Protokół Nr XXVII.2016
obrad dwudziestej siódmej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu odbytych w dniu 30 listopada 2016 r. o godz. 15.oo w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego w Strumieniu Obecni: radni Rady Miejskiej, przewodniczący organów wykonawczych jednostek pomocniczych Gminy, dyrektorzy i kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy, Komendant Komisariatu Policji w Strumieniu oraz przedstawiciel lokalnej prasy – wg załączonych list obecności. Ponadto w obradach udział wzięli: 1) Burmistrz Strumienia – mgr Anna Grygierek; 2) Zastępca Burmistrza – mgr inż. Włodzimierz Cybulski; 3) Skarbnik Strumienia – mgr Maria Kłósko; 4) Sekretarz Strumienia – Daniela Kula; 5) Radca prawny – mgr Roman Szymonek. Porządek obrad: 1. Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał. 2. Przedstawienie porządku obrad. 3. Wystąpienia gości. 4. Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym. 5. Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym. 6. Interpelacje i zapytania radnych. 7. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na lata 2017-2021 w gminie Strumień. 8. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2011-2018. 9. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchylenia Statutu Zespołu Obsługi Szkół w Strumieniu. 10. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystania dotacji przez szkoły niepubliczne o uprawnieniach szkół publicznych, w których realizowany jest obowiązek szkolny, niepubliczne przedszkola i inne formy wychowania przedszkolnego prowadzone na terenie gminy Strumień, przez inne niż gmina osoby prawne i fizyczne. 11. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie powierzenia wspólnej obsługi placówek oświatowych, dla których organem prowadzącym jest gmina Strumień. 12. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2016-2022. 13. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2016 rok. 14. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie gminy Strumień. 15. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia dopłaty do taryfowej grupy odbiorców. 16. Informacja o stanie realizacji inwestycji gminnych. 17. Informacja o sposobie rozpatrzenia wniosków przedłożonych przez komisje Rady Miejskiej w III kwartale 2016 roku. 18. Zatwierdzenie protokołu z XXV i XXVI uroczystej sesji. 19. Informacje, wolne głosy i wnioski. 20. Zakończenie. Przebieg obrad: ad. 1. Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył – Przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu Czesław Greń. Przewodniczący C. Greń na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 14 radnych na 15 ustawowego składy Rady - obrady są zatem prawomocne. Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, Zastępcę Burmistrza Strumienia, Skarbnika Strumienia, Sekretarza Strumienia, Radcę prawnego, sołtysów i Przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorów i kierowników jednostek organizacyjnych Gminy, podinspektora Roberta Kamińskiego Komendanta Komisariatu Policji w Strumieniu, przedstawiciela prasy lokalnej „Nowej Formacji” i pracowników Urzędu Miejskiego w Strumieniu. ad. 2. Przewodniczący C. Greń odczytał porządek obrad XXVII sesji. Porządek obrad XXVII sesji został przyjęty bez uwag. ad. 3. Radna powiatowa L. Salachna-Brzoza w imieniu Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych w Cieszynie poinformowała, że projekt stałej organizacji ruchu w ciągu drogi powiatowej 2630 S Rychłud - Bąków w zakresie oznakowania poziomego i pionowego, zawierający również wprowadzenie oznakowania: zakaz wjazdu pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej powyżej 15 ton – został zlecony specjalistycznej firmie i obecnie jest na etapie zatwierdzania w Wydziale Komunikacji. PZDP w Cieszynie poinformował nas, że zrezygnowano z wprowadzenia zakazu wjazdu pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej powyżej 15 ton w ciągu drogi powiatowej w Bąkowie, ze względu na zgłaszany w tej sprawie opór społeczny (dzwonią w tej sprawie ludzie, którzy nie chcą, aby wprowadzano takie ograniczenie m. in. ze względu na dojazdy do firm). Aktualnie natężenie ruchu na drodze powiatowej biegnącej przez Bąków zmniejszy się i nie będzie ona już niszczona jak do tej pory, ponieważ otwarta została już obwodnica do Pawłowic. Radna powiatowa L. Salachna-Brzoza poinformowała również, że planach remontów dróg powiatowych na terenie gminy Strumień na 2017 r. ujęto remont nawierzchni drogi powiatowej 2629 S - ulica Lipowa w Pruchnej, na odcinku około 1 km (od drogi wojewódzkiej 938 w kierunku Bąkowa), szacowana wartość zadania wynosi około 400 000,00 zł, przy 20% wsparciu z budżetu gminy Strumień. Komendant Komisariatu Policji w Strumieniu Robert Kamiński poinformował, że 14 grudnia br. nabywa prawa emerytalne i przechodzi na emeryturę - w związku z czym podziękował Burmistrzowi i Radzie Miejskiej za współpracę oraz podejmowanie uchwał i wielu działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa na terenie Gminy. Burmistrz A. Grygierek wraz z Przewodniczącym C. Greniem wręczyli R. Kamińskiemu bukiet kwiatów oraz list gratulacyjny z okazji przejścia na emeryturę. ad. 4. Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym. Informacja została przyjęta. ad. 5. Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym. Informacja została przyjęta. ad. 6. Przewodniczący C. Greń zapytał radnych, czy odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji są zadawalające oraz czy zgłaszają jeszcze jakieś dodatkowe pytania i uwagi? Zapytał też, czy zgłaszają nowe interpelacje i zapytania? Radna M. Krutyła interpelowała, aby wystąpić do Górnośląskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów w Katowicach o zabezpieczenie izolacji rurociągu biegnącego wzdłuż ulicy Pawłowickiej w Strumieniu. Radny S. Balas interpelował, aby zwrócić się do Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych w Cieszynie o przesunięcie znaków D-42 „obszar zabudowy” i D-43 „koniec obszaru zabudowy” przy ulicy Głównej w Bąkowie, w pobliże salonu samochodowego „Opel” (wydłużenie obszaru zabudowy). W tej chwili znaki są ustawione na wysokości boiska sportowego. Przystanek autobusowy przy ulicy Głównej w Bąkowie znajduje się poza terenem zabudowanym i wiele osób wysiadających z autobusów zapłaciło mandaty za brak odblasków, po zmroku. Radna M. Madziar podziękowała za skierowanie pisma do Banku Spółdzielczego w Skoczowie, w związku z jej interpelacją w sprawie uruchomienia bankomatu w Pruchnej. Dyrekcja Banku poinformowała nas, że w dotychczasowej lokalizacji Punktu Obsługi Klienta w Pruchnej bankomat nie będzie uruchomiony, czynione są jednak starania o uruchomienie Punktu Obsługi Klienta w nowej lokalizacji i tam zostanie zainstalowany bankomat. Radny P. Faruga interpelował i zgłosił zapytanie w sprawie: 1) aby wykonać przegląd wszystkich dróg na terenie Gminy pod katem wymalowania białych linii wzdłuż poboczy oraz linii środkowych (szczególnie zwrócił uwagę na ulicę Główną w Bąkowie), w okresie jesienno-zimowym, kiedy wcześnie jest ciemno i często bywają mgły, białe linie na drogach są bardzo pomocne dla kierowców; 2) zapytał dlaczego na stronie internetowej Gminy nie było informacji dla mieszkańców Gminy o przerwie w dostawie wody. Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że zauważyliśmy tendencję spadkową w oglądalności strony internetowej Gminy (mieszkańcy nie śledzą codziennie strony internetowej), dlatego informację o przerwie w dostawie wody postanowiliśmy wysłać do mieszkańców wpisanych do bazy w formie powiadomienia sms-owego, umieściliśmy również informację w tej sprawie na facebooku Gminy, gdyż widzimy, że jest częściej oglądany przez mieszkańców. Przewodniczący C. Greń dodatkowo zwrócił uwagę, aby Powiatowy Zarząd Dróg Publicznych w Cieszynie podczas przeglądu studzienek w drodze powiatowej ulicy Głównej w Drogomyślu, od skrzyżowania z dwupasmówką do granicy z gmina Chybie, szczególnie zwrócił uwagę na ich udrożnienie i wyczyszczenie (interpelacja w tej sprawie była składana na poprzedniej sesji Rady w dniu 27 października br.). ad. 7. Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na lata 2017-2021 w gminie Strumień – przedstawiła Kierownik MOPS M. Florek. Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały. Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały. Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) - podjęta została: Uchwała Nr XXVII.233.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 listopada 2016 r. w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na lata 2017-2021 w gminie Strumień. Uchwała w załączeniu. ad. 8. Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmiany Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2011-2018, wraz z autopoprawką – przedstawiła Kierownik MOPS M. Florek. Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały. Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały, wraz z autopoprawką. Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) - podjęta została: Uchwała Nr XXVII.234.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 listopada 2016 r. w sprawie zmiany Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2011-2018. Uchwała w załączeniu. ad. 9. Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie uchylenia Statutu Zespołu Obsługi Szkół w Strumieniu – przedstawiła Dyrektor ZOS J. Włoch. Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały. Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały. Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) - podjęta została: Uchwała Nr XXVII.235.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 listopada 2016 r. w sprawie uchylenia Statutu Zespołu Obsługi Szkół w Strumieniu. Uchwała w załączeniu. ad. 10. Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystania dotacji przez szkoły niepubliczne o uprawnieniach szkół publicznych, w których realizowany jest obowiązek szkolny, niepubliczne przedszkola i inne formy wychowania przedszkolnego prowadzone na terenie gminy Strumień, przez inne niż gmina osoby prawne i fizyczne – przedstawiła Dyrektor ZOS J. Włoch. Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały. Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały. Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) - podjęta została: Uchwała Nr XXVII.236.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 listopada 2016 r. w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystania dotacji przez szkoły niepubliczne o uprawnieniach szkół publicznych, w których realizowany jest obowiązek szkolny, niepubliczne przedszkola i inne formy wychowania przedszkolnego prowadzone na terenie gminy Strumień, przez inne niż gmina osoby prawne i fizyczne. Uchwała w załączeniu. ad. 11. Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie powierzenia wspólnej obsługi placówek oświatowych, dla których organem prowadzącym jest gmina Strumień – przedstawiła Dyrektor ZOS J. Włoch. Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały. Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały. 13 głosami „za” i 1 głosie „wstrzymującym się od głosu” (głosowało 14 radnych) - podjęta została: Uchwała Nr XXVII.237.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 listopada 2016 r. w sprawie zmiany uchwały w sprawie powierzenia wspólnej obsługi placówek oświatowych, dla których organem prowadzącym jest gmina Strumień. Uchwała w załączeniu. ad. 12. Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2016-2022 – przedstawiła Skarbnik M. Kłósko. Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały. Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały. Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) - podjęta została: Uchwała Nr XXVII.238.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 listopada 2016 r. w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2016-2022. Uchwała w załączeniu. ad. 13. Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2016 rok, wraz z autopoprawką – przedstawiła Skarbnik M. Kłósko. Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały. Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały, wraz z autopoprawką. Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) - podjęta została: Uchwała Nr XXVII.239.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 listopada 2016 r. w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2016 rok. Uchwała w załączeniu. ad. 14. Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie gminy Strumień - przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski. Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały. Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały. 13 głosami „za” i 1 głosie „wstrzymującym się od głosu” (głosowało 14 radnych) - podjęta została: Uchwała Nr XXVII.240.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 listopada 2016 r. w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie gminy Strumień. Uchwała w załączeniu. ad. 15. Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie ustalenia dopłaty do taryfowej grupy odbiorców – przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski. Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały. Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały. 13 głosami „za” i 1 głosie „wstrzymującym się od głosu” (głosowało 14 radnych) - podjęta została: Uchwała Nr XXVII.241.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 listopada 2016 r. w sprawie ustalenia dopłaty do taryfowej grupy odbiorców. Uchwała w załączeniu. ad. 16. Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – Informację o stanie realizacji inwestycji gminnych – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek. Przewodniczący C. Greń poprosił o przedstawienie szczegółów związanych z inwestycją - budowa parkingu przy Ośrodku Zdrowia w Drogomyślu, w związku z tym, że zlecono przygotowanie dokumentacji technicznej. Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że mieliśmy problemy z odprowadzeniem wody z terenu Ośrodka Zdrowia oraz granicami nieruchomości. Sprawy te zostały uporządkowane, przygotowaliśmy koncepcję, którą przedstawiono Prezesowi LKS „Błyskawica” Drogomyśl, Przewodniczącemu Rady i Sołtysowi. Po wysłuchaniu uwag i naniesieniu poprawek do koncepcji zleciliśmy przygotowanie dokumentacji technicznej budowy parkingu przy Ośrodku Zdrowia w Drogomyślu i do końca 2016 roku – uzyskamy pozwolenie na budowę. Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że czekamy na podpisanie umowy na dofinansowanie zagospodarowania skweru w Centrum Drogomyśla. Przewodniczący C. Greń wyraził zadowolenie, w związku z tym, że zakończone zostało oświetlenie ulicy Głównej w Drogomyślu. Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że głównym celem Gminy było oświetlenie dróg powiatowych na terenie Gminy. Oświetlenie ulicy Głównej w Drogomyślu było bardzo dużym zadaniem, podzielonym na etapy. W tej chwili większość dróg powiatowych na terenie Gminy jest już oświetlona i teraz będziemy mogli zająć się oświetlaniem dróg gminnych. Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do Informacji. Informacja została przyjęta. ad. 17. Przewodniczący C. Greń - przedstawił Informację o sposobie rozpatrzenia wniosków przedłożonych przez komisje Rady Miejskiej w III kwartale 2016 roku. Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do Informacji. Informacja została przyjęta. ad. 18. Protokoły obrad: XXV sesji i XXVI uroczystej sesji, które były wyłożone do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – zostały przyjęte bez uwag. ad. 19. Informacje, wolne głosy i wnioski. Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut odczytał wniosek wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu, Komisji Oświaty i Komisji Rolnictwa – z dnia 28 listopada br.: „Komisje podtrzymują dotychczasowe stanowisko Rady Miejskiej w Strumieniu, aby nie przejmować dróg prywatnych na stan Gminy.”. Przewodnicząca Komisji Oświaty, … - M. Krutyła odczytała wnioski Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 18 listopada br.: „Komisja wnioskuje o: 1. Zaproszenie przedstawiciela Kuratorium na posiedzenie komisji po podjęciu przez Sejm ustawy dotyczącej reformy ustawy oświatowej. 2. Rozważenie możliwości utworzenia dodatkowych oddziałów przedszkolnych w obiektach gminnych.”. ad. 20. Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XXVII sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 16.3o) słowami „zamykam XXVII sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”. Protokołowała: Elżbieta Król Przewodniczący Rady Czesław GREŃ