Protokół Nr 10.2019

posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Opieki Społecznej

odbytego w dniu 14 maja 2019 r.

 

Obecni: wg załączonej listy obecności. Posiedzenie Komisji rozpoczęło się o godz. 16.00 na sali posiedzeń Urzędu Miejskiego w Strumieniu.

 

Porządek obrad:

1.    Otwarcie posiedzenia i stwierdzenie prawomocności obrad.

2.    OmówienieOceny Zasobów Pomocy Społecznej dla gminy Strumień za 2018 rok.

3.    Sprawozdaniez działalności Miejskiej Biblioteki Publicznej w Strumieniu za rok 2018 wraz z informacją o planach na 2019 r. oraz informacją o ilości wypożyczeń i frekwencji.

4.    Omówienieprojektów uchwał przygotowywanych na sesję Rady Miejskiej w Strumieniu należących tematycznie do Komisji Oświaty.

5.    Informacjao planowanej strukturze szkół i przedszkoli w roku szkolnym 2019-2020.

6.    Informacjao rekrutacji do przedszkoli.

7.    Informacje, wolne głosy i wnioski.

8.    Zakończenie.

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Posiedzenie Komisji otworzyła i posiedzeniu przewodniczyła Przewodnicząca Komisji Oświaty – Maria Krutyła. Przywitała członków komisji oraz stwierdziła, że obrady są prawomocne, gdyż w posiedzeniu uczestniczy 7 członków Komisji Oświaty na 7 osobowy skład Komisji. W posiedzeniu uczestniczą również radni nie będący członkami Komisji Oświaty.

Przewodnicząca Komisji M. Krutyła przywitała również: Burmistrza Strumienia Annę Grygierek, Skarbnika Strumienia Marię Kłósko, Sekretarza Strumienia Danielę Kula, Kierownika Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu Mariolę Florek i pracownika socjalnego Krzysztofa Nowakowskiego, Dyrektora Miejskiej Biblioteki Publicznej w Strumieniu Danutę Jabłońską oraz pracowników Urzędu Miejskiego.

 

ad. 2.

 

Ocenę Zasobów Pomocy Społecznej dla gminy Strumień za 2018 rok – przedstawiła Kierownik MOPS Mariola Florek.

Przewodnicząca M. Krutyła zapytała, czy po zrealizowanych projektach przez MOPS pozostały jakieś zakupione sprzęty?

Kierownik M. Florek odpowiedziała, że po zrealizowanych przez MOPS projektach pozostały komputery.

Ocena Zasobów Pomocy Społecznej dla gminy Strumień za 2018 rok– została przyjęta.

 

ad. 3.

 

Sprawozdaniez działalności Miejskiej Biblioteki Publicznej w Strumieniu za rok 2018 wraz z informacją o planach na 2019 r. oraz informacją o ilości wypożyczeń i frekwencji – przedstawiła Dyrektor Biblioteki D. Jabłońska.

Dyrektor D. Jabłońska poinformowała aktualnymi problemami Biblioteki są: brak informatyka, brak sali oraz brak środków na remont filii w Drogomyślu.

Dyrektor D. Jabłońska wyjaśniła dlaczego przy Bibliotece nie działa uniwersytet III wieku? Nie działa on ze względu na brak środków na ten cel. Biblioteka nie ma możliwości finansowych, aby finansować tego typu działanie.

Radna M. Staniek zapytała dlaczego nie ma filii Biblioteki w Zabłociu i w Bąkowie?

Dyrektor D. Jabłońska odpowiedziała, że filie w tych miejscowościach nie działają ze względu na brak środków finansowych na ten cel.

Przewodniczący Rady C. Greń poruszył sprawę remontów w filii w Drogomyślu. Pomieszczenie to wymaga generalnego remontu. Poinformował też, że w Drogomyślu pojawiła się informacja, że filia Biblioteki w Drogomyślu będzie likwidowana.

Dyrektor D. Jabłońska poinformowała, że ma przygotowany kosztorys kompleksowego remontu filii w Drogomyślu opiewający na kwoty: 34 tysiące zł remont pomieszczenia, 25 tysięcy zł na zakup regałów i 8 tysięcy zł na zakup mebli. Razem około 70 tysięcy zł.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że informacja o likwidacji filii Biblioteki w Drogomyślu jest nieprawdziwa. Poinformowała też, że sprawa remontu filii w Drogomyślu musi być odłożona w czasie, ponieważ nie wiadomo jak zakończy się sprawa obiektu „Zameczku” w Drogomyślu i działających tam Warsztatów Terapii Zajęciowej.

Sprawozdanie zostało przyjęte.

 

ad. 4.

 

Kierownik Referatu Edukacji Brygida Biegun przedstawiła następujące projekty uchwał przygotowywane na sesję Rady Miejskiej w Strumieniu, a należące tematycznie do Komisji Oświaty:

1.    Projekty uchwał w sprawie ustalenia planu sieci, a także określenia granic obwodów publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez gminę Strumień oraz ustalenia sieci publicznych przedszkoli prowadzonych przez gminę Strumień – przesłane zostały do zaopiniowania do Kuratorium Oświaty i Związku Nauczycielstwa Polskiego.

Radna M. Staniek zapytała o korzystanie dzieci z boiska np. w Bąkowie dzieci korzystają z boiska orlik w Jarząbkowicach? Czy musi to być wykazane w uchwale o sieci?

Kierownik B. Biegun odpowiedziała, że w uchwale wykazujemy tylko budynki, w których odbywają się zajęcia szkolne np. Hala Sportowa.

2.    Projekt uchwały w sprawie ustalenia regulaminu pomocy zdrowotnej dla nauczycieli. Dotychczas obowiązująca uchwała jest z 2007 roku i niektóre zapisy są niezgodne z przepisami. W części zapisów regulaminu pojawia się zaangażowanie Zespołu Obsługi Szkół przy załatwianiu pomocy zdrowotnej np. składanie wniosków w ZOS. Uchwała będzie konsultowana z dyrektorami szkół i Związkiem Nauczycielstwa Polskiego.

3.    Projekt uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Wspierania Edukacji Uzdolnionych Dzieci i Młodzieży oraz określenia szczegółowych warunków i trybu przyznawania stypendiów w ramach Gminnego Programu Wspierania Edukacji Uzdolnionych Dzieci i Młodzieży.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że celem podjęcia uchwały jest podwyższenie wyników młodzieży w szkołach publicznych, również w szkołach średnich oraz studiujących. Uchwała o Gminnym Programie musi być podjęta wcześniej przed uchwałą o przyznawaniu stypendiów. Do końca roku będą wypłacane stypendia na starych zasadach przez dyrektorów szkół. Od nowego roku szkolnego będą wypłacane stypendia na poziomie gminnym, na nowych zasadach, gdzie średnia za wyniki będzie musiała wynosić 5,6.

 

ad. 5.

 

Informacjęo planowanej strukturze szkół i przedszkoli w roku szkolnym 2019-2020 – przedstawiła Kierownik B. Biegun i Burmistrz A. Grygierek.

Kierownik B. Biegun poinformowała, że najgorsza sytuacja odnośnie zmniejszającej się liczby uczniów jest w Szkole Podstawowej w Strumieniu, gdzie liczba oddziałów i uczniów spada o 25%. Z SP Strumień odchodzi: 5 oddziałów gimnazjalnych i 3 oddziały klasy VIII, a nowe oddziały przychodzące nie rekompensują liczby dzieci, które szkołę ukończyły.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 6.

 

Informacjęo rekrutacji do przedszkoli – przedstawiła Kierownik B. Biegun i Burmistrz A. Grygierek.

Burmistrz A. Grygierek szczegółowo przedstawiła zasady rekrutacji do przedszkoli.

Radna M. Staniek zapytała, czy nauczyciele przedszkoli są tak samo zatrudniani na podstawie Karty Nauczyciela i podlegają nadzorowi Kuratorium Oświaty?

Dyrektor B. Biegun odpowiedziała twierdząco.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 7.

 

Informacje wolne głosy i wnioski.

Kierownik B. Biegun poinformowała, że budżecie Gminy pozostała kwota 165 tysięcy złotych za niewypłacone wynagrodzenia nauczycieli podczas strajku. Za czas strajku nauczyciel o najwyższym stopniu awansu zawodowego otrzyma wynagrodzenie mniejsze o ok. 2 800,00 zł. Środki te pozostały w budżetach szkół. Za czas strajku nie należy się wynagrodzenie, co wynika z przepisów prawa i wyroków sądów.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że bieżący rok będzie bardzo trudny dla budżetu Gminy, ponieważ budżet państwa na pewno w 100% nie zapewni środków na podwyżki dla nauczycieli. Ponadto musimy zabezpieczyć środki na podwyżki dla nauczycieli przedszkoli, ponieważ na ten cel w ogóle nie dostaniemy subwencji.

Radny K. Jaworski zapytał, czy na stanowiska obsługi w szkołach, czy przedszkolach muszą być ogłaszane konkursy?

Dyrektor B. Biegun odpowiedziała, że pracownicy obsługi w szkołach i przedszkolach są pracownikami samorządowymi nie urzędniczymi, na które nie trzeba ogłaszać konkursów. Burmistrz A. Grygierek dodała, że prosimy dyrektorów, aby ogłaszali nabory na te stanowiska, ponieważ mieszkańcy się tym interesują.

Radna M. Staniek zapytała – czy powstaje ustawa, która przekaże finansowanie wynagrodzeń oświaty budżetowi państwa?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że z takimi propozycjami występują samorządy, które chcą żeby wynagrodzenia nauczycieli płacił rząd, ponieważ samorząd w ogóle nie ma wpływu na wysokość wynagrodzenia nauczyciela. Taka sytuacja jest w Czechach i Niemczech.

 

ad. 8.

 

Przewodnicząca Komisji M. Krutyła zakończyła posiedzenie Komisji o godz. 19.30.

 

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

Protokołowała: Elżbieta Król

 

Przewodnicząca Komisji Oświaty

Maria Krutyła