-Projekt-
Uchwała XXII/ /2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 25 czerwca 2008 r. w sprawie: ustalenia procedury opracowania i uchwalenia budżetu Gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu Działając na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.) oraz w związku z art. 179-184 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz.2104, z późn. zm.) – na wniosek Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury Komunalnej – Rada Miejska w Strumieniu: uchwala: § 1 1. Wnioski do projektu uchwały budżetowej Gminy mogą składać: - komisje Rady Miejskiej, - radni, - kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy, - organizacje społeczne i zawodowe działające na terenie Gminy, - rady sołeckie i Rada Mieszkańców, - mieszkańcy Gminy, przy czym wniosek taki wymaga poparcia przez co najmniej 20 mieszkańców Gminy (w formie listy opatrzonej własnoręcznymi podpisami osób popierających) i wskazania w nim swojego reprezentanta. 2. Termin składania wniosków upływa z dniem 31 sierpnia. 3. Wnioski złożone po terminie nie będą rozpatrywane. 4. W celu przygotowania projektu budżetu Burmistrz wydaje zarządzenie określające szczegółowy harmonogram prac związanych z przygotowaniem projektu budżetu. § 2 1. Burmistrz w terminie 30 dni od daty określonej w § 1 ust. 2 uchwały, dokona oceny wniosków, ich szacunkowej wyceny, a także opracuje materiały do projektu uchwały budżetowej. 2. O nieuwzględnionych wnioskach, wraz z krótkim uzasadnieniem, Burmistrz Strumienia powiadamia Radę Miejską. § 3 1. Burmistrz na podstawie opracowanych materiałów, przygotowuje projekt uchwały budżetowej Gminy, przy czym wnioski złożone przez podmioty wymienione w § 1 ust. 1 stanowią materiały pomocnicze do opracowania projektu budżetu i nie stanowią podstawy do ich obowiązkowego ujęcia w projekcie uchwały budżetowej. 2. O ostatecznej wysokości i strukturze projektu uchwały budżetowej decyduje Burmistrz, biorąc przede wszystkim pod uwagę: 1) górną granicę możliwych do osiągnięcia dochodów własnych; 2) wysokość subwencji i dotacji celowych; 3) wysokość nadwyżki z lat ubiegłych. § 4 W skład materiałów opracowywanych przez Burmistrza wchodzą: 1) projekt uchwały budżetowej wraz z załącznikami; 2) objaśnienia do projektu uchwały budżetowej; 3) informacja o stanie mienia komunalnego; 4) prognoza łącznej kwoty długu na koniec roku budżetowego i lata następne wynikającej z planowanych i zaciągniętych zobowiązań. § 5 Projekt uchwały budżetowej powinien być opracowany zgodnie z art. 184 ustawy o finansach publicznych. § 6 Objaśnienia do projektu uchwały budżetowej powinny zawierać: 1) omówienie głównych założeń do budżetu w tym uzasadnienie poszczególnych źródeł dochodów; 2) uzasadnienie poszczególnych rodzajów wydatków w tym wydatków majątkowych z podziałem na inwestycje i zakupy inwestycyjne wraz z dokładnym określeniem zakresu rzeczowego; 3) wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi; 4) omówienie przychodów związanych z pokryciem deficytu budżetowego oraz rozchodów związanych ze spłatami rat kredytowych. § 7 Informacja o stanie mienia komunalnego powinna być zgodna z art. 180 ustawy o finansach publicznych. § 8 1. Burmistrz przedkłada, najpóźniej do dnia 15 listopada, projekt uchwały budżetowej na rok następny wraz z objaśnieniami, prognozę łącznej kwoty długu na koniec roku budżetowego i lata następne oraz informację o stanie mienia komunalnego, przekazując go wraz z pismem przewodnim na ręce Przewodniczącego Rady Miejskiej oraz przesyła jednocześnie do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach – celem zaopiniowania. 2. W terminie 7 dni od dnia przekazania Radzie Miejskiej projektu uchwały budżetowej, Burmistrz przekazuje podległym jednostkom informacje niezbędne do opracowania projektów ich planów finansowych. 3. Kierownicy jednostek, o których mowa w ust. 2, opracowują projekty planów finansowych w terminie 30 dni od dnia otrzymania danych, o których mowa w ust. 2, nie później jednak niż do dnia 22 grudnia. § 9 1. Przewodniczący Rady Miejskiej po otrzymaniu projektu uchwały budżetowej wraz z materiałami pomocniczymi przekazuje go niezwłocznie – do zaopiniowania komisjom Rady Miejskiej oraz podaje proponowany termin sesji budżetowej. 2. Komisje Rady Miejskiej przedstawiają wnioski do projektu uchwały budżetowej, w części dotyczącej ich zakresu działania, w ciągu 14 dni od daty otrzymania i na piśmie przekazują je Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury Komunalnej oraz Burmistrzowi. W przypadku, gdy wnioski zawierają propozycje poprawek należy je uzasadnić i wskazać źródła sfinansowania 3. Komisja Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury Komunalnej na posiedzeniu, w obecności przewodniczącego Rady Miejskiej i jego zastępców oraz przewodniczących pozostałych komisji Rady, formułuje opinię o projekcie uchwały budżetowej w ciągu 7 dni od dnia otrzymania wniosków, o których mowa w ust. 2 i przekazuje ją Burmistrzowi oraz Przewodniczącemu Rady Miejskiej. § 10 1. Burmistrz po zapoznaniu się z opinią Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury Komunalnej może przedstawić Radzie Miejskiej autopoprawki do projektu uchwały budżetowej. 2. Autopoprawki mogą również wynikać z ostatecznych decyzji o wysokościach kwot dotacji celowych lub dochodów z budżetu państwa. § 11 1. Uchwałę budżetową Rada Miejska uchwala w następującym porządku: a) zwięzłe przedstawienie projektu uchwały budżetowej wraz z jego uzasadnieniem przez Burmistrza, b) przedstawienie wniosków poszczególnych komisji Rady Miejskiej, c) przedstawienie opinii o projekcie uchwały budżetowej przez Komisję Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury Komunalnej oraz stanowiska Burmistrza do proponowanych poprawek, d) odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach, e) dyskusja nad opinią o projekcie uchwały budżetowej i stanowiskiem Burmistrza, f) głosowanie. 2. Do trybu głosowania nad projektem uchwały budżetowej stosuje się odpowiednie przepisy Statutu Gminy. 3. Uchwałę budżetową Rada Miejska uchwala przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach nie później niż do dnia 31 marca roku budżetowego. 4. Do czasu uchwalenia uchwały budżetowej podstawą gospodarki finansowej jest projekt uchwały budżetowej przedstawiony Radzie Miejskiej. § 12 1. W terminie 21 dni od dnia uchwalenia uchwały budżetowej, Burmistrz: 1) opracowuje układ wykonawczy budżetu w szczegółowości działów, rozdziałów i paragrafów klasyfikacji budżetowej, z podziałem na poszczególne jednostki budżetowe realizujące budżet; 2) przekazuje podległym jednostkom informacje o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków oraz wysokości dotacji; 3) opracowuje plan finansowy zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych Gminie. 2. Samorządowe jednostki organizacyjne dostosowują projekty planów finansowych do uchwały budżetowej. § 13 Za sprawne i terminowe przygotowanie projektu uchwały budżetowej Gminy odpowiedzialny jest Burmistrz. § 14 Przewodniczący Rady Miejskiej czuwa nad terminowością przebiegu procedury związanej z uchwalaniem uchwały budżetowej. § 15 Traci moc Uchwała Nr XIII/117/2003 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 sierpnia 2003 roku w sprawie ustalenia procedury opracowania i uchwalenia budżetu Gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu. § 16 Uchwała podlega ogłoszeniu na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego oraz w dwutygodniku „Nowa Formacja” oraz na stronie internetowej Gminy. § 17 Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.