Protokół Nr 27.2020

posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa, Zasobów Naturalnych, Ochrony Środowiska, Porządku Publicznego i Ochrony Przeciwpożarowej

odbytego w dniu 23 września 2020 r.

 

Obecni: wg załączonej listy obecności. Posiedzenie Komisji rozpoczęło się o godz. 16.00 w auli Szkoły Podstawowej im. Powstańców Śląskich w Strumieniu, ul. 1 Maja 38.

 

Porządek obrad:

1.    Otwarcie posiedzenia i stwierdzenie prawomocności obrad.

2.    Zapoznanie się z analizą sieci drogowej w gminie Strumień.

3.    Informacje, wolne głosy i wnioski.

4.    Zakończenie.

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Posiedzenie Komisji otworzył i posiedzeniu przewodniczył Przewodniczący Komisji Rolnictwa – Stanisław Balas, przywitał członków Komisji oraz stwierdził, że obrady są prawomocne, gdyż w posiedzeniu uczestniczy 6 członków Komisji Rolnictwa na 7 osobowy skład Komisji oraz radni członkowie pozostałych Komisji Rady Miejskiej w Strumieniu.

W posiedzeniu uczestniczyli również: Burmistrz Strumienia Anna Grygierek, Zastępca Burmistrza Włodzimierz Cybulski, Skarbnik Strumienia Maria Kłósko, Sekretarz Strumienia Daniela Kula oraz pracownicy Urzędu Miejskiego w Strumieniu.

 

ad. 2.

 

Do tematu analizy sieci drogowej w gminie Strumień wprowadził Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Na prośbę Przewodniczącego Komisji Rolnictwa, … - S. Balasa – analizę sieci drogowej w gminie Strumień– przedstawił Inspektor Łukasz Mendrek, który poinformował, że celem opracowanego dokumentu było przygotowanie diagnozy stanu dróg na terenie Gminy, w szczególności dróg wewnętrznych. W opracowaniu skupiono się głównie na drogach wewnętrznych, które charakteryzują się parametrami: mają utwardzenie, są wydzielone geodezyjnie i są ujęte w większości w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego w terenach budowlanych lub usługowych.

Inspektor Ł. Mendrek przedstawił po kolei mapy wszystkich sołectw i miasta ilustrujące sieci dróg.

Radny J. Szast zapytał o szerokości dróg podane w tabeli - czy są to szerokości działek wydzielonych geodezyjnych, czy szerokości faktyczne dróg w terenie?

Inspektor Ł. Mendrek odpowiedział, że podane w tabeli szerokości dróg są to szerokości dróg wynikające z wydzielenia geodezyjnego.

Zastępca Burmistrza W. Cybulski poinformował, że w tej chwili zapoznajemy się z analizą sieci dróg, która może być podstawą do przygotowania ramowej uchwały Rady Miejskiej, określającej zasady i warunki przejmowania dróg wewnętrznych.

Inspektor Ł. Mendrek poinformował, że corocznie, sukcesywnie dróg takich przybywa.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że mamy około 120 km dróg gminnych.

Radny J. Szast zapytał ile mamy dróg prywatnych na terenie Gminy?

Inspektor Ł. Mendrek odpowiedział, że na terenie Gminy mamy około 22,5 km dróg prywatnych.

Radny B. Wawrzyczek poruszył sprawę ulicy Wolności, czy ulicy Malinowej w Zbytkowie, gdzie jest problem z dojazdem straży pożarnej.

Radny B. Wawrzyczek poinformował, że działka nr 500 w Zbytkowie, dojazd do pól, odnoga od ulicy Turystycznej – jest działką gminną, a nie jest zaznaczona na przedstawionej mapie.

Radna M. Madziar zapytał jak inne gminy rozwiązują problem przejmowania dróg wewnętrznych?

Zastępca Burmistrza W. Cybulski odpowiedział, że wszystkie gminy bardzo ostrożnie podchodzą do tego problemu. Niewiele gmin ma podjęte uchwały określające zasady przejmowania dróg wewnętrznych.

Zastępca Burmistrza W. Cybulski przedstawił radnym warunki techniczne projektowania dróg, które nie zmieniają się od lat. Zgodnie z przedstawionymi zasadami drogi wewnętrzne musiałyby mieć co najmniej 10 m, aby droga spełniała wszystkie warunki.

Radny B. Wawrzyczek stwierdził, że zawsze występują problemy na działkach prywatnych, ponieważ w każdej sprawie inwestycyjnej muszą wyrażać zgodę wszyscy właściciele. Jeżeli nieruchomość jest gminna, przy załatwianiu spraw inwestycyjnych jest o wiele łatwiej.

Przewodniczący Rady C. Greń zapytał ile rocznie wpływa do Urzędu wniosków o przejęcie dróg prywatnych?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że rocznie wpływają 3-4 takie wnioski i zgodnie z przyjętym stanowiskiem Rady Miejskiej w Strumieniu – dróg wewnętrznych nie przejmujemy.

W wyniku omówienia przedstawionej analizy sieci dróg na terenie gminy Strumień Komisja wnioskuje o przygotowanie projektu uchwały ustalającego zasady nabywania na własność gminy Strumień nieruchomości stanowiących drogi wewnętrznez ustalonymi wstępnie, następującymi kryteriami:

1.  Nabywanie nieruchomości stanowiących drogi wewnętrzne na własność gminy Strumień może następować w przypadku łącznego spełniania następujących warunków:

1)    nieruchomości mogą być przejmowane tylko nieodpłatnie, na wniosek właściciela nieruchomości;

2)    wniosek w sprawie nabycia nieruchomości winien być złożony przez właściciela lub wszystkich współwłaścicieli nieruchomości;

3)    nieruchomość musi być wyodrębniona geodezyjnie i ujawniona w księdze wieczystej;

4)    nieruchomość winna posiadać bezpośrednie połączenie z drogą publiczną;

5)    nieruchomość powinna posiadać minimalną szerokość 8 m, w przypadku mniejszej szerokości winna służyć poprawie parametrów technicznych istniejącej drogi wewnętrznej stanowiącej własność Gminy Strumień;

6)    zbywana nieruchomość jest niezbędna do umieszczenia w jej ciągu sieci i urządzeń infrastruktury komunalnej, a w szczególności kanalizacji sanitarnej, deszczowej;

7)    nabycie nieruchomości nie może być połączone z zobowiązaniem Gminy do ponoszenia nakładów na tej nieruchomości.

2.  W przypadkach uzasadnionych potrzebami Gminy oraz warunkami terenowymi lub istniejącym zagospodarowaniem terenu, mogą być nabywane nieruchomości stanowiące drogi wewnętrzne niespełniające jednego lub kilku warunków wymienionych wyżej, na wniosek Burmistrza Strumienia, po uzyskaniu pozytywnej opinii Komisji Rady Miejskiej w Strumieniu.

 

Wniosek został przyjęty w głosowaniu: „za” 5 głosów (Stanisław Balas, Ireneusz Duda, Adam Gawron, Józef Rudol, Bogusław Wawrzyczek), 1 głos „wstrzymujący się” (Maria Madziar) - głosowało 6 radnych. Nieobecny 1 radny – Arkadiusz Kolczarek.

 

ad. 3.

 

W informacjach, wolnych głosach i wnioskach głos zabrali:

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że zgłosiliśmy dwa projekty do konkursu dróg samorządowych na remont ulic: Spokojnej w Drogomyślu - wartość wniosku 900 000,00 zł i Zbożowej w Pruchnej – wartość wniosku 350 000,00 zł. Realizacja tych projektów planowana jest na 2021 rok i jest uzależniona od pozyskania środków na ten cel. Otrzymaliśmy również kwotę 1,2 miliona złotych z Funduszu Przeciwdziałania Covid-19 dla gmin i powiatów zł., z której planujemy wykonać dokończenie remontu Ośrodka Zdrowia w Drogomyślu i modernizację oczyszczalni ścieków w Strumieniu. Środki mają być wydatkowane do 2022 roku.

Zastępca Burmistrza W. Cybulski przedstawił zakres modernizacji oczyszczalni ścieków, w ramach którego planujemy wykonanie zadaszenia poletek osadów na oczyszczalni, celem ich zabezpieczenia przed nasiąkaniem wodami opadowymi oraz w celu zmniejszenia emisji odorów.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że ogłoszony został drugi nabór wniosków z terminem składania do końca września br. i bardzo ogólnymi kryteriami. Do tego konkursu zgłosiliśmy następujące zadania: kolejny etap modernizacji ulicy Oblaski w Drogomyślu na kwotę 1,8 miliona złotych, modernizacja ulicy Nowej w Strumieniu na kwotę 2,3 miliona złotych, następny etap kanalizacji w Bąkowie, odprowadzenie wód w Strumieniu – wykonanie kanału ulgi z bezpośrednim odprowadzeniem wody do Wisły oraz modernizacja Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w Strumieniu. Termin realizacji zadań ustalono do 2022 roku. Łącznie złożyliśmy wnioski na kwotę 10 milionów złotych.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że 25 września br. na emeryturę odchodzi dotychczasowa Sekretarz Strumienia Pani Daniela Kula. Od dnia 1 października br. obowiązki Sekretarza Strumienia pełnić będzie Pani Brygida Biegun dotychczasowa Dyrektor Zespołu Obsługi Szkół w Strumieniu, Kierownik Referatu Edukacji Urzędu Miejskiego w Strumieniu.

 

ad. 4.

 

Przewodniczący Komisji S. Balas zakończył posiedzenie Komisji o godz. 18.30.

 

Na tym protokół zakończono.

 

Protokołowała: Elżbieta Król

 

Przewodniczący Komisji Rolnictwa

Stanisław Balas