Protokół Nr 30.2020

wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury Komunalnej, Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Opieki Społecznej oraz Komisji Rolnictwa, Leśnictwa, Zasobów Naturalnych, Ochrony Środowiska, Porządku Publicznego i Ochrony Przeciwpożarowej

odbytego w dniu 19 sierpnia 2020 r.

 

Obecni: wg załączonej listy obecności. Posiedzenie Komisji rozpoczęło się o godz. 14.00 w sali widowiskowej Miejskiego Centrum Kultury i Rekreacji w Strumieniu, ul. Młyńska 14.

 

Porządek obrad:

1.    Otwarcie posiedzenia i stwierdzenie prawomocności obrad.

2.    Informacja o działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu za I półrocze 2020 roku.

3.    Rozpatrzenie materiałów na XXII sesję Rady Miejskiej w Strumieniu.

4. Założenia do budżetu Gminy na 2021 rok wraz z przeglądem wieloletniej prognozy finansowej pod kątem wykonania w I półroczu 2020 r.

5.    Informacje, wolne głosy i wnioski.

6.    Zakończenie.

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Posiedzenie Komisji otworzył i posiedzeniu przewodniczył Przewodniczący Komisji Budżetu – Jarosław Szast, przywitał członków Komisji oraz stwierdził, że obrady są prawomocne, gdyż w posiedzeniu uczestniczy 11 członków Komisji Budżetu na 11 osobowy skład Komisji, 8 członków Komisji Oświaty na 8 osobowy skład Komisji i 7 członków Komisji Rolnictwa na 7 osobowy skład Komisji.

W posiedzeniu uczestniczyli również: Burmistrz Strumienia Anna Grygierek, Zastępca Burmistrza Włodzimierz Cybulski, Skarbnik Strumienia Maria Kłósko, Sekretarz Strumienia Daniela Kula, Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu Mariola Florek, pracownicy Urzędu Miejskiego oraz przedstawiciel lokalnej prasy „Nowej Formacji”.

 

ad. 2.

 

Na prośbę Przewodniczącej Komisji Oświaty, … - M. Krutyły - Informację o działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu za I półrocze 2020 roku – przedstawiła Kierownik MOPS M. Florek.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 3.

 

Rozpatrzono materiały na XXII sesję Rady Miejskiej w Strumieniu zwołaną na dzień 19 sierpnia br.:

a)  Na prośbę Przewodniczącej Komisji Oświaty, … - M. Krutyły projektuchwały w sprawie zmiany Regulaminu wynagradzania nauczycieli – przedstawiła Kierownik B. Biegun.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

b)  Na prośbę Przewodniczącej Komisji Oświaty, … - M. Krutyły projektuchwały w sprawie określenia średniej ceny jednostkowej paliwa w gminie Strumień na rok szkolny 2020/2021 wraz z autopoprawką – przedstawiła Kierownik B. Biegun.

Radny B. Wawrzyczek zapytał, czy ceny paliw są tylko ze stacji paliw na terenie danej Gminy?

Kierownik B. Biegun odpowiedziała, że zgodnie ustawą ceny paliw mają być tylko ze stacji paliw z terenu danej Gminy.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

c)  Na prośbę Przewodniczącej Komisji Oświaty, … - M. Krutyły projektuchwały w sprawie uchylenia uchwały w sprawie powierzenia gminie Pawłowice zadania publicznego – przedstawiła Kierownik B. Biegun.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

d)  Na prośbę Przewodniczącej Komisji Oświaty, … - M. Krutyły projektuchwały w sprawie sprostowania oczywistej omyłki pisarskiej – przedstawiła Kierownik B. Biegun.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

e)  Na prośbę Przewodniczącego Komisji Rolnictwa, … S. Balasa projektuchwały w sprawieRegulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Strumień – przedstawili Zastępca Burmistrza W. Cybulski i Kierownik R. Mazgaj.

Przewodniczący Rady C. Greń zapytał, czy odpady zmieszane mogą być wrzucane do pojemników w workach, skoro bioodpady będą wrzucane do pojemników bez worków.

Kierownik R. Mazgaj wyjaśnił, że worki po bioodpadach są bardzo zanieczyszczone i nie nadają się do recyklingu.

Radny S. Świtała zapytał o bioodpady, czy trzeba będzie zaopatrzyć się w brązowe pojemniki na te odpady? Jeżeli jest dużo tych odpadów to trzeba będzie dostosować wielkość pojemników do ilości oddawanych odpadów.

Kierownik R. Mazgaj wyjaśnił, że mieszkaniec musi dostosować wielkość pojemników do ilości odpadów. Bioodpady muszą być wrzucane do pojemnika bez worków.

Radny S. Świtała zapytał, czy zadeklarowane do ulgi kompostowniki będą sprawdzane przez Urząd?

Kierownik M. Mazgaj odpowiedział twierdząco.

Radny A. Gawron zapytał czy wszyscy zadeklarowani mieszkańcy będą skontrolowani?

Kierownik R. Mazgaj wyjaśnił, że ustawa narzuca obowiązek kontroli, więc kontrole będą sukcesywnie prowadzone.

Radny B. Wawrzyczek zwrócił uwagę na to, aby przy okazji przetargu zwrócić uwagę na to, że w przypadku kiedy pojemnik będzie w złym stanie technicznym firma nie będzie go odbierać, informując o tym mieszkańca.

Kierownik R. Mazgaj odpowiedział, że firma na bieżąco informuje nas o takich przypadkach. Posiadanie uszkodzonego pojemnika jest niezgodne z obowiązującym regulaminem i podlega karze grzywny.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

f)   Na prośbę Przewodniczącego Komisji Rolnictwa, … S. Balasa projektuchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi – przedstawił Kierownik R. Mazgaj.

Radny J. Mazur zapytał, czy proponowana zmiana zapisu w § 5 uchwały jest dobrze zapisana?

Zastępca Burmistrza W. Cybulski odpowiedział, że w zapisie tym ograniczamy ilości odpadów budowalnych, które mogą być oddane i może zapis jest trochę niezrozumiały. Dokładnie wyjaśnił radnym jakie jest brzmienie tego paragrafu uchwały, aby lepiej go zrozumieć.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

g)  Na prośbę Przewodniczącego Komisji Rolnictwa, … S. Balasa projektuchwały w sprawie rodzaju dodatkowych usług świadczonych przez Gminę w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, sposobu ich świadczenia oraz wysokości cen za te usługi – przedstawił Kierownik R. Mazgaj.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

h)  Na prośbę Przewodniczącego Komisji Rolnictwa, … S. Balasa projektuchwały w sprawie zwolnienia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym – przedstawił Kierownik R. Mazgaj.

Radna M. Madziar zapytała, czy w przypadku kiedy mieszkaniec już zadeklarował posiadanie kompostownika, będzie musiał składać nową deklarację, aby uzyskać zwolnienie?

Kierownik R. Mazgaj wyjaśnił, że jeżeli zgłoszono już na obowiązującym druku deklaracji posiadanie kompostownika i wyliczono kwotę zwolnienia, nie trzeba ponownie tego robić.

Radny S. Świtała zapytał o odbiór liści ze szkoły?

Kierownik R. Mazgaj odpowiedział, że temat ten nie jest znany Gminie. Szkoła indywidualnie podpisuje umowę z firmą obierającą odpady.

Radny B. Wawrzyczek zapytał czy oczyszczalnia w Strumieniu będzie odbierać osady z przydomowych oczyszczalni?

Zastępca Burmistrza W. Cybulski wyjaśnił, że w najbliższej perspektywie nie przewidujemy, aby oczyszczalnia ścieków odbierała osady z przydomowych oczyszczalni. W przyszłości nie jest to wykluczone, ale na razie takich planów nie mamy.

Radny B. Wawrzyczek zapytał jaka była cena odpadów budowalnych do tej pory?

Kierownik R. Mazgaj odpowiedział, że ceny te były takie same.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

i)   Na prośbę Przewodniczącego Komisji Budżetu, … J. Szasta projektuchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Cieszyńskiemu na realizację zadania na drodze powiatowej – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

j)   Projektuchwały w sprawie zmiany Statutu Gminy Strumień – przedstawiła Inspektor E. Król.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

k)  Na prośbę Przewodniczącej Komisji  Budżetu, … J. Szasta projektuchwały w sprawie zwolnienia z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży za rok 2020 przedsiębiorców prowadzących punkty sprzedaży na terenie gminy Strumień i zwrotu części tej opłaty – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

l)      Na prośbę Przewodniczącego Komisji  Budżetu, … J. Szasta projektuchwały w sprawie zmiany Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2020 r. – przedstawiła Inspektor E. Król.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

m)   Na prośbę Przewodniczącego Komisji  Budżetu, … J. Szasta projektuchwały w sprawiezmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2020-2030 – przedstawiła Skarbnik M. Kłósko.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że kwota 10 000,00 zł, która pojawia się na zadaniu kanalizacja w Bąkowie jest związana z tym, że w br. chcemy przystąpić do przetargu na to zadanie, a wniosek o pozyskanie środków na ten cel jest złożony do PROW i jest jeszcze w tracie oceny.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

n)  Na prośbę Przewodniczącego Komisji Budżetu, … J. Szasta projektuchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na rok 2020 wraz z autopoprawką – przedstawiła Skarbnik M. Kłósko.

Radny S. Świtała zapytał o kwotę 25 000,00 zł w dziale drogi publiczne gminne - na co jest przeznaczona?

Skarbnik M. Kłósko wyjaśniła, że jest to kwota dotacji dla Powiatu, o której już wcześniej mówiliśmy, dotyczy ona utwardzenia poboczy przy ulicy Bielskiej w Zabłociu (droga powiatowa).

Skarbnik M. Kłósko poinformował, że do § 1 uchwały będzie wprowadzona autopoprawka, ponieważ wykazany w uchwale rozdział 60014 dotyczy dróg publicznych powiatowych, a nie gminnych jak mylnie wpisano w uchwale.

Przewodniczący Rady C. Greń stwierdził, że droga jest powiatowa dlaczego więc sprawą przejścia dla pieszych zostaje obarczona Gmina? Zgłaszaliśmy również sprawę uporządkowania i utwardzenia poboczy w Zabłociu przy ulicy Bielskiej?

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że temat ten został wywołany przez pismo Starostwa Powiatowego, w którym poinformowano nas o likwidacji przejścia dla pieszych w Zabłociu. Dlatego też proponujemy przeznaczenie środków na ten. Kolejnym krokiem będzie podjęcie uchwały o pomocy finansowej dla Powiatu na ten cel.

Przewodniczący Rady C. Greń stwierdził żeby wyświetlacz prędkości rzeczywistej z detektorem radarowym należałby umieścić również w Drogomyślu, przed wjazdem do centrum, od strony Chybia, gdzie w związku ze wzmożonym ruchem pieszych (szkoła, sklepy, kościół, przystanek autobusowy) nadjeżdżające, często z nadmierną szybkością samochody w tym ciężarowe o dużych gabarytach powodują niebezpieczne sytuacje. Najlepiej, żeby takie urządzenia zostały zamontowane przy każdej szkole na terenie Gminy.

Radny S. Świtała dodał, że w Pruchnej przy szkole jest taka sama sytuacja, też należałoby zamontować takie urządzenie.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

 

ad. 4.

 

Na prośbę Przewodniczącego Komisji Budżetu, … - J. Szasta i Przewodniczącego Komisji Rolnictwa, … - S. Balasa założenia do budżetu Gminy na 2021 rok wraz z przeglądem wieloletniej prognozy finansowej pod kątem wykonania w I półroczu 2020 r. – przedstawiła Skarbnik M. Kłósko.

Informacja ostała przyjęta.

 

ad. 5.

 

W informacjach, wolnych głosach i wnioskach głos zabrali:

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że przesunięto termin naboru wniosków do konkursów dróg samorządowych. Nabór wniosków miał być na jesień, a ogłoszony został przez wakacje. Mieliśmy przygotowane dokumentacje i będziemy składać dwa wnioski: na ulicę Spokojną w Drogomyślu o wartości 900 tysięcy zł i ulicę Zbożową w Pruchnej o wartości 350 tysięcy zł. W trakcie opracowania jest dokumentacja na ulicę Stokrotek w Zabłociu. Ta droga również kwalifikowałaby się do złożenia wniosku w ramach tego samego konkursu, jednak dopiero w następnym naborze. Realizacja wniosków jest planowana na rok przyszły i uzależniona od pozyskania dofinansowania na ten cel.

 

ad. 6.

 

Przewodniczący Komisji J. Szast zakończył posiedzenie Komisji o godz. 15.55.

 

Na tym protokół zakończono.

 

Protokołowała: Elżbieta Król

 

Przewodniczący Komisji Budżetu

Jarosław Szast

 

Przewodnicząca Komisji Oświaty

Maria Krutyła

 

Przewodniczący Komisji Rolnictwa

Stanisław Balas