Protokół Nr 6.2021

posiedzenia Komisji Skarg, Wniosków i Petycji

odbytego w dniu 5 maja 2021 r.

 

Obecni: wg załączonej listy obecności. Posiedzenie Komisji rozpoczęło się o godz. 10:00 i odbyło się w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego w Strumieniu.

 

Porządek obrad:

1.    Otwarcie posiedzeniai stwierdzenie prawomocności obrad.

2.    Rozpatrzeniepetycji w sprawie poparcia Rządu Tymczasowej Rady Stanu Narodu Polskiego Społecznego Komitetu Konstytucyjnego.

3.    Rozpatrzenieskargi na nienależyte wykonywanie zadań przez dyrektorów.

4.    Zakończenie.

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Posiedzenie Komisji otworzył Przewodniczący Komisji Jarosław Mazur. Przywitał członków Komisji oraz stwierdził, że obrady są prawomocne, gdyż w posiedzeniu uczestniczy 3 radnych na 5 osobowy skład Komisji. W posiedzeniu uczestniczyła również Sekretarz Strumienia Brygida Biegun.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący J. Mazur odczytał treść petycji Pani Teresy Garland w sprawie poparcia Rządu Tymczasowej Rady Stanu Narodu Polskiego Społecznego Komitetu Konstytucyjnego, która wpłynęła do Rady Miejskiej w Strumieniuw dniu 11.03.2021 rok.

Przewodniczący J. Mazur przedstawił zadania rady gminy wynikające z ustawy o samorządzie gminnym.

Po szczegółowym rozpatrzeniu petycji Pani Teresy Garland w sprawie poparcia Rządu Tymczasowej Rady Stanu Narodu Polskiego Społecznego Komitetu Konstytucyjnego- Komisja Skarg, Wniosków i Petycji przygotowała projekt uchwały Rady Miejskiej w Strumieniu wraz z uzasadnieniem, w brzmieniu:

 

 

„projekt

Uchwała Nr ……….......2021

Rady MIEJSKIEJ W STRUMIENIU

z dnia …………………… 2021 r.

w sprawie rozpatrzenia petycji

Na podstawie art. 9 ust. 2, art.2 i art. 3, art. 13 ust.1, art. 15  ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. z 2018 r. poz. 870) oraz w zw. z  art. 7, art. 18 oraz art. 18b ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713, z późn. zm.), na wniosek Komisji Skarg Wniosków i Petycji - Rada Miejska w Strumieniu

uchwala:

§ 1. Zwrócić Pani Teresie Garland pismo z dnia 11 marca 2021 r. w sprawie poparcia Rządu Tymczasowej Rady Stanu Narodu Polskiego Społecznego Komitetu Konstytucyjnego, nazwane petycją.

§ 2. Uzasadnienie sposobu rozpatrzenia petycji stanowi załącznik do niniejszej uchwały.

§ 3. Zobowiązuje się Przewodniczącego Rady Miejskiej w Strumieniu do zawiadomienia wnoszącej petycję o sposobie jej rozpatrzenia.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

Uzasadnienie

W dniu 11 marca 2021 r. do Rady Miejskiej w Strumieniu wpłynęło pismo - petycja Pani Teresy Garland o podjęcie przez Radę uchwały popierającej Rząd Tymczasowej Rady Stanu Narodu Polskiego Społecznego Komitetu Konstytucyjnego.

Zgodnie z § 82d. ust. 1 Statutu Gminy Strumień petycja została przekazana do Komisji Skarg, Wniosków i Petycji, która obradowała w dniu 5 maja 2021 r.

Komisja w toku prowadzonego postępowania stwierdziła, że Rada Miejska może podejmować uchwały tylko w granicach zadań własnych, tj. w sprawach publicznych o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżonych ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zadania własne Gminy Miejskiej określone zostały w art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz.713, z późn. zm.) oraz w innych ustawach, zaś kompetencje Rady Miejskiej w zakresie podejmowania uchwał określa art. 18 tej ustawy.

Rada Miejska w Strumieniu stwierdza, że przedmiot petycji Teresy Garland nie mieści się w zakresie zadań własnych i kompetencji Rady. Brak też innego organu władzy publicznej lub podmiotu właściwego do udzielenia poparcia w sprawie będącej przedmiotem petycji.

Zgodnie z  art. 2 ust. 3 ustawy z 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. z 2018 r. poz. 870) – dalej u.o.p., przedmiotem petycji może być żądanie, w szczególności, zmiany przepisów prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji adresata petycji.

Z  art. 2 ust. 1 u.o.p. wynika, że petycja może być złożona do organu władzy publicznej, a także do organizacji lub instytucji społecznej w związku z wykonywanymi przez nią zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej. O tym, czy pismo jest petycją, decyduje treść żądania, a nie jego forma zewnętrzna, co wprost wyraża art. 3 u.o.p. Z powyższych regulacji wynika, że organ stanowiący gminy, nieposiadający kompetencji do wyrażenia opinii, a jednocześnie niedostrzegający innego organu właściwego nie ma możliwości przekazywania pisma zawierającego żądanie w tym zakresie w trybie wskazanym w art. 6 ust. 1 u.o.p. W polskim porządku prawnym brak jest bowiem organu władzy publicznej, który byłby umocowany do wyrażania poparcia w sprawie będącej przedmiotem petycji. Również w ramach wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji publicznej nie jest do tego umocowana  żadna organizacja lub instytucja społeczna. Oznacza to, że pismo – jako nie zawierające żądania mieszczącego się w granicach kompetencji podmiotów, do których można kierować petycje – nie jest petycją, w rozumieniu obowiązującego prawa (art. 63 Konstytucji oraz art. 2 ust. 3 u.o.p.).

Wobec braku w strukturze organów władzy publicznej podmiotu właściwego do rozważenia zasadności wniosku zawartego w piśmie Teresy Garland, które przyjęło zewnętrzną formę petycji, pismo to należy zwrócić Teresie Garland.

Pouczenie:

Zgodnie z art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach, sposób załatwienia petycji nie może być przedmiotem skargi.”.

 

Przewodniczący J. Mazur przeprowadził głosowanie - kto jest „za” przyjęciem przedstawionego projektu uchwały Rady Miejskiej w Strumieniu w sprawie rozpatrzenia petycji wraz z uzasadnieniem:

Wynik głosowania:

„za” 3 „przeciw” 0, „wstrzymało się” 0, brak głosu 0, nieobecni 2.

„Za” (3) Ireneusz Duda, Jarosław Mazur, Jarosław Szast.

Nieobecni: Arkadiusz Kolczarek, Paweł Starczynowski.

W wyniku przeprowadzonego głosowania ww. projekt uchwały został przyjęty przez Komisję „jednogłośnie”.

 

ad. 3.

 

Przewodniczący J. Mazur przedstawił skargę Centrum Cyfrowego Wsparcia Edukacjina nienależyte wykonywanie zadań przez dyrektorów Przedszkola w Strumieniu i Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Pruchnej, która wpłynęła do Rady Miejskiej w Strumieniu w dniu 28.04.2021 r.

Dodatkowych wyjaśnień w sprawie skargi udzieliła Sekretarz B. Biegun. Poinformowała, że w dniu 15.03.2021 r. na skrzynkę mailową Urzędu Miejskiego w Strumieniu sekretariat@um.strumien.pl wpłynęła skarga Centrum Cyfrowego Wsparcia Edukacji na nienależyte wykonywanie zadań przez Dyrektora Przedszkola w Strumieniu i Dyrektora Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Pruchnej.

Zgodnie z art. 16 ust. 1a ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 670, z późn. zm.) podmiot publiczny udostępnia elektroniczną skrzynkę podawczą, spełniającą standardy określone i opublikowane na ePUAP przez ministra właściwego do spraw informatyzacji, oraz zapewnia jej obsługę.

Z przedłożonych przez dyrektorów wyjaśnień z dnia 22 i 23.04.2021 r., o które na piśmie wystąpiła Burmistrz Strumienia, wynika że we wskazanym przez skarżącego terminie nie został dopełniony obowiązek wynikający z w/w przepisów prawa.

Dyrektor Przedszkola w Strumieniu i Dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego wyjaśnili, że został dopełniony obowiązek instalacji elektronicznej skrzynki podawczej na platformie ePUAP. Obie jednostki złożyły wnioski do Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji o aktywowanie funkcjonalności Platformy Usług Administracji Publicznej dla Przedszkola w Strumieniu i Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Pruchnej. Dyrektorzy poinformowali też, że w 2015 roku zostały założone indywidualne skrzynki na dyrektorów jako reprezentantów przedszkola i szkoły, jednak przez niedopatrzenie pominięto założenie takowych skrzynek dla przedszkola i szkoły jako instytucji.

Po szczegółowym rozpatrzeniuskargi dotyczącej nienależytego wykonywania zadań przez dyrektorów Przedszkola w Strumieniu i Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Pruchnej- Komisja Skarg, Wniosków i Petycji przygotowała projekt uchwały Rady Miejskiej w Strumieniu wraz z uzasadnieniem, w brzmieniu:

 

„projekt

Uchwała Nr ……….......2021
Rady MIEJSKIEJ W STRUMIENIU

z dnia …………………… 2021 r.

 

w sprawie skargi dotyczącej nienależytego wykonywania zadań przez dyrektorów szkół i przedszkoli

Na podstawie art. 229 pkt 3, art. 237 § 3, art. 238 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 735, z późn. zm.) w zw. z  art. 7, art. 18 oraz art. 18b ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713, z późn. zm.), na wniosek Komisji Skarg Wniosków i Petycji - Rada Miejska w Strumieniu

uchwala:

§ 1. Skargę Centrum Cyfrowego Wsparcia Edukacji dotyczącą nienależytego wykonywania zadań przez dyrektora Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Pruchnej oraz dyrektora Przedszkola w Strumieniu uznać za zasadną.

§ 2. Przyjąć stanowisko Komisji Skarg, Wniosków i Petycji jako uzasadnienie podjętego rozstrzygnięcia, stanowiące załącznik do niniejszej uchwały.

§ 3. Zobowiązać Przewodniczącego Rady Miejskiej w Strumieniu do zawiadomienia skarżącego o sposobie załatwienia skargi.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

Uzasadnienie

W dniu 28 kwietnia 2021 r. do Rady Miejskiej w Strumieniu wpłynęła skarga Centrum Cyfrowego Wsparcia Edukacji dotycząca nienależytego wykonywania zadań przez dyrektorów szkół i placówek oświatowych (numer w RSPO oraz nazwa podmiotu):

1) 21119 Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Pruchnej;

2) 21122 Przedszkola w Strumieniu.

Komisja Skarg, Wniosków i Petycji na posiedzeniu w dniu 5 kwietnia 2021 r. zapoznała się z treścią skargi oraz wyjaśnieniami złożonymi przez dyrektorów, których skarga dotyczy.

Zgodnie z art. 16 ust. 1a ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 670, z późn. zm.) podmiot publiczny udostępnia elektroniczną skrzynkę podawczą, spełniającą standardy określone i opublikowane na ePUAP przez ministra właściwego do spraw informatyzacji, oraz zapewnia jej obsługę.

Wskazany obowiązek istnieje od dnia 11 sierpnia 2014 r., kiedy wszedł w życie art. 1 pkt 8 lit. a ustawy z dnia 10 stycznia 2014 r. o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. poz. 183, z późn. zm.), wprowadzający do ustawy o informatyzacji przytoczony wyżej nowy przepis – art. 16 ust. 1a.

Z przedłożonych przez dyrektorów wyjaśnień z dnia 22 i 23 kwietnia 2021 r. wynika, że we wskazanym przez skarżącego terminie nie został dopełniony obowiązek wynikający z w/w przepisów prawa.

W świetle powyższych ustaleń Komisja Skarg, Wniosków i Petycji stwierdza, iż skarga Centrum Cyfrowego Wsparcia Edukacji dotycząca nienależytego wykonywania zadań przez dyrektorów szkół i przedszkoli jest zasadna.

Pouczenie:

Zgodnie z art. 239 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 735, ze zm.) w przypadku gdy skarga, w wyniku jej rozpatrzenia, została uznana za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okoliczności - organ właściwy do jej rozpatrzenia może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy - bez zawiadamiania skarżącego.”.

 

Przewodniczący J. Mazur przeprowadził głosowanie - kto jest „za” przyjęciem przedstawionego projektu uchwały Rady Miejskiej w Strumieniu w sprawie wraz z uzasadnieniem:

Wynik głosowania:

„za” 3 „przeciw” 0, „wstrzymało się” 0, brak głosu 0, nieobecni 2.

„Za” (3) Ireneusz Duda, Jarosław Mazur, Jarosław Szast.

Nieobecni: Arkadiusz Kolczarek, Paweł Starczynowski.

W wyniku przeprowadzonego głosowania ww. projekt uchwały został przyjęty przez Komisję „jednogłośnie”.

 

ad. 4.

 

Przewodniczący Komisji J. Mazur zakończył posiedzenie Komisji o godz. 11:30.

 

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

Protokołowała:  Elżbieta Król

 

 

Przewodniczący Komisji Skarg,

Wniosków i Petycji

Jarosław Mazur