Protokół Nr 9.2019

wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury Komunalnej, Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Opieki Społecznej oraz Komisji Rolnictwa, Leśnictwa, Zasobów Naturalnych, Ochrony Środowiska, Porządku Publicznego i Ochrony Przeciwpożarowej

odbytego w dniu 29 kwietnia 2019 r.

 

Obecni: wg załączonej listy obecności. Wspólne posiedzenie Komisji rozpoczęło się o godz. 15.30 w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego w Strumieniu

 

Porządek obrad:

1.    Otwarcie posiedzenia i stwierdzenie prawomocności obrad.

2.    Informacjao udzielonych dotacjach dla jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych w 2018 roku.

3.    InformacjaZGKiM w Strumieniu o stanie przygotowania do sezonu: basenu kąpielowego, kortów i boiska do squasha.

4.    Rozpatrzeniemateriałów na VII sesję Rady Miejskiej w Strumieniu.

5.    Informacjao wykonaniu budżetu gminy Strumień za I kwartał 2019 roku.

6.    Informacjao wykonaniu inwestycji gminnych za rok 2018.

7.    Informacje, wolne głosyi wnioski.

8.    Zakończenie.

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Posiedzenie Komisji otworzył i Przewodniczący Rady Miejskiej – Czesław Greń. Przywitał członków komisji oraz stwierdził, że obrady są prawomocne, gdyż w posiedzeniu uczestniczy 10 członków Komisji Budżetu na 11 osobowy skład, 6 członków Komisji Oświaty na 7 osobowy skład Komisji i 6 członków Komisji Rolnictwa na 8 osobowy skład Komisji.

Przewodniczący Rady C. Greń przywitał również: Burmistrza Strumienia Annę Grygierek, Zastępcę Burmistrza Strumienia Włodzimierza Cybulskiego, Skarbnika Strumienia Marię Kłósko, Sekretarza Strumienia Danielę Kula, Kierownika Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej Mariolę Florek, pracownika Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu Katarzynę Wyleżuch, pracowników Urzędu Miejskiego, przedstawicieli prasy lokalnej: „Nowej Formacji” oraz mieszkańców Gminy, pracowników i rodziców dzieci uczestniczących w Warsztatach Terapii Zajęciowej w Drogomyślu.

Przewodniczący Rady C. Greń poinformował, że pojawiła się informacja Starosty Cieszyńskiego o reorganizacji Warsztatów Terapii Zajęciowej, które mieszczą się w budynku „Zameczku” w Drogomyślu przy ulicy Modrzewiowej. Starostwo Powiatowe planuje wyprowadzenie 75 podopiecznych uczestniczących w Warsztatach Terapii Zajęciowej umieszczenie ich w innych Ośrodkach i prawdopodobnie sprzedaż tego obiektu.

Przewodniczący Rady C. Greń odczytał pismo, które w tej sprawie do Rady Miejskiej i Burmistrza Strumienia złożyła Rada Sołecka sołectwa Drogomyśl. Poinformował, że czekamy na rozmowy w tym temacie.

Pracownica WTZ podziękowała, za możliwość wypowiedzenia się w sprawie likwidacji Warsztatów Terapii Zajęciowej. Poinformowała, że jest pracownikiem, przedstawicielem opiekunów i terapeutów uczestników WTZ. Powiedziano nam, że to nie jest likwidacja tylko reorganizacja, stworzenie nowych lepszych warunków. Jesteśmy po dwóch spotkaniach. Ostatnie było 25 kwietnia br. Pan Starosta chciał uzyskać informację, konkretną datę, kiedy Warsztaty zostaną zamknięte. W spotkaniu tym wzięli również udział Wójt Gminy Chybie Janusz Żydek i Przewodniczący Rady Piotr Gmuzdek.

Na 31 grudnia 2020 r. ustalono ostateczny termin przeprowadzki do innych miejsc (część uczestników ma być przeniesiona do PDPS „Feniks” w Skoczowie oraz innych tego typu placówek), uczestnicy WTZ mają zostać rozdzieleni, co jest dla nich najboleśniejsze. Kolejne spotkanie w tej sprawie jest ustalone na 16 maja br.

27 kwietnia br. odbyło się spotkanie rodziców uczestników, sami uczestnicy WTZ z Wicestarostką (nie podała konkretnej daty zamknięcie Warsztatów, a Starosta ja podał). Najgorsze jest brak zrozumienia i szacunku dla osób niepełnosprawnych. W planach Starostwa jest również zbycie tego obiektu. Pracownicy sami podejmują działania, nie ma współpracy z kierownictwem WTZ w Drogomyślu w tym temacie.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że jest nam bardzo przykro. Dziękuje za udział w posiedzeniu Komisji. W tej chwili otrzymaliśmy pierwsze konkretne informacje na ten temat, bo słyszeliśmy tylko informacje z drugiej ręki. My również jesteśmy zaskoczeni i rozgoryczeni. Nikt nas nie informował o spotkaniach. Przeprowadziła również wstępną rozmowę telefoniczną ze Starostą w tej sprawie. Na dzień dzisiejszy już wiemy o kolejnym spotkaniu ustalonym na 16 kwietnia br. Zapewniła, że postara się jak najszybciej spotkać ze Starostą i Wicestarostką w tej sprawie.

Przedstawicielka rodziców – uczestników WTZ poinformowała, że w zamian Starostwo proponuje, aby powstały środowiskowe domy dla osób niepełnosprawnych i maja one powstać w każdej miejscowości, aby osoba niepełnosprawna sama potrafiła sobie dojść do tego miejsca. Według Pani Wicestarosty największym problemem jest czas przejazdu dzieci do Warsztatów. Poinformowała, że środowiskowe domy będą tworzone, ale szczegóły nie są jeszcze znane kto będzie je tworzył i finansował itp.

Burmistrz A. Grygierek zapytała, czy WTZ korzystają ze wszystkich pomieszczeń w Zameczku (wyłączając piwnice i strych).

Pracownicy WTZ potwierdzili, że korzystają z wszystkich pomieszczeń.

Przewodniczący Rady C. Greń przypomniał, że również w „Nowej Formacji” ukazał się artykuł na ten temat.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że otrzymała odpowiedź na interpelację radnego powiatowego, którą złożył w tej sprawie.

Sołtys sołectwa Drogomyśl Z. Podyma poinformował, że podjął wiadomość w tej sprawie 11 kwietnia br. Odbyło się spotkanie w sołectwie, grupy osób zainteresowanych tematem. Napisaliśmy list otwarty, który wczoraj był odczytany w obu kościołach w Drogomyślu. Nazbieraliśmy ponad 200 podpisów pod ty listem. Sołtys Z. Podyma zobowiązał się, że jutro pojedzie z tym listem na sesję Rady Powiatu Cieszyńskiego, aby go odczytać.

Radny J. Mazur przedstawił dodatkowe informacje na ten temat. Zapoznał się z informacjami, które przedstawiła Pani Agnieszka Baszczyńska Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Cieszynie. Kwota 12 441,00 zł jest to miesięczny koszt utrzymania WTZ w Drogomyślu tj. 8 zł dziennie na jedną osobę.

Radny B. Wawrzyczek poprosił o wyjaśnienie, czy Starostwo przedstawia konkretne informacje i argumenty związane z koniecznością remontu Warsztatów.

 

ad. 2.

 

Na prośbę Przewodniczącego Komisji Rolnictwa S. Balasa - Informacjęo udzielonych dotacjach dla jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych w 2018 roku – przedstawiła Inspektor Danuta Sikora.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 3.

 

Na prośbę Przewodniczej Komisji Oświaty M. Krutyły- InformacjęZGKiM w Strumieniu o stanie przygotowania do sezonu: basenu kąpielowego, kortów i boiska do squasha – przedstawili Dyrektor ZGKiM w Strumieniu Ł. Pachuła oraz pracownica Katarzyna Wyleżuch.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 4.

 

Rozpatrzono materiały na VII sesję Rady Miejskiej w Strumieniu zwołaną na dzień 30 kwietnia br.:

a)  Na prośbę Przewodniczej Komisji Oświaty M. Krutyły - Informację o działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu za 2018 rok oraz sprawozdanie z realizacji Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w gminie Strumień – przedstawiła Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej M. Florek.

Do Informacji nie wniesiono uwag.

b)  Na prośbę Przewodniczącego Komisji Rolnictwa S. Balasa - projekt uchwały zmieniający uchwałę w sprawie ustalenia dopłaty do taryfowej grupy odbiorców usług w zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków – przedstawił Zastępca Burmistrza Włodzimierz Cybulski.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

c)  Na prośbę Przewodniczącego Komisji Rolnictwa S. Balasa - projekt uchwały w sprawie ustalenia dopłaty do taryfowej grupy odbiorców usług w zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków – przedstawił Zastępca Burmistrza Włodzimierz Cybulski.

Radny A. Gawron zapytał o kontrole gospodarstw domowych związane z wywozem ścieków z szamb? Czy są przeprowadzane?

Zastępca Burmistrza W. Cybulski odpowiedział, że na bieżąco prowadzimy kontrole wywozu ścieków z szamb poszczególnymi ulicami w sołectwach. Dodatkowych wyjaśnień udzieliła Burmistrz informując, że kontrole prowadzimy z własnej inicjatywy lub na zgłoszenia. Jeżeli jest konkretne zgłoszenie dotyczące konkretnej posesji wtedy przeprowadzamy kontrolę na całej ulicy.

Dyskutowano sprawę budowy kanalizacji na terenie Gminy.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że przygotujemy i przedstawimy radnym szczegółową informację na temat kanalizacji.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

d)  Na prośbę Przewodniczącego Komisji Rolnictwa S. Balasa - projekt uchwały w sprawie przyjęcia Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Strumień – Aktualizacja– przedstawił Zastępca Burmistrza Włodzimierz Cybulski.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

e)  Na prośbę Przewodniczącego Komisji Rolnictwa S. Balasa - projekt uchwały w sprawie przyjęcia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Strumień w 2019 r.” – przedstawiła Burmistrz Anna Grygierek.

Radny B. Wawrzyczek poruszył sprawę znakowania zwierząt. Stwierdził, że byłoby to bardzo dobre rozwiązanie, ponieważ każdy pies miałby właściciela.

Zastępca Burmistrza W. Cybulski odpowiedział, że wprowadzamy pierwszą propozycję, bezpłatnej kastracji. Nie możemy wprowadzić obowiązkowego znakowania, ponieważ nie wynika to z ustawy. Nie możemy tego obowiązku narzucać sami uchwałą.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

f)   Na prośbę Przewodniczącego Komisji Budżetu J. Szasta - projekt uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części miejscowości Drogomyśl– przedstawił Inspektor Łukasz Mendrek.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

g)  Na prośbę Przewodniczącego Komisji Budżetu J. Szasta - projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości położonej w Strumieniu – przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

h)  Na prośbę Przewodniczącego Komisji Budżetu J. Szasta - projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości położonej w Drogomyślu – przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

i)   Na prośbę Przewodniczącego Komisji Budżetu J. Szasta – Informację o stanie mienia komunalnego – przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo wyjaśniła, że z bardzo dużą dozą ostrożności podchodzimy do sprzedaży majątku gminnego.

Do Informacji nie wniesiono uwag.

j)   Na prośbę Przewodniczącego Komisji Budżetu J. Szasta - projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2019-2026 – przedstawiła Skarbnik M. Kłósko.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

k)  Na prośbę Przewodniczącego Komisji Budżetu J. Szasta - projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2019 rok – przedstawiła Skarbnik M. Kłósko.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

l)   Na prośbę Przewodniczącego Komisji Rolnictwa S. Balasa - projekt uchwały w sprawie udzielenia dotacji Państwowemu Gospodarstwu Wodnemu Wody Polskie Zarząd Zlewni w Katowicach w celu wykonania prac utrzymaniowych na cieku Hynek w 2019 roku– przedstawili Kierownik R. Mazgaj i Skarbnik M. Kłósko.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

m)   Na prośbę Przewodniczącego Komisji Budżetu J. Szasta – projekt uchwały w sprawie poprawy stanu połączeń kolejowych na linii Czechowice-Dziedzice - Zebrzydowice – Cieszyn– szczegółowo przedstawił Przewodniczący C. Greń.

Radna M. Madziar poinformowała, że sprawa połączeń kolejowych to bardzo trudny temat. Jest bardzo mało połączeń kolejowych w kierunku Czechowic-Dziedzic, dlatego tez bardzo mało młodzieży z terenu naszej Gminy chodzi tam do szkół.

Zastępca Burmistrza W. Cybulski przedstawił informację ze spotkania w sprawie publicznego transportu na terenie Powiatu Cieszyńskiego, w którym uczestniczył w dniu 16 kwietnia br. Druga część tego spotkania dotyczyła transportu kolejowego.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

 

ad. 5.

 

Na prośbę Przewodniczącego Komisji Budżetu J. Szasta-Informacjęo wykonaniu budżetu gminy Strumień za I kwartał 2019 roku– przedstawiła Skarbnik M. Kłósko.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 6.

 

Na prośbę Przewodniczącego Komisji Budżetu J. Szasta- Informacjęo wykonaniu inwestycji gminnych za rok 2018 - przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 7.

 

Informacje wolne głosy i wnioski.

Radny A. Kolczarek poruszył sprawę poprawy bezpieczeństwa poprzez zamontowanie monitoringu na obiekcie Gminnego Centrum Integracji wsi w Pruchnej (złożył w tej sprawie interpelację).

Dyrektor ZGKiM w Strumieniu Ł. Pachuła przedstawił jakie planujemy rozwiązania przy GCIW w Pruchnej związane z monitoringiem.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że mamy kilka takich miejsc na terenie Gminy, gdzie koniecznie trzeba zadbać o dodatkowe bezpieczeństwo.

Radny B. Wawrzyczek poprosił, aby:

1)   wystąpić do Zarządu Dróg Wojewódzkich, aby po pracach pielęgnacyjnych przy ul. 1 Maja w Strumieniu posprzątane zostały gałęzie na poboczu drogi. (są tam też dwa suche drzewa).

2)   posprzątać gałęzie wzdłuż ulicy Wyzwolenia w Zbytkowie do terenu byłego Kółka Rolniczego;

3)   przygotować projekt i zamontować dwa słupki krawędziowe U2, aby ograniczyć zajeżdżanie pobocza na skrzyżowaniu ul. 1 Maja i ul. Wspólnej w Strumieniu.

Radna M. Krutyła prosiła o wywiezienie gałęzi składowanych między parkingiem przy Przedszkolu, a przed brzozami przy garażach przy ulicy Osiedlowej w Strumieniu.

Radny K. Jaworski poinformował, że dzisiaj złożył interpelację w sprawie rozwiązania problemu odwodnienia w rejonie ulicy Cieszyńskiej w Bąkowie i Strumieniu.

Radny K. Jaworski zapytał też o naprawę drogi pomiędzy Domem Nauczyciela, a boiskiem Orlik.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że chcieliśmy doraźnie wyremontować ten odcinek drogi do boiska, ale nie doszliśmy do porozumienia z współwłaścicielem tego terenu.

Radny A. Gawron zgłosił, że powstało dzikie wysypisko odpadów budowlanych przy ulicy Pszczyńskiej w Strumieniu przy wale rzeki Wisły.

Radna M. Madziar poprosiła o:

1)  wyczyszczenie rowu (betonowych korytek) wzdłuż ulicy Gawliniec w Pruchnej;

2)  zgłosiła też miejsca, gdzie są bardzo słabo zamontowane słupki z nazwami ulic w Pruchnej: ulica Majowa obok Ronda, ulica Ogrodowa tabliczka jest w rowie, ulica Spółdzielcza ze Słoneczną zamontować na jednym słupku dwa znaki, ulica Sosnowa i Gawliniec - znaki kręcą się.

Radny I. Duda poprosił o naprawę dziur w nawierzchni drogi i naprawę pobocza przy zjeździe z DK 81 - ulica Wiślańska, na ulicę Cieszyńską w Bąkowie.

Radny S. Balas poprosił o naprawę znaków z nazwami ulic w Bąkowie: na ulicy Rolniczej znak jest przewrócony, przy zjeździe na ulicę Nowy Świat z ulicy Głównej znak jest przewrócony, na ulicy Szkolnej jest źle ustawiony drogowskaz.

Radny Arkadiusz Kolczarek zgłosił, że w nawierzchni ulicy Głównej w Pruchnej, na odcinku gdzie wykonywany będzie remont przez Powiat, powstały bardzo niebezpieczne dziury.

Przewodniczący Rady Czesław Greń zgłosił, aby wyciąć suche drzewo przy ulicy Głównej w Drogomyślu przed wjazdem na ulicę Pogodną.

Radna M. Madziar zapytała, czy przy remoncie ulicy Szkolnej w Pruchnej wzięto pod uwagę wykonanie mijanek np. dla kombajnów.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że nie zaplanowano wykonania takich mijanek..

 

ad. 8.

 

Przewodniczący Komisji J. Szast zakończył posiedzenie Komisji o godz. 20.00.

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

Protokołowała: Elżbieta Król

 

 

Przewodniczący Komisji Budżetu

Jarosław Szast

 

Przewodnicząca Komisji Oświaty

Maria Krutyła

 

Przewodniczący Komisji Rolnictwa

Stanisław Balas