Zarządzenie Nr 740/2017

Burmistrza Strumienia

z dnia 30 stycznia 2017 r.

 

w sprawie        sporządzania skonsolidowanej deklaracji VAT Gminy Strumień

                         oraz procedur minimalizujących ryzyko odpowiedzialności karnej skarbowej

 

Na podstawie art. 31 i art. 33 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2016 r. poz.446, z późn.zm.) oraz ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich europejskiego porozumienia o wolnym handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r., poz.1454),  Burmistrz Strumienia,  zarządza się co następuje:

 

      § 1.      Cel i zakres Zarządzenia

 

§1. 1.          Zarządzenie określa zasady sporządzania skonsolidowanych deklaracji VAT Gminy Strumień („Gmina”) oraz procedur minimalizujących ryzyko odpowiedzialności karnej skarbowej.

 

§1. 2.          Jednostkami organizacyjnymi Gminy („jednostki organizacyjne”) są Urząd Miejski w Strumieniu, Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej oraz samorządowe jednostki budżetowe utworzone przez Gminę. W przypadku utworzenia przez Gminę innych samorządowych jednostek lub zakładów budżetowych, dla celów niniejszego zarządzenia będą one również uważane za jednostki organizacyjne Gminy.

Na dzień 1 stycznia 2017 r. jednostkami organizacyjnymi objętymi obowiązkiem rozliczania podatku VAT wspólnie z Gminą są jednostki wymienione w Załączniku nr 1 do niniejszego zarządzenia.

 

§1. 3.          Niniejsze Zarządzenie nie narusza innych obowiązujących w ramach Gminy procedur, regulaminów itp., w szczególności dotyczących zasad obiegu oraz akceptacji dokumentów finansowych.

 

§1. 4.          Rozliczanie podatku VAT jednostek oświatowych zapewnia Zespół Obsługi Szkół w Strumieniu (zwany dalej ZOS), który jest jednostką organizacyjną utworzoną na mocy Uchwały Nr XXIV.206.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 września 2016 r. w sprawie powierzenia wspólnej obsługi placówek oświatowych, dla których organem prowadzącym jest Gmina Strumień.

 

      § 2.      Określenie i przypisanie funkcji w procesie sporządzania i składania skonsolidowanych deklaracji VAT Gminy

 

§2. 1.          W proces sporządzania i składania skonsolidowanej deklaracji VAT Gminy Strumień zaangażowane są osoby pełniące następujące funkcje:

 

                                                                      a)          Księgowy ds. VAT jednostki organizacyjnej,  księgowy ds. VAT zatrudniony w ZOS, Księgowy ds. VAT sprzedaży i Księgowy ds. VAT zakupu (w Urzędzie Miejskim) określani jako: „Księgowy ds. VAT”,

                                                                     b)          Kierownik jednostki organizacyjnej,

                                                                      c)          Koordynator ds. skonsolidowanej deklaracji VAT Gminy Strumień „Koordynator – specjalista ds. VAT”,

                                                                     d)          Skarbnik Strumienia

                                                                      e)          Burmistrz Strumienia.

 

§2. 2.          Tworzy się funkcję Księgowego ds. VAT (w Urzędzie Miejskim - Księgowego ds. VAT sprzedaży i Księgowego ds. VAT zakupu) oraz Koordynatora ds. VAT.

 

§2. 3.          Księgowy ds. VAT

 

                                                                      a)          Księgowego ds. VAT odpowiedzialnego za realizację zadań przypisanych mu w ramach niniejszego Zarządzenia wyznacza  w poszczególnych jednostkach  organizacyjnych, w formie pisemnej, kierownik jednostki organizacyjnej, któremu Księgowy ds. VAT podlega służbowo.  Księgowego ds. VAT w ZOS wyznacza dyrektor ZOS. Jednocześnie określa on jednostki organizacyjne, które obsługuje Księgowy ds. VAT w ZOS.

 

                                                                     b)          Księgowy ds. VAT powinien być wyznaczony dla każdej jednostki organizacyjnej Gminy, włączając Urząd Miejski, gdzie wyznaczony zostanie Księgowy ds. VAT sprzedaży i Księgowy ds. VAT zakupu .

 

                                                                      c)          W ramach danej jednostki organizacyjnej Gminy do pełnienia funkcji Księgowego ds. VAT może być wyznaczona więcej, niż jedna osoba.

 

                                                                     d)          Kierownicy poszczególnych jednostek organizacyjnych oraz dyrektor ZOS  przekazują Koordynatorowi ds. VAT listę osób wyznaczonych w ramach podległych im jednostek do pełnienia funkcji Księgowego ds. VAT, w terminie do dnia 6 lutego 2017 r.

 

                                                                      e)          W przypadku zmiany osoby wyznaczonej do pełnienia funkcji Księgowego ds. VAT, kierownik jednostki lub dyrektor ZOS przekaże tę informację Koordynatorowi ds. VAT w ciągu 5 dni od rozpoczęcia pełnienia funkcji przez nowo wyznaczoną osobę.

 

                                                                      f)          Funkcję dyrektora ZOS pełni zatrudniony przez Burmistrza Strumienia dyrektor zgodnie z uchwałą nr XXIV.207.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 września 2016 r. w sprawie Statutu Zespołu Obsługi Szkół w Strumieniu.

 

§2. 4.          Koordynator - specjalista ds. VAT

 

                                                                      a)          Koordynatora – specjalistę ds. VAT odpowiedzialnego za realizację zadań przypisanych mu w ramach niniejszego Zarządzenia wyznacza, w formie pisemnej, Burmistrz Strumienia w porozumieniu ze Skarbnikiem Strumienia.

 

      § 3.      Zadania Księgowego ds. VAT

 

§3. 1.          Księgowy ds. VAT ma obowiązek zapoznać się z najbardziej aktualną wersją procedur rozliczeń VAT opracowanych dla Gminy („Instrukcji rozliczeń VAT”), przekazanych Księgowemu ds. VAT środkami komunikacji elektronicznej przez Skarbnika Strumienia lub Koordynatora - specjalistę ds. VAT.

 

§3. 2.          Księgowy ds. VAT na bieżąco prowadzi dla obsługiwanej przez niego jednostki organizacyjnej prawidłowe oraz kompletne rejestry sprzedaży i zakupów, obejmujące transakcje (operacje) gospodarcze tej jednostki.

 

§3. 3.          Określając skutki transakcji (operacji) gospodarczych w zakresie podatku VAT Księgowy ds. VAT stosuje wytyczne zawarte w Instrukcjach rozliczeń VAT.

 

                                                                      a)          W zakresie transakcji sprzedażowych, Księgowy ds. VAT (w Urzędzie Miejskim Księgowy ds. VAT sprzedaży) weryfikuje prawidłowość formalną oraz merytoryczną dokumentów sprzedaży (faktury, paragony fiskalne), jeśli były wystawiane przez inne osoby.

 

                                                                     b)          Faktury wystawiane przez jednostki muszą zawierać wszystkie niezbędne elementy, o których mowa w art.106 e ustawy o VAT.

 

                                                                      c)          W zakresie transakcji zakupowych, Księgowy ds. VAT (w Urzędzie Miejskim  Księgowy ds. VAT zakupu)  odpowiada za dokonanie weryfikacji prawidłowości formalnej dokumentów (faktur) zakupowych podlegających uwzględnieniu w rejestrze zakupów. Ponadto, przed uwzględnieniem dokumentu (faktury) w rejestrze zakupów Księgowy ds. VAT (w Urzędzie Miejskim Księgowy ds. VAT zakupu) weryfikuje:

(1)   czy dokument ten został uprzednio zaakceptowany pod względem merytorycznym zgodnie z obowiązującymi w jednostce organizacyjnej procedurami,

(2)   czy na podstawie dostępnych informacji możliwe jest jednoznaczne określenie rodzaju nabywanych towarów lub usług, jak również określenie rodzaju działalności, do której mają być wykorzystywane
(a w konsekwencji, czy jest możliwe jednoznaczne określenie, czy
i w jakim zakresie nabywane towary lub usługi uprawniają do odliczenia podatku naliczonego).

(3)   Faktury zakupu winny posiadać adnotację,  która wskazuje z jaką czynnością podatkową zakup jest związany:

                                                                                                        i.            Czynności wyłącznie opodatkowane

                                                                                                      ii.            Czynności wyłącznie nieopodatkowane

                                                                                                    iii.            Czynności wyłącznie zwolnione

                                                                                                    iv.            Czynności zwolnione i opodatkowane jednocześnie

                                                                                                      v.            Czynności nieopodatkowane i opodatkowane jednocześnie

                                                                                                    vi.            Czynności nieopodatkowane, opodatkowane i zwolnione jednocześnie

 

§3. 4.          W przypadku, gdy określenie skutków VAT danej transakcji budzi wątpliwości, w szczególności w przypadku wystąpienia transakcji nieobjętych Instrukcjami rozliczeń VAT, Księgowy ds. VAT konsultuje skutki transakcji z Koordynatorem - specjalistą ds. VAT.

 

§3. 5.          Na podstawie prowadzonych rejestrów sprzedaży i zakupów danej jednostki organizacyjnej Księgowy ds. VAT wprowadza na aktualnym formularzu cząstkowej deklaracji VAT kompletne dane dotyczące danej jednostki, podlegające uwzględnieniu w skonsolidowanej deklaracji VAT Gminy (w sekcji obejmującej dane podatnika wpisywana jest nazwa jednostki organizacyjnej). Formularz deklaracji VAT używany jest w tym przypadku wyłącznie roboczo jako dokument stanowiący podstawę do uwzględnienia wynikających z niego danych w skonsolidowanej deklaracji VAT Gminy (dalej: „Formularz cząstkowy deklaracji VAT”).

 

§3. 6.          W Urzędzie Miejskim Księgowy ds. VAT sprzedaży oraz Księgowy ds. VAT zakupu, wspólnie przygotowują Formularz cząstkowy deklaracji VAT.

 

§3. 7.          Kwoty ujmowane w deklaracjach powinny obejmować wartość w groszach – bez zaokrągleń.

 

§3. 8.          Pozostawienie danej pozycji Formularza cząstkowej deklaracji VAT niewypełnionej jest równoznaczne ze wskazaniem przez Księgowego ds. VAT, że wartość tej pozycji w danym okresie rozliczeniowym wynosi dla jednostki organizacyjnej zero zł. W przypadku braku transakcji podlegających wykazaniu w deklaracji cząstkowej za dany okres obowiązuje sporządzenie deklaracji „zerowych”.

 

§3. 9.          W zakresie transakcji zakupowych, Księgowy ds. VAT (w Urzędzie Miejskim Księgowy ds. VAT zakupu) wprowadza do Formularza cząstkowej deklaracji VAT kwoty wartości netto oraz podatku naliczonego w taki sposób, aby do uwzględnienia w skonsolidowanej deklaracji VAT zostały przekazane wyłącznie kwoty podatku naliczonego podlegające odliczeniu przez Gminę w danym okresie rozliczeniowym.

 

§3. 10.      Po wprowadzeniu do Formularza cząstkowej deklaracji VAT kompletnych danych dla zakończonego okresu rozliczeniowego, Księgowy
ds. VAT (Księgowy ds. VAT sprzedaży i Księgowy ds. VAT zakupu) zatwierdza formularz poprzez złożenie podpisu na jego wydruku (z adnotacją „Sporządził:”). Podpisany Formularz cząstkowy deklaracji VAT Księgowy ds. VAT przekazuje do akceptacji przez kierownika jednostki organizacyjnej, której dotyczy formularz. Zatwierdzając Formularz deklaracji cząstkowej VAT Księgowy ds. VAT potwierdza, że został on sporządzony zgodnie z wytycznymi zawartymi w Instrukcjach rozliczeń VAT i niniejszym Zarządzeniu.

 

§3. 11.      W przypadku braku akceptacji Formularza cząstkowej deklaracji VAT przez kierownika jednostki organizacyjnej, Księgowy ds. VAT wyjaśnia przyczynę braku akceptacji oraz dokonuje niezbędnych modyfikacji. Następnie ponownie zatwierdza poprawiony formularz i przekazuje do akceptacji przez kierownika jednostki organizacyjnej.

 

§3. 12.      W przypadku zidentyfikowania przez Księgowego ds. VAT lub Kierownika jednostki budżetowej konieczności złożenia korekty deklaracji VAT istnieje obowiązek niezwłocznego zgłoszenia tego faktu za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej Koordynatorowi ds. VAT wraz z podaniem przyczyny zmiany. Konieczność złożenia deklaracji korygującej potwierdzana jest przez Koordynatora - specjalistę ds. VAT. Księgowy ds. VAT zobowiązany jest przekazać Koordynatorowi - specjaliście ds. VAT wszelkie dane niezbędne do złożenia deklaracji korygującej w tym sporządzić korekty cząstkowej deklaracji VAT oraz korekty rejestrów VAT. Za złożenie skonsolidowanej deklaracji korygującej odpowiedzialny jest Koordynator ds. VAT.        

 

      § 4.      Zadania kierownika jednostki organizacyjnej

 

§4. 1.          Kierownik jednostki organizacyjnej lub dyrektor ZOS zobowiązuje podległego mu służbowo Księgowego ds. VAT do prowadzenia rozliczeń VAT jednostki organizacyjnej na zasadach określonych w niniejszym Zarządzeniu, w szczególności stosowania wytycznych zawartych w Instrukcjach rozliczeń VAT.

 

§4. 2.          Jeśli do prowadzenia rozliczeń VAT danej jednostki organizacyjnej

 

 

 

został wyznaczony Księgowy ds. VAT podlegający służbowo kierownikowi innej jednostki organizacyjnej Gminy, zadanie wskazane w §4.1. wykonuje kierownik jednostki organizacyjnej, któremu podlega służbowo Księgowy ds. VAT. Jednocześnie, niezwłocznie przekazuje on kierownikowi jednostki organizacyjnej, dla której są prowadzone rozliczenia VAT, pisemną informację obejmującą dane osoby pełniącej funkcję Księgowego ds. VAT wraz z potwierdzeniem, że na Księgowego ds. VAT zostało nałożone zobowiązanie, o którym mowa w §4.1. Księgowy jednostki organizacyjnej, dla której są prowadzone rozliczenia VAT, potwierdza odbiór takiej pisemnej informacji.

 

§4. 3.          Kierownik jednostki organizacyjnej odpowiada za zorganizowanie w ramach tej jednostki procedury obiegu informacji oraz dokumentów istotnych z perspektywy rozliczeń VAT.

 

a)    Kierownik jednostki organizacyjnej jest odpowiedzialny za zorganizowanie procedury przekazywania właściwemu Księgowemu ds. VAT na bieżąco informacji o wszelkich transakcjach sprzedażowych (dostawach towarów lub świadczeniu usług) dokonywanych przez podległą mu jednostkę w danym okresie rozliczeniowym, jak również dokumentów (w szczególności faktur, paragonów) potwierdzających te transakcje – jeśli dokumenty te nie są wystawiane przez Księgowego ds. VAT.

b)   Kierownik jednostki organizacyjnej jest odpowiedzialny za zorganizowanie procedury akceptacji merytorycznej dokumentów (faktur) zakupowych podlegających uwzględnieniu w rejestrze zakupów. Dokumenty te powinny być na bieżąco przekazywane właściwemu Księgowemu ds. VAT wraz z informacjami (adnotacje, skany umów itp.) umożliwiającymi jednoznaczne określenie rodzaju nabywanych towarów lub usług, jak również określenie rodzaju działalności, do której mają być wykorzystywane.

 

§4. 4.          Kierownik jednostki organizacyjnej dokonuje weryfikacji przekazanego mu Formularza cząstkowej deklaracji VAT. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, np. dotyczących poziomu deklarowanych wartości transakcji sprzedażowych lub zakupów, kierownik jednostki organizacyjnej wyjaśnia je z Księgowym ds. VAT.

 

§4. 5.          Jeśli kierownik jednostki organizacyjnej nie ma zastrzeżeń do przekazanego mu Formularza cząstkowej deklaracji VAT, akceptuje ten formularz poprzez złożenie podpisu (z adnotacją: „Zatwierdził”). Akceptując Formularz deklaracji cząstkowej kierownik jednostki organizacyjnej potwierdza, że został on sporządzony zgodnie z wytycznymi zawartymi w niniejszym Zarządzeniu.

 

§4. 6.          Przekazanie ewidencji i formularza cząstkowej deklaracji następuje:

 

a)      w wersji elektronicznej

b)      w wersji papierowej podpisanej przez dyrektora/kierownika i osobę odpowiedzialną za prawidłowe rozliczenie podatku VAT w jednostce

 

§4. 7.          W przypadku braku akceptacji Formularza cząstkowej deklaracji VAT, kierownik jednostki organizacyjnej wskazuje Księgowemu ds. VAT przyczynę braku akceptacji. Po wprowadzeniu przez Księgowego ds. VAT niezbędnych modyfikacji, jeśli kierownik nie ma zastrzeżeń do zmodyfikowanego formularza, akceptuje go zgodnie z §4.5. powyżej.

 

§4. 8.          Zobowiązuje się kierowników jednostek organizacyjnych do przekazania obliczonej kwoty podatku VAT, która jest wynikiem rozliczenia podatku przez jednostkę w terminie do 20 – go  dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni, na rachunek dochodów Urzędu Gminy Nr 71 1050 1403 1000 0023 4029 0010, w treści przelewu wpisując „VAT za m-c …….. - nazwa jednostki”.

 

§4. 9.          Zobowiązuje się kierowników jednostek organizacyjnych do dokonania stosownych zmian w polityce rachunkowości, w szczególności w zasadach funkcjonowania kont związanych z rozliczeniem podatku VAT.

 

§4. 10.      W przypadku Urzędu Miejskiego, określone w niniejszym Zarządzeniu zadania kierownika jednostki organizacyjnej realizuje Skarbnik Strumienia lub inna osoba wyznaczona przez Skarbnika Strumienia.

 

§4. 11.      Kierownicy jednostek organizacyjnych ujętych
w scentralizowanym rozliczeniu podatku VAT ponoszą odpowiedzialność za kompletność, prawidłowość i rzetelność danych prezentowanych w deklaracjach cząstkowych, stanowiących podstawę do sporządzania łącznej deklaracji VAT- 7.

 

      § 5.      Zadania Koordynatora ds. VAT

 

§5. 1.          Burmistrz Strumienia wyznacza Koordynatora – specjalistę ds. VAT, jako osobę odpowiedzialną za skonsolidowane rozliczenie podatku VAT z właściwym urzędem skarbowym, w tym prowadzenie rejestru centralnego sprzedaży i zakupu podatku VAT, składanie deklaracji podatkowych VAT.

Do zadań koordynatora należy również:

a)      weryfikacja treści oraz zawartości rejestrów sprzedaży i zakupów i deklaracji cząstkowych przesyłanych przez jednostki,

b)      kontrola procesu przygotowania oraz przekazywania rejestru  sprzedaży
i zakupu VAT przez jednostki VAT,

c)      koordynacja współpracy z organami podatkowymi oraz organami kontroli skarbowej w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowych, postępowań podatkowych oraz postępowań kontrolnych,

 

§5. 2.          Koordynator ds. VAT konsultuje z Księgowymi ds. VAT zgłaszane przez nich wątpliwości w zakresie określenia skutków VAT transakcji dokonywanych przez jednostki organizacyjne, w szczególności w przypadku wystąpienia transakcji nieobjętych Instrukcjami rozliczeń VAT.

 

§5. 3.          Koordynator ds. VAT może równocześnie pełnić funkcję Księgowego ds. VAT jednostki organizacyjnej Gminy, a także funkcję dyrektora ZOS.

 

§5. 4.          Koordynator ds. VAT czuwa nad stosowaniem przez poszczególne jednostki organizacyjne jednolitego podejścia w zakresie skutków VAT analogicznych transakcji (operacji) gospodarczych. W przypadku wystąpienia rozbieżności, dąży do ich niezwłocznego wyeliminowania oraz złożenia w razie potrzeby niezbędnych korekt deklaracji VAT.

 

§5. 5.          Koordynator ds. VAT czuwa nad zapewnieniem, aby stosowane przez Gminę Instrukcje rozliczeń VAT były kompletne i aktualne. Koordynator ds. VAT w porozumieniu ze Skarbnikiem Strumienia przekazuje podmiotowi, który opracował dla Gminy Instrukcje rozliczeń VAT, potrzebę ich uzupełnienia lub aktualizacji.

 

§5. 6.          W przypadku kwestii skomplikowanych lub budzących wątpliwości interpretacyjne, Koordynator ds. VAT sygnalizuje Skarbnikowi Strumienia potrzebę wystąpienia z wnioskiem o interpretację indywidualną prawa podatkowego bądź opinię doradcy  zewnętrznego.

 

§5. 7.          Koordynator ds. VAT monitoruje, czy poszczególne jednostki organizacyjne terminowo przekazały zaakceptowane przez ich kierowników Formularze cząstkowych deklaracji VAT, w celu uwzględnienia zawartych w nich danych w skonsolidowanej deklaracji VAT Gminy. W przypadku wystąpienia opóźnień, Koordynator ds. VAT niezwłocznie kontaktuje się z właściwym Księgowym ds. VAT danej jednostki organizacyjnej celem ustalenia przyczyny opóźnienia oraz ostatecznego terminu przekazania danych. Jeśli opóźnienie to może mieć wpływ na terminowość złożenia bądź kompletność skonsolidowanej deklaracji VAT Gminy, Koordynator ds. VAT niezwłocznie informuje o tym Skarbnika Strumienia.

 

§5. 8.          Koordynator ds. VAT analizuje dane wynikające z Formularzy cząstkowych deklaracji VAT przekazanych przez poszczególne jednostki organizacyjne celu identyfikacji, czy nie wskazują na wystąpienie zdarzeń nietypowych bądź oczywistych pomyłek (np. brak sprzedaży opodatkowanej w jednostce organizacyjnej, która zwykle taką sprzedaż wykazuje, wykazanie kwot podatku należnego lub naliczonego wielokrotnie przewyższających poziom wartości zwykle wykazywanych w danych pozycjach przez jednostkę organizacyjną w poprzednich okresach rozliczeniowych, wypełnione pola dotyczące transakcji wewnątrzunijnych lub eksportu). Jeśli pewne pozycje budzą wątpliwości, Koordynator ds. VAT wyjaśnia je z Księgowym ds. VAT danej jednostki organizacyjnej. Jeśli na skutek tych konsultacji konieczne jest zmodyfikowanie formularza danej jednostki organizacyjnej, niezbędne jest ponowne sporządzenie i przekazanie formularza tej jednostki zgodnie z procedurą opisaną w §3-§4 powyżej.

 

§5. 9.          Jeśli dane przekazane przez poszczególne jednostki organizacyjne nie budzą zastrzeżeń, Koordynator ds. VAT akceptuje je celem uwzględnienia
w skonsolidowanej deklaracji VAT Gminy. Akceptacja ta dokonywana jest
w formie podpisu na wydruku przekazanego przez daną jednostkę organizacyjną Formularza deklaracji cząstkowej VAT wraz z adnotacją „Przyjęte”.

 

§5. 10.      Po zaakceptowaniu wszystkich Formularzy cząstkowych deklaracji VAT poszczególnych jednostek organizacyjnych, Koordynator – specjalista  ds. VAT sporządza na ich podstawie skonsolidowaną deklarację VAT Gminy. W skonsolidowanej deklaracji VAT Gminy Koordynator ds. VAT jest wskazany jako osoba sporządzająca deklarację.

 

§5. 11.      Koordynator - specjalista ds. VAT odpowiedzialny jest również za przygotowywanie korekt deklaracji VAT, na podstawie informacji uzyskanych od Księgowego VAT lub Kierownika jednostki organizacyjnej. Do korekt deklaracji VAT przepisy niniejszego Zarządzenia stosuje się odpowiednio.

 

§5. 12.      Koordynator –specjalista  ds. VAT przedkłada wydruk deklaracji VAT (w tym korekt deklaracji VAT) Skarbnikowi Strumienia do akceptacji i podpisu (kontrasygnata).

 

§5. 13.      Koordynator – specjalista ds. VAT jest odpowiedzialny za dopilnowanie, aby w ustawowym terminie skonsolidowana deklaracja VAT została podpisana przez właściwe osoby oraz złożona we właściwym urzędzie skarbowym.

 

§5. 14.      Koordynator - specjalista ds. VAT jest odpowiedzialny za dopilnowanie, aby w ustawowym terminie zobowiązanie podatkowe w podatku VAT wynikające z deklaracji zostało zapłacone na rachunek bankowy właściwego urzędu skarbowego.

 

      § 6.      Skarbnik Strumienia

 

§6. 1.          Skarbnik Strumienia w porozumieniu z Koordynatorem - specjalistą ds. VAT podejmuje decyzję o wystąpieniu do podmiotu, który opracował dla Gminy Instrukcje rozliczeń VAT, z wnioskiem o ich uzupełnienie bądź aktualizację (przy czym obowiązek okresowej aktualizacji tych Instrukcji w związku ze zmianą stanu prawnego, ukształtowaniem w danej kwestii jednolitej linii orzeczniczej sądów administracyjnych itp. może wynikać z umowy zawartej z tym podmiotem).

 

§6. 2.          W przypadku kwestii skomplikowanych lub budzących wątpliwości interpretacyjne, Skarbnik Strumienia w porozumieniu z Koordynatorem ds. VAT podejmuje decyzję o wystąpieniu z wnioskiem o interpretację indywidualną prawa podatkowego bądź opinię doradcy zewnętrznego.

 

§6. 3.          W razie wystąpienia takiej potrzeby, Skarbnik Strumienia wspiera Koordynatora - specjalistę ds. VAT w innych działaniach mających na celu ujednolicenie zasad rozliczeń VAT w ramach wszystkich jednostek organizacyjnych oraz zapewnienie terminowego przekazywania Formularzy cząstkowych deklaracji VAT przez poszczególne jednostki organizacyjne.

 

§6. 4.          Jeśli przekazana przez Koordynatora - specjalistę ds. VAT skonsolidowana deklaracja VAT nie budzi zastrzeżeń, Skarbnik Strumienia przekazuje ją do podpisu Burmistrzowi Strumienia.

 

      § 7.      Burmistrz Strumienia

 

§7. 1.          Burmistrz Strumienia lub osoba przez niego upoważniona podpisuje skonsolidowaną deklarację VAT przedłożoną przez Skarbnika Strumienia.

 

      § 8.      Przepisy końcowe

 

§8. 1.          Określa się wykaz jednostek i zakładów budżetowych Gminy stanowiący Załącznik Nr 1 do niniejszego Zarządzenia.

 

§8. 2.          Określa się schemat działań w procesie sporządzania, podpisywania i składania skonsolidowanej deklaracji VAT Gminy stanowiący Załącznik Nr 2 do niniejszego Zarządzenia.

 

§8. 3.          Określa się zakres danych indentyfikacyjnych podmiotu dokonującego transakcji na fakturach sprzedaży i zakupu stanowiący Załącznik Nr 3 do niniejszego Zarządzenia.

 

§8. 4.          Określa się format numeracji faktur sprzedaży wystawianych przez jednostki organizacyjne stanowiący Załącznik Nr 4.

 

§8. 5.          Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania 30 stycznia 2017 r.
i ma zastosowanie od 1 stycznia 2017 r.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Załącznik Nr 1.

 Wykaz jednostek i zakładów budżetowych

 

1.      Urząd Miejski w Strumieniu: UM

2.      Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej: ZGK

3.      Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej: MOPS

4.      Zespół Obsługi Szkół: ZOS

5.      Przedszkole w Strumieniu: PrzS

6.      Przedszkole im. Marii Konopnickiej w Zbytkowie: PrzZb

7.      Szkoła Podstawowa im. Powstańców Śląskich w Strumieniu: SPS

8.      Gimnazjum im. Powstańców Śląskich w Strumieniu: GmS

9.      Zespół Szkół w Drogomyślu: ZSzD

10.  Zespół Szkół w Pruchnej: ZSzP

11.  Zespół Szkolno–Przedszkolny w Bąkowie: ZSzPB

12.  Zespół Szkolno-Przedszkolny w Zabłociu: ZSzPZa

Załącznik Nr 2.

Schemat działań w procesie sporządzania, podpisywania i składania skonsolidowanej deklaracji VAT Gminy

 

Lp.

Zadanie

Odpowiedzialność

Termin

1.

Przekazywanie do Księgowego ds. VAT wszelkich informacji i dokumentów dotyczących transakcji sprzedażowych i zakupowych jednostki organizacyjnej

Kierownik jednostki organizacyjnej / osoby przez niego wyznaczone

Na bieżąco, nie później niż 5 dnia m-ca następującego po zakończeniu okresu rozliczeniowego (jeśli 5 dzień przypada na dzień wolny, to pierwszy poprzedni dzień roboczy)

2.

Prowadzenie rejestrów sprzedaży i zakupów poszczególnych jednostek organizacyjnych

Księgowy ds. VAT

Na bieżąco

3.

Wprowadzenie na podstawie prowadzonych rejestrów danych do Formularza cząstkowej deklaracji VAT i zatwierdzenie formularza (podpis z adnotacją „Sporządził”)

 

Księgowy ds. VAT (w Urzędzie Księgowy ds. VAT zakupu wspólnie z Księgowym ds. VAT sprzedaży)

Do 12 dnia m-ca następującego po zakończeniu okresu rozliczeniowego

4.

Weryfikacja i akceptacja Formularza cząstkowej deklaracji VAT dla danej jednostki organizacyjnej (podpis z adnotacją: „Zatwierdził”).

Przesłanie zaakceptowanego Formularza cząstkowej deklaracji VAT, cząstkowej ewidencji sprzedaży i zakupu oraz zestawienie obrotów i sald kont dot. VAT do Koordynatora ds. VAT.

 

Kierownik jednostki organizacyjnej

Do 15 dnia m-ca następującego po zakończeniu okresu rozliczeniowego (jeśli ostatni dzień terminu przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, za ostatni dzień terminu uważa się ostatni dzień roboczy poprzedzający ten dzień)

5.

 

Przekazanie wynikającej z cząstkowej deklaracji VAT kwoty podatku na wskazane przez Koordynatora VAT konto

Księgowy ds. VAT

Do 20 dnia m-ca następującego po zakończeniu okresu rozliczeniowego

6.

Analiza danych cząstkowych, ew. konsultacje z Księgowymi ds. VAT jednostek organizacyjnych, akceptacja Formularzy cząstkowych deklaracji VAT jednostek organizacyjnych, sporządzenie skonsolidowanej deklaracji VAT, przedłożenie deklaracji do podpisu przez Skarbnika Strumienia

 

Koordynator ds. VAT

Do 22 dnia m-ca następującego po zakończeniu okresu rozliczeniowego

7.

Akceptacja skonsolidowanej deklaracji VAT Gminy, podpis (kontrasygnata), przekazanie deklaracji do podpisu przez Burmistrza Gminy

Skarbnik Strumienia

Do 23 dnia m-ca następującego po zakończeniu okresu rozliczeniowego

8.

Akceptacja i podpisanie kontrasygnowanej przez Skarbnika Strumienia skonsolidowanej deklaracji VAT

Burmistrz Strumienia

 

 

Do 25 dnia m-ca następującego po zakończeniu okresu rozliczeniowego

9.

Złożenie skonsolidowanej deklaracji VAT Gminy we właściwym urzędzie skarbowym

Koordynator ds. VAT

Do 25 dnia m-ca następującego po zakończeniu okresu rozliczeniowego (jeśli ostatni dzień terminu przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, za ostatni dzień terminu uważa się następny dzień po dniu lub dniach wolnych od pracy)

10

Zapłata zobowiązania podatkowego w VAT wynikającego ze skonsolidowanej deklaracji VAT Gminy

Koordynator ds. VAT

Do 25 dnia m-ca następującego po zakończeniu okresu rozliczeniowego

(jeśli ostatni dzień terminu przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, za ostatni dzień terminu uważa się następny dzień po dniu lub dniach wolnych od pracy)

11

Złożenie korygującej skonsolidowanej deklaracji VAT Gminy we właściwym urzędzie skarbowym oraz zapłata
(w przypadku korekt zwiększających wysokość zobowiązania podatkowego) zobowiązania podatkowego  VAT wynikającego ze skorygowanej skonsolidowanej deklaracji VAT Gminy

Koordynator ds. VAT

Niezwłocznie po zidentyfikowaniu konieczności złożenia korekty deklaracji VAT

 


 

Załącznik Nr 3

Zakres danych indentyfikacyjnych podmiotu dokonującego transakcji na fakturach sprzedaży
i zakupu

A. Faktury sprzedaży

W przypadku faktury dokumentujących dostawy towarów lub świadczenie usług, na fakturach należy uwzględnić następujące dane sprzedawcy:

Gmina Strumień

ul. Rynek 4
43-246 Strumień

NIP: 548-240-50-10

Dodatkowo, na fakturze powinna być wskazana nazwa jednostki organizacyjnej wystawiającej fakturę oraz jej adres (np. w pozycji „wystawca”).

 

B. Faktury zakupowe

W przypadku faktury dokumentujących nabywanie towarów lub usług, na fakturach należy uwzględnić następujące dane nabywcy:

Gmina Strumień

ul. Rynek 4
43-246 Strumień

NIP: 548-240-50-10

Dodatkowo, na fakturze powinna być wskazana nazwa jednostki organizacyjnej dokonującej zakupu oraz jej adres (np. w pozycji „odbiorca”).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik Nr 4.

Format numeracji faktur

 

1.      Urząd Miejski w Strumieniu: 1/01/2017/UM

2.      Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej: 1/01/2017/ZGKiM

3.      Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej: 1/01/2017/MOPS

4.      Zespół Obsługi Szkół: 1/01/2017/ZOS

5.      Przedszkole w Strumieniu: 1/01/2017/PrzS

6.      Przedszkole im. Marii Konopnickiej w Zbytkowie: 1/01/2017/PrzZb

7.      Szkoła Podstawowa im. Powstańców Śląskich w Strumieniu: 1/01/2017/SPS

8.      Gimnazjum im. Powstańców Śląskich w Strumieniu: 1/01/2017/GmS

9.      Zespół Szkół w Drogomyślu: 1/01/2017/ZSzD

10.  Zespół Szkół w Pruchnej: 1/01/2017/ZSzP

11.  Zespół Szkolno–Przedszkolny w Bąkowie: 1/01/2017/ZSzPB

12.  Zespół Szkolno-Przedszkolny w Zabłociu: 1/01/2017/ZSzPZa