Protokół Nr 10.2019

wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury Komunalnej, Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Opieki Społecznej oraz Komisji Rolnictwa, Leśnictwa, Zasobów Naturalnych, Ochrony Środowiska, Porządku Publicznego i Ochrony Przeciwpożarowej

odbytego w dniu 28 maja 2019 r.

 

Obecni: wg załączonej listy obecności. Wspólne posiedzenie Komisji rozpoczęło się o godz. 15.30 w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego w Strumieniu

 

Porządek obrad:

1.    Otwarcie posiedzenia i stwierdzenie prawomocności obrad.

2.    InformacjaZGKiM w Strumieniu o wykonaniu zadań w zakresie utrzymania sieci i urządzeń kanalizacji deszczowej na terenie Gminy.

3.    Informacjao działalności Miejsko-Gminnej Spółki Wodnej w Strumieniu.

4.    Rozpatrzeniemateriałów na VIII sesję Rady Miejskiej w Strumieniu.

5.    Informacjao wyborach sołtysów i rad sołeckich.

6.    PrzeglądStatutów jednostek pomocniczych gminy Strumień.

7.    Informacje, wolne głosyi wnioski.

8.    Zakończenie.

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Posiedzenie Komisji otworzył Przewodniczący Rady Miejskiej – Czesław Greń. Przywitał członków komisji oraz stwierdził, że obrady są prawomocne, gdyż w posiedzeniu uczestniczy 10 członków Komisji Budżetu na 11 osobowy skład, 7 członków Komisji Oświaty na 7 osobowy skład Komisji i 7 członków Komisji Rolnictwa na 8 osobowy skład Komisji.

Przewodniczący Rady C. Greń przywitał również: Zastępcę Burmistrza Strumienia Włodzimierza Cybulskiego, Skarbnika Strumienia Marię Kłósko, Sekretarza Strumienia Danielę Kula, pracownika Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu Mirosława Poloka, pracowników Urzędu Miejskiego i przedstawicieli prasy lokalnej: „Nowej Formacji’’.

Przewodniczący Komisji Budżetu J. Szast poinformował, że w majowym Planie Pracy Komisji Budżetu jest zaplanowany punkt pn. „Informacja o wykonaniu budżetu za 2018 rok”. Jednak w związku z tym, że Informacja o wykonaniu budżetu za 2018 r. będzie omawiane na czerwcowej sesji Rady Miejskiej – punkt ten w Komisji Budżetu - również został przeniesiony na czerwiec.

 

ad. 2.

 

Na prośbę Przewodniczącego Komisji Rolnictwa S. Balasa - InformacjęZGKiM w Strumieniu o wykonaniu zadań w zakresie utrzymania sieci i urządzeń kanalizacji deszczowej na terenie Gminy – przedstawił pracownik Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu Mirosław Polok.

Przewodnicząca M. Krutyła zgłosiła sprawę wyczyszczenia i naprawy kratki odpływowej w ciągu ulicy Słonecznej w Strumieniu, która powoduje zalewanie piwnic w budynku mieszkalnym w pobliżu.

Zastępca Burmistrza W. Cybulski odpowiedział, że w sprawie były prowadzone czynności przez strażaków OSP oraz samochód WUKO z Wodociągów Ziemi Cieszyńskiej w wyniku czego zostały ustalone przyczyny zalewania piwnic. ZGKiM w Strumieniu został zobowiązany do wyczyszczenia i naprawy przykanalika.

Radny S. Świtała zgłosił, że po wylaniu rzeki Knajka, kiedy woda opadła przy drodze powiatowej – ulicy Głównej w Pruchnej oraz na okolicznych polach pozostało bardzo dużo śmieci. Wniósł o wystosowanie pisma do Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych w Cieszynie o wyczyszczenie rowu i pasa drogowego z pozostałych tam śmieci. Takie same czynności należy wykonać również przy drogach gminnych.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 3.

 

Na prośbę Przewodniczącego Komisji Rolnictwa S. Balasa – Informację o działalności Miejsko-Gminnej Spółki Wodnej w Strumieniu – przedstawił Kierownik Robert Mazgaj.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 4.

 

Rozpatrzono materiały na VIII sesję Rady Miejskiej w Strumieniu zwołaną na dzień 30 kwietnia br.:

a)  Na prośbę Przewodniczącej Komisji Oświaty M. Krutyły projekt uchwały w sprawie ustalenia sieci publicznych przedszkoli prowadzonych przez Gminę Strumień – przedstawiła Kierownik B. Biegun.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

b)  Na prośbę Przewodniczącej Komisji Oświaty M. Krutyły projekt uchwały w sprawie ustalenia planu sieci, a także określenia granic obwodów publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez Gminę Strumień - przedstawiła Kierownik B. Biegun.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

c)  Na prośbę Przewodniczącej Komisji Oświaty M. Krutyły projekt uchwały w sprawie ustalenia Regulaminu pomocy zdrowotnej dla nauczycieli - przedstawiła Kierownik B. Biegun.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

d)  Na prośbę Przewodniczącej Komisji Oświaty M. Krutyły projekt uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Wspierania Edukacji Uzdolnionych Dzieci i Młodzieży - przedstawiła Kierownik B. Biegun.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

e)  Na prośbę Przewodniczącej Komisji Oświaty M. Krutyły projekt uchwały w sprawie określenia szczegółowych warunków, form i trybu przyznawania stypendiów w ramach Gminnego Programu Wspierania Edukacji Uzdolnionych Dzieci i Młodzieży - przedstawiła Kierownik B. Biegun.

Dyskutowano sprawę działalności świetlic szkolnych.

Wyjaśnień w sprawie działalności świetlic szkolnych udzielili radny S. Świtała i Kierownik B. Biegun.

Radna M. Staniek zapytała o stypendia szkolne: w tej chwili mamy dwa rodzaje stypendiów, czy w przyszłym roku będzie tylko jedno stypendium - tylko to, które przyznaje Burmistrz?

Kierownik B. Biegun odpowiedziała, że w tej sprawie nie potrafi odpowiedzieć, ponieważ decyzje w tej sprawie nie zapadły.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

f)   Na prośbę Przewodniczącego Komisji Budżetu J. Szasta projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości gminnej położonej w Strumieniu – przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

g)  Na prośbę Przewodniczącego Komisji Budżetu J. Szasta projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości gminnej położonej w Zbytkowie – przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

h)  Na prośbę Przewodniczącej Komisji Oświaty M. Krutyły projekt uchwały w sprawie zmiany Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2019 – przedstawiła Inspektor E. Król.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

i)   Na prośbę Przewodniczącego Komisji Budżetu J. Szasta projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2019-2026 – przedstawiła Skarbnik M. Kłósko.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

j)   Na prośbę Przewodniczącego Komisji Budżetu J. Szasta projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2019 rok - – przedstawiła Skarbnik M. Kłósko.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

 

ad. 5.

 

Na prośbę Przewodniczącego Komisji Budżetu J. Szasta-Informacjęo wyborach sołtysów i rad sołeckich – przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 6.

 

Przewodniczący Komisji Budżetu J. Szastapoprosił radnych, aby zgłaszali propozycje zmian w Statutach jednostek pomocniczych jeżeli takie mają.

Radny B. Wawrzyczek zapytał, czy w statucie sołectwa musi być zapis o powoływaniu młodzieżowej rady sołeckiej. W sołectwie Zbytków jest wola powołania takiej rady. Czy bez zapisów na ten temat w statucie sołectwa można powołać młodzieżową radę sołecką?

Sekretarz D. Kula wyjaśniła, że rozeznamy temat?

Przewodniczący Komisji J. Szast zapytał, czy byłaby możliwość wyborów sołtysów w wyborach bezpośrednich?

Sekretarz D. Kula odpowiedziała, że jest taka możliwość. Są takie gminy, w których wybory sołtysów przeprowadza się w ten sposób. Jeżeli będzie taka wola wtedy trzeba będzie zmienić statuty sołectw i opracować całą szczegółową procedurę przeprowadzenia bezpośrednich wyborów sołtysów.

Radny B. Wawrzyczek poruszył sprawę trudności w zweryfikowaniu, czy dana osoba uczestnicząca w zebraniu wiejskim ma uprawnienia wyborcze? Nie wiemy czy osoba jest wpisana do stałego rejestru wyborców, dlatego polegamy tylko na jej oświadczeniu.

 

ad. 7.

 

Informacje wolne głosy i wnioski.

Przewodniczący J. Szast zgłosił wnioski:

1)   w Zabłociu przy ulicy Pasiecznej 20 jest bardzo słabe ciśnienie w hydrancie;

2)   czy istnieje możliwość, aby gmina wykonywała czyszczenie chodników z trawy za pomocą oprysków chemicznych?

Radna M. Madziar zgłosiła wnioski:

1)   Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach miał wyciąć suche drzewo przy ulicy Katowickiej w Pruchnej w obrębie skrzyżowania z ulicą Zebrzydowicką. Do dzisiaj nie jest to zrobione, pomimo tego, że osobiście zgłaszała już tą sprawę w ZDW w Katowicach;

2)   przy wjeździe na wiadukt kolejowy w ciągu ulicy Katowickiej w Pruchnej powstało załamanie pomiędzy wiaduktem, a jezdnią w obu kierunkach jazdy.

Radny K. Jaworski wnioskował o:

1)   przycięcie gałęzi drzew przy ulicy Wspólnej w Strumieniu na łuku za skrzyżowaniem z ulicą Jałowcową;

2)   przycięcie gałęzi drzew przy ulicy Zielonej w Strumieniu, które zasłaniają znaki drogowe;

3)   zapytał dlaczego nie ma przejścia dla pieszych przy wyjeździe z Rynku na ulicę Łuczkiewicza w Strumieniu?

4)   zapytał też, czy po wałach przeciwpowodziowych rzeki Knajki (od ulicy Cieszyńskiej w kierunku mostu kolejowego w Strumieniu) można jeździć motorami lub samochodami?

5)   przeznaczanie więcej środków budżetowych na bieżące czyszczeniu rowów i przepustów itp. urządzeń potrzebnych do odpowiedniego odprowadzania wody, zły stan tych urządzeń dał się poznać podczas ostatnich deszczów i ulew, a my zbyt dużo skupiamy się na oświetleniach ulic i chodników.

Zastępca Burmistrza W. Cybulski odpowiedział, że przy wyjeździe z Rynku na ulicę Łuczkiewicza w Strumieniu nie da się wyznaczyć przejścia dla pieszych, ponieważ znajdowało by się ono bezpośrednio na skrzyżowaniu, ponadto właściciel prywatnej posesji nie zgadza się na umieszczenie informacyjnego znaku drogowego pionowego „przejście dla pieszych” na swoim budynku.

Radna M. Madziar zapytała kiedy przeprowadzone będą remonty cząstkowe i koszenie poboczy w Pruchnej?

Zastępca Burmistrza W. Cybulski odpowiedział, że prace przy remontach cząstkowych dróg gminnych oraz koszeniu poboczy w bieżącym roku prowadzone są przez dwie firmy wg ustalonego harmonogramu.

Radny A. Gawron zapytał o sprawę oznakowania ulicy Ks. Londzina w Strumieniu. Składał w tej sprawie interpelację i otrzymał odpowiedź, że wystosowano pisma do dużych firm usytuowanych przy tej ulicy. Czy są już odpowiedzi?

Zastępca Burmistrza W. Cybulski poinformował, że wystosowano w tej sprawie pisma i prowadzono uzgodnienia z firmami Strumet i Wesob. Będziemy monitować tą sprawę.

Radny A. Kolczarek poinformował, że podczas ostatnich deszczów zalana i nieprzejezdna była ulica Główna w Pruchnej, w związku z czym wyznaczone były objazdy ulicami Stawową, Myśliwską i Knajską. Drogi te służyły jako objazdy i zostały rozjeżdżone i bardzo zniszczone, dlatego też konieczny byłby ich remont.

Przewodniczący C. Greń dodał, że problem zalewania ulicy Głównej w Pruchnej nie zostanie rozwiązany, jeżeli rzeka Knajka na całej długości nie zostanie odpowiednio wyczyszczona wraz z przepustem okularowym.

Przewodniczący C. Greń zgłosił wniosek, aby wystąpić z pismem do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w celu wyjaśnienia sprawy dotyczącej oznakowania poprzez wbijanie żółtych słupków betonowych z napisem „pas drogowy” z obu stron w pasie przylegającym do DK 81. W wielu miejscach oznakowanie to nie obejmuje istniejących dróg gospodarczych, które przynależeć powinny do administratora DK 81.

Przewodniczący S. Balas zgłosił wniosek, że przy zjeździe z ulicy Osiedlowej w Bąkowie pod sklep Żabka jest bardzo ostra i niebezpieczna krawędź asfaltu. Trzeba coś z tym zrobić.

Radny J. Rudol wnioskował o wystąpienie do Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych w Cieszynie o naprawę dziur i ubytków w nawierzchni mostu na rzece Wiśle w ciągu drogi powiatowej ulicy Kolejowej w Drogomyślu;

Radny J. Mazur wnioskował o obcięcie gałęzi drzew na skrzyżowaniu ulic Głównej i Jaśminowej i w ciągu ulicy Jaśminowej w Drogomyślu, które zawężają światło pasa drogowego.

Ustalono, że wspólne posiedzenia Komisji odbywać się będą o godzinie 15.30.

 

ad. 8.

 

Przewodniczący Komisji J. Szast zakończył posiedzenie Komisji o godz. 18.00.

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

Protokołowała: Elżbieta Król

 

Przewodniczący Komisji Budżetu

Jarosław Szast

 

Przewodnicząca Komisji Oświaty

Maria Krutyła

 

Przewodniczący Komisji Rolnictwa

Stanisław Balas