Protokół Nr XVI/2007

obrad szesnastej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu,

odbytych w dniu 28 grudnia 2007 r. o godz. 1600

w sali obrad Urzędu Miejskiego w Strumieniu

Obecni: Radni Rady Miejskiej, radny Rady Powiatu Cieszyńskiego, sołtysi, przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek i zakładów budżetowych, – wg załączonych list obecności, przedstawiciele Zarządu Wodociągów Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o.o. w Ustroniu, przedstawiciel Komisariatu Policji w Strumieniu, pracownicy Urzędu Miejskiego w Strumieniu, przedstawiciele lokalnej prasy, przedstawiciel portalu internetowego „Strumień.com”.

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.    Burmistrz Strumienia – mgr Anna Grygierek

2.    Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko

3.    Sekretarz Strumienia – Daniela Kula

Porządek obrad:

    1.         Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

    2.         Przedstawienie porządku obrad.

    3.         Wystąpienia gości.

    4.         Informacja o działalności Burmistrza w okresie od 20 listopada 2007 r. do 20 grudnia 2007 r.

    5.         Informacja przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

    6.         Interpelacje i zapytania radnych.

    7.         Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę na terenie gminy Strumieniu.

    8.         Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2008.

    9.         Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę Nr XV/118/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 listopada 2007 r. w sprawie zaciągnięcia zobowiązań finansowych na 2008 r.

 10.         Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia wysokości najniższego wynagrodzenia zasadniczego oraz uzgodnienia wartości jednego punktu dla pracowników Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu.

 11.         Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż zabudowanej nieruchomości położonej w Pruchnej.

 12.         Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2007 r.

 13.         Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie Budżetu gminy Strumień na rok 2008.

 14.         Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia Planów Pracy Komisji stałych i Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Strumieniu.

 15.         Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Pracy Rady Miejskiej w Strumieniu.

 16.         Informacji Burmistrza Strumienia w sprawie wydanych decyzji dot. wzrostu wartości nieruchomości oraz o zgłoszonych żądaniach wypłaty odszkodowania dot. obniżenia wartości nieruchomości w związku z uchwaleniem planów miejscowych.

 17.         Zatwierdzenie protokołu z XV sesji.

 18.         Informacje, wolne głosy i wnioski.

 19.         Zakończenie.

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył - przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu Czesław Greń.

Przewodniczący C. Greń – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 15 radnych, na 15 ustawowego składu Rady – obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, burmistrza Strumienia, skarbnika Strumienia, sekretarza Strumienia, radcę prawnego, pełnomocnika Burmistrza ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii W. Saltariusa, dyrektorów i kierowników podległych Radzie jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych, sołtysów i przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, radnego powiatowego K. Gajdzicę, komendanta Komisariatu Policji w Strumieniu – R. Machaczkę, przedstawicieli lokalnej prasy „Nowej Formacji”, przedstawiciela portalu internetowego „Strumień.com”, przedstawicieli Zarządu Wodociągów Ziemi Cieszyńskiej Sp. z. o.o. w Ustroniu: prezesa J. Kubienia, v-ce prezesa J. Steca i głównego księgowego T. Kadłubca oraz wszystkich, których nie wymienił.

 

ad. 2.

 

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor odczytał porządek obrad XVI sesji.

Przedstawiony porządek obrad został przyjęty bez uwag.

 

ad. 3.

 

Przewodniczący C. Greń udzielił głosu radnemu powiatowemu K. Gajdzicy.

Radny powiatowy K. Gajdzica poinformował, że 27 grudnia 2007 r. odbyła się sesja Rady Powiatu Cieszyńskiego, na której padł wniosek podpisany przez 12 radnych o odwołanie starosty. Wniosek ten przegłosowany będzie w na sesji Rady Powiatu w styczniu. Umowa koalicyjna przewiduje, że starosta może być tylko z Platformy Obywatelskiej. Spośród siedmiu radnych z PO pięciu opowiedziało się przeciw staroście, a dwóch za.

Radny K. Gajdzica poinformował, że odbył się konkurs na dyrektora pogotowia ratunkowego (na razie na etapie komisji konkursowej), a oficjalnie zostanie dopiero zatwierdzony przez Zarząd Powiatu. Wg komisji konkurs wygrał obecny dyrektor Szpitala Śląskiego w Cieszynie – Jan Kawulok. Na sesji Rady Powiatu dużo dyskutowano na temat Szpitala Śląskiego w Cieszynie i jego zadłużeń oraz spraw oświaty.

Radny powiatowy K. Gajdzica poinformował, że zabrał głos w sprawie przygotowanego w ubiegłej kadencji Rady Powiatu wieloletniego planu inwestycyjnego. Opracowanie tego planu kosztowało bardzo wiele pracy i wysiłku, a teraz zapomniano o nim, pokrył go kurz. W obecnej kadencji Rady Powiatu w sprawach remontów nawierzchni dróg powiatowych nie bierze się pod uwagę dofinansowań gmin, ani środków które gminy już zaangażowały, wszystko odbywa się na zasadach, kto mocniejszy, dlatego muszą też być ustanowione nowe warunki realizacji inwestycji. Zakwestionował m. in. sprawę, planowanych przez Powiat do remontu na terenie gminy Skoczów 8 czy 9 inwestycji, nawet takich, które nie maja jeszcze przygotowanych dokumentacji. Jego zdanie zostało poparte przez wielu radnych, nawet przez radną ze Skoczowa. Poinformował także, że nie będzie głosował za udzieleniem absolutorium dla Zarządu Powiatu oraz przyjęciem budżetu na 2008 r. jeżeli sprawy dot. gminy Strumień, ujęte w wieloletnim planie inwestycyjnym, nie będą zapisane wydatkach Powiatu na 2008 r.

Radny powiatowy K. Gajdzica poinformował także, że w ramach przegłosowanych poprawek Zarząd Powiatu przyjął zaciągnięcie kredytu na cztery zadania m. in. na przebudowę drogi powiatowej Kończyce-Pruchna-Drogomyśl. Od dwóch miesięcy zmieniła się również nazwa zadania, które do tej pory brzmiało „przebudowa drogi powiatowej Drogomyśl-Pruchna-Zebrzydowice” w sprawie tej interweniował u przewodniczącego Rady Powiatu. Przekazał też informację, że zadanie to prawdopodobnie będzie realizowane w 2008 r. ze środków Powiatu, niezależnie od zabiegania o pozyskanie środków pomocowych na ten cel.

Radny powiatowy K. Gajdzica przekazał słowa podziękowania dla Rady Sołeckiej w Pruchnej oraz pozostałych radnych powiatowych, którzy poparli jego starania w sprawie remontu drogi powiatowej Drogomyśl-Pruchna.

Radny powiatowy K. Gajdzica przekazał także wszystkim zebranym życzenia noworoczne w imieniu swoim oraz Klubu Ekologicznego „EKO” w Drogomyślu.

Przewodniczący C. Greń przekazał słowa podziękowania dla radnego powiatowego K. Gajdzicy za starania w sprawę remontu drogi powiatowej Drogomyśl-Pruchna. Gmina Strumień przez kilka poprzednich lat zakłada dofinansowanie tego remontu budżecie.

Przewodniczący C. Greń poruszył sprawę wzmianki w prasie, z której wynika, że powiat w wielu gminach finansuje budowy chodników przy drogach powiatowych. Natomiast gmina Strumień przeznacza na budowę chodników przy drogach powiatowych własne środki budżetowe.

Przewodniczący C. Greń zwrócił się z prośbą do Burmistrza, aby wystosowano pismo z zapytaniem do Zarządu Powiatu w sprawie remontu drogi powiatowej Drogomyśl-Pruchna.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor poprosił, aby Rada Powiatu w styczniu lub lutym 2008 r., czyli w miesiącach kiedy tworzy się nowe sprawy na nowy rok szkolny w oświacie – zająć się tematem Technikum Żywieniami i Gospodarstwa Domowego w Strumieniu, gdyż w tej sprawie istnieją jakieś dziwne zamiary.

 

ad. 4.

 

„Informacja o działalności Burmistrza w okresie od 20 listopada 2007 r. do 20 grudnia 2007 r.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała o:

-       zakończeniu remont ul. Granicznej w Strumieniu,

-       przesunięciu słynnego słupa z chodnika przy ul. 1 Maja w Strumieniu,

-       zakończeniu remontu chodnika przy ul. 1 Maja w Strumieniu, na który otrzymaliśmy środki z Urzędu Marszałkowskiego. Remont został zakończony przy bardzo dużym zaangażowaniu ZGKiM, prace wykonywano przy oświetleniu i złej pogodzie. Przy odbiorze chodnika było również wiele emocji, wykonywano odkrywki sprawdzające, czy podbudowa jest dobrze zrobiona. Mamy 5 lat gwarancji na ten chodnik. W najbliższym czasie odbędzie się również odbiór drogi wojewódzkiej – ul. 1 Maja, wykonywano już odkrywki, sprawdzające, czy remont jest wykonany zgodnie z projektem,

-       udanym pozyskaniu środków z PFRON na Program „Uczeń na wsi”. Jest to program pilotażowy, uruchomiony po raz pierwszy. Do Programu zgłoszonych było 18 wniosków, a pula środków przeznaczonych na to zadanie wynosi ponad 30.000,- zł. Poinformowała, że razem ze skarbnikiem Strumienia podpisały umowę na to zadanie.

-       koncepcji parkowania na Rynku w Strumieniu, która jest gotowa, a przygotowana został w wyniku nacisków radnych oraz wniosków komisji Rady. W dokumencie tym ustalono płatne strefy parkingów na Rynku w Strumieniu oraz przyległych ulicach, planowane jest również, że ul. Ks. Londzina będzie ulicą jednokierunkową. Odbędzie się jeszcze spotkanie w terenie z projektantem koncepcji, w najbliższym czasie koncepcja zostanie przedstawiona Radzie,

-       spotkaniu z PKS w Cieszynie w sprawie problemów z dowozem młodzieży z Zabłocia do Gimnazjum w Strumieniu, problemy te powinny unormować się od nowego roku,

-       rozstrzygnięciu konkursu na stanowisko menadżera Hali sportowej w Strumieniu. Do konkursu zgłoszona była 1 oferta, w komisji konkursowej wzięli udział: burmistrz, przewodniczący Rady oraz dyrektor ZGKiM. W wyniku rozstrzygnięcia konkursu z dniem 1 stycznia 2008 r. menadżerem Hali sportowej w Strumieniu została Pani Janusza Krzyżanowska,

-       składaniu ofert na stanowisko dyrektora MGOK w Strumieniu, termin składania ofert upłynął dzisiaj, wpłynęły 2 oferty.

Do „Informacji” nie zgłoszono uwag ani pytań.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 5.

 

Przewodniczący C. Greń zaapelował do radnych, aby na bieżąco zgłaszali do Biura Rady różne wydarzenia i imprezy, w których brali udział.

Przewodniczący C. Greń poinformował:

-       8 grudnia br. w Gimnazjum w Strumieniu odbyły się Gminne Zawody Mikołajkowe, impreza sportowo-rekreacyjna dla dzieci i młodzieży - zorganizowana przez Januszę Krzyżanowską - Gminnego Koordynatora Sportu,

-       15 grudnia br. w sali gimnastycznej Gimnazjum w Strumieniu odbył się po raz IX Turniej tenisa mężczyzn - zorganizowany przez Januszę Krzyżanowską - Gminnego Koordynatora Sportu,

-       20 grudnia br. w Gimnazjum w Strumieniu odbyła się Wigilia Europejska 2007 pod patronatem europarlamentarzysty - Jana Olbrychta i burmistrza Strumienia – Anny Grygierek,

-       27 grudnia br. odbyło się podsumowanie i wręczenie nagród w Konkursie na hasło promujące gminę Strumień, w którym I miejsce zajęła Małgorzata Gunia – uczennica Gimnazjum im. Powstańców Śląskich w Strumieniu,

Do „Informacji” nie zgłoszono uwag ani pytań.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 6.

 

Przewodniczący C. Greń poinformował, że wpłynęły odpowiedzi Burmistrza Strumienia na wszystkie interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji, zapytał radnych, czy odpowiedzi są zadawalające.

Radny P. Faruga interpelował w sprawach:

1)     Wystąpienia do Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach o wymalowanie na nowo wyremontowanej nawierzchni ul. 1 Maja w Strumieniu (po przeciwnej stronie chodnika dla pieszych) białej linii ciągłej lub przerywanej w celu uwidocznienia nowo usypanego pobocza, po zapadnięciu zmroku.

2)     Podsypania poboczy ulic: Cieszyńskiej, Pawłowickiej i Wspólnej w Strumieniu, gdyż stan poboczy tych dróg bardzo się pogorszył w wyniku zwiększonego natężenia ruchu samochodów w czasie prowadzenia remontu ul. 1 Maja w Strumieniu.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że w sprawie wymalowania linii ciągłej lub przerywanej na ul. 1 Maja w Strumieniu wystąpimy do Zarządu Dróg Wojewódzkich, tym bardziej, że nie było jeszcze odbioru końcowego tej drogi i przy tej okazji możemy tą sprawę zgłosić. Natomiast sprawa podsypania poboczy przy ulicach: Cieszyńskiej, Pawłowickiej i Wspólnej, które najbardziej ucierpiały w czasie remontu ul. 1 Maja w Strumieniu, będzie na bieżąco realizowana w 2008 r.

Przewodniczący C. Greń podziękował za umieszczenie 5 lamp oświetleniowych na osiedlu w Drogomyślu (na ul. Fiołków i na skrzyżowaniu ul. Fiołków i ul. Storczyków). Dodał również, że na terenie Gminy jest jeszcze bardzo wiele takich ciemnych miejsc, które należałoby oświetlić.

 

ad. 7.

 

Do projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę na terenie gminy Strumieniu – krótko wprowadziła Burmistrz A. Grygierek.

Przewodniczący C. Greń poprosił przedstawicieli Zarządu Wodociągów Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o.o. w Ustroniu o przedstawienie planu remontów i inwestycji, wyjaśnienie sprawy niskiego ciśnienia wody oraz przedstawienie taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę.

Prezes J. Kubień podziękował za zaproszenie na sesję oraz możliwość przybliżenia tematu wody. Firma jest spółka prawa handlowego i podlega wszelkim rygorom gospodarki rynkowej, zgodnie z tymi prawami woda jest towarem. Taryfa jaką zaproponowaliśmy powstała w oparciu o rzeczywiste koszty, jakie spółka poniosła od października 2006 r. do końca września 2007 r. Taryfa wzrosła o 5,3%, cena m3 wody wzrośnie o 12 groszy, a opłata abonamentowa o 1,80 zł miesięcznie. Przeprowadzane co roku modernizacje sieci wodociągowej np. wymiana wodociągów powodują, że majątek WZC jest w coraz lepszym stanie, tak więc rożnie jego wartość. Im lepszy majątek, tym podatek jest wyższy, a koszt ten jest również składnikiem taryfy. Innym składnikiem kosztów wodociągów jest odpis amortyzacyjny, który w przyszłości pozwoli na odnowienie majątku spółki. Taryfa na wodę dla wszystkich gmin jest jednolita i dwuczłonowa tzn. ustala cenę za wodę i opłatę abonamentową. Siedem gmin już zatwierdziło taryfę, dzisiaj sesje w tej sprawie odbywają się w Strumieniu i w Dębowcu. Kolejnym znaczącym wskaźnikiem kosztów taryfy jest planowany wzrost płac o 15%. W poprzednich taryfach zezwalało się na ponoszenie płac tylko o wskaźnik inflacji. W 2007 r. zezwolono na negocjowanie płac. Wiemy, jaka jest sytuacja na rynku pracy, bezrobocie to mit, związkowcy kontaktują się pomiędzy sobą i przynoszą do firm aspiracje płacowe. Zawarliśmy konsensus ze związkami zawodowymi na 15% podwyżkę płac, co daje zaledwie 320,- zł brutto miesięcznie.

Prezes J. Kubień poinformował, że WZC eksploatuje

Przewodniczący C. Greń zapytał, czy pracownicy WZC otrzymują deputaty np. w formie zniżki na cenę wody?

Prezes J. Kubień wyjaśnił, że pracownicy nie posiadają żadnych deputatów. Korzystamy z tej samej wody i płacimy ją w tej samej cenie co wszyscy.

Przewodniczący C. Greń poruszył sprawę niskiego ciśnienia wody na osiedlu w Drogomyślu. Dwa lata temu w Wigilię, był całkowity zanik ciśnienia wody. Rury są zarośnięte. Wiadomo, że po osiedlu chodzili jacyś panowie wykonując uzgodnienia projektowe, ale na tym się skończyło.

Prezes J. Kubień wyjaśnił, że w 2007 r. WZC wykonał wymianę wodociągu na ul. 1 Maja w Strumieniu. Zrobiono coś za coś, gdyż pieniądze są jedne. Wykonanie wymiany wodociągu na osiedlu w Drogomyślu jest ujęte w planach na 2008 r. i będzie wykonane.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że na terenie Drogomyśla nagromadzone są największe ilości rur azbestowych. W tym roku było tam najwięcej awarii. Na dzisiejszej sesji równocześnie z taryfa powinien być przedłożony plan modernizacji urządzeń wodociągowych i tradycyjnie nie przedłożono go nam. Nie wiemy, ile państwo chcecie zmodernizować na terenie naszej Gminy, a takie pytania zadają nam mieszkańcy na zebraniach wiejskich.

Prezes J. Kubień wyjaśnił, że Program modernizacji urządzeń wodociągowych znajduje się w Urzędzie Miejskim. Program został opracowany w 2005 r. i jest przygotowany na lata 2006-2010. Jeżeli go w Urzędzie nie ma, możemy go skserować i dostarczyć. Na podstawie tego planu są budowane plany roczne, aktualizowane sukcesywnie o bieżące potrzeby.

V-ce prezes J. Stec wyjaśnił, że na osiedlu w Drogomyślu planowaliśmy tylko podleczyć sytuację, wydawało się, że rozwiążemy ten problem dwoma rurociągami, które zasiliłyby sieć. Jednak po przeprowadzonych analizach i utarczkach sąsiedzkich nie udało się sprawy załatwić. Ci ludzie, którzy chodzili po osiedlu to projektanci, którzy stracili dużo czasu i na skutek nieporozumień sąsiedzkich złożyli rezygnację z projektowania. Osiedla nie ma więc projektu. Ten projekt z pełną dyscypliną, z uzgodnieniami na piśmie, powstanie już rok. Dodał również, że w związku z tym, że Gmina prowadzi tam prace mające na celu odwodnienie terenu, zakładać należy, że teren zostanie solidnie uporządkowany. W 2008 r. chcemy również kontynuować prace, które zostały rozpoczęte w 2007 r. tj. w Bąkowie, przy ul. Osiedlowej.

Burmistrz A. Grygierek dodała, że na wykonanie wymiany wodociągu w Strumieniu były gotowe uzgodnienia, więc prace te zostały wykonane. Nie możemy mówić, że wodociąg w Strumieniu wykonano kosztem Drogomyśla. Jesteśmy przecież jedną Gminą. W jednym roku robi się więcej w jednym miejscu, a w kolejnym w innym.

Radna C. Skowron zapytała, czy w 2008 r. oprócz ul. Osiedlowej w Bąkowie będzie robiona również jakaś inna inwestycja?

V-ce prezes J. Stec wyjaśnił, że oprócz inwestycji w Bąkowie będzie również wykonywana wymiana wodociągu na osiedlu w Drogomyślu.

Radna C. Skowron poinformowała, że w Zbytkowie na ulicach: Strażackiej, Akacjowej i Długiej jest po kilkanaście awarii w ciągu roku. Koszty awarii niedługo pewnie pokryłyby koszty wymiany całego odcinka wodociągu.

Radny K. Pisiut poruszył sprawę ilości kupowanej wody przez WZC Ustroń z zewnątrz tzn. z Górnośląskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów. Spółka w Ustroniu kupuje wodę w cenie dwa razy tańszej, niż ją sprzedaje. W sumie marża na wodę, którą sprzedaje WZC wynosi 100%. I mimo to cena wody wzrosła o 3,5%, a stała opłata o 23%. Spółka WZC podniosła ceny wody pomimo 100% marży. Zrozumiałej jest, że koszty rosną, ale podniesienie ceny o 1, to za dużo. Mieszkańcy płacą za wiadro wody dostarczanej przez WZC 4 grosze, a WZC kupuje ją za 2 grosze.

Prezes J. Kubień wyjaśnił, że radny K. Pisiut miałby rację, gdyby był odbiorcą wody bezpośrednio przy wodomierzu GPW. Wtedy nie ma tych 300 kilometrów sieci wodociągowej, która jest usytuowana na terenie gminie Strumień. WZC nie ma marży. Jesteśmy spółką działającą bez zysku.

Radny K. Pisiut nie zgodził się z wyjaśnieniami prezesa WZC, gdyż jako handlowcy mają marżę od sprzedawanych towarów, w uproszczeniu tak można to powiedzieć.

Prezes J. Kubień wyjaśnił także ogromny procentowy skok cenowy za dostawę wody rozliczanej abonamentowo. W przeszłości występowały rozbieżności. W naszym systemie, część odbiorców ma własną wodę, a ścieki zrzuca do kanalizacji miejskiej. W naszej bazie komputerowej program nie potrafił rozróżnić tych wodomierzy. Ilość wodomierzy do skalkulowania opłaty abonamentowej była za duża. Gdy błąd ten wykryliśmy, okazało się, że wodomierzy jest znacznie mniej, stąd wzrost opłaty abonamentowej o 23%.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

13 głosami „za”, przy 1 głosie „przeciw” i 1 „wstrzymującym się od głosu” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XVI/122/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 grudnia 2007 r. w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę na terenie gminy Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

Przewodniczący C. Greń podziękował przedstawicielom Zarządu Wodociągów Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o.o. w Ustroniu za udział w sesji Rady.

Prezes J. Kubień złożył wszystkim zebranym życzenia - wiele wytrwałości i zdrowia w nadchodzącym nowym roku.

 

ad. 8.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2008 przedstawił pełnomocnik Burmistrza ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii W. Saltarius.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radna A. Głowinkowska zapytała na jaki cel jest przeznaczona jest kwota 1.700,- zł. zaplanowana w GPPiRPA na 2008 r. na dofinansowanie szkolnych programów profilaktycznych?

Pełnomocnik W. Saltarius wyjaśnił, że zgodnie z przepisami oświatowymi każda ze szkól ma obowiązek posiadać własny szkolny program profilaktyczny, nie tylko dotyczący uzależnień, ale również innych problemów np. przemocy rówieśniczej itp. W naszej Gminie istnieje wypracowana praktyka, że po uchwaleniu budżetu, wiedząc jaką kwotą dysponujemy, wspólnie z pedagogami szkolnymi, decydujemy na jaki rodzaj programu profilaktycznego przeznaczyć środki. W 2008 r. planujemy przeszkolić grupę pedagogów szkolnych i nauczycieli w Programie „Spójrz inaczej”. Ponadto w zależności od tego jaki w danej placówce szkolnej występuje rodzaj problemów, czy jest to przemoc rówieśnicza, czy narkotyki lub alkohol, wtedy do każdej szkoły jest indywidualnie dobierany rodzaj programu, który musi być zbieżny z istniejącym szkolnym programem profilaktycznym.

Radna A. Głowinkowska zapytała, czy na „zielonych szkołach”, nie prowadzi się profilaktyki z dziećmi?

Pełnomocnik W. Saltarius wyjaśnił, że jeżeli pedagodzy szkolni, wraz z całą kadrą pedagogiczną tworząc szkolny program profilaktyczny uznają, że profilaktyka ma być realizowana tylko na „zielonych szkołach” i nie chcą aby była realizowana w ciągu całego roku szkolnego, przez 10 miesięcy (a takiego zapisu w programach profilaktycznych naszych szkół nie ma), wtedy będziemy się do nich stosować. Ponadto gmina Strumień nie jest gminą zagrożoną ekologicznie i w naszej ocenie nie da się finansować „zielonych szkół” z GPPiRPA. W 2007 r. Rada uchwaliła dodatkowo dofinansowanie GPPiRPA w kwocie 20.000,- zł. na dofinansowanie „zielonych szkól”. W 2008 r. nie zaplanowano w budżecie Gminy żadnych dodatkowych środków na ten cel, stąd decyzja, aby „zielonych szkól” nie dofinansowywać.

Radna A. Głowinkowska zapytała, czy dzieci szkolne będą miały możliwość uczestniczenia w programie profilaktycznym?

Pełnomocnik W. Saltarius wyjaśnił, że kwota 6.000,- zł. zaplanowana w GPPN przeznaczona na szkolenia, jest kwotą do wyłącznej dyspozycji szkół.

Burmistrz A. Grygierek uzupełniając wyjaśniła, że budżetu Gminy nie stać na dofinansowanie „zielonych szkół”, gdyż mamy wiele innych wydatków do zrealizowania. Uzyskaliśmy informację, że w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska w Katowicach jest możliwość składania wniosków na dofinansowanie „zielonych szkół”. W 2007 r. sprawa „zielonych szkół” była ułatwiona, gdyż z budżetu Gminy przeznaczono na ten cel 20.000,- zł. Obecnie odchodzimy od tego typu dofinansowań, staramy się szukać dodatkowych środków finansowych w różnego rodzaju grantach na dofinansowanie zajęć pozalekcyjnych w szkołach. Dlatego w budżecie Gminy na 2008 r. nie zaplanowaliśmy środków na dofinansowanie „zielonych szkół”, gdyż zaplanowaliśmy kwotę ok. 50.000,- zł. wkładu własnego na pozyskanie grantów. W tej chwili, jeżeli szkoły wykażą się inicjatywą i złożą wnioski na pozyskanie grantów, będą mogły zaoferować dzieciom wiele ciekawych zajęć.

Burmistrz A. Grygierek zaapelowała, aby nie szukać środków tylko w budżecie Gminy, gdyż jest wiele możliwości pozyskania środków zewnętrznych na różne zadania. Zadeklarowała również pomoc oraz wsparcie, tak jak miało to miejsce do tej pory, we wszystkich działaniach mających na celu pozyskiwanie środków.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

14 głosami „za”, przy 1 „wstrzymującym się od głosu” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XVI/123/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 grudnia 2007 r. w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2008.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 9.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia projekt uchwały zmieniającej uchwałę Nr XV/118/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 listopada 2007 r. w sprawie zaciągnięcia zobowiązań finansowych na 2008 r. – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XVI/124/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 grudnia 2007 r. zmieniającej uchwałę Nr XV/118/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 listopada 2007 r. w sprawie zaciągnięcia zobowiązań finansowych na 2008 r.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 10.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości najniższego wynagrodzenia zasadniczego oraz uzgodnienia wartości jednego punktu dla pracowników Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu – przedstawił dyrektor ZGKiM Ł. Pachuła.

Przewodniczący C. Greń poprosił, aby przy tego typu zmianach w uchwale, dostarczyć radnym również treść poprzedniej uchwały, w celu możliwości porównania stawek.

Radny J. Szeruda poprosił o przedstawienie górnej stawki zaszeregowania w tabeli miesięcznych kwot wynagrodzenia zasadniczego pracowników ZGKiM.

Dyrektor Ł. Pachuła wyjaśnił, że najniższa stawka w tabeli wynosi 470, - zł., natomiast najwyższa ok. 2.500,- zł.

Dyrektor Ł. Pachuła poinformował, że obecnie wynagrodzenia pracowników ZGKiM kształtują się w wysokościach:

-       pracownicy fizycznych - od 1.300,- zł. do 1.700,- zł. (netto),

-       pracownicy umysłowi – od 1.800,- zł. do 2.200,- zł. (netto).

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XVI/125/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 grudnia 2007 r. w sprawie ustalenia wysokości najniższego wynagrodzenia zasadniczego oraz uzgodnienia wartości jednego punktu dla pracowników Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

Przewodniczący C. Greń ogłosił 10-minutową przerwę w obradach.

 

ad. 11.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż zabudowanej nieruchomości położonej w Pruchnej (BETEX) – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń zapytał, czy jest zainteresowanie kupnem tej nieruchomości?

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że zainteresowanie kupnem tej nieruchomości jest cały czas. Z praktyki jednak wiemy, że zainteresowanie kupnem nieruchomości jest, a gdy ogłaszamy przetarg, oferentów nie ma. Dlatego też praktykujmy zasadę, że jeżeli I i II przetarg nie daje skutku, nie przystępujemy do trzeciego, ze względu na warunki panujące na rynku nieruchomości.

Przewodniczący C. Greń zapytał, czy chcemy sprzedać nieruchomość wraz z zabudowaniami, czy może jakąś inną formę sprzedaży (sprzedaż zabudowań, a grunt oddany w wieczystą dzierżawę)?

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że przygotowując nieruchomość do sprzedaży musieliśmy uporządkować i wznowić granice, gdyż wjazd na działki przeznaczone do sprzedaży znajduje się obok budynku zarządzanego przez ZGKiM. Chcemy żeby nowy nabywca i ZGKiM nie mieli problemów z dojazdem, aby nie występowały z tego tytułu konflikty. Poinformowała też, że nad inną formą sprzedaży również się zastanawia, ale w tej chwili nie potrafi udzielić odpowiedzi w tej sprawie. Na razie nie wiele wiemy, gdyż nieruchomość ta nie jest jeszcze wyceniona.

Wiceprzewodniczący S. Świtała zapytał jak przedstawia się sprawa Kółka Rolniczego w Pruchnej?

Burmistrz A. Grygierek poprosiła o przedstawienie sprawy Kółka Rolniczego w Pruchnej radnego K. Pisiuta, który jest najbardziej kompetentną osobą w tym temacie.

Radny K. Pisiut poinformował, że Kółko Rolnicze w Pruchnej przez 9 lat nie płaciło podatku należnego Gminie, nie było również nikogo zainteresowanego, kto chciałby wydzierżawić ten teren, ze względu na to, że nie było dojazdu do tej nieruchomości. Jedynym prawnym dojazdem do nieruchomości Kółka Rolniczego w Pruchnej jest dojazd przez teren „BETEKSU”, który był otwarty tylko w czasie kiedy „BETEKS” pracował. Po wspólnych uzgodnieniach doszliśmy do porozumienia, że w zamian za zaległości podatkowe Kółko Rolnicze w Pruchnej zrzekło się własności nieruchomości na rzecz gminy Strumień.

Radny K. Pisiut zapytał, czy przeznaczamy do sprzedaży tylko teren bazy bez budynku mieszkalnego?

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że sprzedajemy teren bez budynku mieszkalnego, w tym celu wznowiliśmy granice, aby uniknąć w przyszłości konfliktów związanych z dojazdem.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XVI/126/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 grudnia 2007 r. w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż zabudowanej nieruchomości położonej w Pruchnej.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 12.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2007 r. wraz z proponowaną przez Burmistrza autopoprawką – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że złożyliśmy wniosek i otrzymaliśmy kwotę 18.000,- zł. z MEN dla Gimnazjum w Strumieniu na malowanie sal lekcyjnych, w których powstały zacieki po ulewnych opadach deszczu.

Komisje nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radny K. Pisiut jako przewodniczący Komisji Budżetu, … - wyraził słowa zadowolenia, że w budżecie br. pozostała duża kwota nadwyżki budżetowej, która zmniejszy deficyt budżetowy w 2008 r.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z autopoprawką.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XVI/127/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 grudnia 2007 r. w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2007 r.

Uchwała w załączeniu.

Przewodniczący C. Greń ogłosił 10-minutową przerwę w obradach.

 

ad. 13.

 

Przewodniczący C. Greń poinformował, że 15 listopada br. do Rady Miejskiej w Strumieniu oraz do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach przesłany został projektu budżetu gminy Strumień na 2008 r. wraz z informacją o stanie mienia komunalnego. W grudniu br. odbyły się posiedzenia komisji Rady, wnioski z tych posiedzeń przekazane zostały do Komisji Budżetu, która w poszerzonym składzie, z udziałem przewodniczącego i wiceprzewodniczących Rady oraz przewodniczących pozostałych komisji Rady opracowała wnioski-opinię o projekcie budżetu na 2008 r.

Następnie projekt uchwały w sprawie budżetu gminy Strumień na rok 2008 – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że w 2008 r.:

-     dochody budżetu w wynoszą 24.757.762,- zł,

-     wydatki budżetu w wynoszą 27.052.022,- zł,

-     deficyt budżetu wynosi 2.294.260,- zł, pokryty zostanie częściowo z zaciągniętej pożyczki, częściowo z nadwyżki budżetowej i wolnych środków z lat ubiegłych.

W wydatkach budżetu Gminy na 2008 r. planujemy:

-     na drogi kwotę 1.462.917,- zł,

-     na drogi publiczne powiatowe kwotę 375.626,- zł,

-     dotacje celowe na pomoc finansową dla powiatu (dokończenie budowy chodników) kwotę 250.000,- zł,

-     na drogi gminne kwotę 1.087.291,- zł,

-     na wydatki bieżące na drogi kwotę 943.999,- zł,

-     na bieżące utrzymanie dróg gminnych kwotę 250.099 zł,

-     na zimowe utrzymanie dróg 200.000,- zł,

-     na pozostałe wydatki dot. dróg kwotę 143.000,- zł,

-     na modernizacja dróg gminnych pierwotna kwota wynosiła 350.000,- zł, po wnioskach komisji została zwiększona do 400.000,- zł.

Wydatki na remonty placówek szkolnych zaplanowano w kwocie 420.000,- zł, natomiast na przedszkola 98.700,- zł.

W kwocie 420.000,- zł. przeznaczonej na remonty szkół planujemy:

-     zlecenie projektu technicznego wykonania remontu dachu na sali gimnastycznej w Pruchnej,

-     zlecenie projektu technicznego remontu sali gimnastycznej wraz z zapleczem w Drogomyślu.

Podpisana jest również umowa na wykonanie projektu technicznego miasteczka ruchu drogowego w Drogomyślu, wraz z wykonanym remontem sali gimnastycznej w Drogomyślu powstanie tam ciekawy kompleks. Po wykonaniu projektów technicznych w trakcie roku będziemy starali się o pozyskanie środków zewnętrznych na te inwestycje. Natomiast w temacie przedszkoli najważniejszym wydatkiem jest wykonanie odwodnienia obiektu Przedszkola w Zbytkowie.

Burmistrz A. Grygierek stwierdziła, że dyskusja przy omawianiu projektu budżetu Gminy na komisjach była bardzo burzliwa, zgłoszono bardzo wiele słusznych wniosków i uwag, jednak nie wszystkie udało się uwzględnić. Najwięcej dyskusji wzbudzały wydatki planowane na modernizację parku w Strumieniu. Zaznaczyła przy tym, że na to zadanie planujemy pozyskać środki unijne, które zostały wykazane w projekcie budżetu. Kwota 49.000,- zł własnych środków jest przeznaczona na wykonanie dokumentacji technicznej, natomiast kwota 280.000,- zł przeznaczona na przeprowadzenie modernizacji parku musi być wykazana w budżecie, aby można było starać się o środki pomocowe.

Burmistrz A. Grygierek zwróciła się z prośbą do Rady o przyjęcie projektu budżetu w przedstawionej wersji wraz z wprowadzonymi autopoprawkami.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut przedstawił wnioski – opinię o projekcie budżetu gminy Strumień na 2008 r.:

„Komisja wnioskuje o zwiększenie dochodów budżetu gminy Strumień na 2008 r. o kwotę 163.300,- zł.:

1)     w dz. 700 – Gospodarka mieszkaniowa – dochody ze sprzedaży składników majątkowych - zwiększyć o kwotę 45.300,- zł. (razem 245.300,- zł.);

2)     w dz. 756 – Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem – zwiększyć o kwotę 120.000,- zł. (razem 4.006.000,- zł.).

Komisja wnioskuje o zdjęcie kwoty 50.000,- zł. z wydatków budżetu gminy Strumień na 2008 r. w dz. 700 - Gospodarka mieszkaniowa, rozdz. 70005 – Gospodarka gruntami i nieruchomościami - „adaptacja pomieszczeń na lokale socjalne, projekt + grunt)”.

Komisja wnioskuje, aby uzyskaną dodatkową kwotę 165.300,- zł. przeznaczyć na następujące zadania:

1)     w dz. 600 – Transport i łączność, rozdz. 60016 – Drogi publiczne gminne - „modernizacja dróg” – zwiększyć wydatki o kwotę 50.000,- zł. (razem 400.000,- zł.);

2)     w dz. 710 – Działalność usługowa, rozdz. 71035 – Cmentarze - „budowa cmentarza komunalnego w Zabłociu” – zwiększyć wydatki o kwotę 40.000,- zł. (razem 100.000,- zł.);

3)     w dz. 750 – Administracja publiczna – rozdz. 75023 – Urzędy gmin - „wynagrodzenia i pochodne” – zwiększyć wydatki o kwotę 30.000,- zł. (razem 2.050.867,- zł.), z przeznaczeniem na zwiększenie zatrudnienia o 1 etat w Referacie Inwestycji;

4)     w dz. 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa – rozdz. 75412 – Ochotnicze straże pożarne - „wydatki bieżące” – zwiększyć wydatki o kwotę 2.000,- zł. (razem 122.000,- zł.), z przeznaczeniem na zakup 2 kompletów aparatów tlenowych dla OSP;

5)     w dz. 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska, rozdz. 90001 – Gospodarka ściekowa i ochrona wód – „odwodnienie osiedla w Drogomyślu” – zwiększyć wydatki o kwotę 30.000,- zł. (razem 130.000,- zł.);

6)     Kwotę 63.300,- zł. przeznaczyć na pokrycie wydatków wynikających z zaciągniętych zobowiązań finansowych na rok 2008 r., które przyjęte zostały Uchwałą Nr XV/118/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 listopada 2007 r.

Ponadto Komisja wnioskuje o przeniesienia w wydatkach budżetu gminy Strumień na 2008 r. następujących kwot:

1)     w dz. 921 - Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, rozdz. 92109 – Domy i ośrodki kultury, Świetlice, kluby – „dotacja podmiotowa dla MGOK” – zdjąć kwotę 15.000,- zł., z przeznaczeniem na zwiększenie dotacji podmiotowej dla Biblioteki – w rozdz. 92116 – Biblioteki (razem 350.000,- zł.);

2)     w dz. 926 – Kultura fizyczna i sport, rozdz. 92601 – Obiekty sportowe – „koncepcja zagospodarowania terenu wokół basenu” – zdjąć kwotę 10.000,- zł., z przeznaczeniem na zadanie „czyszczenie rowów” - w dz. 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska, rozdz. 90095 – pozostała działalność (razem 33.000,- zł.);

3)     w dz. 926 – Kultura fizyczna i sport, rozdz. 92601 – Obiekty sportowe – „budowa skateparku w Strumieniu – dokumentacja” – zdjąć kwotę 15.000,- zł., z przeznaczeniem na zadanie „oświetlenie ulic” - w dz. 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska, rozdz. 90015 - Oświetlenie ulic, placów i dróg (razem 55.000,- zł.).”.

Przewodniczący C. Greń poprosił Burmistrza o przedstawienie autopoprawek oraz stanowiska do wniosków złożonych przez komisje do projektu budżetu gminy Strumień na 2008 r.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że wszystkie wnioski zgłoszone przez komisje zostały uwzględnione w projekcie budżetu gminy Strumień na 2008 r. Przedstawiła także, że proponuje wprowadzenie następujących autopoprawek do projektu budżetu Gminy na 2008 r.:

-     zwiększyć o 15.000,- zł kwotę przeznaczoną na zadanie „rewitalizacja starówki w Strumieniu” (jest to dokument konieczny przy staraniu się o środki pomocowe),

-     zwiększyć o 50.000,- zł kwotę przeznaczoną na zadanie „budowa chodników przy drogach powiatowych, dokończeniu budowy chodników w Bąkowie i w Drogomyślu (dotacja dla Powiatu)”,

-     zwiększyć o 20.000,- zł kwotę przeznaczoną na wykonanie programu lokalnego odnowy miejscowości dla sołectw Bąków, Drogomyśl, Zabłocie i Zbytków.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że zwiększono również dochody Gminy na 2008 r.:

-     ze sprzedaży majątku Gminy o kwotę 84.000,- zł,

-     opłata od posiadania psa o kwotę 1.000,- zł.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor odczytał Uchwały I Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach:

             1.       Nr 4100/I/248/2007 w sprawie pozytywnej opinii o przedłożonym przez Burmistrza Strumienia projekcie budżetu na 2008 r.

             2.       Nr 4100/I/249/2007 w sprawie pozytywnej opinii o możliwości sfinansowania deficytu.

             3.       Nr 4100/I/250/2007 w sprawie pozytywnej opinii o prognozie kwoty długu.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor zapytał, co zawierało pismo sprostowujące dot. projektu budżetu Gminy na 2008 r., wysłane do RIO w Katowicach?

Skarbnik D. Mitko odczytała treść pisma wyjaśniającego, wysłanego do RIO w Katowicach (wyjaśniono, że zmieniona została treść załącznika Nr 7A, aby był w takim samym brzmieniu jak załącznik do Uchwały o zmianie budżetu z listopada br.).

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor stwierdził, że wyraźnie widać ocieplenie sytuacji w dziedzinie finansowania oświaty m. in. szybka reakcja w sprawie remontu dachu na sali gimnastycznej w Pruchnej.

Radny K. Pisiut stwierdził, że jest to nasz pierwszy wspólny budżet, następny na pewno będzie jeszcze lepiej i dokładniej przygotowany. Poinformował też, że mamy bardzo dużo wydatków niematerialnych (dotacje), martwi również fakt, że bardzo wiele środków wydajemy na utrzymanie przedszkoli. Musimy się nad tym tematem pochylić, aby jakoś go rozwiązać, aby wszyscy ponosili odpowiedzialność za przedszkola zarówno rodzice i gmina. Wyraził również nadzieję, że państwo również powinno zauważyć ten problem, poprzez pomoc finansową na to zadanie.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że nie ma rzeczy doskonałych, tak więc i nasz budżet do nich nie należy. Fakt, że komisje złożyły bardzo wiele wniosków, które wyrażone są w opinii o budżecie świadczy o dużym zaangażowaniu Rady przy pracach nad projektem budżetu Gminy na 2008 r. To, że Burmistrz przychylił się do wszystkich wniosków komisji dobrze świadczy. Poinformował też, że nadal będzie wnioskował o zwiększanie kwot przeznaczonych na oświetlanie ulic, osiedli, czyszczenie rowów i remonty dróg, gdyż te wszystkie sprawy na bieżąco są poruszane przez mieszkańców na zebraniach wiejskich.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie zwiększenie dochodów budżetu Gminy na 2008 r. o kwotę 250.300,- zł (wynikające z wniosków komisji – kwota 165.300,- zł oraz z autopoprawki Burmistrza – 85.000,- zł).

Wniosek został przyjęty jednogłośnie (głosowało 15 radnych).

Skarbnik D. Mitko przedstawiła zmiany w projekcie budżetu Gminy na 2008 r. polegające na przeniesieniach w wydatkach budżetu na ogólną kwotę zmniejszeń i zwiększeń 90.000,- zł (wynikające z wniosków komisji oraz autopoprawek Burmistrza). W dz. 600 „modernizacje dróg gminnych” - zwiększa się kwotę o 50.000,- zł, a w dz. 700 „adaptacja pomieszczeń na lokale socjalne” – zmniejsza się kwotę o 50.000,- zł. W dz. 801 Oświata i wychowanie powstaje nowy rozdział 80148 „stołówki szkolne” – kwota 407.970,- zł, i zmniejsza się kwotę 407.970,- zł w dz. 854 edukacyjna opieka wychowawcza – „świetlice szkolne”. W dz. 900 mamy zwiększenia na kwotę 25.000,- zł. z czego na „Oświetlenie ulic, placów i mostów” – 15.000,- zł i „wydatki bieżące na czyszczenie rowów” – 10.000,- zł. W dz. 921 Kultura dziedzictwa narodowego mamy zwiększenia i zmniejszenia na kwotę 15.000,- zł, zmniejszamy dotację podmiotową dla MGOK o 15.000,- zł, a zwiększamy dotację podmiotową dla Biblioteki o 15.000,- zł. W dz. 926 Kultura fizyczna i sport mamy zmniejszania na kwotę 25.000,- zł, zdejmujemy kwotę 10.000,- zł z „koncepcji zagospodarowania terenu basenu kąpielowego” i kwotę 15.000,- zł z „budowy skateparku”. Ponadto w zał. Nr 7A do projektu budżetu Gminy na 2008 r. „Wydatki na wieloletnie programy inwestycyjne 2007-2013”, zadanie „odwodnienie osiedla w Drogomyślu wraz z odtworzeniem dróg” - zwiększamy środki o 250.000,- zł, ale planowane na 2009 r. W zał. 9 „Przychody i wydatki GFOŚiGW” zdejmujemy kwotę 50.000,- zł z poz. 3b „ochrona powietrza” z przeznaczeniem na poz. 5 „składowanie odpadów (dofinansowanie usuwania azbestu)”.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie wnioski komisji oraz autopoprawki Burmistrza dotyczące przeniesienia wydatków w projekcie budżetu Gminy na 2008 r. (przedstawione przez Skarbnika Strumienia).

Wnioski zostały przyjęte jednogłośnie (głosowało 15 radnych).

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie zwiększenie wydatków w projekcie budżetu Gminy na 2008 r. wynikające z wniosków komisji oraz autopoprawek Burmistrza.

Komisje wnioskowały o zwiększenie wydatków o kwotę 165.300,- zł, z przeznaczeniem na:

-     zwiększenie wydatków na „budowę cmentarza komunalnego w Zabłociu” - o kwotę 40.000,- zł,

-     zwiększenie zatrudnienia o 1 etat w referacie inwestycji – kwota 30.000,- zł,

-     zakup aparatów tlenowych dla OSP – kwota 2.000,- zł,

-     zwiększenie wydatków na „odwodnienie osiedla w Drogomyślu” – o kwotę 30.000,- zł,

-     sfinansowanie zobowiązań zaciągniętych w 2007 r. – kwota 63.300,- zł.

Autopoprawki Burmistrza zwiększające wydatki o kwotę 85.000,- zł, z przeznaczeniem na:

-     rewitalizację starówki w Strumieniu – kwota 15.000,- zł,

-     pomoc dla Powiatu (budowa chodników przy drogach powiatowych) - zwiększenie o kwotę 50.000,- zł.

-     wykonanie programów odnowy miejscowości – 20.000,- zł.

Wnioski zostały przyjęte jednogłośnie (głosowało 15 radnych).

Następnie przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie całość projektu uchwały wraz z wprowadzonymi autopoprawkami.

14 głosów „za”, przy 1 „wstrzymującym się od głosu” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XVI/128/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 grudnia 2007 r. w sprawie Budżetu gminy Strumień na rok 2008.

Uchwała w załączeniu.

Burmistrz A. Grygierek podziękowała Radzie Miejskiej za uchwalenie budżetu Gminy na 2008 r. Dodała, że wcześnie uchwalony budżet oznacza możliwość wcześniejszego ogłoszenia przetargów i rozpoczęcia prac.

Burmistrz A. Grygierek stwierdziła, że przedstawiony Radzie projekt budżetu budził wiele kontrowersji. Zapewniła również, że będzie czynić starania, aby wszystkie zaplanowane w budżecie zadania zostały wykonane, a w każdej miejscowości Gminy pozostał ślad po naszej działalności.

 

ad. 14.

 

Projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia Planów Pracy Komisji stałych i Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Strumieniu – przedstawił przewodniczący C. Greń.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XVI/129/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 grudnia 2007 r. w sprawie zatwierdzenia Planów Pracy Komisji stałych i Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 15.

 

Projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Pracy Rady Miejskiej w Strumieniu – przedstawił przewodniczący C. Greń.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XVI/130/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 grudnia 2007 r. w sprawie zatwierdzenia Planu Pracy Rady Miejskiej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 16.

 

Informację Burmistrza Strumienia w sprawie wydanych decyzji dot. wzrostu wartości nieruchomości oraz o zgłoszonych żądaniach wypłaty odszkodowania dot. obniżenia wartości nieruchomości w związku z uchwaleniem planów miejscowych – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady nie wniosły uwag do „Informacji”.

Radni również nie wnieśli uwag do „Informacji”.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 17.

 

Protokół Nr XV/2007 piętnastej sesji Rady, który był wyłożony do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad. 18.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Radny K. Pisiut podziękował za wykonanie remontu odcinka drogi wojewódzkiej Pruchna - Nowe Chałupy oraz oświetlenie bardzo niebezpiecznego skrzyżowania ul. Głównej z ul. Katowicką w Pruchnej. Droga biegnąca przez Pruchną jest teraz widna i bezpieczna.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że do Rady wpłynęło pismo Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach dot. skargi Pana A. Borutki z dnia 27 listopada br. w sprawie uchylenia lub wycofania z obiegu uchwały Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 25 kwietnia 1997 r. w sprawie zasad usytuowania punktów sprzedaży napojów alkoholowych (odległość punktów sprzedaży napojów alkoholowych od obiektów chronionych tzn. oświatowych, służby zdrowia, czy kultu religijnego wynosi 100 m). Pan A. Borutka niejednokrotnie zwracał się z podobnymi pismami do Rady, propozycje jego nie zostały jednak uznane za zasadne. W tej sytuacji Rada w ciągu 30 dni musi udzielić odpowiedzi na pismo do WSA w Gliwicach. Jeżeli radni nie złożą innych wniosków prześlemy do WSA w Gliwicach odpowiedź, że nadal podtrzymujemy postanowienia uchwały Rady z dnia 25 kwietnia 1997 r. Pan A. Borutka kwestionuje również wszystkie odpowiedzi, które uzyskał od Rady, twierdząc, że zgodnie z Konstytucją są one niepełne, nie zawierają uzasadnienia negatywnych stanowisk Rady.

Radca prawny R. Szymonek wyjaśnił, że skarga Pana A. Borutki oparta jest na art. 101 ustawy o samorządzie gminnym, a przesłanką tej skargi jest naruszenie interesu prawnego. Naszym obowiązkiem jest bronić postanowień uchwały, która jest i nadal obowiązuje. Projekt odpowiedzi na skargę, która przesłana zostanie do WSA w Gliwicach jest już przygotowana, a skarga będzie rozpatrywana przez sąd w ciągu najbliższego roku. Do czasu rozpatrzenia tej skargi przez WSA w Gliwicach Rada ma możliwość ją uwzględnić, poprzez zmianę zapisów kwestionowanej uchwały, wg życzenia zainteresowanego. Uchwała Rady wg jego opinii nie zawiera żadnych naruszeń Konstytucji, ani praw obywatelskich, co zostało wykazane w projekcie odpowiedzi na skargę. Skarga ta powinna zostać odrzucona z przyczyn formalnych lub oddalona z przyczyn merytorycznych. Taki wniosek został sformułowany w projekcie odpowiedzi do WSA w Gliwicach, którą przewodniczący Rady dostanie do podpisania po dzisiejszej sesji.

Radni nie wnieśli uwag, ani wniosków do skargi Pana A. Borutki w sprawie uchylenia lub wycofania z obiegu uchwały Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 25 kwietnia 1997 r. w sprawie zasad usytuowania punktów sprzedaży napojów alkoholowych na terenie gminy Strumień.

Pełnomocnik W. Saltarius poinformował, że Pan A. Borutka występował już z taką propozycją w poprzedniej kadencji Rady. Na życzenie poprzedniego Burmistrza występowaliśmy z wnioskami do dyrektorów placówek chronionych z zapytaniem o możliwość zmniejszenia odległości punktów sprzedaży alkoholu, od miejsc chronionych. Opinie dyrektorów w tej sprawie były negatywne, tzn. aby nie zmniejszać tej odległości, w szczególności, że najbardziej dotyczyłoby to szkół i miejsc kultu religijnego. Opinia dyrektora ZGKiM w tej sprawie, a odnosząca się kwestii basenu kąpielowego również była negatywna tzn. również wnosząca o utrzymanie dotychczasowych zapisów uchwały Rady o odległościach punktów sprzedaży napojów alkoholowych od miejsc chronionych.

Radny M. Hus poinformował, że wydana została długo oczekiwana książka pt. „Zarys dziejów Bąkowa”, którą można zakupić u niego za cenę 20,- zł.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor przedstawił informację z posiedzenia prezydium Rady poszerzonego o przewodniczących komisji, na którym doszliśmy do porozumienia, że 2008 r. będzie uporządkowany co do terminów sesji i komisji, ustalono, że poza lipcem i grudniem sesję będą odbywać się w ostatnie czwartki miesiąca. Komisja Rolnictwa odbywać się będzie w piątek poprzedzający sesję, Komisja Oświaty w poniedziałek poprzedzający sesję, a Komisja Budżetu w środę poprzedzającą sesję. Wszystkie posiedzenia odbywać się będą o godz. 1600. Poinformował też, że ustalone terminy sesji i komisji nie są terminami sztywnymi, mogą ulegać zmianom.

Przewodniczący C. Greń uzupełnił, że w Statucie Gminy Strumień nic się nie zmieniło, prawo ustalania daty i godziny sesji nadal należy do przewodniczącego Rady. Jednak w związku z różnymi sugestiami, wnioskami i prośbami radnych po raz pierwszy ustalono stałe terminy sesji i komisji. Zobaczymy jak sprawdzi się to w praktyce i wtedy będziemy ten pomysł praktykować lub nie.

Burmistrz A. Grygierek zapytała, czy wszystkie posiedzenia komisji będą odbywać się o 1600? Poprosiła też o możliwość ustalania wcześniejszych godzin posiedzeń komisji, gdyż Urząd pracuje do 1530.

Przewodniczący C. Greń wyjaśnił, że propozycja ta była również rozważana na posiedzeniu prezydium Rady, jednak ze wzglądu na obowiązki zawodowe radnych posiedzenia odbywać się będą o 1600. Zaapelował również do przewodniczących komisji, aby sprawy, do wyjaśnienia, do których potrzebna jest obecność pracowników Urzędu, były załatwiane w pierwszej kolejności na posiedzeniach komisji.

Radna C. Skowron poinformowała, że dokładnie rok temu na pierwszej sesji złożyła pierwszą interpelację do nowo wybranego Burmistrza w sprawie remontu chodnika i ulicy 1 Maja w Strumieniu. Wyraziła słowa podziękowania dla Burmistrza za duże zaangażowanie w tą sprawę. Minął rok i ulica 1 Maja wraz chodnikiem są wyremontowane, przesunięty został nawet pechowy słup w chodniku.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że do tej interpelacji podeszła bardzo ambicjonalnie. Zadanie to wykonaliśmy wspólnymi siłami przy bardzo dobrej współpracy, przesuwając w budżecie środki na ten cel w wysokości 50.000,- zł. Przez poprzednią Radę i Burmistrza przygotowana została cała dokumentacja. Podziękowała również Radzie za dobrą współpracę w tym roku oraz wyraziła nadzieję, że przyszłym będzie się równie dobrze współpracować.

Przewodniczący C. Greń również podziękował Burmistrzowi za dobrą współpracę w ciągu całego roku.

Radna A. Głowinkowska wyraziła słowa podziękowania za „zielone światło” dla oświaty oraz za wiele prac wykonanych na rzecz sołectw, które są widoczne. Podziękowała Burmistrzowi za wiele starań włożonych w poszukiwanie środków zewnętrznych na oświatę i inwestycje. Podziękowała również przewodniczącemu Rady za duże zaangażowanie w załatwianiu wielu ważnych spraw dla sołectw.

 

ad. 19.

 

Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XVI sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 1900) słowami „zamykam XVI sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

Zapis dźwiękowy obrad sesji Rady Miejskiej w Strumieniu stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

Protokołowała: Elżbieta Król

 

 

Przewodniczący Rady

Czesław GREŃ