Protokół Nr XXXIV.2017

obrad trzydziestej czwartej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu

odbytych w dniu 24 maja 2017 r. o godz. 15.oo

w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego w Strumieniu

 

 

Obecni: radni Rady Miejskiej, przewodniczący organów wykonawczych jednostek pomocniczych Gminy, dyrektorzy i kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy, radna powiatowa i przedstawiciel lokalnej prasy – wg załączonych list obecności.

 

Ponadto w obradach udział wzięli:

1)   Burmistrz Strumienia – mgr Anna Grygierek;

2)   Zastępca Burmistrza – mgr inż. Włodzimierz Cybulski;

3)   Skarbnik Strumienia – mgr Maria Kłósko;

4)   Sekretarz Strumienia – Daniela Kula;

5)   Radca prawny – mgr Roman Szymonek.

 

Porządek obrad:

     1.   Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

     2.   Przedstawienie porządku obrad.

     3.   Wystąpienia gości.

     4.   Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.

     5.   Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

     6.   Interpelacje i zapytania radnych.

     7.   Sprawozdanie z działalności Miejskiej Biblioteki Publicznej w Strumieniu za rok 2016 wraz z informacją o planach na 2017 rok.

     8.   Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego  oraz sprawozdania z wykonania budżetu Gminy za 2016 rok.

     9.   Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Strumienia z tytułu wykonania budżetu Gminy za 2016 rok.

  10.   Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2017-2023.

  11.   Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2017 rok.

  12.   Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego uchwały Nr XIX/159/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 marca 2008 r. w sprawie określenia zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami.

  13.   Sprawozdanie z działalności Miejsko-Gminnej Spółki Wodnej za 2016 rok oraz planowanych zadaniach w 2017 roku.

  14.   Informacja o sposobie rozpatrzenia wniosków przedłożonych przez komisje stałe Rady Miejskiej w IV kwartale 2016 roku i I kwartale 2017 roku.

  15.   Zatwierdzenie protokołu z XXXIII sesji.

  16.   Informacje, wolne głosy i wnioski.

  17.   Zakończenie.

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył – Przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu C. Greń.

Przewodniczący C. Greń na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 13 radnych na 15 ustawowego składy Rady - obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, Zastępcę Burmistrza Strumienia, Skarbnika Strumienia, Sekretarza Strumienia, Radcę prawnego, radną powiatową – członka Zarządu Powiatu Lillę Salachna-Brzoza, sołtysów, dyrektorów i kierowników jednostek organizacyjnych Gminy, przedstawiciela prasy lokalnej Nowej Formacji oraz pracowników Urzędu Miejskiego w Strumieniu.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący C. Greń odczytał porządek obrad XXXIV sesji.

Porządek obrad XXXIV sesji został przyjęty bez uwag.

 

ad. 3.

 

Wystąpienia gości:

Radna powiatowa Lilla Salachna-Brzoza poinformowała:

1)     od 26 maja br. w naszych gimnazjach rozpocznie się wizyta przedstawicieli Wydziału Edukacji Starostwa Powiatowego w Cieszynie, którzy przedstawią absolwentom zasady elektronicznej rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych (cały system naboru w województwie śląskim będzie trwał do 6 lipca, a 14 lipca podane zostaną wstępne informacje dotyczące naboru naszych absolwentów do szkół ponadgimnazjalnych);

2)     zakończone zostało postępowanie przetargowe na wykonanie nakładek asfaltowych na drogach powiatowych, jutro podpisana zostanie umowa i ustalony zostanie szczegółowy harmonogram prac, firma, która wygrała przetarg  zapewniła nas, że wszystkie nakładki asfaltowe wykonane zostaną do końca października br., ze szczególnym naciskiem na miesiące wakacyjne, kiedy to dzieci i młodzież nie dojeżdżają do szkół;

3)     wraz z Dyrektorem Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych w Cieszynie przeprowadziła szczegółową analizę, czy któraś z gmin wycofała się z planowanego dofinansowywania do nakładek asfaltowych na drogach powiatowych - i w ostatnich latach takiej sytuacji nie było, natomiast w momencie tworzenia budżetu Powiatu nie wszystkie gminy zadeklarowały pomoc finansową (były to gminy Chybie i Dębowiec), w marcu br. Zarząd Powiatu Cieszyńskiego przyjął uchwałę, zgodnie, z którą gminy te deklarują pomoc finansową i rzeczową polegającą na budowie chodnika przy drodze powiatowej.

Radny K. Pisiut zwrócił się z prośbą, aby uczulić Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych w Cieszynie, aby położenie nakładki asfaltowej na ulicy Lipowej w Pruchnej nie było realizowane w okresie żniw, ponieważ okoliczni rolnicy będą mieli problem z przejazdem kombajnów (zaproponował, aby remont przeprowadzić do 15 lipca, albo dopiero we wrześniu).

 

ad. 4.

 

Informację o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że przy współpracy z wszystkimi jednostkami organizacyjnym Gminy udało się kompleksowo ubezpieczyć cały majątek gminny, zawarliśmy umowę ubezpieczenia na 2 lata, spowodowało to, że w tym okresie zyskamy około 50 tysięcy złotych oszczędności, wyrównają się nam okresy ubezpieczeń poszczególnych składników majątku oraz poszerzony zostanie zakres ubezpieczanego majątku.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 5.

 

Informację Przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym – przedstawił Przewodniczący C. Greń.

Radny K. Pisiut zapytał o rozstrzygnięcia nadzorcze Wojewody Śląskiego, do uchwalonych 29 marca br. zmian części miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dla: miasta Strumienia i sołectwa Drogomyśl - uchylające części tych uchwał – co dalej w tej sprawie?

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że jesteśmy w trakcie analizy tego tematu, a o podjętych krokach poinformujemy Radę.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 6.

 

Przewodniczący C. Greń zapytał radnych, czy odpowiedzi na interpelacje i zapytania zgłoszone na poprzedniej sesji są zadawalające oraz czy zgłaszają jeszcze jakieś dodatkowe pytania i uwagi? Zapytał też, czy zgłaszają nowe interpelacje i zapytania?

Radna M. Krutyła interpelowała, aby wystąpić do Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach o wykonanie remontu dróg wojewódzkich – ulic Brodeckiego i Kolejowej w Strumieniu. Wiemy, że ulica Kolejowa w Strumieniu ma nieuregulowany stan prawy, więc przeprowadzenie remontu mogłoby odbywać się etapami.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że co roku składamy wniosek do Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach o remont kapitalny lub doraźny dróg wojewódzkich - ulic Brodeckiego i Kolejowej w Strumieniu wraz z chodnikiem dla pieszych. Wystąpiliśmy w tej sprawie również do Marszałka Województwa Śląskiego oraz radnych Sejmiku Województwa Śląskiego. Zapewniła, że nadal będziemy zabiegać o przeprowadzenie remontu tych dróg.

Przewodniczący C. Greń i radny J. Rudol interpelowali, aby wystąpić do zarządcy kanału ulgi i przepustu okularowego w Drogomyślu o remont i naprawę tych bardzo zaniedbanych i zniszczonych urządzeń. Zasuwa na przepuście okularowym jest skorodowana i do połowy opuszczona. W pobliże przepustu przypłynęło też drzewo, które ogranicza przepływ wody. Wszystko to powoduje, że przy większy opadach deszczu zalewana jest droga powiatowa ul. Główna w Pruchnej oraz duże obszary okolicznych pól rolnych.

Przewodniczący C. Greń interpelował, aby w powyższej sprawie wystąpić również do Ministerstwa oraz Posłów i Senatorów RP.

Burmistrz A. Grygierek i Zastępca Burmistrza W. Cybulski odpowiedzieli, że od dłuższego czasu czynimy starania w tej sprawie, pisząc pisma do odpowiednich instytucji. Otrzymujemy jednak odpowiedzi, że zadanie nie jest realizowane ze względu na brak środków finansowych.

Radna powiatowa L. Salachna-Brzoza poinformowała, że sprawa wylewającej podczas większych opadów deszczu rzeki Knajki – jest przedmiotem zainteresowania Powiatu Cieszyńskiego.

Przewodniczący C. Greń przypomniał, o zgłaszanej już wcześniej konieczności remontu drewnianej konstrukcji mostka przy ulicy Głównej w Drogomyślu (przy sklepie „EMI”).

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że odbyła się w tej sprawie wizja w terenie, wystąpiliśmy też do Powiatowego Zarząd Dróg Publicznych w Cieszynie o remont kładki.

Wiceprzewodnicząca C. Skowron podziękowała za:

1)   odpowiedź w sprawie naprawy chodnika w pasie drogowym DK-81 w Zbytkowie przy stacji paliw Orlen;

2)   szybka interwencję w sprawie czyszczenia z trawy chodnika przy ulicy 1 Maja w Strumieniu (od przejazdu kolejowego w kierunku Zbytkowa).

Radna M. Madziar podziękowała za odpowiedź w sprawie zasypania dziury w nawierzchni parkingu za budynkiem byłego GS „SCH” w Strumieniu.

Przewodniczący C. Greń interpelował o naprawę betonowej obudowy kratki ściekowej w nawierzchni drogi ulicy Głównej w Drogomyślu, w rejonie kościoła katolickiego (obudowa rozpadła się i jest bardzo niebezpieczna, ponieważ spod kół przejeżdżających samochodów wylatują betonowe odpryski).

Radny J. Rudol interpelował w sprawie udrożnienia kratki ściekowej w drodze powiatowej - ulicy Głównej w Drogomyślu, przy sklepie EMI.

ad. 7.

 

Sprawozdanie z działalności Miejskiej Biblioteki Publicznej w Strumieniu za rok 2016 wraz z informacją o planach na 2017 rok – przedstawiła Dyrektor Miejskiej Biblioteki Publicznej Danuta Jabłońska.

Dyrektor D. Jabłońska dodatkowo poinformowała, że Biblioteka nawiązała współpracę z Instytutem Pamięci Narodowej, w ramach której co miesiąc odbywają się cykliczne, bezpłatne historyczne wykłady.

Prezentację multimedialną nt. działalności Miejskiej Biblioteki Publicznej w Strumieniu za 2016 rok – przedstawiła pracownica Biblioteki Izabela Czyż.

Radna M. Madziar stwierdziła, że jej zdaniem prezentacja multimedialna bardziej przemawia do radnych, jest ciekawsza i oszczędniejsza, gdyż nie trzeba drukować informacji na papierze. Zaproponowała, że może dobrze by było przyjąć taką praktykę, że zamiast informacji pisanych na papierze, przedstawiać radnym na komisji lub na sesji prezentację multimedialną na dany temat.

Burmistrz A. Grygierek podziękowała za przygotowanie materiału w formie prezentacji multimedialnej, udzieliła też dodatkowych wyjaśnień. Poinformowała również, że zawsze przygotowujemy informację na piśmie, ponieważ musi pozostać ślad w dokumentacji sesji Rady, a prezentację multimedialną dla zobrazowania tematu radnym.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że informacja na piśmie jest również bardzo ważna i potrzebna, ponieważ zostaje ona załączona do dokumentacji z sesji Rady.

Radna M. Krutyła jako Przewodnicząca Komisji Oświaty podziękowała Dyrektorowi oraz pracownikom Miejskiej Biblioteki Publicznej w Strumieniu za ogromny wkład pracy w działalność placówki.

Radny K. Gajdzica podziękował za to, że w okresie „zmierzchu książki” – działalność Biblioteki w Strumieniu zwyżkuje i jest coraz więcej czytelników.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo poinformował, że w ostatnich 9 latach wszystkie lokale Biblioteki wraz z jej filiami zostały wyremontowane, a tej chwili wszystkie są doposażane.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do Informacji.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 8.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – Sprawozdaniefinansowe oraz sprawozdania z wykonania budżetu Gminy za 2016 rok – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że dochody budżetu Gminy w 2016 roku zostały zrealizowane w następujących kwotach:

-     dochody bieżące             47 402 631,42 zł – co stanowi 101,43 %,

-     dochody majątkowe            302 107,84 zł – co stanowi 135,36 %.

Wydatki bieżące i majątkowe zostały zrealizowane, a w ciągu roku pojawiały się nowe przedsięwzięcia. Wykonanie wydatków budżetu Gminy za 2016 rok przedstawia się w następujących kwotach:

-     wydatki bieżące              41 355 244,99 zł – co stanowi 94,90 %,

-     wydatki majątkowe          4 860 702,95 zł – co stanowi 91,95 %.

Przewodniczący C. Greń odczytał Uchwałę Nr 4200/I/56/2017 z dnia 23 marca 2017 r. I Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach przedstawiającą pozytywną opinię o przedłożonym przez Burmistrza Strumienia za 2016 r. z uwagą zawartą w uzasadnieniu do opinii. Treść uwagi szczegółowo została omówiona na wspólnym posiedzeniu Komisji Rady Miejskiej w Strumieniu w dniu 22 maja br.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do Sprawozdań.

Następnie Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z wykonania budżetu Gminy za 2016 rok.

Jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXXIV.288.2017 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 24 maja 2017 r. w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z wykonania budżetu Gminy za 2016 rok.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 9.

 

Projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Strumienia z tytułu wykonania budżetu Gminy za 2016 rok – przedstawił Przewodniczący C. Greń.

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej K. Gajdzica odczytał wniosek Komisji Rewizyjnej o pozytywne zaopiniowanie przedłożonego przez Burmistrza Strumienia sprawozdania finansowego i sprawozdania z wykonania budżetu gminy Strumień za 2016 rok oraz o udzielenie z tego tytułu absolutorium Burmistrzowi Strumienia.

Przewodniczący C. Greń odczytał Uchwałę Nr 4200/I/91/2017 z dnia 15 maja 2017 r. I Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach wydającą pozytywną opinię o wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Strumieniu w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Strumienia za 2016 rok.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Następnie Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Strumienia z tytułu wykonania budżetu Gminy za 2016 rok.

Jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXXIV.289.2017 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 24 maja 2017 r. w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Strumienia z tytułu wykonania budżetu Gminy za 2016 rok.

Uchwała w załączeniu.

Przewodniczący C. Greń przekazał Burmistrzowi Strumienia gratulacje z tytułu udzielonego absolutorium.

Burmistrz A. Grygierek podziękowała Radzie Miejskiej za udzielenie absolutorium.

 

ad. 10.

 

Projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2017-2023 – przedstawiła Skarbnik M. Kłósko.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXXIV.290.2017 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 24 maja 2017 r. w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2017-2023.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 11.

 

Projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2017 rok, wraz z autopoprawką – przedstawiła Skarbnik M. Kłósko.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały, wraz z autopoprawką.

Jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXXIV.291.2017 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 24 maja 2017 r. w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2017 rok.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 12.

 

Projekt uchwały w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego uchwały Nr XIX/159/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 marca 2008 r. w sprawie określenia zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXXIV.292.2017 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 24 maja 2017 r. w sprawieogłoszenia tekstu jednolitego uchwały Nr XIX/159/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 marca 2008 r. w sprawie określenia zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 13.

 

Sprawozdanie z działalności Miejsko-Gminnej Spółki Wodnej za 2016 rok oraz planowanych zadaniach w 2017 roku – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Zastępca Burmistrza W. Cybulski dodatkowo poinformował, że brak danych w Informacji dotyczących konserwacji rowów w Strumieniu w 2017 r. wynika z tego, że prace te będą zgłaszane i realizowane w trybie awaryjnym.

Przewodniczący C. Greń przypomniał, że w styczniu br. zgłaszał sprawę konserwacji cieku Młynówka w Drogomyślu (podczas mrozów wszystko pozamarzało i powstało zagrożenie zalania okolicznych pól i posesji). Sprawa ta musi zostać załatwiona w trybie doraźnym. Poprosił, aby kontynuować starania w tej sprawie.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że powinniśmy wiedzieć – kto jest zarządcą konkretnych cieków wodnych i rowów i w związku z tym komu zgłaszać wszelkie awarie.

Przewodniczący K. Pisiut zwrócił uwagę, że dwa rowy w Pruchnej, które były konserwowane w 2016 r. są wykazane do konserwacji w 2017 r.

Burmistrz A. Grygierek stwierdziła, że sprawdzimy dane dotyczące Pruchnej wykazane w Informacji.

Radny B. Pająk zapytał dlaczego w Informacji o działalności Miejsko-Gminnej Spółki Wodnej w Strumieniu, na terenie sołectwa Bąków nie jest wykazany rów melioracyjny o długości około 70 mb zbierający wodę z dzielnicy Nowy Świat (do rowu tego wychodzą wyloty sączków melioracyjnych z pól)?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że przekażemy sprawę do wyjaśnienia do Związku Spółek Wodnych w Cieszynie.

Komisje nie zgłosiły uwag do Informacji.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 14.

 

Informację o sposobie rozpatrzenia wniosków przedłożonych przez komisje stałe Rady Miejskiej w IV kwartale 2016 roku i I kwartale 2017 roku – przedstawił Przewodniczący C. Greń.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do Informacji.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 15.

 

Protokół obrad XXXIII sesji, który był wyłożony do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad. 16.

 

Informacje, wolne głosy i wnioski.

Przewodniczący Rady zaprosił radnych na:

1)  Dzień Dziecka, Sportu i Zdrowia, który odbędzie się 2 czerwca br. w Gimnazjum w Strumieniu w ramach projektu transgranicznego „Ekoodpowiedzialni”;

2)  Staromiejską Wiosnę, która odbędzie się 3-4 czerwca br.;

3)  szkolenie nt. funduszu sołeckiego, które odbędzie się 22 czerwca br. o godz. 9.oo w sali Miejskiego Centrum Kultury i Rekreacji w Strumieniu.

 

ad. 17.

 

Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XXXIV sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 17.oo) słowami „zamykam XXXIV sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

 

Protokołowała: Elżbieta Król

 

 

Przewodniczący Rady

Czesław GREŃ