

6.        Wybory przewodniczącego Rady Miejskiej:

a)      zgłaszanie kandydatów,

b)     powołanie komisji skrutacyjnej,

c)      przeprowadzenie głosowania,

d)     ogłoszenie wyników,

e)        podjęcie uchwały w sprawie wyboru przewodniczącego Rady Miejskiej w Strumieniu.

7.        Wybory wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej:

a)        zgłaszanie kandydatów,

b)       powołanie komisji skrutacyjnej,

c)        przeprowadzenie głosowania,

d)       ogłoszenie wyników,

e)        podjęcie uchwały w sprawie wyboru przewodniczącego Rady Miejskiej w Strumieniu.

8.        Sprawozdanie Burmistrza Strumienia o stanie Gminy.

9.        Wolne głosy i wnioski.

10.   Zakończenie.

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył przewodniczący poprzedniej kadencji Rady Miejskiej  w Strumieniu Pan Henryk Mikołaj Sosna, który prowadzenie obrad sesji przekazał radnej – seniorce nowo wybranej Rady Pani Anastazji Żur.

Na prośbę radnej – seniorki A. Żur – zebrani, minutą ciszy uczcili pamięć 23 górników, którzy zginęli w kopalni „Halemba” oraz zmarłego byłego radnego działacza społecznego naszej Gminy Henryka Arkularego, którego pogrzeb odbył się w dniu dzisiejszym.

Następnie radna – seniorka A. Żur na podstawie listy obecności stwierdziła, że w obradach uczestniczy 15 radnych na 15 ustawowego składu Rady – obrady są zatem prawomocne.

Radna - seniorka A. Żur przywitała nowo wybranych Radnych Rady Miejskiej, zaproszonych gości oraz mieszkańców gminy Strumień.

 

ad. 2.

 

Na prośbę radnej – seniorki A. Żur Przewodnicząca Miejskiej Wyborczej w Strumieniu Pani Urszula Strządała wręczyła Radnym zaświadczenia o wyborze na radnego.

Pani U. Strządała w imieniu Miejskiej Komisji Wyborczej złożyła Radnym życzenia owocnej pracy w czasie kadencji Rady.

 

ad. 3.

 

Radna – seniorka A. Żur wyjaśniła ceremonię złożenia ślubowania przez nowo wybranych radnych.

W pierwszej kolejności radna seniorka A. Żur odczytała rotę ślubowania i złożyła ślubowanie.

Następni najmłodsza wiekiem radna Anna Głowinkowska wyczytała kolejno nazwiska i imiona wszystkich radnych, którzy złożyli ślubowanie wypowiadając słowo „Ślubuję”.

 

ad. 4.

 

Radna – seniorka A. Żur przedstawiła porządek obrad sesji.

Porządek obrad został przyjęty bez uwag.

 

 

ad. 5.

 

Na prośbę radnej – seniorki A. Żur – Radca prawny mgr Roman Szymonek szczegółowo omówił zmiany proponowane w swej opinii do projektu uchwały w sprawie regulaminu wyboru przewodniczącego Rady Miejskiej w Strumieniu.

Radny K. Pasiut zaproponował głosowanie nowej wersji uchwały, która uwzględnia naniesione poprawki (nową wersję radni otrzymali).

Radca prawny R. Szymonek wyjaśnił, że w tym przypadku właściwsze jest głosowanie każdej poprawki osobno.

W związku z powyższym radna – seniorka A. Żur poddała pod głosowanie kolejno proponowane zmiany w projekcie uchwały.

1)     Poprawka w § 2 projektu uchwały (słowo „jednoczesnego”) – została przyjęta 14 głosami „za”, przy 1 „wstrzymującym się od głosu”.

2)     Poprawka ust. 9 Regulaminu – została przyjęta jednogłośnie (głosowało 15 radnych).

3)     Poprawka ust. 12 Regulaminu – została przyjęta jednogłośnie (głosowało 15 radnych).

4)     Poprawka ust. 17 pkt 8 Regulaminu – została przyjęta jednogłośnie (głosowało 15 radnych).

Następnie radna – seniorka A. Żur poddała pod głosowanie projekt uchwały z naniesionymi poprawkami.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr I/1/2006 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 listopada 2006 r. w sprawie regulaminu wyboru przewodniczącego Rady Miejskiej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 6.

 

Radna seniorka A. Żur – odczytując art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1900 r. o samorządzie gminnym, dotyczący sposobu wyboru przewodniczącego Rady zapytała, czy Radni mają uwagi do sposobu wyboru przewodniczącego Rady?

Radni nie zgłosili żadnych uwag.

 

a)

 

Radna seniorka A. Żur poprosiła o zgłaszanie kandydatur na przewodniczącego Rady.

Radna A. Głowinkowska zgłosiła kandydaturę radnego Czesława Grenia, uzasadniając swoją kandydaturę.

Na pytanie radnej seniorki – radny C. Greń wyraził zgodę na kandydowanie.

Radny J. Szeruda zgłosił kandydaturę radnego Jana Jałowiczora.

Na pytanie radnej seniorki – radny J. Jałowiczor wyraził zgodę na kandydowanie.

Ponieważ więcej kandydatur nie zgłoszono radna A. Żur poddał pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów.

„Za” zamknięciem listy głosowało 13 radnych, „wstrzymało się od głosu” 2 radnych.

 

b)

 

Radna seniorka A. Żur poprosił o zgłaszanie co najmniej 3 radnych do pracy w komisji skrutacyjnej do przeprowadzenia wyboru przewodniczącego Rady Miejskiej w Strumieniu.

Radny J. Jałowiczora zgłosił radnego M. Janika.

Radna C. Skowron zgłosiła radną A. Głowinkowską.

Radny S. Światała zgłosił radnego K. Pisiuta.

Zgłoszeni radni wyrazili zgodę na pracę w komisji skrutacyjnej.

Radna seniorka A. Żur stwierdził, że do komisji skrutacyjnej zgłoszono 3 radnych.

Następnie proponowany skład komisji poddał pod głosowanie: „za” głosowało 12 radnych, „wstrzymało się od głosu” 3 radnych.

Radna seniorka A. Żur stwierdziła, że Rada Miejska w Strumieniu powołała Komisję Skrutacyjną w składzie:

1.       radny M. Janik,

2.       radna Anna Głowinkowska,

3.       radny Karol Pisiut.

Radna A. Żur przekazała Komisji Skrutacyjnej listę kandydatów na przewodniczącego Rady, a następnie ogłosiła 10 minutową przerwę w obradach dla ukonstytuowania się Komisji Skrutacyjnej oraz sporządzenia kart do głosowania.

 

c)

 

Komisja Skrutacyjna rozdała radnym karty do głosowania, a przewodniczący Komisji radny M. Janik przypomniał zasady głosowania.

Radna seniorka A. Żur ogłosiła 5 minutową przerwę dla zachowania tajności głosowania. Poinformowała także radnych, że na sali znajduje się parawan, który pozwoli radnym zachować tajność głosowania.

Po przerwie – przewodniczący Komisji Skrutacyjnej M. Janik kolejno, wg listy obecności wywoływał radnych, którzy swoje karty do głosowania wrzucali do urny wyborczej.

Radna seniorka A. Żur ogłosiła kolejną 10 minutową przerwę w obradach dla ustalenia wyników wyborów przez Komisję Skrutacyjną.

 

d)

 

Radna seniorka A. Żur poprosił przewodniczącego Komisji Skrutacyjnej o odczytanie protokołu z przeprowadzonego głosowania na przewodniczącego Rady Miejskiej w Strumieniu.

Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej M. Janik odczytał protokół Komisji Skrutacyjnej przedstawiający wyniki tajnego głosowania. (Protokół Komisji Skrutacyjnej w załączeniu).

Radna seniorka stwierdziła, że w wyniku tajnego głosowania – przewodniczącym Rady Miejskiej w Strumieniu został radny Czesław Greń.

e)

 

Radna seniorka A. Żur przedstawił projekt uchwały w sprawie wyboru przewodniczącego Rady Miejskiej w Strumieniu wyjaśniając przy tym, że Rada podejmując tą uchwałę wyraża swoje stanowisko, że głosowanie zostało przeprowadzone prawidłowo, zgodnie z przepisami oraz przyjętą wcześniej przez radnych procedurą.

Powyższy projekt uchwały radna seniorka A. Żur poddała pod głosowanie.

14 głosami „za”, przy 1 „wstrzymującym się od głosu” – podjęta została:

Uchwała Nr I/2/2006 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 listopada 2006 r. w sprawie wyboru przewodniczącego Rady Miejskiej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

Radna seniorka A. Żur przekazała dalsze prowadzenie obrad nowo wybranemu przewodniczącemu Rady Miejskiej w Strumieniu – radnemu Czesławowi Greniowi.

 

ad. 7.

 

Przewodniczący Rady C. Greń podziękował radnej seniorce A. Żur za sprawne prowadzenie I części obrad sesji. Podziękował też radnym za okazane zaufanie i wybór na przewodniczącego Rady.

Następnie przystąpiono do wyborów wiceprzewodniczących (kolejno dwóch równorzędnych wiceprzewodniczących).

 

a)

 

Przewodniczący Rady C. Greń poprosił o zgłaszanie kandydatur na wiceprzewodniczącego Rady.

Radny J. Szeruda zgłosił kandydaturę radnego Jana Jałowiczora.

Radna C. Skowron zgłosiła kandydaturę radnego S. Świtały.

Więcej kandydatur nie zgłoszono.

Radni J. Jałowiczora i S. Świtała wyrazili zgodę na kandydowanie na wiceprzewodniczącego Rady.

Przewodniczący Rady C. Greń poddał pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów.

„Za” zamknięciem listy głosowało 12 radnych, „wstrzymało się od głosu” 3 radnych.

 

b)

 

Radny S. Światała zgłosił wniosek, aby wybory przeprowadziła komisja skrutacyjna powołana do wyboru przewodniczącego Rady.

Przewodniczący C. Greń przypomniał skład komisji i wniosek radnego S. Światły poddał pod głosowanie.

„Za” wnioskiem głosowało 12 radnych, „wstrzymało się od głosu” 3 radnych, zatem skład komisji został przyjęty.

Przewodniczący Rady C. Greń przekazał listę kandydatów Komisji Skrutacyjnej i ogłosił 5 minutową przerwę w obradach dla przygotowania kart do głosowania.

c)

 

Komisja Skrutacyjna rozdała karty do głosowania, a przewodniczący Komisji M. Janik przypomniał zasady głosowania.

Po krótkiej przerwie – radni wywołani kolejno przez przewodniczącego Komisji M. Janika wrzucili swoje karty do głosowania do urny wyborczej.

Przewodniczący Rady C. Greń ogłosił 10 minutową przerwę w obradach dla ustalenia wyników wyborów.

 

d)

 

Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej M. Janik odczytał protokół Komisji Skrutacyjnej przedstawiający wyniki tajnego głosowania. (Protokół Komisji Skrutacyjnej w załączeniu).

Radny C. Greń stwierdził, że w wyniku tajnego głosowania – wiceprzewodniczącym Rady Miejskiej w Strumieniu został radny Jan Jałowiczor.

Następnie przystąpiono do wyboru drugiego wiceprzewodniczącego.

W dalszym ciągu przystąpiono do wyboru drugiego wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej w Strumieniu.

 

a)

 

Przewodniczący Rady C. Greń poprosił o zgłaszanie kandydatur na drugiego wiceprzewodniczącego Rady.

Radny M. Janik zgłosił kandydaturę radnego Stanisława Balasa. Radny S. Balas nie wyraził zgody na kandydowanie.

Radny J. Jałowiczor zgłosił kandydaturę radnego Jana Szerudy.

Radna C. Skowron zgłosiła kandydaturę radnego Stanisława Świtały.

Radni J. Szeruda i S. Świtała wyrazili zgodę na kandydowanie na wiceprzewodniczącego Rady.

Więcej kandydatur nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady C. Greń poddał pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów.

„Za” zamknięciem listy głosowało 14 radnych, „wstrzymało się od głosu” 1 radnych.

 

b)

 

Przewodniczący Rady C. Greń zaproponował, aby wybory przeprowadziła Komisja Skrutacyjna powołana do przeprowadzenia poprzednich wyborów wiceprzewodniczącego.

Propozycja ta, poddana pod głosowanie została przyjęta 13 głosami „za”, przy 2 „wstrzymujących się od głosu”.

Przewodniczący Rady C. Greń przekazał listę kandydatów Komisji Skrutacyjnej i ogłosił 5 minutową przerwę w obradach dla przygotowania kart do głosowania.

 

 

c)

 

Komisja Skrutacyjna rozdała karty do głosowania, a przewodniczący Komisji M. Janik przypomniał zasady głosowania.

Po krótkiej przerwie (dla zapewnienia tajności głosowania) kolejno wywołani radni wrzucili swoje karty do głosowania do urny wyborczej.

Przewodniczący Rady C. Greń ogłosił 10 minutową przerwę w obradach dla ustalenia przez Komisję Skrutacyjną wyników wyborów.

 

d)

 

Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej M. Janik odczytał protokół Komisji Skrutacyjnej przedstawiający wyniki wyborów. (Protokół Komisji Skrutacyjnej w załączeniu).

Przewodniczący Rady C. Greń stwierdził, że w wyniku tajnego głosowania drugim wiceprzewodniczącym Rady Miejskiej w Strumieniu został radny Stanisław Świtała.

 

e)

 

Przewodniczący C. Greń odczytał kolejno dwa projekty uchwały w sprawie wyboru wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej w Strumieniu wyjaśniając przy tym, że Rada podejmując tą uchwałę wyraża swoje stanowisko, że głosowanie zostało przeprowadzone prawidłowo, zgodnie z przepisami oraz przyjętą wcześniej przez radnych procedurą.

Następnie oba projekty uchwał kolejno poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr I/3/2006 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 listopada 2006 r. w sprawie wyboru wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr I/4/2006 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 listopada 2006 r. w sprawie wyboru wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

Przewodniczący Rady C. Greń poprosił wiceprzewodniczących: J. Jałowiczora i S. Świtałę o zajęcie miejsca przy stole prezydialnym.

 

ad. 8.

 

Burmistrz A. Zaręba omówił krótko „Sprawozdanie Burmistrza Strumienia o stanie Gminy”, które złożył na ręce radnych w formie pisemnej.

Przewodniczący C. Greń poprosił o ewentualne uwagi i pytania do „Sprawozdania”.

Żadnych uwag nie zgłoszono.

ad. 9.

 

Burmistrz A. Zaręba zgłosił wniosek o zwołanie w ciągu 7 dni sesji nadzwyczajnej celem rozpatrzenia sprawy zatwierdzenia taryfy za zbiorowe odprowadzanie ścieków i ustalenia dopłaty do ceny za ścieki. Burmistrz uzasadnił szczegółowo swój wniosek (omówił procedurę zatwierdzania taryfy, której termin upływa z dniem 4 grudnia br.).

Przewodniczący Rady C. Greń przyjął wniosek Burmistrza oraz podjął decyzję o zwołaniu sesji nadzwyczajnej na dzień 1 grudnia 2006 r. o godz. 1600 dla rozpatrzenia sprawy zatwierdzenia taryfy za odprowadzanie ścieków.

Radny I. Duda zapytał, dlaczego nowa Rada ma podjąć decyzję w sprawie taryfy, i od kiedy biegnie termin do jej zatwierdzenia?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił: wniosek Wodociągów Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o. o. w Ustroniu wpłynął w dniu 20 października br., poprzednia kadencja Rady kończyła się 27 października br., nie było więc czasu na opracowanie taryfy i zwołanie sesji w ustawowym terminie.

Dyrektor Gimnazjum w Strumieniu R. Gądek zaprosił zebranych do wzięcia udziału w organizowanym przez Gimnazjum w dniu 28 listopada br. konkursie – dyktandzie „Strumieńska Żaba” oraz otwarciu Muzeum Żaby.

Wiceprzewodniczący Rady J. Jałowiczor poinformował, że z dniem 30 listopada br. przechodzi na emeryturę, a funkcję dyrektora Gimnazjum pełni obecnie Pan Roman Gądek.

Pan A. Ochodek – radny poprzedniej kadencji Rady pogratulował obecnym radnym wyboru na radnego, a radnej A. Żur przekazał książkę dyżurów, jakie pełnili dotychczasowo radni ze Strumienia.

Pani A. Mazur – radna poprzedniej kadencji – podziękowała dotychczasowemu Burmistrzowi za sprawne, wyważone zarządzanie Gminą, życzyła Skarbnikowi na przyszłość dużo pieniędzy, Radzie osiągnięcia sukcesów, a Pani Burmistrz – elekt aby jej młodzieńczy zapał i kobieca intuicja zostały wykorzystane dla dobra całej Gminy i jej mieszkańców oraz aby pod koniec kadencji zapewniły jej szacunek i uznanie społeczności Gminy.

Pani Burmistrz – elekt A. Grygierek życzyła wszystkim udanej pracy i dobrej współpracy.

Przewodniczący Rady C. Greń poinformował jakie komisje Rady działały w poprzedniej kadencji oraz poprosił radnych, aby zastanowili się przed następną sesją, w której komisji Rady chcieliby pracować.

 

ad. 10.

 

Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady I sesji V kadencji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 1805) słowami „zamykam I sesję V kadencji Rady Miejskiej w Strumieniu”.

Zapis dźwiękowy obrad sesji Rady Miejskiej w Strumieniu stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Protokołowała: Janina Wyleżuch

Przewodniczący

Czesław Greń