Protokół Nr 20.2019

wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury Komunalnej, Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Opieki Społecznej oraz Komisji Rolnictwa, Leśnictwa, Zasobów Naturalnych, Ochrony Środowiska, Porządku Publicznego i Ochrony Przeciwpożarowej

odbytego w dniu 25 listopada 2019 r.

 

Obecni: wg załączonej listy obecności. Posiedzenie Komisji rozpoczęło się o godz. 14.00 w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego w Strumieniu.

 

Porządek obrad:

1.    Otwarcie posiedzenia i stwierdzenie prawomocności obrad.

2.    Rozpatrzeniemateriałów na XV sesję Rady Miejskiej w Strumieniu.

3.    Informacjao wykonaniu budżetu za 10 miesięcy 2019 roku.

4.    Informacjao stanie realizacji inwestycji gminnych.

5.    Informacje, wolne głosy i wnioski.

6.    Zakończenie.

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Posiedzenie Komisji otworzył i posiedzeniu przewodniczył Przewodniczący Komisji Budżetu – Jarosław Szast, przywitał członków Komisji oraz stwierdził, że obrady są prawomocne, gdyż w posiedzeniu uczestniczy 11 członków Komisji Budżetu na 11 osobowy skład Komisji, 7 członków Komisji Oświaty na 7 osobowy skład Komisji i 8 członków Komisji Rolnictwa na 8 osobowy skład Komisji.

W posiedzeniu uczestniczyli również: Burmistrz Strumienia Anna Grygierek, Zastępca Burmistrza Włodzimierz Cybulski, Sekretarz Strumienia Daniela Kula, Zastępca Skarbnika Strumienia Anna Parchańska, pracownicy Urzędu Miejskiego oraz przedstawiciel lokalnej prasy „Nowej Formacji”.

 

ad. 2.

 

Rozpatrzono materiały na XV sesję Rady Miejskiej w Strumieniu zwołaną na dzień 29 listopada br.:

a)  Na prośbę Przewodniczącej Komisji Oświaty M. Krutyły - Informację o stanie realizacji zadań oświatowych za rok szkolny 2018/2019 – przedstawiła Kierownik Referatu Edukacji Brygida Biegun.

Informacja została przyjęta.

b)  Na prośbę Przewodniczącej Komisji Oświaty M. Krutyły - projekt uchwały w sprawie przyjęcia planu nadzoru nad żłobkami, klubami dziecięcymi oraz dziennymi opiekunami – przedstawiła Kierownik Referatu Edukacji B. Biegun.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

c)  Na prośbę Przewodniczącej Komisji Oświaty M. Krutyły - projekt uchwały w sprawie zawarcia porozumienia dotyczącego zasad finansowania opieki zapewnianej w żłobkach i klubach dziecięcych, działających na terenie gminy Strumień – przedstawiła Kierownik Referatu Edukacji B. Biegun.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

d)  Na prośbę Przewodniczącego Komisji Budżetu J. Szasta – projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nieodpłatne nabycie nieruchomości położonej w Zabłociu– przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Przewodniczący Komisji J. Szast zapytał, czy na nabywanej nieruchomości jest ustanowiona służebność?

Zastępca Burmistrza W. Cybulski odpowiedział, że na działce tej nie ma żadnych obciążeń.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

e)  Na prośbę Przewodniczącego Komisji Budżetu J. Szasta - projekt uchwały w sprawie zgody na obciążenie nieruchomości gminnej położonej w Strumieniu służebnością przesyłu – przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

f)   Na prośbę Przewodniczącego Komisji Budżetu J. Szasta - projekt uchwały w sprawie zgody na obciążenie nieruchomości gminnej położonej w Pruchnej służebnością przesyłu – przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że wystąpi do Rady z propozycją podjęcia uchwały upoważniającej Burmistrza do załatwiania wniosków w sprawie wydawania zgód na obciążenie nieruchomości służebnościami przesyłu. W przypadku upoważnienia Burmistrza do wydawania zgód na obciążenie nieruchomości, Rada Miejska co rocznie będzie informowana przez Burmistrza Strumienia o ilości załatwionych wniosków.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

g)  Na prośbę Przewodniczącego Komisji Budżetu J. Szasta - projekt uchwały w sprawie zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Strumień dla części obszaru miejscowości Drogomyśl– przedstawił Inspektor Łukasz Mendrek.

Radny B. Wawrzyczek zapytał o oddziaływanie nie środowisko planowanej inwestycji?

Inspektor Ł. Mendrek odpowiedział, że trudno w tej chwili powiedzieć, ponieważ nie znamy szczegółów projektu inwestycji. W pobliżu planowanego wydobycia solanki nie ma usytuowanych terenów budownictwa mieszkaniowego.

Radny J. Mazur zapytał o powierzchnię działki, na której planowana jest działalność?

Inspektor Ł. Mendrek odpowiedział, że działka ma powierzchnię 42 arów.

Przewodniczący Komisji J. Szast stwierdził, że solanka wydobywana będzie w Drogomyślu poza strefą uzdrowiskową, która jest ustalona w Zabłociu.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że solanka wydobywana poza strefą uzdrowiskową może być sprzedawana do celów niemedycznych. Do celów medycznych może być używana solanka wydobywana tylko w terenach uzdrowiskowych.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

h)  Na prośbę Przewodniczącego Komisji Budżetu J. Szasta - informację o przeprowadzonej kontroli dot. uchwały Nr XI.102.2019 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 26 września 2019 r. w sprawie zlecenia kontroli działalności Burmistrza Strumienia – przedstawiła Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej M. Madziar.

Radny S. Świtała zapytał o wniosek Komisji Rewizyjnej mówiący o ograniczeniu wydatków na fotografów z zewnątrz? Zapytał jakiego rzędu są to wydatki?

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że w 2018 roku była to kwota około 13 000,00 zł brutto. Są to wydatki poniesione na fotografów głównie w weekendy.

Do Informacji nie wniesiono uwag.

 

ad. 3.

 

Informacjęo wykonaniu budżetu za 10 miesięcy 2019 roku – szczegółowo przedstawiła Zastępca Skarbnika Strumienia Anna Parchańska.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 4.

 

Informacjęo stanie realizacji inwestycji gminnych – szczegółowo przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że po zakończeniu roku przekażemy radnym informację z podaniem kwot wydatkowanych na poszczególne inwestycje.

Radny B. Wawrzyczek zapytał dlaczego zadania z funduszu sołeckiego są realizowane dopiero w III kwartale.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że najczęściej w ramach funduszu sołeckiego w jednym roku przygotowywana jest dokumentacja oświetlenia, a w drugim roku wykonawstwo. Wykonawców dokumentacji staramy się wyłaniać w drodze przetargów, które przeprowadzamy zaraz początkiem roku. Załatwianie spraw związanych z uzyskaniem pozwolenia na budowę oświetlenia trwało około 3 miesiące, w tej chwili jeszcze się wydłużyło.

Zastępca Burmistrza W. Cybulski poinformował, że w bieżącym roku Starostwo Powiatowe w Cieszynie wyjątkowo wydłuża terminy wydawania pozwoleń na budowę, co bardzo wydłuża proces inwestycyjny.

Burmistrz A. Grygierek poprosiła, aby Komisja Oświaty wskazała dwa place zabaw, na których zamontowane zostaną nowe urządzenia - wieże. Poinformowała, że sama wykonała przegląd placów zabaw na terenie Gminy i jej zdaniem nowe wieże należałoby zamontować w Drogomyślu i Bąkowie (są to dwa najstarsze place zabaw). Mamy na ten cel przeznaczoną kwotę 40 000,00 zł.

Radny S. Świtała zgłosił, że na placu zabaw w Pruchnej trzeba wymienić tylko jeden element wieży (ruchomą belkę).

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że taka usterka naprawiona zostanie w ramach wiosennych prac konserwacyjnych.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 5.

 

W informacjach, wolnych głosach i wnioskach głos zabrali:

Przewodniczący Rady C. Greń poinformował, że w ustawowym terminie do Rady Miejskiej w Strumieniu wpłynął projekt uchwały budżetowej gminy Strumień na 2020 r. i projekt Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2020-2030. Zgodnie z procedurą uchwalania budżetu projekty zostały przekazane Komisjom, które ustaliły terminy swoich posiedzeń. Ustalony został też termin sesji budżetowej i posiedzenia Komisji przed tą sesją.

Radna M. Krutyła poprosiła o wyjaśnienie sprawy długów Szpital Śląskiego w Cieszynie.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że zgodnie z przepisami prawa gminy nie mogą pokrywać długów szpitali (jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego w tej sprawie).

Radna M. Krutyła poinformowała, że przedstawiciele LKS „Zryw” Baków podczas objazdu Komisji Oświaty po obiektach sportowych informowali, że chcą zrezygnować z pomieszczeń, które wcześniej dzierżawili pod działalność gospodarczą. Radna zapytała, czy złożyli pismo w tej sprawie?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że LKS „Zryw” Bąków nie złożył żadnego pisma w tej sprawie.

Radny S. Balas wnioskował, aby na styczniowe posiedzenie Komisji Rolnictwa zaprosić przedstawicieli Kół Łowieckich, celem przedstawienia aktualnych planów polowań.

Radny J. Rudol zapytał kiedy będzie ustawiona wiata przystankowa przy ul. Głównej w Pruchnej, przy Stadninie Koni?

Zastępca Burmistrza W. Cybulski odpowiedział na pytanie.

Radny A. Gawron wnioskował o:

1)   uporządkowanie miejsc zielonych przy ul. Osiedlowej: przycięcie drzew i uprzątnięcie lasku za blokami z połamanych gałęzi oraz skoszenie łąki na działce gminnej przy blokach;

2)   oznakowanie podziemnych hydrantów, aby można było bez problemów je zlokalizować.

Radny S. Świtała poinformował, że mieszkańcy Pruchnej, mieszkający przy ul. Głównej zgłaszają problem braku odpowiedniej ilości worków na odpady biodegradowalne. Przy tej ulicy rośnie bardzo dużo ogromnych drzew, które na jesień zrzucają duże ilości liści, mieszkańcy grabią te liście, ale mają problem z otrzymaniem odpowiedniej ilości worków na te odpady od firmy odbierającej śmieci.

Zastępca Burmistrza W. Cybulski odpowiedział, że każdą ilość potrzebnych worków na odpady można odebrać w Urzędzie Miejskim w Strumieniu w Referacie Ochrony Środowiska i Rolnictwa.

Radny A. Gawron zapytał, które miejsca w mieście i drogi sprząta ZGKiM?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że ZGKiM dba o czystość dróg powiatowych i chodników przy tych drogach, w ramach porozumienia zawartego z Powiatem Cieszyńskim.

Radny S. Balas wnioskował o wykoszenie bardzo zaniedbanych nieruchomości w Bąkowie przy ulicy Głównej: działka sąsiadująca z kaplicą Ewangelicko-Augsburską oraz działka w Rychłudzie (przed Parkiem Roślin).

Radny S. Balas zgłosił też, że przy ul. Cieszyńskiej w Bąkowie na odcinku od krzyża do ostatniego budynku mieszkalnego są porozrzucane papierowe kartki.

Radny B. Wawrzyczek poinformował, że zgłosił tą sprawę do ZGKiM w Strumieniu, okazało się, że są to papierowe kartki z rozerwanej książki.

Radny K. Jaworski – poprosił, aby na sesję Rady Miejskiej zaprosić honorowego dawcę krwi, który oddał dużą ilość krwi i w ostatnim czasie został odznaczony przez Ministra Zdrowia.

 

ad. 6.

 

Przewodniczący Komisji J. Szast zakończył posiedzenie Komisji o godz. 16.30.

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

Protokołowała: Elżbieta Król

 

 

Przewodniczący Komisji Budżetu

Jarosław Szast

 

Przewodnicząca Komisji Oświaty

Maria Krutyła

 

Przewodniczący Komisji Rolnictwa

Stanisław Balas