Uchwała Nr XLIV/309/2006

Rady Miejskiej w Strumieniu

z dnia 30 marca 2006 r.

 

w sprawie: regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1, art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (DzU z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 19 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków1) - na wniosek Burmistrza Strumienia - Rada Miejska w Strumieniu

 

uchwala:

 

ROZDZIAŁ l

PRZEPISY OGÓLNE

§ 1

Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków określa prawa i obowiązki przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego oraz odbiorców usług.

§ 2

Użyte w regulaminie określenia oznaczają:

1) ustawa - ustawa z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków1) (DzU Nr 72, poz. 747 z późn. zm.);

2) odbiorca - odbiorca usług, o którym mowa w art. 2 pkt 3 ustawy;

3) przedsiębiorstwo - przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, o którym mowa w art. 2 pkt 4 ustawy;

4) umowa - umowa o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzenie ścieków, o której mowa w art. 6 ustawy;

5)   wodomierz główny - przyrząd pomiarowy, o którym mowa w art. 2 pkt 19 ustawy;

6)   wodomierz - przyrząd pomiarowy zainstalowany na wewnętrznej instalacji wodociągowej obiektu budowlanego przy punkcie czerpalnym wody;

7) wodomierz dodatkowy - przyrząd pomiarowy zainstalowany za wodomierzem głównym służący ustaleniu ilości wody bezpowrotnie zużytej, zainstalowany i utrzymywany na koszt odbiorcy;

8) wodomierz własny - przyrząd pomiarowy mierzący ilość wody pobranej z własnych ujęć wody, zainstalowany i utrzymywany na koszt odbiorcy, na jego wniosek lub za jego zgodą;

9)   ścieki przemysłowe – ścieki, o których mowa w art. 2 pkt 11 ustawy;

10)   okres obrachunkowy - okres rozliczeń za usługi dostawy wody i odprowadzania ścieków określony w umowie.

ROZDZIAŁ II

MINIMALNY POZIOM USŁUG ŚWIADCZONYCH PRZEZ PRZEDSIĘBIORSTWO WODOCIĄGOWO-KANALIZACYJNE W ZAKRESIE DOSTARCZANIA WODY I ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW

§ 3

1.     Ilość wody dostarczanej odbiorcy oraz ilość odprowadzanych ścieków określa umowa. Umowa może również ustalać dopuszczalny poziom zanieczyszczeń ścieków wprowadzanych przez odbiorcę.

2.     Minimalne ciśnienie wody, przed każdym punktem czerpalnym, określają przepisy prawa budowlanego.

§ 4

1.  Przedsiębiorstwo, zgodnie z przepisami ustawy, ma obowiązek zapewnić w szczególności:

1) zdolności dostawcze posiadanego przyłącza wodociągowego, zapewniając dostawę wody do odbiorcy w ilości ustalonej w umowie;

2)  przepustowość posiadanego przyłącza kanalizacyjnego, zapewniającą odprowadzenie ścieków w ilości określonej w umowie;

3)  dostawę wody o jakości przeznaczonej do spożycia przez ludzi;

4)  ciągłość i niezawodność dostaw wody z urządzeń wodociągowych oraz odprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych posiadanych przez przedsiębiorstwo;

5)  zakup, zainstalowanie i utrzymanie na własny koszt wodomierza głównego, po odbiorze technicznym przyłącza i zawarciu umowy.

2.  Przedsiębiorstwo ma prawo do przeprowadzania bieżącej kontroli ilości i jakości odprowadzanych ścieków bytowych i ścieków przemysłowych oraz kontroli przestrzegania umownych ustaleń dotyczących technicznych warunków przyłączenia do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej.

§ 5

W celu utrzymania minimalnego poziomu usług świadczonych przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków odbiorcy są zobowiązani do korzystania z zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków w sposób niepowodujący pogorszenia jakości usług świadczonych przez przedsiębiorstwo, a w szczególności do:

1)  utrzymania instalacji wodociągowych w stanie technicznym uniemożliwiającym wtórne zanieczyszczenie wody w wyniku wystąpienia skażenia chemicznego lub bakteriologicznego;

2)  zabezpieczenia instalacji przed cofnięciem się wody z instalacji wodociągowej, powrotu ciepłej wody lub wody z instalacji centralnego ogrzewania;

3)  natychmiastowego powiadamiania przedsiębiorstwa o awaryjnych zmianach ilości i jakości odprowadzanych ścieków przemysłowych;

4)  nie zmieniania, bez uzgodnień z przedsiębiorstwem, uzyskanych warunków technicznych przyłączenia do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej;

5)  utrzymywania pomieszczeń, w których zainstalowany jest wodomierz lub urządzenie pomiarowe, w stanie uniemożliwiającym jego uszkodzenie i oddziaływania zakłócające jego prawidłowe działanie oraz zabezpieczenie pomieszczenia przed zalaniem, zamrożeniem i dostępem osób niepowołanych;

6)  utrzymywania przyłącza w stanie niepowodującym pogorszenia warunków eksploatacji sieci, w przypadku, gdy przyłącze wodociągowe lub kanalizacyjne nie znajduje się w posiadaniu przedsiębiorstwa;

7)  użytkowania instalacji kanalizacyjnej w sposób niepowodujący zakłóceń funkcjonowania sieci kanalizacyjnej;

8)  umożliwienia przedsiębiorstwu dostępu do dokumentacji technicznej, danych z eksploatacji dotyczących własnych ujęć wody odbiorcy i instalacji zasilanych z tych ujęć, w zakresie umożliwiającym ustalenie czy mogą one oddziaływać na instalacje zasilane z sieci eksploatowanej przez przedsiębiorstwo oraz ustalenie ilości ścieków odprowadzanych do kanalizacji;

9)  umożliwienia przedsiębiorstwu dostępu do własnych ujęć wody i instalacji zasilanych z tych ujęć, a także połączonych z siecią własnych instalacji odbiorców, jeżeli zachodzą uzasadnione przesłanki, że instalacje odbiorcy mogą negatywnie oddziaływać na poziom usług świadczonych przez przedsiębiorstwo;

10) wykorzystywania przyłącza kanalizacyjnego i wody z sieci wodociągowej wyłącznie w celach i na warunkach określonych w umowie.

§ 6

1.     Jeżeli w trakcie eksploatacji przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego, będącego w posiadaniu odbiorcy, powstanie zagrożenie istotnego obniżenia poziomu usług świadczonych przez przedsiębiorstwo, odbiorca jest zobowiązany do niezwłocznego usunięcia przyczyn zagrożeń.

2.     W przypadku, gdy odbiorca nie usunie zagrożenia pomimo wezwania ze strony przedsiębiorstwa, ma ono prawo podjąć wszelkie działania zmierzające do usunięcia zagrożenia. Działania przedsiębiorstwa nie mogą naruszać prawa własności przyłącza przysługującego odbiorcy.

ROZDZIAŁ III

SZCZEGÓŁOWE WARUNKI l TRYB ZAWIERANIA ORAZ ROZWIĄZYWANIA UMÓW Z ODBIORCAMI USŁUG

A. Postanowienia ogólne

§ 7

Postanowienia umów zawieranych przez przedsiębiorstwo z odbiorcami nie mogą ograniczać praw i obowiązków stron wynikających z przepisów ustawy, przepisów wykonawczych wydanych na podstawie ustawy oraz postanowień niniejszego regulaminu.

§ 8

1.  Umowa określa szczegółowe obowiązki stron, w tym zasady utrzymania przyłączy oraz warunki usuwania ich awarii.

2.  W przypadku, gdy przyłącza nie są w posiadaniu przedsiębiorstwa, odpowiedzialność przedsiębiorstwa za zapewnienie ciągłości i jakości świadczonych usług jest ograniczona do posiadanych przez przedsiębiorstwo urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych.

3.  Umowa określa miejsce wykonywania usługi dostawy wody i odbioru ścieków.

§ 9

1.  Umowy są zawierane na czas nieokreślony, z zastrzeżeniem postanowień ust. 2.

2.  Przedsiębiorstwo zawiera umowy na czas określony:

1)  gdy tytuł prawny osoby, której nieruchomość została przyłączona do sieci, został ustanowiony na czas określony;

2)  na wniosek osoby, której nieruchomość została przyłączona do sieci.

§ 10

1.  Zmiana warunków umowy następuje w drodze aneksu do umowy sporządzonego w formie pisemnej.

2.  Nie wymaga zachowania formy pisemnej zmiana taryfy w czasie obowiązywania umowy.

§ 11

W przypadku zmiany stanu prawnego nieruchomości przyłączonej do sieci przedsiębiorstwa, skutkującej zmianą odbiorcy, przedsiębiorstwo zawiera umowę z nowym odbiorcą z zachowaniem dotychczasowych warunków technicznych świadczenia usług.

B. Zasady zawierania umów

§ 12

1.  Umowa jest zawierana na pisemny wniosek osoby posiadającej tytuł prawny do nieruchomości, która została przyłączona do sieci znajdującej się w posiadaniu przedsiębiorstwa.

2.  Wraz z wnioskiem osoba, o której mowa w ust. 1, jest zobowiązana przedstawić przedsiębiorstwu dokument określający aktualny stan prawny przyłączanej nieruchomości.

3.  Jeżeli z treści tego dokumentu nie wynika tytuł prawny osoby składającej wniosek do władania nieruchomością jest ona zobowiązana przedłożyć dokument potwierdzający ten tytuł, z zastrzeżeniem ust. 4.

4.  Umowa może zostać zawarta również z osobą, która korzysta z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym, po uprawdopodobnieniu przez nią faktu korzystania z przyłączonej nieruchomości.

5.  Przedsiębiorstwo może określić wzór wniosku o zawarcie umowy.

6.  W umowie winno być zawarte zobowiązanie odbiorcy do pisemnego poinformowania przedsiębiorstwa o utracie prawa do korzystania z nieruchomości.

§ 13

1.       Wniosek właściciela lub zarządcy budynku wielolokalowego lub budynków wielolokalowych o zawarcie umowy z osobami korzystającymi z lokali znajdujących się w budynku wielolokalowym zawiera w szczególności:

1)  określenie osób korzystających z lokali, w tym określenie rodzaju tytułu prawnego do zajmowanego lokalu wraz ze zgodą takiej osoby na zawarcie umowy, potwierdzoną własnoręcznym podpisem;

2)  oświadczenie wnioskodawcy o poinformowaniu osób korzystających z lokali o zasadach rozliczania różnic oraz o obowiązku ponoszenia na rzecz przedsiębiorstwa opłat z tego tytułu;

3)     schemat wewnętrznej instalacji wodociągowej w budynku wielolokalowym za wodomierzem głównym wraz z określeniem lokalizacji wszystkich punktów czerpalnych.

2.       Przedsiębiorstwo może określić wzór wniosku, o którym mowa w ust. 1.

3.       W terminie 30 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku przedsiębiorstwo jest zobowiązane wydać informację techniczną określającą wymagania techniczne.

§ 14

Przedsiębiorstwo sporządza projekt umowy w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku o zawarcie umowy.

 

C. Zasady rozwiązywania umów

§ 15

1.  Umowa może być rozwiązana przez każdą ze stron z zachowaniem okresu wypowiedzenia. Okres wypowiedzenia oraz warunki wypowiedzenia określa umowa.

2.  Rozwiązanie umowy za wypowiedzeniem następuje poprzez złożenie oświadczenia drugiej stronie zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego.

§ 16

1.     Umowa może być rozwiązana w drodze porozumienia stron.

2.     Umowa zawarta na czas określony ulega rozwiązaniu z chwilą upływu czasu, na jaki została zawarta.

§ 17

Umowa wygasa w przypadku:

1)  śmierci odbiorcy usług będącego osobą fizyczną;

2)  utraty przez odbiorcę prawa do korzystania z nieruchomości;

3)  zakończenia postępowania upadłościowego w celu likwidacji lub likwidacyjnego strony będącej przedsiębiorcą;

4)  utraty przez przedsiębiorstwo zezwolenia na prowadzenie działalności;

5)  wygaśnięcia umowy zawartej z właścicielem lub zarządcą budynku wielolokalowego.

§ 18

Po rozwiązaniu lub wygaśnięciu umowy przedsiębiorstwo zaprzestaje dostawy wody i/lub odbioru ścieków, w szczególności poprzez zamknięcie przyłącza wodociągowego i/lub kanalizacyjnego oraz demontaż wodomierza głównego.

ROZDZIAŁ IV

SPOSÓB ROZLICZEŃ W OPARCIU O CENY l STAWKI OPŁAT USTALONE W TARYFACH

§ 19

Rozliczenia za usługi zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków są prowadzone przez przedsiębiorstwo z odbiorcami wyłącznie w oparciu o ceny i stawki opłat określone w ogłoszonych taryfach.

§ 20

Okres obrachunkowy jest nie krótszy niż jeden miesiąc i nie dłuższy niż sześć miesięcy.

§ 21

1.  Wejście w życie nowych taryf nie stanowi zmiany umowy.

2.  Stosowanie przez przedsiębiorstwo cen i stawek opłat wynikających z nowych, prawidłowo podanych do wiadomości publicznej taryf, nie wymaga odrębnego informowania odbiorców o ich wysokości.

3.  Przedsiębiorstwo dołącza do umowy aktualnie obowiązującą taryfę lub jej wyciąg wraz z informacją o wysokości dopłaty gminy, zawierający ceny i stawki opłat właściwe dla odbiorcy, będącego stroną umowy.

§ 22

1.  Podstawą obciążenia odbiorcy należnościami za usługi świadczone przez przedsiębiorstwo jest faktura.

2.  W przypadku budynku wielolokalowego, w którym odbiorcami są również osoby korzystające z poszczególnych lokali, przedsiębiorstwo wystawia odrębną fakturę zarządcy lub właścicielowi takiego budynku oraz odrębne faktury osobom korzystającym z lokali.

3.  Przedsiębiorstwo dostarcza odbiorcy fakturę nie później niż 14 dni od daty dokonania odczytu lub, w sytuacji, kiedy ilość świadczonych usług jest ustalana na innej podstawie niż wskazania wodomierza lub urządzenia pomiarowego, do końca okresu obrachunkowego.


§ 23

Szczegółowe warunki prowadzenia rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków określa rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 marca 2002 r. w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzania ścieków (DzU Nr 26, poz. 257).

§ 24

1.  Jeżeli odbiorca pobiera wodę z ujęć własnych i wprowadza ścieki do urządzeń przedsiębiorstwa, w razie braku urządzeń pomiarowych ilość odprowadzonych ścieków jest ustalana jako równa ilości wody pobranej, ustalonej na podstawie wskazań wodomierza własnego. W przypadku jego braku – ryczałtem określonym na podstawie rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody.

2.  Jeżeli odbiorca pobiera wodę z ujęć własnych oraz urządzeń przedsiębiorstwa i wprowadza ścieki do urządzeń przedsiębiorstwa, w razie braku urządzeń pomiarowych ilość odprowadzonych ścieków może być ustalana jako suma wskazań wodomierza własnego i wodomierza głównego. W przypadku ich braku – ryczałtem określonym na podstawie rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody.

ROZDZIAŁ V

WARUNKI PRZYŁĄCZANIA DO SIECI

§ 25

Osoba ubiegająca się o przyłączenie jej nieruchomości do sieci składa przedsiębiorstwu wniosek o przyłączenie, który powinien zawierać:

1)  imię i nazwisko (lub nazwę) wnioskodawcy;

2)  adres do korespondencji;

3)  w przypadku osób prawnych odpis z właściwego rejestru wskazujący na sposób reprezentacji podmiotu;

4)  określenie rodzaju instalacji i urządzeń służących do odbioru usług;

5)  określenie ilości przewidywanego poboru wody, jej przeznaczenia oraz charakterystyki zużycia wody;

6)  wskazanie przewidywanej ilości odprowadzanych ścieków i ich rodzaju (w przypadku dostawców ścieków przemysłowych również jakości odprowadzanych ścieków oraz zastosowanych lub planowanych do zastosowania urządzeń podczyszczających);

7)  opis nieruchomości, do której będzie dostarczana woda i/lub, z której będą odprowadzane ścieki, w szczególności określenie jej powierzchni, sposobu zagospodarowania i przeznaczenia;

8)  wskazanie planowanego terminu rozpoczęcia poboru wody i dostarczania ścieków.


§ 26

1.  Do wniosku, o którym mowa w § 25, osoba ubiegająca się o przyłączenie do sieci powinna załączyć:

1)     dokument określający stan prawny nieruchomości, której dotyczy wniosek;

2)      mapę sytuacyjną, określającą usytuowanie nieruchomości, o której mowa w ust. 1, względem istniejących sieci wodociągowej i kanalizacyjnej oraz innych obiektów i urządzeń uzbrojenia terenu.

2.  Przedsiębiorstwo może przygotować i bezpłatnie udostępnić odpowiedni wzór wniosku.

§ 27

Wraz z wydaniem warunków technicznych przyłączenia do sieci, strony zawierają pisemne porozumienie w sprawie zasad przekazania, wybudowanego przez przyszłego odbiorcę, przyłącza wodociągowego i/lub kanalizacyjnego.

§ 28

1.  Jeżeli są spełnione warunki techniczne umożliwiające przyłączenie nieruchomości do sieci, przedsiębiorstwo w terminie 30 dni od otrzymania prawidłowo wypełnionego wniosku, o którym mowa w § 25 wraz z kompletem załączników, wydaje osobie ubiegającej się o przyłączenie nieruchomości dokument pod nazwą „Warunki przyłączenia do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej". W razie braku możliwości przyłączenia nieruchomości do sieci przedsiębiorstwo w terminie 21 dni od dnia otrzymania wniosku, o którym mowa w § 25, informuje o tym osobę ubiegającą się o przyłączenie, wskazując wyraźnie na powody, które uniemożliwiają przyłączenie.

2.  Dokument, o którym mowa w ust. 1 powinien, co najmniej:

1)  wskazywać miejsce i sposób przyłączenia nieruchomości do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej, w tym miejsce zainstalowania wodomierza głównego i/lub urządzenia pomiarowego;

2)  określać maksymalną ilość wody dostarczanej do nieruchomości z podziałem na poszczególne cele;

3)  określać maksymalną ilość ścieków odprowadzanych z nieruchomości i ich jakość;

4)  zawierać informacje o rodzaju i zawartości dokumentów, jakie powinna przedłożyć osoba ubiegająca się o przyłączenie do sieci oraz podmiotach, z jakimi należy uzgodnić lub, do jakich należy zgłosić fakt przyłączenia oraz projekt przyłącza;

5)  wskazywać okres ważności wydanych warunków przyłączenia, nie krótszy niż 1 rok.

3.  Dokument, o którym mowa w ust 1 może określać:

1)  parametry techniczne przyłącza;

2)  miejsce zainstalowania wodomierza głównego, a w przypadku, gdy wnioskodawca proponuje pomiar ilości odprowadzanych ścieków inaczej niż na podstawie odczytów ilości pobieranej wody, urządzenia pomiarowego do mierzenia ilości odprowadzanych ścieków lub też wodomierzy dodatkowych do mierzenia ilości wody, której nie odprowadza się do kanalizacji.

§ 29

1.       Warunki przyłączenia do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej wydawane osobie ubiegającej się o przyłączenie do sieci mogą na wniosek tej osoby obejmować nie tylko warunki wykonania przyłącza wodociągowego i/lub kanalizacyjnego, ale również zgodę na wybudowanie przez przyszłego odbiorcę ze środków własnych urządzeń wodociągowych i/lub kanalizacyjnych.

2.       W przypadku określonym w ust. 1 przedsiębiorstwo i osoba ubiegająca się o przyłączenie, przed wydaniem warunków przyłączenia do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej są zobowiązane do zawarcia umowy regulującej tryb i zasady przekazania gminie urządzeń wybudowanych przez przyszłego odbiorcę ze środków własnych.

3.       Przejęcie przez gminę wybudowanych urządzeń następuje w drodze przeniesienia własności, ustanowienia ograniczonego prawa rzeczowego lub zawarcia innej umowy umożliwiającej korzystanie przedsiębiorstwu z tych urządzeń zgodnie z przeznaczeniem.

4.       Wybór konkretnej formy przejęcia wymaga akceptacji gminy i osoby ubiegającej się o przyłączenie.

5.       Umowa, o której mowa w ust. 2, pod rygorem nieważności winna być zawarta w formie pisemnej.

6.       Umowa, o której mowa w ust. 2, winna określać, co najmniej:

1)  termin wybudowania urządzenia;

2)  warunki techniczne, jakie urządzenie musi spełniać;

3)  zasady kontroli realizacji inwestycji przez przedsiębiorstwo;

4)  zasady wyceny inwestycji;

5)  termin przejęcia urządzenia.

§ 30

1.  Warunkiem przystąpienia do prac zmierzających do przyłączenia nieruchomości do sieci jest pisemne uzgodnienie z przedsiębiorstwem dokumentacji technicznej (w tym projektu) i sposobu prowadzenia tych prac oraz warunków i sposobów dokonywania przez przedsiębiorstwo kontroli robót.

2.  Spełnienie warunku wskazanego w ust. 1 nie jest wymagane, jeżeli przyłączenie do sieci wykonuje na zlecenie odbiorcy przedsiębiorstwo, które wydało warunki przyłączenia do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej dla danej nieruchomości. Przedsiębiorstwo wykonuje tę usługę odpłatnie. Przed przystąpieniem do wykonania usługi przedsiębiorstwo sporządza na własny koszt i przedkłada osobie ubiegającej się o podłączenie do akceptacji szczegółowy wykaz planowanych kosztów.

3.  Osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci w celu uzyskania pisemnego uzgodnienia, o którym mowa w ust. 1, przedkłada przedsiębiorstwu odpowiednie dokumenty i informacje. Wykaz niezbędnych dokumentów i informacji przedsiębiorstwo doręcza nieodpłatnie każdej osobie ubiegającej się o podłączenie nieruchomości wraz z wydanymi „Warunkami przyłączenia do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej".

4.  Przedsiębiorstwo wydaje pisemne uzgodnienie, o którym mowa w ust. 1, w terminie 14 dni od daty złożenia kompletu dokumentów i informacji wskazanych w wykazie, o którym mowa w ust. 3.

§ 31

Przed zawarciem umowy przedsiębiorstwo dokonuje odbioru wykonanego przyłącza pod kątem spełnienia warunków technicznych.

ROZDZIAŁ VI

TECHNICZNE WARUNKI OKREŚLAJĄCE MOŻLIWOŚĆ DOSTĘPU DO USŁUG WODOCIĄGOWO-KANALIZACYJNYCH

§ 32

Techniczne możliwości świadczenia usług, o których mowa w art. 15 ust. 4 ustawy, nie istnieją gdy zabraknie wymaganych zdolności produkcyjnych ujęć, stacji uzdatniania i oczyszczalni ścieków oraz zdolności dostawczych istniejących układów dystrybucji wody i odprowadzania ścieków.

ROZDZIAŁ VII

SPOSÓB DOKONYWANIA ODBIORU PRZEZ PRZEDSIĘBIORSTWO WYKONANEGO PRZYŁĄCZA

§ 33

1.  W ramach prac związanych z odbiorem przyłącza przedsiębiorstwo dokonuje sprawdzenia zgodności wykonanych prac z wydanymi przez przedsiębiorstwo „Warunkami przyłączenia do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej" oraz z projektem przyłącza.

2.  Jeżeli „Warunki przyłączenia do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej" obejmowały również zobowiązanie wybudowania przez przyszłego odbiorcę ze środków własnych, urządzeń wodociągowych i/lub kanalizacyjnych, to warunkiem przystąpienia do odbioru przyłącza może być wcześniejszy odbiór wybudowanych urządzeń wodociągowych i/lub kanalizacyjnych.

3.  Określone w warunkach przyłączenia próby i odbiory częściowe oraz końcowe są przeprowadzane przy udziale upoważnionych przedstawicieli stron.

4.  Odbiór jest wykonywany przed zasypaniem przyłącza. Wszelkie odcinki przyłącza ulegające częściowemu zakryciu (tzw. prace zanikające) należy zgłaszać do odbioru przed zasypaniem.

5.  Zasypanie przyłącza winno być poprzedzone wykonaniem operatu geodezyjnego, w zakresie wskazanym w warunkach technicznych, w dwóch egzemplarzach, z których jeden dostarcza się do przedsiębiorstwa, a drugi do odpowiedniego organu zajmującego się aktualizacją dokumentacji geodezyjnej.


§ 34

1.     Po zgłoszeniu gotowości do odbioru, przedsiębiorstwo dokonuje odbioru w ciągu trzech dni po dacie zgłoszenia w terminie uzgodnionym z odbiorcą.

2.     Wyniki prób i odbiorów, o których mowa w § 33 ust. 3, są potwierdzane przez strony w sporządzanych protokołach.

§ 35

Przedsiębiorstwo może określić wzory zgłoszenia odbioru oraz protokół odbioru.

§ 36

1.  Zgłoszenie odbioru technicznego przyłącza powinno zawierać, co najmniej:

1) dane identyfikujące inwestora i adres przyłącza;

2) termin odbioru proponowany przez wykonawcę;

3) inne warunki odbioru, np. zamknięcie sieci eksploatowanej.

2.     Protokół odbioru technicznego przyłącza powinien zawierać, co najmniej:

1) dane techniczne charakteryzujące przedmiot odbioru (średnica, materiał, długość, elementy uzbrojenia);

2) rodzaj odprowadzanych ścieków dla przyłącza kanalizacyjnego;

3) skład i podpisy członków komisji dokonującej odbioru;

4) uwagi dotyczące różnic pomiędzy projektem a realizacją przyłącza.

ROZDZIAŁ VIII

STANDARDY OBSŁUGI ODBIORCÓW USŁUG ORAZ SPOSÓB POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU NIEDOTRZYMANIA CIĄGŁOŚCI LUB ODPOWIEDNICH PARAMETRÓW ŚWIADCZONYCH USŁUG

§ 37

1.     Przedsiębiorstwo jest zobowiązane do udzielania wszelkich istotnych informacji dotyczących:

1)  prawidłowego sposobu wykonywania przez odbiorcę umowy o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków;

2)  warunków przyłączenia się do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej przez nowych odbiorców;

3)  występujących zakłóceń w dostawach wody lub w odprowadzaniu ścieków;

4)  występujących awarii urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych;

5)  planowanych przerw w świadczeniu usług.

2.     Przedsiębiorstwo udziela informacji za pośrednictwem telefonu, faksu lub elektronicznych środków przekazu, bez zbędnej zwłoki, jednakże w terminie nie dłuższym niż 3 dni.

3.     Jeżeli wniosek o udzielenie informacji został przedłożony na piśmie, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne udziela odpowiedzi w tej samej formie w terminie 14 dni od otrzymania wniosku chyba, że osoba zwracająca się o informację wyraźnie zaznaczyła, iż informacja ma być udzielona w jednej z form wskazanych w ust. 2.

4.     Jeżeli udzielenie informacji nie jest możliwe w terminach określonych w ust. 2 i 3, przedsiębiorstwo przed upływem terminów wskazanych w ust. 2 i 3 informuje o tym fakcie osobę, która złożyła wniosek o informację i wskazuje ostateczny termin udzielenia odpowiedzi. Termin ten w żadnym wypadku nie może być dłuższy niż 30 dni od dnia złożenia wniosku.

§ 38

1.  Każdy odbiorca ma prawo zgłaszania reklamacji dotyczących sposobu wykonywania przez przedsiębiorstwo umowy, w szczególności ilości i jakości świadczonych usług oraz wysokości opłat za te usługi.

2.  Reklamacja jest zgłaszana w formie pisemnej lub ustnie do protokołu.

3.  Przedsiębiorstwo jest zobowiązane rozpatrzyć reklamację bez zbędnej zwłoki, w terminie nie dłuższym jednak niż 14 dni od dnia złożenia w siedzibie przedsiębiorstwa lub doręczenia reklamacji. Ustęp 4 paragrafu poprzedzającego stosuje się odpowiednio.

§ 39

1.  Przedsiębiorstwo jest zobowiązane do wyznaczenia osoby lub osób odpowiedzialnych za kontakty z odbiorcami oraz osobami ubiegającymi się o przyłączenie do sieci, w tym za przyjmowanie i rozpatrywanie reklamacji.

2.  Stosowna informacja, zawierająca co najmniej imienne wskazanie pracowników upoważnionych do kontaktów z odbiorcami i osobami ubiegającymi się o przyłączenie oraz do przyjmowania i rozpatrywania reklamacji, numery kontaktowe tych osób oraz godziny ich pracy, winna być wywieszona w siedzibie przedsiębiorstwa i podawana do publicznej wiadomości wraz z ogłoszeniem nowych taryf, a także w siedzibie Urzędu Miejskiego.

§ 40

1.  W siedzibie przedsiębiorstwa winny być udostępnione wszystkim zainteresowanym:

1)  aktualnie obowiązujące na terenie gminy taryfy cen i stawek opłat;

2)  tekst „Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków", obowiązującego na terenie gminy;

3)  wyniki ostatnio przeprowadzonych analiz jakości wody;

4)  tekst jednolity ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków wraz z wszystkimi aktami wykonawczymi wydanymi na podstawie ustawy.

2.       Przedsiębiorstwo na wniosek odbiorcy ma obowiązek udostępnienia dokumentów, o których mowa w ust. 1, również poza swoją siedzibą.

3.       Podczas zawierania umowy przedsiębiorstwo ma obowiązek załączyć do umowy aktualny „Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków" oraz wyciąg z taryfy zawierający ceny i stawki opłat wraz z informacją o dopłacie gminy.


§ 41

1.  Przedsiębiorstwo ma obowiązek poinformowania odbiorców o planowanych przerwach lub ograniczeniach w dostawie wody, w sposób zwyczajowo przyjęty, z wyprzedzeniem co najmniej 72 godzinnym.

2.  Przedsiębiorstwo ma również obowiązek niezwłocznie poinformować odbiorców, w sposób zwyczajowo przyjęty, o zaistniałych nieplanowanych przerwach lub ograniczeniach w dostawie wody, o ile czas ich trwania przekracza 6 godzin.

3.  W przypadku budynków wielolokalowych, przedsiębiorstwo może o zdarzeniach wskazanych w ust. 2 poinformować wyłącznie właściciela lub zarządcę nieruchomości, o ile planowany czas trwania przerwy w dostawie wody nie przekracza 12 godzin.

4.  W razie planowanej lub zaistniałej przerwy w dostawie wody przekraczającej 12 godzin przedsiębiorstwo ma obowiązek zapewnić zastępczy punkt poboru wody i poinformować o tym fakcie odbiorców, wskazując lokalizację zastępczego punktu poboru wody.

§ 42

Przedsiębiorstwo ma prawo ograniczyć lub wstrzymać świadczenie usług wyłącznie z ważnych powodów, w szczególności, jeżeli jest to uzasadnione potrzebą ochrony życia lub zdrowia ludzkiego, środowiska naturalnego, potrzebami przeciwpożarowymi, a także przyczynami technicznymi.

ROZDZIAŁ IX

WARUNKI DOSTAWY WODY NA CELE PRZECIWPOŻAROWE

§ 43

Woda do celów przeciwpożarowych jest dostępna z urządzeń wodociągowych posiadanych przez przedsiębiorstwo, o ile nie powstanie stałe zagrożenie obniżenia minimalnego poziomu usług świadczonych przez przedsiębiorstwo, określonego w § 4 ust. 1 pkt 3 Regulaminu.

§ 44

Zapewnienie dostawy wody na cele przeciwpożarowe następuje na podstawie umowy zawieranej pomiędzy gminą, przedsiębiorstwem i jednostką straży pożarnej.

§ 45

Ilość wody pobieranej na cele przeciwpożarowe wraz z określeniem punktów poboru jest ustalana na podstawie pisemnych informacji składanych przez jednostkę straży pożarnej w umownie ustalonych okresach.

§ 46

W przypadku poboru wody na cele przeciwpożarowe z urządzeń wodociągowych, którymi woda jest dostarczana dla innych odbiorców, jednostka niezwłocznie przekazuje przedsiębiorstwu informacje o ilości wody pobranej.

ROZDZIAŁ X

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 47

Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały tracą moc:

1)     uchwała Nr XLVII/283/2002 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 września 2002 r. w sprawie zatwierdzenia regulaminu zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy Strumień;

2)     uchwała Nr XLVII/284/2002 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 września 2002 r. w sprawie zatwierdzenia regulaminu zbiorowego zaopatrzenia w wodę na terenie Gminy Strumień.

§ 48

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.

 

Przewodniczący

           mgr inż. Henryk M. Sosna