Projekt

 

 

 

Uchwała Nr XXII.       .2020
Rady Miejskiej w Strumieniu

z dnia 19 sierpnia 2020 r.

w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Strumień

Na podstawie art. 7  ust. 1  pkt 3, art. 18 ust. 2  pkt 15, art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1  ustawy z dnia 8  marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2020r., poz. 713) i art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2019r., poz. 2010, ze zm.), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Cieszynie oraz po konsultacji z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3  ust. 3  ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,

Rada Miejska w Strumieniu uchwala:

§ 1. Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Strumień w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Strumienia.

§ 3. Traci moc Uchwała Nr XX.178.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 25 maja 2016r. w  sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Strumień (t.j. Dz. Urz. Woj. Śląskiego z 2016r. poz. 3047, ze zm.)

§ 4. Uchwała podlega  ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.

§ 5. Uchwała wchodzi w życie  z dniem 1 stycznia 2021 r.

 

Przewodniczący Rady

Czesław Greń

 

 

Uzasadnienia

do projektów uchwał dotyczących gospodarowania odpadami komunalnymi w gminie Strumień

 

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r. poz. 1579) oraz przepisów art. 40 pkt 1) ustawy z dnia 14 maja 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2, (Dz.U. z 2020 r. poz. 875), rada gminy jest obowiązana dostosować uchwały wydane przed dniem wejścia w życie w/w ustawy do brzmienia nadanego ustawą zmieniającą, w terminie do dnia 31 grudnia 2020r.

Zmiany powinny nastąpić przed udzieleniem zamówienia publicznego na świadczenie usług odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych na kolejny okres. Zmianie ulegną uchwały Rady Miejskiej w Strumieniu regulujące system gospodarowania odpadami komunalnymi:

1)     Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Strumień,

2)     uchwała w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi,

3)     uchwała w sprawie rodzaju dodatkowych usług świadczonych przez Gminę w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, sposobu ich świadczenia oraz wysokości cen za te usługi,

4) uchwała w sprawie zwolnienia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym, którą to Rada Miejska w Strumieniu ma obowiązek podjąć odrębnie.

1) Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Strumień ulegnie dostosowaniu do nowych przepisów, w szczególności poprzez:

- dostosowanie nazewnictwa rodzaju selektywnie zbieranych odpadów do wymogów ustawy oraz poszerzenie katalogu zbieranych odpadów o odpady niebezpieczne, odpady niekwalifikujące się do odpadów medycznych powstałe w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igły i strzykawki, odpady tekstyliów i odzieży, które to będą przyjmowane w Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK),

-  określenie warunków utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym miejsc gromadzenia odpadów,

-  zobowiązanie wszystkich właścicieli nieruchomości do zbierania w sposób selektywny powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych,

-  zwolnienie z obowiązku posiadania pojemnika lub worka na te odpady właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi, którzy we własnym zakresie zagospodarowują bioodpady stanowiące odpady komunalne wytworzone na terenie nieruchomości poprzez kompostowanie ich w kompostownikach przydomowych,

-  zrezygnowanie z możliwości oddawania bioodpadów oraz popiołu w workach i przyjęcie wyłącznie systemu pojemnikowego. Konieczność tej zmiany wynika z wpływających do Urzędu Miejskiego w Strumieniu informacji od prowadzących instalacje zagospodarujące frakcje bioodpadów, które od 2021 roku nie będą przyjmować odpadów ulegających biodegradacji dostarczanych w workach. Istnieje również duży problem z zagospodarowaniem popiołu gromadzonego w workach. Ciężar worków z popiołem, budzący zastrzeżenie w zakresie warunków pracy i przestrzegania BHP oraz wysokie koszty zagospodarowania takiego odpadu w instalacjach, które w dodatku coraz częściej odmawiają przyjmowania popiołu w workach. Z uwagi na to, że ilość popiołu odebranego w 2019r. w porównaniu do 2018r. zmniejszyła się o około 30%, a nadmiar popiołu można w każdym momencie oddać do PSZOK, w celu minimalizowania kosztów proponuje się zmniejszenie częstotliwości odbioru popiołu.

 

2) Uchwała w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi ulegnie zmianie w zakresie dostosowania nazewnictwa rodzajów odbieranych odpadów komunalnych oraz częstotliwość ich odbioru do zmodyfikowanego brzmienia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Strumień. Zmodyfikowane zostaną ograniczenia ilościowe odbieranych odpadów poprzez zwiększenie ilości odpadów budowlanych i rozbiórkowych przyjmowanych w PSZOK do 400 kg na osobę w okresie 5 lat oraz rezygnację z odbioru zużytych opon sprzed posesji i przyjmowanie ich wyłącznie w PSZOK, w ilości 8 sztuk rocznie na nieruchomość.

3)   Uchwała w sprawie rodzaju dodatkowych usług świadczonych przez Gminę w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, sposobu ich świadczenia oraz wysokości cen za te usługi uległa zmianie w zakresie:

zmodyfikowania opłat za usługi przyjmowania odpadów ponad limit określony w uchwale w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomość  i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W celu ułatwienia rozliczeń opłata będzie wynosić 20,00 zł za każde 100 kg odpadów budowlanych i rozbiórkowych dostarczonych ponad limit (poprzednio było to 40,00 zł za każde 200 kg tych odpadów). W przypadku zużytych opon opłata będzie wynosić 5,00 zł za każdą zużytą oponę dostarczoną ponad limit.

 

4) Uchwała w sprawie zwolnienia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym wprowadzi częściowe zwolnienie z opłaty od każdej osoby zamieszkującej nieruchomość, w której kompostuje się bioodpady i której właściciel zadeklaruje taki fakt, w stosunku do stawki obowiązującej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zwolnienie ma być proporcjonalne do zmniejszenia kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi z gospodarstw domowych.

Na terenie gminy zadeklarowano około 12.100 mieszkańców do systemu gospodarowania odpadami, z czego w zabudowie wielolokalowej (dla której wprowadzenie częściowego zwolnienia z opłaty, zgodnie z przepisami ustawy, nie jest możliwe) zamieszkuje około 1.100 osób. Wprowadzenie zwolnienia jest możliwe zatem dla około 11.000 osób.

Na terenie Gminy Strumień aktualnie bioodpady są odbierane bezpośrednio sprzed posesji, odbieranych jest około 600 ton bioodpadów rocznie. Koszt odbioru i zagospodarowania jednej tony odpadów wynosi około 600 zł, co powoduje, że roczne koszty w tym zakresie wynoszą szacunkowo około 360.000,00 zł.

Koszty zagospodarowania tej samej masy bioodpadów na PSZOK są niższe i kształtują się na poziomie 330 zł/tonę dla tzw. odpadów zielonych i 480 zł/tonę dla pozostałych bioodpadów, co przeliczając masy rocznie odbieranych frakcji, wynosi 211.500,00 zł/rok.

Zakładając, wzorem sąsiednich gmin, że 50% właścicieli budynków mieszkalnych jednorodzinnych zadeklaruje, że kompostuje odpady i zechce skorzystać z częściowego zwolnienia z opłaty, sprzed posesji zostanie odebrane 300 ton bioodpadów, co wygeneruje odpowiednio koszty 180.000,00 zł. Z uwagi na to, że nie wszystkie bioodpady podlegają kompostowaniu oraz że nie ma fizycznej możliwości skompostowania na posesji całej masy zebranych bioodpadów, na PSZOK może trafić 50% pozostałej frakcji bioodpadów, czyli około 150 ton, których koszt zagospodarowania wyniesie  53.500,00 zł.

W związku z tym, ostateczny szacowany roczny koszt odbioru i zagospodarowania frakcji bioodpadów wyniesie 233.550,00 zł, co spowoduje zmniejszenie kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi z gospodarstw domowych o 126.4450,00 zł.

Kwota ta w podziale na miesiące i ilość osób, która może z niej skorzystać (50% zadeklarowanych = 5500 osób), kształtuje się w wysokości około 2,00 zł na osobę/miesiąc i w tej wysokości proponuje się kwotę zwolnienia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym.