- projekt-
UchwałaNr XXXVII. .2017
Rady Miejskiejw Strumieniu
z dnia 22 września 2017 r.
Działając na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.) oraz art. 234 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870, z późn. zm.), na wniosek Burmistrza Strumienia – Rada Miejskaw Strumieniu:
uchwala:
§ 1
W celu opracowania projektu uchwały budżetowej Burmistrz Strumienia w terminie do 10 sierpnia każdego roku wydaje zarządzenie w sprawie opracowania projektów planów finansowo-rzeczowych wraz z objaśnieniami na kolejny rok budżetowy przez gminne jednostki organizacyjne.
§ 2
1. Projekt uchwały budżetowej wraz z załącznikami sporządza się zgodnie z art. 212 ustawy o finansach publicznych.
2. Załącznik do projektu uchwały budżetowej o dochodach sporządza się w układzie działów klasyfikacji budżetowej, z podziałem na dochody bieżące i majątkowe, ze wskazaniem źródeł dochodów, w tym w szczególności z tytułu dotacji i środków na finansowanie wydatków na realizację zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych.
3. Załącznik do projektu uchwały budżetowej o wydatkach sporządza się z podziałem na wydatki bieżące i majątkowe, w szczegółowości określonej przepisami art. 236 ust. 1 do 4 ustawy o finansach publicznych.
4. W pozostałych załącznikach do projektu uchwały budżetowej zamieszcza się:
1) zestawienie planowanych kwot dotacji udzielanych z budżetu Gminy z podziałem na dotacje dla jednostek sektora finansów publicznych i jednostek spoza sektora finansów publicznych;
2) plan przychodów i kosztów samorządowego zakładu budżetowego;
3) plan dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zleconych Gminie odrębnymi ustawami;
4) zadania wykonywane na mocy porozumień z organami administracji rządowej;
5) zadania realizowane w drodze umów lub porozumień między j.s.t;
6) łączną kwotę planowanych przychodów i rozchodów budżetu Gminy;
7) dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i wydatków na realizację zadań określonych w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i zwalczania narkomanii;
8) kwoty planowanych rezerw budżetowych;
9) dochody i wydatki finansowane z tych dochodów, związane ze szczególnymi zasadami wykonywania budżetu jednostki wynikającymi z odrębnych ustaw.
5. Zapisy ujęte w projekcie uchwały budżetowej powinny być zgodne w zakresie zadań, przedsięwzięć i kwot przewidzianych na dany rok budżetowy z danymi wykazanymi w projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy.
§ 3
1. Do projektu uchwały budżetowej sporządza się uzasadnienie zawierające w szczególności:
1) omówienie poszczególnych źródeł dochodów,
2) omówienie poszczególnych rodzajów wydatków, w tym wydatków majątkowych,
3) omówienie przychodów, w tym związanych z pokryciem deficytu budżetowego oraz rozchodów związanych ze spłatami rat kredytów i pożyczek.
2. Wraz z projektem uchwały budżetowej składa się materiały informacyjne:
1) informację Ministra Finansów o przyjętych w projekcie ustawy budżetowej planowej subwencji oraz dochodach z tytułu udziału we wpływach w podatku dochodowym od osób fizycznych, a także wielkości wpłat jednostek samorządu terytorialnego do budżetu państwa,
2) informację Wojewody Śląskiego, Starosty Cieszyńskiego oraz Krajowego Biura Wyborczego o przyjętych do projektu ustawy budżetowej wysokościach dotacji celowych na zadania wykonywane przez Gminę.
§4
1. Burmistrz przedkłada Radzie Miejskiej, najpóźniej do dnia 15 listopada, projekty:
1) uchwały budżetowej na rok następny wraz z uzasadnieniem i materiałami informacyjnymi,
2) uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej wraz z uzasadnieniem przyjętych wartości, przekazując je wraz z pismem przewodnim przewodniczącemu Rady Miejskiej oraz przesyłając je jednocześnie do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach – celem zaopiniowania.
2. W terminie 7 dni od dnia przekazania Radzie Miejskiej projektu uchwały budżetowej, Burmistrz przekazuje podległym jednostkom niezbędne dane do opracowania projektów ich planów finansowych.
3. Kierownicy jednostek, o których mowa w ust. 2, opracowują projekty planów finansowych w terminie 30 dni od dnia otrzymania danych, o których mowa w ust. 2, nie później jednak niż do dnia 22 grudnia.
§ 5
1. Przewodniczący Rady Miejskiej po otrzymaniu projektu uchwały budżetowej wraz z materiałami pomocniczymi przekazuje go nie później niż w ciągu 7 dni – do zaopiniowania komisjom Rady Miejskiej oraz podaje proponowany termin sesji budżetowej.
2. Komisje Rady Miejskiej wyrażają swoje opinie o projekcie uchwały budżetowej, w części dotyczącej ich zakresu działania, w ciągu 14 dni od daty otrzymania i na piśmie przekazują je Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury Komunalnej oraz Burmistrzowi. W przypadku, gdy opinia zawiera propozycje poprawek winna ona zawierać uzasadnienie i wskazanie źródeł sfinansowania.
3. Komisja Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury Komunalnej na posiedzeniu, w obecności przewodniczącego Rady Miejskiej i jego zastępców oraz przewodniczących pozostałych komisji Rady, formułuje opinię wraz z wnioskami o całym projekcie uchwały budżetowej oraz wnioski w zakresie proponowanych zmian w ciągu 7 dni od dnia otrzymania opinii, o których mowa w ust. 2 i przekazuje ją Burmistrzowi oraz przewodniczącemu Rady Miejskiej.
§ 6
1. Burmistrz po zapoznaniu się z opinią Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury Komunalnej może przedstawić Radzie Miejskiej autopoprawki do projektu uchwały budżetowej.
2. Autopoprawki mogą również wynikać z ostatecznych decyzji o wysokościach kwot dotacji celowych lub dochodów z budżetu państwa.
§ 7
1. Uchwałę budżetową Rada Miejska uchwala w następującym porządku:
1) zwięzłe przedstawienie projektu uchwały budżetowej wraz z jego uzasadnieniem przez Burmistrza;
2) przedstawienie opinii Komisji wraz z wnioskami, o których mowa w § 5 ust. 3;
3) przedstawienie stanowiska Burmistrza Strumienia po rozpatrzeniu opinii Komisji wraz z wnioskami, o których mowa w § 5 ust. 3;
4) odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach;
5) dyskusja nad projektem uchwały budżetowej oraz opinią Komisji wraz z wnioskami, o których mowa w pkt 2;
6) głosowanie.
2. Do trybu głosowania nad projektem uchwały budżetowej stosuje się odpowiednie przepisy Statutu Gminy.
§ 8
1. W terminie 21 dni od dnia podjęcia uchwały budżetowej, Burmistrz:
1) przekazuje podległym jednostkom informacje o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków oraz wysokości dotacji;
2) opracowuje plan finansowy zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych Gminie.
2. Samorządowejednostki organizacyjne dostosowują projekty planów finansowych do uchwały budżetowej.
§ 9
Przewodniczący Rady Miejskiej czuwa nad prawidłowością przebiegu procedury związanej z uchwalaniem uchwały budżetowej.
§ 10
Traci moc uchwała Nr LIII/393/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 czerwca 2010 roku w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej.
§ 11
Uchwała podlega ogłoszeniu na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego oraz w dwutygodniku „Nowa Formacja”.
§ 12
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
UZASADNIENIE
do uchwały
w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej
Zgodnie z art. 234 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 roku poz. 446 z późn.zm.), uchwała organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego w sprawie trybu praca nad projektem uchwały budżetowej określa w szczególności:
1) wymaganą szczegółowość projektu budżetu jednostki samorządu terytorialnego,
2) terminy obowiązujące w toku prac nad projektem uchwały budżetowej jednostki samorządu terytorialnego,
3) wymogi dotyczące uzasadnienia i materiały informacyjne, które Zarząd Powiatu przedłoży organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego wraz z projektem uchwały budżetowej.
Z uwagi na to, że uchwała Nr LIII/393/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 czerwca 2010 roku w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej zwierała niektóre terminy proceduralne trudne do zachowania, nie precyzyjnie określała szczegółowość projektu uchwały budżetowej, a także nie nawiązywała do zgodności z WPF zdecydowano zmienić te zapisy oraz dodać paragraf mówiący o szczegółowości budżetu.
Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Źródło informacji: | Elżbieta Król |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Elżbieta Król |
Data wprowadzenia: | 2017-09-19 13:23:08 |
Opublikował: | Elżbieta Król |
Data publikacji: | 2017-09-19 13:28:55 |
Ostatnia zmiana: | 2017-09-19 13:29:06 |
Ilość wyświetleń: | 499 |