Protokół Nr 25.2020

wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury Komunalnej, Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Opieki Społecznej oraz Komisji Rolnictwa, Leśnictwa, Zasobów Naturalnych, Ochrony Środowiska, Porządku Publicznego i Ochrony Przeciwpożarowej

odbytego w dniu 24 lutego 2020 r.

 

Obecni: wg załączonej listy obecności. Posiedzenie Komisji rozpoczęło się o godz. 15.30 w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego w Strumieniu.

 

Porządek obrad:

1.    Otwarcie posiedzenia i stwierdzenie prawomocności obrad.

2.    Informacja o zarządzaniu cmentarzami komunalnymi.

3.    Rozpatrzeniemateriałów na XVIII sesję Rady Miejskiej w Strumieniu:

4.    Informacje, wolne głosy i wnioski.

5.    Zakończenie.

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Posiedzenie Komisji otworzył i posiedzeniu przewodniczył Przewodniczący Komisji Budżetu – Jarosław Szast, przywitał członków Komisji oraz stwierdził, że obrady są prawomocne, gdyż w posiedzeniu uczestniczy 11 członków Komisji Budżetu na 11 osobowy skład Komisji, 7 członków Komisji Oświaty na 7 osobowy skład Komisji i 8 członków Komisji Rolnictwa na 8 osobowy skład Komisji.

W posiedzeniu uczestniczyli również: Burmistrz Strumienia Anna Grygierek, Zastępca Burmistrza Włodzimierz Cybulski, Skarbnik Strumienia Maria Kłósko, Sekretarz Strumienia Daniela Kula, Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu Mariola Florek, pracownicy Urzędu Miejskiego oraz przedstawiciel lokalnej prasy „Nowej Formacji”.

 

ad. 2.

 

Informację o zarządzaniu cmentarzami komunalnymi – przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 3.

 

Rozpatrzono materiały na XVIII sesję Rady Miejskiej w Strumieniu zwołaną na dzień 26 lutego br.:

a)  Na prośbę Przewodniczącej Komisji Oświaty, … - M. Krutyły - Informację o średnich wynagrodzeniach nauczycieli za 2019 rok – przedstawiła Kierownik Referatu Edukacji Brygida Biegun.

Do Informacji nie wniesiono uwag.

b)  Na prośbę Przewodniczącej Komisji Oświaty, … - M. Krutyły - projekt uchwały w sprawie ustalenia szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodkach wsparcia i mieszkaniach chronionych – przedstawiła Kierownik MOPS Mariola Florek.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

c)  Na prośbę Przewodniczącej Komisji Oświaty, … - M. Krutyły - projekt uchwały w sprawie ustalenia sposobu sprawienia pogrzebu przez Gminę Strumień - przedstawiła Kierownik MOPS Mariola Florek.

Radny J. Mazur zapytał o różnice jakie są w stosunku do wcześniejszej uchwały, która teraz zostanie uchylona?

Kierownik M. Florek wyjaśniła jakie zmiany zostały wprowadzone w stosunku do uchwały Nr IV.27.2019 z dnia 30 stycznia 2019 r., w której Wojewoda Śląski Rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 1 marca 2019 r., stwierdził nieważność w części określonej w §2, §3 ust. 6 oraz §3 ust. 7. Zapisy te dotyczyły:

-     §2 „Sprawienie pogrzebu odbywa się na cmentarzach położonych na terenie Gminy Strumień.”,

-     §3 ust. 6 „Zapewnienie ceremonii pogrzebowej zgodnie z wyznaniem zmarłego.”,

-     §3 ust. 7 „Obsługa żałobników do miejsca pochówku.”.

W związku z powyższym w/w zapisy nie znalazły się w przedstawionym projekcie uchwały.

Przewodniczący Komisji S. Balas zapytał, czy MOPS sprawiał już pogrzeb?

Kierownik M. Florek odpowiedziała twierdząco.

Radny J. Mazur zapytał jakim osobom sprawia się pogrzeb?

Kierownik M. Florek wyjaśniła, że MOPS sprawia pogrzeb osobom bezdomnym, nie otrzymującym żadnych świadczeń.

Zastępca Burmistrza W. Cybulski zaproponował, aby zmienić zapis w §2 ust. 9. dotyczący użytego skrótu „ww. czynności”. Zaproponował, aby wpisać całe słowo lub wpisać „czynności określone w ustępach …..”.

Kierownik M. Florek poinformowała, że na sesji Rady przedstawi autopoprawkę do uchwały dotyczącą tego zapisu.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

d)  Na prośbę Przewodniczącej Komisji Oświaty, … - M. Krutyły - projekt uchwały w sprawie realizacji programu Asystent osoby niepełnosprawnej - przedstawiła Kierownik MOPS Mariola Florek.

Radny J. Mazur zapytał o szczegóły tego programu?

Kierownik M. Florek poinformowała, że MOPS w Strumieniu planuje 52 godziny dla asystenta osoby niepełnosprawnej w miesiącu. Koszt pracy asystenta to 30 zł/godz. Zobaczymy ile osób będzie mógł obsłużyć taki asystent podczas planowanych 52 godzin pracy. Aktualnie nie mamy chętnych do podjęcia tej pracy.

Radna M. Madziar zapytała ile osób z tereny Gminy korzysta z usług opiekuńczych?

Kierownik M. Florek odpowiedziała, że mamy 23 takie osoby.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

e)  Na prośbę Przewodniczącego Komisji Rolnictwa, … - S. Balasa - Informację o realizacji „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Strumień w 2019 roku” – przedstawił Kierownik Robert Mazgaj.

Do Informacji nie wniesiono uwag.

f)   Na prośbę Przewodniczącego Komisji Rolnictwa, … - S. Balasa - projekt uchwały w sprawie określenia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Strumień w 2020 roku” – przedstawił Kierownik Robert Mazgaj.

Radny S. Świtała zgłosił wniosek, aby do Programu wpisać również możliwość sterylizacji kotów. W sołectwach mamy ogromne populacje bezpańskich kotów, które rozmnażają się w zastraszającym tempie.

Komisja Rolnictwa wnioskuje, aby w Programie opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Strumień w 2020 roku - wprowadzić zapisy dotyczące możliwość sterylizacji kotów.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa S. Balas poddał pod głosowanie w/w wniosek, który został przyjęty jednogłośnie „za” (głosowało 8 radnych – członków Komisji Rolnictwa, Leśnictwa, Zasobów Naturalnych, Ochrony Środowiska, Porządku Publicznego i Ochrony Przeciwpożarowej).

Radny B. Wawrzyczek zapytał, czy w gospodarstwie w Zbytkowie, w którym przebywa bardzo dużo psów była jakakolwiek kontrola Powiatowego Lekarza Weterynarii? Zapytał też jak w tym gospodarstwie wygląda sprawa szczepień psów przeciwko wściekliźnie? Miną rok od zdarzeń, które miały miejsce w tym gospodarstwie.

Kierownik R. Mazgaj odpowiedział, że na 10 października 2019 r. były ustalone oględziny Powiatowego Lekarza Weterynarii, nie doszły jednak do skutku, ponieważ właściciel nie odebrał skutecznie zawiadomienia. Aktualnie sprawa toczy się w Komisariacie Policji w Strumieniu, ponieważ Powiatowy Lekarz Weterynarii zgłosił, że właściciel utrudnia prowadzenie postepowania inspekcji.

g)  Na prośbę Przewodniczącego Komisji Rolnictwa, … - S. Balasa - Informację nt. przyznanych dofinansowań do utylizacji azbestu za rok 2019 oraz plan na 2020 rok – przedstawił Kierownik Robert Mazgaj.

Radny J. Mazur zapytał ile mamy jeszcze na terenie Gminy budynków pokrytych azbestem?

Kierownik R. Mazgaj odpowiedział, że mamy jeszcze 138 posesji, w których znajdują się obiekty pokryte azbestem. Poinformował też, że z 91 budynków azbest został usunięty. Ilość usuniętego azbestu jest większa, niż wymogi, które narzuca gminie program krajowy.

Do Informacji nie wniesiono uwag.

h)  Na prośbę Przewodniczącego Komisji Budżetu, … - J. Szasta - projekt uchwały w sprawie zasad ustanawiania służebności na nieruchomościach gminnych – przedstawił Zastępca Burmistrza Włodzimierz Cybulski.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

i)   Na prośbę Przewodniczącego Komisji Budżetu, … - J. Szasta - projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2020-2030 – przedstawiła Skarbnik M. Kłósko.

Burmistrz A. Grygierek omówiła terminy złożenia planowanych wniosków:

-     termomodernizacja Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Pruchnej – wniosek planuje się złożyć w kwietniu,

-     rozbudowa i modernizacja systemu kanalizacji sanitarnej w mieście Strumieniu – wniosek będzie składany w lutym,

-     budowa kanalizacji sanitarnej grawitacyjno-ciśnieniowej z przepompowniami i odtworzeniem nawierzchni w Bąkowie, Etap II– wniosek będzie składany do końca kwietnia.

Realizacja w/w zadań jest uzależniona od pozyskania środków zewnętrznych.

Zaproponowała, aby skorygować zapisy w załączniku nr 3 do projektu uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2020-2030:

1)   na stronie 13 w linijce 17 wyrażenie - o treści „W związku ze złożonymi projektami do dofinansowania,” zmienić na „W związku z planowanymi do złożenia projektami do dofinasowania (luty i kwiecień)”;

2)   na stronie 13 zdanie pod tabelą w brzmieniu „Na ww. projekty zostały złożone wnioski o dofinansowania.”, zmienić na „Na ww. projekty zostaną złożone wnioski o dofinansowania (w oparciu o procedurę naboru wniosków w m-cu lutym oraz kwietniu).”.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

j)   Na prośbę Przewodniczącego Komisji Budżetu, … - J. Szasta - projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na rok 2020 – przedstawiła Skarbnik M. Kłósko.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

k)  Projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia składu osobowego stałych komisji Rady Miejskiej wraz z autopoprawką – przedstawił Przewodniczący Rady C. Greń.

Przewodniczący Rady C. Greń zapytał, czy radna Monika Staniek i radny Bogusław Wawrzyczek podtrzymują swoje wnioski.

Radna M. Staniek poinformowała, że podtrzymuje swój wniosek o odwołanie ze składu Komisji Rolnictwa, Leśnictwa, Zasobów Naturalnych, Ochrony Środowiska, Porządku Publicznego i Ochrony Przeciwpożarowej.

Radny B. Wawrzyczek poinformował, że podtrzymuje swój wniosek o powołanie do składu Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Opieki Społecznej.

Zastępca Burmistrza W. Cybulski zaproponował, aby w § 1 ust. wyraz „skreślić” zastąpić wyrazem „odwołać”.

Przewodniczący Rady stwierdził, że zaproponowana zmiana jest słuszna. Poinformował, że przedstawimy radnym autopoprawkę do w/w uchwały.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

 

ad. 4.

 

W informacjach, wolnych głosach i wnioskach głos zabrali:

Przewodniczący Rady C. Greń przedstawił pismo Rady Miasta Wisły informujące o odbytej dyskusji z udziałem przedstawicieli kół łowieckich, dotyczącej kwestii ochrony hodowli owiec w związku z wzmagającą się w ostatnim czasie aktywnością wilków w Beskidach.

Zaproponował, aby dostarczyć wszystkim radnym powyższy apel w celu zapoznania się z jego treścią i rozważenie, czy Rada Miejska w Strumieniu wystąpi z podobnym apelem.

Przewodniczący Komisji J. Szast poinformował, że wszyscy radni otrzymali kopię pisma Rady Przewoźników przy Staroście Cieszyńskim w celu zapoznania się i zgłoszenia ewentualnych uwag odnośnie godzin kursów autobusów, odpłatności itp. spraw.

Burmistrz A. Grygierek poprosiła, aby radni zgłaszali uwagi dotyczące funkcjonowania komunikacji.

Radny B. Wawrzyczek zgłosił, że dorośli i młodzież palą papierosy na ogólnodostępnych placach zabaw na terenie Gminy. Poprosił, aby Policja odpowiednio reagowała na takie przypadki.

Radna M. Madziar zapytała o remont ulicy Dworcowej w Pruchnej, o który wcześniej wnioskowała? Czy coś wiadomo w tej sprawie? Poinformowała, że w nawierzchni ul. Dworcowej są bardzo duże dziury i sypanie tam drobnego kamienia nie ma sensu, trzeba byłoby wysypać tam gruby kamień.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że sprawdzimy, czy jest odpowiedź na nasze pismo w tej sprawie.

Radna M. Madziar poprosiła, aby sprawdzić stan znaków drogowych na terenie całej Gminy, aktualnie jest bardzo gwałtowna, wietrzna pogoda, co powoduje, że m. in. w Pruchnej na skrzyżowaniu ulic: Osiedlowej z Główną i Katowickiej z Zebrzydowicką są pochylone znaki drogowe.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała jakie szkody wystąpiły na terenie Gminy podczas ostatniej wichury w dniach 23-24 lutego 2020 r.:

-     Pruchna, ulica Nowe Chałupy 2 – zerwane 5 płyt onduliny na dachu budynku mieszkalnego;

-     Pruchna, ulica Wałowa – powalone drzewo,

-     Strumień, ulica Pszczyńska – zerwany konar,

-     Drogomyśl, ulica Wiejska 66 – zerwane poszycie dachowe (blach falista) na budynkach gospodarczych – wiatach,

-     Bąków, ulica Główna – zerwana wiata przystanku autobusowego.

Radna M. Krutyła zgłosiła, że na ulicy Polnej w Strumieniu idąc od ulicy Brodeckiego tabliczka z nazwą ulicy jest położona na drzewie, akacji. Przy tej samej ulicy znak „zwierzęta gospodarskie” jest na odwrócony.

Radny B. Wawrzyczek zgłosił, że ulica Wiązowa jest źle oznakowana jako ulica Klonowa.

Radny S. Balas zgłosił, aby wystąpić do Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych w Cieszynie w sprawie braku poboczy przy ul. Głównej w Bąkowie, na odcinku od ul. Nowy Świat do skrzyżowania z ul. Słowiczą.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że wystąpiliśmy w tej sprawie z pismem do Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych w Cieszynie.

 

ad. 5.

 

Przewodniczący Komisji J. Szast zakończył posiedzenie Komisji o godz. 19.00.

 

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

Protokołowała: Elżbieta Król

 

 

Przewodniczący Komisji Budżetu

Jarosław Szast

 

Przewodnicząca Komisji Oświaty

Maria Krutyła

 

Przewodniczący Komisji Rolnictwa

Stanisław Balas