Protokół Nr 28.2020

wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury Komunalnej, Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Opieki Społecznej oraz Komisji Rolnictwa, Leśnictwa, Zasobów Naturalnych, Ochrony Środowiska, Porządku Publicznego i Ochrony Przeciwpożarowej

odbytego w dniu 30 czerwca 2020 r.

 

Obecni: wg załączonej listy obecności. Posiedzenie Komisji rozpoczęło się o godz. 15.00 w sali widowiskowej Miejskiego Centrum Kultury i Rekreacji w Strumieniu, ul. Młyńska 14.

 

Porządek obrad:

1.    Otwarcie posiedzenia i stwierdzenie prawomocności obrad.

2.    InformacjaKomendanta Komisariatu Policji w Strumieniu na temat bezpieczeństwa publicznego na terenie Gminy w 2019 r.

3.    InformacjaKomendanta Miejsko-Gminnego Związku OSP RP w Strumieniu o stanie ochrony przeciwpożarowej na terenie gminy Strumień w 2019 r.

4.    Sprawozdaniez działalności Miejskiej Biblioteki Publicznej w Strumieniu za rok 2019 wraz z informacją o planach na 2020 rok oraz informacją o ilości wypożyczeń i frekwencji.

5.    InformacjaZGKiM w Strumieniu o wykonaniu zadań w zakresie utrzymania sieci i urządzeń kanalizacji deszczowej na terenie Gminy.

6.    Informacjao działalności Miejsko – Gminnej Spółki Wodnej w Strumieniu.

7.    Informacjao wykorzystaniu dotacji na utrzymanie gotowości bojowej przez OSP w 2019 roku z uwzględnieniem wydatków na paliwo, utrzymanie obiektów i zakup sprzętu.

8.    Rozpatrzeniepropozycji zmiany regulaminu i zasad udostępniania boiska za Szkołą Podstawową w Strumieniu.

9.    Informacjant. przyjęć dzieci do przedszkoli i szkół podstawowych na rok szkolny 2020/2021.

10. Informacjao przewidzianych pracach remontowych w placówkach oświatowych w okresie letnim.

11. Informacjao wykonaniu budżetu w I kwartale 2020 roku ze szczególnym uwzględnieniem oświaty.

12. Informacjao stanie realizacji inwestycji w 2020 roku.

13. Informacje, wolne głosy i wnioski.

14. Zakończenie.

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Posiedzenie Komisji otworzył i posiedzeniu przewodniczył Przewodniczący Komisji Budżetu – Jarosław Szast, przywitał członków Komisji oraz stwierdził, że obrady są prawomocne, gdyż w posiedzeniu uczestniczy 10 członków Komisji Budżetu na 11 osobowy skład Komisji, 8 członków Komisji Oświaty na 8 osobowy skład Komisji i 6 członków Komisji Rolnictwa na 7 osobowy skład Komisji.

W posiedzeniu uczestniczyli również: Zastępca Burmistrza Włodzimierz Cybulski, Skarbnik Strumienia Maria Kłósko, Sekretarz Strumienia Daniela Kula, Zastępca Komendanta Komisariatu Policji w Strumieniu asp. szt. Agnieszka Ścibaki dzielnicowy Grzegorz Kawulok, Komendant Miejsko-Gminny Związku OSP RP w Strumieniu Ireneusz Nowak, pracownicy Urzędu Miejskiego oraz przedstawiciel lokalnej prasy „Nowej Formacji”.

 

ad. 2.

 

InformacjęKomendanta Komisariatu Policji w Strumieniu na temat bezpieczeństwa publicznego na terenie Gminy w 2019 r. – przedstawił dzielnicowy G. Kawulok i Zastępca Komendanta A. Ścibak.

Zastępca Komendanta A. Ścibak podziękowała, gminie Strumień za finansowanie płatnych patroli, które są realizowane na terenie Gminy w okresie wakacyjnym.

Przewodniczący Rady C. Greń zapytał, czy panujący stan epidemii wpłynął na prace Komisariatu?

Zastępca Komendanta A. Ścibak wyjaśnia, że Policja ma zwiększone obowiązki w szczególności w związku z tym, że muszą sprawdzać osoby przebywające w izolacji i na kwarantannie.

Radny B. Wawrzyczek jako Sołtys podziękował, że bardzo dobrą współpracę z dzielnicowym. Przy wprowadzonym stanie epidemii, dzieci i młodzież od dłuższego mają dość dużo wolnego czasu, poprosił aby zwracać na nich uwagę, żeby nie stało się nic złego.

Zastępca Komendanta A. Ścibak podziękowała za słuszną sugestię, będziemy zwracać uwagę na nasze dzieci i młodzież, szczególnie podczas pełnienia płatnych patroli na terenie Gminy.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 3.

 

Informację Komendanta Miejsko-Gminnego Związku OSP RP w Strumieniu o stanie ochrony przeciwpożarowej na terenie gminy Strumień w 2019 r. – przedstawił Komendant I. Nowak.

Przewodniczący Rady C. Greń przekazał słowa podziękowania dla wszystkich druhów strażaków za ich pracę i poświęcenie na rzecz Gminy i jej mieszkańców.

Komendant I. Nowak poinformował, że strażacy podczas panującego stanu epidemii muszą być dobrze wyposażeni w maseczki, przyłbice, rękawiczki itp. artykuły, ponieważ zdarzają się przypadki, kiedy muszą dostarczać niezbędne zakupy osobom przebywającym na kwarantannie.

Radny A. Kolczarek wyjaśnił, że Policja jest również bardzo dobrze zabezpieczona, w razie interwencji, które musi na bieżąco podejmować. Natomiast sprawa kwarantanny – policjant nie ma kontaktu z mieszkańcem, ponieważ patrol policji podjeżdża tylko pod dom, a mieszkańcy będący na kwarantannie na odległość potwierdzają swoją obecność, co nie wymaga specjalnego zabezpieczenia.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 4.

 

Sprawozdanie z działalności Miejskiej Biblioteki Publicznej w Strumieniu za rok 2019 wraz z informacją o planach na 2020 rok oraz informacją o ilości wypożyczeń i frekwencji.

Przewodnicząca Komisja Oświaty M. Krutyła poinformowała, że w marcu br. Komisja przeprowadziła wizję w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Strumieniu i wszystkich jej filiach, szczegółowo analizując sytuację każdej z nich.

Radny Arkadiusz Kolczarek, zgłosił wniosek, aby Miejska Biblioteka Publiczna w Strumieniu planując listę zakupów książek, konsultowała się z bibliotekami szkolnymi na terenie Gminy w celu uzupełnienia zbioru wymaganych lektur szkolnych, których często brakuje w trakcie trwania roku szkolnego.

Radna M. Staniek wyjaśniła, że lista lektur ciągle ulega zmianie, ponadto każda ze szkół sama wybiera lektury, które będą omawiane przez daną klasę. Tak więc ustalenie listy lektur jest bardzo trudne.

Sprawozdanie zostało przyjęte.

 

ad. 5.

 

Informację ZGKiM w Strumieniu o wykonaniu zadań w zakresie utrzymania sieci i urządzeń kanalizacji deszczowej na terenie Gminy – przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Zastępca Burmistrza W. Cybulski przedstawił też dodatkową informację finansową ZGKiM w Strumieniu o wykonaniu zadań w zakresie utrzymania sieci i urządzeń kanalizacji deszczowej na terenie gminy Strumień. Dodatkowa informacja finansowa została dołączona do materiałów na Komisję.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 6.

 

Informację o działalności Miejsko – Gminnej Spółki Wodnej w Strumieniu – przedstawiła Inspektor Paulina Pasierbek.

Zastępca Burmistrza W. Cybulski dodatkowo poinformował, że wspomagamy z budżetu Gminy Wody Polskie w kwocie 15 000,00 zł. Środki te przeznaczone będą na prace regulacyjno-konserwacyjne na cieku Młynówka, na odcinku od mostu do ujścia.

Przewodniczący Rady C. Greń zwrócił uwagę, że ciek Młynówka w Drogomyślu jest bardzo zaniedbany i też wymaga konserwacji.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 7.

 

Informację o wykorzystaniu dotacji na utrzymanie gotowości bojowej przez OSP w 2019 roku z uwzględnieniem wydatków na paliwo, utrzymanie obiektów i zakup sprzętu – przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 8.

 

Propozycje zmian w regulaminie i zasadach udostępniania boiska za Szkołą Podstawową w Strumieniu – przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Zastępca Burmistrza W. Cybulski poinformował, że wpłynęła propozycja radnego A. Gawrona, aby oprócz obuwia sportowego o miękkiej, płaskiej podeszwie dopuścić do użytku na boisku także buty typu „turfy”, które mają wiele małych gumowych koreczków i przeznaczone są do gry na sztucznej nawierzchni.

Radny S. Świtała wyjaśnił, że w § 13 Regulaminu jest wyjaśnione w jakich butach nie można korzystać z boiska.

Radna M. Madziar poprosiła o wyjaśnienie jakie zmiany proponuje się wprowadzić, w stosunku do regulaminu dotychczas obowiązującego.

Radny B. Wawrzyczek zgłosił, że w regulaminie brakuje zapisu - jakie konsekwencje grożą użytkownikom za niestosowanie się do zapisów obowiązującego regulaminu.

Zastępca Burmistrza W. Cybulski wyjaśnił, że skonsultujemy tą sugestię z radcą prawnym.

 

ad. 9.

 

Informację nt. przyjęć dzieci do przedszkoli i szkół podstawowych na rok szkolny 2020/2021 – przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 10.

 

Informację o przewidzianych pracach remontowych w placówkach oświatowych w okresie letnim – przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 11.

 

Informacjęo wykonaniu budżetu w I kwartale 2020 roku ze szczególnym uwzględnieniem oświaty – przedstawiła Skarbnik M. Kłósko.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 12.

 

Informację o stanie realizacji inwestycji w 2020 roku – przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 13.

 

W informacjach, wolnych głosach i wnioskach głos zabrali:

Skarbnik M. Kłósko dodatkowo poinformowała, że terminy płatności podatków są przesunięte w związku z panującym w kraju stanem epidemii.

Radna M. Madziar poprosiła o wykoszenie rowu przy ulicy Gawliniec oraz rowu betonowego po drugiej stronie ulicy Gawliniec.

Radny I. Duda zgłosił wnioski:

1)  na cmentarzu komunalnym w Strumieniu brakuje ubikacji;

2)  aby poprawić barierki na pierwszym kanale przy ulicy Pawłowickiej w Strumieniu (zaproponował, aby zrobić takie same barierki jakie są przy ulicy Ks. Londzina).

Radny K. Jaworski zgłosił wniosek o wymianę lustra przy ulicy Brodeckiego w Strumieniu oraz pilne wyplewienie trawy z chodnika dla pieszych również przy tej ulicy.

Zastępca Burmistrza Włodzimierz Cybulski odpowiedział, że dzisiaj podpisał pismo do Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach w sprawie wymiany lustra przy ulicy Brodeckiego w Strumieniu oraz pilne wyplewienie trawy z chodnika dla pieszych, ponieważ radny Adam Gawron złożył interpelację w tej sprawie.

Radny K. Jaworski zapytał też o zamiary odwodnienie odcinka ulicy Cieszyńskiej od posesji nr 76-92.

Zastępca Burmistrza W. Cybulski odpowiedział, że jest przygotowana koncepcja przerzucenia wód, oparta na pomiarach, jesteśmy w tracie opracowania dokumentacji technicznej. Uzgodnienia z Wodami Polskimi się przeciągają, planujemy też podzielenie tej inwestycji na etapy.

Radny I. Duda wyjaśnił, że cała woda z tego rejonu przechodziła przepustem pod Młynówką.

Radny B. Wawrzyczek uściślił, że jego interpelacja nie dotyczyła naprawy nawierzchni drogi, chodziło mu o zmianę oznakowania przy tej drodze. Zwrócił uwagę na to, że pisząc pismo do właściciela drogi - Zarządu Dróg Wojewódzkich przy okazji przesyłania zgłoszonej przez radnego interpelacji, porusza się też inne sprawy.

 

ad. 14.

 

Przewodniczący Komisji J. Szast zakończył posiedzenie Komisji o godz. 17.00.

 

Na tym protokół zakończono.

 

Protokołowała: Elżbieta Król

 

Przewodniczący Komisji Budżetu

Jarosław Szast

 

Przewodnicząca Komisji Oświaty

Maria Krutyła

 

Przewodniczący Komisji Rolnictwa

Stanisław Balas