Protokół Nr IV/2006

obrad czwartej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu,

odbytych w dniu 27 grudnia 2006 r. o godz. 1600

w sali obrad Urzędu Miejskiego w Strumieniu

Obecni: Radni Rady Miejskiej, sołtysi, dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek i zakładów budżetowych – wg załączonych list obecności oraz komendant Komisariatu Policji w Strumieniu, pracownicy Urzędu Miejskiego, przedstawiciele lokalnej prasy i mieszkańcy Gminy.

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.     Burmistrz Strumienia – mgr Anna Grygierek

2.     z-ca Burmistrza Strumienia – inż. Roman Greń

3.     Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko

4.     Sekretarz Strumienia – Daniela Kula

Porządek obrad:

     1.             Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

     2.             Przedstawienie porządku obrad.

     3.             Wystąpienia gości.

     4.             Informacja o działalności Burmistrza w okresie od 6 grudnia 2006 r. do 12 grudnia 2006 r.

     5.             Informacja przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

     6.             Interpelacje i zapytania radnych.

     7.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę na terenie gminy Strumień.

     8.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie Regulaminu wynagradzania nauczycieli na 2007 r.

     9.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia wysokości najniższego wynagrodzenia zasadniczego oraz uzgodnienia wartości jednego punktu dla pracowników samorządowych przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjów gminy Strumień.

 10.            Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia wysokości najniższego wynagrodzenia zasadniczego oraz uzgodnienia wartości jednego punktu dla pracowników Zespołu Obsługi Szkół w Strumieniu.

 11.            Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia dla Burmistrza Strumienia.

 12.            Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zasad wypłacania diet radnym za udział w posiedzeniach rady, komisji, a także zwrotu kosztów podróży służbowych.

 13.            Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2006 r.

 14.            Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2007.

 15.            Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie w drodze darowizny nieruchomości na rzecz gminy Strumień.

 16.            Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie nazwy placu w Strumieniu.

 17.            Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyznaczenia radnych do Zespołu ds. lokalowych.

 18.            Rozpatrzenie „Informacji Burmistrza Strumienia w sprawie wydanych decyzji dotyczących wzrostu wartości nieruchomości oraz zgłoszonych żądaniach wypłaty odszkodowania dotyczącego obniżenia wartości nieruchomości w związku z uchwaleniem planów miejscowych”.

 19.            Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającego uchwałę w sprawie założenia stowarzyszenia.

 20.            Zatwierdzenie protokołu z VI sesji.

 21.            Informacje, wolne głosy i wnioski.

 22.            Zakończenie.

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu Czesław Greń.

Przewodniczący C. Greń – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 15 radnych (pełny ustawowy skład Rady) – obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, z-cę Burmistrza Strumienia, Skarbnika Strumienia, Sekretarza Strumienia, Radcę prawnego, Pełnomocnika Burmistrza Strumienia ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii, dyrektorów i kierowników podległych Radzie jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych, komendanta Komisariatu Policji w Strumieniu, przedstawicieli lokalnej prasy oraz wszystkich, których nie wymienił.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący C. Greń przedstawił pismo Burmistrza Strumienia, w którym zwraca się z prośbą o wprowadzenie do porządku obrad sesji Rady Miejskiej dodatkowego punktu pn. „Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie założenia stowarzyszenia”.

Przewodniczący C. Greń krótko wyjaśnił, że proponowany przez Burmistrza projekt uchwały dotyczy zmiany przedstawiciela gminy Strumień w Stowarzyszeniu Rozwoju i Współpracy Regionalnej „OLZA” w Cieszynie, do tej pory Gminę naszą reprezentował Pan Adam Zaręba dotychczasowy Burmistrz. W związku z odejściem Pana Adama Zaręby na emeryturę istnieje konieczność wyznaczenia nowego przedstawiciela, który będzie reprezentował gminę Strumień w Stowarzyszeniu.

Przewodniczący C. Greń przedstawił wniosek: aby proponowany przez Burmistrza Strumienia dodatkowy projekt uchwały wprowadzić do porządku obrad sesji jako punkt 19. Zaproponował także, aby punkty o numerach 19, 10, 21 otrzymały kolejno numery 20, 21, 22.

Przewodniczący C. Greń powyższy wniosek poddał pod głosowanie.

Wniosek rozszerzający porządek obrad sesji został przyjęty jednogłośnie (głosowało 15 radnych).

Następnie przewodniczący C. Greń odczytał porządek obrad sesji ze zmianą oraz poddał go pod głosowanie.

Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie (głosowało 15 radnych).

 

ad. 3.

 

Przewodniczący C. Greń zabierając głos poinformował, że przypadł nam zaszczyt pożegnania odchodzącej na emeryturę Pani Janiny Wyleżuch – inspektora ds. samorządu, która przez wiele lat zajmowała się sporządzaniem protokołów z posiedzeń sesji i komisji Rady. Po przepracowanych 48 latach odchodzi na emeryturę.

Przewodniczący C. Greń krótko przypomniał historię drogi zawodowej J. Wyleżuch oraz podziękował za wszystkie wspólne lata pracy.

Pani Janina Wyleżuch podziękowała przewodniczącemu, wiceprzewodniczącym, całej Radzie oraz Burmistrzowi i z-cy Burmistrza za współpracę.

 

ad. 4.

 

Przewodniczący C. Greń poinformował, że dotychczas dobrą tradycją było przedstawianie Radzie Miejskiej w materiałach sesyjnych informacji o działalności Burmistrza w okresie międzysesyjnym (o wydanych zarządzeniach).

Przewodniczący C. Greń zapytał Burmistrza A. Grygierek, czy dotychczasowa praktyka będzie przez nią kontynuowana.

Burmistrz A. Grygierek stwierdziła, że również będzie przedstawiać Radzie taką informację.

Do przedstawionej w materiałach sesyjnych „Informacji o działalności Burmistrza od dnia 6 grudnia 2006 r. do dnia 12 grudnia 2006 r.” - radna C. Skowron poprosiła o wyjaśnienie Zarządzenia Nr 2/2006 w sprawie ustalenia ceny i sporządzenia wykazu nieruchomości stanowiących własność gminy Strumień. Radna stwierdziła, że radni nie są zorientowani jaką nieruchomość Gmina posiada w Zbytkowie.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że jest to sprzedaż nieruchomości położonej w Zbytkowie, którą Gmina przejęła. Jest przygotowany operat szacunkowy biegłego rzeczoznawcy, w którym wyceniono wartość działek wraz z budynkiem mieszkalnym. Wcześniej Rada podjęła uchwałę o przeznaczeniu tej nieruchomości do sprzedaży, a w najbliższym czasie opublikowane zostanie ogłoszenie o przeznaczeniu jej do sprzedaży.

Z-ca Burmistrza R. Greń dodatkowo wyjaśnił, że zgodnie ze sporządzonym operatem szacunkowy wartość nieruchomości położonej w Zbytkowie wynosi 65.000,- zł. Wyjaśnił też, że powyższą nieruchomość gmina Strumień przejęła w drodze spadku od osoby prywatnej.

Z-ca Burmistrza R. Greń dodatkowo poinformował, że Gmina przygotowuje się do sprzedaży dwóch dużych działek położonych w Strumieniu (przy ul. Londzina w okolicy ZGKiM). Działki te w planie zagospodarowania przestrzennego przeznaczone są pod przemysł. W tym wypadku również Rada podjęła uchwałę o przeznaczeniu do sprzedaży więc jest to kontynuacja wcześniej rozpoczętej sprawy.

Innych uwag ani pytań nie zgłoszono - „Informacja” została przyjęta.

 

ad. 5.

 

Przewodniczący C. Greń uzupełnił „Informację przewodniczącego Rady i Biura ds. Samorządu o pracach Rady Miejskiej w okresie międzysesyjnym”:

-       poinformował, że do Rady Miejskiej wpłynęło wiele życzeń świątecznych i noworocznych m. in. od: Klubu „EKO” w Drogomyślu, uczniów i nauczycieli Gimnazjum w Strumieniu, przewodniczącego Sejmiku Województwa Śląskiego, chóru szkolnego w Strumieniu wraz z dyrygentem oraz od eurodeputowanej Pani Małgorzaty Handzlik,

-       poinformował też, że po ostatniej sesji Rady odbyły się pierwsze posiedzenia stałych komisji Rady, na których wybrano przewodniczących i zastępców przewodniczących komisji, pogratulował wybranym przewodniczącym i zastępcom przewodniczącego komisji życząc im udanej i owocnej pracy.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 6.

 

Interpelacje zgłosili:

Radny S. Balas interpelował w sprawach:

1.       Czy przeprowadzony został odbiór powykonawczy chodnika w Bąkowie przy ul. Głównej? Chodnik jest już zdewastowany prawdopodobnie przez ciężki sprzęt wjeżdżający na nieruchomość obok kościoła. Utworzyło się tam pochylenia chodnika, szczególnie niebezpieczne w okresie zimowym. Brak też barier przy istniejącym kanale.

2.       Na skrzyżowaniu ul. Osiedlowej i ul. Szkolnej z ul. Główną w Bąkowie brak oznakowania przejść dla pieszych. Dzieci przebiegają przez jezdnię, po której samochody jeżdżą z dużą szybkością.

3.       Nadleśnictwo Ustroń wyremontowało własną drogę przez las, pozostał do wyremontowania odcinek ul. Świerkowej w Bąkowie, przy której jest jeden budynek mieszkalny. Czy Nadleśnictwo nie mogłoby wyremontować również tego odcinka drogi, skoro jeżdżą nią głównie ciężkie samochody Nadleśnictwa?

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że jeżeli chodzi o chodnik w Bąkowie przy ul. Głównej, to dokładniej zorientuje się w tej sprawie.

Dyrektor ZGKiM mgr inż. Ł. Pachuła wyjaśnił, że odbiór chodnika w Bąkowie jest już wykonany, natomiast uszkodzenia chodnika powstały w wyniku korytowania ciężkim sprzętem wjazdu na nieruchomość sąsiadującą z Parafią Rzymsko-Katolicką. Dyrektor stwierdził również, że osoba ta na pewno poczuwa się do zniszczenia chodnika i ma nadzieję, że naprawi to co zostało uszkodzone.

Radny S. Balas poprosił o wykonanie barierki przy kanale odpływowym od ul. Głównej w kierunku ul. Zielonej w Bąkowie.

Dyrektor ZGKiM Ł. Pachuła stwierdził, że barierka przy kanale będzie wykonana w najbliższym czasie.

Przewodniczący C. Greń zwrócił się z prośbą do radnych, aby interpelacje składane były na piśmie, można wtedy dokładniej sprecyzować intencje interpelującego. Odpowiedzi na interpelacje będą wysyłane w formie pisemnej. Poinformował również, że interpelacje nie muszą być składane tylko na sesji, można je składać również do Biura Rady i tak samo będą przekazywane do Burmistrza.

Radna C. Skowron złożyła na ręce przewodniczącego interpelację na piśmie dotyczącą ustalenia granicy parceli nr 71/29 oraz parcel z nią sąsiadujących położonych w Strumieniu. Prawdopodobnie na parceli tej jest zajeżdżona droga, z której przede wszystkim korzystają Państwo Ziebura oraz rolnicy dojeżdżających do gruntów rolnych (jest to jedyny dojazd do tych parceli).

Radna C. Skowron interpelowała również w sprawach:

1.       Na gminną parcelę nr 771/29 w Strumieniu (łąka) dzierżawca nawiózł ziemię. Czy podniesienie poziomu parceli nie wpłynie na zmianę stosunków wodnych na tym terenie?

2.       Na skrzyżowaniu z dwupasmówką w Zbytkowie – przy skręcie w lewo (w stronę Skoczowa) z ul.1 Maja samochody często wpadają do głębokiego rowu. Powinny tam być zamontowane odpowiednie barierki.

Radna A. Głowinkowska interpelowała w sprawach:

1.       O spowodowanie ustalenia i oznakowania drugiego przejścia dla pieszych na ul. Głównej w Drogomyślu (za cmentarzem ewangelickim) w kierunku osiedla domów jednorodzinnych w Drogomyślu.

2.       O likwidację „zakątka” przy ul. Oblaski i ul. Klonowej w Drogomyślu, gdzie stale zbierają się różne osoby. Osoby te piją piwo, zaczepiają dzieci, używają wulgarnych słów itp.

Radna A. Żur interpelowała w sprawach:

1.       W Strumieniu na ul. 1 Maja przy sklepie „Hermes” – klienci od strony Strumienia przechodzą przez jezdnię w miejscu niedozwolonym (przy pierwszym wjeździe do sklepu), a nie w miejscu oznakowanym, położonym nieco dalej.

2.       Przy wjeździe z ul. Zamkowej na ul. Pszczyńską w Strumieniu na mostku nie ma żadnych barier zabezpieczających. Przy gorszej widoczności samochody skręcające na ul. Zamkową mogą wpaść do rowu.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor interpelował w sprawie przedłużenia o kilka metrów chodnika biegnącego od Rynku do skrzyżowania ul. 1 Maja z ul. Młyńską w Strumieniu. Jest to niebezpieczne miejsce dla dzieci, które skręcają w ul. Młyńską do szkoły.

Przewodniczący C. Greń interpelował w sprawie zimowego utrzymania chodników na terenie sołectw. Należałoby się zwrócić w tej sprawie do Starostwa Powiatowego w Cieszynie.

 

 

 

 

ad. 7.

 

Na prośbę przewodniczącego – z-ca Burmistrza R. Greń wyjaśnił, że sprawa zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę była dokładnie omawiana na posiedzeniach komisji. W jednym z posiedzeń komisji uczestniczyli przedstawiciele Wodociągów Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o.o. w Ustroniu wyjaśniając wszystkie pytania radnych.

Z-ca Burmistrza R. Greń dodatkowo poinformował, że odbyło się również spotkanie Burmistrza Strumienia z Zarządem WZC Sp. z o.o. w Ustroniu, na którym wyjaśniono wszystkie problemy dotyczące spraw wody i kanalizacji, ustalając również kierunki działania na przyszłość. Dyskutowane były również wysokości cen wody obowiązujące w gminach, w których WZC Sp. z o.o. ją dostarcza.

Z-ca Burmistrza R. Greń stwierdził, że wszystkie komisje pozytywnie zaopiniowały powyższy projekt uchwały, a okoliczne rady gmin przyjęły już zaproponowaną cenę wody. Poinformował także, że cena ścieków w naszej Gminie jest najdroższa w okolicy, ale ten temat dyskutować będziemy przy innej okazji.

Z-ca Burmistrza R. Greń zwrócił się z prośbą do Szanownej Rady o przyjęcie przedstawionego projektu uchwały.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr IV/7/2006 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 grudnia 2006 r. w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę na terenie gminy Strumień.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 8.

 

Przewodniczący Rady C. Greń poprosił Burmistrza A. Grygierek o przedstawienie projektu uchwały w sprawie Regulaminu wynagradzania nauczycieli na 2007 r.

Burmistrz A. Grygierek porosiła Dyrektora ZOS J. Włoch o przedstawienie projektu uchwały oraz udzielenie odpowiedzi na ewentualne pytania radnych.

Dyrektor ZOS J. Włoch omówiła powyższy projekt uchwały.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr IV/8/2006 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 grudnia 2006 r. w sprawie Regulaminu wynagradzania nauczycieli na 2007 r.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 9.

 

Przewodniczący C. Greń poprosił Dyrektora ZOS J. Włoch o przedstawienie projektu uchwały w sprawie ustalenia wysokości najniższego wynagrodzenia zasadniczego oraz uzgodnienia wartości jednego punktu dla pracowników samorządowych przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów gminy Strumień.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr IV/9/2006 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 grudnia 2006 r. w sprawie ustalenia wysokości najniższego wynagrodzenia zasadniczego oraz uzgodnienia wartości jednego punktu dla pracowników samorządowych przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów gminy Strumień.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 10.

 

Na prośbę przewodniczącego Dyrektor ZOS J. Włoch przedstawiła projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości najniższego wynagrodzenia zasadniczego oraz uzgodnienia wartości jednego punktu dla pracowników Zespołu Obsługi Szkół w Strumieniu.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr IV/10/2006 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 grudnia 2006 r. w sprawie ustalenia wysokości najniższego wynagrodzenia zasadniczego oraz uzgodnienia wartości jednego punktu dla pracowników Zespołu Obsługi Szkół.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 11.

 

Przewodniczący C. Greń przedstawiając projekt uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia dla Burmistrza Strumienia – stwierdził, że Pani Burmistrz objęła swój urząd i pracuje, a jej wynagrodzenie nie zostało jeszcze ustalone. Przedstawił propozycje składników wynagrodzenia jakie zaproponował dla Pani Burmistrz.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut stwierdził, że przedstawiona przez przewodniczącego Rady propozycja wynagrodzenia dla Burmistrza Strumienia jest słuszna, ponadto poinformował, że komisja nie wniosła uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Oświaty, … - J. Szeruda i przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga poinformowali, że komisje nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr IV/11/2006 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 grudnia 2006 r. w sprawie ustalenia wynagrodzenia dla Burmistrza Strumienia.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 12.

 

Przewodniczący C. Greń szczegółowo przedstawił dwa warianty projektu uchwały w sprawie zasad wypłacania diet radnym za udział w posiedzeniach rady, komisji, a także zwrotu kosztów podróży służbowych.

Pierwszy wariant projektu uchwały zawiera uchybienia, które wskazał Radca prawny w swej opinii, natomiast drugi wariant projektu uchwały został pozytywnie zaopiniowany pod względem prawnym.

Przewodniczący C. Greń poprosił Komisje o przedstawienie swoich stanowisk.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut stwierdził, że wnioski przyjęte przez komisję zostały już naniesione do projektu uchwały, który radni otrzymali przed sesją, następnie przedstawił wnioski komisji:

„Komisja wnioskuje o przyjęcie wariantu II projektu uchwały z uwzględnieniem następujących poprawek:

1)       w § 1 ust. 4 pkt 2 – skreślić kropkę i dodać wyrażenie „dla radnych będących członkami jednej komisji.”;

2)       w § 1 ust. 4 – dodać pkt 3 w brzmieniu „10% za każdą nieobecność na posiedzeniu komisji dla radnych będących członkami dwóch komisji.”;

3)       w § 1 ust. 5 – wpisać liczbę „20”;

4)       w § 3 ust. 2 – skreślić kropkę i dodać wyrażenie „oraz w przypadku określonym w § 1 ust.

5)       w § 4 ust. 2 - wpisać w pierwszej kolejności nazwisko wiceprzewodniczącego Jana Jałowiczora, a w drugiej kolejności nazwisko wiceprzewodniczącego Stanisława Świtały;

6)       w § 5 ust. 2 - kwotę „100,- zł” zastąpić kwotą „150,- zł”.”.

Przewodniczący Komisji Oświaty, … - J. Szeruda przedstawił wnioski komisji:

„Komisja wypowiedziała się za przyjęciem wariantu II projektu uchwały, proponując:

1)       w § 1 pkt 5 wpisać liczbę „10”;

2)       w § 4 ust. 2 - wpisać w pierwszej kolejności nazwisko wiceprzewodniczącego Jana Jałowiczora, a w drugiej kolejności nazwisko wiceprzewodniczącego Stanisława Świtały.”.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga przedstawił wnioski komisji:

„Komisja wnioskuje o przyjęcie wariantu II projektu uchwały z uwzględnieniem następujących poprawek:

1)       w § 1 ust. 4 pkt 2 – skreślić kropkę i dodać wyrażenie „dla radnych będących członkami jednej komisji.”;

2)       w § 1 ust. 4 – dodać pkt 3 w brzmieniu „10% za każdą nieobecność na posiedzeniu komisji dla radnych będących członkami dwóch komisji.”,

3)       w § 1 ust. 5 – wpisać liczbę „20”;

4)       w § 3 ust. 2 – skreślić kropkę i dodać wyrażenie „oraz w przypadku określonym w § 1 ust. 5.”;

5)       w § 4 ust. 2 - wpisać w pierwszej kolejności nazwisko wiceprzewodniczącego Jana Jałowiczora, a w drugiej kolejności nazwisko wiceprzewodniczącego Stanisława Świtały.”

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że wszystkie komisje wystąpiły z wnioskami o przyjęcie drugiego wariantu uchwały. Stwierdził również, że najdalej idące wnioski wysunęła Komisja Budżetu i te należy w pierwszej kolejności przegłosować.

Radca prawny mgr R. Szymonek zwrócił uwagę, że we wniosku dotyczącym § 1 ust. 4 pkt 3 – po wyrażeniu „dwóch” powinno być dodane wyrażenie „i więcej”, ze względu na to, że Statut Gminy pozwala radnym na członkowstwo w dwóch stałych komisjach. Dodał również, że radny może być także członkiem doraźnej komisji (więc może pracować w trzech komisjach).

W związku z tą okolicznością proponuje wprowadzenie takiego zapisu w § 1 ust. 4 pkt 3.

Przewodniczący C. Greń poddał kolejno pod głosowanie wnioski Komisji Budżetu do drugiego wariantu projektu uchwały (wnioski najdalej idące):

-           dotyczący § 1 ust. 4 pkt 2 – przyjęto jednogłośnie (głosowało 15 radnych);

-           dotyczący § 1 ust. 4 pkt 3 (z dodaniem wyrażenia „i więcej” po wyrażeniu „dwóch” – zgodnie z sugestią Radcy prawnego) – przyjęto jednogłośnie (głosowało 15 radnych).

Do wniosku dotyczącego § 1 ust. 5 (obniżenie diety o 20% w miesiącu, w którym nie będzie posiedzeń komisji ani sesji Rady - wywiązała się dyskusja.

Radna A. Żur wystąpiła z propozycją – wnioskiem, aby w miesiącu, w którym nie będzie ani sesji, ani komisji (np. w lipcu) - radni swoje diety przekazali na cele społeczne.

Przewodniczący C. Greń wyjaśnił, że w uchwale Rady nie można umieścić takiego zapisu. Dysponowanie dietą jest indywidualną sprawą każdego radnego.

Radna A. Żur zaproponowała, aby ustalić % obniżki diet, który radni przekazywaliby na cele charytatywne, za miesiąc, w którym nie będzie żadnych posiedzeń. Stwierdziła również, że opinia publiczna będzie źle odbierać podwyżkę wysokości diet radnych.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że w uchwale jest zaproponowana 20% obniżka diet za miesiąc, w którym nie będzie posiedzeń komisji, ani sesji, w poprzedniej uchwale takiego zapisu nie było.

Radca prawny R. Szymonek stwierdził, że rozumie intencje radnej, są bardzo chwalebne. Delegacja ustawowa mówi, że Rada ustala zasady wpłacania diet, natomiast przekazywanie diet na cele społeczne, czy inne cele - nie wynika z tej delegacji, jest to indywidualna sprawa każdego radnego. Wyjaśnił również, że organizacje pozarządowe są finansowane w sposób ściśle określony, wynikający z ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie. Ustawa ta określa w jaki sposób gmina może finansować organizacje pozarządowe i gdybyśmy próbowali taki zapis, sugerowany przez radną zapisać w uchwale byłoby to zbyt daleko idące, ponieważ w ustawie zapisane są dwie możliwości finansowania tych organizacji - finansowanie poprzez zlecanie zadań na zasadach ogólnych wynikających z ustawy o zamówieniach publicznych oraz poprzez zlecanie zadań i wspomaganie tych zadań w formie dotacji z budżetu gminy, określonych w ustawie o organizacjach pożytku publicznego i wolontariacie. Potwierdził też stanowisko przewodniczącego C. Grenia, że w uchwale nie należy zapisywać sposobu dysponowania dietami, które nie zostały pobrane przez radnych. Proponowana przez radną dopłata do organizacji pozarządowych z przekazanych na ten cel diet jest niedobrym rozwiązaniem. Stwierdził również, że radni mogą pomagać organizacjom pozarządowym w innym trybie, na innych zasadach oraz przy innej okazji.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor poinformował, że Komisja Oświaty dyskutowała na ten sam temat. Wyjaśnił, że zrezygnowanie z diety za lipiec czy sierpień, oznacza niemożność jej wypłacenia na cel wyznaczony przez nas. Radny musi otrzymać tą dietę aby móc nią zadysponować. Radni powinni przejść test prawdziwości czy pobierając dietę za miesiąc, w którym nie było posiedzeń, sami dobrowolnie przekażą ją na cel charytatywny.

Po dyskusji przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie kolejno dalsze wnioski:

-           dotyczący § 1 ust. 5 – „za” głosowało 14 radnych, 1 radny „wstrzymał się od głosu”.

-           dotyczący § 3 ust. 2 – przyjęto jednogłośnie (głosowało 15 radnych);

Do wniosku w § 4 ust. 2 - dotyczącego wysokości diet dla sołtysów za udział w posiedzeniach - głos zabrali:

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor poinformował, że na Komisji Oświaty był dyskutowany temat honorowania sołtysów za ich trudną pracę. Przy tej okazji zwrócił się do Burmistrza i z-cy Burmistrza z prośbą o wgłębienie się do tematu i poszukanie rozwiązania problemu wynagradzania sołtysów. Poprosił także aby rozwiązanie tego problemu rozeznać również w innych gminach.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że na Komisji Budżetu również dyskutowano temat wynagradzania sołtysów. Stwierdził, że istnieje ustawowy zapis, który umożliwia wypłacanie wynagrodzeń dla sołtysów i w najbliższym czasie przygotowany zostanie odpowiedni projekt uchwały w tej sprawie.

Radna C. Skowron wyjaśniła, że nie chodzi tutaj o wypłacanie diet dla sołtysów za udział w posiedzeniach Rady, ale chodzi o ustalenie diety - wynagrodzenia za całokształt pracy sołtysa (nie można mylić tych dwóch różnych spraw).

Przewodniczący C. Greń jeszcze raz potwierdził fakt, że istnieje ustawowa możliwość ustalenia wysokości wynagrodzenia za pracę sołtysów i będzie przygotowywany projekt uchwały w tej sprawie. Poinformował także, że w poprzedniej kadencji komisje dwa razy wnioskowały do Burmistrza o stworzenie zasad wynagradzania sołtysów, ale ustawa nie dopuszczała takiej możliwości.

Przewodniczący poddał pod głosowanie ostatni wniosek: dotyczący § 5 ust. 1 – który przyjęto jednogłośnie (głosowało 15 radnych).

Przewodniczący C. Greń następnie poddał pod głosowanie cały projekt uchwały z uwzględnieniem naniesionych poprawek.

14 głosami „za”, przy 1 „wstrzymującym się od głosu” (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr IV/12/2006 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 grudnia 2006 r. w sprawie zasad wypłacania diet radnym za udział w posiedzeniach rady, komisji, a także zwrotu kosztów podróży służbowych.

Uchwała w załączeniu.

Przewodniczący C. Greń ogłosił 10 minutową przerwę w obradach.

 

 

ad. 13.

 

Na prośbę przewodniczącego – Skarbnik D. Mitko przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2006 r.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radny K. Pisiut poinformował, że do działu rolnictwo wpłynęła dotacja w kwocie 7.960,- zł. z Programu odnowy wsi województwa śląskiego, która przeznaczona została na modernizację parku w Strumieniu. Dobrze się stało, że Gmina skorzystała z takiego funduszu. Przy tej okazji zwrócił się z prośbą do Komendanta Komisariatu Policji w Strumieniu z prośbą, o zadbanie, aby wandale nie zniszczyli nowych urządzeń zakupionych do parku. Poprosił Komendanta Komisariatu Policji, aby w parku częściej pojawiały się patrole policyjne.

Komendant Komisariatu Policji w Strumieniu J. Stelmach wyjaśnił, że Komisariat swym działaniem obejmuje duży teren i w związku z tym nie może wystawić stałego patrolu do parku. Otrzymał już sygnał z Urzędu, aby patrole policyjne częściej zwracały uwagę na teren parku i tak się dzieje. Stwierdził jednak, że trudno spodziewać się tego, że wyłapani zostaną wszyscy wandale. Zwrócił się też z prośbą – apelem do wszystkich mieszkańców aby zwracali uwagę na to co dzieje się w parku i odpowiednio reagowali. Podsumowując stwierdził, że temat ten nie jest obcy Komisariatowi Policji w Strumieniu.

Przewodniczący C. Greń stwierdził również, że liczy na odpowiednie działania patroli policyjnych, które zadbają o nasz park.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr IV/13/2006 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 grudnia 2006 r. w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2006 r.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 14.

 

Przewodniczący C. Greń poprosił Pełnomocnika Burmistrza ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii W. Saltariusa o przedstawienie projektu uchwały w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2007.

Pełnomocnik Burmistrza ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii W. Saltarius stwierdził, że harmonogramy wydatków Gminnego Programu Profilaktyki Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na 2007 r. zostały szczegółowo przedstawione na posiedzeniach komisji. Nawiązując do tematu poruszonego w poprzednim punkcie porządku obrad poinformował, że w harmonogramie wydatków Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2007 pojawiło się nowe zadanie pt. „Sfinansowanie prewencyjnych płatnych patroli Policji w czasie wakacji na terenie gminy Strumień”.

Poprosił także o zadawanie ewentualnych pytań do przedstawionych materiałów.

Komisje Rady przedstawiły swoje stanowiska:

Przewodniczący Komisji Oświaty, … - J. Szeruda przedstawił wnioski komisji:

„Komisja wnioskuje o wprowadzenie zmian w załączniku Nr 1 do projektu uchwały:

                     1)          w pkt II ppkt 2 otrzymuje brzmienie: „Za prowadzenie punktu konsultacyjnego ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie w tym pełnienie cotygodniowych dyżurów konsultantowi – członkowi komisji przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie brutto w wysokości 150,- zł za jeden dwugodzinny dyżur.”;

                     2)          w pkt II ppkt 5 – otrzymuje brzmienie: „Warunkiem wypłaty zryczałtowanego wynagrodzenia miesięcznego, o którym mowa w ppkt 3  4 jest udział w co najmniej jednym posiedzeniu komisji.”;

                     3)          w pkt II dotychczasowy ppkt 5 otrzymuje kolejno nr 6.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga oraz przewodniczący Komisji Budżetu, … K. Pisiut przedstawili identyczne wnioski jak Komisja Oświaty.

Radny S. Świtała zwrócił się z pytaniem do Pełnomocnik Burmistrza ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii W. Saltariusa dotyczącym zadania „Sfinansowanie prewencyjnych płatnych patroli Policji w czasie wakacji na terenie gminy Strumień”, czy płatne patrole policyjne będą działać tylko na terenie miasta, czy na terenie sołectw też.

Pełnomocnik Burmistrza ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii W. Saltariusa wyjaśnił, że treść zadania jest dokładnie sprecyzowana i zgodnie z zapisem w harmonogramie parole Policji obejmować będą teren całej Gminy.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor stwierdził, że trzeba uchwalić harmonogramy i czekać jakie efekty da dodatkowe wystawienie patroli policyjnych w okresie wakacji na terenie Gminy. Stwierdził także, że na terenie Gminy są takie miejsca, które wymagają dodatkowej kontroli np. dyskoteki.

Pełnomocnik Burmistrza ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii W. Saltarius i Komendant Komisariatu Policji J. Stelmach wyjaśnili zasady na jakich będą działałby dodatkowe patrole policyjne na terenie Gminy.

W Saltarius poinformował, że nikt inny tylko władze Gminy zażyczą sobie w jakich miejscach i w jakich terminach mają pojawiać się dodatkowe patrole Policji w okresie wakacji.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że dobrze byłoby gdyby Policja takie działania zapewniła w swojej standardowej działalności, ale jeżeli efekt dadzą dodatkowe patrole policyjne, będziemy to działanie kontynuować.

Przewodniczący przedstawił i poddał kolejno pod głosowanie wnioskowane przez komisje poprawki:

1)     dotyczący pkt II ppkt 2 zał. Nr 1 – przyjęto jednogłośnie (głosowało 15 radnych);

2)     pkt II ppkt 5 zał. Nr 1 - przyjęto jednogłośnie (głosowało 15 radnych);

3)     dotyczący zmiany numeracji punktów - przyjęto jednogłośnie (głosowało 15 radnych);

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr IV/14/2006 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 grudnia 2006 r. w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2007.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 15.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – Burmistrz A. Grygierek przedstawiła krótko projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie w drodze darowizny nieruchomości na rzecz gminy Strumień.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że jest to darowizna gruntu od osoby prywatnej. Jest to mały skrawek gruntu bezpośrednio przylegający do drogi gminnej ul. Krętej w Drogomyślu.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr IV/15/2006 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 grudnia 2006 r. w sprawie wyrażenia zgody na nabycie w drodze darowizny nieruchomości na rzecz gminy Strumień.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 16.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – Burmistrz A. Grygierek krótko przedstawiła projekt uchwały w sprawie nadania nazwy placu.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że chodzi tutaj o nadanie nazwy placu „Skwer im. Świętej Barbary” w Strumieniu w pobliżu kościoła Rzymsko – Katolickiego.

Wnioskodawcą tej sprawy jest Rada Mieszkańców Miasta Strumienia oraz Parafia Rzymsko - Katolicka w Strumieniu.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr IV/16/2006 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 grudnia 2006 r. w sprawie nadania nazwy placu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 17.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – Sekretarz D. Kula przedstawił projekt uchwały w sprawie wyznaczenia radnych do Zespołu ds. lokalowych.

Komisje Rady przedstawiły swoje stanowiska:

Przewodniczący Komisji Oświaty, … - J. Szeruda przedstawił wniosek komisji:

„Komisja wnioskuje wyznaczenie do pracy w Zespole ds. lokalowych radnego Jana Jałowiczora.”.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga przedstawił wniosek komisji:

„Komisja wnioskuje wyznaczenie do pracy w Zespole ds. lokalowych radnego Ireneusza Dudę.”.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … K. Pisiut przedstawił wniosek komisji:

„Komisja akceptuje kandydatury radnych: Ireneusza Dudy i Jana Jałowiczora zaproponowane przez Komisja Rolnictwa i Komisję Oświaty do pracy w Zespole ds. lokalowych.”.

Przewodniczący C. Greń zapytał radnych J. Jałowiczora i I. Dudę czy wyrażają zgodę na wyznaczenie ich przez Radę do Zespołu ds. lokalowych, na co otrzymał twierdzącą odpowiedź obu radnych.

Radny S. Świtała stwierdził, że dobrze się stało, że Zespołu ds. lokalowych wyznaczono radnych ze Strumienia, gdyż mieszkania komunalne znajdują się głównie w Strumieniu.

Radny I. Duda stwierdził, że mieszkania komunalne są w całej Gminie, nie tylko w Strumieniu.

Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr IV/17/2006 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 grudnia 2006 r. w sprawie wyznaczenia radnych do Zespołu ds. lokalowych.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 18.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – Sekretarz D. Kula omówiła Informację Burmistrza Strumienia w sprawie wydanych decyzji dotyczących wzrostu wartości nieruchomości oraz zgłoszonych żądaniach wypłaty odszkodowania dotyczącego obniżenia wartości nieruchomości w związku z uchwaleniem planów miejscowych”.

Sekretarz D. Kula wyjaśniła, że w związku z uchwaleniem miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego Burmistrz w okresie 5 lat od ich uchwalenia ma obowiązek corocznego składania w/w informacji. Wyjaśniła też zasady naliczania opłat oraz obowiązujące stawki.

Komisje Rady nie wniosły uwag do przedstawionej „Informacji”.

Przewodniczący C. Greń zapytał czy radni zgłaszają jakieś uwagi lub pytania do przedstawionej „Informacji”.

Radni nie zgłosili żadnych uwag ani pytań.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 19.

 

Przewodniczący C. Greń przedstawił projekt uchwały zmieniający uchwałę w sprawie założenia stowarzyszenia, dotyczący Stowarzyszenia Rozwoju i Współpracy Regionalnej „OLZA” w Cieszynie.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że wprowadzenie tej uchwały pod obrady sesji w trybie nagłym wniknęło z faktu, że w grudniu br. odbyło spotkanie członków Stowarzyszenia Rozwoju i Współpracy Regionalnej „OLZA” w Cieszynie. Na spotkaniu tym miały zostać przeprowadzone wybory nowego zarządu Stowarzyszenia, niestety w spotkaniu uczestniczyło jeszcze kilku wójtów, którzy nie posiadali prawa głosowania. Uczestniczyliśmy w tym spotkaniu jako goście. W związku z tym Stowarzyszenie przełożyło termin wyborów nowego zarządu na styczeń 2007 r., aby Rady zdążyły podjąć uchwały o wytypowaniu swoich przedstawicieli. Poinformowała także, że poprzednia uchwała Rady nie umożliwiała zastępowania Burmistrza w pracach Stowarzyszenia, a obecnie proponowany projekt uchwały daje taką możliwość i w naszym wypadku zaproponowana jest osoba przewodniczącego Rady.

Przewodniczący C. Greń informacyjnie dodał, że na sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego, w której dzisiaj uczestniczył również wytypowano przedstawiciela Powiatu Cieszyńskiego do Stowarzyszenia Rozwoju i Współpracy Regionalnej „OLZA”.

Radny M. Janik zapytał, czy Rada wyraża zgodę na uczestnictwo Gminy Strumień w Stowarzyszeniu Rozwoju i Współpracy Regionalnej „OLZA”?

Radca prawny R. Szymonek stwierdził, że pytanie radnego jest trudne ale w tym miejscu bezprzedmiotowe. Gmina na zasadzie dobrowolności jest członkiem Stowarzyszenia. Możliwość wystąpienia Gminy ze Stowarzyszenia istnieje, ale decyzja w tej sprawie należy wyłączenie do Rady. Poinformował również, że nie ma potrzeby podejmowania uchwały o dalszym uczestnictwie Gminy w Stowarzyszeniu.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor zapytał czy kadencja członków Stowarzyszenia Rozwoju i Współpracy Regionalnej „OLZA” wybieranych przez Radę nie wygasa z końcem kadencji tej osoby czy trzeba ją odwoływać?

Radca prawny R. Szymonek wyjaśnił, nie ma przepisu o kadencyjności członków Stowarzyszenia, wprost wynikającego z ustawy, kwestie te reguluje tylko jego Statut. Ze Statutu Stowarzyszenia wynika, że kadencyjność zarządu odnosi się tylko do członków zarządu, a przedstawiciel gminy jest nim do czasu odwołania. Z zasady wynika również, że przedstawicielami gmin w Stowarzyszeniu są ich wójtowie lub burmistrzowie, gdyż są osobami najlepiej znającymi wszystkie najważniejsze problemy swoich gmin.

Radny I. Duda zapytał jakie skutki finansowe ponosi Gmina będą członkiem tego Stowarzyszenia?

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że są to tylko składki członkowskie, które zależne są od ilości mieszkańców gminy.

Skarbnik D. Mitko poinformowała, że w 2007 r. składki gminy Strumień na rzecz Stowarzyszenia Rozwoju i Współpracy Regionalnej „OLZA” w Cieszynie wynoszą około 14.000,- zł.

Z-ca Burmistrza R. Greń stwierdził, że wysokość składek Gminy na rzecz Stowarzyszenia nie jest olbrzymią kwotą, a szansa pozyskania środków ogromna. Rada może podjąć uchwałę o wystąpieniu ze Stowarzyszenia, ale należałoby się nad tym zastanowić, gdyż będąc członkami możemy uzyskać duże środki finansowe  będziemy starć się z tego skorzystać. Będziemy składać różne projekty i opracowania na różne programy.

Przewodniczący C. Greń dodatkowo poinformował, że pozyskiwanie środków polega na opracowywaniu dobrych projektów we współpracy gmin, które wspólnie ustalają priorytety. W Stowarzyszeniu działają osoby, które w tematach pozyskiwania środków mają bardzo duże doświadczenie.

Radca prawny R. Szymonek wyjaśnił, że Stowarzyszenie Rozwoju i Współpracy Regionalnej „OLZA” traktowane jest jako organizacja pozarządowa i pojawiły się pewne środki z funduszy przedakcesyjnych, z których wyłączenie te organizacje mogły uzyskać dotacje, natomiast same gminy nie mogły starać się o pozyskanie środków na pewne zadania.

Burmistrz A. Grygierek dodała, że sprawą wiadomą jest, że wiele gmin skorzystało z różnych środków pomocowych, natomiast nasza Gmina nie skorzystała z takich możliwości.

Przewodniczący C. Greń projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr IV/18/2006 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 grudnia 2006 r. zmieniający uchwałę w sprawie założenia stowarzyszenia.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 20.

 

Protokoły Nr II/2006, III/2006 drugiej i trzeciej sesji Rady, które były wyłożone do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – zostały przyjęte bez uwag.

 

ad. 21.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Przewodniczący Komisji Budżetu, … K. Pisiut przedstawił wnioski komisji:

1.        Komisja pozytywnie zaopiniowała III wersję budowy nowej stacji transformatorowej w sołectwie Bąków oraz przebieg trasy linii energetycznej 400 kV przedstawiony na mapach topograficznych (w wersji III) - zaproponowaną przez wnioskodawcę Polskie Sieci Elektroenergetyczne-Południe Sp. z o.o. w Katowicach.

2.        Komisja wnioskuje o zapytanie w Powiecie Cieszyńskim nt. zimowego utrzymania przez Powiat Cieszyński chodników przy drogach powiatowych w sołectwach gminy Strumień.

Wiceprzewodniczący Stanisław Świtała wnioskował w sprawach:

1.       O interwencję w Powiatowym Zarządzie Dróg w sprawie wykonania studzienki na ul. Głównej w Pruchnej (samochody zalewają wodą z drogi pieszych).

2.       O monitorowanie w Starostwie Powiatowym w Cieszynie w sprawie modernizacji drogi powiatowej (ul. Głównej) w Pruchnej.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że na dzisiejszej sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego, w której uczestniczył, środki zarezerwowane na remont drogi powiatowej Drogomyśl – Pruchna zostały zdjęte z budżetu Powiatu, gdyż były zaplanowane jako środki pozyskane z zewnątrz (środki pomocowe) - starano się o ich pozyskanie, ale nie udało się.

Z-ca Burmistrza R. Greń potwierdził informacje przekazane przez przewodniczącego C. Grenia. Dodał także, że byli z Panią Burmistrz na spotkaniu w Zarządzie Dróg Powiatowych w Cieszynie i uzyskali te same informacje. Powiat nadal będzie starał się o środki pomocowe na to zadanie i liczy na ich pozyskanie. Zadanie to jest przewidziane do realizacji w pierwszej kolejności i będziemy na bieżąco tą sprawę monitorować.

Przewodniczący C. Greń dodał, że duże możliwości pozyskania środków pomocowych są w puli Wojewody, są one ogólnie dostępne na rzecz powiatu, a z tego tytułu czerpać środki może powiat albo gmina.

Burmistrz A. Grygierek dodała, że wraz z zastępcą Burmistrza byli w Zarządzie Dróg Powiatowych w Cieszynie w sprawie remontów dróg powiatowych, gdyż jest bardzo ważny temat dla naszej Gminy.

Z-ca Burmistrza R. Greń poinformował również, że było spotkanie z Zarządem Dróg Wojewódzkich z Pszczyny, na skutek interpelacji złożonej przez radną C. Skowron w sprawie remontu ul. 1 Maja od Strumienia do Zbytkowa. Reakcja Zarządu była błyskawiczna i wszystkie dziury zostały załatane.

Z-ca Burmistrza R. Greń poprosił też, aby zwrócono uwagę na ładny, umyty i posprzątany przystanek autobusowy w Zbytkowie. Poinformował też, że wszystkie przystanki autobusowe na terenie Gminy będą monitorowane przez Dyrektora ZGKiM, gdyż są one naszą wizytówką. Zwrócił się też z prośbą do wszystkich obecnych na sesji, aby informowali, sygnalizowali, o każdej sprawie, którą należałoby wykonać.

Radny Paweł Faruga wnioskował w sprawach:

1.       Naprawy wyrwy w nowym odcinku drogi przy sklepie Intermarche w Strumieniu.

2.       Zabezpieczenie środków na remont kanału ulgi w Strumieniu.

Z-ca Burmistrza R. Greń poinformował, że będziemy czynić starania aby w przyszłym roku był wykonany nowy dywanik asfaltowy na ul. 1 Maja od skrzyżowania w Zbytkowie przynajmniej do przejazdu kolejowego w Strumieniu.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo dodała, że jesteśmy po rozmowach z Zarządem Dróg Wojewódzkich i będziemy czynić starania, aby droga wojewódzka ul. 1 Maja od skrzyżowania w Zbytkowie i ul. Brodeckiego aż do mostu na rzece Wiśle w Strumieniu została wyremontowana. Sprawa ta jest ciągle ponaglana przez wiele interpelacji składanych przez radnych oraz uwagi mieszkańców.

Radna Cecylia Skowron wnioskowała o czynienie starań w sprawie zmiany organizacji ruchu na skrzyżowaniu na dwupasmówce w Zbytkowie. Podziękowała również Burmistrzowi za błyskawiczną reakcję na jej interpelacje w sprawie ul. 1 Maja.

Komendant Komisariatu Policji w Strumieniu J. Stelmach wyjaśnił, że ustawienie szlabanów na CPN w Zbytkowie było spowodowane wnioskami mieszkańców, aby samochody skręcające na „mylnym” prawoskręcie na skrzyżowaniu w Zbytkowie nie przejeżdżały przez dziurawy teren, ulegając uszkodzeniu. Chodzi o to aby uporządkować ten teren. Zwróciliśmy się do właściciela o uporządkowanie i najpierw zostały zasypane dziury, a potem ustawione barierki. Natomiast w sprawie oznakowania drogi zwróciliśmy się do Wojewódzkiego Zarządu Dróg.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że koniecznie należy zwrócić się z interpelacją – wnioskiem do Zarządu Dróg i Autostrad w Katowicach o zmianę organizacji ruchu na skrzyżowaniu w Zbytkowie, gdyż może tam dojść do tragicznego wypadku przez „mylny” prawoskręt prowadzący do nikąd.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor dodatkowo dodał, że samochody ciężarowe i autobusy, które skręcają z dwupasówki w prawo do Strumienia mają zbyt ograniczony (wąski) przejazd.

Radny Stanisław Balas wnioskował o wystąpienie do Powiatowego Zarządu Dróg w Cieszynie o ograniczenie tonażu na ul. Głównej w Bąkowie.

Sołtys sołectwa Drogomyśl K. Saltarius wnioskował aby przy planowanym remoncie dwupasówki do Skoczowa czynić starania o poprawę bezpieczeństwa skrzyżowania w Drogomyślu.

Przewodniczący C. Greń wyjaśnił, że projekt przebudowy skrzyżowania w Drogomyślu jest już gotowy. Bezpieczeństwo skrzyżowania będzie poprawione (wyprostowana zostanie droga na skrzyżowaniu).

Przewodniczący Rady C. Greń wnioskował aby przy planowanym remoncie dwupasówki do Skoczowa czynić starania o wykonanie dróg gospodarczych przy dwypasmówce w Drogomyślu.

Pan W. Saltarius wnioskował o oznakowanie wylotu drogi gminnej ul. Jagodowej na ul. Główną w Drogomyślu.

Z-ca Burmistrza R. Greń zwrócił się do Pana W. Saltariusa, aby jako pracownik Urzędu w takich sprawach bezpośrednio zwracał się do pracownika Urzędu, który zajmuje się drogami poprosił również żeby nie występować z takimi sprawami na sesji Rady, chociaż jako mieszkaniec Drogomyśla ma takie prawo.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor zapytał co dzieje się terenem przy skrzyżowaniu w Drogomyślu, którym interesowała się koreańska fabryka samochodów. Zapytał również czy Gmina nie może posiadać zarezerwowanych terenów przeznaczonych pod działalność usługową i przemysł, nie należy czekać aż inwestor się pojawi.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że zmieniona została taktyka w tych sprawach, nie będziemy czekać aż znajdą się inwestorzy zainteresowani gruntem, wykonujemy dokładne analizy gruntów i tam gdziekolwiek są możliwości zmiany zapisów planu zagospodarowania przestrzennego na działalność usługową i przemysł będziemy to robić. Jeżeli pojawi się jakiśkolwiek inwestor musimy mieć do zaoferowania odpowiednie grunty. Chcemy również stwarzać możliwości dla firm, które chcą się rozwijać. Obecnie w Strumieniu przy ul. Ks. Londzina mamy do sprzedaży 2 działki i podjęto decyzję, że sprzedamy je razem, będzie to większy teren, który może wzbudzić zainteresowanie większych inwestorów. Natomiast co do gruntu w Drogomyślu zmiana planu zagospodarowania przestrzennego dotycząca tego terenu jest w trakcie załatwiania.

Przewodniczący C. Greń dodał – zmiana planu zagospodarowania przestrzennego w Drogomyślu jest jedną z ostatnich decyzji poprzedniej Rady, która uruchomiła procedurę zmiany planu na wniosek właściciela gruntu, pomimo wycofania się inwestora zagranicznego, zainteresowanego kupnem tego terenu.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor ponowił swój wniosek skierowany do przewodniczącego Rady o ustalenie stałego terminu sesji (aby był to stały dzień miesiąca np. ostatni czwartek), ułatwiłoby to bardzo pracę Rady oraz radnych. Dodał także, że w miarę potrzeby w sytuacjach wyjątkowych termin ten mógłby zostać zmieniony.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że weźmie pod uwagę wniosek wiceprzewodniczącego J. Jałowiczora, przy czym zaznaczył, że sztywne ustawianie terminów zwoływania sesji jest trudne i zależne od wielu innych spraw. Poinformował, że rozmawiał z Panią Skarbnik i bardzo często w ostatnich dniach miesiąca przychodzą różne środki finansowe, wtedy trzeba szybko wprowadzać je do budżetu i decydować o ich przeznczeniu.

Przewodniczący C. Greń przypomniał przewodniczącym komisji o konieczności przygotowania planów pracy komisji oraz poprosił o szybie zwoływanie komisji w celu rozpatrzenia projektu budżetu na 2007 r.

Burmistrz A. Grygierek podała informację o zmienionych godzinach pracy Urzędu od 1 stycznia 2007 r. Zapoznała radnych ze starymi i nowymi godzinami pracy. Wyjaśniając stwierdziła, że wprowadzając zmianę godzin pracy Urzędu chce umożliwić mieszkańcom Gminy łatwiejszy dostęp do Urzędu.

Radna A. Żur zaprosiła wszystkich obecnych na IX Strumieńskie Spotkania Jasełkowe, których finał odbędzie się w dniu 14 stycznia 2007 r. o godz. 1500 w auli Gimnazjum w Strumieniu.

Przewodniczący Rady C. Greń, a także Burmistrz A. Grygierek w imieniu swoim  pracowników Urzędu - złożyli wszystkim obecnym życzenia noworoczne.

 

ad. 22.

 

Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady IV sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 1840) słowami „zamykam IV sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

Zapis dźwiękowy obrad sesji Rady Miejskiej w Strumieniu stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

Protokołowała: Elżbieta Król

 

Przewodniczący

Czesław Greń