Protokół Nr 14.2019

posiedzenia Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury Komunalnej

odbytego w dniu 23 września 2019 r.

 

Obecni: wg załączonej listy obecności. Posiedzenie Komisji rozpoczęło się o godz. 15.00 w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego w Strumieniu.

 

Porządek obrad:

1.    Otwarcie posiedzenia i stwierdzenie prawomocności obrad.

2.    Podsumowaniewyjazdowego posiedzenia Komisji Budżetu po obiektach szkolnych, których organem prowadzącym jest gmina Strumień.

3.    Omówieniezałożeń do budżetu na 2020 rok (przedsięwzięć do realizacji w ramach funduszu sołeckiego) oraz wieloletniej prognozy finansowej.

4.    Informacje, wolne głosy i wnioski.

5.    Zakończenie.

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Posiedzenie Komisji otworzył i posiedzeniu przewodniczył Przewodniczący Komisji Budżetu – Jarosław Szast, przywitał członków Komisji oraz stwierdził, że obrady są prawomocne, gdyż w posiedzeniu uczestniczy pełny 11 osobowy skład Komisji Budżetu. W posiedzeniu uczestniczą również: Burmistrz Strumienia Anna Grygierek, Skarbnik Maria Kłósko, Sekretarz Daniela Kula i Kierownik Referatu Edukacji Brygida Biegun.

 

ad. 2.

 

Komisja Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury Komunalnej podsumowała wyjazdowe posiedzenie po obiektach szkolnych w dniu 9 września br., których organem prowadzącym jest gmina Strumień.

Przewodniczący Komisji J. Szast poinformował o celu wizyty w szkołach, którym było pozyskanie informacji o wykonanych remontach i przygotowaniu do roku szkolnego. Komisja dokonała przeglądu następujących placówek.

Szkoła Podstawowa w Strumieniu.

1.  Budynek przy ulicy 1 Maja - wykonane prace:

-       został wykonany remont sali komputerowej,

-       zaplanowane remonty sal lekcyjnych zostały wykonane (malowanie) oraz wymieniono resztę żaluzji pionowych na rolety.

Potrzeby:

-       potrzebny remont sufitu na sali gimnastycznej – sprawdzić dach – izolację,

-       potrzeba informatyka – przegląd komputerów, w razie awarii uniemożliwia pracę nauczycieli.

2.  Budynek przy ulicy Młyńskiej - wykonane prace:

-       zostały wykonane, zaplanowane remonty sal lekcyjnych.

Potrzeby:

-       winda dla osób niepełnosprawnych – na pierwsze piętro,

-       odwodnienie budynku,

-       potrzeba informatyka – przegląd komputerów, w razie awarii uniemożliwia pracę nauczycieli.

Kierownik B. Biegun poinformowała, że Burmistrz dostrzega ten problem, ale do tej pory dyrektorzy radzą sobie przy pomocy nauczycieli informatyki. Samorządy nie włączają się jak do tej pory we wsparcie poprzez zaangażowanie osób z zewnątrz do obsługi informatycznej. Zwróciła też uwagę, że drobne prace remontowe są w gestii dyrektora placówki, ponieważ obiekty szkół są przekazane w trwały zarząd. Każda ze szkół w swoim budżecie ma zaplanowaną kwotę na drobne remonty.

Zespół Szkolno-Przedszkolny w Zabłociu.

Wykonane prace:

-       remont sali gimnastycznej – wymieniono posadzkę, stolarkę okienną i obudowę grzejników oraz malowanie ścian i sufitów,

-       system ogrzewania został poprawiony – występowały małe błędy.

Potrzeby:

-       w większości sal lekcyjnych podłogi do wymiany – legary, na wykładzinach występują nierówności, pofalowania,

-       większość sal należy pomalować,

-       remont sali komputerowej – złożony został wniosek.

Nie ma możliwości utworzenia stołówki szkolnej – brak miejsca, potrzebna rozbudowa – budowa sali gimnastycznej wraz z zapleczem oraz stołówką, biblioteka szkolna znajduje się na korytarzu. Na obecną chwilę szkoła ma wystarczającą ilość miejsca – w tej chwili brak klasy 4, za 5 lat w szkole będzie brakowało pomieszczeń klasowych.

Radny I. Duda zapytał o stołówkę w Szkole Zabłociu?

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że aktualnie nie ma zgody Sanepidu na uruchomienie stołówki w Zabłociu. Nie ma żadnych środków na dofinansowanie budowy stołówek, jedynie na doposażenie.

W Szkole w Zabłociu biblioteka znajduje się na korytarzu. Radny B. Wawrzyczek zwrócił uwagę, że dzieci nie mają możliwości skupienia się w takich warunkach.

Przewodniczący Rady C. Greń wspomniał, że w naszych szkołach dużo się zmieniło na plus od poprzedniego objazdu, który został zrealizowany w poprzedniej kadencji przez Komisję Budżetu.

Burmistrz A. Grygierek podkreśliła, że od pewnego czasu szkoły otrzymują środki na drobne remonty i przynosi to pozytywne rezultaty.

Przewodniczący Komisji J. Szast zapytał o możliwość dostępu do szkoły osób postronnych?

Kierownik B. Biegun poinformowała, że jest to w gestii dyrektora i różnie jest rozwiązane w różnych placówkach.

Zespół Szkolno-Przedszkolny w Drogomyślu.

Wykonane prace:

-       został wykonany remont stołówki, świetlicy,

-       remont w szatni – osłonięte zostały rury, przewody, pomieszczenie odmalowano.

Potrzeby:

-       sala gimnastyczna – parkiet do cyklinowania i pomalowania,

-       w 3 salach lekcyjnych na parterze – na podłodze utworzyły się garby (pofałdowania) na posadzce, wykładzina odchodzi, odgina się,

-       wyposażenie kuchni w piec konwekcyjny – w szkole obiad wydawany jest na 2 tury plus katering do Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Pruchnej (wydawanych około 250 obiadów) – ułatwi pracę w kuchni,

-       dach na starej części budynku – okucia, papa została wymieniona tylko na jednej stronie potrzeba dalszej wymiany,

-       brak jednej sali lekcyjnej – świetlica środowiskowa- MGOK (przeniesienie świetlicy MGOK do innego budynku, brak możliwości odseparowania świetlicy MGOK od pozostałej części szkoły, dzieci przechodzą do świetlicy MGOK w czasie godzin pracy świetlicy).

W Szkole Drogomyślu w ramach pozyskanych środków na remont, przy modernizacji sali gimnastycznej powstały dwie sale. Brakuje sal lekcyjnych przy dwuzmianowości. Jeżeli Rząd wycofałby się z ograniczenia liczebności w klasach 1 – 3, nie byłoby takiego problemu.

Zespół Szkolno-Przedszkolny w Pruchnej.

Wykonane prace:

-       wykonane zostało boisko wielofunkcyjne – na boisku są kałuże, odwodnienie podłączone do studzienki burzowej, nie wiadomo czy odprowadzenie z w/w studzienki jest wystarczające – złożyć reklamację do wykonawcy,

-       wyremontowana sala lekcyjna – kompleksowy remont.

Potrzeby:

-       przetarte panele w salach lekcyjnych,

-       wymiana podłogi klasa nr 11 legary, na wykładzinach występują nierówności.

Radny S. Świtała zwrócił uwagę, że we wszystkich szkołach pedagog ma 20 godzin, a w Pruchnej ma tylko 17, za tą samą pracę.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że w tym przypadku była to decyzja dyrektora, że 3 godziny bardziej są potrzebne na świetlicę.

Kierownik B. Biegun poinformowała, że nie we wszystkich szkołach pedagodzy mają po 20 godzin.

Zespół Szkolno-Przedszkolny w Bąkowie.

Wykonane prace:

-       wyremontowana sala – zaadoptowanie szatni,

-       remont pomieszczenia – szatni przy sali gimnastycznej na szatnię dla dzieci klas 1 – 3,

-       remont pomieszczenia (prysznice) na świetlicę,

-       częściowy remont sali komputerowej – uporządkowanie kabli, przeglądy komputerów.

Potrzeby:

-       rozbudowa, przebudowa całego budynku, pomieszczenia szkolne, które znajdują się w budynku w części przedszkolnej – biblioteka z czytelnią – bardzo małe pomieszczenie nie spełniające warunków dla przebywających tam dzieci – ogólna ciasnota. Gabinet dla pedagoga, logopedy oraz higienistki – jedno pomieszczenie, dzieci czekają na korytarzu – bardzo mała powierzchnia.

Radny S. Balas zwrócił uwagę na niewystarczającą ilość sanitariatów i ciasne korytarze.

Radna M. Staniek zwróciła uwagę na brak wentylacji na korytarzach i na sali.

Przewodniczący Rady C. Greń poprosił o zwrócenie uwagi na wietrzenie sal podczas przerw.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że temat klimatyzacji był omawiany z Dyrektorem Szkoły. Przy planowaniu dyżurów przedszkoli podczas wakacji będzie to brane pod uwagę, być może dzieci będą dowożone do innych placówek na terenie Gminy, zamiast dyżuru w Bąkowie.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że wszystkie pomieszczenia są dopuszczone do użytku i mają wykonane przeglądy.

Radny B. Wawrzyczek zapytał, czy dużo jest w naszych placówkach dzieci z gminy Pawłowice?

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że jeżeli nie ma to wpływu na podział klas to wyrażana jest zgoda na przyjęcie dzieci z Pawłowic, tym bardziej, że otrzymujemy subwencję na te dzieci.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że mamy pozwolenie na budowę parkingu w Bąkowie i chcemy realizować to zadanie w przyszłym roku.

Radny B. Wawrzyczek zwrócił uwagę na problem czasu pracy świetlic szkolnych.

Kierownik B. Biegun poinformowała, że dyrektor ma zapewnić opiekę dzieciom.

Radny B. Wawrzyczek poinformował, że nie zostało to dopełnione w Szkole w Strumieniu.

Kierownik B. Biegun odpowiedziała, że dyrektor powinien przeanalizować sytuację i rozplanować opiekę nad dziećmi w ramach godzin z Karty Nauczyciela. Grupa świetlicowa może mieć 25 osób. Gmina będzie kontrolować działalność świetlic pod kątem frekwencja. Kryterium do przyjęcia dziecka na świetlice w wielu samorządach jest takie, że obydwoje rodzice muszą pracować.

Radny B. Wawrzyczek poinformował, że jest problem, jeżeli jest religia i dzieci, które nie uczestniczą w tych zajęciach nie maja gdzie się podziać.

Kierownik B. Biegun poinformowała, że jest to kwestia rozplanowania godzin pracy świetlicy i biblioteki przez dyrektora placówki, żeby było to dopasowane do potrzeb występujących w danej szkole.

Radna M. Staniek zapytała o konsekwencje nie podzielenia klas?

Kierownik B. Biegun poinformowała, że taki arkusz nie zostanie zaopiniowany pozytywnie przez Kuratorium. Za sprawy bezpieczeństwa odpowiada Dyrektor i organ prowadzący. W klasach od 4 - 8 klasa może liczyć powyżej 30 dzieci. W naszej gminie podział, jest dokonywany w zależności od wielkości klas. U nas najwięcej jest 30 dzieci w klasie.

 

ad. 3.

 

Założenia do budżetu na 2020 rok (przedsięwzięcia do realizacji w ramach funduszu sołeckiego) oraz wieloletniej prognozy finansowej – przedstawiła Skarbnik M. Kłósko. Zwróciła uwagę, że ze względu na zmniejszenie dochodów z PIT trzeba się spodziewać zmniejszenia planowanych dochodów.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że z wstępnej symulacji wynika, że w 2020 roku będzie mniej dochodów o około 2,5 mln.

Skarbnik M. Kłósko poinformowała, że z roku na rok coraz mniej jest też dofinansowania do realizowanego funduszu sołeckiego. Niższe będą też wpływy z dotacji w związku z zakończeniem realizacji programów.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że w związku z podwyżką płacy minimalnej i cen prądu będzie ciężko zaplanować wydatki na poziome ubiegłego roku. Nie wiadomo jeszcze jaka będzie cena odpadów komunalnych w 2020 roku. Na oświatę też trzeba planować więcej środków, do tego mniej dochodów i mniejszy udział z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych.

Skarbnik M. Kłósko zwróciła uwagę, że trzeba też zwiększyć wydatki na energię elektryczną o 150 tysięcy zł. Ciężko będzie zaplanować budżet.

Przewodniczący Komisji J. Szast zapytał, czy już wpłynęły środki na podwyżki płac dla nauczycieli?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że środki te wpłynęły, ale nie jest to 100 %, gmina musi dołożyć z własnych środków.

Skarbnik M. Kłósko przedstawiła przedsięwzięcia zaplanowane do realizacji w ramach funduszu sołeckiego na 2020 rok.

Przewodniczący Komisji J. Szast zapytał o sołectwo Drogomyśl, które realizuje 3 projekty oświetlenia, a w materiałach na sesję zaplanowane jest wykonanie dokumentacji technicznej oświetlenia na pięciu ulicach.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że będzie robione to co w uchwale Zebrania Wiejskiego. W 2019 roku nie będzie realizowany pomnik i środki te zostały zgodnie z uchwałą Zebrania Wiejskiego przeniesione na potrzeby zwiększenie wydatków przeznaczonych na realizację oświetlenia jeszcze w 2019 roku.

 

ad. 4.

 

Informacje, wolne głosy i wnioski.

Przewodniczący Komisji J. Szast poinformował, że mieszkańcy Strumienia z ulic Cieszyńskiej i Jarzębinowej proszą o ustawienie na skrzyżowaniu w/w ulic 1 lampy.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że za niedługo będziemy planować budżet na 2020 rok i sprawa ta będzie rozpatrywana, w tej chwili nie może nic odpowiedzieć.

Radny K. Jaworski zapytał o transport dzieci do Pawłowic, czy może być jeszcze zmieniony rozkład jazdy?

Burmistrz A. Grygierek prosiła o pismo, w którym opisany będzie konkretny problem. Zostanie ono rozpatrzone po przeanalizowaniu z Pawłowicami i dyrekcją szkoły.

Radny K. Jaworski zapytał o projekt Skyte Parku, czy będzie realizowany?

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że w związku z protestami mieszkańców wniosek przepadł. Zwróciła też uwagę, że nie było zgody społecznej na tą inwestycję, był również problem z lokalizacją.

Radny J. Mazur zapytał o transport autobusowy do Cieszyn. Po spotkaniu z mieszkańcami, przedstawiono konkretne postulaty, a w informacji ze Starostwa nie zostały uwzględnione proponowane przez mieszkańców godziny kursów.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że zmiany zostały zgłoszone i czekamy z uruchomieniem środków na pomoc dla Powiatu, po informacji ze Starostwa o zmianach rozkładzie jazdy autobusów. Gmina Strumień jak dotychczas jako jedyna zabezpieczyła środki na ten cel w budżecie.

 

ad. 5.

 

Przewodniczący Komisji J. Szast zakończył posiedzenie Komisji o godz. 17.00.

 

 

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

Protokołowała: Elżbieta Król

 

 

Przewodniczący Komisji Budżetu

Jarosław Szast