Protokół Nr 5.2021

posiedzenia Komisji Skarg, Wniosków i Petycji

odbytego w dniu 15 marca 2021 r.

 

Obecni: wg załączonej listy obecności. Posiedzenie Komisji rozpoczęło się o godz. 14.30 i odbyło się w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego w Strumieniu.

 

Porządek obrad:

1.    Otwarcie posiedzeniai stwierdzenie prawomocności obrad.

2.    Rozpatrzenie petycji Pani Teresy Garland o podjęcie przez Radę

3.    Zakończenie.

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Posiedzenie Komisji otworzył Przewodniczący Komisji Jarosław Mazur. Przywitał członków Komisji oraz stwierdził, że obrady są prawomocne, gdyż w posiedzeniu uczestniczy 5 radnych na 5 osobowy skład Komisji.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący Komisji J. Mazur odczytał treść petycji Pani Teresy Garland o podjęcie przez Radę uchwały wyrażającej opinię w sprawie przeprowadzenia bezpośredniego referendum ludowego w celu dokonania przez obywateli polskich akceptacji jako Aktów Woli Narodu: Nowego Kodeksu Wyborczego oraz Nowego Ustroju Prezydencko-Ludowego dla Polski z dnia 17.02.2021 rok.

Po szczegółowym rozpatrzeniu petycji przygotowano projekt uchwały wraz z uzasadnieniem, w brzmieniu:

 

„projekt

Uchwała Nr ……….......2021
Rady MIEJSKIEJ W STRUMIENIU

z dnia …………………… 2021 r.

w sprawie rozpatrzenia petycji

Na podstawie art. 9 ust.2, art.2 i art. 3, art. 13 ust.1, art. 15  ustawy  z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 870) oraz w zw. z  art. 7, art. 18 oraz art.  18bustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 713, ze zm.), na wniosek Komisji Skarg Wniosków i Petycji - Rada Miejska w Strumieniu

uchwala:

 

§ 1. Zwrócić Pani Teresie Garland pismo z dnia 9 lutego 2021r. nazwane petycją.

§ 2. Uzasadnienie sposobu rozpatrzenia petycji stanowi załącznik do niniejszej uchwały.

§ 3. Zobowiązuje się Przewodniczącego Rady Miejskiej w Strumieniu  do zawiadomienia wnoszącej petycję o sposobie jej rozpatrzenia.

 

 

UZASADNIENIE

 

W dniu 17 lutego 2021 r. do Rady Miejskiej w Strumieniu wpłynęła petycja Pani Teresy Garland o podjęcie przez Radę uchwały wyrażającej opinię w sprawie przeprowadzenia bezpośredniego referendum ludowego w celu dokonania przez obywateli polskich akceptacji jako Aktów Woli Narodu: Nowego Kodeksu Wyborczego oraz Nowego Ustroju Prezydencko-Ludowego dla Polski.

Zgodnie z § 82d. ust. 1 Statutu Gminy Strumień petycja została przekazana do Komisji Skarg, Wniosków i Petycji, która obradowała w dniu 15 marca 2021 r. 

Komisja w toku prowadzonego postępowania stwierdziła, że Rada Miejska może podejmować uchwały tylko w granicach zadań własnych, tj. w sprawach publicznych o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżonych ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zadania własne Gminy Miejskiej określone zostały w art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz.713,ze zm.) oraz w innych ustawach, zaś kompetencje Rady Miejskiej  w zakresie podejmowania uchwał określa art. 18 tej ustawy.

Rada Miejska w Strumieniu  stwierdza, że przedmiot petycji nie mieści  się w zakresie zadań własnych i kompetencji Rady. Brak też innego organu władzy publicznej lub podmiotu właściwego do wyrażenia opinii w sprawach będących przedmiotem petycji.

Zgodnie z art. 2 ust. 3 ustawy z 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. z 2018 r. poz. 870) – dalej u.o.p., przedmiotem petycji może być żądanie, w szczególności, zmiany przepisów prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji adresata petycji.

Z art. 2 ust. 1 u.o.p. wynika, że petycja może być złożona do organu władzy publicznej, a także do organizacji lub instytucji społecznej w związku z wykonywanymi przez nią zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej. O tym, czy pismo jest petycją, decyduje treść żądania, a nie jego forma zewnętrzna, co wprost wyraża art. 3 u.o.p. Z powyższych regulacji wynika, że organ stanowiący gminy, nieposiadający kompetencji do wyrażenia opinii, a jednocześnie niedostrzegający innego organu właściwego nie ma możliwości przekazywania pisma zawierającego żądanie w tym zakresie w trybie wskazanym w art. 6 ust. 1 u.o.p. W polskim porządku prawnym brak jest bowiem organu władzy publicznej, który byłby umocowany do wyrażenia opinii będącej przedmiotem petycji. Również w ramach wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji publicznej nie jest do tego umocowana  żadna organizacja lub instytucja społeczna. Oznacza to, że pismo – jako nie zawierające żądania mieszczącego się w granicach kompetencji podmiotów, do których można kierować petycje – petycją, w rozumieniu obowiązującego prawa (art. 63 Konstytucji oraz art. 2 ust. 3 u.o.p.), nie jest.

Wobec braku w strukturze organów władzy publicznej podmiotu właściwego do rozważenia zasadności żądania zawartego w piśmie Teresy Garland, które przyjęło zewnętrzną formę petycji, pismo to należy zwrócić wnoszącej.

Pouczenie:

Zgodnie z art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach, sposób załatwienia petycji nie może być przedmiotem skargi.”.

 

 

Przewodniczący Komisji J. Mazur przeprowadził głosowanie - kto jest „za” przyjęciem projektu uchwały Rady Miejskiej w Strumieniu w sprawie rozpatrzenia petycji wraz z uzasadnieniem:

Wynik głosowania:

„za” 5 „przeciw” 0, „wstrzymało się” 0, brak głosu 0, nieobecni 0.

„Za” (5) Ireneusz Duda, Arkadiusz Kolczarek, Jarosław Mazur, Paweł Straczynowski, Jarosław Szast.

 

W wyniku przeprowadzonego głosowania ww. projekt uchwały został przyjęty przez Komisję „jednogłośnie”.

 

ad. 3.

 

Przewodniczący Komisji J. Mazur zakończył posiedzenie Komisji o godz. 15.30.

 

Na tym protokół zakończono.

 

Protokołowała: Elżbieta Król

 

Przewodniczący Komisji Skarg,

Wniosków i Petycji

Jarosław Mazur