na programy realizujące założenia zadania pod nazwą: „Kształcenie umiejętności społecznych i życiowych, kształtowanie właściwych relacji w kontaktach międzyludzkich” będącego elementem (modułem) Rządowego Programu „Rozwoju edukacji na obszarach wiejskich w latach 2008-
Program pod nazwą: „TWOJA OSOBOWOŚĆ - DROGĄ DO SUKCESU” będzie realizowany od 20.10.2008r. do 12.12.2008r. we wszystkich szkołach prowadzonych przez Gminę Strumień.
W ramach programu będą realizowane zadania w zakresie:
I - „MOJE MIEJSCE NA ZIEMI”
- Zespół Szkolno – Przedszkolny, Szkoła Podstawowa w Bąkowie
1. Warsztaty prowadzone przez pedagoga.
2. Zajęcia rozwijające umiejętności artystyczne.
3. Wycieczki edukacyjne.
4. Lekcje muzealne.
5. Gawędy regionalne.
6. Zajęcia logopedyczne korygujące wady wymowy.
7. Zajęcia rekreacyjno – sportowe (gry zespołowe)
8. Ja i przyroda – zajęcia warsztatowe.
II - „POTRAFIĘ WYBIERAĆ, PLANOWAĆ, DZIAŁAĆ, WSPÓŁPRACOWAĆ”
- Zespół Szkół w Drogomyślu (Szkoła Podstawowa im. Wł. Broniewskiego w Drogomyślu
i Gimnazjum w Drogomyślu )
· zorganizowanie Szkolnego Dnia Profilaktyki dla wszystkich uczniów Zespołu Szkół, w ramach którego zostaną przeprowadzone zajęcia warsztatowe dotyczące postaw asertywnych w poszczególnych klasach, rozgrywki sportowe (gry zespołowe), konkurs na grupowy plakat lub hasło / wiersz pt. „Szacunek dla innych”, poczęstunek dla wszystkich uczestników oraz nagrody dla najlepszych w rozgrywkach sportowych oraz w konkursie plastycznym i literackim,
· przygotowanie Szkolnej Imprezy Mikołajkowej dla wszystkich uczniów, a w jej ramach zajęcia warsztatowe poświęcone pomaganiu innym, dzieleniu się z innymi oraz empatii, konkurs na rysunek lub opis najbardziej oryginalnego prezentu, rywalizacja w konkurencjach sportowych (nagrody dla najlepszych), wspólne spotkanie – występy uczniów (piosenki, recytacje) oraz poczęstunek dla każdego, zebranie prezentów dla dzieci z DPS-u
· zajęcia i zabawy integrujące zespoły klasowe prowadzone przez wychowawców, pedagoga lub psychologa szkolnego, m.in. z użyciem chusty animacyjnej oraz służące nabywaniu przez uczniów umiejętności społecznych i życiowych czy rozwiązywaniu pojawiających się problemów:
- w klasie I zajęcia adaptacyjne oraz kształtujące poczucie bezpieczeństwa w nowym środowisku, budujące normy grupowe i wyrabiające umiejętność współpracy,
- w klasie II zajęcia budujące poprawne relacje z innymi oraz dotyczące rozpoznawania
i kontroli nad emocjami,
- w klasie III zajęcia budujące poprawny klimat w grupie oraz poczucie własnej wartości,
- w klasie IV zajęcia poświęcone komunikacji (werbalnej, niewerbalnej, barierom komunikacyjnym), eliminowaniu wulgarnego języka oraz współpracy i empatii,
- w klasie V zajęcia dotyczące rozwiązywania problemów, kształtowania postaw asertywnych, poświęconych rozróżnianiu zachowań asertywnych, uległych i agresywnych,
- w klasie VI zajęcia rozwijające twórcze i krytyczne myślenie oraz sposoby radzenia sobie ze stresem w kontekście przygotowania się do sprawdzianu zewnętrznego,
- w klasie I gimnazjum zajęcia adaptacyjne w gimnazjum, służące integracji z nowym wychowawcą i nauczycielami, poświęcone samoocenie i samoobserwacji (w ramach I etapu orientacji zawodowej) oraz zapobieganiu zachowaniom agresywnym,
- w klasie II gimnazjum zajęcia poświęcone poznawaniu możliwości kształcenia (II etap orientacji zawodowej) oraz przeciwdziałaniu zachowaniom agresywnym,
- w klasie III gimnazjum zajęcia poświęcone wyborowi dalszej drogi kształcenia – określaniu celów, planowaniu i podjęciu decyzji (III etap orientacji zawodowej) oraz radzeniu sobie ze stresem w kontekście przygotowań do egzaminów zewnętrznych i wejścia w nowe środowisko,
· atrakcyjne cotygodniowe formy zajęć sportowych (gry zespołowe, wyjazdy na basen),
· diagnoza logopedyczna i zaplanowanie indywidualnych programów terapii logopedycznej dla uczniów klasy I Szkoły Podstawowej oraz wymagających tego uczniów pozostałych klas Szkoły Podstawowej,
2 godz. w tygodniu zajęć terapeutycznych dla grupy uczniów z SP i Gimnazjum z zaburzeniami w zachowaniu oraz mającymi problem z funkcjonowaniem w grupie,
· prowadzona przez psychologa szkolnego,
· 1 godz. w tygodniu poświęcona na terapię pedagogiczną dla uczniów dyslektycznych oraz
z ryzyka dysleksji,
· 4 wyjazdy integrujące grupę (bezpłatny przejazd, bilety wstępu oraz posiłek dla każdego uczestnika), w których będą mogli uczestniczyć wszyscy chętni uczniowie, niezależnie od statusu społecznego i materialnego, w tym:
- jednodniowa wycieczka dla uczniów klas I – III (Aqua Park i Mulltikino)
- jednodniowa wycieczka dla uczniów klas IV – V (Tarnowskie Góry i Aqua Park)
- jednodniowa wycieczka dla uczniów klas VI – I G(Planetarium i Aqua Park)
- jednodniowa wycieczka dla II – III G (Kraków i Aqua Park)
· Mikołajki z niepełnosprawnymi rówieśnikami - wyjazd grupy chętnych do Domu Pomocy Społecznej lub szkoły specjalnej w Strumieniu (maskotki i słodycze dla niepełnosprawnych dzieci oraz występy i wspólna zabawa),
· Szkolny Dzień Regionalny - w obecnych czasach wychowanie zmierza do kształtowania człowieka jako osoby światłej, praktycznie posługującej się zdobytą wiedzą, a także otwartej na innych ludzi. Dlatego nie może zabraknąć świata wartości, którego nośnikiem z pewnością jest dziedzictwo kulturowe. Zorganizowany Dzień Regionalny, a w nim: spotkanie z ciekawymi ludźmi, rozgrywki sportowe z tradycjami, degustacja potraw regionalnych, zajęcia warsztatowe pozwolą młodzieży uwierzyć we własne możliwości, aby w otaczającej je rzeczywistości czuła się dobrze, uczyła się rozumieć współczesny świat nie zapominając jednocześnie o więzi jaka łączy ją ze wspólnotą lokalną, regionalną, narodową i europejską. Wydobycie wartości, które tkwią we własnym regionie sprzyjają kształtowaniu poczucia własnej tożsamości, będącej podstawą zaangażowania się w funkcjonowanie we własnym środowisku oraz otwarcia się na inne społeczności i kultury. Tak przygotowani do życia młodzi ludzie mają dobre podstawy do współtworzenia demokratycznego państwa.
III - „ŻEBY BYĆ SOBĄ TRZEBA BYĆ KIMŚ”
- Zespół Szkół w Pruchnej (Szkoła Podstawowa im. E. Michalskiej w Pruchnej i Gimnazjum
w Pruchnej )
Zajęcia ruchowe:
· Przybliżenie uczniom tradycji i kultury polskich tańców narodowych- krakowiak, polonez, oberek,
· Poznanie podstawowych kroków i figur tanecznych- walc angielski, walc wiedeński, cha-cha, rumba, rock and roll, jive,
· Prezentacja umiejętności tanecznych zarówno na terenie szkoły jak i gminy
Zajęcia edukacyjno – wychowawcze:
· Cykl zajęć poświęconych literaturze okresu wojennego ze szczególnym zwróceniem uwagi na literaturę związaną z obozami koncentracyjnymi:
· zajęcia wychowawcze- zwrócenie uwagi na uszanowanie miejsca martyrologii, omówienie sposobu zachowania się podczas zwiedzania muzeum, kupno symbolicznych wiązanek, zniczy.
· Wyjazd do Muzeum Auschwitz- Birkenau
· Wykonanie fotografii i rejestracja przebiegu wycieczki kamerą video
· Układanie sprawozdań typu reportaż przez trzecioklasistów poprzedzonych wspólna refleksją.
· Wykonanie na zajęciach w pracowni komputerowej prezentacji multimedialnych dotyczących tematyki obozowej.
Zajęcia warsztatowe:
· warsztaty z decoupage (tzw. techniki serwetkowej)
· warsztaty z malarstwa witrażowego na szkle
· warsztaty z wyrobu biżuterii
Zajęcia w terenie:
Kółko biologiczne ma za zadanie przede wszystkim uwrażliwić uczniów na potrzebę ochrony środowiska naturalnego w nawiązaniu do środowiska przyrodniczego Śląska Cieszyńskiego. Poznawanie pomników przyrody, endemitów występujących na Śląsku Cieszyńskim.
Uświadomić obecność człowieka w przyrodzie jego wpływ na nią i zależność od niej.
Charakter praktyczny zajęć (zajęcia laboratoryjne i terenowe) pozwoli na praktyczne zapoznanie się
z problemem, rozwijanie zdolności współpracy w grupie.
Zajęcia teatralne:
· analiza utworów literackich – wiązanie słowa z działaniem i plastyczną ekspresją dziecka
· Przygotowanie uroczystości z okazji Dnia Edukacji Narodowej
· zajęcia uczące opanowania stresu i kontroli własnych emocji
· przygotowanie występu z okazji obchodów Dnia Seniora
· percepcja filmów i sztuk teatralnych
· reklama – zawiadomienia, ogłoszenia, plakaty na przedstawienia
Zajęcia polonistyczno – dziennikarskie:
· Kółko polonistyczne, prowadzenie gazetki gimnazjalnej
· Zajęcia dziennikarskie – wydawanie miesięcznika,, Co ławki wiedzą, a nie powiedzą”;
· Zajęcia polonistyczne – przygotowanie uczniów do konkursów, przygotowanie uroczystości szkolnych, spotkanie z uczniami , którzy chcą utrwalać swoją wiedzę do egzaminu gimnazjalnego.
· Na zajęciach przewiduje się wyjazd uczniów do Muzeum Drukarstwa w Cieszynie
Zbiórki drużyny harcerskiej:
· Analiza historii harcerstwa na terenie Pruchnej – zbieranie informacji, wywiady z byłymi działaczami ZHP
· Zadbanie o istniejące pomniki pamięci,
· Zorganizowanie wystawy „Harcerstwo dawniej i dziś”
· Założenie kroniki drużyny;
· Wyjazd do Cieszyna na uroczyste obchody Odzyskania Niepodległości
IV - „PALETA ZAJĘĆ”- nauka, zabawa, sport.
- Szkoła Podstawowa im. Powstańców Śl. w Strumieniu
- zajęcia teatralno taneczne,
- zajęcia plastyczne
- wyjazd do teatru
- zajęcia informatyczne
- zajęcia szachowe
- wyjazdy na basen połączone z nauką pływania
- zajęcia o historii i przyrodzie regionu
- zajęcia fotograficzne
- wyjazdy turystyczne do ciekawych miejsc w regionie
- hipoterapia
V - „POZYTYWNE I KREATYWNE MYŚLENIE WSZYSTKO ODMIENI !!!”
- Szkoła Podstawowa w Zabłociu
- Dodatkowe zajęcia rozwijające wiedzę i umiejętności.
- Zajęcia rozwijające zainteresowania, zamiłowania i uzdolnienia.
- Zajęcia o charakterze psychologiczno – pedagogicznym wspierające rozwój ucznia.
- Zajęcia o charakterze sportowo – rekreacyjnym.
- Ćwiczenie umiejętności matematycznych niezbędnych do prawidłowego komunikowania się i rozwiązywania problemów życia codziennego.
VI - „KOLEŻEŃSTWO I PRZYJAŹŃ”
- Gimnazjum im. Powstańców Śląskich w Strumieniu.
- Gazetka szkolna
- Koło teatralne ( j. Angielski)
- Klub Miłośników Żywego Słowa
- Klub Dyskusyjny (literacko-muzyczno-filmowy)
- Powiatowy Konkurs ortograficzny „ Strumieńska Żaba”
- Klub Europejski „EUREKA”
- Koło turystyczno-krajoznawcze
- Zajęcia terapii logopedycznej i arteterapii
· Warsztaty Plastyczne w Szkole Życia
· Zajęcia psychoruchowe w Szkole Życia
· Warsztaty integracyjno-adaptacyjne
· Zajęcia warsztatowe dla klas gimnazjalnych „ Stres w naszym życiu”
- Wyjazd do teatru
- Wycieczki Edukacyjne