Protokół Nr 31.2020

wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury Komunalnej, Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Opieki Społecznej oraz Komisji Rolnictwa, Leśnictwa, Zasobów Naturalnych, Ochrony Środowiska, Porządku Publicznego i Ochrony Przeciwpożarowej

odbytego w dniu 29 września 2020 r.

 

Obecni: wg załączonej listy obecności. Posiedzenie Komisji rozpoczęło się o godz. 14.00 w sali widowiskowej Miejskiego Centrum Kultury i Rekreacji w Strumieniu, ul. Młyńska 14.

 

Porządek obrad:

1.    Otwarcie posiedzenia i stwierdzenie prawomocności obrad.

2.    Informacjadotycząca działalności basenu wraz z infrastrukturą po okresie wakacyjnym.

3.    Rozpatrzenie materiałów na XXIII sesję Rady Miejskiej w Strumieniu.

4.    Informacjant. bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej szkół i przedszkoli – Komisja Rolnictwa

5.    Informacjao realizacji zagospodarowania czasu wolnego dzieci i młodzieży w czasie wakacji 2020 roku – Komisja Oświaty

6.    Informacje, wolne głosy i wnioski.

7.    Zakończenie.

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Posiedzenie Komisji otworzył i posiedzeniu przewodniczył Przewodniczący Komisji Budżetu – Jarosław Szast, przywitał członków Komisji oraz stwierdził, że obrady są prawomocne, gdyż w posiedzeniu uczestniczy 10 członków Komisji Budżetu na 11 osobowy skład Komisji, 7 członków Komisji Oświaty na 7 osobowy skład Komisji i 7 członków Komisji Rolnictwa na 8 osobowy skład Komisji.

W posiedzeniu uczestniczyli również: Burmistrz Strumienia Anna Grygierek, Zastępca Burmistrza Włodzimierz Cybulski, Skarbnik Strumienia Maria Kłósko, Główna Księgowa Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu Anna Janik wraz z pracownicą Katarzyną Wyleżuch, przedstawicielka Firmy EKO TEAM KONSULTING z Hecznarowic Pani Agnieszka Chylak – współautorka opracowania „Program Ochrony Środowiska dla Gminy Strumień na lata 2021-2024”,pracownicy Urzędu Miejskiego oraz przedstawiciel lokalnej prasy „Nowej Formacji”.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała radnych o podjętych decyzjach kadrowych:

1)  od 1 października br. stanowisko Sekretarza Strumienia obejmie Pani Brygida Biegun, dotychczasowa Dyrektor Zespołu Obsługi Szkół w Strumieniu i Kierownik Referatu Edukacji w Urzędzie Miejskim w Strumieniu;

2)  od 1 października br. stanowisko Dyrektora Zespołu Obsługi Szkół w Strumieniu obejmie Pan Jacek Majewski, dotychczasowy Zastępca Głównego Księgowego Zespołu Obsługi Szkół w Strumieniu.

Pani B. Biegun i Pan J. Majewski przedstawili się radnym, informując o przebiegu dotychczasowej kariery zawodowej.

 

ad. 2.

 

Na prośbę Przewodniczącej Komisji Oświaty, … - M. Krutyły - Informacjędotyczącą działalności basenu wraz z infrastrukturą po okresie wakacyjnym – przedstawiła Główna Księgowa Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu Pani Anna Janik oraz pracownica Pani Katarzyna Wyleżuch. Poinformowały o bardzo poważnej awarii niecki basenowej, która wydarzyła się przed otwarciem sezonu basenowego w bieżącym roku. Dzięki specjalistycznej pomocy strażaków z OSP w Bąkowie udało się zlikwidować awarię, żeby basen mógł działać. Na remont niecki potrzebna będzie kwota około 100 000,00 zł.

Pani A. Janik poinformowała, że na koniec sierpnia br. kwota wpływów z biletów wstępu na basen kąpielowy wyniosła 159 347,00 zł, czyli o 73 000,00 mniej niż w 2019 roku.

Radny J. Mazur stwierdził, że bieżący rok jest wyjątkowych w związku z panującą pandemią koronawirusa. Przy wejściu na basen obowiązywały obostrzenia, w związku z czym osób korzystających z basenu było miej. Zapytał, czy w roku, kiedy basen działał normalnie - basen przynosi zysk?

Pani A. Janik odpowiedział, że w normalnym roku wpływy z basenu są na zerowym poziomie – czyli wpływy z biletów wstępu pokrywają koszty.

Radny J. Mazur zapytał o kwotę 100 000,00 zł - na co jest przeznaczona?

Pani A. Janik wyjaśniła, że jest to inwestycja polegająca na zakupie nowego złoża do niecki basenowej, w związku z zaistniałą awarią.

Burmistrz A. Grygierek udzieliła dodatkowych informacji nt. wymiany złoża do niecki basenowej.

Radny B. Wawrzyczek zawnioskował, aby odświeżyć i zabezpieczyć przed korozją windę dla osób niepełnosprawnych przy głównym wejściu do budynku Miejskiego Centrum Kultury i Rekreacji w Strumieniu.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 3.

 

Rozpatrzono materiały na XXIII sesję Rady Miejskiej w Strumieniu zwołaną na dzień 29 września br.:

a)  Na prośbę Przewodniczącego Komisji Rolnictwa, … - S. Balasa projektuchwały w sprawie przyjęcia „Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Strumień na lata 2021-2024” – omówiła przedstawicielka Firmy EKO TEAM KONSULTING z Hecznarowic Pani Agnieszka Chylak – współautorka opracowania „Program Ochrony Środowiska dla Gminy Strumień na lata 2021-2024”.

Radny I. Duda zapytał czy Jezioro Goczałkowickie i okoliczne kopalnie np. KWK Pniówek mają wpływ na ukształtowanie naszego terenu?

Pani A. Chylak poinformowała, że nie ma przy sobie danych na ten temat – dlatego odpowie radnemu na piśmie.

Radny B. Wawrzyczek zapytał o badania odczynów gleb na terenie Gminy, szczególnie chodzi mu o zaazotowanie gleb?

Pani A. Chylak wyjaśniła, że pobrano 602 próbki gleb w 38 gospodarstwach na terenie Gminy. Poinformowała radnego, że na temat zaazotowania gleb odpowie na piśmie.

Radna M. Madziar zapytała o hałas pochodzący z dróg? W przedstawionym dokumencie nie znalazła badań dotyczących hałasu, który powoduje droga wojewódzka DW 938, przebiegająca przez Pruchną.

Pani A. Chylak przedstawiła kryteria, zgodnie z którymi drogi podlegają badaniu. W gminie Strumień do badania wytypowano dwie drogi: drogę krajową DK-81 i drogę wojewódzką DW-939 Strumień – Zbytków, inne drogi nie podlegały takiemu badaniu. Poinformowała, że należy zwrócić się do Państwowego Monitoringu Środowiska o wytypowanie w/w drogi do badań hałasu. Wyjaśniła też, do czego przysłuży się takie badanie, informując, że można wtedy starać się o likwidację skutków hałasu pochodzącego z dróg m. in. o budowę ekranów dźwiękochłonnych.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

b)  Na prośbę Przewodniczącego Komisji Rolnictwa, … - S. Balasa projektuchwały w sprawieprzyjęcia aktualizacji „Programu usuwania wyrobów zawierających azbest dla gminy Strumień na lata 2020-2032” wraz z autopoprawką – przedstawił Kierownik R. Mazgaj.

Radna M. Madziar zapytała o usuwanie azbestu? Azbest jest stale usuwany, a jest go coraz więcej.

Kierownik R. Mazgaj poinformował, że mamy jeszcze 228 posesji na terenie Gminy, gdzie pozostał do usunięcia azbest.

Radny A. Gawron uzupełnił, że pierwszy spis budynków, na których znajduje się azbest był przeprowadzony w gminie Strumień w 2007 roku na zasadzie dobrowolnego wypełniania ankiet i wtedy nie wszyscy zainteresowani je złożyli. Kolejny spis obiektów pokrytych azbestem został przeprowadzony na zasadzie spisu z natury.

Radny J. Mazur zapytał z ilu posesji usunięto azbest?

Kierownik R. Mazgaj odpowiedział, że azbest usunięto z 92 posesji.

Radny J. Mazur poprosił, aby przeprowadzić na terenie Gminy kampanię edukacyjną nt. azbestu.

Kierownik R. Mazgaj wyjaśnił, że temat zostanie przeanalizowany w ramach działalności edukacyjnej.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

c)  Na prośbę Przewodniczącego Komisji Budżetu, … - J. Szasta projektuchwały w sprawieprzystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części obszaru miejscowości Zbytków, zlokalizowanego w rejonie ulicy Sportowej– przedstawił Inspektor Ł. Mendrek.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że zmiana tego planu związana jest z regulacją ulicy Sportowej, tak by zapewnić dostęp do drogi publicznej dla części zlokalizowanych tam nieruchomości.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

d)  Na prośbę Przewodniczącego Komisji Budżetu, … - J. Szasta projektuchwały w sprawieudzielenia pomocy finansowej Powiatowi Cieszyńskiemu– przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że projekt uchwały dotyczy pomocy finansowej Powiatowi Cieszyńskiemu polegającej na umocnieniu poboczy w ciągu drogi powiatowej nr 2633 S – ulicy Bielskiej w Zabłociu na dwóch odcinkach:

-    od istniejącego przejścia dla pieszych w rejonie Szkoły Podstawowej w Zabłociu do skrzyżowania z ulicą Tulipanów,

-    od skrzyżowania z ul. Rolną do wiaty przystankowej.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

e)  Na prośbę Przewodniczącego Komisji Budżetu, … - J. Szasta projektuchwały w sprawieudzielenia pomocy rzeczowej Powiatowi Cieszyńskiemu– przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że projekt uchwały dotyczy pomocy rzeczowej Powiatowi Cieszyńskiemu, polegającej na zamontowaniu wyświetlacza prędkości rzeczywistej z detektorem radarowym w ciągu drogi powiatowej nr 2633 S – ul. Bielskiej w Zabłociu, w rejonie Szkoły Podstawowej.

Dyskutowano sprawę umieszczania wyświetlaczy prędkości przy pozostałych obiektach oświatowych na terenie Gminy.

Burmistrz A. Grygierek zaproponowała, aby Komisje wytypowały placówki oświatowe w zależności od natężenia ruchu pojazdów na drogach, przy których zamontowane zostaną te urządzenia. Nie damy rady w jednym roku ustawić wyświetlaczy prędkości rzeczywistej przy wszystkich placówkach, musimy ustalić plan działania w tej sprawie.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

f)   Na prośbę Przewodniczącego Komisji Budżetu, … - J. Szasta Informację Burmistrza o wykonaniu budżetu gminy Strumień za I półrocze 2020 roku – przedstawiła Skarbnik M. Kłósko. Poinformowała, że otrzymaliśmy pozytywną opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach o sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy Strumień za I półrocze br.

Do Informacji nie wniesiono uwag.

g)  Na prośbę Przewodniczącego Komisji Budżetu, … - J. Szasta projektuchwały w sprawie niedochodzenia należności z tytułu rekompensaty, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych przypadających gminie Strumień lub jej jednostkom organizacyjnym – przedstawiły Burmistrz A. Grygierek i Skarbnik M. Kłósko.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

h)     Na prośbę Przewodniczącego Komisji Budżetu, … J. Szasta projektuchwały w sprawiezmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2020-2030 wraz z autopoprawką – przedstawiła Skarbnik M. Kłósko.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

i)   Na prośbę Przewodniczącego Komisji  Budżetu, … J. Szasta projektuchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na rok 2020 wraz z autopoprawką – przedstawiła Skarbnik M. Kłósko.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

j)   Projekt uchwaływ sprawie przyznania w 2020 roku wyróżnień - Zasłużony dla Bąkowa, Zasłużony dla Drogomyśla, Zasłużony dla Pruchnej, Zasłużony dla Strumienia, Zasłużony dla Zabłocia, Zasłużony dla Zabłocia Solanki, Zasłużony dla Zbytkowa oraz Zasłużony dla Gminy Strumień z okazji Święta Niepodległości – przedstawiła Przewodnicząca doraźnej Komisji ds. wyróżnień przyznawanych z okazji Narodowego Święta Niepodległości M. Madziar.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

k)  Projekt uchwaływ sprawie przyznania w 2020 roku Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka”– przedstawiła Przewodnicząca doraźnej Komisji ds. wyróżnień przyznawanych z okazji Narodowego Święta Niepodległości M. Madziar.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag

l)   Informację o sposobie rozpatrzenia wniosków przedłożonych przez komisje Rady Miejskiej w I półroczu 2020 roku – przedstawił Przewodniczący Rady C. Greń.

Do Informacji nie wniesiono uwag.

 

ad. 4.

 

Na prośbę Przewodniczącego Komisji Rolnictwa, … - S. Balasa Informację nt. bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej szkół i przedszkoli – przedstawiła Kierownik B. Biegun.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 5.

 

Na prośbę Przewodniczącej Komisji Oświaty, … - M. Krutyły Informacja o realizacji zagospodarowania czasu wolnego dzieci i młodzieży w czasie wakacji 2020 roku – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 6.

 

W informacjach, wolnych głosach i wnioskach głos zabrali:

Radna M. Krutyła zgłosiła, że rów przy ulicy Polnej w Strumieniu, jadąc od strony Wodociągów jest zarzucony śmieciami. Zgłosiła też, że słupek z nazwą ulicy Polna w Strumieniu znowu został wyrwany.

Radna M. Madziar przypomniała sprawę wycięcia suchego drzewa przy drodze wojewódzkiej ulicy Katowickiej w Pruchnej. Urząd Miejski wystosował w tej sprawie wiele pism, a drzewo nadal nie jest wycięte.

Radna M. Madziar wnioskowała o wykonanie cięć pielęgnacyjnych drzew przy ulicy Gawliniec w Pruchnej, od strony ulicy Bukowej w Pruchnej, po drugiej stronie miejsca gdzie było obsunięcie skarpy. Drzewa te zawężają światło drogi i w zimie podczas odśnieżania, większy sprzęt może mieć problem z przejazdem w tym miejscu.

Radna M. Madziar wnioskowała o porządne zamontowanie słupka z nazwą ulic Sosnowa i Bukowa w Pruchnej. Poprosiła też, aby wyprostować słupek z nazwą ulicy Dworcowa w Pruchnej (od strony ul. Katowickiej).

Radna M. Madziar poruszyła też sprawę dofinansowań do wymiany pieców. Mieszkańcy stali w nocy w kolejce, żeby mogli znaleźć się na liście osób zakwalifikowanych do dofinansowania, która liczyła 25 miejsc. W tej chwili okazało się, że jeszcze 5 osób z listy rezerwowej może uzyskać dopłatę. Osoby, które były pierwsze na liście rezerwowej wymieniły już piece na własny koszt. Teraz okazało się, że mogliby uzyskać dopłatę, a oni już wymienili piece. Czy w tej sytuacji mogą ubiegać się o dofinansowanie?

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że regulamin dofinansowań do wymiany pieców jest jeden, jest opublikowany i ogólnodostępny dla wszystkich. Co roku mamy zabezpieczone środki w budżecie Gminy przeznaczone na ten cel. Również co roku mamy pretensje osób z listy rezerwowej, że w momencie kiedy okazało się, że nie dostali dofinansowania, podjęli decyzję o wymianie pieca na własny koszt. Po jakimś czasie dzwoni do nich pracownik Urzędu, informując o możliwości skorzystania z dofinansowania, które mogą uzyskać tylko i wyłącznie przed wykonaniem wymiany pieca. Dofinansowanie nie obejmuje inwestycji już zrealizowanej.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że w związku z małym zainteresowaniem mieszkańców usuwaniem azbestu, część środków przeznaczonych na ten cel postanowiliśmy przesunąć na wymianę pieców. Dlatego została uruchomiona lista rezerwowa.

Radny K. Jaworski wnioskował o wycięcie suchych drzew rosnących w pasie drogowym ulicy Turystycznej w Zbytkowie, pomiędzy lampami oświetlenia ulicznego.

Burmistrz A. Grygierek poprosiła, aby tego typu sprawy radni zgłaszali telefonicznie, bezpośrednio do pracowników odpowiednich Referatów Urzędu, nie czekając na posiedzenie komisji, czy sesji Rady – co znacznie przyspieszy załatwianie spraw.

Radny K. Jaworski wnioskował o ogrodzenie działki gminnej położonej obok boiska wielofunkcyjnego przy Szkole Podstawowej im. Powstańców Śląskich w Strumieniu z uwagi na gromadzenie się w tym miejscu młodzieży w celu jazdy na rowerach przez samodzielnie zbudowany tor przeszkód.

 

ad. 7.

 

Przewodniczący Komisji J. Szast zakończył posiedzenie Komisji o godz. 16.00.

 

Na tym protokół zakończono.

 

Protokołowała: Elżbieta Król

 

Przewodniczący Komisji Budżetu

Jarosław Szast

 

Przewodnicząca Komisji Oświaty

Maria Krutyła

 

Przewodniczący Komisji Rolnictwa

Stanisław Balas