Protokół Nr XXV.2016

obrad dwudziestej piątej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu

odbytych w dniu 27 października 2016 r. o godz. 15.oo

w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego w Strumieniu

 

Obecni: radni Rady Miejskiej, przewodniczący organów wykonawczych jednostek pomocniczych Gminy, przedstawiciel Górnośląskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów w Katowicach, dyrektorzy i kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy, przedstawiciel lokalnej prasy i mieszkańcy Gminy – wg załączonych list obecności.

 

Ponadto w obradach udział wzięli:

1)   Burmistrz Strumienia – mgr Anna Grygierek;

2)   Zastępca Burmistrza – mgr inż. Włodzimierz Cybulski;

3)   Skarbnik Strumienia – mgr Maria Kłósko;

4)   Sekretarz Strumienia – Daniela Kula;

5)   Radca prawny – mgr Roman Szymonek.

 

Porządek obrad:

   1.     Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

   2.     Przedstawienie porządku obrad.

   3.     Wystąpienia gości.

   4.     Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.

   5.     Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

   6.     Interpelacje i zapytania radnych.

   7.     Rozpatrzenie informacji o stanie realizacji zadań oświatowych w gminie Strumień za poprzedni rok szkolny w tym o wynikach sprawdzianów i egzaminów oraz wydatków na oświatę.

   8.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2016-2022.

    9.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2016.

 10.     Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę Nr XIV.135.2015 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 21 grudnia 2015 r. w sprawie ustalenia wysokości stawek dotacji przedmiotowych dla samorządowego zakładu budżetowego na 2016 rok.

 11.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia „Programu ochrony środowiska dla gminy Strumień na lata 2016-2020”.

 12.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie Programu współpracy gminy Strumień z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2017.

 13.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2017 rok.

 14.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie opłaty prolongacyjnej.

 15.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

 16.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym Rady Miejskiej w Strumieniu.

 17.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2017.

 18.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2017.

 19.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie skargi dotyczącej nieprawidłowości w działalności Dyrektora Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Bąkowie.

 20.     Informacja Przewodniczącego Rady, Burmistrza oraz Wojewody Śląskiego na temat oświadczeń majątkowych złożonych w 2016 roku.

 21.     Zatwierdzenie protokołu z XXIV sesji.

 22.     Informacje, wolne głosy i wnioski.

 23.     Zakończenie.

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył – Przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu Czesław Greń.

Przewodniczący C. Greń na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 13 radnych na 15 ustawowego składy Rady - obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, Zastępcę Burmistrza Strumienia, Skarbnika Strumienia, Sekretarza Strumienia, Radcę prawnego, sołtysów i Przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorów i kierowników jednostek organizacyjnych Gminy, pana Marka Czechowskiego Dyrektora Pionu Produkcji Górnośląskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów w Katowicach, przedstawiciela prasy lokalnej „Nowej Formacji”, pracowników Urzędu Miejskiego w Strumieniu i mieszkańców Gminy.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący C. Greń odczytał porządek obrad XXV sesji.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut odczytał wniosek wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu, Komisji Oświaty i Komisji Rolnictwa – z dnia 24 października br.: „Komisje wnioskują o zdjęcie z porządku obrad XXV sesji Rady Miejskiej w Strumieniu projektu uchwały w sprawie zwolnienia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują rodziny wielodzietne” (punkt 16 porządku obrad).

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie wniosek wspólnego posiedzenia Komisji o zdjęcie z porządku obrad XXV sesji punktu 16. Wniosek został przyjęty jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych).

Przewodniczący C. Greń zaproponował, aby do porządku obrad XXV sesji wprowadzić nowy punkt pn.: „Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym Rady Miejskiej w Strumieniu”, jako punkt 16.

Przewodniczący poddał pod głosowanie swoją propozycję wprowadzenia do porządku obrad XXV sesji nowego punktu 16. Wniosek został przyjęty jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych).

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie cały, zmieniony porządek obrad XXV sesji.

Porządek obrad XXV sesji został przyjęty jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych).

 

ad. 3.

 

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że w bieżącym roku rozpoczęła się od wielu lat oczekiwana inwestycja polegająca na modernizacji przepompowni w Strumieniu przy ulicy Pszczyńskiej. Koszt realizacji inwestycji wynosi ponad 2 miliony złotych. Na dzień dzisiejszy nie chodzi tylko o przepompownię w Strumieniu lecz zwracamy również uwagę na przepompownię w Zabłociu. Temat konieczności modernizacji przepompowni był już poruszany po powodzi w 2010 roku, ponieważ przepompowuję ona wodę, nie tylko z terenu naszej Gminy, ale również z terenów gmin sąsiednich.

Dyrektor M. Czechowski w imieniu Zarządu przeprosił za nieobecność na dzisiejszej sesji Prezesów Zarządu Górnośląskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów w Katowicach ze względu na inne obowiązki.

Dyrektor M. Czechowski poinformował, że przepompownia Strumień ma bardzo istotne znaczenie dla obszaru gminy Strumień, z tego względu, że w sytuacjach ogromnych opadów deszczu i podczas wezbrań powodziowych pełni rolę w zabezpieczeniu zawala Zbiornika Goczałkowickiego, od strony północnej, przed powodzią. Przepompownia ta pracuje już ponad 60 lat, gdyż powstała równocześnie ze Zbiornikiem Goczałkowickim, a jej celem było zabezpieczenie i odprowadzenie wód, które gromadziły się na północnym zawalu. Po wielu latach eksploatacji pompownia wymaga modernizacji, dla tego też Górnośląskie Przedsiębiorstwo Wodociągów w Katowicach rozpoczęło inwestycję. Najpierw wykonaliśmy koncepcję, potem projekt techniczny i w bieżącym roku, po przeprowadzeniu postępowania przetargowego wybrany został wykonawca prac. Zaplanowane roboty podzielone są na kilka branży: hydrotechniczną, budowlaną, energetyczną oraz automatyki i pomiarów. Wszystkie prace są prowadzone zgodnie z harmonogramem rzeczowo-finansowym przedstawionym przez wykonawcę. Przepompownia zostanie wyposażona w nowe, bardzo nowoczesne pompy odwadniające o wydajności przewyższającej obecną wydajność. Cały układ będzie zautomatyzowany, przewidujemy również możliwość zasilania pomp agregatem prądotwórczym, czego do tej pory nie było, a jest to bardzo istotne podczas powodzi. Koszt inwestycji planowany jest na kwotę około 2 milionów złotych, a przewidywany termin zakończenia prac planowany jest na I półrocze 2017 roku.

Burmistrz A. Grygierek podziękowała za rozpoczęcie tak ważnej dla nas inwestycji, pomimo tak dużego wysiłku finansowego. Poinformowała, że miała okazję być na obiekcie i widzieć przebieg realizacji inwestycji. Poinformowała też, że posiadamy informacje, że w 2017 r. planowane jest przygotowanie dokumentacji na modernizację przepompowni w Zabłociu.

Burmistrz A. Grygierek przypomniała, że po powodzi w 2010 r. – corocznie planujemy w budżecie kwotę 100 000,00 zł z przeznaczeniem na odprowadzanie wód z terenu gminy Strumień. W ubiegłym roku ze środków tych wykonaliśmy wloty kanałów od strony ulicy Pawłowickiej w Strumieniu, co jest spójne z obecnie prowadzoną przez Górnośląskie Przedsiębiorstwo Wodociągów w Katowicach inwestycją.

Przewodniczący C. Greń podziękował Górnośląskiemu Przedsiębiorstwu Wodociągów w Katowicach za rozpoczęcie realizacji tak ważnej dla nas inwestycji.

Radny K. Pisiut zapytał, czy podczas modernizacji przepompowni w Zabłociu, również będzie zwiększana wydajność pomp?

Dyrektor M. Czechowski odpowiedział twierdząco. Poinformował, że zakres inwestycji w Zabłociu będzie bardzo podobny do tego, który jest realizowany w Strumieniu. Inwestycja będzie rozłożona na najbliższe trzy lata wg następującego planu: w 2017 r. będzie ogłoszony przetarg na przygotowanie dokumentacji technicznej, potem przetarg na wykonanie prac i realizacja inwestycji.

Przewodniczący C. Greń podziękował Dyrektorowi M. Czechowskiemu za przybycie na sesję i przedstawienie radnym szczegółów modernizacji przepompowni.

 

ad. 4.

 

Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że przygotowujemy przetarg na termomodernizację obiektu szkoły w Bąkowie.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 5.

 

Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 6.

 

Przewodniczący C. Greń zapytał radnych, czy odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji są zadawalające oraz czy zgłaszają jeszcze jakieś dodatkowe pytania i uwagi? Zapytał też, czy zgłaszają nowe interpelacje i zapytania?

Przewodniczący C. Greń podziękował za zamontowanie luster na skrzyżowaniach dróg na osiedlu w Drogomyślu o co wcześniej interpelował.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że wkrótce wzdłuż ulicy Cieszyńskiej w Strumieniu, na odcinku od ulicy Rybiej zostaną wymalowane linie krawędziowe. Aby wykonać te prace musieliśmy przygotować dokumentację, uzgodnić ją z Policją i uzyskać zgodę Starostwa Powiatowego w Cieszynie, wyłoniliśmy wykonawcę i najbliższym czasie pasy zostaną wymalowane.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła sprawę oznakowania przejazdu pod mostem kolejowym w ciągu ulicy Gawliniec w Pruchnej, która została zrealizowana w związku z interpelacją radnej M. Madziar.

Radna M. Madziar podziękowała za odpowiedzi na zgłoszone interpelacje, poprosiła też o wyjaśnienie ustawienia tak dużej ilości nowych znaków drogowych i dwóch luster m. in. teren zabudowany (znak ustawiony w takim miejscu, gdzie kierowcy nie rozwijają dużych prędkości) przy ulicy Gawliniec w Pruchnej; zwróciła uwagę, że znaki są ustawione równo po obu stronach drogi, tak że zawężają szerokość drogi, w związku z czym szersze maszyny rolnicze mają problem z przejazdem.

Radna M. Madziar podziękowała za wykoszenie poboczy dróg. Mieszkańcy są bardzo mile zaskoczeni, że pobocza zostały kolejny raz wykoszone.

Burmistrz A. Grygierek opowiedziała, że pozostały nam oszczędności dlatego zleciliśmy wykoszenie poboczy po raz trzeci.

Radny K. Pisiut zapytał czy Powiat zwróci nam pieniądze za malowanie linii wzdłuż ulicy Cieszyńskiej w Strumieniu?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że zadanie to Gmina wykonuje w ramach porozumienia podpisanego z Powiatem na utrzymanie dróg powiatowych w granicach miasta.

Zastępca Burmistrza W. Cybulski wyjaśnił radnej M. Madziar sprawę ustawienia znaków drogowych przy ulicy Gawliniec w Pruchnej.

Radny K. Pisiut poparł interpelację radnej Marii Madziar w sprawie złego ustawienia znaków drogowych, które zawężają szerokość dróg (szerokość pomiędzy znakami powinna wynosić przynajmniej 4,5 m); zaproponował, aby w maju wykonać przegląd znaków drogowych i poprzestawiać te znaki drogowe, które zawężają szerokość drogi, co stanowi duże utrudnienie dla rolników dojeżdżających do pól szerokimi sprzętami rolniczymi (po akcji zimowego odśnieżania dróg widać, które znaki są źle ustawione).

Radny S. Balas interpelował w sprawach:

1)  przy drodze łączącej ulicę Młynarską z ulicą Słowiczą w Bąkowie są dwa znaki równo ustawione po obu stronach drogi, przez co zawężają szerokość drogi;

2)  przy ulicy Głównej w Bąkowie (w rejonie salonu samochodowego Opel) równo po obu stronach drogi był ustawiony przystanek autobusowy (w stronę Strumienia z wiatą i w stronę Cieszyna bez wiaty); w ostatnim czasie przystanek w stronę Cieszyna został przesunięty do przodu i rodzice się skarżą, że dzieci i młodzież przy opadach deszczu stoją pod wiatą, a w momencie kiedy podjeżdża autobus przebiegają na oddalony przystanek, po drugiej stronie drogi, co jest bardzo niebezpieczne, przy tak dużym ruchu samochodów.

Burmistrz A. Grygierek zapewniła, że rozeznamy sprawę, ponieważ przystanek znajduje przy drodze powiatowej, dlatego też Gmina nie może sama podjąć działań w tej sprawie.

Radny K. Gajdzica interpelował, aby wystąpić do Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych w Cieszynie o wykonanie przeglądu studzienek w nawierzchni drogi ulicy Głównej w Drogomyślu, na odcinku od kościoła Rzymsko-Katolickiego do skrzyżowania z dwupasmówką; studzienki jednostkowo były naprawiane, ale niektóre nadal są opadnięte, stanowiąc zagrożenie, szczególnie dla rowerzystów.

Przewodniczący C. Greń dodatkowo uzupełnił interpelację, aby przegląd studzienek wraz z ich drożnością wykonać na całej drodze powiatowej ulicy Głównej w Drogomyślu, od skrzyżowania z dwupasmówką do granicy z gmina Chybie.

Radny K. Pisiut interpelował, aby wystąpić do Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach w sprawie: studzienek na rondzie w Pruchnej, ustawienia znaków drogowych informujących o zjeździe na Zebrzydowice i droga bez przejazdu przy zjeździe na ulicę Spółdzielczą oraz poobcinania w okresie jesieni i zimy gałęzi drzew i krzewów zasłaniających znaki drogowe przy dojeździe do ronda od strony Pawłowic.

Radna M. Madziar interpelowała, aby wystąpić o Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach o przycięcie gałęzi drzew i krzewów wzdłuż ulicy Katowickiej w Pruchnej.

Radny B. Pająk interpelował, aby obniżyć zbyt wysoko położone rury na przystanku autobusowym w Bąkowie Rychłudzie (rury są położone zbyt wysoko i trzeba je obniżyć, aby dobrze odprowadzały wodę); jest tam również drzewo rozłamane na pół (sprawa drzewa została zgłoszona i nadal nic się nie dzieje w tym temacie).

Wiceprzewodnicząca C. Skowron interpelowała, aby wystąpić do Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach o wyczyszczenie z trawy chodnika przy ulicy 1 Maja w Zbytkowie, na odcinku od skrzyżowania z ulicą Tęczową do dwupasmówki).

Na sesję przybył Wiceprzewodniczący T. Tolasz i od tej chwili w sesji uczestniczy 14 radnych.

ad. 7.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – Informację o stanie realizacji zadań oświatowych w gminie Strumień za poprzedni rok szkolny w tym o wynikach sprawdzianów i egzaminów oraz wydatków na oświatę – przedstawiła Dyrektor ZOS J. Włoch.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do Informacji.

Radny S. Balas przekazał słowa podziękowania Dyrektorowi Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Bąkowie za uzyskanie bardzo wysokich wyników egzaminu końcowego w Szkole Podstawowej w Bąkowie.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 8.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2016-2022, wraz z autopoprawką – przedstawiła Skarbnik M. Kłósko.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały, wraz z autopoprawką.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXV.221.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 października 2016 r. w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2016-2022.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 9.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2016, wraz z autopoprawką – przedstawiła Skarbnik M. Kłósko.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały, wraz z autopoprawką.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXV.222.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 października 2016 r. w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2016.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 10.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały zmieniający uchwałę Nr XIV.135.2015 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 21 grudnia 2015 r. w sprawie ustalenia wysokości stawek dotacji przedmiotowych dla samorządowego zakładu budżetowego na 2016 rok - przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXV.223.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 października 2016 r. zmieniająca uchwałę Nr XIV.135.2015 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 21 grudnia 2015 r. w sprawie ustalenia wysokości stawek dotacji przedmiotowych dla samorządowego zakładu budżetowego na 2016 rok.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 11.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie przyjęcia „Programu ochrony środowiska dla gminy Strumień na lata 2016-2020” – przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXV.224.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 października 2016 r. w sprawie przyjęcia „Programu ochrony środowiska dla gminy Strumień na lata 2016-2020”.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 12.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie Programu współpracy gminy Strumień z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2017 – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXV.225.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 października 2016 r. w sprawie Programu współpracy gminy Strumień z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2017.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 13.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2017 rok – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut odczytał wnioski wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu, Komisji Oświaty i Komisji Rolnictwa – z dnia 24 października br.: Komisje wnioskują o wprowadzenie następujących zmian w projekcie uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2017 rok:

1)   w § 1 pkt 1 podpunkt c) stawkę „od gruntów pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego” podnieść z 0,32 zł na 0,35 zł od 1 m2 powierzchni;

2)   w § 1 pkt 2 podpunkt b) stawkę „od budynków lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej” podnieść z 21,10 zł na 21,50 zł od 1 m2 powierzchni;

3)   § 1 pkt 2 podpunkt e) stawkę „od budynków lub ich części pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego” podnieść z 4,63 zł na 4,90 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej.”.

Radny K. Pisiut zgłosił wniosek, aby w § 1 pkt 2 podpunkt a) stawkę „od budynków lub ich części mieszkalnych” podnieść z 0,74 zł na 0,75 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej.

Radny K. Gajdzica stwierdził, że argumenty radnych przemawiające za podwyższeniem niektórych stawek podatku od nieruchomości powinny dotrzeć do mieszkańców. Patrząc z perspektywy Gminy ich podniesienie jest rozsądne, ale pobudki którymi się kierowaliśmy powinny dotrzeć do mieszkanców. Mieszkańcy powinni zrozumieć, że nie jest to widzimisię radnych, ale wymóg sytuacji.

Radny K. Pisiut poinformował, że w 2017 roku w trzech pozycjach stawki podatków zostaną obniżone.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że przed sesją radni otrzymali dodatkową tabelę z danymi przedstawiającymi stawki podatków od nieruchomości obowiązujące w okolicznych gminach w latach 2015 i 2016.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że na zebraniach wiejskich pada dużo pytań na temat stawek podatków. Nasza uchwała o stawkach podatku od nieruchomości zostanie opublikowana w prasie lokalnej, natomiast okoliczne gminy również publikują swoje uchwały podatkowe.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że wnioskujemy o podniesienie stawki podatku od budynków lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej z 21,10 zł na 21,50 zł od 1 m2 powierzchni, a z przedstawionego radnym zestawienia wynika, że we wszystkich okolicznych gminach stawka ta jest wyższa.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie wnioski zgłoszone do projektu uchwały:

1)   podniesienie stawki w § 1 pkt 2 podpunkt a) „od budynków lub ich części mieszkalnych” z 0,74 zł na 0,75 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej” – wniosek został przyjęty 7 głosami „za”, 1 głosie „przeciw” i 6 głosach „wstrzymujących się od głosowania” (głosowało 14 radnych);

2)   podniesienie stawki w § 1 pkt 1 podpunkt c) „od gruntów pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego” z 0,32 zł na 0,35 zł od 1 m2 powierzchni – wniosek został przyjęty 12 głosami „za” i 2 głosach „przeciw” (głosowało 14 radnych);

3)   podniesienie stawki w § 1 pkt 2 podpunkt b) „od budynków lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej” z 21,10 zł na 21,50 zł od 1 m2 powierzchni - wniosek został przyjęty 10 głosami „za”, 3 głosach „przeciw” i 1 głosie „wstrzymującym się od głosowania (głosowało 14 radnych);

4)   podniesienie stawki w § 1 pkt 2 podpunkt e) „od budynków lub ich części pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego” z 4,63 zł na 4,90 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej - wniosek został przyjęty 11 głosami „za”, 2 głosach „przeciw” i 1 głosie „wstrzymującym się od głosowania (głosowało 14 radnych).

Następnie Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z wcześniej wprowadzonymi zmianami.

12 głosami „za”, 1 głosie „przeciw” i 1 głosie „wstrzymującym się od głosowania” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXV.226.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 października 2016 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2017 rok.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 14.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie opłaty prolongacyjnej – przedstawiła Skarbnik M. Kłósko.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXV.227.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 października 2016 r. w sprawie opłaty prolongacyjnej.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 15.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi – przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Radny K. Gajdzica na wniosek mieszkańców poprosił, aby zwrócić uwagę firmie odbierającej odpady, że worki przeznaczone na popiół są bardzo słabe.

Zastępca Burmistrza W. Cybulski zapewnił, że zwrócimy szczególną uwagę, aby worki na popiół były lepszej jakości.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

13 głosami „za” i 1 głosie „przeciw” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXV.228.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 października 2016 r. w sprawie ustalenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Uchwała w załączeniu.

Przewodniczący C. Greń ogłosił 15 minutową przerwę w obradach.

 

ad. 16.

 

Przewodniczący C. Greń przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym Rady Miejskiej w Strumieniu.

Przewodniczący C. Greń zapytał radnego J. Rudola, czy pełnienie funkcji radnego nie było podstawą do wypowiedzenia stosunku pracy? Zapytał także, czy nie kwestionuje podstawy i przyczyny wypowiedzenia stosunku pracy?

Radny J. Rudol odpowiedział, że pełnienie przez niego funkcji radnego nie było podstawą do wypowiedzenia stosunku pracy. Zapewnił też, że nie kwestionuje podstawy i przyczyny wypowiedzenia stosunku pracy.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że w przerwie w obradach sesji Komisje Rady Miejskiej odbyły wspólne posiedzenie, na którym przedstawiono radnym do zaopiniowania omawiany projekt uchwały.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut poinformował, że Komisje pozytywnie zaopiniowały projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym Rady Miejskiej w Strumieniu.

Radca prawny R. Szymonek wyjaśnił, że jest to nowe zagadnienie. Uchwała jest podejmowana na podstawie art. 25 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, a przedstawione radnym sformułowanie uchwały jest konieczne.

Radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Radny J. Rudol poprosił o wyłączenie go z głosowania nad w/w uchwałą, gdyż dotyczy ona jego interesu prawnego.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 12 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXV.229.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 października 2016 r. w sprawie wyrażenia zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym Rady Miejskiej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 17.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2017 – przedstawiła Pełnomocnik Burmistrza Strumienia ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych E. Król.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXV.230.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 października 2016 r. w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2017.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 18.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2017 – przedstawiła Pełnomocnik Burmistrza Strumienia ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych E. Król.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXV.231.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 października 2016 r. w sprawie Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2017.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 19.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie skargi dotyczącej nieprawidłowości w działalności Dyrektora Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Bąkowie wraz z uzasadnieniem – przedstawił Przewodniczący Komisji Rewizyjnej K. Gajdzica.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

12 głosami „za” i 1 głosie „wstrzymującym się od głosowania” (głosowało 13 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXV.232.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 października 2016 r. w sprawie skargi dotyczącej nieprawidłowości w działalności Dyrektora Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Bąkowie.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 20.

 

Przewodniczący C. Greń przedstawił Informację Przewodniczącego Rady, Burmistrza oraz Wojewody Śląskiego na temat oświadczeń majątkowych złożonych w 2016 roku.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do Informacji.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 21.

 

Protokół obrad XXIV sesji, który był wyłożony do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad. 22.

 

Informacje, wolne głosy i wnioski.

Przewodniczący C. Greń przypomniał radnym o:

1)   obchodach Święta Niepodległości w Strumieniu 11 listopada br., w ramach których odbędzie się uroczysta sesja Rady Miejskiej w Strumieniu, połączona z wręczeniem wyróżnień „Zasłużony dla sołectwa/miasta” i „Zasłużony dla Gminy Strumień” o godz. 10.oo w sali Miejskiego Centrum Kultury i Rekreacji w Strumieniu (odczytał program obchodów Święta);

2)   uroczystej sesji Rad Gmin Ziemi Cieszyńskiej połączonej z wręczeniem laurów Srebrnej i Złotej Cieszynianki, która odbędzie się 11 listopada br. o godz. 17.oo w Teatrze im. Adama Mickiewicza w Cieszynie.

Radna M. Madziar wnioskowała, aby w imieniu mieszkańców Pruchnej wystąpić do Banku Spółdzielczego w Skoczowie o uruchomienie bankomatu w filii Banku w Pruchnej.

Przewodniczący C. Greń wnioskował, aby w imieniu mieszkańców Gminy wystąpić do właścicieli sieci telefonii komórkowych w sprawie bardzo osłabionej jakości sygnału, który uniemożliwia korzystanie z telefonów komórkowych (w szczególności sieć Orange).

Radny B. Pająk wnioskował, aby wystąpić do Powiatowego Zarządu Dróg Powiatowych w Cieszynie o wykonanie barierek zabezpieczających rów przydrożny wzdłuż nowo wybudowanego odcinka chodnika przy ulicy Głównej w Bąkowie.

Pan Bronisław Pietryja mieszkaniec ulicy Orzechowej w Strumieniu odczytał pismo - prośbę mieszkańców ulicy o dostarczenie kruszywa potrzebnego do naprawy drogi. Zwrócił również uwagę na progi zwalniające zamontowane na ulicy Cieszyńskiej w Strumieniu: progi te są stale niszczone i naprawiane, można na nich przebić opony. Stwierdził, że lepszym rozwiązaniem byłoby położenie takich progów jakie są zamontowane na ulicy Młyńskiej w Strumieniu.

 

ad. 23.

 

Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XXV sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 18.oo) słowami „zamykam XXV sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

 

 

Protokołowała: Elżbieta Król

 

 

 

Przewodniczący Rady

Czesław GREŃ