Protokół Nr 17.2019

wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury Komunalnej, Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Opieki Społecznej oraz Komisji Rolnictwa, Leśnictwa, Zasobów Naturalnych, Ochrony Środowiska, Porządku Publicznego i Ochrony Przeciwpożarowej

odbytego w dniu 28 października 2019 r.

 

Obecni: wg załączonej listy obecności. Posiedzenie Komisji rozpoczęło się o godz. 15.30 w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego w Strumieniu.

 

Porządek obrad:

1.    Otwarcie posiedzenia i stwierdzenie prawomocności obrad.

2.    Spotkaniez przedstawicielem Starostwa Powiatowego w Cieszynie w sprawie omówienia organizacji transportu na terenie Powiatu z uwzględnieniem problemów z dojazdem dzieci i młodzieży do szkół ponadpodstawowych.

3.    Omówieniezałożeń do projektu budżetu gminy Strumień na 2020 r. z udziałem przedstawicieli jednostek OSP z terenu Gminy.

4.    Rozpatrzeniemateriałów na XII sesję Rady Miejskiej w Strumieniu.

5.    Zapoznaniesię z wnioskami z zebrań wiejskich w 2019 roku.

6.    Wstępnezałożenia do projektu budżetu gminy Strumień na rok 2020.

7.    Informacje, wolne głosy i wnioski.

8.    Zakończenie.

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Posiedzenie Komisji otworzył i posiedzeniu przewodniczył Przewodniczący Komisji Budżetu – Jarosław Szast, przywitał członków Komisji oraz stwierdził, że obrady są prawomocne, gdyż w posiedzeniu uczestniczy 11 członków Komisji Budżetu na 11 osobowy skład Komisji, 7 członków Komisji Oświaty na 7 osobowy skład Komisji i 8 członków Komisji Rolnictwa na 8 osobowy skład Komisji.

W posiedzeniu uczestniczą również: Burmistrz Strumienia Anna Grygierek, Zastępca Burmistrza Włodzimierz Cybulski, Skarbnik Maria Kłósko, Sekretarz Daniela Kula, pracownik socjalny Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu Danuta Kozieł i asystent rodziny Izabela Kajstura, Członek Zarządu Powiatu Cieszyńskiego Christian Jaworski i Naczelnik Referatu Transportu Starostwa Powiatowego w Cieszynie Krzysztof Glajcar, Prezes i Komendant Miejsko-Gminny Związku OSP RP w Strumieniu oraz przedstawiciele jednostek OSP z terenu Gminy, pracownicy Urzędu Miejskiego w Strumieniu, przedstawiciel prasy lokalnej „Nowej Formacji i portalu internetowego „OX.PL”.

 

ad. 2.

 

Spotkaniez przedstawicielami Starostwa Powiatowego w Cieszynie w sprawie omówienia organizacji transportu na terenie Powiatu z uwzględnieniem problemów z dojazdem dzieci i młodzieży do szkół ponadpodstawowych. We wspólnym posiedzeniu uczestniczyli: Członek Zarządu Powiatu Cieszyńskiego Christian Jaworski i pracownik Referatu Transportu Starostwa Powiatowego Krzysztof Glajcar.

Przewodniczący Rady C. Greń poinformował, że zgodnie z wnioskiem wspólnego posiedzenia Komisji Rady Miejskiej wystosował pismo do Starostwa Powiatowego o udział przedstawicieli Starostwa Powiatowego w posiedzeniu Komisji i wyjaśnienie problemów związanych z transportem publicznym, szczególnie dojazdem młodzieży do szkół ponadpodstawowych w Cieszynie i Skoczowie.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że po zebraniu wiejskim w Drogomyślu, na którym poruszono problemy związane z dojazdem uczniów do szkół ponadpodstawowych – do Powiatu została skierowana korespondencja, rozmawiała też z Kierownikiem Referatu Transportu na ten temat. Pierwsza zmiana w rozkładzie jazdy została wprowadzona pod koniec października br. Odczytała nasze pismo, które zostało skierowane do Starostwa oraz ich odpowiedź z 6 października br. Starostwo Powiatowe w w/w piśmie odpisało, że przychyliło się do większości postulatów, zgłaszanych przez Gminę.

Poinformowała też, że mamy zabezpieczone środki w budżecie Gminy na dofinansowanie transportu publicznego na terenie Powiatu.

Pan Christian Jaworski stwierdził, że transport publiczny jest to duże wyzwanie, gdzie jest jeszcze wiele do zrobienia.

W bieżącym roku dokonano głębokiej analizy tematu, do końca września br. od wszystkich szkół ponadpodstawowych otrzymywaliśmy raporty potwierdzające ile uczniów będzie dojeżdżać, ponieważ plany lekcji i ilości dojeżdżających uczniów ciągle jeszcze ulegała zmianom. Część próśb udało się nam załatwić pozytywnie, jedynie część pojedynczych próśb mieszkańców nie zostało uwzględnionych.

Od 1 listopada br. planujemy uruchomić kolejną linię na trasie Skoczów – Drogomyśl – Chybie - Strumień, ponieważ złożyliśmy kolejnych 5 wniosków do Wojewody o dofinansowanie. Wcześniej wnioskowaliśmy już o 4 nowe linie, które działają już od 1 września br. Liczymy też na partycypację Gmin w koszty transportu na terenie Powiatu, ponieważ prywatni przedsiębiorcy jeżdżą tylko tam gdzie się im opłaca.

Pan Krzysztof Glajcar przedstawił organizację transportu na terenie Powiatu Cieszyńskiego oraz wszystkie bieżące problemy związane z transportem, z którymi się borykają.

Przewodnicząca M. Krutyła zapytała o jakie środki Powiat wystąpił do Rządu?

Pan K. Glajcar wyjaśnił, że jest to kwota 38 887,00 zł na pierwsze 4 kursy, które uruchomiono na terenie Powiatu. Wystąpiliśmy z kolejnymi 5 wnioskami na kwotę 63 248,00 zł. Kwoty te dotyczą okresu od września do grudnia.

Przewodnicząca M. Krutyła poinformowała, że Powiat Bielski wystąpił o kwotę ponad 600 000,00 zł.

Pan Ch. Jaworski wyjaśnił, że wozokilometr wynosi 6,10 zł. Po odjęciu kwot, dopłat które Powiat otrzymuje (1,00 zł dopłata Rządowa + 1,50 wpływy z biletów), do pokrycia przez Powiat zostaje kwota 3,60 zł.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że Powiat Bielski jest w sytuacji o wiele lepszej, ponieważ ma swój majątek, swój tabor autobusowy. Parę lat temu były możliwości pozyskania środków na ten cel i Powiat Bielski wykorzystał je bardzo dobrze.

Przewodniczący J. Szast stwierdził, że dobrze się mówi: dajcie pieniądze – to my będziemy organizować transport. Powiat Cieszyński ma duże braki w temacie transportu, które trudne będą do odrobienia.

Pan K. Glajcar jeszcze raz wyjaśnił sprawy organizacji transportu na terenie Powiatu.

Przewodniczący Rady C. Greń zapytał, czy dodatkowe kursy będą dotyczyły tylko kursów autobusów w robocze dni tygodnia (od poniedziałku do piątku, oprócz sobót i niedziel)?

Pan K. Glajcar odpowiedział, że dodatkowe kursy jeździć będą tylko od poniedziałku do piątku.

Przewodniczący Rady C. Greń zapytał, czy będą prowadzone rozmowy pomiędzy samorządami na terenie Powiatu?

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że Powiat pracuje nad tymi tematami. Tematy te poruszane są na spotkaniach wójtów, burmistrzów.

Radna M. Madziar zapytała ile jeszcze gmin z terenu Powiatu deklaruje dopłaty do transportu na terenie Powiatu?

Pan Ch. Jaworski wyjaśnił, że będziemy występować do pozostałych gmin Powiatu w tej sprawie, przedstawiając szczegółowe wyliczenia.

Przewodniczący Rady C. Greń przypomniał, aby przy ustalaniu rozkładów jazdy autobusów, nie zapominać o tym, że tydzień ma 7 dni. Podziękował, za przybycie i uczestnictwo w dzisiejszym wspólnym posiedzeniu Komisji Rady Miejskiej.

 

ad. 3.

 

Na prośbę Przewodniczącego Komisji Rolnictwa S. Balasa omówionozałożenia do projektu budżetu gminy Strumień na 2020 r. z udziałem przedstawicieli jednostek OSP z terenu Gminy.

Przedstawiciele poszczególnych jednostek OSP z terenu Gminy przedstawili swoje wnioski do budżetu na 2020 rok.

Komendant I. Nowak przedstawił, działalność OSP w 2018 roku. Przedstawił też sprawy kursów i szkoleń strażaków. Podziękował poszczególnym jednostkom OSP za 9 miesięczną pracę. Podziękował też Burmistrzowi i Radzie Miejskiej za przyznane środki na bieżącą działalność oraz bieżące doposażanie w sprzęt.

Prezes OSP Bąków Marian Hus przedstawił wniosek do budżetu na 2020 r. na kwotę 31 000,00 zł.

Prezes OSP Drogomyśl przedstawił wniosek do budżetu na 2020 r. na kwotę 64 100,00 zł.

Prezes OSP Pruchna podziękował, za ubiegłoroczny zakup nowego samochodu. Przedstawił też wniosek do budżetu na 2020 r. na kwotę 76 920,00 zł.

Prezes OSP Strumień i Komendant przedstawili wniosek do budżetu na 2020 r. na kwotę 72 000,00 zł.

Prezes OSP Zabłocie przedstawił projekt budżetu na 2020 r. na kwotę 427 000,00 zł (w tym 400 000,00 kwota na zakup nowego samochodu).

Przedstawił również sprawę konieczności zakupu nowego średniego samochodu dla jednostki OSP Zabłocie.

Prezes OSP Zbytków przedstawił projekt budżetu na 2020 r. na kwotę 33 000,00 zł. Poruszył również sprawę konieczności remontu asfaltowego placu przed strażnicą OSP w Zbytkowie, który służy jako parking do instytucji użytku publicznego znajdujących się w Centrum Zbytkowa, takich jak: Biblioteka, Przedszkole, Świetlica środowiskowa.

Burmistrz A. Grygierek przypomniała, że jednostka OSP w Zbytkowie ma się zwrócić o przekazanie na majątek Gminy placu przed strażnicą.

 

ad. 4.

 

Rozpatrzono materiały na XII sesję Rady Miejskiej w Strumieniu zwołaną na dzień 30 października 2019 rok:

a)  Na prośbę Przewodniczącej Komisji Oświaty M. Krutyły - projekt uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Wspierania Rodziny na lata 2020-2022 – przedstawiła pracownica socjalna MOPS w Strumieniu Danuta Kozieł oraz asystent rodziny MOPS Izabela Kajstura.

Pani I. Kajstura wyjaśniła, że od 2016 roku zatrudnienie asystenta rodziny przez MOPS jest obowiązkowe. W odpowiedzi na pytania radnych wyjaśniła, że poświęca około 2,5 godziny raz w tygodniu na jedną rodzinę. Rocznie jedną rodzinę odwiedza około 700 razy. Poinformowała, że jest asystentem w 17 rodzinach na terenie Gminy.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

b)  Na prośbę Przewodniczącej Komisji Oświaty M. Krutyły - projekt uchwały zmieniający uchwałę w sprawie określenia wysokości i zasad ustalania oraz rozliczania dotacji celowej dla podmiotów prowadzących żłobki i kluby dziecięce na terenie gminy Strumień– przedstawiła Kierownik Brygida Biegun.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

c)  Na prośbę Przewodniczącej Komisji Oświaty M. Krutyły - projekt uchwały w sprawie Programu współpracy gminy Strumień z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2020 – przedstawiła Inspektor Danuta Sikora.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

d)  Na prośbę Przewodniczącego Komisji Budżetu J. Szasta - projekt uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części obszaru miasta Strumień zlokalizowanego w rejonie ulicy Czarnoty – przedstawił Inspektor Łukasz Mendrek. Dodatkowych wyjaśnień do projektu uchwały udzieliła Burmistrz Anna Grygierek.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

e)  Na prośbę Przewodniczącego Komisji Budżetu J. Szasta - projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2020 rok – przedstawiła Kierownik Maria Uchyła. Dodatkowych wyjaśnień do projektu uchwały udzieliła Burmistrz Anna Grygierek.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

f)   Na prośbę Przewodniczącego Komisji Rolnictwa S. Balasa - projekt uchwały w sprawieustalenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi– przedstawił Kierownik Robert Mazgaj.

Kierownik R. Mazgaj poinformował, że na wzrost opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi przyczynia się m.in. drastyczny wzrost opłat marszałkowskich (w 2016 roku opłata za popiół wynosiła 19,64 zł, a od 2020 roku będzie wynosić 270,00 zł).

Radny S. Świtała zapytał czy Gmina może dopłacać do śmieci?

Kierownik R. Mazgaj odpowiedział, że gminy nie mogą ani dopłacać, ani zarabiać na odpadach.

Radny B. Wawrzyczek – zapytał jak monitorowana jest ilość oddawanych odpadów? Zapytał też jak monitorowana jest ilości osób w gospodarstwach domowych, które podlegają opłacie za odbiór odpadów?

Kierownik R. Mazgaj odpowiedział, że firma odbierająca odpady wywozi śmieci na składowisko do Jastrzębia i tam śmieci te są ważone. Firma może część odpadów selektywnych składować u siebie i sami podają nam te wartości. Zaznaczył też, że odpady, które firma składuje u siebie nie generują wysokich opłat marszałkowskich.

Sekretarz D. Kula poinformowała, że każda osoba meldująca się na pobyt w naszej Gminy jest informowana o obowiązku złożenia deklaracji na odbiór odpadów komunalnych.

Burmistrz A. Grygierek zwróciła uwagę, że monitorowanie ilości osób oddających odpady będzie bardzo ważne w momencie kiedy będziemy płacić o tony wywożonych odpadów.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

g)  Na prośbę Przewodniczącego Komisji Budżetu J. Szasta - projekt uchwały w sprawiezmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2019-2026, wraz z autopoprawką – przedstawiła Skarbnik Maria Kłósko.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

h)  Na prośbę Przewodniczącego Komisji Budżetu J. Szasta - projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2019 rok, wraz z autopoprawką – przedstawiła Skarbnik Maria Kłósko.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

i)   Wybory ławników do Sądu Rejonowego w Cieszynie na kadencję 2020-2023 - rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia regulaminu głosowania w wyborach ławnika do Sądu Rejonowego w Cieszynie na kadencję 2020-2023 – przedstawiła Inspektor Elżbieta Król.

Przewodniczący Zespołu ds. zaopiniowania kandydatów na ławników Jarosław Mazur przedstawił opinię o zgłoszonych kandydatach.

Zapoznano się też z projektem uchwały w sprawie stwierdzenia wyboru ławnika do Sądu Rejonowego w Cieszynie na kadencję 2020-2023.

Do pracy w Komisji Skrutacyjnej zaproponowano radnych: Kazimierza Jaworskiego, Józefa Rudola, Adama Gawrona.

Do w/w projektów uchwał nie zgłoszono uwag.

j)   Projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi dotyczącej działalności Burmistrza Strumienia – przedstawił Przewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Jarosław Mazur.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

k)     Informację Przewodniczącego Rady, Burmistrza oraz Wojewody Śląskiego na temat oświadczeń majątkowych złożonych w 2019 roku – przedstawił Przewodniczący Rady C. Greń.

Do informacji nie wniesiono uwag.

 

ad. 5.

 

Na prośbę Przewodniczącego Komisji Budżetu J. Szasta - zapoznano się z wnioskami z zebrań wiejskich w 2019 roku.

Burmistrz A. Grygierek przedstawiła wnioski złożone przez rady sołeckie do budżetów Gminy na 2019 i 2020 rok – w związku z tym, że nie wpłynęły wnioski z zebrań wiejskich, w związku z tym, że były to zebrania wyborcze.

 

ad. 6.

 

Na prośbę Przewodniczącej Komisji Oświaty M. Krutyły - Skarbnik M. Kłósko i Burmistrz A. Grygierek przedstawiły wstępne założenia do projektu budżetu gminy Strumień na rok 2020.

 

ad. 7.

 

Informacje, wolne głosy i wnioski.

Przewodniczący Komisji J. Szast przedstawił pismo Burmistrza Strumienia przekazujące pismo Burmistrza Miasta Cieszyna w sprawie pomocy finansowej dla Szpitala Śląskiego w Cieszynie w kwocie 2,5 zł od mieszkańca Gminy. W przypadku gminy Strumień jest to kwota 32 760,00 zł (wg liczby ludności na 31.09.2019 r.).

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że nie mamy zaplanowanych środków w budżecie Gminy na ten cel. Wystosujemy negatywną odpowiedź w tej sprawie do Burmistrza Miasta Cieszyna.

Radny A. Gawron zgłosił wnioski:

1)  na skrzyżowaniu ul. Towarowej i Kolejowej w Strumieniu rosną krzaki zasłaniające wjazd na ul. Kolejową – należałoby je wyciąć;

2)  na ulicy Anny Berndt w Strumieniu obok siedziby gołębiarzy stoją samochody ciężarowe.

 

ad. 8.

 

Przewodniczący Komisji J. Szast zakończył posiedzenie Komisji o godz. 19.30.

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

Protokołowała: Elżbieta Król

 

 

Przewodniczący Komisji Budżetu

Jarosław Szast

 

Przewodnicząca Komisji Oświaty

Maria Krutyła

 

Przewodniczący Komisji Rolnictwa

Stanisław Balas