Projekt

 

 

 

Uchwała Nr XXIX.       .2021
Rady Miejskiej w Strumieniu

z dnia 29 kwietnia 2021 r.

w sprawie rozpatrzenia petycji

Na podstawie art. 9 ust.2, art.2 i art. 3, art. 13 ust.1, art. 15  ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 870) oraz w zw. z  art. 7, art. 18 oraz art. 18b ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 713, ze zm.), na wniosek Komisji Skarg Wniosków i Petycji - Rada Miejska w Strumieniu

uchwala:

§ 1. Zwrócić Pani Teresie Garland pismo z dnia 9 lutego 2021 r. nazwane petycją.

§ 2. Uzasadnienie sposobu rozpatrzenia petycji stanowi załącznik do niniejszej uchwały.

§ 3. Zobowiązuje się Przewodniczącego Rady Miejskiej w Strumieniu do zawiadomienia wnoszącej petycję o sposobie jej rozpatrzenia.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

Przewodniczący Rady
Czesław Greń


Załącznik do uchwały Nr XXIX.       .2021
Rady Miejskiej w Strumieniu
z dnia 29 kwietnia 2021 r.

Uzasadnienie

W dniu 17 lutego 2021 r. do Rady Miejskiej w Strumieniu wpłynęła petycja Pani Teresy Garland o podjęcie przez Radę uchwały wyrażającej opinię w sprawie przeprowadzenia bezpośredniego referendum ludowego w celu dokonania przez obywateli polskich akceptacji jako Aktów Woli Narodu: Nowego Kodeksu Wyborczego oraz Nowego Ustroju Prezydencko-Ludowego dla Polski.

Zgodnie z § 82d. ust. 1 Statutu Gminy Strumień petycja została przekazana do Komisji Skarg, Wniosków i Petycji, która obradowała w dniu 15 marca 2021 r.

Komisja w toku prowadzonego postępowania stwierdziła, że Rada Miejska może podejmować uchwały tylko w granicach zadań własnych, tj. w sprawach publicznych o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżonych ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zadania własne Gminy Miejskiej określone zostały w art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz.713,ze zm.) oraz w innych ustawach, zaś kompetencje Rady Miejskiej w zakresie podejmowania uchwał określa art. 18 tej ustawy.

Rada Miejska w Strumieniu stwierdza, że przedmiot petycji nie mieści się w zakresie zadań własnych i kompetencji Rady. Brak też innego organu władzy publicznej lub podmiotu właściwego do wyrażenia opinii w sprawach będących przedmiotem petycji.

Zgodnie z  art. 2 ust. 3     ustawy z 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. z 2018 r. poz. 870) – dalej u.o.p., przedmiotem petycji może być żądanie, w szczególności, zmiany przepisów prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji adresata petycji.

Z  art. 2 ust. 1     u.o.p. wynika, że petycja może być złożona do organu władzy publicznej, a także do organizacji lub instytucji społecznej w związku z wykonywanymi przez nią zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej. O tym, czy pismo jest petycją, decyduje treść żądania, a nie jego forma zewnętrzna, co wprost wyraża art. 3     u.o.p. Z powyższych regulacji wynika, że organ stanowiący gminy, nieposiadający kompetencji do wyrażenia opinii, a jednocześnie niedostrzegający innego organu właściwego nie ma możliwości przekazywania pisma zawierającego żądanie w tym zakresie w trybie wskazanym w art. 6 ust. 1     u.o.p. W polskim porządku prawnym brak jest bowiem organu władzy publicznej, który byłby umocowany do wyrażenia opinii będącej przedmiotem petycji. Również w ramach wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji publicznej nie jest do tego umocowana  żadna organizacja lub instytucja społeczna. Oznacza to, że pismo – jako nie zawierające żądania mieszczącego się w granicach kompetencji podmiotów, do których można kierować petycje – petycją, w rozumieniu obowiązującego prawa (art. 63 Konstytucji oraz art. 2 ust. 3 u.o.p.), nie jest.

Wobec braku w strukturze organów władzy publicznej podmiotu właściwego do rozważenia zasadności żądania zawartego w piśmie Teresy Garland, które przyjęło zewnętrzną formę petycji, pismo to należy zwrócić wnoszącej.

Pouczenie:

Zgodnie z art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach, sposób załatwienia petycji nie może być przedmiotem skargi.