Protokół Nr 3.2018

wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury Komunalnej, Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Opieki Społecznej oraz Komisji Rolnictwa, Leśnictwa, Zasobów Naturalnych, Ochrony Środowiska, Porządku Publicznego i Ochrony Przeciwpożarowej

odbytego w dniu 7 grudnia 2018 r.

 

Obecni: wg załączonej listy obecności. Wspólne posiedzenie Komisji rozpoczęło się o godz. 15.00 na sali posiedzeń Urzędu Miejskiego w Strumieniu.

 

Porządek obrad:

1.    Otwarcie posiedzenia i stwierdzenie prawomocności obrad.

2.    Informacja Wodociągów Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o.o. w Ustroniu o taryfach na odprowadzanie ścieków i zaopatrzenie w wodę.

3.    Rozpatrzeniemateriałów na II sesję Rady Miejskiej w Strumieniu.

4.    Informacjao stanie realizacji inwestycji gminnych.

5.    Podsumowanieinwestycji w obiektach: oświatowych, kulturalnych i sportowych.

6.    Informacjewolne głosy i wnioski.

7.    Zakończenie.

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Posiedzenie Komisji otworzył i posiedzeniu przewodniczył Przewodniczący Komisji Budżetu – Jarosław Szast. Przywitał członków komisji oraz stwierdził, że obrady są prawomocne, gdyż w posiedzeniu uczestniczy 10 członków Komisji Budżetu na 10 osobowy skład, 7 członków Komisji Oświaty na 7 osobowy skład Komisji i 7 członków Komisji Rolnictwa na 7 osobowy skład Komisji.

Przewodniczący Komisji J. Szast przywitał również: Zastępcę Burmistrza Włodzimierza Cybulskiego, Skarbnika Strumienia Marię Kłósko, Sekretarza Strumienia Danielę Kula, Dyrektora Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu Łukasza Pachułę, Prezesa Zarządu Wodociągów Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o.o. w Ustroniu, przedstawiciela lokalnej prasy „Nowej Formacji”oraz pracowników Urzędu Miejskiego.

 

ad. 2.

 

Informację Wodociągów Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o.o. w Ustroniu o taryfach na odprowadzanie ścieków i zaopatrzenie w wodę – przedstawiła Prezes Zarządu Wodociągów Ziemi Cieszyńskiej w Ustroniu.

Prezes WZC poinformowała, że od 2018 roku zatwierdzaniem taryf zajmuje się Dyrektor Regionalnego Zarządu Wód Polskich. Taryfy zatwierdzane są na okres 3 lat tj. od: 1 czerwca do 31 maja następnego roku. Burmistrz jest stroną w zatwierdzaniu taryf, może również wnosić swoje uwagi.

Prezes poinformowała, że WZC przedłożyła do Regionalnego Zarządu Wód Polskich projekt regulaminu zaopatrzenia w wodę, który wydał swoją opinię. Projekt będzie przedłożony do zatwierdzenia Radzie Miejskiej.

Prezes poinformowała, że WZC przygotowało wieloletni plan inwestycyjny do 2020 roku. Na terenie gmin Chybie i Strumień wymieniamy bardzo dużo wodociągów azbestowo-cementowych. W Pruchnej jest wymieniany wodociąg do zbiornika wody w Pruchnej i przepompowni na długości ok. 2,7 km. Planujemy zlecić przygotowanie dokumentacji projektowej na wymianę sieci w Pruchnej na długości ok. 6-7 km z wieloma przyłączami do budynków (przygotowanie dokumentacji technicznej jest bardzo czasochłonne).

Przewodniczący Rady C. Greń zapytał o wymianę wodociągu, kolejnego etapu od ulicy Kolejowej w Drogomyślu, do stacji reduktorowej w Zabłociu? Mieszkańcy Drogomyśla zgłaszają, że nadal jeszcze nie ma odpowiedniego ciśnienia w wodociągach, w okresie wzmożonego poboru wody.

Prezes WZC odpowiedziała, że wymiana tego wodociągu jest zakończona.

Prezes poinformowała, że WZC prowadzi akcję edukacyjną dla dzieci, wydano książeczkę edukacyjną. Zachęciła wszystkich do korzystania z ebooka i faktur elektronicznych, co obniża koszty rachunków.

Prezes poinformowała, że taryfa na wodę wynosi:

5,38 netto + 8%,

5,53 netto + 8%,

zaś taryfa na ścieki wynosi:

9,78 zł netto + 8%,

9,98 zł netto + 8%,

10,31 zł netto + 8%.

Radna M. Madziar zapytała kiedy znikną wodociągi z rur azbestowych na terenie gminy Strumień?

Prezes odpowiedziała, że wodociągi z rur azbestowych znikną w ciągu 5 najbliższych lat.

 

ad. 3.

 

Rozpatrzono materiały na II sesję Rady Miejskiej w Strumieniu zwołaną na dzień 11 grudnia br.:

a)  Informację o stanie realizacji zadań oświatowych w gminie Strumień za poprzedni rok szkolny w tym o wynikach sprawdzianów i egzaminów oraz wydatków na oświatę (w formie prezentacji multimedialnej) – przedstawiła Kierownik B. Biegun.

Radny K. Jaworski zapytał, czy nadal od 4 klasy szkoły podstawowej klasy będą łączone?

Kierownik B. Biegun wyjaśniła, że w przypadku łączenia klas chodzi o Szkołę Podstawową w Strumieniu i wynikało to z chęci utworzenia od 5 klasy – klasy sportowej.

W szkole podstawowej klasa 1-3 może liczyć 25 uczniów i można zwiększyć do 27. W klasach starszych nie ma ustalonego takiego limitu.

Radny A. Kolczarek poruszył sprawę dopasowania godzin pracy świetlicy szkolnej do godzin pracy rodziców np. świetlica mogłaby być czynna od 7.00 rano. Rodzice proponowali, aby zrobić ankietę na wywiadówce i jej wynik przekazać dyrektorowi.

Dyrektor B. Biegun wyjaśniła, że godziny pracy świetlicy szkolnej ustala dyrektor. Zwiększenie godzin pracy świetlicy przede wszystkim związane jest ze zwiększeniem etatu, co wiąże się z dodatkowymi kosztami.

Do Informacji nie wniesiono uwag.

b)  Projekt uchwały zmieniającej uchwałę Nr XLII.340.2017 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 grudnia 2017 r. w sprawie ustalenia wysokości stawek dotacji przedmiotowych dla samorządowego zakładu budżetowego na 2018 rok – przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski i Dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu Ł. Pachuła.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

c)  Projekt uchwały w sprawie ustalenia dopłaty do taryfowej grupy odbiorców usług w zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków – przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Radny J. Mazur zapytał ile procent posesji na terenie Gminy jest podłączonych do kanalizacji?

Zastępca Burmistrza W. Cybulski odpowiedział, że około 12-13% posesji jest skanalizowanych.

Radny B. Wawrzyczek stwierdził, że w tej uchwale mówimy tylko o dopłatach do tych posesji, które są podłączone do kanalizacji. Nie ma dopłaty do wywozu ścieków z posesji, które wywożone są beczkowozami. Ludzie Ci są ukarani za to, że nie są podłączeni do kanalizacji. Wywóz beczkowozem wynosi około 20 zł za m3.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

d)  Projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2019 rok – przedstawiła Kierownik M. Uchyła i Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Radny S. Świtała poruszył sprawę stosunkowo wysokiej stawki od pozostałych budynków, która dotyczy głównie budynków gospodarskich. Wiele takich budynków jest w sołectwach.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

e)  Projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Międzygminnemu Związkowi Komunikacyjnemu z siedzibą w Jastrzębiu – Zdroju na realizację zadań publicznych w zakresie lokalnego transportu zbiorowego – przedstawiła Sekretarz D. Kula.

Radny S. Świtała, zapytał, czy nie można byłoby wydłużyć trasy przejazdu linii autobusowej z Pawłowic do Pruchnej?

Zastępca Burmistrza W. Cybulski poinformował, że w tej sprawie toczą się rozmowy, aby ruszyła druga linia od Jarząbkowic w kierunku do Bąkowa Rychłuda i salonu Opel w Bąkowie.

Radny S. Balas poruszył sprawę niezadaszonego przystanku autobusowego w Bąkowie przy salonie Opel.

Zastępca Burmistrz W. Cybulski odpowiedział, że ten sam problem dotyczy przystanku przy szkole w Bąkowie i w Rychłudzie.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

Komisja wnioskuje o podjęcie działań w sprawach:

1)   uruchomienia linii autobusowej na trasie Pawłowice - Bąków;

2)   budowy przystanku autobusowego na przeciw istniejącego przystanku przy ul. 1 Maja w Zbytkowie (przy stacji paliw Orlen);

3)   zadaszenia istniejącego przystanku autobusowego przy Szkole Podstawowej w Bąkowie.

f)   Projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2018-2024 wraz z autopoprawką – przedstawiła Skarbnik M. Kłósko.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

g)  Projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2018 rok – przedstawiła Skarbnik M. Kłósko.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

h)  Informację o stanie realizacji inwestycji gminnych – przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Do Informacji nie wniesiono uwag.

i)   Informację o sposobie rozpatrzenia wniosków przedłożonych przez komisje Rady Miejskiej w III kwartale 2018 rok – przedstawił

Do Informacji nie wniesiono uwag.

 

ad. 4.

 

Informację o stanie realizacji inwestycji gminnych – przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Radny A. Kolczarek poruszył sprawę wejścia w teren prywatny przy okazji budowy ogrodzenia boiska w Pruchnej.

Radny A. Kolczarek zapytał o remont ulicy Szkolnej w Pruchnej, czy będzie tam przy okazji wykonana wymiana wodociągu?

Zastępca Burmistrza W. Cybulski odpowiedział, że mamy zaplanowane środki w kwocie 24 600,00 zł, w ramach których będzie zrealizowana dokumentacja na wymianę wodociągu.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 5.

 

Podsumowanie inwestycji w obiektach: oświatowych, kulturalnych i sportowych – przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 6.

 

Informacje wolne głosy i wnioski.

Radna M. Madziar poprosiła, aby zwrócić się do Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych w Cieszynie, który po wycince drzew w Pruchnej przy zatoczce przed plebanią, zostawili ogromny bałagan.

Radny S. Balas dziękuje za wykonanie barierki na Młynówce w Bąkowie.

 

ad. 7.

 

Przewodniczący Komisji J. Szast zakończył posiedzenie Komisji o godz. 18.00.

 

 

Na tym protokół zakończono.

 

Protokołowała: Elżbieta Król

 

 

 

Przewodniczący Komisji Budżetu

Jarosław Szast

 

Przewodnicząca Komisji Oświaty

Maria Krutyła

 

Przewodniczący Komisji Rolnictwa

Stanisław Balas