Zarządzenie Nr 705.2016

Burmistrza Strumienia

z dnia 20 grudnia 2016 r.

 

 

w sprawie: skierowania projektu uchwały pod obrady sesji Rady Miejskiej

 

 

Na podstawie art. 30 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446 z późn. zm.) – Burmistrz Strumienia:

 

 

zarządza:

 

§ 1

Skierować pod obrady sesji Rady Miejskiej w Strumieniu:

- projekt uchwały Rady Miejskiej w Strumieniu w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę na terenie gminy Strumień, w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszego zarządzenia.  

 

§ 2

Wykonanie Zarządzenia powierzyć Kierownikowi Referatu Ochrony Środowiska
i Rolnictwa.

 

§ 3

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik

Do Zarządzenia Nr 705.2016

Burmistrza Strumienia

z dnia 20 grudnia 2016

 

-projekt-

 

Uchwała Nr ............2016

Rady Miejskiej w Strumieniu

z dnia ..... grudnia 2016 r.

 

 

w sprawie: zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę na terenie gminy Strumień

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r.
o samorządzie gminnym (Dz. U z 2016 r., poz. 446 z późn. zm.) oraz art. 24 ust. 1, 5 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2015 r., poz. 139 z późn. zm.) – na wniosek Burmistrza Strumienia - Rada Miejska w Strumieniu

 

uchwala:

 

§1

Zatwierdzić przedłożoną przez Wodociągi Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o.o. w Ustroniu
w dniu 18.11.2016r. taryfę za zbiorowe zaopatrzenie w wodę, obowiązującą
na terenie Gminy Strumień na okres od dnia 01.02.2017 r. do dnia 31.01.2018 r.
w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały
.  

 

§ 2

Wykonanie uchwały powierzyć Burmistrzowi Strumienia.

 

§ 3

Uchwała podlega ogłoszeniu na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego.

 

§ 4

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 


Załącznik

do Uchwały Nr ……………… 2016

Rady Miejskiej w Strumieniu

z dnia       grudnia 2016 r.

Wodociągi Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o.o.

Ul. Myśliwska 10

43-450 Ustroń

 

 


                                                            

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                   

 

 

         TARYFA ZA ZBIOROWE ZAOPATRZENIE W WODĘ

 

 na terenie Gminy Strumień

 

Obowiązująca w okresie: od dnia 01.02.2017 r. do dnia 31.01.2018 r.

 

     Zatwierdzona uchwałą Rady Miejskiej Strumienia 

                                              

 

Nr…………….z dnia….…..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ustroń, listopad  2016r.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spis treści

 

1. Rodzaje prowadzonej działalności. 2

 

2. Rodzaj i struktura taryfy. 2

 

3. Taryfowe grupy odbiorców usług. 2

 

4. Wysokość stawek opłat. 2

 

5. Warunki rozliczeń z uwzględnieniem wyposażenia nieruchomości w przyrządy i urządzenia pomiarowe. 3

 

6. Warunki stosowania cen i stawek opłat. 4

 

6.1. Zakres świadczonych usług dla odbiorców. 4

 

6.2. Standardy jakościowe obsługi odbiorców usług. 4

 

 

 


1. Rodzaje prowadzonej działalności.

 

 

Wodociągi Ziemi Cieszyńskiej Spółka z o. o. prowadzą działalność w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. Działalność wodociągowo-kanalizacyjna stanowi podstawowy rodzaj działalności Spółki. Poza wymienionymi rodzajami działalności WZC wykonuje również: budowę, modernizację i remonty infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej, uzgodnienia techniczne oraz badania i analizy laboratoryjne.

 

Wodociągi Ziemi Cieszyńskiej Spółka z o.o. prowadzą działalność w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę na podstawie decyzji wydanej przez Zarząd Miejski w Strumie-niu nr: ROS-7625/23/02 z dnia 27.09.2002r.  

 

Zgodnie z zezwoleniem przedmiotem działania Spółki jest pobór, uzdatnianie i dostar- czanie wody za pomocą własnych urządzeń wodociągowych.

 

 

2. Rodzaj i struktura taryfy.

 

Taryfa za zbiorowe zaopatrzenie w wodę na terenie Gminy Strumień w okresie od 01.02.2017r. do 31.01.2018r. jest taryfą niejednolitą, wieloczłonową, ponieważ obok jednakowej ceny za m3 zużytej wody dla wszystkich odbiorców, zawiera różne opłaty abonamentowe zależności od odbiorcy i okresu rozliczeniowego. Tak zdefiniowana taryfa dotyczy wszystkich odbiorców WZC, którzy zaopatrują się w wodę z sieci wodociągowej Spółki.  

 

3. Taryfowe grupy odbiorców usług.

 

Sposób korzystania z urządzeń wodociągowych, zintegrowany system sieci wodociągowych oraz jednakowe wymagania odbiorców w zakresie jakości wody sprawiają, iż nie różnicuje się odbiorców usług ze względu na cenę.

 

W zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę wyłoniono zasadniczo jedną podstawową grupę cenową za jeden m3 pobieranej wody. Obejmuje ona zarówno odbiorców jakimi są gospodarstwa domowe, jak i odbiorców pozostałych.

 

4. Wysokość stawek opłat.

 

Przy rozliczeniach za dostarczoną wodę dla odbiorców usług obowiązuje taryfa wieloczłonowa składająca się z :

- ceny wyrażonej w złotych za m3 dostarczonej wody,

- stawek opłat abonamentowych wyrażonych w złotych na odbiorcę.

 

W taryfie występują cztery stawki opłat abonamentowych w zależności od cyklu odczytów i od wyposażenia w wodomierz , a niezależnych od ilości dostarczanej wody. W Spółce stosowany jest cykl odczytów i fakturowania  miesięczny i dwumiesięczny oraz występują odbiorcy posiadający wodomierz i odbiorcy nie posiadający wodomierza, którzy rozliczani są ryczałtowo.

 

Tabela 1

 

                                Wysokość ceny i stawek opłat za dostarczaną wodę.

 

L.p.

Taryfowa grupa odbiorców

Wyszczególnienie

Cena/ stawki

Jednostka miary

 

 

 

Netto

z VAT

 

1.

2.

3.

4.

5.

6.

1.

Gospodarstwa domowe i inni   odbiorcy usług

1/ cena za 1m3 dostarczonej wody

 

2/ stawki opłaty abonamentowej:

- okres dwumiesięczny dla gospodarstw domowych

 -okres dwumiesięczny dla gospodarstw domowych - odbiorcy ryczałtowi       

- okres miesięczny dla innych odbiorców                   

-okres miesięczny dla innych odbiorców -  ryczałtowych

4,92

 

 

20,89

 

 

17,08

 

 

13,48

 

9,67

5,31

 

 

22,56

 

 

18,45

 

 

14,56

 

10,44

zł/m3

 

zł/ odbiorcę -punkt

 

 

 

 

 

Do ceny i stawek opłat określonych w kolumnie 4 tabeli 1 dolicza się podatek od towarów i usług z załącznika nr 3 do ustawy z dnia  11.03.2004r. o podatku od towarów i usług  (Dz. U. z 2016r.  poz. 710 z późniejszymi zmianami).

Wysokość podatku VAT w tabeli 1 wynosi 8% na dzień złożenia wniosku.

 

5. Warunki rozliczeń z uwzględnieniem wyposażenia nieruchomości w przyrządy i urządzenia pomiarowe.

 

Rozliczenia za zbiorowe zaopatrzenie w wodę prowadzone są zgodnie z ustawą z dnia 07.06.2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (tekst jednolity Dz. U. z 2015r. poz. 139 ) oraz rozporządzeniem Ministra Budownictwa z dnia 28.06.2006r. w sprawie określenia taryf , wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków ( Dz. U. nr 127 poz.886).

 

Tam gdzie budynki zlokalizowane na terenie działania Wodociągów Ziemi Cieszyńskiej Spółki z o.o. wyposażone są w wodomierze główne, ilość wody dostarczonej do nieruchomości ustala się na podstawie ich wskazań. Natomiast w przypadku braku możliwości technicznych zamontowania wodomierza ilość dostarczanej wody określa się na podstawie norm zużycia znajdujących się w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury  z dnia 14.01.2002r. w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody (Dz. U. nr 8 poz.70.)

 

W przypadku niesprawności wodomierza głównego, jeżeli umowa nie stanowi inaczej, ilość pobranej wody ustala się na podstawie średniego zużycia wody w okresie 3 miesięcy przed stwierdzeniem niesprawności wodomierza, a gdy nie jest to możliwe na podstawie średniego zużycia wody w analogicznym okresie roku ubiegłego lub iloczynu średnio-miesięcznego zużycia wody w roku ubiegłym i liczby miesięcy niesprawności wodomierza.

 

Wodociągi Ziemi Cieszyńskiej Spółka z o.o. na wniosek odbiorcy usług dokonują sprawdzenia prawidłowości działania wodomierza, jednak w przypadku braku potwierdzenia jego niesprawności, koszty sprawdzenia wodomierza pokrywa odbiorca.

 

Opłaty za zbiorowe zaopatrzenie w wodę /łącznie wartość za zużytą wodę i wartość opłaty abonamentowej/ pobierane są za każdy miesiąc, w których świadczona była usługa dostawy wody dla jednostek prowadzących działalność gospodarczą i dla innych niż gospodarstwa domowe, a dla gospodarstw domowych co dwa miesiące.

 

Brak zużycia wody w okresach rozliczeniowych skutkować będzie naliczeniem opłaty abonamentowej odpowiedniej dla odbiorcy rozliczającego się w okresie miesięcznym lub dwumiesięcznym.

           

 

6. Warunki stosowania cen i stawek opłat.

 

6.1. Zakres świadczonych usług dla odbiorców.

 

Zbiorowe zaopatrzenie w wodę dokonywane jest dla wszystkich odbiorców usług w oparciu o takie same zasady technologiczne i techniczne. Ilość zużytej wody rozliczana jest taryfą obejmującą jednolitą cenę za każdy dostarczony m3. Dotyczy to zarówno zbiorowego zaopatrzenia w wodę budynków jednorodzinnych i wielorodzinnych oraz budynków użyteczności publicznej, budynków przeznaczonych na cele usługowo-handlowe i odbiorców przemysłowych. Woda poddawana jest tym samym procesom, a odbiorcy usług Wodociągów Ziemi Cieszyńskiej Spółka z o.o. mają zainstalowane wodomierze główne, ilość odbiorców bez wodomierza jest marginalna w stosunku do ogółu odbiorców.

 

W zakresie dostawy wody WZC ponosi wydzielone koszty stałe obsługi swoich klientów, co uzasadnia stosowanie opłat abonamentowych. Koszty te ponosi każdy odbiorca podłączony do sieci wodociągowej, niezależnie od tego czy w danym okresie będzie faktycznie pobierał wodę czy też nie, bowiem ponoszenie tych kosztów wymusza proces produkcji wody i gotowość do jej dostarczania.

 

6.2. Standardy jakościowe obsługi odbiorców usług.

 

Określone w taryfie cena i stawki opłat stosuje się przy zachowaniu standardów jakościowych obsługi klientów, które wynikają z obowiązujących przepisów prawnych i które zostały określone w zezwoleniu na działalność w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz w regulaminie zatwierdzonym przez Radę Miejską w Strumieniu uchwałą nr: XLVII.389.2014 z dnia 30.04.2014r.

 

Jakość wody produkowanej przez Spółkę jest zgodna zarówno z normami krajowymi, jak i normami europejskimi. Woda ujmowana jest z ujęć podziemnych i powierzchniowych. Podlega uzdatnianiu i dezynfekcji. 


U Z A S A D N I E N I E

 

Taryfa za zbiorowe zaopatrzenie w wodę, zgodnie z zapisami art. 20 i 24 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2015 r., poz. 139 z późn. zm.) jest opracowywana przez przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne, które w terminie 70 dni przed planowanym dniem wejścia
w życie taryf, przedkłada wniosek o jej zatwierdzenie Burmistrzowi. Zatwierdzenie taryfy
w myśl przepisów art. 24 w/w ustawy następuje w drodze uchwały Rady Gminy.

Wodociągi Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o. o., prowadzące działalność w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę na terenie Gminny Strumień, w dniu 18 listopada 2016r. przedłożyły Burmistrzowi Strumienia wniosek o zatwierdzenie taryfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę. Obowiązywać będzie ona od dnia 1 lutego 2017 r. do 31 stycznia
2018 r. Skalkulowana przez Wodociągi Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o.o. nowa stawka opłaty
za 1 m3 dostarczonej wody (w wysokości 4,92 zł netto) w stosunku do obowiązującej obecnie taryfy (4,85 zł netto) wzrasta o 0,07 zł tj. o 1,37 %, przy jednocześnie wyższej opłacie abonamentowej o 0,01 zł dla gospodarstw domowych za dwumiesięczny okres rozliczeniowy oraz przy wyższej o 0,10 zł opłacie abonamentowej dla pozostałych odbiorców rozliczanych comiesięcznie.   

Taryfa została sprawdzona pod katem zgodności jej opracowana z przepisami
art. 20 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2015 r., poz. 139 z późn. zm.) oraz przepisami rozporządzenia Ministra Budownictwa z dnia 28 czerwca 2006r. w sprawie określenia taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie
w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (Dz. U. Nr 127 poz. 886 z późn. zm.), a o
kreślone w taryfie koszty zostały zweryfikowane pod względem celowości ich ponoszenia.

         W załączeniu przekazuję przygotowaną przez Wodociągi Ziemi Cieszyńskiej
Sp. z o.o. taryfę za zbiorowe zaopatrzenie w wodę oraz wyciąg z uzasadnienia wniosku zawierający istotne informacje dotyczące sposobu ustalenia taryfy. Pozostałe załączniki: uzasadnienie wniosku o zatwierdzenie taryfy oraz sprawozdanie finansowe Wodociągów Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o.o. za 2015r. dostępne są w Biurze Rady Miejskiej.       

 

 


Wyciąg z uzasadnienia

wniosku taryfowego (pkt. 4).

 

Zmiany warunków ekonomicznych w czasie obowiązywania taryf.

 

Przy kalkulacji taryfy na 01.02.2017r.-31.01.2018r. podstawę do jej sporządzenia stanowiły (zgodnie z wymogami rozporządzenia) dane ewidencji księgowej. Ponieważ taryfa dotyczy kosztów jakie będą realizowane przez Spółkę w 2017r., a podstawą do ich ustalenia są wykonane koszty okresu 10.2015 – 9.2016r. dlatego też sumę kosztów 2015/2016r. jw. zwiększono w taryfie o 380 818,59zł tj. o 1,23%  w tym w szczególności w odniesieniu do:

     

- kosztów wynagrodzeń o kwotę 190 725,00zł tj. o 2,70%. Wyższy w taryfie na 2017r. fundusz płac jest wynikiem uchwalonego na ten rok wyższego minimalnego wynagrodzenia za pracę. Ponadto wyższe w 2017r. koszty wynagrodzeń w porównaniu do okresu obrachunkowego są rezultatem przeszeregowań wprowadzonych od 1.06.2016r. Płace po przeszeregowaniu w okresie obrachunkowym objęły tylko miesiące: czerwiec - wrzesień, natomiast w taryfie płace te skutkować będą na pełny rok,

           

 

- podatków o kwotę 132 212,90zł tj. o 3,33%. Wzrost jest spowodowany wzrastającym majątkiem spółki w zakresie szczególnie budowli sieciowych, który jest wynikiem własnych nakładów inwestycyjnych jak i wnoszeniem przez udziałowców aportów,

 

            - opłat o kwotę 46 359,91zł tj. o 4,73%. Wzrost jest spowodowany okresowymi wzrostami produkcji wody co pociąga wyższe opłaty za korzystanie ze środowiska a także z roku na rok rosnącymi kosztami opłat za umieszczenie w pasie dróg infrastruktury wodociągowej a także coraz większymi roszczeniami z tytułu służebności przesyłu i pochodnych kosztów z tym związanych jak opłat notarialnych i sądowych. Powyższe opłaty zostały skalkulowane w oparciu o ogłoszone na rok 2017  stawki opłat za korzystanie ze środowiska. Zgodnie z założeniami projektowanego Prawa Wodnego podniesienie opłat w wielkościach planowanych skutkowałoby w bieżącej taryfie podniesieniem ceny wody o  około 0,73zł na m3 wody,

 

- kosztów pośrednich /ogólnozakładowych i transportu/ o kwotę 169 176,27zł tj. o 3,43%. W tym zakresie Spółka ponosi wyższe koszty związane z zarządzaniem, utrzymaniem, zabezpieczeniem majątku własnego, które według przyjętych zasad obciążają odpowiednio działalność wodociągową, kanalizacyjną i inne świadczone usługi.

 

Suma opisanych wzrostów kosztów wynosi 538 474,08zł i jest wyższa niż wzrost ogółem kosztów w taryfie. Niższy wzrost kosztów taryfy jest spowodowany oszczędnościami kosztów głównie w pozycjach  kosztów materiałów oraz  partycypacji w kosztach utrzymania zbiornika w Wisła Czarne.