Protokół Nr 6.2019

wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury Komunalnej, Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Opieki Społecznej oraz Komisji Rolnictwa, Leśnictwa, Zasobów Naturalnych, Ochrony Środowiska, Porządku Publicznego i Ochrony Przeciwpożarowej

odbytego w dniu 28 stycznia 2019 r.

 

Obecni: wg załączonej listy obecności. Wspólne posiedzenie Komisji rozpoczęło się o godz. 16.00 w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego w Strumieniu

 

Porządek obrad:

1.    Otwarcie posiedzenia i stwierdzenie prawomocności obrad.

2.    Rozpatrzenie materiałów na IV sesję Rady Miejskiej w Strumieniu.

3.    Informacja o planowanych na 2019 r. modernizacjach i remontach dróg.

4.    Informacje wolne głosy i wnioski.

5.    Zakończenie.

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Posiedzenie Komisji otworzył Przewodniczący Rady Miejskiej – Czesław Greń. Przywitał członków komisji oraz stwierdził, że obrady są prawomocne, gdyż w posiedzeniu uczestniczy 10 członków Komisji Budżetu na 10 osobowy skład, 6 członków Komisji Oświaty na 7 osobowy skład Komisji i 7 członków Komisji Rolnictwa na 7 osobowy skład Komisji.

Przewodniczący Rady C. Greń przywitał również: Burmistrza Strumienia Annę Grygierek, Zastępcę Burmistrza Strumienia Włodzimierza Cybulskiego, Skarbnika Strumienia Marię Kłósko, Sekretarza Strumienia Danielę Kula oraz pracowników Urzędu Miejskiego i Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu. Przewodniczący Rady C. Greń przekazał prowadzenie Komisji Przewodniczącemu Komisji Budżetu Jarosławowi Szast.

 

ad. 2.

 

Rozpatrzono materiały na IV sesję Rady Miejskiej w Strumieniu zwołaną na dzień 28 stycznia br.:

a)  Projekt uchwały w sprawie ustalenia zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodkach wsparcia i mieszkaniach chronionych - przedstawiła pracownica socjalna MOPS w Strumieniu D. Kozieł.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

b)  Projekt uchwały w sprawie ustalenia sposobu sprawienia pogrzebu przez Gminę Strumień - przedstawiła pracownica socjalna MOPS w Strumieniu D. Kozieł.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

c)  Projekt uchwały w sprawie przyjęcia Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Strumień na lata 2019-2026 - przedstawiła pracownica socjalna MOPS w Strumieniu D. Kozieł.

Pani D. Kozieł poinformowała również o planowanym wprowadzeniu Karty Seniora w drugim półroczu bieżącego roku. Poinformowała, że wprowadzenie Ogólnopolskiej Karty w pierwszym roku to koszt dla gminy ok. 6 000,00 zł. Śląska Karta Seniora jest bez kosztowa, zniżki są przyznawane po okazaniu dowodu osobistego. W strategii jest zapis, że przygotowany zostanie taki projekt.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że do tematu tego wrócimy zostanie przygotowana analiza i warianty.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

d)  Projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Miastu Bielsko-Biała - przedstawiła Inspektor D. Sikora pracownik Referatu Organizacyjnego Urzędu Miejskiego w Strumieniu.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

e)  Projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Cieszyńskiemu - przedstawiła Inspektor D. Sikora pracownik Referatu Organizacyjnego Urzędu Miejskiego w Strumieniu.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

f)   Projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu wraz z autopoprawką (w podstawie prawnej dot. ustawy o finansach publicznych) - przedstawiła Skarbnik M. Kłósko.

Do projektu uchwały wraz z autopoprawką nie wniesiono uwag.

g)  Projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2019-2026 wraz z autopoprawką (w podstawie prawnej dot. ustawy o finansach publicznych) - przedstawiła Skarbnik M. Kłósko.

Do projektu uchwały wraz z autopoprawką nie wniesiono uwag.

h)  Projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2019 rok wraz z autopoprawką - przedstawiła Skarbnik M. Kłósko.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że w lutym bieżącego roku przedłożony zostanie również zakres remontu w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Bąkowie i zmiana budżetu z tym związana.

Do projektu uchwały wraz z autopoprawką nie wniesiono uwag.

i)   Projekt uchwały zmieniającej uchwałę Nr XIV.139.2015 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 21 grudnia 2015 r. w sprawie zasad przyznawania diet radnym za udział w posiedzeniach Rady Miejskiej, komisji, a także zwrotu kosztów podróży służbowych wraz z autopoprawką - przedstawił Przewodniczący Rady C. Greń.

Do projektu uchwały wraz z autopoprawką nie wniesiono uwag.

j)   Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Planów Pracy Komisji stałych i Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Strumieniu na 2019 rok - przedstawił Przewodniczący Rady C. Greń.

Radny B. Wawrzyczek zapytał o zawarcie w planie pracy Komisji punktu dot. analizy cen za gospodarowanie odpadami?

Zastępca Burmistrza Strumienia W. Cybulski odpowiedział, że taka analiza będzie możliwa po rozstrzygnięciu przetargu na gospodarowanie odpadami na terenie Gminy.

Do projektu uchwały wraz z autopoprawką nie wniesiono uwag.

k)  Informacjęnt. przyznanych dofinansowań do wymiany źródeł ciepła, utylizacji azbestu za rok 2018 oraz plan na 2019 rok - przedstawił Kierownik Referatu Ochrony Środowiska R. Mazgaj.

Kierownik R. Mazgaj poinformował, że ogólnie złożono 148 wniosków, 98 dofinansowano, 22 jest na liście rezerwowej. Na 2019 rok WFOŚiGW ogłosił nowe zasady. Brak jest możliwości otrzymania dotacji dla gmin z funduszu. Pozostałe wnioski z listy rezerwowej musiały by zostać dofinansowane w ramach pożyczki, którą zaciągnęłaby Gmina. Jest to związane z Programem Czyste Powietrze gdzie mieszkaniec sam wypełnia wniosek. Są uruchomione punkty konsultacyjne w Katowicach i Bielsku Białej. Są planowane spotkania w gminach, planowane jest też spotkanie w Strumieniu dla mieszkańców.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że gminy czekają z decyzjami o wysokości dofinansowania.

Skarbnik M. Kłósko wyjaśniła zasady umarzania. Poinformowała, że jak spłacimy 50% pożyczki wtedy możemy się starać o umorzenia, a środki te przeznaczyć należy na zadania ekologiczne.

Radna M. Madziar zwróciła uwagę na rygorystyczne obwarowania programu Czyste Powietrze.

Radny B. Wawrzyczek przedstawił informacje ze spotkania w Starostwie Powiatowym nt. opalania gazem, co też powoduje zagrożenie ekologiczne (zagrożenie związków siarki przy spalaniu gazem).

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że gminy sąsiednie dofinansowują ograniczenie niskiej emisji z budżetów własnych: Hażlach 2 000,00 zł, Skoczów 4 000,00 zł, Dębowiec 4 000,00 zł, Jasienica w zależności od źródeł ciepła 2 500,00 zł gaz, 2 000,00 zł węgiel.

Przewodniczący Rady C. Greń poprosił o upowszechnienie informacji o dofinansowaniach miedzy innymi w prasie lokalnej Nowej Formacji.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że zasadne byłoby zabezpieczenie środków na realizację dofinansowania na poziomie z roku poprzedniego dla 22 wniosków z listy rezerwowej. Gmina mogła by złożyć wniosek na pożyczkę na ten cel, a umorzenie w tym przypadku możliwe będzie w późniejszych latach, po spłacie 50% pożyczki. Jeżeli okaże się, że mieszkańcy nie będą mogli korzystać z Programu Czyste Powietrze wtedy na jesień można przedyskutować ten temat i wypracować regulamin dofinansowania na 2020 r.

Radna M. Madziar zwróciła uwagę, żeby mieszkańców poinformować o przyczynach ograniczenia dofinansowania w 2019 r. w stosunku do 2018 r.

Kierownik R. Mazgaj poinformował o nadpodaży surowców z segregacji odpadów, których nikt nie chce, co najprawdopodobniej spowoduje podwyżkę kosztów za odbiór odpadów segregowanych.

Burmistrz A. Grygierek prosiła o zaopiniowanie propozycji dofinansowania 22 wniosków z listy rezerwowej na zasadach, które obowiązywały w 2018 roku.

Przewodniczący Komisji J. Szast poddał pod głosowanie wniosek Komisji. Wniosek przyjęty został jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych).

Komisja wnioskuje o dofinasowanie w 2019 r. 22 wniosków z listy rezerwowej na poziomie dofinansowania z 2018 r.

Kierownik R. Mazgaj przedstawił również informację o dofinansowaniu usuwania azbestu. Zostało jeszcze 220 ton azbestu do usunięcia z 120 posesji. Dofinansowanie obejmuje utylizację. Obecnie dotacja wynosi 2 500,00 zł i pokrywa ok.70 % kosztów.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 3.

 

Informację o planowanych na 2019 r. modernizacjach i remontach dróg - przedstawiła Burmistrz A. Grygierek. Poinformowała o rozmowach o połączeniach autobusowych na trasie Pawłowice - Bąków. Planowano, że komunikacja będzie odbywać się przez ulicę Golasowicką w Bąkowie, ale gmina Pawłowice nie jest przychylna temu rozwiązaniu ze względu na brak zabudowy mieszkaniowej. Proponują by BUS-y jeździły ulicą Szeroką w Bąkowie, do ulicy Głównej. Trzeci wariant to propozycja przejazdu ulicą Szkolną w stronę OSP w Bąkowie. Jeżeli wybrano by wariant ulicy Szerokiej, to ulica ta będzie odtworzona po budowie kanalizacji w zakresie w jakim dotyczyć będą prace kanalizacyjne. Trzeba będzie zrobić dokumentację na remont pozostałej części tej drogi.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała również, że Powiatowy Zarząd Dróg Publicznych złożył wniosek o dofinansowanie 50% kosztów wkładu własnego do remontu drogi w Pruchnej (od przystanku do ulicy Stawowej). My proponujemy 25% dofinansowania z uwagi na duże własne zadania w zakresie dróg gminnych. Zwróciła uwagę, że ulica Stawowa w Pruchnej była zdewastowana przy okazji objazdów przy powodzi, a Powiat nie partycypował w tych kosztach.

Komisja wnioskuje o zaproszenie na następne posiedzenie komisji przedstawiciela Zarządu Dróg Powiatowych w Cieszynie w celu omówienia planowanego zakresu remontu dróg.

Przewodniczący Rady C. Greń zapytał, czy jest szansa o staranie się na dofinansowanie ulicy Oblaski w Drogomyślu ze środków zewnętrznych, żeby zrobić to zadanie szybciej i czy można to zadanie zapisać w Wieloletniej Prognozy Finansowej?

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że aby spiąć budżet to trzeba było skreślić inwestycje z Wieloletniej Prognozy Finansowej.

Przewodniczący Rady C. Greń zaznaczył, że jeszcze remont się nie skończy, a  już trzeba będzie na nowo remontować odcinek wyremontowany.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że teraz remontowana będzie ulica Szkolna w Pruchnej. Kiedy będziemy robić budżet na rok 2020 wtedy będziemy decydować o zadaniach na kolejne lata. W 2018 roku roku był złożony wniosek o dofinasowanie ulicy Oblaski w Drogomyślu i został odrzucony. Jeżeli będzie taka możliwość, to oczywiście wniosek zostanie znowu złożony. Poinformowała też, że oświetlenie dróg realizowane jest zarówno z Funduszu Sołeckiego jak i z budżetu gminy. Planowane jest zrealizowanie oświetlenia tam, gdzie jest już przygotowana dokumentacja techniczna, tj. ulica Cicha w Strumieniu, w Drogomyślu ulica Storczyków, w Zbytkowie ulica Wiązowa. Na oświetlenie ulic zostanie rezerwa 7 000,00 zł. Na wymianę oświetlenia na ledowe zostanie złożony wniosek o dofinasowanie.

Radny B. Wawrzyczek zapytał, czy priorytetem oświetlenia będą drogi powiatowe?

Burmistrz A. Grygierek potwierdziła, że nadal priorytetem będą skrzyżowania i drogi powiatowe jeżeli chodzi o oświetlenie.

Radny P. Starczynowski zapytał o planowany remont mostu na rzece Wiśle w Strumieniu?

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że będzie okazja porozmawiać na ten temat na spotkaniu z Powiatowym Zarządem Dróg Publicznych w Cieszynie.

Radna M. Madziar zapytała, czy jest projekt na odwodnienie ulicy Nowej w Pruchnej?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że sprawdzi tą sprawę.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 4.

 

Informacje wolne głosy i wnioski.

Burmistrz A. Grygierek poinformował, o planowanych w 2019 roku inwestycjach w poszczególnych sołectwach. Informacja ta znajdzie się również w gminnym informatorze.

Przewodniczący Komisji J. Szast prosił o wycięcie drzewa przy ulicy Solnej w Zabłociu (pierwsze drzewo jesion jest do wycięcia, a drugie do pielęgnacji).

Radny A. Kolczarek zwrócił uwagę na niebezpieczny złamany znak, który wystaje na skrzyżowaniu ulic: Myśliwskiej, Stawowej i Sarniej w Pruchnej.

Radna M. Staniek zgłosiła, że przy wjeździe z parkingu przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Bąkowie rośnie duża akacja, która utrudnia widoczność i powinna zostać wycięta.

Radny P. Starczynowski poprosił o podjęcie działań w sprawie poprawy widoczności na skrzyżowaniu ulic: 1 Maja i Powstańców Śląskich w Strumieniu.

Przewodniczący Komisji S. Balas poprosił, aby na stronie internetowej zamieścić informację Krajowej Izby Kominiarskiej.

Przewodniczący Rady C. Greń zgłosił, aby wyprostować przewrócony znak „przejście dla pieszych” przy wyjeździe z ulicy Oblaski na ulicę Modrzewiową w Drogomyślu.

Przewodniczący Rady C. Greń zwrócił uwagę, że dużo było krytycznych głosów odnośnie odśnieżania.

Radny B. Wawrzyczek poinformował, ze wziął udział w spotkaniu z przedstawicielem Państwowej Straży Pożarnej w Cieszynie na temat czadu i bezpieczeństwa przeciwpożarowego.

Przewodniczący Rady C. Greń poinformował o planowanym szkoleniu radnych, które prowadzić będzie z Dyrektor Wydziału Nadzoru Prawnego Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach pan Krzysztof Nowak. Propozycja terminu szkolenia to 2 marca br. godz. 10.00 w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego w Strumieniu.

 

ad. 5.

 

Przewodniczący Komisji J. Szast zakończył posiedzenie Komisji o godz. 19.30.

 

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

Protokołowała: Danuta Sikora

 

 

Przewodniczący Komisji Budżetu

Jarosław Szast

 

Przewodnicząca Komisji Oświaty

Maria Krutyła

 

Przewodniczący Komisji Rolnictwa

Stanisław Balas