Protokół Nr 33.2020

wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury Komunalnej, Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Opieki Społecznej oraz Komisji Rolnictwa, Leśnictwa, Zasobów Naturalnych, Ochrony Środowiska, Porządku Publicznego i Ochrony Przeciwpożarowej

odbytego w dniu 26 listopada 2020 r.

 

Obecni: wg załączonej listy obecności. Posiedzenie Komisji rozpoczęło się o godz. 14.00 w sali widowiskowej Miejskiego Centrum Kultury i Rekreacji w Strumieniu, ul. Młyńska 14.

 

Porządek obrad:

1.    Otwarcie posiedzenia i stwierdzenie prawomocności obrad.

2.    Rozpatrzenie materiałów na XXV sesję Rady Miejskiej w Strumieniu.

3.    Informacjao wykonaniu budżetu za 10 miesięcy 2020 roku.

4.    Informacjao stanie realizacji inwestycji gminnych za 2020 rok.

5.    Informacje, wolne głosy i wnioski.

6.    Zakończenie.

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Posiedzenie Komisji otworzył i posiedzeniu przewodniczył Przewodniczący Komisji Budżetu – Jarosław Szast, przywitał członków Komisji oraz stwierdził, że obrady są prawomocne, gdyż w posiedzeniu uczestniczy 9 członków Komisji Budżetu na 11 osobowy skład Komisji, 6 członków Komisji Oświaty na 8 osobowy skład Komisji i 7 członków Komisji Rolnictwa na 7 osobowy skład Komisji.

W posiedzeniu uczestniczyli również: Burmistrz Strumienia Anna Grygierek, Zastępca Burmistrza Włodzimierz Cybulski, Skarbnik Strumienia Maria Kłósko, Sekretarz Strumienia Brygida Biegun, Wiceprezes, Członek Zarządu Wodociągów Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o.o. w Ustroniu Pan Piotr Kawkai Pan Piotr Kasprzyca Kierownik Działu Technicznego, pracownicy Urzędu Miejskiego oraz przedstawiciel lokalnej prasy „Nowej Formacji”.

 

ad. 2.

 

a)  Na prośbę Przewodniczącego Komisji Budżetu, … - J. Szasta - projektuchwały w sprawie Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków wraz z autopoprawką – przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Pan P. Kawka Wiceprezes Wodociągów Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o.o. w Ustroniu uzupełniając wyjaśnił temat zużycia wody.

Radny B. Wawrzyczek stwierdził, że najważniejsza jest wydajność wodociągu, a nie ciśnienie wody.

Radny B. Wawrzyczek zapytał jak naliczane jest zużycie wody w przypadku odbiorcy, gdy jest awaria? Zapytał jaka jest wielkość ryczałtu zużycia wody?

Wiceprezes P. Kawka wyjaśnił, że wielkości określają przepisy prawa, w zależności co to jest za rodzaj obiektu i w jakie urządzenia jest wyposażony.

Radny B. Wawrzyczek poinformował, że są w naszej Gminie gospodarstwa rolne, które posiadają własne ujęcia wody np. ze studni.

Wiceprezes P. Kawka wyjaśnił, że są to bardzo sporadyczne przypadki.

Radny B. Wawrzyczek zapytał, czy są na terenie Gminy są miejsca, gdzie nie są spełniane warunki techniczne wodociągów np. nieodpowiednia wysokość ciśnienia?

Pan P. Kawka wyjaśnił, że bywają takie przypadki m. in. w okresie letnim (np. napełnianie basenów), podczas suszy oraz w weekendy.

Radny S. Świtała zapytał o inwestycję - wymiany magistrali w Pruchnej?

Wiceprezes P. Kawka odpowiedział, że projekt techniczny wraz z pozwoleniem na budowę tej inwestycji jest już gotowy. Inwestycja ta to ponad 7,5 km wodociągu o wartości około 3 milionów zł. Staramy się o dofinansowanie z WFOŚ, planowane rozpoczęcie inwestycji to II połowa 2021 rok, a realizacja jest planowana na 3 lata.

Przewodniczący Rady C. Greń zapytał, czy w przypadku kiedy powstanie nowa magistrala w Pruchnej, wtedy na terenie całej Gminy zniknie problem ciśnienia wody? Zapytał też czy wymienione będą już wszystkie rury azbestowe?

Wiceprezes P. Kawka wyjaśnił, że w obecnych warunkach technicznych WZC nie ma możliwości zwiększenia ciśnienia wody, po wymianie magistrali w Pruchnej możliwości te będą.

Radny J. Mazur zapytał jakie jest ciśnienie średnie wody?

Pan P. Kasprzyca wyjaśnił, że  w reduktorowni w Zabłociu ciśnienie jest zależne od pory dnia. W Pruchnej w reduktorowni jest pompowane około 4,5 atmosfery, wtedy np. w Zaborzu w gminie Chybie ciśnienie wynosi 2,4 atmosfery.

Radny B. Wawrzyczek zapytał o badania jakości wody i czyszczenia na końcówkach sieci?

Wiceprezes P. Kawka wyjaśnił, że są to kwestie, które nie są regulowane w regulaminie, wynikają one z innych przepisów. WZC na bieżąco realizuje te zadania.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

b)  Na prośbę Przewodniczącego Komisji Budżetu, … - J. Szasta - projekt uchwały w sprawiezmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2020-2030 wraz z autopoprawką – przedstawiła Skarbnik M. Kłósko.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

c)  Na prośbę Przewodniczącego Komisji Budżetu, … - J. Szasta - projekt uchwały w sprawiezmiany budżetu gminy Strumień na rok 2020 wraz z autopoprawką– przedstawiła Skarbnik M. Kłósko.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że będą kupowane węże dla 3 jednostek OSP (Strumień, Bąków i Drogomyśl), tych które posiadają pompy o wysokiej wydajności. Chcemy, aby każda z tych jednostek mogła stworzyć linię do pompowania.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że zmiana o kwotę 100,00 zł dotyczy projektu, który złożyliśmy na rewitalizację placu zabaw w Parku miejskim w Strumieniu.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

d)  Na prośbę Przewodniczącej Komisji Oświaty, … - M. Krutyły - Informację o stanie realizacji zadań oświatowych za rok szkolny 2019/2020 – przedstawiła Sekretarz B. Biegun.

Informacja została przyjęta.

e)  Na prośbę Przewodniczącego Komisji Rolnictwa, … - S. Balasa - Informację dotyczącą utrzymania czystości i porządku oraz gospodarowania odpadami w gminie Strumień – przedstawił Kierownik R. Mazgaj.

Radna M. Madziar zapytała o przetarg na odbiór odpadów z terenu Gminy?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że przetarg jest ogłoszony na 2 lata i jest obecnie w trakcie trwania procedury przetargowej.

Kierownik R. Mazgaj poinformował, że 16 grudnia br. odbędzie się otwarcie ofert na ten przetarg.

Przewodniczący Rady C. Greń stwierdził, że najważniejsza jest edukacja oraz informowanie mieszkańców na temat segregacji odpadów. Trzeba też pochwalić mieszkańców za prawidłowe podejście do segregacji odpadów.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 3.

 

Na prośbę Przewodniczącego Komisji Budżetu, … - J. Szasta - Informację o wykonaniu budżetu za 10 miesięcy 2020 roku – przedstawiła Skarbnik M. Kłósko.

Skarbnik M. Kłósko poinformowała, że zaktualizowane została dane w informacji. W zdaniu drugim informacji kwota zwiększenia dochodów wynosi 868 097,77 zł, zaś wydatków 3 383 134,54 zł.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że uchwalając budżet na 2020 r. kwota wydatków majątkowych w styczniu wynosiła 7 223 837,49 zł i było to 39 zadań. W tej chwili, czyli w listopadzie 2020 roku kwota ta wynosi 9 928 789,45 zł przeznaczona na 56 zadań.

Radni stwierdzili, że jest to bardzo optymistyczna informacja.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 4.

 

Na prośbę Przewodniczącego Komisji Budżetu, … - J. Szasta - Informację o stanie realizacji inwestycji gminnych za 2020 rok – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Burmistrz A. Grygierek dodała, że w bieżącym roku planujemy jeszcze rozpoczęcie zadania – odwodnienie ulicy Cieszyńskiej, jednak w głównej mierze jest to zależne od warunków pogodowych.

Przewodniczący Komisji J. Szast zapytał ile będzie jeszcze etapów mo0dernizacji ulicy Oblaski w Drogomyślu?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że jest to uzależnione od pozyskania środków rządowych. Jeżeli nie uzyskamy dofinansowania będziemy etapować zadanie tak, aby móc realizować je z budżetu Gminy?

Radna M. Madziar zapytała - jeżeli nie uzyskamy dofinansowania na modernizację obiektu szkoły w Pruchnej, czy zadanie będzie realizowane w tym terminie?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała twierdząco. W przypadku kiedy gmina nie uzyska dofinansowania zadanie nie będzie reali8zowane w tym terminie. jego realizacaj jest uzalezniona od pozyskania srodków zewnetrzych.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 5.

 

W informacjach, wolnych głosach i wnioskach głos zabrali:

Radny A. Gawron zapytał o wykaz wniosków złożonych do projektu budżetu (przyjętych i odrzuconych), w ubiegłym roku radni otrzymali taką informację przy okazji omawiania projektu budżetu.

Burmistrz A. Grygierek zapewniła, że radni otrzymają taką informację.

Radny B. Wawrzyczek zgłosił wnioski o:

1)   przycięcie suchych gałęzi drzew przy ulicy Sportowej w Zbytkowie;

2)   wykarczowanie samosiejek drzew rosnących w korycie rowu przy ulicy 1 Maja w Strumieniu i Zbytkowie, na odcinku od ulicy Jesiennej w kierunku DK 81, w szczególności w rejonie ulicy Tęczowej.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że przy obiekcie Ośrodka Zdrowia w Drogomyślu wykonywane są nowe nasadzenia drzew, a przy ogrodzeniu tego obiektu stoją dwa starsze, suche drzewa. Należałoby przeprowadzić wizję lokalną i ewentualnie je wyciąć.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że skończyły się środki finansowe na wycinki drzew. Musimy przeanalizować budżet i sprawdzić, czy jest możliwość przeznaczenia dodatkowych środków na ten cel.

Radny I. Duda zapytał jakie są możliwości przejścia na ogrzewania gazowe w mieszkania komunalnych np. w pawilonie sportowym w Strumieniu?

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że do tej pory dofinansowaliśmy wymiany pieców w budynkach prywatnych. Musimy przeanalizować ten temat, pod kątem możliwości finansowych gminy i spróbować wesprzeć zgkim w realizacji takich zadań.

Radna M. Madziar zapytała o odśnieżenie dróg?

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że przetarg na odśnieżanie dróg gminnych jest już rozstrzygnięty, a informacje na ten temat są zamieszczone na stronie Gminy.

Radny B. Wawrzyczek poprosił, aby przekazać sołtysom dane o firmach odśnieżających pozostałe kategorie dróg na terenie Gminy.

 

ad. 6.

 

Przewodniczący Komisji J. Szast zakończył posiedzenie Komisji o godz. 16.30.

 

Na tym protokół zakończono.

 

Protokołowała: Elżbieta Król

 

Przewodniczący Komisji Budżetu

Jarosław Szast

 

Przewodnicząca Komisji Oświaty

Maria Krutyła

 

Przewodniczący Komisji Rolnictwa

Stanisław Balas