Projekt

 

Uchwała Nr XXV.        .2020
Rady Miejskiej w Strumieniu

z dnia 26 listopada 2020 r.

w sprawie regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713, ze zm.) oraz art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2019 r., poz. 1437, ze zm.), po konsultacji z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057), na wniosek Burmistrza Strumienia - Rada Miejska w Strumieniu

u c h w a l a:

§ 1. Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie gminy Strumień stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Strumienia.

§ 3. Traci moc uchwała Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 kwietnia 2014 r. w sprawie regulaminu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków (Dz. Urz. Woj. Śl. z 2014 r., poz. 2761).

§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego. 

 

 

 

Przewodniczący Rady
Czesław Greń


Załącznik do uchwały Nr XXV.      .2020
Rady Miejskiej w Strumieniu
z dnia 26 listopada 2020 r.

REGULAMIN DOSTARCZANIA WODY I ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW NA TERENIE GMINY STRUMIEŃ

Rozdział 1.
Przepisy ogólne

§ 1. 1.  Niniejszy Regulamin dotyczy dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie  gminy Strumień.

2. Regulamin określa prawa i obowiązki przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego oraz odbiorców usług.

§ 2. 1.  Ilekroć w niniejszym Regulaminie mowa o ustawie rozumie się przez to ustawę z dnia czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2019 r., poz. 1437, ze zm.).

2. Użytym w Regulaminie pojęciom należy przypisywać znaczenie jakie nadają im akty prawne wyższego rzędu, w tym w szczególności ustawa.

Rozdział 2.
Minimalny poziom usług świadczonych przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków

§ 3. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków:

1) zapewnia zdolność posiadanych urządzeń wodociągowych do:

a) realizacji dostaw wody przeznaczonej do spożycia w wymaganej ilości i pod odpowiednim ciśnieniem, nie mniejszym niż 0,05 MPa, mierzonym za drugim zaworem, za wodomierzem głównym zainstalowanym na przyłączu wodociągowym, w ilości nie mniejszej niż 0,5 m3/dobę,

b) dostaw wody w sposób ciągły i niezawodny, z zastrzeżeniem przypadków określonych w art. 8 ust. 1 ustawy,

2) zapewnia minimalną i maksymalną ilość dostarczanej wody w uzależnieniu od możliwości technicznych sieci, parametrów technicznych przyłącza i zestawu wodomierzowego oraz ograniczeń zawartych w wydanych warunkach technicznych, uzgodnionej dokumentacji projektowej lub umowie,

3) zapewnia należytą jakość dostarczanej wody odpowiadającą wymaganiom określonym w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 13 ustawy,

4) przyjmuje w sposób ciągły i niezawodny do posiadanej kanalizacji sanitarnej od odbiorcy usług ścieki o stanie i składzie zgodnym z aktualnie obowiązującymi przepisami określonymi w art. 9 – 11 ustawy oraz na podstawie pisemnej umowy, w ilości nie mniejszej niż 0,5 m3/dobę.

Rozdział 3.
Warunki i tryb zawierania umów z odbiorcami usług

§ 4. 1.  Dostarczanie wody lub odprowadzanie ścieków odbywa się na podstawie umowy, która powinna mieć formę pisemną, zawartej pomiędzy przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym a odbiorcą usług, określającej w szczególności prawa i obowiązki jej stron. Gotowość przedsiębiorstwa wodociągowo – kanalizacyjnego do zawarcia umowy z odbiorcą usług następuje w terminie 21 dni od złożenia przez niego wniosku o zawarcie umowy, zawierającego dane i informacje niezbędne do zawarcia umowy i rozpoczęcia świadczenia usług.

2. Umowa, o której mowa w ust. 1, może zostać zawarta w lokalu przedsiębiorstwa wodociągowo
-kanalizacyjnego lub poza nim. W przypadku zawarcia umowy poza lokalem przedsiębiorstwa, odbiorcy usług będącemu konsumentem przysługuje prawo odstąpienia od takiej umowy w terminach i zasadach określonych w ustawie z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2020 r. poz. 287 z późn. zm.).

§ 5. Wniosek o zawarcie umowy o zaopatrzenie w wodę i/lub odprowadzanie ścieków z przedsiębiorstwem wodociągowo – kanalizacyjnym powinien określać:

1) imię, nazwisko (lub nazwę), numer PESEL albo NIP w przypadku wnioskodawcy prowadzącego działalność gospodarczą i będącego płatnikiem podatku VAT, KRS  w przypadku spółek rejestrowych i innych podmiotów podlegających wpisowi do rejestru, oraz adres zamieszkania lub siedziby wnioskodawcy,

2) wskazanie nieruchomości, co do której wnioskodawca chce zawrzeć umowę oraz przedłożenie oświadczenia potwierdzającego, iż wnioskodawca jest podmiotem uprawnionym do zawarcia umowy w odniesieniu do danej nieruchomości,

3) oświadczenie wnioskodawcy czy nieruchomość jest podłączona do sieci wodociągowej przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego, czy też posiada własne ujęcie wody,

4) oświadczenie czy nieruchomość jest podłączona do sieci kanalizacyjnej przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego, czy też wprowadza ściek do zbiornika bezodpływowego lub przydomowej oczyszczalni ścieków,

5) oświadczenie wnioskodawcy jakiego rodzaju ścieki będą odprowadzane przez wnioskodawcę na podstawie zawartej umowy (bytowe lub przemysłowe).

§ 6. Wniosek właściciela lub zarządcy budynku wielolokalowego lub budynków wielolokalowych o zawarcie umowy o zaopatrzenie w wodę i/lub odprowadzanie ścieków  przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne z osobą korzystającą z lokalu powinien zawierać elementy wskazane w § 5 Regulaminu, a ponadto:

1) imię, nazwisko (lub nazwę), numer PESEL albo NIP w przypadku wnioskodawcy prowadzącego działalność gospodarczą i będącego  płatnikiem podatku VAT, KRS w przypadku spółek rejestrowych i innych podmiotów podlegających wpisowi do rejestru oraz adres osoby korzystającej z lokalu, co do której składany jest wniosek o zawarcie umowy wraz z umocowaniem do złożenia wniosku w imieniu i na rzecz tej osoby, chyba że osoba ta złoży odrębny wniosek o zawarcie umowy w własnym imieniu,

2) wskazanie lokalu, co do którego wnioskodawca żąda zawarcia umowy,

3) oświadczenie wnioskodawcy o poinformowaniu osoby korzystającej z lokalu o zasadach rozliczeń, o których mowa w art. 6 ust. 6 pkt 3 i 4 ustawy, oraz obowiązku regulowania dodatkowych opłat wynikających z taryf za dokonywane przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne rozliczenie,

4) schemat wewnętrznej instalacji wodociągowej w budynku wielolokalowym za wodomierzem głównym, wraz z określeniem lokalizacji wszystkich punktów czerpalnych w obrębie budynku wielolokalowego.

Rozdział 4.
Sposób rozliczeń w oparciu o ceny i stawki opłat ustalone w taryfach

§ 7. 1.  Podstawą ustalenia ilości pobranej wody lub wprowadzonych ścieków stanowią: wodomierz główny, pozostałe wodomierze oraz urządzenia pomiarowe, w oparciu o które prowadzone jest rozliczenie, lub przeciętne normy zużycia określone w przepisach wykonawczych do art. 27 ust. 3 ustawy lub na podstawie umowy określonej w § 4 ust.1 Regulaminu.

2. Podstawę rozliczeń wynikających z umowy o dostarczanie wody i/lub odprowadzanie ścieków stanowi aktualna taryfa przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego, określająca ceny i stawki opłat za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i/lub zbiorowe odprowadzanie ścieków, a także ilość wody dostarczonej do nieruchomości i odpowiednio ilość odprowadzonych ścieków określona zgodnie z art. 27 ustawy.

3. Okresy rozliczeniowe obowiązujące odbiorców usług są określone w umowie.

Rozdział 5.
Warunki przyłączania do sieci

§ 8. 1.  Podmiot ubiegający się o przyłączenie do sieci składa do przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego pisemny wniosek o wydanie warunków przyłączenia.

2. Warunki przyłączenia do sieci, określają co najmniej:

1) miejsce i sposób przyłączenia nieruchomości do sieci, w tym miejsce zainstalowania wodomierza głównego lub urządzenia pomiarowego,

2) maksymalną ilość wody dostarczanej do nieruchomości,

3) maksymalną ilość ścieków odprowadzanych z nieruchomości, a także jakość w przypadku ścieków przemysłowych,

4) informacje o rodzaju i zawartości dokumentów, jakie powinien przedłożyć podmiot ubiegający się o przyłączenie do sieci w celu realizacji przyłącza.

Rozdział 6.
Warunki techniczne określające możliwości dostępu do usług wodociągowo-kanalizacyjnych

§ 9. 1.  Dostęp do usług przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego wyznaczają techniczne możliwości istniejących urządzeń: ich usytuowanie, stan, przepustowość, zdolność produkcyjna oraz lokalizacja nieruchomości.

2. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne zapewnia dostęp do usług wodociągowo
- kanalizacyjnych, gdy spełnione są następujące warunki techniczne:

1) parametry techniczne posiadanych urządzeń wodociągowych, w szczególności przepustowość i ciśnienie panujące w miejscu planowanego przyłączenia nieruchomości, są odpowiednie do zapewnienia przyszłemu odbiorcy usług dostarczania wody w wymaganej ilości, w tym z odpowiednim strumieniem objętości i pod odpowiednim ciśnieniem, przy zachowaniu warunków dostarczania wody, ustalonych dla przyłączonych już nieruchomości,

2) parametry techniczne posiadanych urządzeń kanalizacyjnych, w szczególności przepustowość w miejscu planowanego przyłączenia nieruchomości oraz technologia oczyszczania ścieków, są odpowiednie do zapewnienia przyszłemu odbiorcy usług odprowadzania ścieków w wymaganej ilości, w tym z odpowiednim strumieniem objętości, przy zachowaniu warunków odprowadzania ścieków ustalonych dla przyłączonych już nieruchomości.

3. W celu uzyskania dostępu do usług wodociągowych lub kanalizacyjnych należy wykonać przyłącze o parametrach technicznych zgodnych z uzyskanymi od przedsiębiorstwa wodociągowo - kanalizacyjnego ”Warunkami przyłączenia do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej”.

Rozdział 7.
Sposób dokonywania przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne odbioru wykonanego przyłącza

§ 10. 1.  Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne dokonuje sprawdzenia zgodności wykonanych prac z wydanymi warunkami przyłączenia.

2. Określone w warunkach przyłączenia próby i odbiory częściowe oraz końcowe są przeprowadzane przy udziale upoważnionych przedstawicieli stron, na podstawie pisemnego zgłoszenia odbiorcy, złożonego w przedsiębiorstwie wodociągowo – kanalizacyjnym, z wyprzedzeniem co najmniej siedmiu dni roboczych.

3. Odbiór prac ulegających zakryciu (zasypaniu), w tym częściowemu zakryciu (zasypaniu), podmiot przyłączany jest zobowiązany zgłaszać przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu przed zakryciem (zasypaniem).

4. Przed zakryciem (zasypaniem) podmiot przyłączany zobowiązany jest wykonać powykonawczą inwentaryzację geodezyjną, w zakresie wynikającym z obowiązujących przepisów.

5. Odbiór techniczny następuje na pisemny wniosek inwestora (wykonawcy) w terminie 14 dni od zgłoszenia gotowości do odbioru, uzgodnionym z odbiorcą.

6. Odbiór dokonywany jest na podstawie protokołu odbioru, według zasad określonych w warunkach przyłączenia.

Rozdział 8.
Sposób postępowania w przypadku niedotrzymania ciągłości usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody i wprowadzanych do sieci kanalizacyjnej ścieków

§ 11. W przypadku niedotrzymania ciągłości świadczonych przez przedsiębiorstwo wodociągowo
- kanalizacyjne usług oraz odpowiednich parametrów dostarczanej przez nie wody i wprowadzanych
do sieci kanalizacyjnej ścieków, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ma obowiązek:

1) poinformować niezwłocznie odbiorców usług o takich przypadkach, na swojej stronie internetowej, w mediach lub w inny zwyczajowo przyjęty sposób, w tym wskazać, o ile to możliwe, planowany termin przywrócenia prawidłowego funkcjonowania sieci i odpowiednich parametrów dostarczanej wody, i wprowadzanych do sieci kanalizacyjnej ścieków,

2) zapewnienia odbiorcom usług zastępczych punktów poboru wody w przypadku przerw
w dostawie wody przekraczających 24 godziny oraz poinformowania odbiorców usług
o lokalizacji takich punktów, na swojej stronie internetowej, w mediach lub w inny zwyczajowo przyjęty sposób,

3) podjąć niezbędne działania celem przywrócenia ciągłości świadczenia usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody i wprowadzanych do sieci kanalizacyjnej ścieków,

4) poinformować Gminę, wskazując przewidywany czas przywrócenia ciągłości świadczonych usług.

§ 12. Odbiorca usług ma prawo żądać od przedsiębiorstwa bonifikaty w opłacie za dostarczoną wodę o obniżonej jakości lub ciśnieniu niższym od określonego w § 3 pkt 1lit. a z przyczyn leżących po stronie przedsiębiorstwa. Ciśnienie wody mierzy się za drugim zaworem, za wodomierzem głównym zainstalowanym na przyłączu wodociągowym. Bonifikatę przyznaje się na czas nie dłuższy niż do usunięcia przyczyny obniżonej jakości wody lub ciśnienia niższego od określonego w § 3 pkt 1 lit. a.

Rozdział 9.
Standardy obsługi odbiorców usług, w tym sposoby załatwiania reklamacji oraz wymiany informacji dotyczących w szczególności zakłóceń w dostawie wody lub odprowadzaniu ścieków

§ 13. Przedsiębiorstwo wodociągowo - kanalizacyjne zobowiązane jest do wyznaczenia osoby lub osób odpowiedzialnych za obsługę odbiorców usług oraz podmiotów ubiegających się o przyłączenie do sieci, w tym:

1) informowania ich o obowiązujących przepisach oraz wynikających z nich prawach i obowiązkach,

2) przyjmowania reklamacji,

3) informowania o szczegółowych warunkach zawierania umów, w tym o konieczności przedstawiania dokumentów umożliwiających podpisanie umowy oraz o czasie i miejscu, w którym możliwe jest zawarcie umów.

§ 14. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne zapewnia, aby informacje zawierające
co najmniej:

1) wskazanie komórki organizacyjnej upoważnionej do kontaktów z odbiorcami usług oraz podmiotami ubiegającymi się o przyłączenie do sieci oraz do przyjmowania i rozpatrywania reklamacji,

2) dane umożliwiające kontakt,

3) godziny przyjmowania reklamacji oraz udzielania informacji,

4) terminy planowanych napraw urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych powodujących zakłócenia w dostarczaniu wody lub odprowadzaniu ścieków,

5) szczegółowe warunki zawierania umów, w tym o konieczności przedstawienia dokumentów umożliwiających podpisanie umowy oraz o czasie i miejscu, w którym możliwe jest zawarcie umów,

6) procedury reklamacyjne,

7) sposobu rozstrzygania, zgodnie z ustawą, spraw spornych w przedmiocie:

a) odmowy zawarcia umowy o zaopatrzenie w wodę i/lub odprowadzanie ścieków przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne,

b) odcięcia dostawy wody lub zamknięcia przyłącza kanalizacyjnego, lub odmowy przyłączenia do sieci nieruchomości, osobie ubiegającej się o przyłączenie nieruchomości do sieci, były udostępnione w siedzibie przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego oraz na jego stronie internetowej.

§ 15. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne zapewnia, aby w jego siedzibie lub na jego stronie internetowej udostępnione były dokumenty w aktualnym brzmieniu, takie jak:

1) taryfa,

2) niniejszy Regulamin,

3) tekst jednolity ustawy (w przypadku braku tekstu jednolitego – tekst ujednolicony) wraz z aktami wykonawczymi.

§ 16. 1.  Odbiorcy usług oraz podmioty ubiegające się o przyłączenie do sieci mają prawo wnoszenia do przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego reklamacji dotyczących świadczonych przez nie usług, w tym w szczególności wysokości opłat za takie usługi oraz prawidłowości działania wodomierza lub urządzenia pomiarowego.

2. Reklamacje powinny zawierać:

1) imię i nazwisko albo oznaczenie podmiotu zgłaszającego reklamację,

2) przedmiot reklamacji,

3) uzasadnienie,

4) informacje co do możliwości kontaktu z podmiotem zgłaszającym reklamację.

3. Reklamację odbiorca może składać w dowolnej formie np. ustnie, telefonicznie, emailem, pisemnie.

4. Odbiorca zobowiązany jest do informowania przedsiębiorstwa wodociągowo – kanalizacyjnego o zmianie danych, w szczególności o zmianie adresu zamieszkania lub adresu do korespondencji.

5. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne zobowiązane jest do powiadomienia zainteresowanego o sposobie rozstrzygnięcia reklamacji i możliwości odwołania zgodnie z ustawą, w terminie 30 dni od daty jej wpływu.

6. W przypadku zaniechania udostępnienia nieruchomości do kontroli, w celu weryfikacji reklamacji  przez odbiorcę, przedsiębiorstwo wodociągowo - kanalizacyjne ma prawo wstrzymać rozpatrzenie reklamacji.

§ 17. O planowanych ograniczeniach w dostawie wody lub odprowadzaniu ścieków przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne informuje odbiorców usług, na swojej stronie internetowej, w mediach lub w inny zwyczajowo przyjęty sposób, co najmniej na 3 dni roboczych przed planowaną przerwą w świadczeniu usług.

Rozdział 10.
Warunki dostarczania wody na cele przeciwpożarowe

§ 18. 1.  Woda na cele przeciwpożarowe dostępna jest z urządzeń wodociągowych posiadanych przez przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne bez ograniczeń w zakresie istniejących parametrów technicznych i hydraulicznych tych urządzeń.

2. Prawo do pobierania wody na cele przeciwpożarowe z sieci przedsiębiorstwa wodociągowo
- kanalizacyjnego posiadają wyłącznie jednostki straży pożarnej.

3. Ilość wody pobieranej na cele przeciwpożarowe wraz z określeniem miejsca i daty poboru określa pisemna informacja składana przez właściwego komendanta straży pożarnej, która stanowi podstawę do rozliczeń za pobraną wodę pomiędzy przedsiębiorstwem wodociągowo - kanalizacyjnym a Gminą Strumień.


 

Uzasadnienie

Ustawą z dnia 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz niektórych inny ustaw (Dz. U. 2017, poz. 2180 z późn. zm.), przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne zostały zobligowane do opracowania i przedstawienia radom gmin projektów regulaminów dostarczania wody i odprowadzania ścieków.

Zgodnie z brzmieniem art. 8 ust. 2 w/w ustawy, w terminie  2 miesięcy od dnia przedstawienia projektów regulaminów, rady gmin po dokonaniu ich analizy, działając na podstawie art. 19 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2019 r., poz. 1437 z późn. zm.), miały obowiązek przekazania projektu nowego regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków organowi regulacyjnemu do zaopiniowania.

Projekt regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Strumień, przyjęty uchwałą Nr XLVIII.398.2018 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 26 czerwca 2018 r. został przekazany do zaopiniowania w dniu 29 czerwca 2018 r.. Postanowieniem z dnia 5 września 2018 r. Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie wydał opinię do projektu regulaminu, wskazując w niej wytyczne mające na celu ujednolicenie oraz uporządkowanie rynku wodno – ściekowego. Opinia ta nie ma charakteru wiążącego, przy czym jej zapisy poddane zostały szczegółowej analizie i uwzględnione w pracach nad dokumentem. Ostatecznie w dniu 04.03.2020 r. Wodociągi Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o.o. przekazały do Urzędu Miejskiego w Strumieniu projekt regulaminu opracowany z uwzględnieniem dotychczasowych rozstrzygnięć organu nadzoru prawnego w tym zakresie. Niniejszy projekt uwzględnia również zmiany w przepisach dotyczących zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków obowiązujące od dnia 19 września br., wprowadzone ustawą z dnia 13 lutego 2020 r. o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 471).

Metadane

Źródło informacji:Elżbieta Król
Data utworzenia:(brak danych)
Wprowadził do systemu:Elżbieta Król
Data wprowadzenia:2020-11-19 14:55:38
Opublikował:Elżbieta Król
Data publikacji:2020-11-19 14:56:14
Ostatnia zmiana:2020-11-19 14:56:22
Ilość wyświetleń:266
Urząd Miejski Strumień
ul. Rynek 4, 43-246 Strumień

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Zamknij