Protokół Nr XV.2019

obrad piętnastej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu

odbytych w dniu 29 listopada 2019 r. o godz. 16.15

w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego w Strumieniu

 

Obecni: radni Rady Miejskiej, przewodniczący organów wykonawczych jednostek pomocniczych Gminy, dyrektorzy i kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy, pracownicy Urzędu Miejskiego i przedstawiciel prasy lokalnej– wg załączonych list obecności.

 

Ponadto w obradach udział wzięli:

1)   Burmistrz Strumienia – mgr Anna Grygierek;

2)   Zastępca Burmistrza – mgr inż. Włodzimierz Cybulski;

3)   Radca prawny – mgr Roman Szymonek.

 

Porządek obrad:

    1.     Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

    2.     Przedstawienie porządku obrad.

    3.     Przyjęcie protokołów z: XII sesji, XIII uroczystej sesji i XIV nadzwyczajnej sesji.

    4.     Wystąpienia gości.

    5.     Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie pomiędzy sesjami.

    6.     Informacja Przewodniczącego Rady o pracach Rady w okresie pomiędzy sesjami.

    7.     Informacja Przewodniczącego Rady o zgłoszonych interpelacjach i zapytaniach radnych.

    8.     Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych za rok szkolny 2018/2019.

    9.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia planu nadzoru nad żłobkami, klubami dziecięcymi oraz dziennymi opiekunami.

 10.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zawarcia porozumienia dotyczącego zasad finansowania opieki zapewnianej w żłobkach i klubach dziecięcych, działających na terenie gminy Strumień.

 11.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nieodpłatne nabycie nieruchomości położonej w Zabłociu.

 12.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zgody na obciążenie nieruchomości gminnej położonej w Strumieniu służebnością przesyłu.

 13.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zgody na obciążenie nieruchomości gminnej położonej w Pruchnej służebnością przesyłu.

 14.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Strumień dla części obszaru miejscowości Drogomyśl.

 15.     Informacja o przeprowadzonej kontroli dot. uchwały Nr XI.102.2019 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 26 września 2019 r. w sprawie zlecenia kontroli działalności Burmistrza Strumienia.

 16.     Wolne wnioski i informacje.

 17.     Zakończenie.

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył – Przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu C. Greń.

Przewodniczący C. Greń na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 15 radnych na 15 ustawowego składy Rady - obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, Zastępcę Burmistrza Strumienia, Radcę prawnego, sołtysów i Przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorów i kierowników jednostek organizacyjnych Gminy, przedstawiciela prasy lokalnej „Nowej Formacji” oraz pracowników Urzędu Miejskiego w Strumieniu.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący C. Greń poinformował, że radni otrzymali porządek obrad XV sesji w materiałach sesyjnych. Zapytał, czy ktoś proponuje wprowadzenie zmian w porządku obrad?

Nikt nie wniósł żadnej propozycji zmiany do porządku obrad.

 

ad. 3.

 

Protokoły obrad sesji Rady Miejskiej w Strumieniu: XII sesji w dniu 30 października br., XIII uroczystej sesji w dniu 11 listopada br. i XIV nadzwyczajnej sesji w dniu 13 listopada br., które były wyłożone do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – zostały przyjęte bez uwag.

 

ad. 4.

 

Wystąpienia gości – nikt nie zabrał głosu.

 

ad. 5.

 

Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie pomiędzy sesjami.

Burmistrz A. Grygierek poinformował, że ogłosiliśmy przetarg na następny etap przebudowy ulicy Oblaski w Drogomyślu. Do przetargu wpłynęło 11 ofert, które aktualnie są weryfikowane, rozpiętość cenowa wynosiła od 506 tysięcy złotych do 868 tysięcy złotych. Realizacja inwestycji planowana jest na 2020 rok.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 6.

 

Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej o pracach Rady w okresie pomiędzy sesjami.

Przewodniczący C. Greń podziękował wszystkim uczestnikom uroczystej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu z okazji obchodów Święta Niepodległości.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 7.

 

Informacja Przewodniczącego Rady o zgłoszonych interpelacjach i zapytaniach radnych.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że oprócz interpelacji ujętych w Informacji, przesłanej radnym, do Biura Rady wpłynęło jeszcze dwie pisemne interpelacje radnego Adama Gawrona dotyczące:

1)   zabezpieczenia studzienek melioracyjnych za blokami przy ulicy Osiedlowej w Strumieniu;

2)   wykonania prac pielęgnacyjnych drzew przy ulicy Granicznej w Strumieniu.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 8.

 

Informację o stanie realizacji zadań oświatowych za rok szkolny 2018/2019 – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do Informacji.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 9.

 

Projekt uchwały w sprawie przyjęcia planu nadzoru nad żłobkami, klubami dziecięcymi oraz dziennymi opiekunami– przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Wyniki głosowania- „za”: 15, „przeciw”: 0, „wstrzymało się”: 0, brak głosu: 0, nieobecni: 0.

Wyniki imienne- „za” (15) Stanisław Balas, Ireneusz Duda, Adam Gawron, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Arkadiusz Kolczarek, Maria Krutyła, Maria Madziar, Jarosław Mazur, Józef Rudol, Monika Staniek, Paweł Starczynowski, Jarosław Szast, Stanisław Świtała, Bogusław Wawrzyczek.

Podjęta została:

Uchwała Nr XV.116.2019 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 listopada 2019 r. w sprawie przyjęcia planu nadzoru nad żłobkami, klubami dziecięcymi oraz dziennymi opiekunami.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 10.

 

Projekt uchwały w sprawie zawarcia porozumienia dotyczącego zasad finansowania opieki zapewnianej w żłobkach i klubach dziecięcych, działających na terenie gminy Strumień– przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Wyniki głosowania- „za”: 15, „przeciw”: 0, „wstrzymało się”: 0, brak głosu: 0, nieobecni: 0.

Wyniki imienne- „za” (15) Stanisław Balas, Ireneusz Duda, Adam Gawron, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Arkadiusz Kolczarek, Maria Krutyła, Maria Madziar, Jarosław Mazur, Józef Rudol, Monika Staniek, Paweł Starczynowski, Jarosław Szast, Stanisław Świtała, Bogusław Wawrzyczek.

Podjęta została:

Uchwała Nr XV.117.2019 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 listopada 2019 r. w sprawie zawarcia porozumienia dotyczącego zasad finansowania opieki zapewnianej w żłobkach i klubach dziecięcych, działających na terenie gminy Strumień.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 11.

 

Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nieodpłatne nabycie nieruchomości położonej w Zabłociu– przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Wyniki głosowania- „za”: 15, „przeciw”: 0, „wstrzymało się”: 0, brak głosu: 0, nieobecni: 0.

Wyniki imienne- „za” (15) Stanisław Balas, Ireneusz Duda, Adam Gawron, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Arkadiusz Kolczarek, Maria Krutyła, Maria Madziar, Jarosław Mazur, Józef Rudol, Monika Staniek, Paweł Starczynowski, Jarosław Szast, Stanisław Świtała, Bogusław Wawrzyczek.

Podjęta została:

Uchwała Nr XV.118.2019 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 listopada 2019 r. w sprawie wyrażenia zgody na nieodpłatne nabycie nieruchomości położonej w Zabłociu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 12.

 

Projekt uchwały w sprawie zgody na obciążenie nieruchomości gminnej położonej w Strumieniu służebnością przesyłu– przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Komisje i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Wyniki głosowania- „za”: 15, „przeciw”: 0, „wstrzymało się”: 0, brak głosu: 0, nieobecni: 0.

Wyniki imienne- „za” (15) Stanisław Balas, Ireneusz Duda, Adam Gawron, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Arkadiusz Kolczarek, Maria Krutyła, Maria Madziar, Jarosław Mazur, Józef Rudol, Monika Staniek, Paweł Starczynowski, Jarosław Szast, Stanisław Świtała, Bogusław Wawrzyczek.

Podjęta została:

Uchwała Nr XV.119.2019 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 listopada 2019 r. w sprawie zgody na obciążenie nieruchomości gminnej służebnością przesyłu.

Uchwała w załączeniu.

 

 

ad. 13.

 

Projekt uchwały w sprawie zgody na obciążenie nieruchomości gminnej położonej w Pruchnej służebnością przesyłu– przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Komisje i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Wyniki głosowania- „za”: 15, „przeciw”: 0, „wstrzymało się”: 0, brak głosu: 0, nieobecni: 0.

Wyniki imienne- „za” (15) Stanisław Balas, Ireneusz Duda, Adam Gawron, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Arkadiusz Kolczarek, Maria Krutyła, Maria Madziar, Jarosław Mazur, Józef Rudol, Monika Staniek, Paweł Starczynowski, Jarosław Szast, Stanisław Świtała, Bogusław Wawrzyczek.

Podjęta została:

Uchwała Nr XV.120.2019 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 listopada 2019 r. w sprawie zgody na obciążenie nieruchomości gminnej służebnością przesyłu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 14.

 

Projekt uchwały w sprawiezmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Strumień dla części obszaru miejscowości Drogomyśl– przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Wyniki głosowania- „za”: 15, „przeciw”: 0, „wstrzymało się”: 0, brak głosu: 0, nieobecni: 0.

Wyniki imienne- „za” (15) Stanisław Balas, Ireneusz Duda, Adam Gawron, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Arkadiusz Kolczarek, Maria Krutyła, Maria Madziar, Jarosław Mazur, Józef Rudol, Monika Staniek, Paweł Starczynowski, Jarosław Szast, Stanisław Świtała, Bogusław Wawrzyczek.

Podjęta została:

Uchwała Nr XV.121.2019 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 listopada 2019 r. w sprawie zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Strumień dla części obszaru miejscowości Drogomyśl.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 15.

 

Informację o przeprowadzonej kontroli dot. uchwały Nr XI.102.2019 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 26 września 2019 r. w sprawie zlecenia kontroli działalności Burmistrza Strumienia– przedstawił Przewodniczący C. Greń.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do Informacji.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 16.

 

Wolne wnioski i informacje.

Przewodniczący C. Greń przypomniał, aby Komisje Rady przygotowały plany pracy na 2020 rok.

Poinformował również, że rozpoczęliśmy procedurę uchwalania budżetu Gminy na 2020 rok. Ustalono terminy posiedzeń Komisji, na których rozpatrywany będzie projekt budżetu oraz termin posiedzenia Komisji Budżetu poszerzonego o Przewodniczących pozostały Komisji i Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących Rady, na którym przygotowana zostanie opinia o projekcie budżetu. Termin sesji budżetowej zaplanowany jest na 19 grudnia br. na godz. 15.00.

Radny J. Mazur zgłosił wniosek, aby na stronie Gminy w miejscu, gdzie zamieszczone są plany polowań kół łowieckich, umieszczona została informacja w jaki sposób mieszkaniec Gminy może zgłosić, żeby na jego nieruchomości nie były prowadzone polowania. Na temat wyłączenia nieruchomości z obwodu łowieckiego mówi art. 27 prawa łowieckiego. Poinformował, że są dwie możliwości dokonania tego: pierwsza to wystąpienie do Sejmiku Województwa Śląskiego i zgłoszenie wyłączenia swoich nieruchomości z obwodów łowieckich, a druga to zgłoszenie oświadczenia do Starostwa Powiatowego o zakazie polowań na własnych gruntach. Wnioskował, aby zamieścić informacje na ten temat na stronie Gminy i druk wniosku w tej sprawie.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że rozeznamy zgłoszony wniosek i postaramy się go zrealizować.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że w imieniu Burmistrza Strumienia, 14 listopada br. uczestniczył w uroczystym podsumowaniu minionej kadencji 2016-2019 ławników Sądu Okręgowego w Bielsku-Białej i Sądu Rejonowego w Cieszynie, wybranych z terenu Powiatu Cieszyńskiego. Na uroczystość, która odbyła się w Starostwie Powiatowym w Cieszynie zaproszono 40 ławników. W spotkaniu uczestniczył Starosta Cieszyński Mieczysław Szczurek i Przewodniczący Rady Ławniczej Sądu Okręgowego w Bielsku-Białej Adam Fabia. Przekazał podziękowania ławnikom minionej kadencji, życzył też owocnej pracy Pani ławnik wybranej przez Radę Miejską w Strumieniu na nową kadencję.

Wiceprzewodniczący K. Jaworski zapytał, czy wpłynęła odpowiedź Urzędu Gminy Pawłowice w sprawie transportu na linii Pawłowice?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że chodzi o wydłużenie połączenia – w sprawie tej była składana interpelacja, wpłynęło też pismo mieszkańców. W bieżącym roku – nie da się tego zrobić, ponieważ umowy zostały podpisane, został wyłoniony wykonawca i zaangażowano na ten cel środki finansowe. Prowadzimy rozmowy z gminą Pawłowice, aby wydłużenie połączeń zrealizować w 2020 roku. Gdy otrzymamy zwrotną odpowiedź z Pawłowic przekażemy ją Wiceprzewodniczącemu K. Jaworskiemu i podamy do publicznej wiadomości.

Radny B. Wawrzyczek wnioskował, aby wystąpić do Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, o naprawę dwóch ubytków w krawędzi nawierzchni asfaltowej ulicy 1 Maja w Zbytkowie, na wjeździe do samolotu.

Radny B. Wawrzyczek przekazał zaproszenie druhów z OSP w Zbytkowie na przywitanie nowego samochodu ratowniczo-gaśniczego, który dzisiaj około godz. 18.00 przyjedzie do jednostki.

Radny J. Mazur poinformował, że dzisiaj miały być prowadzone rozmowy w Starostwie Powiatowym w Cieszynie w sprawie transportu na linii do Skoczowa.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że nie ma dzisiejszej sesji obecnych radnych powiatowych, wiec nie uzyskamy informacji na ten temat. O problemach związanych z transportem rozmawiał ze Starostą Cieszyńskim Mieczysławem Szczurkiem i Kierownikiem Referatu Transportu Krzysztofem Glajcarem, zgłaszając trzy problemy, które pojawiły się w ostatnim czasie:

1)  podwójnej odpłatności za bilety miesięczne na linii Skoczów – Strumień, którą młodzież dojeżdżająca do szkół musi pokrywać, wcześniej na trasie Cieszyn – Skoczów – Chybie – Strumień można było jeździć na podstawie tego samego biletu, w tej chwili na tych kilku dołożonych kursach trzeba ponosić dodatkową opłatę, co spotkało się z nieprzychylnym przyjęciem przez rodziców;

2)  zgłoszono brak możliwości dojazdu na godz. 8.00 do Skoczowa, wiec dołożono autobus parę minut po godz. 7.00, ale kosztem połączenia, którym można było dojechać do Skoczowa na godz. 7.00 (wcześniej były dwa kursy – jechał autobus i bus, jeden z Chybia, a drugi z Gołysza; jeden z nich przełożono na godz. 7.00 i są problemy z dojazdem na godz. 7.00 do Skoczowa;

3)  na dziewięć kursów tylko dwa dojeżdżają do Strumienia, pozostałe kończą swój bieg w Chybiu, odcinek Chybie – Strumień został pominięty; nie ma możliwości, aby dojechać ze Strumienia do Skoczowa oraz z tych przystanków, które leżą pomiędzy Strumieniem, a Chybiem.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że Starosta Cieszyński przyjął te sprawy do wiadomości, zobowiązał też Kierownika Referatu Transportu do ich rozpatrzenia. Interpelację w tej sprawie złożył też radny powiatowy Janusz Hudziec. Czekamy na ustalenia w tej sprawie. Uzyskaliśmy jedynie informacje, że z terenu Zabłocia dojeżdżają 2 osoby i 2 ze Strumienia. Wszystkie kursy wydłużające linię do Strumienia są to dodatkowe koszty, które musi ponieść przewoźnik. Dlatego pojawia się pytanie o celowość wydłużenia kursów do Strumienia i czy te osoby są nimi zainteresowane. Jest też przygotowywana analiza ilości osób korzystających z każdego z kursów.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała radnego B. Wawrzyczka, że wystąpimy do zarządcy drogi o naprawę ubytków w nawierzchni ulicy 1 Maja w Strumieniu.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała też, że wystąpiliśmy do Zespołu Szkół w Międzyświeciu z pytaniem ile uczniów z terenu gminy Strumień uczęszcza do nich na zajęcia? Uzyskaliśmy informację, że łącznie jest to 6 osób. Wystąpiliśmy też z pismem do Starostwa Powiatowego w Cieszynie o przedstawienie możliwych zmian w funkcjonowaniu istniejących połączeń. Nie uzyskaliśmy jeszcze odpowiedzi w tej sprawie. Jeżeli tylko odpowiedź wpłynie zostanie przekazana radnym.

Przewodniczący C. Greń potwierdził, że uzyskał informacje od Kierownika Referatu Transportu Starostwa Powiatowego w Cieszynie, że wpłynęło do nich pismo, o którym mówiła Pani Burmistrz.

 

ad. 17.

 

Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XV sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 17.00) słowami „zamykam XV sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

 

 

Protokołowała: Elżbieta Król

Przewodniczący Rady

Czesław Greń