Protokół Nr 10.2021

posiedzenia Komisji Rewizyjnej

odbytego w dniu 2 czerwca 2021 r.

 

Posiedzenie Komisji rozpoczęło się o godz. 9.00 i odbyło się w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego w Strumieniu.

 

Obecni: wg załączonej listy obecności.

 

Porządek obrad:

1.    Otwarcie posiedzenie i stwierdzenie prawomocności obrad.

2.    Rozpatrzenie Raportu o stanie gminy Strumień.

3.    Rozpatrzeniesprawozdania z wykonania budżetu gminy Strumień za 2020 rok oraz przygotowanie wniosku – wystąpienia do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Strumienia za 2020 r.

4.  Kontrola wydatków Gminy na Fundusz Sołecki i Fundusz Mieszkańców oraz sposób ich wykorzystania za 2020 rok oraz zwrot środków z budżetu państwa części wydatków wykonanych w ramach funduszu.

5.    Informacje, wolne głosy i wnioski.

6.    Zakończenie.

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Posiedzenie Komisji otworzyła i posiedzeniu przewodniczyła Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej – Maria Madziar. Przywitała członków komisji oraz stwierdziła, że obrady są prawomocne, gdyż w posiedzeniu uczestniczy 4 członków Komisji Rewizyjnej.

Przewodnicząca Komisji M. Madziar przywitała również Burmistrz Strumienia A. Grygierek, Zastępcę Burmistrza Strumienia W. Cybulskiego, Sekretarz Strumienia B. Biegun i Skarbnika Strumienia M. Kłósko oraz J. Szast – przewodniczącego Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury Komunalnej.

 

ad. 2.

 

Komisja Rewizyjna zapoznała się z Raportem o stanie gminy Strumień za 2020 r. Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej M. Madziar podziękowała Burmistrz Strumienia za bardzo merytoryczny i przekrojowy raport i poddała pod głosowanie przyjęcie przedstawionego przez Burmistrz Strumienia Raportu. „ZA": 4, „PRZECIW": 0, „WSTRZYMAŁO SIĘ": 0, „BRAK GŁOSU”: 0, „NIEOBECNI”: 1

Wyniki imienne:

„ZA" (4) Adam Gawron, Maria Krutyła, Maria Madziar, Bogusław Wawrzyczek.

„NIEOBECNI” (1) Monika Staniek.

 

ad. 3.

 

Komisja Rewizyjna zapoznała się z Uchwałą Nr 4200/I/68/2021 I Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach z dnia 15 kwietnia 2021 r., wydającą pozytywną opinię o przedłożonym przez Burmistrza Strumienia Sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy Strumień za 2020 rok.

Skarbnik M. Kłósko przedstawiła szczegółowo sprawozdania budżetowe z wykonania budżetu Gminy za rok 2020: Rb-NDS,  Rb-Z, Rb-N,  Rb-PDP, Rb-27S, Rb-28S, Rb-30S, „Sprawozdanie opisowe z wykonania budżetu Gminy Strumień za rok 2020, sprawozdania finansowego – bilans z wykonania budżetu j.s.t., łączny bilans obejmujący dane wynikające z bilansów samorządowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych, łączny rachunek zysków i strat, łączne zestawienie zmian w funduszu samorządowych jednostek budżetowych i samorządowego zakładu budżetowego, informację dodatkową,  skonsolidowany bilans j.s.t.

Zastępca Burmistrza Strumienia W. Cybulski przedstawił informację o stanie mienia komunalnego Gminy Strumień za rok 2020.

Komisja szczegółowo przeanalizowała powyższe sprawozdania.

W toku analizy przedstawionych materiałów dotyczących wykonania budżetu Gminy za 2020 rok – Komisja stwierdza, że realizacja budżetu była dokonywana w jej ocenie w sposób celowy, oszczędny i zgodny z obowiązującą ustawą o finansach publicznych, ponieważ:

1)    dochody budżetu wg planu, po zmianach wyniosły 72 731 709,97 zł i zostały wykonane w kwocie 74 749 535,49 zł, co stanowi 102,77% planu;

-     dochody bieżące - wg planu, po zmianach wyniosły 70 868 883,43 zł i zostały wykonane w kwocie 70 010 797,21 zł, co stanowi 98,79% planu,

-     dochody majątkowe – wg planu, po zmianach wyniosły 1 862 826,54 zł i zostały wykonane w kwocie 4 738 738,28 zł, co stanowi 254,38% planu;

2)    wydatki budżetu wg planu, po zmianach wynosiły 78 311 114,01 zł i zostały wykonane w kwocie 69 037 868,31 zł, co stanowi 88,16% planu, w tym:

-     wydatki bieżące – wg planu po zmianach wyniosły 68 382 324,56 zł i zostały wykonane w kwocie 61 978 431,93 zł, co stanowi 90,64%,

-     wydatki majątkowe – wg planu po zmianach wyniosły 9 928 789,45 zł i zostały wykonane w kwocie 7 059 436,38 zł, co stanowi 71,10%;

3)    zadaniazlecone – plan po zmianach w dochodach i wydatkach wyniósł 22 302 755,44 zł, a wykonanie wyniosło w dochodach i wydatkach 22 062 170,69 zł, co stanowi 98,92%;

4)    stan zadłużenia gminy Strumień na dzień 31.12.2020 r. wynosił 10 990 108,80 zł, na co składa się:

a) kredyt na planowany deficyt budżetu 2011 roku - Bank ING Śląski w kwocie   600 000,00 zł,

b) kredyt na planowany deficyt budżetu 2015 roku - Bank ING Śląski w kwocie

1 264 000,00 zł,

c)  kredyt na planowany deficyt budżetu 2016 roku – BS Skoczów w kwocie 850 000,00 zł,

d) kredyt na planowany deficyt budżetu 2017 roku – BS Jasienica w kwocie 1 300 000,00 zł,

e) kredyt na planowany deficyt budżetu 2018 roku – BS Jastrzębie Zdrój w kwocie 2 300 000,00 zł,

f)    kredyt na planowany deficyt budżetu 2019 roku – BS Jasienica w kwocie 2 750 000,00 zł,

g)   kredyt na planowany deficyt budżetu 2020 roku – BS Skoczów w kwocie   1 344 200,00 zł,

h)   pożyczka z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w kwocie 55 000,00 zł na wymianę źródeł ciepła I etap,

i)     pożyczka z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w kwocie 85 908,80 zł na wymianę źródeł ciepła II etap,

j)    pożyczka z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w kwocie 441 000,00 zł na kanalizację.

Ze sprawozdania Rb-Z o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji – wynika, że stan zobowiązań gminy według tytułów dłużnych na koniec 2020 roku wynosił 10 990 108,80 zł, co stanowiło 14,70% wykonanych dochodów.

W zakresie zaległości w podatkach od nieruchomości, rolnego i środków transportowych można niestety zaobserwować ciągły wzrost liczby podatników, którzy zalegają ze spłatami należnych podatków oraz z sytuacją nawarstwiania się zaległości.

Większą część tej listy stanowią kwoty oscylujące w granicach kilkunastu lub kilkuset złotych, ale są podatnicy, których zaległości sięgają kilku tysięcy złotych. W wielu przypadkach, w związku z dużym obciążeniem finansowym, egzekucja jest rozwlekła w czasie i wykracza poza okres sprawozdawczy.

Stan zaległości na dzień 31 grudnia 2020 roku, w porównaniu z dniem 1 stycznia 2020 roku przedstawia się następująco:

a)   stan zaległościw podatku od nieruchomości:

-     od osóbprawnych uległ zmniejszeniu o kwotę 53 704,54 zł i wyniósł 483 609,66 zł,

-     od osób fizycznych uległ zwiększeniu o kwotę 54 857,99 zł i wyniósł 639 623,05 zł,

b)   stan zaległościw podatku rolnym:

-     od osób prawnych zwiększył się o kwotę 77,00 zł i wyniósł 7 643,00 zł,

-     od osóbfizycznych zwiększył  się o kwotę 637,60 zł i wyniósł 26 128,14 zł,

c)    stanzaległościw podatku od środków transportowych:

-     od osóbprawnych zmniejszył się o kwotę 1,60 zł i wyniósł 4 527,62 zł,

-     od osóbfizycznych zmniejszył się o kwotę 17 682,00 zł i wyniósł 55 740,09 zł.

Plan dochodówz tytułu sprzedaży składników majątkowych został wykonany w stosunku do planu w 13,20 % i wyniósł 75 086,17 zł. Komisja Rewizyjna zapoznała się z wyjaśnieniem Skarbnika na temat braku osiągniętego dochodu ze sprzedaży składników majątkowych w stosunku do planu.

W wyniku przeprowadzenia powyższych analiz wykonania budżetu Gminy za 2020 rok - Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej M. Madziar poddała pod głosowanie:

1.     Wniosek o pozytywne zaopiniowanie przedłożonego przez Burmistrza Strumienia Sprawozdania z wykonania budżetu gminy Strumień na 2020 rok, przyjęcie sprawozdań – bilansu z wykonania budżetu j.s.t., łącznego bilansu obejmującego dane wynikające z bilansów samorządowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych, łącznego rachunku zysków i strat, łącznego zestawienia zmian w funduszu samorządowych jednostek budżetowych i samorządowego zakładu budżetowego, informacji dodatkowej, skonsolidowanego bilansu j.s.t. oraz informacji o stanie mienia komunalnego gminy Strumień za rok 2020.

Członkowie Komisji Rewizyjnej w głosowaniu jawnym imiennym - pozytywnie zaopiniowali przedłożone przez Burmistrza Strumienia Sprawozdania.

„ZA": 4, „PRZECIW": 0, „WSTRZYMAŁO SIĘ": 0, „BRAK GŁOSU”: 0, „NIEOBECNI”: 1

Wyniki imienne:

„ZA" (4) Adam Gawron, Maria Krutyła, Maria Madziar, Bogusław Wawrzyczek

„NIEOBECNI” (1) Monika Staniek.

2.     Wniosek o udzielenie z tego tytułu absolutorium Burmistrzowi Strumienia.

Członkowie Komisji Rewizyjnej w głosowaniu jawnym imiennym - pozytywnie zaopiniowali wniosek udzielenie z tego tytułu absolutorium Burmistrzowi Strumienia.

„ZA": 4, „PRZECIW": 0, „WSTRZYMAŁO SIĘ": 0, „BRAK GŁOSU”: 0, „NIEOBECNI”: 1

Wyniki imienne:

„ZA" (4) Adam Gawron, Maria Krutyła, Maria Madziar, Bogusław Wawrzyczek

„NIEOBECNI” (1) Monika Staniek. 

Biorąc pod uwagę rzeczowe wykonanie zaplanowanych zadań budżetowych, osiągnięcie oszczędności oraz działania zmierzające do likwidacji zaległości podatkowych – Komisja Rewizyjna wnioskuje o pozytywne zaopiniowanie przedłożonego przez Burmistrza Strumienia sprawozdania z wykonania budżetu gminy Strumień za 2020 rok oraz wnioskuje o udzielenie z tego tytułu absolutorium Burmistrzowi Strumienia.

 

ad. 4.

 

Informację o wydatkach Gminy na Fundusz Sołecki i Fundusz Mieszkańców oraz o sposobie ich wykorzystania za 2020 rok oraz zwrocie środków z budżetu państwa części wydatków wykonanych w ramach funduszu przedstawiła Skarbnik M. Kłósko. Komisja przyjęła przedłożoną informację bez uwag.

 

ad. 5.

 

W informacjach, wolnych głosach i wnioskach głos zabrali:

P. M. Madziar zapytała jak zwiększyć aktywa gminy, czy jeżeli będziemy mieć rozebraną kaflarnię i gmina będzie mieć udziały w inkubatorze to czy zwiększy to aktywa gminy. Zastępca Burmistrza Strumienia W. Cybulski wyjaśnił, że  wtedy aktywa zamienią się na udziały.

P. B. Wawrzyczek zapytał o opis dot. aktywów w Wodociągach - w przedstawionej informacji o stanie mienia komunalnego gminy Strumień za rok 2020 jest niezgodność z tabelą. Pani Skarbnik M. Kłósko wyjaśniła, że jest to błąd w tabeli w bilansie i w opisie są prawidłowe dane. P. Zastępca Burmistrza Strumienia wyjaśnił, że wprowadzono pomyłkowo do tabeli bilans otwarcia jest to błąd w tabeli prawidłowa kwota jest podana w informacji. W zarządzeniu Burmistrza w sprawie przyjęcia tej informacji zostanie wprowadzona wartość prawidłowa - poprawiony zostanie ten błąd.

 

ad. 6.

 

Przewodnicząca Komisji M. Madziar zakończyła posiedzenie Komisji o godz. 11.00.

 

Na tym protokół zakończono.

 

Protokołowała: Danuta Sikora

 

Podpisy członków Komisji Rewizyjnej:

1.    Maria Madziar - Przewodnicząca Komisji         

2.    Maria Krutyła - Zastępca Przewodniczącego Komisji

3.    Adam Gawron - członek Komisji

4.    Bogusław Wawrzyczek – członek Komisji