Nr 705.2016
Burmistrza Strumienia
z dnia 20 grudnia 2016 r.
w sprawie: skierowania projektu uchwały pod obrady sesji Rady Miejskiej
Na podstawie art. 30 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446 z późn. zm.) – Burmistrz Strumienia:
zarządza:
§ 1
Skierować pod obrady sesji Rady Miejskiej w Strumieniu:
- projekt uchwały Rady Miejskiej w Strumieniu w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę na terenie gminy Strumień, w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszego zarządzenia.
§ 2
Wykonanie Zarządzenia powierzyć Kierownikowi Referatu Ochrony Środowiska
i Rolnictwa.
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Załącznik
Do Zarządzenia Nr 705.2016
Burmistrza Strumienia
z dnia 20 grudnia 2016
-projekt-
Uchwała Nr ............2016
Rady Miejskiej w Strumieniu
z dnia ..... grudnia 2016 r.
w sprawie: zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę na terenie gminy Strumień
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r.
o samorządzie gminnym (Dz. U z 2016 r., poz. 446 z późn. zm.) oraz art. 24 ust. 1, 5 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2015 r., poz. 139 z późn. zm.) – na wniosek Burmistrza Strumienia - Rada Miejska w Strumieniu
uchwala:
§1
Zatwierdzić przedłożoną przez Wodociągi Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o.o. w Ustroniu
w dniu 18.11.2016r. taryfę za zbiorowe zaopatrzenie w wodę, obowiązującą
na terenie Gminy Strumień na okres od dnia 01.02.2017 r. do dnia 31.01.2018 r.
w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierzyć Burmistrzowi Strumienia.
§ 3
Uchwała podlega ogłoszeniu na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Załącznik
do Uchwały Nr ……………… 2016
Rady Miejskiej w Strumieniu
z dnia grudnia 2016 r.
Wodociągi Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o.o.
Ul. Myśliwska 10
43-450 Ustroń
|
TARYFA ZA ZBIOROWE ZAOPATRZENIE W WODĘ
na terenie Gminy Strumień
Obowiązująca w okresie: od dnia 01.02.2017 r. do dnia 31.01.2018 r.
Zatwierdzona uchwałą Rady Miejskiej Strumienia
Nr…………….z dnia….…..
Ustroń, listopad 2016r.
Spis treści
1. Rodzaje prowadzonej działalności. 2
2. Rodzaj i struktura taryfy. 2
3. Taryfowe grupy odbiorców usług. 2
4. Wysokość stawek opłat. 2
5. Warunki rozliczeń z uwzględnieniem wyposażenia nieruchomości w przyrządy i urządzenia pomiarowe. 3
6. Warunki stosowania cen i stawek opłat. 4
6.1. Zakres świadczonych usług dla odbiorców. 4
6.2. Standardy jakościowe obsługi odbiorców usług. 4
1. Rodzaje prowadzonej działalności.
Wodociągi Ziemi Cieszyńskiej Spółka z o. o. prowadzą działalność w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. Działalność wodociągowo-kanalizacyjna stanowi podstawowy rodzaj działalności Spółki. Poza wymienionymi rodzajami działalności WZC wykonuje również: budowę, modernizację i remonty infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej, uzgodnienia techniczne oraz badania i analizy laboratoryjne.
Wodociągi Ziemi Cieszyńskiej Spółka z o.o. prowadzą działalność w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę na podstawie decyzji wydanej przez Zarząd Miejski w Strumie-niu nr: ROS-7625/23/02 z dnia 27.09.2002r.
Zgodnie z zezwoleniem przedmiotem działania Spółki jest pobór, uzdatnianie i dostar- czanie wody za pomocą własnych urządzeń wodociągowych.
2. Rodzaj i struktura taryfy.
Taryfa za zbiorowe zaopatrzenie w wodę na terenie Gminy Strumień w okresie od 01.02.2017r. do 31.01.2018r. jest taryfą niejednolitą, wieloczłonową, ponieważ obok jednakowej ceny za m3 zużytej wody dla wszystkich odbiorców, zawiera różne opłaty abonamentowe zależności od odbiorcy i okresu rozliczeniowego. Tak zdefiniowana taryfa dotyczy wszystkich odbiorców WZC, którzy zaopatrują się w wodę z sieci wodociągowej Spółki.
3. Taryfowe grupy odbiorców usług.
Sposób korzystania z urządzeń wodociągowych, zintegrowany system sieci wodociągowych oraz jednakowe wymagania odbiorców w zakresie jakości wody sprawiają, iż nie różnicuje się odbiorców usług ze względu na cenę.
W zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę wyłoniono zasadniczo jedną podstawową grupę cenową za jeden m3 pobieranej wody. Obejmuje ona zarówno odbiorców jakimi są gospodarstwa domowe, jak i odbiorców pozostałych.
4. Wysokość stawek opłat.
Przy rozliczeniach za dostarczoną wodę dla odbiorców usług obowiązuje taryfa wieloczłonowa składająca się z :
- ceny wyrażonej w złotych za m3 dostarczonej wody,
- stawek opłat abonamentowych wyrażonych w złotych na odbiorcę.
W taryfie występują cztery stawki opłat abonamentowych w zależności od cyklu odczytów i od wyposażenia w wodomierz , a niezależnych od ilości dostarczanej wody. W Spółce stosowany jest cykl odczytów i fakturowania miesięczny i dwumiesięczny oraz występują odbiorcy posiadający wodomierz i odbiorcy nie posiadający wodomierza, którzy rozliczani są ryczałtowo.
Tabela 1
Wysokość ceny i stawek opłat za dostarczaną wodę.
L.p. |
Taryfowa grupa odbiorców |
Wyszczególnienie |
Cena/ stawki |
Jednostka miary |
|
|
|
Netto |
z VAT |
|
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
1. |
Gospodarstwa domowe i inni odbiorcy usług |
1/ cena za 1m3 dostarczonej wody
2/ stawki opłaty abonamentowej:
- okres dwumiesięczny dla gospodarstw domowych
-okres dwumiesięczny dla gospodarstw domowych - odbiorcy ryczałtowi
- okres miesięczny dla innych odbiorców
-okres miesięczny dla innych odbiorców - ryczałtowych |
4,92
20,89
17,08
13,48
9,67 |
5,31
22,56
18,45
14,56
10,44 |
zł/m3
zł/ odbiorcę -punkt
|
Do ceny i stawek opłat określonych w kolumnie 4 tabeli 1 dolicza się podatek od towarów i usług z załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016r. poz. 710 z późniejszymi zmianami).
Wysokość podatku VAT w tabeli 1 wynosi 8% na dzień złożenia wniosku.
5. Warunki rozliczeń z uwzględnieniem wyposażenia nieruchomości w przyrządy i urządzenia pomiarowe.
Rozliczenia za zbiorowe zaopatrzenie w wodę prowadzone są zgodnie z ustawą z dnia 07.06.2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (tekst jednolity Dz. U. z 2015r. poz. 139 ) oraz rozporządzeniem Ministra Budownictwa z dnia 28.06.2006r. w sprawie określenia taryf , wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków ( Dz. U. nr 127 poz.886).
Tam gdzie budynki zlokalizowane na terenie działania Wodociągów Ziemi Cieszyńskiej Spółki z o.o. wyposażone są w wodomierze główne, ilość wody dostarczonej do nieruchomości ustala się na podstawie ich wskazań. Natomiast w przypadku braku możliwości technicznych zamontowania wodomierza ilość dostarczanej wody określa się na podstawie norm zużycia znajdujących się w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 14.01.2002r. w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody (Dz. U. nr 8 poz.70.)
W przypadku niesprawności wodomierza głównego, jeżeli umowa nie stanowi inaczej, ilość pobranej wody ustala się na podstawie średniego zużycia wody w okresie 3 miesięcy przed stwierdzeniem niesprawności wodomierza, a gdy nie jest to możliwe na podstawie średniego zużycia wody w analogicznym okresie roku ubiegłego lub iloczynu średnio-miesięcznego zużycia wody w roku ubiegłym i liczby miesięcy niesprawności wodomierza.
Wodociągi Ziemi Cieszyńskiej Spółka z o.o. na wniosek odbiorcy usług dokonują sprawdzenia prawidłowości działania wodomierza, jednak w przypadku braku potwierdzenia jego niesprawności, koszty sprawdzenia wodomierza pokrywa odbiorca.
Opłaty za zbiorowe zaopatrzenie w wodę /łącznie wartość za zużytą wodę i wartość opłaty abonamentowej/ pobierane są za każdy miesiąc, w których świadczona była usługa dostawy wody dla jednostek prowadzących działalność gospodarczą i dla innych niż gospodarstwa domowe, a dla gospodarstw domowych co dwa miesiące.
Brak zużycia wody w okresach rozliczeniowych skutkować będzie naliczeniem opłaty abonamentowej odpowiedniej dla odbiorcy rozliczającego się w okresie miesięcznym lub dwumiesięcznym.
6. Warunki stosowania cen i stawek opłat.
6.1. Zakres świadczonych usług dla odbiorców.
Zbiorowe zaopatrzenie w wodę dokonywane jest dla wszystkich odbiorców usług w oparciu o takie same zasady technologiczne i techniczne. Ilość zużytej wody rozliczana jest taryfą obejmującą jednolitą cenę za każdy dostarczony m3. Dotyczy to zarówno zbiorowego zaopatrzenia w wodę budynków jednorodzinnych i wielorodzinnych oraz budynków użyteczności publicznej, budynków przeznaczonych na cele usługowo-handlowe i odbiorców przemysłowych. Woda poddawana jest tym samym procesom, a odbiorcy usług Wodociągów Ziemi Cieszyńskiej Spółka z o.o. mają zainstalowane wodomierze główne, ilość odbiorców bez wodomierza jest marginalna w stosunku do ogółu odbiorców.
W zakresie dostawy wody WZC ponosi wydzielone koszty stałe obsługi swoich klientów, co uzasadnia stosowanie opłat abonamentowych. Koszty te ponosi każdy odbiorca podłączony do sieci wodociągowej, niezależnie od tego czy w danym okresie będzie faktycznie pobierał wodę czy też nie, bowiem ponoszenie tych kosztów wymusza proces produkcji wody i gotowość do jej dostarczania.
6.2. Standardy jakościowe obsługi odbiorców usług.
Określone w taryfie cena i stawki opłat stosuje się przy zachowaniu standardów jakościowych obsługi klientów, które wynikają z obowiązujących przepisów prawnych i które zostały określone w zezwoleniu na działalność w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz w regulaminie zatwierdzonym przez Radę Miejską w Strumieniu uchwałą nr: XLVII.389.2014 z dnia 30.04.2014r.
Jakość wody produkowanej przez Spółkę jest zgodna zarówno z normami krajowymi, jak i normami europejskimi. Woda ujmowana jest z ujęć podziemnych i powierzchniowych. Podlega uzdatnianiu i dezynfekcji.
U Z A S A D N I E N I E
Taryfa za zbiorowe zaopatrzenie w wodę, zgodnie z zapisami art. 20 i 24 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2015 r., poz. 139 z późn. zm.) jest opracowywana przez przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne, które w terminie 70 dni przed planowanym dniem wejścia
w życie taryf, przedkłada wniosek o jej zatwierdzenie Burmistrzowi. Zatwierdzenie taryfy
w myśl przepisów art. 24 w/w ustawy następuje w drodze uchwały Rady Gminy.
Wodociągi Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o. o., prowadzące działalność w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę na terenie Gminny Strumień, w dniu 18 listopada 2016r. przedłożyły Burmistrzowi Strumienia wniosek o zatwierdzenie taryfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę. Obowiązywać będzie ona od dnia 1 lutego 2017 r. do 31 stycznia
2018 r. Skalkulowana przez Wodociągi Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o.o. nowa stawka opłaty
za 1 m3 dostarczonej wody (w wysokości 4,92 zł netto) w stosunku do obowiązującej obecnie taryfy (4,85 zł netto) wzrasta o 0,07 zł tj. o 1,37 %, przy jednocześnie wyższej opłacie abonamentowej o 0,01 zł dla gospodarstw domowych za dwumiesięczny okres rozliczeniowy oraz przy wyższej o 0,10 zł opłacie abonamentowej dla pozostałych odbiorców rozliczanych comiesięcznie.
Taryfa została sprawdzona pod katem zgodności jej opracowana z przepisami
art. 20 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2015 r., poz. 139 z późn. zm.) oraz przepisami rozporządzenia Ministra Budownictwa z dnia 28 czerwca 2006r. w sprawie określenia taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie
w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (Dz. U. Nr 127 poz. 886 z późn. zm.), a określone w taryfie koszty zostały zweryfikowane pod względem celowości ich ponoszenia.
W załączeniu przekazuję przygotowaną przez Wodociągi Ziemi Cieszyńskiej
Sp. z o.o. taryfę za zbiorowe zaopatrzenie w wodę oraz wyciąg z uzasadnienia wniosku zawierający istotne informacje dotyczące sposobu ustalenia taryfy. Pozostałe załączniki: uzasadnienie wniosku o zatwierdzenie taryfy oraz sprawozdanie finansowe Wodociągów Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o.o. za 2015r. dostępne są w Biurze Rady Miejskiej.
Wyciąg z uzasadnienia
wniosku taryfowego (pkt. 4).
Zmiany warunków ekonomicznych w czasie obowiązywania taryf.
Przy kalkulacji taryfy na 01.02.2017r.-31.01.2018r. podstawę do jej sporządzenia stanowiły (zgodnie z wymogami rozporządzenia) dane ewidencji księgowej. Ponieważ taryfa dotyczy kosztów jakie będą realizowane przez Spółkę w 2017r., a podstawą do ich ustalenia są wykonane koszty okresu 10.2015 – 9.2016r. dlatego też sumę kosztów 2015/2016r. jw. zwiększono w taryfie o 380 818,59zł tj. o 1,23% w tym w szczególności w odniesieniu do:
- kosztów wynagrodzeń o kwotę 190 725,00zł tj. o 2,70%. Wyższy w taryfie na 2017r. fundusz płac jest wynikiem uchwalonego na ten rok wyższego minimalnego wynagrodzenia za pracę. Ponadto wyższe w 2017r. koszty wynagrodzeń w porównaniu do okresu obrachunkowego są rezultatem przeszeregowań wprowadzonych od 1.06.2016r. Płace po przeszeregowaniu w okresie obrachunkowym objęły tylko miesiące: czerwiec - wrzesień, natomiast w taryfie płace te skutkować będą na pełny rok,
- podatków o kwotę 132 212,90zł tj. o 3,33%. Wzrost jest spowodowany wzrastającym majątkiem spółki w zakresie szczególnie budowli sieciowych, który jest wynikiem własnych nakładów inwestycyjnych jak i wnoszeniem przez udziałowców aportów,
- opłat o kwotę 46 359,91zł tj. o 4,73%. Wzrost jest spowodowany okresowymi wzrostami produkcji wody co pociąga wyższe opłaty za korzystanie ze środowiska a także z roku na rok rosnącymi kosztami opłat za umieszczenie w pasie dróg infrastruktury wodociągowej a także coraz większymi roszczeniami z tytułu służebności przesyłu i pochodnych kosztów z tym związanych jak opłat notarialnych i sądowych. Powyższe opłaty zostały skalkulowane w oparciu o ogłoszone na rok 2017 stawki opłat za korzystanie ze środowiska. Zgodnie z założeniami projektowanego Prawa Wodnego podniesienie opłat w wielkościach planowanych skutkowałoby w bieżącej taryfie podniesieniem ceny wody o około 0,73zł na m3 wody,
- kosztów pośrednich /ogólnozakładowych i transportu/ o kwotę 169 176,27zł tj. o 3,43%. W tym zakresie Spółka ponosi wyższe koszty związane z zarządzaniem, utrzymaniem, zabezpieczeniem majątku własnego, które według przyjętych zasad obciążają odpowiednio działalność wodociągową, kanalizacyjną i inne świadczone usługi.
Suma opisanych wzrostów kosztów wynosi 538 474,08zł i jest wyższa niż wzrost ogółem kosztów w taryfie. Niższy wzrost kosztów taryfy jest spowodowany oszczędnościami kosztów głównie w pozycjach kosztów materiałów oraz partycypacji w kosztach utrzymania zbiornika w Wisła Czarne.