Protokół Nr XI.2019

obrad jedenastej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu

odbytych w dniu 26 września 2019 r. o godz. 16.00

w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego w Strumieniu

 

Obecni: radni Rady Miejskiej, przewodniczący organów wykonawczych jednostek pomocniczych Gminy, dyrektorzy i kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy, radni powiatowi, pracownicy Urzędu Miejskiego, przedstawiciel prasy lokalneji mieszkańcy Gminy – wg załączonych list obecności.

 

Ponadto w obradach udział wzięli:

1)   Burmistrz Strumienia – mgr Anna Grygierek;

2)   Zastępca Burmistrza – mgr inż. Włodzimierz Cybulski;

3)   Skarbnik Strumienia – mgr Maria Kłósko;

4)   Sekretarz Strumienia – Daniela Kula;

5)   Radca prawny – mgr Roman Szymonek.

 

Porządek obrad:

    1.     Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

    2.     Przedstawienie porządku obrad.

    3.     Przyjęcie protokołu z X sesji.

    4.     Wystąpienia gości.

    5.     Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie pomiędzy sesjami.

    6.     Informacja Przewodniczącego Rady o pracach Rady w okresie pomiędzy sesjami.

    7.     Informacja Przewodniczącego Rady o zgłoszonych interpelacjach i zapytaniach radnych.

    8.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia regulaminu korzystania z boiska wielofunkcyjnego przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Pruchnej.

    9.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie stwierdzenia zakończenia działalności dotychczasowego Gimnazjum im. Powstańców Śląskich w Strumieniu.

 10.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie stwierdzenia zakończenia działalności dotychczasowego Gimnazjum w Drogomyślu.

 11.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawiestwierdzenia zakończenia działalności dotychczasowego Gimnazjum w Pruchnej.

 12.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawiepowierzenia Bielskiemu Związkowi Powiatowo- Gminnemu prowadzenia zadania publicznego w zakresie publicznego transportu zbiorowego.

 13.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawieudzielenia pomocy finansowej Powiatowi Cieszyńskiemu na realizację zadań na drogach powiatowych.

 14.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie powołania i przystąpienia do Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Subregionu Południowego Województwa Śląskiego Aglomeracja Beskidzka z siedzibą w Bielsku-Białej, zrzeszającego jednostki samorządu terytorialnego z całego subregionu w celu wspólnej realizacji zadań inwestycyjnych, w tym w ramach Regionalnych Inwestycji Terytorialnych w latach 2021-2027.

 15.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części obszaru miejscowości Zabłocie, zlokalizowanego w rejonie ulic: Poranna i Pasieczna.

 16.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2019-2026.

 17.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2019 rok.

 18.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Statutu Gminy Strumień.

 19.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie pozostawienia zgłoszenia kandydata na ławnika bez dalszego biegu.

 20.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyznania w 2019 rok wyróżnień - Zasłużony dla Bąkowa, Zasłużony dla Drogomyśla, Zasłużony dla Pruchnej, Zasłużony dla Strumienia, Zasłużony dla Zabłocia, Zasłużony dla Zabłocia Solanki, Zasłużony dla Zbytkowa oraz Zasłużony dla Gminy Strumień z okazji Święta Niepodległości.

 21.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyznania w 2019 roku Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka”.

 22.     Rozpatrzenie informacji Burmistrza o wykonaniu budżetu gminy Strumień za I półrocze 2019 roku.

 23.     Informacja o stopniu realizacji zadań inwestycyjnych przewidzianych w budżecie Gminy na 2019 rok oraz w Wykazie przedsięwzięć do Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Strumień.

 24.     Informacja o sposobie rozpatrzenia wniosków przedłożonych przez komisje Rady Miejskiej w I półroczu 2019 roku.

 25.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie skargi dotyczącej działalności Burmistrza Strumienia.

 26.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wniosku dotyczącego działalności Burmistrza Strumienia.

 27.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zlecenia kontroli działalności Burmistrza Strumienia.

 28.     Wolne wnioski i informacje.

 29.     Zakończenie.

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył – Przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu C. Greń.

Przewodniczący C. Greń na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 15 radnych na 15 ustawowego składy Rady - obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, Zastępcę Burmistrza Strumienia, Skarbnika Strumienia, Sekretarz Strumienia, Radcę prawnego, sołtysów i Przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorów i kierowników jednostek organizacyjnych Gminy, radnych powiatowych: Janusza Hudźca i Janusza Dziedzica, przedstawicieli prasy lokalnej „Nowej Formacji”, mieszkańców Gminy oraz pracowników Urzędu Miejskiego w Strumieniu.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący C. Greń poinformował, że radni otrzymali porządek obrad XI sesji w materiałach sesyjnych. Zapytał, czy ktoś proponuje wprowadzenie zmian w porządku obrad?

Nikt nie wniósł żadnej propozycji zmiany do porządku obrad.

 

ad. 3.

 

Protokół obrad X sesji Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 19 lipca br., który był wyłożony do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad. 4.

 

Przewodniczący C. Greń wraz z Burmistrz A. Grygierek pogratulowali laureatom finału Wojewódzkiego Konkursu „AgroLiga 2019”. Laureatami finału wojewódzkiego zostali: mieszkaniec Zbytkowa, który zajął II miejsce w kategorii „Rolnicy” za gospodarstwo rolne oraz mieszkanka Bąkowa, która zajęła II miejsce w kategorii „Ekologiczne gospodarstwo domowe”.

Gratulacje przekazano również Sołtysowi Bogusławowi Wawrzyczkowi i Sołectwu Zbytków za zajęcie I miejsca w plebiscycie „Mistrzowie Agro 2019” przeprowadzonym przez „Dziennik Zachodni” w kategorii Sołtys i Sołectwo Roku w Powiecie Cieszyńskim. Plebiscyt Mistrzowie Agro w województwie śląskim jest prowadzony po raz pierwszy. Przekazano Sołtysowi i mieszkańcom Zbytkowa życzenia powodzenia w kolejnym wojewódzkim etapie konkursu. Wszystkim trzem laureatom przekazano listy gratulacyjne i wiązanki kwiatów.

Przewodniczący C. Greń poinformował również, że na uroczystej Gali w Częstochowie podczas XVIII Krajowej Wystawy Rolniczej, oprócz ogłoszenia finalistów Wojewódzkiego konkursu „AgroLiga 2019” nastąpiło uroczyste wręczenie odznaki honorowej Zasłużony dla Województwa Śląskiego dla Pana Janusza Dziedzica – Kierownika Biura Powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Międzyświeciu.

Następnie Przewodniczący C. Greń udzielił głosu Pani B. Puda, reprezentantce rodziców uczestników Warsztatów Terapii Zajęciowej w Drogomyślu, która poinformowała, że od sierpnia br. odeszło trzech terapeutów związanych z Warsztatami od czasów, kiedy działały jeszcze w Chybiu. Odchodzą ludzie, którzy pracowali z podopiecznymi przez wiele lat. Kolejne dwie panie szukają pracy. Nie ma terapeutów, zostały tylko 3 osoby. Uczestnikami, których jest 70, nie za bardzo ma się kto opiekować. Wyraziła słowa obawy, że Warsztaty mogą zostać zawieszone, zamknięte ze względu na brak kadry. Na stronie Domu Pomocy Społecznej pojawiło się ogłoszenie o naborze pracowników, ale na razie nikt się nie zgłosił. Podczas obrad Rady Powiatu 25 września br. radny J. Dziedzic pytał o Warsztaty Terapii Zajęciowej, ale nie uzyskał odpowiedzi. Rozmawialiśmy też ze Starostą na temat powołanego Zespołu i usłyszeliśmy dziwną informację, że za 2 dni odbędzie się jego posiedzenie, a nikt na ten temat nic nie wiedział. Pierwsze posiedzenie Zespołu odbyło się i uczestniczył w nim przedstawiciel gminy Strumień. Sytuacja wyglądała dość optymistycznie. Za miesiąc została zaproszona wraz z Sołtysem sołectwa Drogomyśl do Starosty na spotkanie. Na miejscu okazało się, że nie ma przedstawicieli gmin Chybie i Strumień. Po raz pierwszy w spotkaniu uczestniczyli również pracownicy Warsztatów, aktualnie nie pracują już więc do Zespołu nie należą. Na spotkaniu tym usłyszeliśmy od Starosty, że obecnie nie ma pieniędzy na Zameczek i Warsztaty. Dyrektor Domu Pomocy Społecznej i Kierownik Warsztatów nie pytali, czy Starostwo coś robi w tym temacie. Pytano nas – jakie widzimy możliwości pozyskania środków? Na spotkaniu padły jakieś koncepcje, miedzy innymi utworzenie stowarzyszenia.

Pani B. Puda poinformowała, że zaproponowała otwarcie filii szkoły muzycznej w wolnych pomieszczeniach zameczku. Kierownik Zameczku od razy wyjaśnił, że nie ma takiej możliwości, ponieważ schodki, które prowadzą do pomieszczeń górnych nie nadają się do użytku. Razem z Sołtysem sprawdzili to i okazało się, że są tam idealne warunki na prowadzenie takiej filii. Jest tam 200 m powierzchni, super utrzymanej, ponieważ kiedyś było tam mieszkanie. Przez kilka lat, dzień w dzień, jeździła ze swoją córką do szkoły muzycznej do Cieszyna. Więc wie jakie warunki są potrzebne, żeby prowadzić lekcje w szkole muzycznej. Kolejnym argumentem przeciw filii szkoły muzycznej w Zameczku jest to, że przepisy prawne nie pozwalają prowadzić żadnej innej działalności tam gdzie jest opieka społeczna. W budżecie Powiatu na 2019 r. jest kwota 90 tysięcy złotych, która miała zostać przeznaczona na Warsztaty Terapii Zajęciowej w Drogomyślu. W Starostwie stwierdzono jednak, że w tej chwili inwestowanie tych pieniędzy w jakiekolwiek remonty nie ma najmniejszego sensu, gdyż nie wiadomo, co będzie dalej, czy znajdą się środki na dalszy remont. Obiecane było, że w połowie września odbędzie się spotkanie Zespołu, jednak do dzisiaj nie mamy żadnej informacji na ten temat.

Pani B. Puda stwierdziła, że obawiają się, że w każdej chwili może zostać zawieszona działalność Warsztatów, ze względu na brak pracowników. Czyli jest to takie powolne wyciszanie. Jeżeli niepełnosprawni przestana tam chodzić, wtedy zameczek nie będzie miał szans na jakikolwiek remont. Nie wyobraża sobie istnienia zameczku bez Warsztatów. Ponadto PFRON przekazuje ponad milion złotych na utrzymanie tego obiektu, a nie Pan Starosta.

Pani B. Puda podziękowała bardzo radnemu powiatowemu J. Dziedzicowi, który na każdej sesji Rady Powiatu zadaje pytania o losy Warsztatów Terapii Zajęciowej w Drogomyślu. Tylko on zadaje to pytanie i tylko dzięki niemu, cały czas ta sprawa nie została zamieciona pod dywan. Dwa miesiące temu byliśmy pełni optymizmu, niestety, jest bardzo źle.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że sprawa Warsztatów Terapii Zajęciowej w Drogomyślu wraca podczas każdej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu. Poinformował, że dwa miesiące temu, przed przerwą wakacyjną, uczestniczył w sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego, w związku z tym wie co odpowiedział Starosta na pytanie radnego J. Dziedzica. Byliśmy wtedy pełni nadziei, że spotkanie się odbędzie. Osobiście rozmawiał też ze Starostą i pytał dlaczego tego spotkania nie ma. Starosta jednak potwierdził, że będzie. Zaskoczeniem było również to, że na ostatnie nie zostali zaproszeni przedstawiciele urzędów.

Pani B. Puda odczytała treść sms, który otrzymała od jednego z pracowników Warsztatów Terapii Zajęciowej, który zdecydował się odejść z pracy.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że nadzór nad funkcjonowaniem Warsztatów i całym majątkiem ma Starosta Cieszyński. Po raz kolejny wspieramy Pani głos, ponieważ też nie wyobrażamy sobie Drogomyśla bez Warsztatów. Na ostanie posiedzenie Zespołu, które odbyło się przed wakacjami został oddelegowany nasz pracownik. Na spotkaniu, w którym Państwo braliście udział, przedstawiciele gmin Strumień i Chybie nie zostali zaproszeni. O spotkaniu tym dowiedziała się po fakcie od Sołtysa Z. Podymy. Nie mamy wpływu na ilość spotkań, które są dziwne, ponieważ część jest z udziałem przedstawicieli gmin, a część bez nich. To pokazuje jak w tej chwili funkcjonuje Powiat, jakie przyjęli priorytety, czy zadania, w jaki sposób podeszli do tematu. Stwierdziła też, że jest jej bardzo przykro z tego powodu, że tak zaufana kadra i tak wspaniali ludzie, którzy identyfikowali się z tym miejscem, poczuli się tak bezradni, że podjęli taką trudną decyzję o zwolnieniu. Będzie bardzo ciężko ich zastąpić, gdyż tego typu wykfalifikowanej kadry brakuje na rynku pracy.

Burmistrz A. Grygierek w imieniu swoim i Przewodniczącego C. Grenia podziękowała wszystkim osobom troszczącym się o przyszłość Warsztatów. Zaapelowała też do czterech radnych powiatowych, reprezentujących gminy Strumień i Chybie w Radzie Powiatu o wsparcie i zaangażowanie.

Radny powiatowy J. Hudziec zapewnił, że interesuje się sprawą Warsztatów. Poinformował, że pół godziny temu dzwonił do Starosty, który udzielił mu informacji, że co prawda dzisiaj spotkanie to zostało odwołane, ale zostało przełożone na termin późniejszy. Była prowadzona korespondencja ze szkołą muzyczną i z jakimiś innymi instytucjami, ale odpowiedzi jeszcze nie spłynęły. Starosta poinformował też, że wszystko wskazuje na to, że posiedzenie Zespołu odbędzie się przed następną sesją Rady Powiatu, na której zostanie udzielona jakaś konkretna informacja, co udało się z tymi instytucjami ustalić. Mamy też zapewnienie, że służby Starostwa cały czas pracują nad poszukiwaniem środków. Zapewnił, że bardziej szczegółowo przyjrzy się, jak pracuje Zespół, jaki jest jego skład i jaki ma harmonogram prac. Wyjaśnił, że nie pyta na sesji Rady Powiatu o sprawę Warsztatów, ale bezpośrednio u Starosty. Dodał też, że naprawdę jest dużo dobrej woli, żeby Warsztaty Terapii Zajęciowej w Drogomyślu utrzymać, pomimo tego, że nie wszystko wygląda tak jak wyglądać powinno.

Sołtys sołectwa Drogomyśl Z. Podyma stwierdził, że nic z niczego się nie bierze. To, że odchodzi kadra z Warsztatów jest wyłącznie wynikiem działania Zarządu Powiatu, który buduje atmosferę niestabilności, niepewności miejsc pracy. Jest wrzesień, za chwilę kończy się rok budżetowy. Jeżeli Zarząd Powiatu uruchomiłby te środki zaplanowane dla Warsztatów na cele remontowe, czy wykonania dokumentacji technicznej – byłaby nadzieja i ludzie by nie odchodzili z pracy. Pracownicy Warsztatów nie odchodzą dlatego, że szukają lepszego miejsca pracy, są związani ze swoimi podopiecznymi. Stwierdził, że czujemy się troszeczkę wykorzystani, zmanipulowani, ponieważ wierzyliśmy w dobrą wolę Zarządu Powiatu, który przeciąga sprawę i stwarza niczemu niesłużące fakty medialne.

Rady powiatowy J. Dziedzic zadeklarował dalsze zainteresowanie sprawą Warsztatów. Wyraził słowa nadziei, że uda się te Warsztaty obronić, zameczek wyremontować i że będą dalej działać. Dodał również, że w jego ocenie przyszłość jest niepewna i trzeba się tą sprawą żywo interesować. W budżecie Powiatu na bieżący rok jest zaplanowana na ten cel kwota 95 tysięcy złotych – do skonsumowania. Jesteśmy w fazie projektowania budżetu na rok przyszły i jeżeli jest prawdziwa dobra wola, tam powinny znaleźć się środki budżetowe odnoszące się do tego obiektu.

Radny powiatowy J. Dziedzic poinformował, że Komisja Dróg Publicznych i Bezpieczeństwa Rady Powiatu Cieszyńskiego formułowała wnioski do przyszłorocznego budżetu. Komisja poparła jego wniosek o uwzględnienie w budżecie na 2020 rok remontu odcinka drogi powiatowej – ulicy Bielskiej w Zabłociu.

Radny Powiatowy J. Dziedzic pogratulował strumieńskiemu samorządowi pięknych i godnych obchodów 100-lecia Powstań Śląskich, uświetnionych pięknym występem Zespołu „Śląsk”.

Radny powiatowy J. Hudziec poinformował, że 1 października br. w godzinach od 16.00 do 18.00 zorganizuje swój dyżur dla mieszkańców w sali sesyjnej Urzędu Miejskiego w Strumieniu. Przekazał też gratulacje za zorganizowanie pięknych obchodów 100-lecia Powstań Śląskich oraz dzisiejszym wyróżnionym laureatom.

Przewodniczący C. Greń apelował do radnych powiatowych o podjęcie starań w sprawie budowy nowego mostu na rzece Wiśle w Strumieniu, ponieważ droga powiatowa w kierunku Drogomyśla jest rozjeżdżana przez ruch ciężkich samochodów.

Radny J. Mazur poinformował, że borykamy się z problemami braku komunikacji na linii Strumień – Gołysz – Drogomyśl – Pruchna – Cieszyn. Mieszkańcy Drogomyśla zrezygnowali już z dojazdu do pracy autobusem. Liczą tylko na to, że ich dzieci będą mogły dojechać o odpowiedniej porze do cieszyńskich i skoczowskich szkół. Brakuje przede wszystkim autobusu na godzinę 8.00. Codziennie odbiera telefony z pytaniami w tej sprawie. Najpierw informował, zgodnie z tym co powiedział Starosta, że do trzech tygodni będzie informacja, będzie nowy rozkład jazdy. Jednak nie doczekaliśmy się na to. Ciągle udzielają informacji, że trzeba jeszcze poczekać i sprawa zostanie rozwiązana. W tej chwili są cztery kursy do Cieszyna i pięć do Skoczowa i to jest cała komunikacja. Wybór prawie żaden, a ilość autobusów nikła. Zwrócił się do radnych powiatowych, aby podjęli działania i rozmowy w tym temacie.

Przewodniczący C. Greń przypomniał, że 2 tygodnie temu w dwutygodniku „Nowa Formacja” pojawiła się informacja Starostwa na temat transportu publicznego.

Radny powiatowy J. Hudziec poinformował, że na ostatniej Komisji Edukacji Rady Powiatu Cieszyńskiego zadawał te same pytania. Wnioski w sprawach transportu rozpatrzono pozytywnie. Jest zapewnienie, że do końca miesiąca będzie nowy rozkład jazdy.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że rozmawiał z członkiem Zarządu Powiatu na temat problemów z dojazdem młodzieży do szkół ponadpodstawowych - minął miesiąc i nie ma żadnych postępów w tej sprawie. Poinformował też, że złożył wniosek, który został przyjęty przez Komisje w sprawie zaproszeniaprzedstawiciela Zarządu Powiatu Cieszyńskiego na następne październikowe posiedzenie Komisji Rady Miejskiej w Strumieniu celem omówienia organizacji transportu na terenie Powiatu z uwzględnieniem problemów z dojazdem dzieci i młodzieży do szkół ponadpodstawowych.

Radny Powiatowy J. Dziedzic poinformował, że obecny Zarząd Powiatu uczynił z kwestii transportowej, swój wiodący temat i ma jakąś swoją wizję, którą realizuje. Ważne jest, aby zauważyć, że połączyło się to z uruchomieniem programu rządowego, dotującego te kursy. Powiat Cieszyński wystosował wnioski o dotacje do czterech nowych kursów i te cztery dotacje otrzymał. Żaden z tych kursów nie dotyczy Strumienia, ani Chybia, tylko innych części Powiatu. Jest to kwota około 40 tysięcy złotych. Poinformował też, że Powiat Bielski otrzymał około 600 tysięcy złotych, w związku z tym uruchomił 16 nowych kursów. Jeden z nich to kurs do Chybia z perspektywą dojazdu do Strumienia. Więc na razie problemy z transportem publicznym w naszych dwóch gminach rozwiązuje Powiat Bielski. Miejmy nadzieję, że się to zmieni. Poruszaliśmy ten temat na Komisji i mamy deklaracje, że działania te będą bardziej intensywne.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że w budżecie gminy Strumień mamy zapewnioną kwotę na dofinansowanie organizacji transportu publicznego na terenie Powiatu Cieszyńskiego.

 

ad. 5.

 

Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie pomiędzy sesjami.

Burmistrz A. Grygierek przekazała słowa podziękowania dla wszystkich sołtysów za zaangażowanie przy organizacji gminnych dożynek, które w bieżącym roku odbyły się w Strumieniu. Podziękowała Przewodniczącej Rady Mieszkańców Miasta Strumienia P. Bojdzie za koordynację i bardzo duże zaangażowanie w organizację tego przedsięwzięcia. Przekazała słowa podziękowania Sołtysowi B. Wawrzyczkowi za koordynację korowodu dożynkowego. Poinformowała też, że dożynki w 2020 r. odbędą się w sołectwie Zbytków.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 6.

 

Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej o pracach Rady w okresie pomiędzy sesjami.

Przewodniczący C. Greń podziękował za uczestnictwo w pięknych obchodach 100-lecia I Powstania Śląskiego, które połączone były ze świętem patrona Szkoły Podstawowej w Strumieniu.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 7.

 

Informacja Przewodniczącego Rady o zgłoszonych interpelacjach i zapytaniach radnych.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że oprócz interpelacji ujętych w Informacji, przesłanej radnym, do Biura Rady wpłynęło jeszcze cztery pisemne interpelacje i jedno zapytanie:

1)   interpelacja Wiceprzewodniczącego K. Jaworskiego w sprawie zabudowy tablicy ogłoszeniowej w rejonie skrzyżowania ulicy Topolowej i Cieszyńskiej w Strumieniu;

2)   radnego A. Kolczarka:

- zapytanie w sprawie projektów organizacji ruchu ul. Nowy Świat i Myśliwskiej w Pruchnej,

- interpelacja w sprawie szybkości przełączania się poszczególnych sekwencji i korelacji między nimi na skrzyżowaniu z DK81 w Drogomyślu,

- interpelacja w sprawie usunięcia słupa telekomunikacyjnego oraz wykonania cięć pielęgnacyjnych drzew w rejonie ulicy Myśliwskie w Pruchnej i ulicy Knajskiej w Drogomyślu;

3)   interpelacja Wiceprzewodniczącego S. Świtały dotycząca zamontowania progów zwalniających na ulicy Dębowej w Pruchnej.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 8.

 

Projekt uchwały w sprawie przyjęcia regulaminu korzystania z boiska wielofunkcyjnego przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Pruchnej– przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Wyniki głosowania- „za”: 15, „przeciw”: 0, „wstrzymało się”: 0, brak głosu: 0, nieobecni: 0.

Wyniki imienne- „za” (15) Stanisław Balas, Ireneusz Duda, Adam Gawron, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Arkadiusz Kolczarek, Maria Krutyła, Maria Madziar, Jarosław Mazur, Józef Rudol, Monika Staniek, Paweł Starczynowski, Jarosław Szast, Stanisław Świtała, Bogusław Wawrzyczek.

Podjęta została:

Uchwała Nr XI.86.2019 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 26 września 2019 r. w sprawie przyjęcia regulaminu korzystania z boiska wielofunkcyjnego przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Pruchnej.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 9.

 

Projekt uchwały w sprawie stwierdzenia zakończenia działalności dotychczasowego Gimnazjum im. Powstańców Śląskich w Strumieniu– przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Wyniki głosowania- „za”: 15, „przeciw”: 0, „wstrzymało się”: 0, brak głosu: 0, nieobecni: 0.

Wyniki imienne- „za” (15) Stanisław Balas, Ireneusz Duda, Adam Gawron, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Arkadiusz Kolczarek, Maria Krutyła, Maria Madziar, Jarosław Mazur, Józef Rudol, Monika Staniek, Paweł Starczynowski, Jarosław Szast, Stanisław Świtała, Bogusław Wawrzyczek.

Podjęta została:

Uchwała Nr XI.87.2019 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 26 września 2019 r. w sprawie stwierdzenia zakończenia działalności dotychczasowego Gimnazjum im. Powstańców Śląskich w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 10.

 

Projekt uchwały w sprawie stwierdzenia zakończenia działalności dotychczasowego Gimnazjum w Drogomyślu– przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Wyniki głosowania- „za”: 15, „przeciw”: 0, „wstrzymało się”: 0, brak głosu: 0, nieobecni: 0.

Wyniki imienne- „za” (15) Stanisław Balas, Ireneusz Duda, Adam Gawron, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Arkadiusz Kolczarek, Maria Krutyła, Maria Madziar, Jarosław Mazur, Józef Rudol, Monika Staniek, Paweł Starczynowski, Jarosław Szast, Stanisław Świtała, Bogusław Wawrzyczek.

Podjęta została:

Uchwała Nr XI.88.2019 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 26 września 2019 r. w sprawie stwierdzenia zakończenia działalności dotychczasowego Gimnazjum w Drogomyślu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 11.

 

Projekt uchwały w sprawie stwierdzenia zakończenia działalności dotychczasowego Gimnazjum w Pruchnej– przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Wyniki głosowania- „za”: 15, „przeciw”: 0, „wstrzymało się”: 0, brak głosu: 0, nieobecni: 0.

Wyniki imienne- „za” (15) Stanisław Balas, Ireneusz Duda, Adam Gawron, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Arkadiusz Kolczarek, Maria Krutyła, Maria Madziar, Jarosław Mazur, Józef Rudol, Monika Staniek, Paweł Starczynowski, Jarosław Szast, Stanisław Świtała, Bogusław Wawrzyczek.

Podjęta została:

Uchwała Nr XI.89.2019 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 26 września 2019 r. w sprawie stwierdzenia zakończenia działalności dotychczasowego Gimnazjum w Pruchnej.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 12.

 

Projekt uchwały w sprawie powierzenia Bielskiemu Związkowi Powiatowo-Gminnemu prowadzenia zadania publicznego w zakresie publicznego transportu zbiorowego– przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - J. Szast, Przewodnicząca Komisji Oświaty, … - M. Krutyła i Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - S. Balas przedstawili jednobrzmiący wniosek Komisji: „Komisje wnioskują, o zaproszenie przedstawiciela Zarządu Powiatu Cieszyńskiego na następne październikowe posiedzenie Komisji Rady Miejskiej w Strumieniu w sprawie omówienia organizacji transportu na terenie Powiatu z uwzględnieniem problemów z dojazdem dzieci i młodzieży do szkół ponadpodstawowych.”.

Radny B. Wawrzyczek zapytał o wyniki analiz - jakie jest zapotrzebowanie mieszkańców na tego typu kursy autobusów? Poinformował, że dzisiaj uzyskali informacje, że takie kursy istniały już u innego przewoźnika i zostały zlikwidowane ze względu na fakt, że korzystało z nich dosłownie 3-5 osób ze Strumienia. Stwierdził, że trzeba byłoby dokładnie przeanalizować tą sprawę i dopiero potem podjąć decyzję o dofinansowaniu.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że propozycja została przygotowana po omówieniu tego tematu na lipcowym posiedzeniu Komisji, gdzie radni zostali poinformowani, że odbyło się spotkanie w tej sprawie w gminie Jasienica i jest taki wniosek. W spotkaniu tym uczestniczyła razem z Wójtem gminy Chybie, brali w nim udział również przedstawiciele Bielskiego Związku Powiatowo-Gminnego. Na lipcowym posiedzeniu Komisje Rady Miejskiej w Strumieniu pozytywnie zaopiniowały tą propozycję – dlatego też na wrześniową przygotowany został omawiany projekt uchwały (ponieważ w sierpniu nie było sesji Rady) i propozycja zawarcia porozumienia. Radni w głosowaniu podejmą decyzję w tej sprawie. Posiadamy informacje ze kursy autobusów wydłużone zostały do Chybia, ponieważ wcześniej kończyły się w Jasienicy. W pierwszej wersji proponowane były dwa kursy, a w tej chwili przedstawiamy trzy, rozeznamy ten temat w gminie Chybie i potem zdecydujemy, czy skorzystać z dwóch, czy trzech połączeń?

Radny B. Wawrzyczek wyjaśnił, że temat ten był dyskutowany na Komisji i wskazane zostało, że jeden z kursów pokrywa się z kursem dotychczasowego przewoźnika. Poprosił, aby rozeznać tę kwestię również z innymi przewoźnikami, gdyż może inny przewoźnik byłby zainteresowany taką działalnością lub jej poszerzeniem. Stwierdził, że temat ten należy dogłębnie rozeznać i potem podjąć decyzję, w szczególności, że proponowane koszty, są dość znaczące, a dotyczyć będą tylko dwóch miesięcy.

Burmistrz A. Grygierek doprecyzowała, że w projekcie uchwały jest zapisane, że „przekazanie zadania nastąpi na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy gminą Strumień, a Beskidzkim Związkiem Powiatowo-Gminnym z siedzibą w Bielsku-Białej”. Uchwała ta będzie dotyczyła porozumienia, które może zostać zawarte tylko i wyłącznie, oczywiście jeżeli wcześniej Rada podejmie proponowaną uchwałę z Beskidzkim Związkiem Powiatowo-Gminnym z siedzibą w Bielsku-Białej. Może też okazać się, że z proponowanych trzech kursów jeden jest już niepotrzebny, wtedy porozumienie zostanie spisane tylko na dwa. Na tym etapie nie możemy proponować nic innego, gdyż propozycja podpisania porozumienia przedstawiona w uchwale dotyczy tylko Beskidzkiego Związku Powiatowo-Gminnego.

Radna M. Staniek zapytała, czy znamy koszty biletów na dzień dzisiejszy? Jest  to ważna kwestia, które interesuje wielu mieszkańców.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że koszty biletów będą takie same jak u tego przewoźnika na trasie Strumień – Bielsko-Biała. Nie będzie z tego tytułu żadnych zniżek, ani cen preferencyjnych, ponieważ Gmina dopłaca przewoźnikowi do kursów, które są nierentowne.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Wyniki głosowania- „za”: 8, „przeciw”: 3, „wstrzymało się”: 4, brak głosu: 0, nieobecni: 0.

Wyniki imienne- „za” (8) Stanisław Balas, Ireneusz Duda, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Maria Krutyła, Józef Rudol, Jarosław Szast, Stanisław Świtała.

„Przeciw” (3) Arkadiusz Kolczarek, Monika Staniek, Bogusław Wawrzyczek.

„Wstrzymało się” (4) Adam Gawron, Maria Madziar, Jarosław Mazur, Paweł Starczynowski.

Podjęta została:

Uchwała Nr XI.90.2019 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 26 września 2019 r. w sprawie powierzenia Bielskiemu Związkowi Powiatowo- Gminnemu prowadzenia zadania publicznego w zakresie publicznego transportu zbiorowego.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 13.

 

Projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Cieszyńskiemu na realizację zadań na drogach powiatowych(rozbudowa drogi powiatowej ulicy Głównej w Pruchnej (etap I) – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Wiceprzewodniczący S. Świtała zapytał o termin zakończenia w/w zadania?

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że nie ma przy sobie danych na ten temat, ale wiemy, że zadanie musi zostać zakończone i rozliczone w bieżącym roku. Zwróciła się z pytaniem do radnych powiatowych, czy znają może ten termin?

Radny powiatowy J. Hudziec, odpowiedział, że zakończenie realizacji zadania - rozbudowa drogi powiatowej ulicy Głównej w Pruchnej (etap I) – planowane jest na I dekadę listopada br.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Wyniki głosowania- „za”: 14, „przeciw”: 0, „wstrzymało się”: 1, brak głosu: 0, nieobecni: 0.

Wyniki imienne- „za” (14) Stanisław Balas, Ireneusz Duda, Adam Gawron, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Arkadiusz Kolczarek, Maria Madziar, Jarosław Mazur, Józef Rudol, Monika Staniek, Paweł Starczynowski, Jarosław Szast, Stanisław Świtała, Bogusław Wawrzyczek.

„Wstrzymało się” (1) Maria Krutyła.

Podjęta została:

Uchwała Nr XI.91.2019 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 26 września 2019 r. w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Cieszyńskiemu na realizację zadań na drogach powiatowych.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 14.

 

Projekt uchwały w sprawie powołania i przystąpienia do Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Subregionu Południowego Województwa Śląskiego Aglomeracja Beskidzka z siedzibą w Bielsku-Białej, zrzeszającego jednostki samorządu terytorialnego z całego subregionu w celu wspólnej realizacji zadań inwestycyjnych, w tym w ramach Regionalnych Inwestycji Terytorialnych w latach 2021-2027 – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała na pytanie, które zostało zadane na posiedzeniu Komisji o wysokość rocznej składki członkowskiej, jaka będzie płacona przez Gminę do nowo powstałego stowarzyszenia: wyjaśniła, że wysokość składki zależna jest od ilości mieszkańców i w przypadku naszej Gminy wynosić będzie około 13 tysięcy złotych.

Komisje i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Wyniki głosowania- „za”: 14, „przeciw”: 0, „wstrzymało się”: 1, brak głosu: 0, nieobecni: 0.

Wyniki imienne- „za” (14) Stanisław Balas, Ireneusz Duda, Adam Gawron, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Arkadiusz Kolczarek, Maria Krutyła, Maria Madziar, Józef Rudol, Monika Staniek, Paweł Starczynowski, Jarosław Szast, Stanisław Świtała, Bogusław Wawrzyczek.

„Wstrzymało się” (1) Jarosław Mazur.

Podjęta została:

Uchwała Nr XI.92.2019 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 26 września 2019 r. w sprawie powołania i przystąpienia do Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Subregionu Południowego Województwa Śląskiego Aglomeracja Beskidzka z siedzibą w Bielsku-Białej, zrzeszającego jednostki samorządu terytorialnego z całego subregionu w celu wspólnej realizacji zadań inwestycyjnych, w tym w ramach Regionalnych Inwestycji Terytorialnych w latach 2021-2027.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 15.

 

Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części obszaru miejscowości Zabłocie, zlokalizowanego w rejonie ulic: Poranna i Pasieczna– przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Komisje i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Wyniki głosowania- „za”: 15, „przeciw”: 0, „wstrzymało się”: 0, brak głosu: 0, nieobecni: 0.

Wyniki imienne- „za” (15) Stanisław Balas, Ireneusz Duda, Adam Gawron, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Arkadiusz Kolczarek, Maria Krutyła, Maria Madziar, Jarosław Mazur, Józef Rudol, Monika Staniek, Paweł Starczynowski, Jarosław Szast, Stanisław Świtała, Bogusław Wawrzyczek.

Podjęta została:

Uchwała Nr XI.93.2019 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 26 września 2019 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części obszaru miejscowości Zabłocie, zlokalizowanego w rejonie ulic: Poranna i Pasieczna.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 16.

 

Projekt uchwały w sprawiezmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2019-2026– przedstawiła Skarbnik M. Kłósko.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Wyniki głosowania- „za”: 15, „przeciw”: 0, „wstrzymało się”: 0, brak głosu: 0, nieobecni: 0.

Wyniki imienne- „za” (15) Stanisław Balas, Ireneusz Duda, Adam Gawron, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Arkadiusz Kolczarek, Maria Krutyła, Maria Madziar, Jarosław Mazur, Józef Rudol, Monika Staniek, Paweł Starczynowski, Jarosław Szast, Stanisław Świtała, Bogusław Wawrzyczek.

Podjęta została:

Uchwała Nr XI.94.2019 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 26 września 2019 r. w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2019-2026.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 17.

 

Projekt uchwały w sprawiezmiany budżetu gminy Strumień na 2019 rokwraz z autopoprawką – przedstawiła Skarbnik M. Kłósko.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały wraz z autopoprawką.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z autopoprawką.

Wyniki głosowania- „za”: 15, „przeciw”: 0, „wstrzymało się”: 0, brak głosu: 0, nieobecni: 0.

Wyniki imienne- „za” (15) Stanisław Balas, Ireneusz Duda, Adam Gawron, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Arkadiusz Kolczarek, Maria Krutyła, Maria Madziar, Jarosław Mazur, Józef Rudol, Monika Staniek, Paweł Starczynowski, Jarosław Szast, Stanisław Świtała, Bogusław Wawrzyczek.

Podjęta została:

Uchwała Nr XI.95.2019 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 26 września 2019 r. w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2019 rok.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 18.

 

Projekt uchwały w sprawiezmiany Statutu Gminy Strumień– przedstawiła Sekretarz D. Kula.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Wyniki głosowania- „za”: 14, „przeciw”: 0, „wstrzymało się”: 1, brak głosu: 0, nieobecni: 0.

Wyniki imienne- „za” (14) Stanisław Balas, Ireneusz Duda, Adam Gawron, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Arkadiusz Kolczarek, Maria Krutyła, Maria Madziar, Jarosław Mazur, Józef Rudol, Monika Staniek, Paweł Starczynowski, Jarosław Szast, Stanisław Świtała.

„Wstrzymało się” (1) Bogusław Wawrzyczek.

Podjęta została:

Uchwała Nr XI.96.2019 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 26 września 2019 r. w sprawie zmiany Statutu Gminy Strumień.

Uchwała w załączeniu.

Przewodniczący C. Greń ogłosił 5-minutową przerwę w obradach.

 

ad. 19.

 

Projekt uchwały w sprawiepozostawienia zgłoszenia kandydata na ławnika bez dalszego biegu– przedstawił Przewodniczący Zespołu ds. zaopiniowania kandydatów na ławników J. Mazur.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Wyniki głosowania- „za”: 14, „przeciw”: 0, „wstrzymało się”: 1, brak głosu: 0, nieobecni: 0.

Wyniki imienne- „za” (14) Stanisław Balas, Ireneusz Duda, Adam Gawron, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Arkadiusz Kolczarek, Maria Krutyła, Jarosław Mazur, Józef Rudol, Monika Staniek, Paweł Starczynowski, Jarosław Szast, Stanisław Świtała, Bogusław Wawrzyczek.

„Wstrzymało się” (1) Maria Madziar.

Podjęta została:

Uchwała Nr XI.97.2019 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 26 września 2019 r. w sprawie pozostawienia zgłoszenia kandydata na ławnika bez dalszego biegu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 20.

 

Projekt uchwały w sprawieprzyznania w 2019 rok wyróżnień - Zasłużony dla Bąkowa, Zasłużony dla Drogomyśla, Zasłużony dla Pruchnej, Zasłużony dla Strumienia, Zasłużony dla Zabłocia, Zasłużony dla Zabłocia Solanki, Zasłużony dla Zbytkowa oraz Zasłużony dla Gminy Strumień z okazji Święta Niepodległości – przedstawił Przewodniczący doraźnej Komisji ds. wyłonienia kandydatów do wyróżnień „Zasłużony dla Gminy Strumień oraz kandydata do Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka” przyznawanych z okazji Święta Niepodległości S. Balas.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Wyniki głosowania- „za”: 15, „przeciw”: 0, „wstrzymało się”: 0, brak głosu: 0, nieobecni: 0.

Wyniki imienne- „za” (15) Stanisław Balas, Ireneusz Duda, Adam Gawron, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Arkadiusz Kolczarek, Maria Krutyła, Maria Madziar, Jarosław Mazur, Józef Rudol, Monika Staniek, Paweł Starczynowski, Jarosław Szast, Stanisław Świtała, Bogusław Wawrzyczek.

Podjęta została:

Uchwała Nr XI.98.2019 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 26 września 2019 r. w sprawie przyznania w 2019 rok wyróżnień - Zasłużony dla Bąkowa, Zasłużony dla Drogomyśla, Zasłużony dla Pruchnej, Zasłużony dla Strumienia, Zasłużony dla Zabłocia, Zasłużony dla Zabłocia Solanki, Zasłużony dla Zbytkowa oraz Zasłużony dla Gminy Strumień z okazji Święta Niepodległości.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 21.

 

Projekt uchwały w sprawieprzyznania w 2019 roku Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka” – przedstawił Przewodniczący doraźnej Komisji ds. wyłonienia kandydatów do wyróżnień „Zasłużony dla Gminy Strumień oraz kandydata do Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka” przyznawanych z okazji Święta Niepodległości S. Balas.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Wyniki głosowania- „za”: 15, „przeciw”: 0, „wstrzymało się”: 0, brak głosu: 0, nieobecni: 0.

Wyniki imienne- „za” (15) Stanisław Balas, Ireneusz Duda, Adam Gawron, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Arkadiusz Kolczarek, Maria Krutyła, Maria Madziar, Jarosław Mazur, Józef Rudol, Monika Staniek, Paweł Starczynowski, Jarosław Szast, Stanisław Świtała, Bogusław Wawrzyczek.

Podjęta została:

Uchwała Nr XI.99.2019 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 26 września 2019 r. w sprawie przyznania w 2019 roku Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka”.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 22.

 

Informację Burmistrza o wykonaniu budżetu gminy Strumień za I półrocze 2019 roku – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Przewodniczący C. Greń odczytał Uchwałę Nr 4200/I/142/2019 z dnia 29 sierpnia 2019 r. I Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach wydającą pozytywna opinię o przedłożonej przez Burmistrza Strumienia informacji o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze 2019 roku.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do Informacji.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 23.

 

Informację o stopniu realizacji zadań inwestycyjnych przewidzianych w budżecie Gminy na 2019 rok oraz w Wykazie przedsięwzięć do Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Strumień – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo poinformowała, że podpisaliśmy umowę z wykonawcą na przebudowę parkingu przy Ośrodku Zdrowia w Drogomyślu, w najbliższych dniach przekazany zostanie plac budowy.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do Informacji.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 24.

 

Informację o sposobie rozpatrzenia wniosków przedłożonych przez komisje Rady Miejskiej w I półroczu 2019 roku – przedstawił Przewodniczący C. Greń.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że Informacja została uzupełniona we wniosku Nr 2, że chodzi o wnioski dotyczące wymiany źródeł ciepła.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do Informacji.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 25.

 

Projekt uchwały w sprawieskargi dotyczącej działalności Burmistrza Strumienia– przedstawił Przewodniczący C. Greń.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - J. Szast, Przewodnicząca Komisji Oświaty, … - M. Krutyła i Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - S. Balas przedstawili jednobrzmiący wniosek Komisji: „Komisje wnioskują, aby w § 2 uchwały wpisać datę „21 października 2019 r.”.

Radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Wyniki głosowania- „za”: 13, „przeciw”: 0, „wstrzymało się”: 2, brak głosu: 0, nieobecni: 0.

Wyniki imienne- „za” (13) Stanisław Balas, Ireneusz Duda, Adam Gawron, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Arkadiusz Kolczarek, Maria Madziar, Jarosław Mazur, Józef Rudol, Monika Staniek, Paweł Starczynowski, Jarosław Szast, Bogusław Wawrzyczek.

„Wstrzymało się” (1) Maria Krutyła, Stanisław Świtała.

Podjęta została:

Uchwała Nr XI.100.2019 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 26 września 2019 r. w sprawie skargi dotyczącej działalności Burmistrza Strumienia.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 26.

 

Projekt uchwały w sprawie wniosku dotyczącego działalności Burmistrza Strumienia– przedstawił Przewodniczący C. Greń.

Komisje i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Radny B. Wawrzyczek zgłosił do Przewodniczącego uwagę techniczną, aby radni mówi bliżej mikrofonu i głośniej, ponieważ nie jesteśmy słyszalni przez odbiorców.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Wyniki głosowania- „za”: 9, „przeciw”: 4, „wstrzymało się”: 2, brak głosu: 0, nieobecni: 0.

Wyniki imienne- „za” (9) Stanisław Balas, Adam Gawron, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Arkadiusz Kolczarek, Jarosław Mazur, Józef Rudol, Monika Staniek, Stanisław Świtała.

„Przeciw” (4) Maria Krutyła, Paweł Starczynowski, Jarosław Szast, Bogusław Wawrzyczek.

„Wstrzymało się” (2) Ireneusz Duda, Maria Madziar.

Podjęta została:

Uchwała Nr XI.101.2019 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 26 września 2019 r. w sprawie wniosku dotyczącego działalności Burmistrza Strumienia.

Uchwała w załączeniu.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że w związku z anonimem dotyczącym działalności Burmistrza Strumienia, zawierającym pewne niepokoje i sugestie, jaki wpłynął do Rady Miejskiej w Strumieniu - zgłosiła wniosek o wprowadzenie do porządku obrad dzisiejszej XI sesji Rady Miejskiej w Strumieniu dodatkowego punktu pn. „Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zlecenia kontroli działalności Burmistrza Strumienia.”. Uchwała ta zleca Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Strumieniu przeprowadzenie czynności sprawdzających i wyjaśniających dotyczących działań Burmistrza Strumienia w związku z przeprowadzonym remontem sali posiedzeń w Urzędzie Miejskim w Strumieniu, wymianą centralnego ogrzewania w Szkole Podstawowej w Bąkowie, korzystaniem z samochodu służbowego i garażu, fotograficznym dokumentowaniem imprez gminnych, udostępnianiem boiska za Szkołą Podstawową w Strumieniu przy ul. 1 Maja, które zawarte są w anonimie.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie wniosek o rozszerzenie porządku obrad o pkt 27 - wniosek Burmistrza dotyczący podjęcia uchwały w sprawie zlecenia kontroli.

Wyniki głosowania- „za”: 10, „przeciw”: 0, „wstrzymało się”: 5, brak głosu: 0, nieobecni: 0.

Wyniki imienne- „za” (10) Stanisław Balas, Ireneusz Duda, Adam Gawron, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Arkadiusz Kolczarek, Monika Staniek, Jarosław Szast, Stanisław Świtała, Bogusław Wawrzyczek.

„Wstrzymało się” (5) Maria Krutyła, Maria Madziar, Jarosław Mazur, Józef Rudol, Paweł Starczynowski.

Wniosek o rozszerzenie porządku obrad XI sesji Rady Miejskiej w Strumieniu o punkt 27 pn. „Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zlecenia kontroli działalności Burmistrza Strumienia” – został przyjęty.

Przewodniczący C. Greń ogłosił 20-minutową przerwę w obradach.

 

ad. 27.

 

Przewodniczący C. Greń poinformował, że Burmistrz Strumienia przedłożył wnioskowany projekt uchwały w sprawie zlecenia kontroli działalności Burmistrza Strumienia. Odczytał też jego treść.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że podczas przerwy w obradach sesji odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Rady Miejskiej, na którym radni zapoznali się z przedłożonym projektem uchwały i zaopiniowali go.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że Komisje wspólnie uzgodniły, aby w § 2 uchwały wpisać datę „30 listopada 2019 r.”.

Komisje i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały jako punkt 27 dzisiejszego porządku obrad.

Wyniki głosowania- „za”: 13, „przeciw”: 0, „wstrzymało się”: 2, brak głosu: 0, nieobecni: 0.

Wyniki imienne- „za” (13) Stanisław Balas, Ireneusz Duda, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Arkadiusz Kolczarek, Maria Krutyła, Maria Madziar, Józef Rudol, Monika Staniek, Paweł Starczynowski, Jarosław Szast, Stanisław Świtała, Bogusław Wawrzyczek.

„Wstrzymało się” (2) Adam Gawron, Jarosław Mazur.

Projekt uchwały został przyjęty jako punkt 27 dzisiejszego porządku obrad.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie przyjęcie rozszerzonego porządku obrad sesji Rady Miejskiej o pkt 27.

Wyniki głosowania- „za”: 15, „przeciw”: 0, „wstrzymało się”: 0, brak głosu: 0, nieobecni: 0.

Wyniki imienne- „za” (15) Stanisław Balas, Ireneusz Duda, Adam Gawron, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Arkadiusz Kolczarek, Maria Krutyła, Maria Madziar, Jarosław Mazur, Józef Rudol, Monika Staniek, Paweł Starczynowski, Jarosław Szast, Stanisław Świtała, Bogusław Wawrzyczek.

Rozszerzony porządek obrad XI sesji Rady Miejskiej o pkt 27 – został przyjęty.

Odpowiadając na pytania radnych Przewodniczący C. Greń poinformował, że wcześniejsze dwa głosowania dotyczyły: wprowadzenia pkt 27 do porządku obrad i przyjęcia całego rozszerzonego porządku obrad.

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – Radca Prawny R. Szymonek wyjaśnił, że zgodnie z zapisami Statutu Gminy Strumień reasumpcję głosowania zarządza się w przypadku, gdy wynik głosowania budzi uzasadnione wątpliwości.

Następnie Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Wyniki głosowania- „za”: 13, „przeciw”: 0, „wstrzymało się”: 2, brak głosu: 0, nieobecni: 0.

Wyniki imienne- „za” (13) Stanisław Balas, Ireneusz Duda, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Arkadiusz Kolczarek, Maria Krutyła, Maria Madziar, Józef Rudol, Monika Staniek, Paweł Starczynowski, Jarosław Szast, Stanisław Świtała, Bogusław Wawrzyczek.

„Wstrzymało się” (2) Adam Gawron, Jarosław Mazur.

Podjęta została:

Uchwała Nr XI.102.2019 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 26 września 2019 r. w sprawie zlecenia działalności Burmistrza Strumienia.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 28.

 

Wolne wnioski i informacje.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że na jej wniosek został przyjęty projekt uchwały w sprawie zlecenia kontroli działalności Burmistrza Strumienia. Dla przejrzystości działalności Burmistrza Strumienia wnioskuje o przeprowadzenie kontroli przez Komisję Rewizyjną.

Radny S. Balas podziękował za realizację interpelacji dotyczącej wyczyszczenia rowu na odcinku od Restauracji „Pyszna Stajenka” w Bąkowie do ujścia kanału. Prace te zostały pięknie zrobione, rów został wyłożony korytkami, a skarpy rowu płytami. Należałoby przekazać podziękowania Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad za tak pięknie wykonaną inwestycję.

Burmistrz A. Grygierek stwierdziła, że wspólnie z pracownikami Urzędu realizujemy zadania, zabiegamy i wnioskujemy o wiele spraw, które niejednokrotnie nie są zależne tylko od nas. Zapewniła, że przekażemy podziękowania do GDDKiA.

Przewodniczący C. Greń uzupełniając poinformował, że GDDKiA realizuje 5-letni program, który ma doprowadzić do tego, aby drogi krajowe znajdowały się w idealnym stanie. Chodzi o drogi na odcinku od Żywca do Mikołowa, przebiegające przez Skoczów i naszą Gminę. Jest to wzór dla pozostałych administratorów dróg, jak powinni dbać o swoje drogi.

Radna M. Krutyła podziękowała za remont chodnika dla pieszych przy ulicy Brodeckiego w Strumieniu. W imieniu mieszkańców zgłosiła też wniosek o remont ulic Kolejowej i Brodeckiego w Strumieniu oraz wykonanie ronda za mostem na rzece Wiśle w Strumieniu (na skrzyżowaniu ulic: Brodeckiego, Łuczkiewicza i Bielskiej).

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że wielokrotnie wnioskowaliśmy do Zarządu Dróg Wojewódzkich i Marszałka Województwa Śląskiego o podjęcie działań w sprawie remontu drogi wojewódzkiej przebiegającej po ulicach Brodeckiego i Kolejowej w Strumieniu wraz z chodnikiem. Na dzień dzisiejszy nie mamy informacji, czy znajdzie się to w planach inwestycyjnych Województwa Śląskiego. Zgodnie z dokumentacją techniczną jaka została wykonana – jest tam zaplanowane wykonanie ronda. W sprawie tej są też kwestie związane z uregulowaniem spraw własnościowych, gdyż droga częściowo przebiega po terenach PKP. Zapewniła, że nadal będziemy wnioskować i występować w tej sprawie.

Radny J. Mazur poinformował, że z informacji uzyskanych od Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych w Cieszynie drewniany mostek w rejonie sklepu „EMI” w Drogomyślu, w ciągu najbliższego miesiąca zostanie wymieniony na nowy również drewniany.

Radny J. Mazur wnioskował o:

1)  wyczyszczenie bardzo zarośniętego cieku wodnego Młynówka w dalszym biegu za drewnianym mostkiem przy ulicy Głównej, przy sklepie EMI w Drogomyślu;

2)  naprawę uszkodzonych progów na rzece Wiśle w Drogomyślu na tzw. „trzech wodospadach”:

-     przedproże progu 1,

-     próg czwarty uległ zniszczeniu przez rozerwanie,

-     wypad progu 3 oraz umocnienie obu brzegów rzeki polegające na wymyciu betonowych płyt ażurowych i połamanym nadbrzeżu betonowym.

Uszkodzone przez wymycie zostały również brzegi kanału ulgi rzeki Knajki na odcinku kilkunastu metrów, w odległości 80 m od ujścia do rzeki Wisły (tuż za przepustem pod drogą krajową DK81. Koryto tego cieku wodnego poszerzyło się z szerokości 2 m do 8 m, a powstała w brzegu skarpa ma kilka metrów wysokości.

Radny J. Mazur poinformował, że miesiąc temu wystąpił z pismem Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach w tych sprawach, jednak do dziś nie otrzymał na nie odpowiedzi.

Radny J. Mazur zgłosił wniosek o obcięcie gałęzi drzew wzdłuż drogi powiatowej ulicy Głównej w centrum Drogomyślu, które zasłaniają światło lamp oświetlenia ulicznego.

Przewodniczący C. Greń ponownie wnioskował o wycinkę suchego drzewa przy skrzyżowaniu ulic: Głównej z Pogodną. Zgoda na wycinkę drzewa jest, ale do dziś nie zostało jeszcze wycięte.

Wiceprzewodniczący K. Jaworski wnioskował w sprawie stanu wału przeciwpowodziowego wzdłuż rzeki Knajki i fragmentu rzeki Wisły na terenie Bąkowa i Strumienia. Wał ten od 2 lat nie jest koszony. Wnioskował również w sprawie ruchu samochodów po nasypie tego wału, gdzie widoczne są już koleiny. Urządzane są tam jazdy terenowe. Nie ma tam żadnego oznakowania, Policja nie reaguje, a zgodnie z przepisami po wałach przeciwpowodziowych nie można poruszać się nawet rowerem, dopuszczalny jest tylko ruch pieszych. Wał przeciwpowodziowy, który ma stanowić zabezpieczenie przed powodzią jest stale niszczony.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że wcześniej zgłoszone wnioski będą wymagały wystąpienia z pismami do administratorów wymienionych cieków wodnych.

Radny B. Wawrzyczek wnioskował o:

1)  wystąpienie do Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach o odchwaszczenie chodnika dla pieszych wzdłuż ulicy 1 Maja, szczególnie od strony rowu, na odcinku od skrzyżowania z DK81 do krzyża;

2)  na skrzyżowaniu ulic: Brodeckiego i Młyńskiej w Strumieniu, zaraz za skrzyżowaniem jest ustawiony znak ograniczenia prędkości do 40 km, a przed tym znakiem rośnie drzewo, które go zasłania. Kierowcy często tam przekraczają prędkość, a powodem może być zła widoczność tego znaku.

Wiceprzewodniczący S. Świtała wnioskował o usunięcie złamanego słupa elektrycznego przy ulicy Nowej w Pruchnej. Nowy słup jest już ustawiony, a stary złamany nadal tam jest, stanowiąc zagrożenie. Poinformował też, że do nowego słupa nie podłączono jeszcze sieci elektrycznej.

Radna M. Madziar wnioskowała o:

1)  wykonanie cięć pielęgnacyjnych drzew przy ulicy Gawliniec w Pruchnej, naprzeciw oberwanej skarpy, przy drodze tej ułożony jest ogranicznik i jeżeli nie podetniemy drzew w zimie ciągnik z pługiem może mieć problemy z przejazdem – poprosiła o rozeznanie te sprawy;

2)  wykonanie cięć pielęgnacyjnych drzew po drugiej stronie mostu przy ulicy Gawliniec w tzw. „Śośninie”.

Radny I. Duda wnioskował o udostępnienie kopii pism odpowiedzi na jego interpelacje z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach.

Przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia P. Bojda poinformowała, po Dożynkach Gminnych odbyło się spotkanie Burmistrza Strumienia z przewodniczącymi organów wykonawczych jednostek pomocniczych Gminy. Na spotkaniu tym ustalono, aby nagrodzić mieszkańców Gminy, zaangażowanych w organizację Dożynek oficjalnymi pisemnymi podziękowaniami i drobnymi upominkami. Sołtysi osobiście przekazali te podziękowania i upominki mieszkańcom.

Przewodnicząca P. Bojda przekazała Burmistrzowi Strumienia podziękowania od mieszkańców, którzy poczuli się przez to bardzo docenieni, wyróżnieni.

Burmistrz A. Grygierek jeszcze raz podziękowała Sołtysom i Przewodniczącej Rady Mieszkańców Miasta Strumienia za zaangażowanie w organizację Dożynek Gminnych oraz przekazanie podziękowań wszystkim mieszkańcom zaangażowanym w organizację tej imprezy.

 

ad. 29.

 

Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XI sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 19.00) słowami „zamykam XI sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”. 

 

Protokołowała: EK

 

Przewodniczący Rady

Czesław GREŃ