Projekt

 

 

 

Uchwała Nr XXVIII.       .2021
Rady Miejskiej w Strumieniu

z dnia 23 lutego 2021 r.

w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Strumień na lata 2021-2025

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 611, ze zm.) oraz art. 18 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U z 2020 r. poz. 713 ze zm.) - na wniosek Burmistrza Strumienia - Rada Miejska w Strumieniu

uchwala:

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

Uchwała niniejsza określa:

1) prognozę dotyczącą wielkości oraz stanu technicznego zasobu mieszkaniowego Gminy Strumień w poszczególnych latach, z podziałem na lokale socjalne i pozostałe lokale mieszkalne;

2) analizę potrzeb oraz plan remontów i modernizacji wynikający ze stanu technicznego budynków i lokali, z podziałem na lata 2021-2025;

3) planowaną sprzedaż lokali w kolejnych latach;

4) zasady polityki czynszowej oraz warunki obniżania czynszu;

5) sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy oraz przewidywane zmiany w zakresie zarządzania mieszkaniowym zasobem gminy w latach 2021-2025;

6) źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej w kolejnych latach;

7) wysokość kosztów w kolejnych latach, z podziałem na koszty bieżącej eksploatacji, koszty remontów oraz koszty modernizacji lokali i budynków wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy, koszty zarządu nieruchomościami wspólnymi, których gmina jest jednym ze współwłaścicieli, a także koszty inwestycyjne;

8) opis innych działań mających na celu poprawę wykorzystania i racjonalizację gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy, a w szczególności:

a) niezbędny zakres zamian lokali związanych z remontami budynków i lokali,

b) planowaną sprzedaż lokali.

Rozdział 2.
Prognoza dotycząca wielkości oraz stanu technicznego zasobu mieszkaniowego Gminy Strumień w poszczególnych latach, z podziałem na lokale socjalne i pozostałe lokale mieszkalne

Podstawowe dane dotyczące mieszkaniowego zasobu gminy na dzień 31.12.2020 r. przedstawia poniższa tabela:


Tabela 1

Lp.

Typ lokali

Ilość

Powierzchnia użytkowa lokali [m2]

1

Budynki mieszkalne

33

8864,21

2

Lokale mieszkalne

170

7834,42

3.1

W tym lokale socjalne

16

602,56

3.2

W tym pomieszczenia tymczasowe

1

11

w tym:

1. Budynki wybudowane przed 1900 r. :

Tabela 2

Lp.

Adres budynku:

Ilość lokali

 Powierzchnia użytkowa [m2]

1.

Strumień, Rynek 1

5

209,65

2

Strumień, Rynek 2

5

237,60

3.

Strumień, Rynek 3

4

179,58

4.

Strumień, Rynek 6

4

221,31

5.

Strumień, Rynek 13

4

269,10

6.

Strumień, Rynek 16

3

207,32

7.

Strumień, Rynek 18

4

220,01

8.

Strumień, ul. 1 Maja 6

9

267,37

9.

Strumień, ul. Pocztowa 30

7

257,37

10.

Strumień, ul. Mostowa 4

1

38,38

11.

Strumień, ul. Ks. Londzina 48

4

112,37

 

Łącznie

50

2 220,06

2. Budynki wybudowane w latach 1900-1945 r. :

Tabela 3

Lp.

Adres budynku

Ilość lokali:

Powierzchnia użytkowa [m2]

1

Strumień, Rynek 5

4

217,13

2

Strumień, Rynek 14

4

143,82

3

Strumień, ul. Mostowa 3

3

144,68

4

Strumień, ul. Ks. Londzina 1

3

220,80

5

Strumień, ul. Pocztowa 9

2

134,50

6

Strumień, ul. Ks. Londzina 52

6

422,65

7

Pruchna, ul. Zbożowa 1

5

275,20

8

Drogomyśl, ul. Pocztowa 3

7

450,60

 

Łącznie

34

2 009,38

3. Budynki wybudowane po 1945 r. :

Wszystkie budynki z mieszkaniowego zasobu są własnością Gminy, za wyjątkiem budynku przy ul. Rynek 3 w Strumieniu o nieuregulowanym stanie prawnym, a będącym w posiadaniu Gminy.

Tabela 4

Lp.

Adres budynku

Ilość lokali

Powierzchnia użytkowa [m2] 

1

Strumień, ul. Pawłowicka 1

40

1563,00

2

Strumień, ul. Ks. Londzina 23

4

263,42

3

Strumień, ul. Ks. Londzina 63

19

551,64

4

Drogomyśl, ul. Wiejska 26

3

144,10

5

Strumień, ul. Dolna 2

1

69,10

6

Strumień, ul. Dolna 4

3

74,79

7

Strumień, ul. Dolna 11

1

84,51

8

Strumień, ul. Dolna 13

3

78,73

9

Strumień, ul. Pszczyńska 11

2

122,28

10

Drogomyśl, ul. Oblaski 2

3

188,24

11

Pruchna, ul. Główna 78

2

118,30

12

Zabłocie, ul. Bielska 26

3

139,50

13

Zabłocie, Rolna 18

1

167,05

14

Zabłocie, Stokrotek 26

1

40,32

 

Łącznie

86

3 604,98


4. Standard budynków z lokalami należącymi do mieszkaniowego zasobu Gminy Strumień.

Tabela 5

 

Adres budynku

Ilość lokali mieszkalnych w tym lok. socjalnych

Powierzchnia lokali komunalnych [m2] 

Powierzchnia lokali socjalnych [m2] 

Ilość instalacji wodociągowych

Ilość instalacji kanalizacyjnych podłączonych do sieci

Ilość instalacji elektrycznych

Ilość wewnętrznych instalacji gazowych

Ilość mieszkań z łazienką

Ilość mieszkań z centralnym ogrzewaniem

Ilość mieszkań z ciepłą wodą

Lp.

 

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

1

Strumień, Rynek 1

5

209,65

-

5

5

5

-

3

2

3

2

Strumień, Rynek 2

5

237,60

-

5

5

5

-

4

1

3

3

Strumień, Rynek 3

4

179,58

-

4

4

4

-

2

1

2

4

Strumień, Rynek 5

4

217,13

-

4

4

4

-

4

3

4

5

Strumień, Rynek 6

4

221,31

-

4

4

4

3

4

-

4

6

Strumień, Rynek 13

4

269,10

-

4

4

4

-

4

4

4

7

Strumień, Rynek 14

4

143,82

-

4

4

4

4

4

-

4

8

Strumień, Rynek 16

3

207,32

-

3

3

3

-

3

     1

3

9

Strumień, Rynek 18

4

220,01

-

4

4

4

2

4

2

4

10

Strumień, ul. Ks. Londzina 1

3

220,80

-

3

3

3

3

3

3

3

11

Strumień, ul. Ks. Londzina 23

4

263,42

-

4

4

4

1

4

1

4

12

Strumień, ul. Ks. Londzina 48

4

-

112,37

4

4

4

-

3

-

-

13

Strumień, ul. Ks. Londzina 52

6

422,65

-

6

4

6

-

5

2

    5

14

Strumień, ul. Ks. Londzina 63

19

551,64

-

19

-

19

19

2

-

19

15

Strumień, ul. Mostowa 3

3

-

144,68

3

3

3

-

2

1

     1

16

Strumień, ul. Mostowa 4

1

-

38,38

1

1

1

-

1

1

1

17

Strumień, ul. Dolna  2

1

-

69,10

1

1

1

-

1

-

-

18

Strumień, ul. Dolna 4

3

-

74,79

2

2

2

-

-

-

-

19

Strumień, ul. Dolna  11

1

-

84,51

1

1

1

-

1

1

1

20

Strumień, ul. Dolna 13

3

-

78,73

3

3

3

-

1

-

-

21

Strumień, ul. Pszczyńska 11

2

122,28

-

2

2

2

-

2

1

2

22

Strumień, ul. Pocztowa 9

2

134,50

-

2

2

2

2

2

-

2

23

Strumień, ul. Pocztowa 30

7

257,37

-

7

7

7

-

7

1

5

24

Strumień, ul. 1 Maja 6

9

267,37

-

10

10

10

-

3

-

4

25

Strumień, ul. Pawłowicka 1

40

1563,00

-

40

40

40

  40

40

-

40

26

Pruchna, ul. Zbożowa 1

5

275,20

-

5

-

5

5

5

5

5

27

Drogomyśl, ul. Wiejska 26

3

144,10

-

3

-

3

3

3

3

3

28

Drogomyśl, ul. Pocztowa 3

7

435,00

-

7

-

7

7

7

7

7

29

Pruchna, ul. Główna 78

2

118,30

-

2

-

2

2

2

2

2

30

Drogomyśl, ul. Oblaski 2

3

188,24

-

3

-

3

3

3

3

3

31

Zabłocie, ul. Bielska 26

3

139,50

-

3

-

3

3

3

3

3

32

Zabłocie,
ul. Rolna 18

1

167,05

-

1

-

1

-

1

1

1

33

Zabłocie,
ul. Stokrotek 26

1

40,32

-

1

-

1

-

1

-

-


5. Prognoza wielkości mieszkaniowego zasobu Gminy na lata 2021-2025

W okresie 2021-2025 nie przewiduje się zmiany wielkości zasobu mieszkaniowego. Wszelkie zmiany w zasobie mieszkaniowym gminy Strumień będą wprowadzane odrębnymi uchwałami Rady Miejskiej w Strumieniu.

6. Prognoza stanu technicznego mieszkaniowego zasobu Gminy na lata 2021-2025

Zakłada się podejmowanie działań w zakresie bieżącej eksploatacji budynków oraz wykonanie zaplanowanych remontów i modernizacji oraz inwestycji przedstawionych szczegółowo w rozdziale III, co pozwoli na utrzymanie budynków w stanie co najmniej niepogorszonym.

Rozdział 3.
Analiza potrzeb oraz plan remontów i modernizacji wynikający ze stanu technicznego budynków i lokali, z podziałem na lata 2021-2025

1. Potrzeby remontowe budynków i lokali wynikają z konieczności utrzymania stanu technicznego budynków i lokali na poziomie zapewniającym bezpieczeństwo ludzi i mienia w okresie ich użytkowania.

Tabela 6

Lp.

Rodzaj potrzeby

Ilość

1.

Wymiana stolarki okiennej - sztuki

86

2.

Wymiana stolarki drzwiowej - sztuki

32

3.

Remonty kominów oraz inst. wentylacyjnej - sztuki

6

4.

Remonty pokryć dachowych - budynki

5

5.

Roboty dociepleniowe ścian - budynki

2

6.

Wymiana instalacji elektrycznych - budynki

10

7.

Modernizacje instalacji grzewczych (w tym C.O. i gaz) - budynki

10

8.

Konserwacje klatek schodowych - budynki

11

9.

Remonty elewacji budynków - budynki

7

10.

Modernizacje lub wymiany instalacji wod-kan - budynki

9

2. Planuje się, oprócz konserwacji bieżących dokonywanych w ramach zarządzania zasobami mieszkaniowymi, wykonanie w latach 2021-2025 remontów i modernizacji zasobu mieszkaniowego Gminy w ilościach:

Tabela 7

 

 

ILOŚĆ

LP

NAZWA ZADANIA

2021

2022

2023

2024

2025

1

Wymiana stolarki okiennej - sztuki

12

30

12

25

7

2

Wymiana stolarki drzwiowej - sztuki

8

4

9

6

5

3

Remonty kominów oraz inst. wentylacyjnej - sztuki

1

1

1

1

2

4

Remonty pokryć dachowych - budynki

1

1

1

1

2

5

Roboty dociepleniowe ścian - budynki

0

0

0

1

1

6

Wymiana instalacji elektrycznej - budynki

2

2

2

2

2

7

Modernizacje instalacji grzewczych gaz - budynki

2

2

2

2

2

8

Konserwacje klatek schodowych - budynki

1

3

1

3

3

9

Remonty elewacji budynków - budynki

1

1

1

2

2

10

Modernizacje lub wymiany instalacji wod – kan  - budynki

1

1

2

2

3

Rozdział 4.
Planowana sprzedaż lokali

W okresie 2021-2025 nie planuje się sprzedaży budynków i lokali z mieszkaniowego zasobu gminy.

Rozdział 5.
Zasady polityki czynszowej oraz warunki obniżania czynszu

1. Burmistrz Strumienia ustala stawkę bazową czynszu za 1 m2 powierzchni użytkowej lokali mieszkalnych wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy, nie częściej niż jeden raz w roku.

2. Przy ustalaniu stawki bazowej czynszu najmu należy uwzględnić wszelkie koszty związane z utrzymaniem lokali, w tym:

1) podatek od nieruchomości;

2) koszty administrowania;

3) koszty konserwacji;

4) koszty utrzymania technicznego budynku;

5) koszty utrzymania terenów przyległych do budynku, w tym zieleni;

6) koszty utrzymania pomieszczeń wspólnego użytkowania, w tym opłaty za energię cieplną i elektryczną.

3. Czynniki wpływające na podwyższenie i obniżenie wartości użytkowej lokali uwzględniane przy ustalaniu stawek czynszu zostały przedstawione w tabeli stanowiącej załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.

4. Lokator oprócz czynszu jest obowiązany do uiszczania związanych z eksploatacją mieszkania opłat niezależnych od właściciela tj. opłat za dostawę do lokalu energii, gazu, wody, oraz odbiór nieczystości płynnych w wypadku gdy korzystający z lokalu nie ma zawartej umowy bezpośrednio z dostawcą mediów lub dostawcą usług.

5. W czasie trwania stosunku najmu wynajmujący może podwyższyć stawkę czynszu, jeśli dokonał w lokalu ulepszeń mających wpływ na wysokość czynszu.

6. W przypadku uszczuplenia wyposażenia technicznego z przyczyn leżących po stronie wynajmującego, stawka czynszu najmu powinna być zmniejszona.

7. Przed zmianą umowy najmu w zakresie wysokości czynszu, należy sporządzić protokół stwierdzający fakt wystąpienia zmian czynników wpływających na zmianę wysokości czynszu.

8. Czynsze corocznie mogą ulegać podwyższeniu o średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług publikowany przez Prezesa GUS.

9. Celem zapewnienia zapłaty należnego czynszu należy prowadzić pełną windykację należności czynszowych, a w przypadku trudnej sytuacji finansowej najemcy zaproponować mu zawarcie ugody w sprawie spłat zaległości i bieżących należności.

10. Na wniosek najemcy, obniżka czynszu naliczonego wg obowiązujących stawek może wynosić:

1) w przypadku gospodarstwa jednoosobowego:

a) do 40%, gdy dochód najemcy nie przekracza 50% najniższej emerytury obowiązującej w dniu złożenia wniosku,

b) do 25%, gdy dochód najemcy przekracza 50% i nie przekracza 90% najniższej emerytury obowiązującej w dniu złożenia wniosku,

c) do 15%, gdy dochód najemcy przekracza 90% i nie przekracza 125% najniższej emerytury obowiązującej w dniu złożenia wniosku;

2) w przypadku gospodarstwa wieloosobowego:

a) do 40%, gdy średni dochód w przeliczeniu na członka gospodarstwa domowego nie przekracza 35% najniższej emerytury obowiązującej w dniu złożenia wniosku,

b) do 20%, gdy średni dochód w przeliczeniu na członka gospodarstwa domowego przekracza 35% i nie przekracza 70% najniższej emerytury obowiązującej w dniu złożenia wniosku,

c) do 15%, gdy średni dochód w przeliczeniu na członka gospodarstwa domowego przekracza 70% i nie przekracza 100% najniższej emerytury obowiązującej w dniu złożenia wniosku.

11. W przypadku udzielenia najemcy obniżki czynszu, obniżony czynsz obowiązuje od pierwszego dnia miesiąca następującego po dacie złożenia wniosku.

Rozdział 6.
Sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu Gminy oraz przewidywane zmiany w zakresie zarządzania mieszkaniowym zasobem gminy w latach 2021-2025

1. Wszystkie budynki i lokale wchodzące w skład mieszkaniowego zasobu Gminy są zarządzane przez Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu - zakład budżetowy Gminy Strumień. Zakład ten ponosi pełną odpowiedzialność za utrzymanie budynków i lokali, wykonując uchwały Rady Miejskiej w Strumieniu oraz zarządzenia Burmistrza Strumienia.

2. Jako cel nadrzędny zasad zarządzania mieszkaniowym zasobem gminy uznaje się poprawę jakości i efektywności świadczonych usług w zakresie gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Strumień.

3. Zarządzanie budynkami i lokalami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy odbywa się przy uwzględnieniu następujących zasad:

1) dążenie do osiągnięcia stanu budynków i lokali na poziomie standardów oczekiwanych przez mieszkańców oraz wynikających z lokalizacji na terenie gminy;

2) stosowanie ekonomicznej efektywności jako podstawy decyzji, co do sposobu postępowania z nieruchomościami w zakresie najmu, sprzedaży czy wyburzenia budynków.

4. Zasady wynajmowania lokali mieszkalnych wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy określa odrębna uchwała.

Rozdział 7.
Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej w latach 2021-2025

1. Źródłem finansowania inwestycji i modernizacji w budynkach z mieszkaniowego zasobu gminy będą dochody gminy oraz dofinansowania z funduszy zewnętrznych.

2. Źródłem finansowania kosztów bieżącej eksploatacji i remontów mieszkaniowego zasobu gminy będą:

a) dochody z czynszu za najem lokali mieszkalnych oraz najmu lokali użytkowych,

b) dotacje z budżetu Gminy,

Rozdział 8.
Wysokość kosztów w kolejnych latach, z podziałem na koszty bieżącej eksploatacji, koszty remontów oraz koszty modernizacji lokali i budynków wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy, koszty zarządu nieruchomościami wspólnymi, których gmina jest jednym ze współwłaścicieli, a także koszty inwestycyjne.

Tabela 8

 

Tytuł wydatku

 

 

 

 

 

 

 

2021/zł

2022/zł

2023/zł

2024/zł

2025/zł

Lp.

1.

2.

3.

4.

5.

6.

1.

Koszt bieżącej eksploatacji

510 000,00

520 000,00

530 000,00

540 000,00

550 000,00

2.

Koszty remontów oraz modernizacji lokali i budynków

140 000,00

150 000,00

160 000,00

170 000,00

170 000,00

3.

Koszty zarządu nieruchomościami wspólnymi

16 000,00

17 000,00

18 000,00

  18 000,00

18 000,00

4.

Wydatki inwestycyjne związane z utrzymaniem zasobu

560 000,00

100 000,00

100 000,00

100 000,00

100 000,00

 

Ogółem:

1 226 000,00

787 000,00

808 000,00

828 000,00

838 000,00

Rozdział 9.
Opis innych działań mających na celu poprawę wykorzystania i racjonalizację gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy.

W celu poprawy wykorzystania i racjonalizacji gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy zakłada się prowadzenie następujących działań:

1) sukcesywne polepszanie warunków mieszkalnych w istniejącym zasobie mieszkaniowym, w szczególności poprzez zamiany lokali mieszkalnych;

2) podejmowanie skutecznych czynności w celu egzekwowania regularnychi terminowych płatności czynszu głównie poprzez niezwłoczną i stałą windykację zaległości czynszowych obejmujących trzy kolejne okresy płatności oraz zawieranie z najemcami umów na odpracowanie należności czynszowych.

Rozdział 10.
Postanowienia końcowe

1. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Strumienia.

2. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.

3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.

  

 

Przewodniczący Rady
Czesław Greń


 

Uzasadnienie

Na podstawie Art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U.2020, poz. 611 ze zm.), Rada Miejska uchwala wieloletnie programy gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami wieloletni program gospodarowania zasobem mieszkaniowym gminy powinien być opracowany na co najmniej 5 lat i powinien zawierać przynajmniej:

1) prognozę dotyczącą wielkości oraz stanu technicznego zasobu mieszkaniowego gminy w poszczególnych latach,

2) analizę potrzeb oraz plan remontów i modernizacji wynikający ze stanu technicznego budynków i lokali, z podziałem na kolejne lata;

3) planowaną sprzedaż lokali w kolejnych latach;

4) zasady polityki czynszowej oraz warunki obniżania czynszu;

5) sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy oraz przewidywane zmiany w zakresie zarządzania mieszkaniowym zasobem gminy w kolejnych latach;

6) źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej w kolejnych latach;

7) wysokość wydatków w kolejnych latach, z podziałem na koszty bieżącej eksploatacji, koszty remontów oraz koszty modernizacji lokali i budynków wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy, koszty zarządu nieruchomościami wspólnymi, których gmina jest jednym ze współwłaścicieli, a także wydatki inwestycyjne;

8) opis innych działań mających na celu poprawę wykorzystania i racjonalizację gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy.

Przedłożony projekt uchwały Rady Miejskiej w Strumieniu zawiera powyższe wymagania.

Program ten jest dokumentem, który zgodnie z przepisami o ochronie praw lokatorów powinien obowiązywać obligatoryjnie.

W związku z tym przedkładam pod obrady Rady Miejskiej w Strumieniu projekt uchwały w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Strumień na lata 2021-2025.