Protokół Nr XXVII.2016
obrad dwudziestej siódmej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu
odbytych w dniu 30 listopada 2016 r. o godz. 15.oo
w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego w Strumieniu
Obecni: radni Rady Miejskiej, przewodniczący organów wykonawczych jednostek pomocniczych Gminy, dyrektorzy i kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy, Komendant Komisariatu Policji w Strumieniu oraz przedstawiciel lokalnej prasy – wg załączonych list obecności.
Ponadto w obradach udział wzięli:
1) Burmistrz Strumienia – mgr Anna Grygierek;
2) Zastępca Burmistrza – mgr inż. Włodzimierz Cybulski;
3) Skarbnik Strumienia – mgr Maria Kłósko;
4) Sekretarz Strumienia – Daniela Kula;
5) Radca prawny – mgr Roman Szymonek.
Porządek obrad:
1. Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.
2. Przedstawienie porządku obrad.
3. Wystąpienia gości.
4. Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.
5. Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.
6. Interpelacje i zapytania radnych.
7. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na lata 2017-2021 w gminie Strumień.
8. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2011-2018.
9. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchylenia Statutu Zespołu Obsługi Szkół w Strumieniu.
10. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystania dotacji przez szkoły niepubliczne o uprawnieniach szkół publicznych, w których realizowany jest obowiązek szkolny, niepubliczne przedszkola i inne formy wychowania przedszkolnego prowadzone na terenie gminy Strumień, przez inne niż gmina osoby prawne i fizyczne.
11. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie powierzenia wspólnej obsługi placówek oświatowych, dla których organem prowadzącym jest gmina Strumień.
12. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2016-2022.
13. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2016 rok.
14. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie gminy Strumień.
15. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia dopłaty do taryfowej grupy odbiorców.
16. Informacja o stanie realizacji inwestycji gminnych.
17. Informacja o sposobie rozpatrzenia wniosków przedłożonych przez komisje Rady Miejskiej w III kwartale 2016 roku.
18. Zatwierdzenie protokołu z XXV i XXVI uroczystej sesji.
19. Informacje, wolne głosy i wnioski.
20. Zakończenie.
Przebieg obrad:
ad. 1.
Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył – Przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu Czesław Greń.
Przewodniczący C. Greń na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 14 radnych na 15 ustawowego składy Rady - obrady są zatem prawomocne.
Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, Zastępcę Burmistrza Strumienia, Skarbnika Strumienia, Sekretarza Strumienia, Radcę prawnego, sołtysów i Przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorów i kierowników jednostek organizacyjnych Gminy, podinspektora Roberta Kamińskiego Komendanta Komisariatu Policji w Strumieniu, przedstawiciela prasy lokalnej „Nowej Formacji” i pracowników Urzędu Miejskiego w Strumieniu.
ad. 2.
Przewodniczący C. Greń odczytał porządek obrad XXVII sesji.
Porządek obrad XXVII sesji został przyjęty bez uwag.
ad. 3.
Radna powiatowa L. Salachna-Brzoza w imieniu Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych w Cieszynie poinformowała, że projekt stałej organizacji ruchu w ciągu drogi powiatowej 2630 S Rychłud - Bąków w zakresie oznakowania poziomego i pionowego, zawierający również wprowadzenie oznakowania: zakaz wjazdu pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej powyżej 15 ton – został zlecony specjalistycznej firmie i obecnie jest na etapie zatwierdzania w Wydziale Komunikacji. PZDP w Cieszynie poinformował nas, że zrezygnowano z wprowadzenia zakazu wjazdu pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej powyżej 15 ton w ciągu drogi powiatowej w Bąkowie, ze względu na zgłaszany w tej sprawie opór społeczny (dzwonią w tej sprawie ludzie, którzy nie chcą, aby wprowadzano takie ograniczenie m. in. ze względu na dojazdy do firm). Aktualnie natężenie ruchu na drodze powiatowej biegnącej przez Bąków zmniejszy się i nie będzie ona już niszczona jak do tej pory, ponieważ otwarta została już obwodnica do Pawłowic.
Radna powiatowa L. Salachna-Brzoza poinformowała również, że planach remontów dróg powiatowych na terenie gminy Strumień na 2017 r. ujęto remont nawierzchni drogi powiatowej 2629 S - ulica Lipowa w Pruchnej, na odcinku około 1 km (od drogi wojewódzkiej 938 w kierunku Bąkowa), szacowana wartość zadania wynosi około 400 000,00 zł, przy 20% wsparciu z budżetu gminy Strumień.
Komendant Komisariatu Policji w Strumieniu Robert Kamiński poinformował, że 14 grudnia br. nabywa prawa emerytalne i przechodzi na emeryturę - w związku z czym podziękował Burmistrzowi i Radzie Miejskiej za współpracę oraz podejmowanie uchwał i wielu działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa na terenie Gminy.
Burmistrz A. Grygierek wraz z Przewodniczącym C. Greniem wręczyli R. Kamińskiemu bukiet kwiatów oraz list gratulacyjny z okazji przejścia na emeryturę.
ad. 4.
Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.
Informacja została przyjęta.
ad. 5.
Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.
Informacja została przyjęta.
ad. 6.
Przewodniczący C. Greń zapytał radnych, czy odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji są zadawalające oraz czy zgłaszają jeszcze jakieś dodatkowe pytania i uwagi? Zapytał też, czy zgłaszają nowe interpelacje i zapytania?
Radna M. Krutyła interpelowała, aby wystąpić do Górnośląskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów w Katowicach o zabezpieczenie izolacji rurociągu biegnącego wzdłuż ulicy Pawłowickiej w Strumieniu.
Radny S. Balas interpelował, aby zwrócić się do Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych w Cieszynie o przesunięcie znaków D-42 „obszar zabudowy” i D-43 „koniec obszaru zabudowy” przy ulicy Głównej w Bąkowie, w pobliże salonu samochodowego „Opel” (wydłużenie obszaru zabudowy). W tej chwili znaki są ustawione na wysokości boiska sportowego. Przystanek autobusowy przy ulicy Głównej w Bąkowie znajduje się poza terenem zabudowanym i wiele osób wysiadających z autobusów zapłaciło mandaty za brak odblasków, po zmroku.
Radna M. Madziar podziękowała za skierowanie pisma do Banku Spółdzielczego w Skoczowie, w związku z jej interpelacją w sprawie uruchomienia bankomatu w Pruchnej. Dyrekcja Banku poinformowała nas, że w dotychczasowej lokalizacji Punktu Obsługi Klienta w Pruchnej bankomat nie będzie uruchomiony, czynione są jednak starania o uruchomienie Punktu Obsługi Klienta w nowej lokalizacji i tam zostanie zainstalowany bankomat.
Radny P. Faruga interpelował i zgłosił zapytanie w sprawie:
1) aby wykonać przegląd wszystkich dróg na terenie Gminy pod katem wymalowania białych linii wzdłuż poboczy oraz linii środkowych (szczególnie zwrócił uwagę na ulicę Główną w Bąkowie), w okresie jesienno-zimowym, kiedy wcześnie jest ciemno i często bywają mgły, białe linie na drogach są bardzo pomocne dla kierowców;
2) zapytał dlaczego na stronie internetowej Gminy nie było informacji dla mieszkańców Gminy o przerwie w dostawie wody.
Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że zauważyliśmy tendencję spadkową w oglądalności strony internetowej Gminy (mieszkańcy nie śledzą codziennie strony internetowej), dlatego informację o przerwie w dostawie wody postanowiliśmy wysłać do mieszkańców wpisanych do bazy w formie powiadomienia sms-owego, umieściliśmy również informację w tej sprawie na facebooku Gminy, gdyż widzimy, że jest częściej oglądany przez mieszkańców.
Przewodniczący C. Greń dodatkowo zwrócił uwagę, aby Powiatowy Zarząd Dróg Publicznych w Cieszynie podczas przeglądu studzienek w drodze powiatowej ulicy Głównej w Drogomyślu, od skrzyżowania z dwupasmówką do granicy z gmina Chybie, szczególnie zwrócił uwagę na ich udrożnienie i wyczyszczenie (interpelacja w tej sprawie była składana na poprzedniej sesji Rady w dniu 27 października br.).
ad. 7.
Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na lata 2017-2021 w gminie Strumień – przedstawiła Kierownik MOPS M. Florek.
Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.
Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.
Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:
Uchwała Nr XXVII.233.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 listopada 2016 r. w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na lata 2017-2021 w gminie Strumień.
Uchwała w załączeniu.
ad. 8.
Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmiany Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2011-2018, wraz z autopoprawką – przedstawiła Kierownik MOPS M. Florek.
Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.
Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały, wraz z autopoprawką.
Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:
Uchwała Nr XXVII.234.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 listopada 2016 r. w sprawie zmiany Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2011-2018.
Uchwała w załączeniu.
ad. 9.
Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie uchylenia Statutu Zespołu Obsługi Szkół w Strumieniu – przedstawiła Dyrektor ZOS J. Włoch.
Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.
Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.
Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:
Uchwała Nr XXVII.235.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 listopada 2016 r. w sprawie uchylenia Statutu Zespołu Obsługi Szkół w Strumieniu.
Uchwała w załączeniu.
ad. 10.
Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystania dotacji przez szkoły niepubliczne o uprawnieniach szkół publicznych, w których realizowany jest obowiązek szkolny, niepubliczne przedszkola i inne formy wychowania przedszkolnego prowadzone na terenie gminy Strumień, przez inne niż gmina osoby prawne i fizyczne – przedstawiła Dyrektor ZOS J. Włoch.
Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.
Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.
Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:
Uchwała Nr XXVII.236.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 listopada 2016 r. w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystania dotacji przez szkoły niepubliczne o uprawnieniach szkół publicznych, w których realizowany jest obowiązek szkolny, niepubliczne przedszkola i inne formy wychowania przedszkolnego prowadzone na terenie gminy Strumień, przez inne niż gmina osoby prawne i fizyczne.
Uchwała w załączeniu.
ad. 11.
Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie powierzenia wspólnej obsługi placówek oświatowych, dla których organem prowadzącym jest gmina Strumień – przedstawiła Dyrektor ZOS J. Włoch.
Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.
Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.
13 głosami „za” i 1 głosie „wstrzymującym się od głosu” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:
Uchwała Nr XXVII.237.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 listopada 2016 r. w sprawie zmiany uchwały w sprawie powierzenia wspólnej obsługi placówek oświatowych, dla których organem prowadzącym jest gmina Strumień.
Uchwała w załączeniu.
ad. 12.
Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2016-2022 – przedstawiła Skarbnik M. Kłósko.
Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.
Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.
Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:
Uchwała Nr XXVII.238.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 listopada 2016 r. w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2016-2022.
Uchwała w załączeniu.
ad. 13.
Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2016 rok, wraz z autopoprawką – przedstawiła Skarbnik M. Kłósko.
Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.
Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały, wraz z autopoprawką.
Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:
Uchwała Nr XXVII.239.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 listopada 2016 r. w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2016 rok.
Uchwała w załączeniu.
ad. 14.
Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie gminy Strumień - przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.
Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.
Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.
13 głosami „za” i 1 głosie „wstrzymującym się od głosu” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:
Uchwała Nr XXVII.240.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 listopada 2016 r. w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie gminy Strumień.
Uchwała w załączeniu.
ad. 15.
Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie ustalenia dopłaty do taryfowej grupy odbiorców – przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.
Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.
Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.
13 głosami „za” i 1 głosie „wstrzymującym się od głosu” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:
Uchwała Nr XXVII.241.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 listopada 2016 r. w sprawie ustalenia dopłaty do taryfowej grupy odbiorców.
Uchwała w załączeniu.
ad. 16.
Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – Informację o stanie realizacji inwestycji gminnych – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.
Przewodniczący C. Greń poprosił o przedstawienie szczegółów związanych z inwestycją - budowa parkingu przy Ośrodku Zdrowia w Drogomyślu, w związku z tym, że zlecono przygotowanie dokumentacji technicznej.
Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że mieliśmy problemy z odprowadzeniem wody z terenu Ośrodka Zdrowia oraz granicami nieruchomości. Sprawy te zostały uporządkowane, przygotowaliśmy koncepcję, którą przedstawiono Prezesowi LKS „Błyskawica” Drogomyśl, Przewodniczącemu Rady i Sołtysowi. Po wysłuchaniu uwag i naniesieniu poprawek do koncepcji zleciliśmy przygotowanie dokumentacji technicznej budowy parkingu przy Ośrodku Zdrowia w Drogomyślu i do końca 2016 roku – uzyskamy pozwolenie na budowę.
Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że czekamy na podpisanie umowy na dofinansowanie zagospodarowania skweru w Centrum Drogomyśla.
Przewodniczący C. Greń wyraził zadowolenie, w związku z tym, że zakończone zostało oświetlenie ulicy Głównej w Drogomyślu.
Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że głównym celem Gminy było oświetlenie dróg powiatowych na terenie Gminy. Oświetlenie ulicy Głównej w Drogomyślu było bardzo dużym zadaniem, podzielonym na etapy. W tej chwili większość dróg powiatowych na terenie Gminy jest już oświetlona i teraz będziemy mogli zająć się oświetlaniem dróg gminnych.
Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do Informacji.
Informacja została przyjęta.
ad. 17.
Przewodniczący C. Greń - przedstawił Informację o sposobie rozpatrzenia wniosków przedłożonych przez komisje Rady Miejskiej w III kwartale 2016 roku.
Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do Informacji.
Informacja została przyjęta.
ad. 18.
Protokoły obrad: XXV sesji i XXVI uroczystej sesji, które były wyłożone do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – zostały przyjęte bez uwag.
ad. 19.
Informacje, wolne głosy i wnioski.
Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut odczytał wniosek wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu, Komisji Oświaty i Komisji Rolnictwa – z dnia 28 listopada br.: „Komisje podtrzymują dotychczasowe stanowisko Rady Miejskiej w Strumieniu, aby nie przejmować dróg prywatnych na stan Gminy.”.
Przewodnicząca Komisji Oświaty, … - M. Krutyła odczytała wnioski Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 18 listopada br.: „Komisja wnioskuje o:
1. Zaproszenie przedstawiciela Kuratorium na posiedzenie komisji po podjęciu przez Sejm ustawy dotyczącej reformy ustawy oświatowej.
2. Rozważenie możliwości utworzenia dodatkowych oddziałów przedszkolnych w obiektach gminnych.”.
ad. 20.
Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XXVII sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 16.3o) słowami „zamykam XXVII sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.
Protokołowała: Elżbieta Król
Przewodniczący Rady
Czesław GREŃ