Protokół Nr 7.2019

wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury Komunalnej, Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Opieki Społecznej oraz Komisji Rolnictwa, Leśnictwa, Zasobów Naturalnych, Ochrony Środowiska, Porządku Publicznego i Ochrony Przeciwpożarowej

odbytego w dniu 26 lutego 2019 r.

 

Obecni: wg załączonej listy obecności. Wspólne posiedzenie Komisji rozpoczęło się o godz. 15.30 w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego w Strumieniu

 

Porządek obrad:

1.    Otwarcie posiedzenia i stwierdzenie prawomocności obrad.

2.    InformacjaKomendanta Komisariatu Policji w Strumieniu o stanie bezpieczeństwa publicznego na terenie gminy Strumień.

3.    InformacjaKomendanta Miejsko-Gminnego ZOSP RP w Strumieniu dotycząca ochrony przeciwpożarowej za rok 2018.

4.    Rozpatrzenie materiałów na V sesję Rady Miejskiej w Strumieniu.

5.    Informacja o planowanych na 2019 r. inwestycjach w gospodarce ściekowej i oczyszczalni ścieków.

6.    Informacja o stanie prac, zmiany organizacji ruchu na Rynku w Strumieniu.

7.    Informacje wolne głosy i wnioski.

8.    Zakończenie.

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Posiedzenie Komisji otworzył Przewodniczący Rady Miejskiej – Czesław Greń. Przywitał członków komisji oraz stwierdził, że obrady są prawomocne, gdyż w posiedzeniu uczestniczy 10 członków Komisji Budżetu na 10 osobowy skład, 6 członków Komisji Oświaty na 7 osobowy skład Komisji i 7 członków Komisji Rolnictwa na 7 osobowy skład Komisji.

Przewodniczący Rady C. Greń przywitał również: Burmistrza Strumienia Annę Grygierek, Zastępcę Burmistrza Strumienia Włodzimierza Cybulskiego, Skarbnika Strumienia Marię Kłósko, Sekretarza Strumienia Danielę Kula oraz pracowników Urzędu Miejskiego i Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu, Komendanta Komisariatu Policji w Strumieniu podinspektora Michała Botorka, Komendanta Miejsko-Gminnego Związku OSP RP w Strumieniu Ireneusza Nowaka, nowo wybranego radnego elekta Ireneusza Dudę, przedstawicieli prasy lokalnej: „Nowej Formacji” i „Głosu Ziemi Cieszyńskiej” oraz mieszkańców Gminy. Przewodniczący Rady C. Greń przekazał prowadzenie Komisji przewodniczącym poszczególnych Komisji.

 

ad. 2.

 

Na prośbę Przewodniczego Komisji Rolnictwa S. Balasa - Informację Komendanta Komisariatu Policji w Strumieniu o stanie bezpieczeństwa publicznego na terenie gminy Strumień – przedstawił Komendant Komisariatu Policji w Strumieniu podinspektor Michał Botorek.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 3.

 

Na prośbę Przewodniczego Komisji Rolnictwa S. Balasa - Informację Komendanta Miejsko-Gminnego Związku OSP RP w Strumieniu dotyczącą ochrony przeciwpożarowej za rok 2018 – przedstawił Komendant Miejsko-Gminny Związku OSP RP w Strumieniu Ireneusz Nowak.

Radna M. Madziar zapytała ile było przypadków podpalenia się sadzy w kominie?

Komendant I. Nowak odpowiedział, że w ostatnim czasie w Pruchnej takiego zdarzenia nie było. Ale w każdej z pozostałych miejscowości były już takie przypadki.

Radny B. Wawrzyczek poprosił, aby podać numery telefonów do kominiarzy, aby mieszkańcy mieli możliwość kontaktu. W Informatorze podany jest jeden numer stacjonarny, który przeważnie nie odpowiada.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że informacja o numerach kontaktowe do kominiarzy zostanie podana.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 4.

 

Rozpatrzono materiały na V sesję Rady Miejskiej w Strumieniu zwołaną na dzień 27 lutego br.:

a)  Na prośbę Przewodniczącej Komisji Oświaty M. Krutyły - Informację o średnich wynagrodzeniach nauczycieli za 2018 rok – przedstawiła Kierownik Brygida Biegun.

Przewodnicząca Komisji M. Krutyła zapytała czy w 2019 r. planowane są podwyżki wynagrodzeń dla nauczycieli?

Kierownik B. Biegun odpowiedziała, że podwyżki są przewidywane.

Przewodniczący Komisji S. Balas zapytał, czy nauczyciele planują jakąś akcję protestacyjną?

Kierownik B. Biegun wyjaśniła, że po wystąpieniu Związku Nauczycielstwa Polskiego do dyrektorów szkół – wszystkie szkoły z terenu naszej Gminy przystąpiły do sporu zbiorowego. Niewykluczone jest, że może dojść do strajku.

Informacja została przyjęta.

b)  Na prośbę Przewodniczącej Komisji Oświaty M. Krutyły - projekt uchwały w sprawie określenia zasad zwrotu wydatków w zakresie dożywiania dla osób objętych wieloletnim rządowym programem „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023 – przedstawiła Kierownik MOPS Mariola Florek.

Radny S. Świtała zapytał o sprawę wypłaty zasiłków celowych na zakup żywności? Zawsze ten temat budzi kontrowersje, że pieniądze mogą być wydatkowane niezgodnie z przeznaczeniem.

Kierownik M. Florek odpowiedziała, że jeżeli zachodzi podejrzenie, że dochodzi do niezgodnego z przeznaczeniem wydatkowania środków, wtedy zasiłek wypłacany jest „w naturze”.

Przewodnicząca Komisji Oświaty M. Krutyła zapytała ile obiadów jest finansowanych w ramach Programu dla osób dorosłych?

Kierownik M. Florek odpowiedziała, że jutro na sesji przedstawi te dane.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

c)  Na prośbę Przewodniczącego Komisji Rolnictwa S. Balasa - Informację o realizacji „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Strumień w 2018 rok” – przedstawił Kierownik Robert Mazgaj.

Przewodniczący Komisji Budżetu J. Szast zapytał, czy koty wolnożyjące nadal się rozmnażają? Czy staramy się zapobiegać temu problemowi.

Kierownik R. Mazgaj odpowiedział, że koty te zostały wysterylizowane, a koszty zabiegu pokryte zostały z budżetu Gminy.

Radny S. Świtała, czy sprawdzane są warunki w jakich żyją zwierzęta domowe?

Kierownik R. Mazgaj odpowiedział, że jeżeli jest takie zgłoszenie wtedy Urząd razem z lekarzem weterynarii przeprowadza taką kontrolę.

Informacja została przyjęta.

d)  Na prośbę Przewodniczącego Komisji Rolnictwa S. Balasa - projekt uchwały w sprawie określenia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Strumień w 2019 roku” – przedstawił Kierownik R. Mazgaj.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

e)  Na prośbę Przewodniczącego Komisji Budżetu J. Szasta - projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2019 rok wraz z autopoprawką – przedstawiła Skarbnik M. Kłósko.

Radny S. Świtała zapytał o środki zabezpieczone w budżecie na remonty w szkołach?

Burmistrz A. Grygierek szczegółowo wyjaśniła, co w poszczególnych szkołach będzie remontowane.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

f)   Na prośbę Przewodniczącego Komisji Budżetu J. Szasta - projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2019-2026 wraz z autopoprawką – przedstawiła Skarbnik M. Kłósko.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

g)  Na prośbę Przewodniczącego Komisji Budżetu J. Szasta - projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowej pożyczki na finansowanie inwestycji objętych Programem Ograniczenia Niskiej Emisji dla Gminy Strumień - Etap II - rok 2019 – przedstawiła Skarbnik M. Kłósko.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

h)  Projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia składu osobowego stałych komisji Rady Miejskiej – przedstawił Przewodniczący Rady C. Greń.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

 

ad. 5.

 

Na prośbę Przewodniczącego Komisji Budżetu J. Szasta- Informację o planowanych na 2019 r. inwestycjach w gospodarce ściekowej i oczyszczalni ścieków – przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 6.

 

Na prośbę Przewodniczącego Komisji Budżetu J. Szasta- Informację o stanie prac, zmiany organizacji ruchu na Rynku w Strumieniu – przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Dodatkowych wyjaśnień do Informacji udzieliła Burmistrz A. Grygierek.

Radny B. Wawrzyczek stwierdził, że sprawa koncepcji zmiany organizacji ruchu na Rynku trwa już bardzo długo. Już w latach dziewięćdziesiątych XX wieku rozpoczęto prace związane ze zmianą organizacji ruchu na Rynku. Sprawę parkowania samochodów na Rynku trzeba uporządkować, ponieważ jest duże zagrożenie wypadkowe na Rynku, samochody są parkowane w różny dziwny sposób.

Przewodnicząca Komisji M. Krutyła dodała, że ważne jest aby na Rynku ustawiono parkomaty, aby była większa rotacja samochodów na parkingu.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że najpierw musi zostać zatwierdzona zmiana organizacji ruchu na Rynku, a dopiero potem będziemy decydować o płatnych parkingach.

Radny B. Wawrzyczek zwrócił uwagę, aby egzekwować przepisy ruchu na Rynku w Strumieniu oraz przyległych ulicach.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 7.

 

Informacje wolne głosy i wnioski.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że w Stowarzyszeniu Rozwoju i Współpracy Regionalnej „Olza” w Cieszynie w odbyło się spotkanie wójtów i burmistrzów oraz Starostwa Powiatowego w Cieszynie w sprawie transportu publicznego w nowym roku szkolnym w z udziałem Starostwa.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że złożyliśmy wniosek na modernizację oświetlenia ulicznego w Gminie na kwotę 467 000,00 zł. Dofinansowanie będzie wynosić 85%. Poinformowała o szczegółach wniosku.

Radny A. Gawron zapytał o wniosek mieszkańców ulicy Zielonej w Strumieniu o modernizację tej ulicy wraz z odwodnienie? Czy wniosek ten będzie realizowany w bieżącym roku?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że w budżecie Gminy na 2019 rok nie ma zaplanowanych środków na to zadanie. W 2019 rok modernizowana będzie ulica Nowa w Strumieniu.

Radna M. Krutyła zapytała czy będziemy zamieniać użytkowanie wieczyste w prawo własności?

Zastępca Burmistrza W. Cybulski wyjaśnił, że od 01.01.2019 r. użytkowanie wieczyste z mocy prawa zostało zamienione w prawo własności. Sprawa ta dotyczy tylko nieruchomości mieszkaniowych. Mamy ponad 200 takich przypadków. Na stronie Gminy są szczegółowe informacje dotyczące postępowania w tej sprawie, również w Referacie Gospodarowania Nieruchomościami i Planowania Przestrzennego można uzyskać szczegółowe informacje na ten temat.

Przewodniczący C. Greń przedstawił pisma:

1)   Burmistrza Strumienia o delegowanie przedstawicieli Rady Miejskiej jako obserwatorów egzaminów ósmoklasisty i gimnazjalnego;

2)   Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Bąkowie w sprawie zagwarantowania środków na planowany projekt w ramach współpracy transgranicznej pn. „RoboKod na pograniczu” w kwocie 108 tysięcy złotych. Kwota dofinansowania 85% z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, 10% z budżetu Gminy i 5% z budżetu państwa.

Komisje ustaliły, że w sprawie delegowanie przedstawicieli Rady Miejskiej jako obserwatorów egzaminów ósmoklasisty i gimnazjalnego, jutro na sesji radni podają w jakich szkołach i jakich egzaminach będą uczestniczyć.

Wiceprzewodniczący K. Jaworski poprosił o wyjaśnienie sprawy, kogo dotyczyć będą opłaty retencyjne? Radni otrzymali informacje na ten temat.

Zastępca Burmistrza W. Cybulski odpowiedział, że opłata ta dotyczy przede wszystkim przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą. Nieruchomość musi mieć utwardzoną powierzchnię powyżej 35 arów i wtedy będą naliczane opłaty.

Radny P. Starczynowski poprosił o załatanie pozimowych „dziur” w drogach na ulicach Łuczkiewicza i Brodeckiego w Strumieniu.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że jeżeli tylko aura na to pozwoli to „dziury” we wszystkich drogach na terenie Gminy będą naprawiane.

Mieszkanka poprosiła o udzielenie jakiejkolwiek informacji, na temat w jakim kierunku idzie zmiana organizacji ruchu na Rynku w Strumieniu? Czy na Rynku w Strumieniu ruch samochodów będzie zachowany, czy będzie całkowicie wyłączony?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że ruch samochodów na Rynku w Strumieniu będzie zachowany. Nigdy nie planowaliśmy całkowitego wyłączenia ruchu.

 

ad. 8.

 

Przewodniczący Komisji J. Szast zakończył posiedzenie Komisji o godz. 19.30.

 

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

Protokołowała: Elżbieta Król

 

 

Przewodniczący Komisji Budżetu

Jarosław Szast

 

Przewodnicząca Komisji Oświaty

Maria Krutyła

 

Przewodniczący Komisji Rolnictwa

Stanisław Balas