Protokół Nr 3.2019

posiedzenia Komisji Rewizyjnej

odbytego w dniu 8 maja 2019 r.

 

Posiedzenie Komisji rozpoczęło się o godz. 16.00 i odbyło się w sali sesyjnej w Urzędu Miejskiego w Strumieniu.

 

Obecni: wg załączonej listy obecności.

 

Porządek obrad:

1.    Otwarcie posiedzenia i stwierdzenie prawomocności obrad.

2.    Rozpatrzeniesprawozdania z wykonania budżetu gminy Strumień za 2018 rok oraz przygotowanie wniosku – wystąpienia do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Strumienia za 2018 r.

3.    Wolne wnioski i informacje.

4.    Zakończenie.

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Posiedzenie Komisji otworzyła i posiedzeniu przewodniczyła Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej – Maria Madziar. Przywitała członków komisji oraz stwierdził, że obrady są prawomocne, gdyż w posiedzeniu uczestniczy 5 członków Komisji Rewizyjnej.

Przewodnicząca Komisji M. Madziar przywitała również Marię Kłósko – Skarbnika Strumienia.

 

ad. 2.

 

Komisja Rewizyjna zapoznała się z Uchwałą Nr 4200/I/77/2019 I Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach z dnia 17 kwietnia 2019 r., wydającą pozytywną opinię o przedłożonym przez Burmistrza Strumienia Sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy Strumień za 2018 rok.

Skarbnik M. Kłósko przedstawiła szczegółowo sprawozdania budżetowe z wykonania budżetu Gminy za rok 2018: Rb-NDS, Rb-ST, Rb-Z, Rb-N, Rb-UZ, Rb-PDP, Rb-27S, Rb-28S, Rb-30, „Sprawozdanie opisowe z wykonania budżetu Gminy Strumień za rok 2018, sprawozdania finansowego – bilans z wykonania budżetu j.s.t., łączny bilans obejmujący dane wynikające z bilansów samorządowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych, łączny rachunek zysków i strat, łączne zestawienie zmian w funduszu samorządowych jednostek budżetowych i samorządowego zakładu budżetowego, informację dodatkową,  skonsolidowany bilans j.s.t, informację o stanie mienia komunalnego Gminy Strumień za rok 2018.

Komisja szczegółowo przeanalizowała powyższe sprawozdania.

W toku analizy przedstawionych materiałów dotyczących wykonania budżetu Gminy za 2018 rok – Komisja stwierdza, że realizacja budżetu była dokonywana w jej ocenie w sposób celowy, oszczędny i zgodny z obowiązującą ustawą o finansach publicznych, ponieważ:

1)    dochody budżetu wg planu, po zmianach wyniosły 56 699 915,67 zł i zostały wykonane w kwocie 55 718 611,32 zł, co stanowi 98,27% planu;

-     dochody bieżące - wg planu, po zmianach wyniosły 53 278 926,50 zł i zostały wykonane w kwocie 53 975 777,15 zł, co stanowi 101,31% planu,

-     dochody majątkowe – wg planu, po zmianach wyniosły 3 420 989,17 zł i zostały wykonane w kwocie 1 742 834,17 zł, co stanowi 50,95% planu;

2)    wydatki budżetu wg planu, po zmianach wynosiły 60 917 694,57 zł i zostały wykonane w kwocie 55 466 349,49 zł, co stanowi 91,05% planu, w tym:

-     wydatki bieżące – wg planu po zmianach wyniosły 51 825 171,09 zł i zostały wykonane w kwocie 48 224 745,82 zł, co stanowi 93,05%,

-     wydatki majątkowe – wg planu po zmianach wyniosły 9 092 523,48 zł i zostały wykonane w kwocie 7 241 603,67 zł, co stanowi 79,64%;

3)    zadaniazlecone – plan po zmianach w dochodach i wydatkach wyniósł 13 402 345,87 zł, a wykonanie wyniosło w dochodach i wydatkach 12 996 846,89 zł, co stanowi 96,97%;

4)    stan zadłużeniagminy Strumień na dzień 31.12.2018 r. wynosił 12 267 129,00 zł, na co składa się:

a) kredyt na planowany deficyt budżetu 2010 roku – Bank PKO SA w kwocie 620 000,00 zł,

b) kredyt na planowany deficyt budżetu 2011 roku - Bank ING Śląski w kwocie 3 200 000,00 zł,

c)  kredytna planowany deficyt budżetu 2015 roku - Bank ING Śląski w kwocie 2 014 000,00 zł,

d) kredytna planowany deficyt budżetu 2016 roku – BS Skoczów w kwocie 1 900 000,00 zł,

e) kredytna planowany deficyt budżetu 2017 roku – BS Jasienica w kwocie 1 950 000,00 zł,

f)   kredytna planowany deficyt budżetu 2018 roku – BS Jastrzębie Zdrój w kwocie 2 500 000,00 zł,

g)     pożyczkaz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i GospodarkiWodnej w kwocie 83 129,00 zł na wymianę źródeł ciepła I etap.

 

Ze sprawozdania Rb-Z o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji – wynika, że stan zobowiązań gminy według tytułów dłużnych na koniec 2018 roku wynosił 12 267 129,90 zł, co stanowiło 22,0% wykonanych dochodów.

 

W zakresie zaległości w podatkach od nieruchomości, rolnego i środków transportowych można niestety zaobserwować ciągły wzrost liczby podatników, którzy zalegają ze spłatami należnych  podatków oraz z sytuacją nawarstwiania się zaległości.

 

Większą część tej listy stanowią kwoty oscylujące w granicach kilkunastu lub kilkuset złotych, ale są podatnicy, których zaległości sięgają kilku tysięcy złotych. W wielu przypadkach, w związku z dużym obciążeniem finansowym, egzekucja jest rozwlekła w czasie i wykracza poza okres sprawozdawczy.

 

Stan zaległości na dzień 31 grudnia 2018 roku, w porównaniu z dniem 1 stycznia 2018 roku przedstawia się następująco:

a)   stan zaległościw podatku od nieruchomości:

-     od osóbprawnych uległ zwiększeniu o kwotę 31 185,37 zł i wyniósł 867 807,97 zł,

-     od osób fizycznych uległ zwiększeniu o kwotę 103 738,08 zł i wyniósł 600 343,99 zł,

b)   stan zaległościw podatku rolnym:

-     od osób prawnych zmniejszył się o kwotę 207,00 zł i wyniósł 7 520,00 zł,

-     od osóbfizycznych zwiększył się o kwotę 2 970,16 zł i wyniósł 30 258,99 zł,

c)    stanzaległościw podatku od środków transportowych:

-     od osóbprawnych zwiększył  się o kwotę 955,62 zł i wyniósł 3 932,62 zł,

-     od osóbfizycznych zmniejszył się o kwotę 8 446,49 zł i wyniósł 69 833,85 zł.

 

Komisja Rewizyjna wnioskuje o dalsze egzekwowanie należnych zaległości.

 

Plan dochodówz tytułu sprzedaży składników majątkowych został wykonany w stosunku do planu w 9,51 % i wyniósł 13 309,77 zł.

 

Biorąc pod uwagę rzeczowe wykonanie zaplanowanych zadań budżetowych, osiągnięcie oszczędności oraz działania zmierzające do likwidacji zaległości podatkowych – Komisja Rewizyjna wnioskuje o pozytywne zaopiniowanie przedłożonego przez Burmistrza Strumienia sprawozdania z wykonania budżetu gminy Strumień za 2018 rok oraz wnioskuje o udzielenie z tego tytułu absolutorium Burmistrzowi Strumienia.

 

W wyniku przeprowadzenia powyższych analiz wykonania budżetu Gminy na 2018 r. - Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej M. Madziar poddała pod głosowanie:

1.     Wniosek o pozytywne zaopiniowanie przedłożonego przez Burmistrza Strumienia „Sprawozdania z wykonania budżetu gminy Strumień za 2018 r.”, przyjęcie sprawozdań – bilansu z wykonania budżetu j.s.t., łącznego bilansu obejmującego dane wynikające z bilansów samorządowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych, łącznego rachunku zysków i strat, łącznego zestawienia zmian w funduszu samorządowych jednostek budżetowych i samorządowego zakładu budżetowego oraz informacji o stanie mienia komunalnego gminy Strumień za rok 2018.

Członkowie Komisji Rewizyjnej w głosowaniu jawnym imiennym - pozytywnie zaopiniowali przedłożone przez Burmistrza Strumienia Sprawozdania:

"ZA": 5, "PRZECIW": 0, "WSTRZYMAŁO SIĘ": 0, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 0

Wyniki imienne:

"ZA" (5) Adam Gawron, Maria Krutyła, Maria Madziar, Monika Staniek, Bogusław Wawrzyczek

NIEOBECNI (0)

 

2.     Wniosek o udzielenie z tego tytułu absolutorium Burmistrzowi Strumienia.

Członkowie Komisji Rewizyjnej w głosowaniu jawnym imiennym - pozytywnie zaopiniowali wniosek udzielenie z tego tytułu absolutorium Burmistrzowi Strumienia:

"ZA": 5, "PRZECIW": 0, "WSTRZYMAŁO SIĘ": 0, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 0

Wyniki imienne:

"ZA" (5) Adam Gawron, Maria Krutyła, Maria Madziar, Monika Staniek, Bogusław Wawrzyczek

NIEOBECNI (0)

 

Biorąc pod uwagę rzeczowe wykonanie zaplanowanych zadań budżetowych, osiągnięcie oszczędności oraz działania zmierzające do likwidacji zaległości podatkowych – Komisja Rewizyjna wnioskuje o pozytywne zaopiniowanie przedłożonego przez Burmistrza Strumienia sprawozdania z wykonania budżetu gminy Strumień za 2017 rok oraz wnioskuje o udzielenie z tego tytułu absolutorium Burmistrzowi Strumienia.

 

ad. 3.

 

W wolnych głosach i wnioskach nikt nie zabrał głosu.

 

ad. 4.

 

Przewodnicząca Komisji M. Madziar zakończyła posiedzenie Komisji o godz. 17.30.

 

 

Na tym protokół zakończono.

 

Protokołowała: Elżbieta Król

 

Przewodnicząca Komisji

Maria Madziar