- projekt-

UchwałaNr XXXVII.     .2017

Rady Miejskiejw Strumieniu

z dnia 22 września 2017 r.

  

 w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej

 

Działając na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.) oraz art. 234 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870, z późn. zm.), na wniosek Burmistrza Strumienia – Rada Miejskaw Strumieniu:

 

uchwala:

 

§ 1

 

W celu opracowania projektu uchwały budżetowej Burmistrz Strumienia w terminie do 10 sierpnia każdego roku wydaje zarządzenie w sprawie opracowania projektów planów finansowo-rzeczowych wraz z objaśnieniami na kolejny rok budżetowy przez  gminne jednostki organizacyjne.

 

§ 2

 

1.  Projekt uchwały budżetowej wraz z załącznikami sporządza się zgodnie z art. 212 ustawy o finansach publicznych.

2.  Załącznik do projektu uchwały budżetowej o dochodach sporządza się w układzie działów klasyfikacji budżetowej, z podziałem na dochody bieżące i majątkowe, ze wskazaniem źródeł dochodów, w tym w szczególności z tytułu dotacji i środków na finansowanie wydatków na realizację zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych.

3.  Załącznik do projektu uchwały budżetowej o wydatkach sporządza się z podziałem na wydatki bieżące i majątkowe, w szczegółowości określonej przepisami art. 236 ust. 1 do 4 ustawy o finansach publicznych.

4.  W pozostałych załącznikach do projektu uchwały budżetowej zamieszcza się:

1)  zestawienie planowanych kwot dotacji udzielanych z budżetu Gminy z podziałem na dotacje dla jednostek sektora finansów publicznych i jednostek spoza sektora finansów publicznych;

2)  plan przychodów i kosztów samorządowego zakładu budżetowego;

3)  plan dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zleconych Gminie odrębnymi ustawami;

4)  zadania wykonywane na mocy porozumień z organami administracji rządowej;

5)  zadania realizowane w drodze umów lub porozumień między j.s.t;

6)  łączną kwotę planowanych przychodów i rozchodów budżetu Gminy;

7)  dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i wydatków na realizację zadań określonych w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i zwalczania narkomanii;

8)  kwoty planowanych rezerw budżetowych;

9)  dochody i wydatki finansowane z tych dochodów, związane ze szczególnymi zasadami wykonywania budżetu jednostki wynikającymi z odrębnych ustaw.

5.  Zapisy ujęte w projekcie uchwały budżetowej powinny być zgodne w zakresie zadań, przedsięwzięć i kwot przewidzianych na dany rok budżetowy z danymi wykazanymi w projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy.

 

§ 3

 

1.  Do projektu uchwały budżetowej sporządza się uzasadnienie zawierające w szczególności:

1)  omówienie poszczególnych źródeł dochodów,

2)  omówienie poszczególnych rodzajów wydatków, w tym wydatków majątkowych,

3)  omówienie przychodów, w tym związanych z pokryciem deficytu budżetowego oraz rozchodów związanych ze spłatami rat kredytów i pożyczek.

2.  Wraz z projektem uchwały budżetowej składa się materiały informacyjne:

1)  informację Ministra Finansów o przyjętych w projekcie ustawy budżetowej planowej subwencji oraz dochodach z tytułu udziału we wpływach w podatku dochodowym od osób fizycznych, a także wielkości wpłat jednostek samorządu terytorialnego do budżetu państwa,

2)  informację Wojewody Śląskiego, Starosty Cieszyńskiego oraz Krajowego Biura Wyborczego o przyjętych do projektu ustawy budżetowej wysokościach dotacji celowych na zadania wykonywane przez Gminę.

 

§4

 

1.  Burmistrz przedkłada Radzie Miejskiej, najpóźniej do dnia 15 listopada, projekty:

1)  uchwały budżetowej na rok następny wraz z uzasadnieniem i materiałami informacyjnymi,

2)  uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej wraz z uzasadnieniem przyjętych wartości, przekazując je wraz z pismem przewodnim przewodniczącemu Rady Miejskiej oraz przesyłając je jednocześnie do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach – celem zaopiniowania.

2.  W terminie 7 dni od dnia przekazania Radzie Miejskiej projektu uchwały budżetowej, Burmistrz przekazuje podległym jednostkom niezbędne dane do opracowania projektów ich planów finansowych.

3.  Kierownicy jednostek, o których mowa w ust. 2, opracowują projekty planów finansowych w terminie 30 dni od dnia otrzymania danych, o których mowa w ust. 2, nie później jednak niż do dnia 22 grudnia.

  

§ 5

 

1.  Przewodniczący Rady Miejskiej po otrzymaniu projektu uchwały budżetowej wraz z materiałami pomocniczymi przekazuje go nie później niż w ciągu 7 dni – do zaopiniowania komisjom Rady Miejskiej oraz podaje proponowany  termin sesji budżetowej.

2.  Komisje Rady Miejskiej wyrażają swoje opinie o projekcie uchwały budżetowej, w części dotyczącej ich zakresu działania, w ciągu 14 dni od daty otrzymania i na piśmie przekazują je Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury Komunalnej oraz Burmistrzowi. W przypadku, gdy opinia zawiera propozycje poprawek winna ona zawierać uzasadnienie i wskazanie źródeł sfinansowania.

3.  Komisja Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury Komunalnej na posiedzeniu, w obecności przewodniczącego Rady Miejskiej i jego zastępców oraz przewodniczących pozostałych komisji Rady, formułuje opinię wraz z wnioskami o całym projekcie uchwały budżetowej oraz wnioski w zakresie proponowanych zmian w ciągu 7 dni od dnia otrzymania opinii, o których mowa w ust. 2 i przekazuje ją Burmistrzowi oraz przewodniczącemu Rady Miejskiej.

 

§ 6

 

1.  Burmistrz po zapoznaniu się z opinią Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury Komunalnej może przedstawić Radzie Miejskiej autopoprawki do projektu uchwały budżetowej.

2.  Autopoprawki mogą również wynikać z ostatecznych decyzji o wysokościach kwot dotacji celowych lub dochodów z budżetu państwa.

 

§ 7

 

1.  Uchwałę budżetową Rada Miejska uchwala w następującym porządku:

1)  zwięzłe przedstawienie projektu uchwały budżetowej wraz z jego uzasadnieniem przez Burmistrza;

2)  przedstawienie opinii Komisji wraz z wnioskami, o których mowa w § 5 ust. 3;

3)  przedstawienie stanowiska Burmistrza Strumienia po rozpatrzeniu opinii Komisji wraz z wnioskami, o których mowa w § 5 ust. 3;

4)  odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach;

5)  dyskusja nad projektem uchwały budżetowej oraz opinią Komisji wraz z wnioskami, o których mowa w pkt 2;

6)  głosowanie.

2.  Do trybu głosowania nad projektem uchwały budżetowej stosuje się odpowiednie przepisy Statutu Gminy.

 

                                                                          § 8

 

1.  W terminie 21 dni od dnia  podjęcia uchwały budżetowej, Burmistrz:

1)  przekazuje podległym jednostkom informacje o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków oraz wysokości dotacji;

2)  opracowuje plan finansowy zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych Gminie.

2.  Samorządowejednostki organizacyjne dostosowują projekty planów finansowych do uchwały budżetowej.

 

§ 9

 

Przewodniczący Rady Miejskiej czuwa nad prawidłowością przebiegu procedury związanej z uchwalaniem uchwały budżetowej.

 

§ 10

 

Traci moc uchwała Nr LIII/393/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 czerwca 2010 roku w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej.

 

§ 11

 

Uchwała podlega ogłoszeniu na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego oraz w dwutygodniku „Nowa Formacja”.

 

§ 12

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

  

 

UZASADNIENIE

do uchwały

w  sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej

 

 


Zgodnie z art. 234 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 roku poz. 446 z późn.zm.),  uchwała organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego w sprawie trybu praca nad projektem uchwały budżetowej określa w szczególności:
1)    wymaganą szczegółowość projektu budżetu jednostki samorządu terytorialnego,
2)    terminy obowiązujące w toku prac nad projektem uchwały budżetowej jednostki samorządu terytorialnego,
3)    wymogi dotyczące uzasadnienia i materiały informacyjne, które Zarząd Powiatu przedłoży organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego wraz z projektem uchwały budżetowej.
Z uwagi na to, że uchwała Nr LIII/393/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 czerwca 2010 roku  w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej zwierała niektóre terminy proceduralne trudne do zachowania,  nie precyzyjnie określała szczegółowość projektu uchwały budżetowej, a także nie nawiązywała do zgodności z WPF   zdecydowano zmienić te zapisy oraz dodać paragraf mówiący o szczegółowości budżetu.