Protokół Nr 18.2019

posiedzenia Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury Komunalnej

odbytego w dniu 29 października 2019 r.

 

Obecni: wg załączonej listy obecności. Posiedzenie Komisji rozpoczęło się o godz. 15.30 w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego w Strumieniu.

 

Porządek obrad:

1.    Otwarcie posiedzenia i stwierdzenie prawomocności obrad.

2.    Omówienie założeń planów inwestycyjnych na 2020 rok oraz wniosków do budżetu Gminy.

3.    Zakończenie.

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Posiedzenie Komisji otworzył i posiedzeniu przewodniczył Przewodniczący Komisji Budżetu – Jarosław Szast, przywitał członków Komisji oraz stwierdził, że obrady są prawomocne, gdyż w posiedzeniu uczestniczy pełny 11 osobowy skład Komisji Budżetu. W posiedzeniu uczestniczą również: Burmistrz Strumienia Anna Grygierek, Skarbnik Maria Kłósko oraz pracownik Referatu Gospodarki Nieruchomościami i Planowania Przestrzennego Regina Lubisz.

 

ad. 2.

 

Burmistrz A. Grygierek przedstawiła sprawę przejęcia przez Gminę z mocy prawa nieruchomości w Zabłociu.

Podinspektor R. Lubisz wyjaśniła, że w budżecie Gminy na rok 2019 zabezpieczone są środki w związku z nabyciem przez gminę Strumień spadku w postaci prawa współwłasności w części ułamkowej 1 nieruchomości gruntowej zabudowanej położonej w Zabłociu. Wszyscy spadkobiercy powołani z ustawy odrzucili spadek, co jest równoznaczne z tym, że traktowani są jakby nie dożyli otwarcia spadku. Zgodnie z art. 935 w przypadku spadkobierców powołanych do dziedziczenia z ustawy spadek przypada gminie ostatniego miejsca zamieszkania spadkodawcy. Ustawowe dziedziczenie gminy zostało wprowadzone do Kodeksu Cywilnego ustawą z dnia 14 lutego 2003 r. Sytuacja prawna gminy jako spadkobiercy ustawowego jest szczególna po pierwsze nie może ona spadku odrzucić, po drugie nie składa oświadczenia o przyjęciu spadku, a spadek przyjmuje zawsze z dobrodziejstwem inwentarza. W tym przypadku odpowiedzialność za zobowiązania osoby zmarłej ogranicza się do wartości otrzymanych aktywów.

Komisja Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury Komunalnej omówiła założenia planów inwestycyjnych na 2020 rok oraz wnioski do budżetu Gminy.

Burmistrz A. Grygierek przedstawiła propozycję założeń do budżetu w dwóch wersjach: zakładającej oszczędności lub wzięcie kredytu.

Skarbnik M. Kłósko poinformowała o konieczności zachowania wskaźników budżetowych, które są warunkiem uzyskania pozytywnej opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej.

Radny S. Świtała zapytał ile jest wolnych środków?

Skarbnik M. Kłósko poinformowała, że wypracowanych wolnych środków za rok 2018 było 7 027 785,46 zł. Do projektu budżetu na 2019 r. i zmian w ciągu roku wprowadzono kwotę 2 365 732,90 zł.

Do projektu budżetu na rok 2020 planowane jest wprowadzenie wolnych środków w kwocie 3 500 000,00 zł. Kredyt 2 mln byłby zaciągany po uchwaleniu budżetu pod koniec roku.

Burmistrz A. Grygierek poprosiła o wypowiedzenie się radnych, co do przedstawionych propozycji założeń do opracowania budżetu w zakresie wydatków inwestycyjnych.

Przewodniczący Rady C. Greń zwrócił uwagę na konieczność zakupu systemu alarmowania dla OSP Drogomyśl.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że są to niezbędne cięcia. Wyjaśniła też, że jeżeli radni proponują, aby przeznaczyć środki na jakieś nowe zadanie, wtedy trzeba wskazać co innego skreślić.

Przewodniczący Rady C. Greń podziękował za przygotowanie wyczerpujących materiałów. Poinformował, że będzie jeszcze możliwość szukania oszczędności w wydatkach bieżących przy omawianiu projektu budżetu.

Burmistrz A. Grygierek zaproponowała, żeby przedstawiciele jednostek OSP w przyszłym roku zostali zaproszeni na komisję branżową, nie wspólną.

Przewodniczący Rady C. Greń nie zgodził się z propozycją Pani Burmistrz, gdyż uważa że wszyscy radni powinni wysłuchać problemów strażaków.

Burmistrz A. Grygierek zaproponowała, żeby na komisji jednostki OSP poinformowały o swoich działaniach, co zrobili we własnym zakresie pracą społeczną w jakie działania się angażowali, a nie tylko wyjazdy bojowe.

Radny B. Wawrzyczek zwrócił uwagę na zameldowanie, żeby mieszkańcy się meldowali, gdyż wtedy ich podatki zasilają budżet gminy.

 

ad. 3.

 

Przewodniczący Komisji J. Szast zakończył posiedzenie Komisji o godz. 18.00.

 

 

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

Protokołowała: Elżbieta Król

 

 

Przewodniczący Komisji Budżetu

Jarosław Szast