Uchwała Nr XXIV.206.2016

Rady Miejskiej wStrumieniu

z dnia 27 września 2016 r.

 

w sprawie powierzenia wspólnej obsługi placówek oświatowych dla których organem prowadzącym jest Gmina Strumień

 

Na podstawie art. 10a pkt 1, art. 10b ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446) - na wniosek Burmistrza Strumienia - Rada Miejska w Strumieniu

uchwala,co następuje: 

§ 1 

Wprowadza się wspólną obsługę finansowo - księgową oraz organizacyjną w zakresie obsługi prawnej i obsługi prowadzenia akt osobowych dyrektorów, dla szkół, przedszkoli, zespołów szkół i zespołów szkolno-przedszkolnych, dla których organem prowadzącym jest Gmina Strumień.

§ 2

Ustanawia się Zespół Obsługi Szkół w Strumieniu, jako  jednostkę obsługującą.

§ 3

 Jednostkami obsługiwanymi są:

1)  Gimnazjum w Strumieniu;

2)  Szkoła Podstawowa w Strumieniu;

3)  Zespól Szkolno-Przedszkolny w Bąkowie;

4)  Zespól Szkól w Drogomyślu;

5)  Zespół Szkół w Pruchnej;

6)  Zespół Szkolno-Przedszkolny w Zabłociu;

7)  Przedszkole w Strumieniu;

8)  Przedszkole w Zbytkowie.

§ 4 

1.  W ramach wspólnej obsługi jednostek obsługiwanych powierza się Zespołowi Obsługi Szkół w Strumieniu wspólną obsługę finansowo-księgową, w tym realizację w całości obowiązków jednostek obsługiwanych z zakresu rachunkowości i sprawozdawczości.

2.  Zakres obsługi, o której mowa w ust. 1 obejmuje:

1)  realizację funkcji głównego księgowego jednostek obsługiwanych obejmującą:

a)   prowadzenie rachunkowości jednostki, w tym:

-     ustalenie i bieżącą aktualizację rachunkowości,

-     prowadzenie, na podstawie dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych, ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym,

-     okresowe ustalanie lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów,

-     wycenę aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego,

-     sporządzanie sprawozdań finansowych,

-     gromadzenie i przechowywanie dowodów księgowych oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej ustawą o rachunkowości,

b)   wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi po wcześniejszym dokonaniu wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym oraz kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych, w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań przez jednostkę obsługiwaną;

2)  ustalanie, odprowadzanie i ewidencjonowanie dochodów jednostki obsługiwanej na zasadach i w terminach wynikających z obowiązujących przepisów;

3)  ustalanie, na podstawie informacji kierowników jednostek obsługiwanych, należności pieniężnych przypadających jednostce obsługiwanej, w tym mających charakter cywilnoprawny;

4)  sporządzanie i przekazywanie w terminie sprawozdań z wykonania procesów gromadzenia i rozdysponowania środków publicznych, w tym z dotacji celowych oraz wykazywanie w tych sprawozdaniach danych zgodnych z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej;

5)  wykonywanie zadań z zakresu statystyki i pozostałej sprawozdawczości, nie wymienionej w ust. 4, a obowiązującej jednostki obsługiwane, dotyczącej spraw finansowo-księgowych;

6)  prowadzenie obsługi rachunków bankowych jednostek obsługiwanych;

7)  prowadzenie obsługi kasowej jednostek obsługiwanych;

8)  udzielanie i rozliczanie zaliczek upoważnionym pracownikom jednostek obsługiwanych na bieżące potrzeby tych jednostek;

9)  realizacja zadań związanych z rozliczeniem podatku VAT w jednostkach obsługiwanych;

10)  realizacja zadań związanych z rozliczeniem podatków i opłat lokalnych w zakresie dokonywania płatności na rachunek bankowy budżetu Gminy;

11)  terminowe i w kwocie wynikającej z prawidłowego obliczenia przez kierowników jednostek obsługiwanych dokonywanie wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych;

12)  obsługa finansowo-księgowa realizacji projektów i programów realizowanych ze środków zewnętrznych (unijnych, państwowych i innych);

13)  udział w opracowywaniu projektów planów finansowych oraz innych zmian, na wniosek i w porozumieniu z dyrektorami jednostek obsługiwanych;

14)  prowadzenie monitoringu realizacji zadań jednostek obsługiwanych pod względem wykorzystania przyznanych środków finansowych wraz z przekazywaniem informacji zwrotnej dyrektorom jednostek obsługiwanych;

15)  analiza wykonania planów finansowych jednostek obsługiwanych i przedstawianie ich wyników dyrektorom jednostek obsługiwanych;

16)  naliczanie i wypłata wynagrodzeń i innych należności dla pracowników i osób zatrudnianych na podstawie umów cywilno-prawnych w jednostkach obsługiwanych;

17)  dokonywanie potrąceń od wynagrodzeń wierzytelności wynikających z przepisów prawa lub innych za zgodą pracownika jednostki obsługiwanej;

18)  naliczanie, rozliczanie i terminowe opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne i Fundusz Pracy pracowników jednostek obsługiwanych, w tym sporządzanie wymaganych deklaracji do ZUS;

19)  zgłaszanie w ZUS i wyrejestrowywanie pracowników jednostek obsługiwanych wraz ze wskazanymi członkami ich rodzin;

20)  sporządzanie zaświadczeń o wysokości dochodów pracowników oraz emerytów i rencistów, w tym przekazywanie ich w określonym odrębnymi przepisami prawa terminie do ZUS;

21)  przygotowanie dokumentów płacowych dla pracowników przechodzących na rentę, emeryturę i inne świadczenia z zakresu ubezpieczeń społecznych;

22)  sporządzanie dokumentacji dotyczącej wynagrodzeń do ZUS na potrzeby obliczania kapitałów początkowych obecnych i byłych pracowników jednostek obsługiwanych;

23)  naliczanie, terminowe odprowadzanie i rozliczanie podatku dochodowego pracowników jednostek obsługiwanych, w tym m.in. sporządzanie deklaracji podatkowych PIT i innej niezbędnej dokumentacji w tym zakresie;

24)  przygotowywanie i przekazywanie jednostkom obsługiwanym danych finansowo-księgowych w celu wprowadzania ich do Systemu Informacji Oświatowej;

25)  obsługa finansowo-księgowa zadań statutowych jednostek obsługiwanych i innych ich zadań wynikających z przepisów prawa, nie wymienionych w pkt 2 do 24, a to:

a)  rozliczanie i organizowanie wypłat stypendiów, wyprawek szkolnych i innych świadczeń na rzecz uczniów,

b)  rozliczanie i przekazywanie dofinansowania doskonalenia zawodowego nauczycieli,

c)  rozliczanie delegacji krajowych i zagranicznych pracowników,

d)  rozliczanie opłat wnoszonych przez rodziców z tyt. posiłków i świadczeń w zakresie wychowania przedszkolnego,

e)  rozliczanie opłat wnoszonych przez rodziców za korzystanie przez uczniów z posiłków w stołówkach szkolnych;

26)  opracowanie danych do sprawozdania z wysokości osiągniętych średnich wynagrodzeń nauczycieli, o których mowa w art. 30a ustawy Karta Nauczyciela;

27)  sporządzanie projektu sprawozdania, o którym mowa w pkt 26  i przedkładanie do zatwierdzenia Burmistrzowi;

28)  prowadzenie na podstawie dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych oraz ewidencji wartościowych składników majątkowych;

29)  prowadzenie ewidencji środków trwałych i innych składników majątkowych;

30)  przeprowadzanie inwentaryzacji aktywów i pasywów za wyjątkiem inwentaryzacji metoda spisu z natury.

3.  Jednostka obsługująca zapewnia jednostkom obsługiwanym wspólną obsługę prawną.

4.  Jednostkaobsługująca zapewnia jednostkom obsługiwanym wspólną obsługę w zakresie prowadzenia akt osobowych dyrektorów tych jednostek.

§ 5 

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Strumienia.

§ 6 

Uchwała wchodzi w życie z dniem 31 grudnia 2016 r.

 

Przewodniczący Rady

Czesław GREŃ