Protokół Nr VI.2019

obrad szóstej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu

odbytych w dniu 27 marca 2019 r. o godz. 16.00

w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego w Strumieniu

 

 

Obecni: radni Rady Miejskiej, przewodniczący organów wykonawczych jednostek pomocniczych Gminy, dyrektorzy i kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy, radny powiatowy, pracownicy Urzędu Miejskiego, przedstawiciel prasy lokalnej– wg załączonych list obecności.

 

Ponadto w obradach udział wzięli:

1)   Burmistrz Strumienia – mgr Anna Grygierek;

2)   Zastępca Burmistrza – mgr inż. Włodzimierz Cybulski;

3)   Skarbnik Strumienia – mgr Maria Kłósko;

4)   Sekretarz Strumienia – Daniela Kula;

5)   Radca prawny – mgr Roman Szymonek.

 

Porządek obrad:

    1.     Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

    2.     Przedstawienie porządku obrad.

    3.     Przyjęcie protokołu z V sesji.

    4.     Wystąpienia gości.

    5.     Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie pomiędzy sesjami.

    6.     Informacja Przewodniczącego Rady o pracach Rady w okresie pomiędzy sesjami.

    7.     Informacja Przewodniczącego Rady o zgłoszonych interpelacjach i zapytaniach radnych.

    8.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli szkół i przedszkoli prowadzonych przez Gminę Strumień.

    9.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawieokreślenia wysokości opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego w przedszkolach prowadzonych przez Gminę Strumień.

 10.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie planu dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli na rok 2019.

 11.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany aktu założycielskiego Zespołu Szkół w Drogomyślu.

 12.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany aktu założycielskiego Zespołu Szkół w Pruchnej.

 13.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zawarcia porozumienia dotyczącego zasad finansowania opieki zapewnianej w Żłobkach Miejskich w Cieszynie.

 14.     Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę Nr III.18.2018 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie ustalenia wysokości stawek dotacji przedmiotowych dla samorządowego zakładu budżetowego na 2019 rok.

 15.     Przedstawienie raportu z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii za rok 2018.

 16.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2019.

 17.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2019.

 18.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2019-2026.

 19.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2019 rok.

 20.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Państwowemu Gospodarstwu Wodnemu Wody Polskie Zarządowi Zlewni w Katowicach w celu wykonania prac utrzymaniowych na cieku Hynek w 2019 roku.

 21.     Informacja dotycząca utrzymania czystości i porządku oraz gospodarowania odpadami w gminie Strumień.

 22.     Sprawozdanie z realizacji Programu współpracy z organizacjami pozarządowymi za rok 2018.

 23.     Informacja o sposobie rozpatrzenia wniosków przedłożonych przez komisje Rady Miejskiej w IV kwartale 2018 roku.

 24.     Wolne wnioski i informacje.

 25.     Zakończenie.

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył – Przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu C. Greń.

Przewodniczący C. Greń na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 14 radnych na 15 ustawowego składy Rady - obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, Zastępcę Burmistrza Strumienia, Skarbnika Strumienia, Sekretarza Strumienia, Radcę prawnego, sołtysów, dyrektorów i kierowników jednostek organizacyjnych Gminy, radnego powiatowego pana Janusza Hudźca, przedstawiciela prasy lokalnej „Nowej Formacji” oraz pracowników Urzędu Miejskiego w Strumieniu.

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia minutą ciszy uczczono pamięć zmarłego radnego Rady Miejskiej w Strumieniu poprzednich kadencji śp. Karola Pisiuta.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący C. Greń poinformował, że radni otrzymali porządek obrad VI sesji w materiałach sesyjnych. Zapytał, czy ktoś proponuje wprowadzenie zmian w porządku obrad?

Nikt nie wniósł żadnej propozycji zmiany do porządku obrad.

 

ad. 3.

 

Protokół obrad V sesji Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 lutego br., który był wyłożony do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad. 4.

 

Wystąpienia gości.

Radny powiatowy J. Hudziec poinformował, że wczoraj odbyła się kolejna sesja Rady Powiatu Cieszyńskiego. Pomimo upływu I kwartału 2019 roku była to sesja, na której podsumowano działalność za 2018 rok, tematem obrad sesji były m.in.:

1)  informacja Komendanta Powiatowego Policji o stanie porządku i bezpieczeństwa publicznego;

2)  informacja Powiatowego Inspektora Sanitarnego o stanie bezpieczeństwa sanitarnego powiatu;

3)  roczne sprawozdanie Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Cieszynie;

4)  ocena zasobów pomocy społecznej.

Wszystkie wymienione dokumenty są dostępne na stronie Powiatu Cieszyńskiego. Usprawiedliwił też swoja nieobecność na posiedzeniu komisji Rady Miejskiej w Strumieniu, w którym uczestniczyli przedstawiciele Starostwa Powiatowego w Cieszynie oraz Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych w celu omówienia zakresu inwestycji i remontów na drogach powiatowych na terenie gminy Strumień, ponieważ w tym samym czasie uczestniczył w innym spotkaniu, na którym omawiany był temat transportu publicznego. Poinformował, że 16 kwietnia br. w Starostwie Powiatowym w Cieszynie odbędzie się spotkanie wójtów i burmistrzów w temacie szeroko rozumianego transportu publicznego. Otrzymał informację, że Zarząd Powiatu Cieszyńskiego udzielił wstępnej zgody na powołanie powiatowo-gminnego związku komunikacyjnego, który stałby się organizatorem publicznego transportu zbiorowego na terenie Powiatu Cieszyńskiego, na wzór spółki działającej od wielu lat w Powiecie Bielskim. Na spotkaniu tym zgłoszona zostanie propozycja powołania roboczej komisji pn. Komisja Publicznego Transportu Zbiorowego Powiatu Cieszyńskiego. Zapewnił, że będzie uczestniczył w tym spotkaniu jako przedstawiciel Rady Powiatu Cieszyńskiego.

Radny powiatowy J. Hudziec poinformował, że Rada Powiatu Cieszyńskiego w odpowiedzi na głosy mieszkańców i samorządów gminnych Powiatu podjęła apel w sprawie transportu kolejowego. Rada Gminy Chybie podjęła również apel w sprawie poprawy stanu połączeń kolejowych na linii Czechowice-Dziedzice - Zebrzydowice – Cieszyn. Apel przyjęty przez Radę Powiatu Cieszyńskiego był znacznie szerszy, ponieważ dotyczył połączeń kolejowych na terenie całego Powiatu.

Radny powiatowy J. Hudziec przekazał informację Wicestarosty Powiatu Pani Janiny Żagan, że w 90% szkół będących w zarządzie Powiatu Cieszyńskiego strajk nauczycieli odbędzie się. Jedyną szkołą ponadgimnazjalną, w której strajk nie odbędzie się jest Zespół Szkół Ogólnokształcących w Istebnej. W każdej ze szkół, w których strajk odbędzie się młodzież będzie miała zapewnioną opiekę.

Radny J. Mazur zapytał, czy na sesji rady Powiatu Cieszyńskiego mówiono o transporcie kolejowym na linii Cieszyn – Skoczów?

Radny powiatowy J. Hudziec odczytał całą treść Uchwały Nr VI/40/19 Rady Powiatu Cieszyńskiego z dnia 26 marca br. w sprawie apelu o rewitalizację linii kolejowej nr 190 Bielsko-Biała- Goleszów - Cieszyn oraz podjęcie działań zmierzających do zwiększenia ilości bezpośrednich kursów kolejowych na liniach komunikacyjnych Powiatu Cieszyńskiego.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że dzisiaj do Biura Rady wpłynęła Uchwała Nr V/31.2019 Rady Gminy Chybie z dnia 12 marca 2019 r. w sprawie poprawy stanu połączeń kolejowych na linii Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice – Cieszyn wraz z pismem skierowanym do Marszałka Województwa Śląskiego i Kolei Śląskich Sp. z o.o.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że na kolejną kwietniową sesję zostanie przygotowany i przedłożony projekt uchwały w tej sprawie.

Radna M. Staniek zapytała czy coś zmieni się w połączeniach autobusowych między powiatami? Jesteśmy Gminą, która położona jest na pograniczu powiatów?

Radny powiatowy J. Hudziec wyjaśnił, że nie zna szczegółowych informacji, aby móc odpowiedzieć na pytanie radnej. Powiat Cieszyński w tej chwili zajmuje się organizacja transportu w ramach Powiatu. Zapewnił, że rozezna ten temat i postara się odpowiedzieć.

Radna M. Madziar zapytała, czy będą organizowane zapowiadane spotkania radnych powiatowych z mieszkańcami Gminy? Czy są już znane miejsca tych spotkań?

Radny J. Hudziec odpowiedział, że termin spotkań nie został jeszcze wyznaczony. Poinformował, że złoży pismo do Burmistrza Strumienia, aby wyznaczyć miejsce i termin tego typu spotkań. Poinformował, że radny powiatowy M. Staniek parę dni temu złożył takie pismo w Urzędzie Gminy Chybie. Stwierdził, że jest szansa, aby spotkania takie były organizowane od przyszłego miesiąca.

Przewodniczący C. Greń zapytał, czy będą to spotkania w ramach dyżuru, czy spotkania na zapowiedziany wcześniej temat?

Radny powiatowy J. Hudziec odpowiedział, że będą to dyżury, gdzie radni powiatowi będą czekali na mieszkańców, którzy będą chcieli zadać pytanie lub zgłosić jakiś problem.

 

ad. 5.

 

Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie pomiędzy sesjami.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała:

1)  podpisaliśmy umowę na przebudowę garażu OSP w Bąkowie;

2)  w związku z zakończeniem procedury przetargowej jesteśmy w trakcie przygotowania umowy na III etap przebudowy ulicy Oblaski w Drogomyślu (do przetargu wpłynęły 3 oferty, najtańsza jest oferta firmy z Czechowic-Dziedzic), zaś najważniejszą informacją jest to, że zmieścimy się w kwocie, która została zaplanowana na ten cel w budżecie Gminy;

3)  jest ogłoszony przetarg na przebudowę ulicy Jałowcowej w Zabłociu, termin składania ofert jest ustalony do 8 kwietnia br.;

4)  nie możemy jeszcze ogłosić przetargu na modernizację ulicy Szkolnej w Pruchnej, ponieważ musimy sfinalizować sprawę dofinansowanie tej inwestycji ze środków zewnętrznych, pochodzących z Urzędu Marszałkowskiego.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 6.

 

Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej o pracach Rady w okresie pomiędzy sesjami.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 7.

 

Informacja Przewodniczącego Rady o zgłoszonych interpelacjach i zapytaniach radnych.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że oprócz interpelacji ujętych w Informacji, przesłanej radnym, do Biura Rady wpłynęły jeszcze pisemne interpelacje:

1)   radnego A. Gawrona dotycząca oznakowania drogowego na ulicy Ks. Londzina w Strumieniu;

2)   radnego J. Mazura dotyczące: 1) zjazdu z drogi krajowej DK 81 na ulicę Jaśminową w Drogomyślu; 2) uszkodzenia studzienki odpływowej wody deszczowej, zabudowanej w ulicy Głównej w Drogomyślu.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że w tej chwili otrzymał jeszcze pisemną interpelację Wiceprzewodniczącego S. Świtały dotyczącą problemu z rosnącymi w biskim sąsiedztwie budynku Ośrodka Zdrowia w Pruchnej starymi drzewami owocowymi.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 8.

 

Projekt uchwały w sprawie określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli szkół i przedszkoli prowadzonych przez Gminę Strumień– przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Wyniki głosowania- „za”: 14, „przeciw”: 0, „wstrzymuję się”: 0, brak głosu: 0, nieobecni: 1.

Wyniki imienne- „za” (14) Stanisław Balas, Ireneusz Duda, Adam Gawron, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Arkadiusz Kolczarek, Maria Krutyła, Maria Madziar, Jarosław Mazur, Monika Staniek, Paweł Starczynowski, Jarosław Szast, Stanisław Świtała, Bogusław Wawrzyczek.

Nieobecni- (1) Józef Rudol.

Podjęta została:

Uchwała Nr VI.42.2019 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 marca 2019 r. w sprawie określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli szkół i przedszkoli prowadzonych przez Gminę Strumień.

Uchwała w załączeniu.

ad. 9.

 

Projekt uchwały w sprawie określenia wysokości opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego w przedszkolach prowadzonych przez Gminę Strumień– przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Wyniki głosowania- „za”: 14, „przeciw”: 0, „wstrzymuję się”: 0, brak głosu: 0, nieobecni: 1.

Wyniki imienne- „za” (14) Stanisław Balas, Ireneusz Duda, Adam Gawron, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Arkadiusz Kolczarek, Maria Krutyła, Maria Madziar, Jarosław Mazur, Monika Staniek, Paweł Starczynowski, Jarosław Szast, Stanisław Świtała, Bogusław Wawrzyczek.

Nieobecni- (1) Józef Rudol.

Podjęta została:

Uchwała Nr VI.43.2019 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 marca 2019 r. w sprawie określenia wysokości opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego w przedszkolach prowadzonych przez Gminę Strumień.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 10.

 

Projekt uchwały w sprawie planu dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli na rok 2019 – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Wyniki głosowania- „za”: 14, „przeciw”: 0, „wstrzymuję się”: 0, brak głosu: 0, nieobecni: 1.

Wyniki imienne- „za” (14) Stanisław Balas, Ireneusz Duda, Adam Gawron, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Arkadiusz Kolczarek, Maria Krutyła, Maria Madziar, Jarosław Mazur, Monika Staniek, Paweł Starczynowski, Jarosław Szast, Stanisław Świtała, Bogusław Wawrzyczek.

Nieobecni- (1) Józef Rudol.

Podjęta została:

Uchwała Nr VI.44.2019 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 marca 2019 r. w sprawie planu dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli na rok 2019.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 11.

 

Projekt uchwały w sprawie zmiany aktu założycielskiego Zespołu Szkół w Drogomyślu– przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Wyniki głosowania- „za”: 14, „przeciw”: 0, „wstrzymuję się”: 0, brak głosu: 0, nieobecni: 1.

Wyniki imienne- „za” (14) Stanisław Balas, Ireneusz Duda, Adam Gawron, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Arkadiusz Kolczarek, Maria Krutyła, Maria Madziar, Jarosław Mazur, Monika Staniek, Paweł Starczynowski, Jarosław Szast, Stanisław Świtała, Bogusław Wawrzyczek.

Nieobecni- (1) Józef Rudol.

Podjęta została:

Uchwała Nr VI.45.2019 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 marca 2019 r. w sprawie zmiany aktu założycielskiego Zespołu Szkół w Drogomyślu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 12.

 

Projekt uchwały w sprawie zmiany aktu założycielskiego Zespołu Szkół w Pruchnej– przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Przewodniczący C. Greń przypomniał, że radni zgłaszali już problem z nazewnictwem szkół w Pruchnej i Drogomyślu przy okazji przygotowywania zmian w Statucie Gminy Strumień. Przygotowane projekty uchwał porządkują ten temat.

Komisje Rady nie zgłosiły uwag do projektu uchwały.

Wiceprzewodniczący S. Świtała stwierdził, że reforma edukacji jest wprowadzana odgórnie, w związku z tym, że likwiduje się gimnazja. Zapytał ile będą wynosić koszty tego przekształcenia?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że zmiana nazwy szkół nie wynika tylko z faktu, że nie będzie już klas gimnazjalnych, ale również z tego, że kilka lat temu połączyliśmy szkoły z przedszkolami. Teraz w jednym dokumencie porządkujemy ten temat. Mówiliśmy o tym już wcześniej na posiedzeniach komisji i sesji, jednak czekaliśmy, aż wygaśnie ostatnia klasa gimnazjalna, aby móc to zaktualizować. Wyjaśniła, że koszty związane ze zmianą nazwy szkół to: wykonanie nowych tablic z nazwami szkół i nowych pieczątek. Konieczne będzie też wystąpienie do wielu instytucji i zgłoszenie faktu zmiany nazwy szkół.

Przewodniczący C. Greń zapytał, czy subwencja oświatowa, którą Gmina otrzymuje w całości pokryła koszty zmian związane z wprowadzaną reforma edukacji? Deklaracje państwa były takie, że wszystkie koszty zostaną zrefinansowane, jednak z tego co wie w efekcie końcowym tak nie jest.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że rzeczywiście tak nie jest. Poinformowała, że najtrudniejszym rokiem jest rok bieżący, ponieważ wychodzą ze szkół ostatnie roczniki gimnazjalne, czekamy na arkusze organizacyjne szkół. Tak więc ten rok będzie rokiem przełomowym. Dla wielu gmin miejsko-wiejskich takich jak nasza jest to dużo dodatkowych zobowiązań z którymi będziemy musieli się zmierzyć. Jeżeli chodzi o koszty, w szczególności bieżące jest to duże obciążenie dla Gminy. To, że do szkół w Zabłociu i Bąkowie wraca osiem klas wiązać się będzie z wydatkowaniem środków na inwestycje. Ponadto zmniejszenie liczebności pierwszych klas wiązać się będzie z wprowadzeniem zmianowości do szkół. Największe problemy lokalowe występują w szkole w Bąkowie, o czym już niejednokrotnie rozmawialiśmy. Musimy przygotować wstępna symulację stanu oświaty na terenie Gminy za 5 lat, będziemy też musieli podjąć pewne decyzje dotyczące infrastruktury oświatowej, która posiadamy. Obiecane są środki na stołówki szkolne, jednak okazuje się, że będą niezbyt duże, a aktualnie potrzebne będą środki na rozbudowy istniejących szkół. Tak więc nie jest to tylko problem bieżących, miękkich wydatków na wynagrodzenia i utrzymanie szkół, lecz problem pozyskania środków na rozbudowy i modernizacje, mające na celu dostosowanie istniejących obiektów szkolnych, szczególnie w Zabłociu i Bąkowie do aktualnych potrzeb. Wyraziła słowa nadzieli, że takie środki się pojawią, ponieważ były takie zapewnienia.

Przewodniczący C. Greń dodał, że jest to bardzo ważny temat dla radnych oraz władz Gminy. Chodzi o duże środki wydatkowane na oświatę, które w całości nie zostaną zrekompensowane przez subwencje oświatową otrzymywaną z budżetu państwa. Dlatego też trzeba będzie sięgnąć do budżetu Gminy i zastanowić się z jakich zadań zrezygnować, aby zapewnić naszym dzieciom i młodzieży odpowiednie warunki do nauki.

Burmistrz A. Grygierek dodała, że na posiedzeniu Komisji Oświaty w styczniu br. szczegółowo omawialiśmy informację o stanie oświaty w gminie Strumień. Poinformowała też, że w 2018 roku wydatki przeznaczone na oświatę wynosiły 33%, a w roku bieżącym ponad 40%, więc to o czymś świadczy.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Wyniki głosowania- „za”: 14, „przeciw”: 0, „wstrzymuję się”: 0, brak głosu: 0, nieobecni: 1.

Wyniki imienne- „za” (14) Stanisław Balas, Ireneusz Duda, Adam Gawron, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Arkadiusz Kolczarek, Maria Krutyła, Maria Madziar, Jarosław Mazur, Monika Staniek, Paweł Starczynowski, Jarosław Szast, Stanisław Świtała, Bogusław Wawrzyczek.

Nieobecni- (1) Józef Rudol.

Podjęta została:

Uchwała Nr VI.46.2019 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 marca 2019 r. w sprawie zmiany aktu założycielskiego Zespołu Szkół w Pruchnej.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 13.

 

Projekt uchwały w sprawie zawarcia porozumienia dotyczącego zasad finansowania opieki zapewnianej w Żłobkach Miejskich w Cieszynie– przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń dodał, że przedstawiony projekt uchwały dotyczy finansowania opieki zapewnianej w żłobkach publicznych. Przypomniał, że prośby mieszkańców, dotyczyły uczęszczania i dopłat do pobytu dzieci z terenu naszej Gminy do żłobków niepublicznych. Komisje wystąpiły z uchwałą intencyjną w tej sprawie, jednak mimo szczerych chęci z naszej strony, nie ma w tej chwili możliwości dofinansowania do opieki zapewnianej w żłobkach niepublicznych.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Wyniki głosowania- „za”: 14, „przeciw”: 0, „wstrzymuję się”: 0, brak głosu: 0, nieobecni: 1.

Wyniki imienne- „za” (14) Stanisław Balas, Ireneusz Duda, Adam Gawron, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Arkadiusz Kolczarek, Maria Krutyła, Maria Madziar, Jarosław Mazur, Monika Staniek, Paweł Starczynowski, Jarosław Szast, Stanisław Świtała, Bogusław Wawrzyczek.

Nieobecni- (1) Józef Rudol.

Podjęta została:

Uchwała Nr VI.47.2019 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 marca 2019 r. w sprawie zawarcia porozumienia dotyczącego zasad finansowania opieki zapewnianej w Żłobkach Miejskich w Cieszynie.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 14.

 

Projekt uchwały zmieniający uchwałę Nr III.18.2018 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie ustalenia wysokości stawek dotacji przedmiotowych dla samorządowego zakładu budżetowego na 2019 rok– przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Wyniki głosowania- „za”: 14, „przeciw”: 0, „wstrzymuję się”: 0, brak głosu: 0, nieobecni: 1.

Wyniki imienne- „za” (14) Stanisław Balas, Ireneusz Duda, Adam Gawron, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Arkadiusz Kolczarek, Maria Krutyła, Maria Madziar, Jarosław Mazur, Monika Staniek, Paweł Starczynowski, Jarosław Szast, Stanisław Świtała, Bogusław Wawrzyczek.

Nieobecni- (1) Józef Rudol.

Podjęta została:

Uchwała Nr VI.48.2019 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 marca 2019 r. zmieniająca uchwałę Nr III.18.2018 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie ustalenia wysokości stawek dotacji przedmiotowych dla samorządowego zakładu budżetowego na 2019 rok.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 15.

 

Raport z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii za rok 2018 – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do Raportu.

Raport został przyjęty.

 

ad. 16.

 

Projekt uchwały w sprawie zmiany Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2019 – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Wyniki głosowania- „za”: 14, „przeciw”: 0, „wstrzymuję się”: 0, brak głosu: 0, nieobecni: 1.

Wyniki imienne- „za” (14) Stanisław Balas, Ireneusz Duda, Adam Gawron, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Arkadiusz Kolczarek, Maria Krutyła, Maria Madziar, Jarosław Mazur, Monika Staniek, Paweł Starczynowski, Jarosław Szast, Stanisław Świtała, Bogusław Wawrzyczek.

Nieobecni- (1) Józef Rudol.

Podjęta została:

Uchwała Nr VI.49.2019 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 marca 2019 r. w sprawie zmiany Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2019.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 17.

 

Projekt uchwały w sprawie zmiany Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2019 – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Wiceprzewodniczący S. Świtała podziękował Radzie Miejskiej i Burmistrzowi Strumienia za przyznanie dodatkowych środków na zajęcia sportowe dla dzieci i młodzieży z terenu Gminy.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Wyniki głosowania- „za”: 13, „przeciw”: 0, „wstrzymuję się”: 1, brak głosu: 0, nieobecni: 1.

Wyniki imienne- „za” (13) Stanisław Balas, Ireneusz Duda, Adam Gawron, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Arkadiusz Kolczarek, Maria Krutyła, Maria Madziar, Monika Staniek, Paweł Starczynowski, Jarosław Szast, Stanisław Świtała, Bogusław Wawrzyczek.

„Wstrzymało się”- (1) Jarosław Mazur.

Nieobecni- (1) Józef Rudol.

Podjęta została:

Uchwała Nr VI.50.2019 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 marca 2019 r. w sprawie zmiany Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2019.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 18.

 

Projekt uchwały w sprawiezmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2019-2026– przedstawiła Skarbnik M. Kłósko.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Wyniki głosowania- „za”: 14, „przeciw”: 0, „wstrzymuję się”: 0, brak głosu: 0, nieobecni: 1.

Wyniki imienne- „za” (14) Stanisław Balas, Ireneusz Duda, Adam Gawron, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Arkadiusz Kolczarek, Maria Krutyła, Maria Madziar, Jarosław Mazur, Monika Staniek, Paweł Starczynowski, Jarosław Szast, Stanisław Świtała, Bogusław Wawrzyczek.

Nieobecni- (1) Józef Rudol.

Podjęta została:

Uchwała Nr VI.51.2019 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 marca 2019 r. w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2019-2026.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 19.

 

Projekt uchwały w sprawiezmiany budżetu gminy Strumień na 2019 rok– przedstawiła Skarbnik M. Kłósko.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Wyniki głosowania- „za”: 14, „przeciw”: 0, „wstrzymuję się”: 0, brak głosu: 0, nieobecni: 1.

Wyniki imienne- „za” (14) Stanisław Balas, Ireneusz Duda, Adam Gawron, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Arkadiusz Kolczarek, Maria Krutyła, Maria Madziar, Jarosław Mazur, Monika Staniek, Paweł Starczynowski, Jarosław Szast, Stanisław Świtała, Bogusław Wawrzyczek.

Nieobecni- (1) Józef Rudol.

Podjęta została:

Uchwała Nr VI.52.2019 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 marca 2019 r. w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2019 rok.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 20.

 

Projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Państwowemu Gospodarstwu Wodnemu Wody Polskie Zarządowi Zlewni w Katowicach w celu wykonania prac utrzymaniowych na cieku Hynek w 2019 rokuwraz z autopoprawką – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że wprowadzamy autopoprawkę w § 2 uchwały polegającą na doprecyzowaniu wysokości dotacji celowej udzielanej z budżetu Gminy. W projekcie uchwały wpisano kwotę „15 000,00 zł”, proponujemy jej zmianę na „14 951,18 zł”. Jest to już konkretna kwota na jaką Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Katowicach podpisze umowę z wykonawcą na wykonanie prac utrzymaniowych na cieku Hynek w 2019 roku.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały wraz z autopoprawką.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z autopoprawką.

Wyniki głosowania- „za”: 14, „przeciw”: 0, „wstrzymuję się”: 0, brak głosu: 0, nieobecni: 1.

Wyniki imienne- „za” (14) Stanisław Balas, Ireneusz Duda, Adam Gawron, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Arkadiusz Kolczarek, Maria Krutyła, Maria Madziar, Jarosław Mazur, Monika Staniek, Paweł Starczynowski, Jarosław Szast, Stanisław Świtała, Bogusław Wawrzyczek.

Nieobecni- (1) Józef Rudol.

Podjęta została:

Uchwała Nr VI.53.2019 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 marca 2019 r. w sprawie udzielenia pomocy finansowej Państwowemu Gospodarstwu Wodnemu Wody Polskie Zarządowi Zlewni w Katowicach w celu wykonania prac utrzymaniowych na cieku Hynek w 2019 roku.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 21.

 

Informację dotyczącą utrzymania czystości i porządku oraz gospodarowania odpadami w gminie Strumień – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że nie rozsyłaliśmy do mieszkańców Gminy informacji o wysokości stawek opłaty za odbiór odpadów komunalnych, ponieważ stawka ta nie zmieniła się. W związku z tym w najbliższym numerze „Nowej Formacji” oraz na stronie internetowej Gminy znajdą się informacje o tym, że stawki opłat za odpady komunalne w 2019 roku nie zmieniają się, czyli pozostają na poziomie stawek z 2018 roku.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że bardzo niepokojącym faktem jest duży wzrost ilości odbieranych odpadów niesegregowanych. Podobna tendencja występuje też w okolicznych gminach.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do Informacji.

Przewodniczący C. Greń zwrócił uwagę, ze bardzo niepokojący jest wzrost ilości dzikich wysypisk śmieci na terenie Gminy, pomimo tego, że każdy mieszkaniec płaci za swoje odpady. Śmieci wyrzucane są przy drogach jak również w lasach i przy rzekach. Zaapelował do wszystkich o to, aby dbać o przyrodę i nasze otoczenie, a także zwracanie uwagi na to, aby dzikich wysypisk było jak najmniej.

Przewodniczący C. Greń zgłosił również wniosek o likwidację dzikiego wysypiska śmieci, które w ostatnim czasie powstało naprzeciw sklepu Biedronka w Drogomyślu.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 22.

 

Sprawozdanie z realizacji Programu współpracy z organizacjami pozarządowymi za rok 2018 – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do Sprawozdania.

Sprawozdanie zostało przyjęte.

 

ad. 23.

 

Informację o sposobie rozpatrzenia wniosków przedłożonych przez komisje Rady Miejskiej w IV kwartale 2018 roku – przedstawił Przewodniczący C. Greń.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do Informacji.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo poinformowała, że w tej chwili jesteśmy na etapie ogłaszania przetargów na remonty i modernizacje dróg w ramach puli środków przeznaczonych na ten cel. Po rozstrzygnięciu przetargów będziemy wiedzieli jaką kwotą dysponujemy, ponieważ w budżecie nie mamy zaplanowanego osobnego zadania dotyczącego przystanków autobusowych. Wtedy będziemy mogli podjąć decyzję odnośnie dwóch przystanków autobusowych, zgłoszone we wniosku wspólnego posiedzenia Komisji (w Zbytkowie przy stacji paliw Orlen i w Bąkowie przy szkole). W tej chwili trwają prace nad zadaniem, które jest priorytetem, a dotyczy ono utworzenia dodatkowego przystanku w Bąkowie Rychłudzie, co jest związane ze sfinalizowaniem podpisanego porozumienia w sprawie komunikacji publicznej, ponieważ dążymy do utworzenia połączenia autobusowego na trasie Pawłowice – Baków (dwa kursy do południa i dwa popołudniu). Planujemy, aby połączenie to uruchomione zostało we wrześniu br. Trasa przebiegać będzie od Bąkowa Rychłuda w kierunku centrum i salonu samochodowego „Opel”, gdzie autobus będzie zawracał.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 24.

 

Wolne wnioski i informacje.

Przewodniczący C. Greń przypomniał radnym o terminie składania oświadczeń majątkowych za 2018 rok – do 30 kwietnia br. Wszyscy radni otrzymali druki oświadczeń i pismo w tej sprawie.

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej M. Madziar odczytała wniosek Komisji – z dnia 20 marca br.: „Po zapoznaniu się z analizą wykonania wpływów za rok 2018 od osób prawnych i fizycznych z tytułu podatku od środków transportowych – Komisja Rewizyjna wnioskuje o dalsze monitorowanie i egzekwowanie zaległości w podatku od środków transportowych.”.

Przewodniczący C. Greń zapytał, czy kwota zaległości w podatku od środków transportowych jest duża?

Radna M. Madziar wyjaśniła, że nie dużych zaległości w tym podatku, a sytuacja jest na bieżąco monitorowana przez Urząd Miejski.

Radny J. Mazur poinformował, że w ubiegłą sobotę w Drogomyślu odbyła się akcja sprzątania traktu rowerowego. W akcji tej brali udział nie tylko mieszkańcy Drogomyśla, ale również i Zbytkowa, którzy wystąpili z ta inicjatywą. Podsumowują stwierdził, że mówimy więc nie tylko o zaśmiecaniu. Wyraził słowa wdzięczności za to, że są jeszcze ludzie, którym czystość naszej Gminy leży na sercu.

Radna M. Krutyła wnioskowała o ustawienie poprzekręcanych znaków drogowych w Strumieniu: u wylotów ulicy Nowowiejskiego na ulice: Słoneczną i Powstańców Śląskich oraz przy ulicy Osiedlowej, przed progiem zwalniającym.

Burmistrz A. Grygierek doprecyzowała informację przekazaną przez radnego J. Mazura: akcja pn. „Wiosenne sprzątanie wału wiślańskiego” zainicjowana była oddolnie przez mieszkańca Zbytkowa. Uczestnikami sprzątania traktu rowerowego oprócz mieszkańców gminy Strumień byli również mieszkańcy gminy Skoczów.

Radny B. Wawrzyczek wnioskował o ustawienie powywracanych po ostatnich wichurach znaków drogowych: przy drodze wojewódzkiej – ulicy 1 Maja w Zbytkowie zaraz za stacją paliw ORLEN (znak leży w rowie) oraz przy drodze gminnej ulicy Strażackiej w Zbytkowie (słupek stoi, a znaku nie ma).

 

ad. 25.

 

Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady VI sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 17.30) słowami „zamykam VI sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

 

Protokołowała: Elżbieta Król

 

 

Przewodniczący Rady

Czesław GREŃ