Protokół Nr 12.2019

wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury Komunalnej, Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Opieki Społecznej oraz Komisji Rolnictwa, Leśnictwa, Zasobów Naturalnych, Ochrony Środowiska, Porządku Publicznego i Ochrony Przeciwpożarowej

odbytego w dniu 18 lipca 2019 r.

 

Obecni: wg załączonej listy obecności. Wspólne posiedzenie Komisji rozpoczęło się o godz. 15.30 w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego w Strumieniu

 

Porządek obrad:

1.    Otwarcie posiedzenia i stwierdzenie prawomocności obrad.

2.    Informacja o działalności Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu za rok 2018 oraz I półrocze 2019 roku.

3.    Rozpatrzeniemateriałów na X sesję Rady Miejskiej w Strumieniu.

4.    Informacje, wolne głosyi wnioski.

5.    Zakończenie.

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Posiedzenie Komisji otworzył i Przewodniczący Rady Miejskiej – Czesław Greń. Przywitał członków komisji oraz stwierdził, że obrady są prawomocne, gdyż w posiedzeniu uczestniczy 10 członków Komisji Budżetu na 11 osobowy skład, 7 członków Komisji Oświaty na 7 osobowy skład Komisji i 7 członków Komisji Rolnictwa na 8 osobowy skład Komisji.

Przewodniczący Rady C. Greń przywitał również: Burmistrza Strumienia Annę Grygierek, Zastępcę Burmistrza Strumienia Włodzimierza Cybulskiego, Skarbnika Strumienia Marię Kłósko, Dyrektora Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu Łukasza Pachułę i Główną Księgową Annę Janik, pracowników Urzędu Miejskiego oraz przedstawiciela prasy lokalnej: „Nowej Formacji” i portalu internetowego OX.PL.

 

ad. 2.

 

Na prośbę Przewodniczącego Komisji Budżetu J. Szasta – Informacja o działalności Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu za rok 2018 oraz I półrocze 2019 roku – przedstawił Dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Ł. Pachuła.

Radny B. Wawrzyczek zapytał, czy lokatorzy mieszkań komunalnych odpracowują swoje zaległe czynsze?

Dyrektor Ł. Pachuła odpowiedział, że w 2018 r. oraz w bieżącym roku jest kilka osób odpracowujących zaległe czynsze.

Przewodnicząca Komisji M. Krutyła zapytała, kiedy remont budynku komunalnego Rynek 1 w Strumieniu zostanie zakończony?

Dyrektor Ł. Pachuła odpowiedział, że w bieżącym roku, w budynku komunalnym Rynek 1 w Strumieniu zaplanowana jest wymiana wszystkich okien, wykonanie elewacji i kompleksowa wymiana wszystkich instalacji. Na następny rok pozostanie jeszcze do wykonania: wymiana orynnowania oraz remont świetlika.

Radny J. Mazur poruszył sprawy:

1)   zaproponował, zakup drugiego beczkowozu;

Dyrektor Ł. Pachuła i Burmistrz A. Grygierek odpowiedzieli, że zakup beczkowozu wiąże się z zatrudnieniem osoby obsługującej, co generuje dodatkowe koszty. Wywóz nieczystości nie jest podstawową działalnością ZGKiM. Zakład w okresie letnim pracuje od godz. 6.00 do 14.00, w związku z czym sprzęt nie jest w tym okresie w pełni wykorzystywany. W Zakładzie są też 2 wolne wakaty, ponieważ pracownicy zwolnili się i do dzisiaj nie ma chętnych do pracy, na takich warunkach jakie może zaproponować Zakład.

2)   dlaczego przychody z wynajmu lokali użytkowych są mniejsze od kosztów wynajmu tych lokali?

Główna Księgowa A. Janik wyjaśniła, że przychody z wynajmu lokali są podane w ogólnej kwocie i dotyczą zarówno lokali mieszkalnych jak i komunalnych.

3)   czy pracownicy ZGKiM po jednym dniu w tygodniu mogliby pracować w każdym z sołectw?

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że od kwietnia do końca października każdego roku ZGKiM zatrudnia pracowników porządkowych w ramach prac społecznie użytecznych w każdym sołectwie.

Radny S. Balas wyjaśnił, że pracownik porządkowy w sołectwie pracuje 40 godzin miesięcznie.

Radna M. Madziar zapytała, czy ZGKiM może wykonywać komercyjne usługi dla prywatnych osób?

Dyrektor Ł. Pachuła odpowiedział, że Zakład w pierwszej kolejności musi zapewnić potrzeby Gminy, a dopiero w drugiej kolejności wykonuje zlecenia komercyjne.

Radna M. Madziar zgłosiła sprawę wymiany kilku desek w ławce na placu zabaw przy Gminnym Centrum Integracji Wsi w Pruchnej.

Dyrektor Ł. Pachuła odpowiedział, że w najbliższych dniach urządzenia na placu zabaw w Pruchnej będą malowane i wtedy deski na ławce zostaną naprawione.

Radny S. Świtała zapytał o fatalny stan budynku komunalnego – domu nauczyciela w Pruchnej. Zaproponował, czy nie można by zrobić wspólnoty mieszkaniowej, tak jak stało się to domu nauczyciela w Strumieniu.

Dyrektor Ł. Pachuła wyjaśnił sprawę. Przewodniczący Rady C. Greń wyjaśnił, że mieszkania w budynku domu nauczyciela w Strumieniu były sprzedane była na wniosek mieszkańców tego budynku. A sami lokatorzy po wykupieniu mieszkań założyli wspólnotę mieszkaniową.

Radny B. Wawrzyczek zapytał:

1)   o ceny wywożonych ścieków?

2)   jak wygląda ilość wywożonych ścieków, jest spadek, czy wzrost?

3)   czy w ramach dokształcania można by przeszkolić pracowników, aby mogli obsługiwać więcej sprzętu?

4)   czy studnia chłonna i membrany w Zbytkowie w studni chłonnej są naprawione.

Dyrektor Ł. Pachuła odpowiedział na powyższe pytania radnego.

Radny A. Gawron zapytał o naprawę znaku z nazwą ulicy Olszyna oraz o zapchaną studzienkę.

Dyrektor Ł. Pachuła odpowiedział, że sprawy znaku z nazwą ulicy jest zgłoszona, a zapchana studzienka w najbliższych dniach zostanie naprawiona.

Radna M. Madziar zapytała, czy Zakład wykasza pobocza przy ulicy Gawliniec w Pruchnej.

Dyrektor Ł. Pachuła odpowiedział, że Zakład nie wykaszał tego pobocza.

Radny B. Wawrzyczek poruszył sprawę, że droga wojewódzka – ulica 1 Maja (od przejazdu kolejowego w kierunku DK 81) – nie jest odśnieżana przez Zakład i ludzie tego nie rozumieją, że jest to inna kategoria drogi, której ZGKiM nie odśnieża.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 3.

 

Rozpatrzono materiały na X sesję Rady Miejskiej w Strumieniu zwołaną na dzień 19 lipca br.:

a)  Na prośbę Przewodniczącego Komisji Budżetu J. Szasta -projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Międzygminnemu Związkowi Komunikacyjnemu z siedzibą w Jastrzębiu – Zdroju na realizację zadań publicznych w zakresie lokalnego transportu zbiorowego – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Przewodniczący Komisji J. Szast zapytał, czy przedstawiona w uchwale wysokość pomocy finansowej 45 000,00 zł będzie wystarczająca?

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła sprawę transportu publicznego związaną z poszerzeniem oferty wieczornych i rannych dojazdów do Bielska-Białej. Byłoby to uzupełnienie kursów na trasie Strumień – Bielsko-Biała, w szczególności chodzi o ranne i wieczorne połączenia (dojazdy i powroty z pracy). W tej chwili mamy trzy tematy związane z transportem publicznym na trasach:

1)   Strumień – Cieszyn (dojazdy do szkół);

2)   Strumień – Bielsko-Biała (ranne i wieczorne dojazdy do pracy);

3)   Bąków – Pawłowice.

W wyniku głosowania jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych):

Komisja pozytywnie zaopiniowała sprawę zawarcia porozumienia z Beskidzkim Związkiem Powiatowo-Gminnym w Bielsku-Białej na uruchomienie kursów autobusów na trasie Strumień – Bielsko-Biała.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

b)  Na prośbę Przewodniczącego Komisji Budżetu J. Szasta - projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2019-2026 wraz z autopoprawką – przedstawiła Skarbnik M. Kłósko.

Radny B. Wawrzyczek zapytał o projekt „Europa dla obywateli”?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że jest to bardzo ciekawy wniosek pomiędzy Polską, Francją i Niemcami. Wnioski te są w 100% dofinansowywane, bezpośrednio przez Komisję Europejską. Dotychczas współpracujemy z tymi miejscowościami nieformalnie i chcemy je zalegalizować.

Radna M. Madziar zapytała o zadanie „Modernizacja oświetlenia ulicznego w gminie Strumień w oparciu o wydajną energetycznie technologię LED”?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że środki o które pyta radna dotyczą wymiany starego oświetlenia ulicznego na ledowe, jest to projekt unijny.

Na prośbę Burmistrz Strumienia - Zastępca Burmistrz W. Cybulski przedstawił szczegóły sprawy budowy wodociągu w Pruchnej. Szczegółowo przedstawił zakres prac związanych z budową i wymianą wodociągu w rejonie skrzyżowania ulic: Głównej ze Szkolną i dalej przy ulicy Szkolnej.

Na prośbę Burmistrza Strumienia – Skarbnik poinformowała, że w budżecie Gminy na 2019 r. planowaliśmy kwotę 250 000,00 zł na opłatę za oświetlenie uliczne, a za I półrocze br. wydatkowaliśmy już na to zadanie kwotę 180 000,00 zł. Z kwoty wydatkowanych środków wynika, że będziemy musieli zwiększyć środki przeznaczone na ten cel.

Radny B. Wawrzyczek zaproponował, aby zabudować liczniki na każdej lampie oświetlenia ulicznego, aby nie płacić opłat za energię ryczałtowo. Niektóre lampy więcej nie świecą, niż świecą.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

c)  Na prośbę Przewodniczącego Komisji Budżetu J. Szasta - projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2019 rok wraz z dwoma autopoprawkami – przedstawiła Skarbnik M. Kłósko. Dodatkowych wyjaśnień do projektu uchwały udzieliła Burmistrz A. Grygierek.

Radna M. Madziar zapytała, czy Gmina posiada wolne środki?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że posiadamy wolne środki. Poinformowała też, jakie przetargi będziemy ogłaszać w najbliższym czasie.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

 

ad. 4.

 

Informacje wolne głosy i wnioski.

Radna M. Krutyła zgłosiła wniosek o wykoszenie grobli na ciepłociągu, pomiędzy ulicą Kolejową, a ulicą Polną w Strumieniu.

Radna M. Madziar zgłosiła wnioski o:

1)  wyczyszczenie rowu przy ulicy Gawliniec w Pruchnej;

2)  podanie jakie mamy oszczędności w związku z wprowadzeniem systemu obsługi głosowań i transmisji obrad sesji Rady Miejskiej „eSesja”?

Radny K. Jaworski zapytał, czy Gmina ma możliwość zakazania w okresie letnim grzania wody piecami c.o. węglowymi? Na swoje pytanie uzyskał odpowiedź, że Gmina nie ma takiej możliwości.

Radny Bogusław Wawrzyczek zgłosił wniosek, aby Urząd Miejski w Strumieniu przy podpisywaniu umowy dzierżawy pod ustawienie namiotu cyrkowego, zamieszczał klauzulę, aby firma posprzątała po swoich występach, w szczególności chodzi o posprzątanie dużych ilości plakatów rozwieszonych w różnych miejscach.

 

ad. 5.

 

Przewodniczący Komisji J. Szast zakończył posiedzenie Komisji o godz. 18.00.

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

Protokołowała: Elżbieta Król

 

 

Przewodniczący Komisji Budżetu

Jarosław Szast

 

Przewodnicząca Komisji Oświaty

Maria Krutyła

 

Przewodniczący Komisji Rolnictwa

Stanisław Balas