Protokół Nr 8.2020

posiedzenia Komisji Rewizyjnej

odbytego w dniu 25 maja 2020 r.

 

Posiedzenie Komisji rozpoczęło się o godz. 15.00 i odbyło się w sali widowiskowej Miejskiego Centrum Kultury i Rekreacji w Strumieniu, ul. Młyńska 14.

 

Obecni: wg załączonej listy obecności.

 

Porządek obrad:

1.    Otwarcie posiedzenia i stwierdzenie prawomocności obrad.

2.    Rozpatrzeniesprawozdania z wykonania budżetu gminy Strumień za 2019 rok oraz przygotowanie wniosku – wystąpienia do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Strumienia za 2019 r.

3.    Informacje, wolne głosy i wnioski.

4.    Zakończenie.

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Posiedzenie Komisji otworzyła i posiedzeniu przewodniczyła Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej – Maria Madziar. Przywitała członków komisji oraz stwierdziła, że obrady są prawomocne, gdyż w posiedzeniu uczestniczy 5 członków Komisji Rewizyjnej.

Przewodnicząca Komisji M. Madziar przywitała również Burmistrz Strumienia Annę Grygierek i Skarbnika Strumienia Marię Kłósko oraz P. J. Szast – przewodniczącego Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury Komunalnej.

 

ad. 2.

 

Komisja Rewizyjna zapoznała się z Uchwałą Nr 4200/I/86/2020 I Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach z dnia 28 kwietnia 2020 r., wydającą pozytywną opinię o przedłożonym przez Burmistrza Strumienia Sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy Strumień za 2019 rok.

Skarbnik M. Kłósko przedstawiła szczegółowo sprawozdania budżetowe z wykonania budżetu Gminy za rok 2019: Rb-NDS, Rb-ST, Rb-Z, Rb-N, Rb-UZ, Rb-PDP, Rb-27S, Rb-28S, Rb-30, „Sprawozdanie opisowe z wykonania budżetu Gminy Strumień za rok 2019”, sprawozdania finansowego – bilans z wykonania budżetu j.s.t., łączny bilans obejmujący dane wynikające z bilansów samorządowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych, łączny rachunek zysków i strat, łączne zestawienie zmian w funduszu samorządowych jednostek budżetowych i samorządowego zakładu budżetowego, informację dodatkową, skonsolidowany bilans j.s.t. oraz informację o stanie mienia komunalnego Gminy Strumień za rok 2019.

Komisja szczegółowo przeanalizowała powyższe sprawozdania.

W toku analizy przedstawionych materiałów dotyczących wykonania budżetu Gminy za 2019 rok – Komisja stwierdza, że realizacja budżetu była dokonywana w jej ocenie w sposób celowy, oszczędny i zgodny z obowiązującą ustawą o finansach publicznych, ponieważ:

1)    dochody budżetu wg planu, po zmianach wyniosły 64 203 162,37 zł i zostały wykonane w kwocie 64 372 091,45 zł, co stanowi 100,26% planu, w tym:

-     dochody bieżące - wg planu, po zmianach wyniosły 61 876 572,54 zł i zostały wykonane w kwocie 62 049 435,95 zł, co stanowi 100,28% planu,

-     dochody majątkowe – wg planu, po zmianach wyniosły 2 326 589,83 zł i zostały wykonane w kwocie 2 322 655,50 zł, co stanowi 99,83% planu;

2)    wydatki budżetu wg planu, po zmianach wynosiły 65 544 675,07 zł i zostały wykonane w kwocie 60 858 088,59 zł, co stanowi 92,85% planu, w tym:

-     wydatki bieżące – wg planu po zmianach wyniosły 58 488 413,81 zł i zostały wykonane w kwocie 54 744 455,25 zł, co stanowi 93,60%,

-     wydatki majątkowe – wg planu po zmianach wyniosły 7 056 261,26 zł i zostały wykonane w kwocie 6 113 633,34 zł, co stanowi 86,64%;

3)    zadaniazlecone – plan po zmianach w dochodach i wydatkach wyniósł 17 357 634,23 zł, a wykonanie wyniosło w dochodach i wydatkach 17 255 595,74 zł, co stanowi 99,41%;

4)    stan zadłużenia gminy Strumień na dzień 31.12.2019 r. wynosił 11 242 908,80 zł, na co składa się:

a) kredyt na planowany deficyt budżetu 2011 roku - Bank ING Śląski w kwocie 1 300 000,00 zł,

b) kredyt na planowany deficyt budżetu 2015 roku - Bank ING Śląski w kwocie 1 864 000,00 zł,

c)  kredyt na planowany deficyt budżetu 2016 roku – BS Skoczów w kwocie 1 200 000,00 zł,

d) kredyt na planowany deficyt budżetu 2017 roku – BS Jasienica w kwocie 1 500 000,00 zł,

e) kredyt na planowany deficyt budżetu 2018 roku – BS Jastrzębie Zdrój w kwocie 2 400 000,00 zł,

f)    kredyt na planowany deficyt budżetu 2019 roku – BS Jasienica w kwocie 2 800 000,00 zł,

g)   pożyczka z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w kwocie 71 000,00 zł na wymianę źródeł ciepła I etap,

h)   pożyczka z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w kwocie 107 908,80 zł na wymianę źródeł ciepła II etap.

Ze sprawozdania Rb-Z o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji – wynika, że stan zobowiązań gminy według tytułów dłużnych na koniec 2019 roku wynosił 11 242 908,80 zł, co stanowiło 17,5% wykonanych dochodów.

W zakresie zaległości w podatkach od nieruchomości, rolnego i środków transportowych można niestety zaobserwować ciągły wzrost liczby podatników, którzy zalegają ze spłatami należnych podatków oraz z sytuacją nawarstwiania się zaległości.

Większą część tej listy stanowią kwoty oscylujące w granicach kilkunastu lub kilkuset złotych, ale są podatnicy, których zaległości sięgają kilku tysięcy złotych. W wielu przypadkach, w związku z dużym obciążeniem finansowym, egzekucja jest rozwlekła w czasie i wykracza poza okres sprawozdawczy.

Stan zaległości na dzień 31 grudnia 2019 roku, w porównaniu z dniem 1 stycznia 2019 roku przedstawia się następująco:

a)   stan zaległościw podatku od nieruchomości:

-     od osóbprawnych uległ zmniejszeniu o kwotę 330 493,77 zł i wyniósł 537 314,20 zł,

-     od osób fizycznych uległ zmniejszeniu o kwotę 15 578,93 zł i wyniósł 584 765,06 zł,

b)   stan zaległościw podatku rolnym:

-     od osób prawnych zwiększył się o kwotę 46,00 zł i wyniósł 7 566,00 zł,

-     od osóbfizycznych zmniejszył się o kwotę 4 768,45 zł i wyniósł 25 490,54 zł,

c)    stanzaległościw podatku od środków transportowych:

-     od osóbprawnych zwiększył się o kwotę 596,60 zł i wyniósł 4 529,22 zł,

-     od osóbfizycznych zwiększył się o kwotę 3 588,24 zł i wyniósł 73 422,09 zł.

Plan dochodówz tytułu sprzedaży składników majątkowych został wykonany w stosunku do planu w 95,77 % i wyniósł 120 774,21 zł.

W wyniku przeprowadzenia powyższych analiz wykonania budżetu Gminy na 2019 r. - Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej M. Madziar poddała pod głosowanie:

1.     Wniosek o pozytywne zaopiniowanie przedłożonego przez Burmistrza Strumienia „Sprawozdania z wykonania budżetu gminy Strumień za 2019 r.”, przyjęcie sprawozdań – bilansu z wykonania budżetu j.s.t., łącznego bilansu obejmującego dane wynikające z bilansów samorządowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych, łącznego rachunku zysków i strat, łącznego zestawienia zmian w funduszu samorządowych jednostek budżetowych i samorządowego zakładu budżetowego oraz informacji o stanie mienia komunalnego gminy Strumień za rok 2019.

Członkowie Komisji Rewizyjnej w głosowaniu jawnym imiennym - pozytywnie zaopiniowali przedłożone przez Burmistrza Strumienia Sprawozdania:

"ZA": 5, "PRZECIW": 0, "WSTRZYMAŁO SIĘ": 0, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 0

Wyniki imienne:

"ZA" (5) Adam Gawron, Maria Krutyła, Maria Madziar, Monika Staniek, Bogusław Wawrzyczek.

NIEOBECNI (0)

 

2.     Wniosek o udzielenie z tego tytułu absolutorium Burmistrzowi Strumienia.

Członkowie Komisji Rewizyjnej w głosowaniu jawnym imiennym - pozytywnie zaopiniowali wniosek udzielenie z tego tytułu absolutorium Burmistrzowi Strumienia:

"ZA": 5, "PRZECIW": 0, "WSTRZYMAŁO SIĘ": 0, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 0

Wyniki imienne:

"ZA" (5) Adam Gawron, Maria Krutyła, Maria Madziar, Monika Staniek, Bogusław Wawrzyczek

NIEOBECNI (0)

Biorąc pod uwagę rzeczowe wykonanie zaplanowanych zadań budżetowych, osiągnięcie oszczędności oraz działania zmierzające do likwidacji zaległości podatkowych – Komisja Rewizyjna wnioskuje o pozytywne zaopiniowanie przedłożonego przez Burmistrza Strumienia sprawozdania z wykonania budżetu gminy Strumień za 2019 rok oraz wnioskuje o udzielenie z tego tytułu absolutorium Burmistrzowi Strumienia.

 

ad. 3.

 

W informacjach, wolnych głosach i wnioskach głos zabrali:

Radny J. Szast zapytał o skrót SKR?

Skarbnik M. Kłósko wyjaśniła, że chodzi o Kółko Rolnicze.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że niepokoją ją zaległości w płatnościach za czynsz mieszkań komunalnych. Mimo próby wprowadzenia możliwości odpracowania zaległości czynszu nie ma za wielu chętnych. Sytuacji nie poprawiło też 500 +.

Radny B. Wawrzyczek zwrócił uwagę, że niektóre osoby są nieodpowiedzialne i nie stawiają się do pracy.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że w najbliższym czasie (do końca tygodnia) zostanie radnym przesłana robocza wersja Raportu o stanie Gminy z prośbą o uwagi, aby móc je uwzględnić w wersji ostatecznej. Poprosiła o zgłaszanie uwag do wersji roboczej Raportu do 9 czerwca br. Ustalono zwołanie Komisji Rewizyjnej w sprawie Raportu na dzień 16.06.20 godz. 15.00.

Radny B. Wawrzyczek poinformował, że złożył interpelację w sprawie zwrócenia się do Sanepidu o informację na piśmie w sprawie zaleceń dot. otwarcia placówek oświatowych i kulturalnych w gminie Strumień.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że jest w stałym kontakcie z Sanepidem i nie udzielają oni informacji na piśmie tylko na telefon.

Radna M. Madziar zapytała czy dzieciom, które będą uczestniczyć w zajęciach mierzona będzie temperatura?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że każda szkoła i przedszkole została wyposażona w termometr bezdotykowy i przyłbice i będzie mierzona temperatura. Na dzień dzisiejszy jest 8 chętnych rodziców do posłania dzieci na zajęcia opiekuńcze.

Radny B. Wawrzyczek zapytał o planowanie zebrań wiejskich w związku z koniecznością przedstawienia sprawozdania sołtysa za 2019 r.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że na konferencji z nadzorem prawnym był ten temat poruszany. Trzeba będzie obserwować sytuację. Termin sprawozdań gminy został przesunięty ustawą trzeba będzie zasięgnąć opinii Radcy Prawnego jest jeszcze trochę czasu. Możliwość organizacji zebrań będzie związana z aktualną sytuacją i zniesieniem obostrzeń.

 

ad. 4.

 

Przewodnicząca Komisji M. Madziar zakończyła posiedzenie Komisji o godz. 16.30.

 

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

Protokołowała: Danuta Sikora

 

 

Podpisy członków Komisji Rewizyjnej:

1.    Maria Madziar - Przewodnicząca Komisji         

2.    Maria Krutyła - Zastępca Przewodniczącego Komisji

3.    Adam Gawron - członek Komisji

4.    Monika Staniek - członek Komisji

5.    Bogusław Wawrzyczek – członek Komisji