Protokół Nr 8.2019

wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury Komunalnej, Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Opieki Społecznej oraz Komisji Rolnictwa, Leśnictwa, Zasobów Naturalnych, Ochrony Środowiska, Porządku Publicznego i Ochrony Przeciwpożarowej

odbytego w dniu 25 marca 2019 r.

 

Obecni: wg załączonej listy obecności. Wspólne posiedzenie Komisji rozpoczęło się o godz. 15.30 w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego w Strumieniu

 

Porządek obrad:

1.    Otwarcie posiedzenia i stwierdzenie prawomocności obrad.

2.    Spotkaniez przedstawicielami Starostwa Powiatowego w Cieszynie nt. stanu dróg powiatowych na terenie gminy Strumień oraz planowanych remontów i modernizacji.

3.    Sprawozdaniez działalności Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury za rok 2018 wraz z informacją o planach na 2019 r.

4.    Sprawozdaniez działalności Hali Sportowej w Strumieniu za 2018 rok wraz z informacji o planach na rok 2019 (spotkanie Komisji z Kierownikiem HaliSportowej).

5.    Rozpatrzeniemateriałów na VI sesję Rady Miejskiej w Strumieniu.

6.    Informacjao stanie i kosztach oświetlenia ulicznego w Gminie.

7.    Informacjao planowanych na 2019 r. zadaniach inwestycyjnych w zakresie oświetlenia ulicznego, wnioskach mieszkańców i Rad Sołeckich.

8.    Informacje wolne głosy i wnioski.

9.    Zakończenie.

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Posiedzenie Komisji otworzył Przewodniczący Rady Miejskiej – Czesław Greń. Przywitał członków komisji oraz stwierdził, że obrady są prawomocne, gdyż w posiedzeniu uczestniczy 10 członków Komisji Budżetu na 11 osobowy skład, 5 członków Komisji Oświaty na 7 osobowy skład Komisji i 6 członków Komisji Rolnictwa na 8 osobowy skład Komisji.

Przewodniczący Rady C. Greń przywitał również: Burmistrza Strumienia Annę Grygierek, Skarbnika Strumienia Marię Kłósko, Sekretarza Strumienia Danielę Kula, Zastępcę Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych w Cieszynie Ryszarda Krzywonia i członka Zarządu Powiatu Cieszyńskiego Stanisława Malinę, Dyrektora Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu Łukasza Pachułę, Dyrektora Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury Bogusława Żydka, Kierownika Hali Sportowej w Strumieniu Januszę Krzyżanowską oraz pracowników Urzędu Miejskiego, przedstawicieli prasy lokalnej: „Nowej Formacji” oraz mieszkańców Gminy.

 

ad. 2.

 

Spotkaniez przedstawicielami Starostwa Powiatowego w Cieszynie nt. stanu dróg powiatowych na terenie gminy Strumień oraz planowanych remontów i modernizacji.

Pan S. Malina poinformował, że w gminie Strumień w 2019 r. będzie realizowane zadanie inwestycyjne pn. rozbudowa drogi powiatowej ul. Główna w Pruchnej ok. 290 mb do ulicy Stawowej I etap (złożony wniosek o dofinansowanie do PROW). Szczegółowo przedstawił zakres prac. Poinformował też, że w gminach gdzie realizowane będą zadania inwestycyjne – nie będą wykonywane nakładki asfaltowe, o czym wcześniej poinformowaliśmy gminy na piśmie.

Podziękował za współpracę z gminą Strumień w minionej kadencji.

Pan S. Malina poinformował, że w ubiegłym tygodniu odbyło się spotkanie w sprawie planów związanych z budową drugiego mostu, który położony będzie równolegle do istniejącego, zabytkowego mostu na rzece Wiśle w Strumieniu. Wyraził słowa nadziei, że to zadanie projektowe uda się zrealizować do końca aktualnej kadencji.

Przewodniczący C. Greń poruszył sprawę rozjeżdżania drogi powiatowej Chybie – Drogomyśl przez ciężki ruch samochodowy. Jeżeli ruch ciężkich samochodów nie zostanie odblokowany w stronę Strumienia, albo w stronę Jasienicy będzie problem. Mieszkańcy Drogomyśla są już bardzo zmęczeni tą sytuacją. Nadzieją w tej sprawie jest budowa nowego mostu w Strumieniu.

Pan S. Malina poinformował, że budowa nowego mostu to koszt ok. 30 milionów złotych.

Przewodnicząca Komisji M. Krutyła poruszyła sprawę rezygnacji z wykonania nakładki asfaltowej na ulicy Pawłowickiej w Strumieniu?

Pan S. Malina odpowiedział, że o takiej sytuacji decydują tylko i wyłączni względy finansowe.

Radna M. Madziar zapytała czy rozstrzygnięte są przetargi na drogi?

Pan S. Malina odpowiedział, że pierwsze przetargi rozstrzygane są w marcu, a następne w październiku.

Przewodniczący Komisji S. Balas zapytał, czy ulica Główna w Bąkowie jest skończona? Czy będzie robiona druga strona tej ulicy? Zapytał też co z remontem chodnika?

Zastępca Dyrektora R. Krzywoń wyjaśnił, że o wszystkich tych sprawach decydują tylko i wyłącznie sprawy finansowe. W sprawę remontów chodników powinna włączyć się Gmina, która budowała te chodniki.

Burmistrz A. Grygierek poprosiła, aby Powiat rozeznał koszty naprawy chodników, wtedy będziemy starali się wspólnie to realizować. W najbliższym czasie Powiat podsumuje jak rozwiązać sprawę chodnika w Bąkowie.

Przewodniczący Komisji J. Szast zapytał o projekt modernizacji drogi powiatowej ulicy Bielskiej w Zabłociu na odcinku od OSP w Zabłociu do mostu w Strumieniu?

Pan S. Malina odpowiedział, że zadanie to jest zaplanowane w budżecie Powiatu na 2019 rok – na kwotę 50 tysięcy złotych?

Radny A. Gawron zapytał o remont ulicy Ks. Londzina w Strumieniu?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że droga ta nadaje się do złożenia wniosku o pozyskanie środków, ponieważ łączy się z drogą wyższego rzędu.

Zastępca Dyrektora R. Krzywoń wyjaśnił, że drogi położone na terenie miasta Strumienia są przekazane na mocy porozumienia do zarządzania przez gminę Strumień.

Przewodnicząca Komisji M. Krutyła dodała, że również ulica Pawłowicka w Strumieniu łączy się z drogą wyższego rzędu.

Zastępca Dyrektora R. Krzywoń zaproponował, że najlepszym rozwiązaniem byłoby zorganizowanie spotkania, na który zastanowiliśmy się skąd wziąć środki na ten cel.

Radny B. Wawrzyczek stwierdził, że mamy początek kadencji i w tej chwili możemy rozplanować pewne zadania na okres całej kadencji.

Burmistrz A. Grygierek poprosiła, aby gmina Strumień miała możliwość wglądu do projektu remontu ulicy Bielskiej w Zabłociu, na etapie projektowania tego zadania.

Przewodniczący Rady C. Greń poruszył sprawę remontu drogi – ulicy Głównej w Pruchnej, zalewanej podczas większych opadów deszczu. Wylewa woda z cieku Knajka, który jest niedrożny. Dalej woda wpływa do kanału ulgi, który też jest niedrożny. Gdyby Knajka była drożna problem byłby dużo mniejszy. Dlatego należałoby najpierw zadbać o generalny remont cieku Knajka, a potem dopiero wykonać remont i podwyższenie drogi. Powinniśmy podjąć wspólne działania w sprawie remontu cieku Knajka.

Radna M. Madziar zapytała, czy będą czyszczone chodniki i korytka przy chodnikach przy drogach powiatowych.

Zastępca Dyrektora R. Krzywoń wyjaśnił, że prace te są wykonywane sukcesywnie. Miejscowości muszą poczekać na swoją kolejkę.

Na tym dyskusję zakończono. Przewodniczący Rady C. Greń podziękował przedstawicielom Powiatu Cieszyńskiego za udział we wspólnym posiedzeniu Komisji.

 

ad. 3.

 

Na prośbę Przewodniczej Komisji Oświaty M. Krutyły - Sprawozdaniez działalności Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury za rok 2018 wraz z informacją o planach na 2019 r. – przedstawił Dyrektor MGOK B. Żydek.

Dyrektor B. Żydek przedstawił sprawę zakupu samochodu dla potrzeb MGOK w Strumieniu: rozeznał sprawę lizingu samochód wartości 100 000,00 zł, na okres na 5 lat – rata miesięczna wynosi 1 170,00 zł.

Przewodniczący Komisji J. Szast zapytał o remont Sali w Chacie nad Zalewem. Na Sali jedna z ścian jest bardzo zniszczona prawdopodobnie przez wilgoć.

Dyrektor B. Żydek wyjaśnił, że temat ten jest w trakcie załatwiania. Obawialiśmy się, że jest to pęknięta rura w ścianie, jednak okazuje się, że to prawdopodobnie skroplona para z ogrzewania.

Przewodniczący Komisji J. Szast stwierdził, że roczny koszt lizingu wynosiłby ok. 22 000,00 zł. Zapytał ile wnosiłyby pozostałe roczne koszty utrzymania samochodu?

Dyrektor B. Żydek odpowiedział, że jeżeli będziemy myśleli o nabyciu samochodu w formie lizingu, wtedy zwróci się do Dyrektora ZGKiM, który jest fachowcem w tym temacie, aby pomógł w rozeznaniu tego typu kosztów.

Radny B. Wawrzyczek zapytał, czy w MGOK jest wystarczająca ilość etatów do zapewnienia realizacji obszernych zakresów działania.

Dyrektor B. Żydek wyjaśnił, że pracownicy MGOK radzą sobie ze swoimi zadaniami.

Sprawozdanie zostało przyjęte.

 

ad. 4.

 

Na prośbę Przewodniczej Komisji Oświaty M. Krutyły - Sprawozdaniez działalności Hali Sportowej w Strumieniu za 2018 rok wraz z informacji o planach na rok 2019 – przedstawiła Kierownik Hali Sportowej J. Krzyżanowska.

Radny S. Świtała zapytał, czy dzieci spoza Strumienia korzystają z zajęć na Hali sportowej podczas ferii i wakacji?

Kierownik J. Krzyżanowska odpowiedziała, że na półkolonie organizowane na Hali sportowej dojeżdżają dzieci z wszystkich sołectw, oprócz Pruchnej.

Burmistrz A. Grygierek stwierdziła, że ubolewa nad tym, że sale gimnastyczne w szkołach podczas ferii i wakacji są zamknięte. Aby organizować coś w sołectwach będziemy oczekiwać współpracy ze strony szkół.

Sprawozdanie zostało przyjęte.

 

ad. 5.

 

Rozpatrzono materiały na VI sesję Rady Miejskiej w Strumieniu zwołaną na dzień 27 marca br.:

a)  Na prośbę Przewodniczej Komisji Oświaty M. Krutyły - projekt uchwały w sprawie określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli szkół i przedszkoli prowadzonych przez Gminę Strumień – przedstawiła Kierownik Brygida Biegun.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

a)  Na prośbę Przewodniczej Komisji Oświaty M. Krutyły - projekt uchwały w sprawieokreślenia wysokości opłat za korzystaniez wychowania przedszkolnego w przedszkolach prowadzonych przez Gminę Strumień – przedstawiła Kierownik B. Biegun.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

b)  Na prośbę Przewodniczej Komisji Oświaty M. Krutyły - projekt uchwały w sprawie planu dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli na rok 2019 – przedstawiła Kierownik B. Biegun.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

c)  Na prośbę Przewodniczej Komisji Oświaty M. Krutyły - projekt uchwały w sprawie zmiany aktu założycielskiego Zespołu Szkół w Drogomyślu – przedstawiła Kierownik B. Biegun.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

d)  Na prośbę Przewodniczej Komisji Oświaty M. Krutyły - projekt uchwały w sprawie zmiany aktu założycielskiego Zespołu Szkół w Pruchnej – przedstawiła Kierownik B. Biegun.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

e)  Na prośbę Przewodniczej Komisji Oświaty M. Krutyły - projekt uchwały w sprawie zawarcia porozumienia dotyczącego zasad finansowania opieki zapewnianej w Żłobkach Miejskich w Cieszynie – przedstawiła Kierownik B. Biegun.

Przewodniczący Rady C. Greń przypomniał, że uchwała została przygotowana na wniosek Komisji Rady Miejskiej w Strumieniu.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

f)   Na prośbę Przewodniczącego Komisji Budżetu J. Szasta - projekt uchwały zmieniającej uchwałę Nr III.18.2018 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie ustalenia wysokości stawek dotacji przedmiotowych dla samorządowego zakładu budżetowego na 2019 rok – przedstawił Dyrektor ZGKiM Ł. Pachuła.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

g)  Na prośbę Przewodniczej Komisji Oświaty M. Krutyły - raport z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii za rok 2018 – przedstawiła Inspektor E. Król.

Przewodniczący Rady C. Greń zapytał o niewykorzystaną kwotę środków Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii?

Inspektor E. Król odpowiedziała, że Parafialny Oddział Akacji Katolickiej w Drogomyślu nie wykorzystał środków w kwocie 3 500,00 zł przeznaczonych na wyjazd dla dzieci i młodzieży.

Radny A. Gawron poprosił o uzupełnienie danych o liczbę osób korzystających z porad psychologicznych i prawnych?

Inspektor E. Król uzupełniła, że z porad psychologicznych skorzystało 30 osób, a z porad prawnych 63 osoby.

Do Raportu nie wniesiono uwag.

h)  Na prośbę Przewodniczej Komisji Oświaty M. Krutyły - projekt uchwały w sprawie zmiany Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2019 – przedstawiła Inspektor E. Król.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

i)   Na prośbę Przewodniczej Komisji Oświaty M. Krutyły - projekt uchwały w sprawie zmiany Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2019 – przedstawiła Inspektor E. Król.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

j)   Na prośbę Przewodniczącego Komisji Budżetu J. Szasta - projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2019-2026 – przedstawiła Skarbnik M. Kłósko.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

k)  Na prośbę Przewodniczącego Komisji Budżetu J. Szasta - projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2019 rok – przedstawiły Skarbnik M. Kłósko i Burmistrz A. Grygierek.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

l)   Na prośbę Przewodniczącego Komisji Rolnictwa S. Balasa - projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Państwowemu Gospodarstwu Wodnemu Wody Polskie Zarządowi Zlewni w Katowicach w celu wykonania prac utrzymaniowych na cieku Hynek w 2019 roku – przedstawił Kierownik R. Mazgaj.

Przewodniczący Komisji S. Balas zaproponował, aby na posiedzenie Komisji zaprosić przedstawiciela Wód Polskich w celu omówienia problemów z ciekiem Knajka.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że zaprosimy przedstawiciela Wód Polskich na posiedzenie Komisji.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

m)   Na prośbę Przewodniczącego Komisji Rolnictwa S. Balasa - Informację dotycząca utrzymania czystości i porządku oraz gospodarowania odpadami w gminie Strumień – przedstawił Kierownik R. Mazgaj.

Radny A. Gawron poruszył temat śmieci składowanych przy ul. Pszczyńskiej w Strumieniu, są to odpady budowlane wywiezione na teren prywatny.

Burmistrz A. Grygierek stwierdziła, że jest to duży problem kiedy na tereny prywatne wywożone są śmieci i powstają „dzikie wysypiska”. W takim przypadku występujemy do właściciela gruntu o posprzątanie śmieci.

Do Informacji nie wniesiono uwag.

n)  Na prośbę Przewodniczej Komisji Oświaty M. Krutyły - Sprawozdanie z realizacji Programu współpracy z organizacjami pozarządowymi za rok 2018 – przedstawiła Inspektor D. Sikora.

Inspektor D. Sikora wyjaśniła też sprawę aplikowania o środki ze Starostwa Powiatowego na organizację imprez kulturalnych na terenie gmin Powiatu Cieszyńskiego. Temat ten poruszył radny powiatowy Mirosław Staniek na poprzedniej sesji Rady. Na posiedzeniu Komisji Oświaty Rady Powiatu Cieszyńskiego uzyskał informację, że na terenie gmin Chybie i Strumień nie odbywały się imprezy kulturalne finansowane przez Powiat Cieszyński, ponieważ gminy nie aplikują o środki. Gminy nie mogą aplikować o te środki, mogą o nie występować organizacje pozarządowe, które robią to, jednak nie wszystkie uzyskują dofinansowanie.

Do Sprawozdania nie wniesiono uwag.

o)  Informację o sposobie rozpatrzenia wniosków przedłożonych przez komisje Rady Miejskiej w IV kwartale 2018 roku – przedstawił Przewodniczący Rady C. Greń.

Do Informacji nie wniesiono uwag.

 

ad. 6.

 

Na prośbę Przewodniczącego Komisji Budżetu J. Szasta-Informacjęo stanie i kosztach oświetlenia ulicznego w Gminie – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 7.

 

Na prośbę Przewodniczącego Komisji Budżetu J. Szasta- Informacjęo planowanych na 2019 r. zadaniach inwestycyjnych w zakresie oświetlenia ulicznego, wnioskach mieszkańców i Rad Sołeckich - przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 8.

 

Informacje wolne głosy i wnioski.

Radny J. Mazur zapytał jak przedstawia się sprawa akacji protestacyjnej w szkołach.

Kierownik B. Biegun wyjaśniła, że w placówkach oświatowych na terenie Gminy przeprowadzono referendum w sprawie przystąpienia do akcji protestacyjnej nauczycieli, którego wynik jest pozytywny. Wszystkie placówki oświatowe z terenu Gminy przystępują do akcji protestacyjnej.

Burmistrz A. Grygierek przedstawiła informacje nt.:

1)   kryteriów pozyskania środków zewnętrznych na drogi powiatowe;

2)   spotkania w Starostwie Powiatowym, które odbędzie się 28.03.2019 r. w sprawie inicjatywy sołeckiej.

Przewodniczący Komisji S. Balas poruszył sprawy:

1)   aby dołożyć kursy busów, ponieważ jest ich za mało;

2)   wykonania tablicy ogłoszeniowej przy Szkole w Bąkowie.

Radny A. Kolczarek poprosił, aby informację nt. płatności za śmieci umieścić dodatkowo w „Nowej Formacji”.

 

ad. 9.

 

Przewodniczący Komisji J. Szast zakończył posiedzenie Komisji o godz. 21.00.

 

 

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

Protokołowała: Elżbieta Król

 

 

Przewodniczący Komisji Budżetu

Jarosław Szast

 

Przewodnicząca Komisji Oświaty

Maria Krutyła

 

Przewodniczący Komisji Rolnictwa

Stanisław Balas