Gmina Strumień otrzymała dotację w wysokości 93 702,00 na programy realizujące założenia zadania pod nazwą: „Kształcenie umiejętności społecznych i życiowych, kształtowanie właściwych relacji w kontaktach międzyludzkich” będącego elementem (modułem) Rządowego Programu „Rozwoju edukacji na obszarach wiejskich w latach 2008-

Program pod nazwą: „TWOJA OSOBOWOŚĆ - DROGĄ DO SUKCESU” będzie realizowany od 20.10.2008r. do 12.12.2008r. we wszystkich szkołach prowadzonych przez Gminę Strumień.

 

W ramach programu będą realizowane zadania w zakresie:

 

I - „MOJE MIEJSCE NA ZIEMI”

- Zespół Szkolno – Przedszkolny, Szkoła Podstawowa w Bąkowie

1. Warsztaty prowadzone przez pedagoga.

2. Zajęcia rozwijające umiejętności artystyczne.

3. Wycieczki edukacyjne.

4. Lekcje muzealne.

5. Gawędy regionalne.

6. Zajęcia logopedyczne korygujące wady wymowy.

7. Zajęcia rekreacyjno – sportowe (gry zespołowe)

8. Ja i przyroda – zajęcia warsztatowe.

 

II - „POTRAFIĘ WYBIERAĆ, PLANOWAĆ, DZIAŁAĆ, WSPÓŁPRACOWAĆ”

 - Zespół Szkół w Drogomyślu (Szkoła Podstawowa im. Wł. Broniewskiego w Drogomyślu
i Gimnazjum w Drogomyślu )

·         zorganizowanie Szkolnego Dnia Profilaktyki dla wszystkich uczniów Zespołu Szkół, w ramach którego zostaną przeprowadzone zajęcia warsztatowe dotyczące postaw asertywnych  w poszczególnych klasach, rozgrywki sportowe (gry zespołowe), konkurs na  grupowy plakat lub hasło / wiersz pt. „Szacunek dla innych”, poczęstunek dla wszystkich uczestników oraz nagrody dla najlepszych w rozgrywkach sportowych oraz w konkursie plastycznym i literackim,

·         przygotowanie Szkolnej Imprezy Mikołajkowej dla wszystkich uczniów, a w jej ramach zajęcia warsztatowe poświęcone pomaganiu innym, dzieleniu się z innymi oraz empatii, konkurs na rysunek lub opis najbardziej oryginalnego prezentu, rywalizacja w konkurencjach sportowych (nagrody dla najlepszych), wspólne spotkanie – występy uczniów (piosenki, recytacje) oraz poczęstunek dla każdego, zebranie prezentów dla dzieci z DPS-u

·         zajęcia i zabawy integrujące zespoły klasowe prowadzone przez wychowawców, pedagoga lub psychologa szkolnego, m.in. z użyciem chusty animacyjnej oraz służące nabywaniu przez uczniów umiejętności społecznych i życiowych czy rozwiązywaniu pojawiających się problemów:

- w klasie I zajęcia adaptacyjne oraz kształtujące poczucie bezpieczeństwa w nowym środowisku, budujące normy grupowe i wyrabiające umiejętność współpracy, 

- w klasie II zajęcia budujące poprawne relacje z innymi oraz dotyczące rozpoznawania

i kontroli nad emocjami,

- w klasie III zajęcia budujące poprawny klimat w grupie  oraz  poczucie własnej wartości,

- w klasie IV zajęcia poświęcone komunikacji (werbalnej, niewerbalnej, barierom komunikacyjnym), eliminowaniu wulgarnego języka oraz współpracy i empatii,

- w klasie V zajęcia dotyczące rozwiązywania problemów, kształtowania postaw asertywnych, poświęconych rozróżnianiu zachowań asertywnych, uległych i agresywnych,

- w klasie VI zajęcia rozwijające twórcze i krytyczne myślenie oraz sposoby radzenia sobie ze stresem w kontekście przygotowania się do sprawdzianu zewnętrznego,

- w klasie I gimnazjum zajęcia adaptacyjne w gimnazjum, służące integracji z nowym wychowawcą i nauczycielami, poświęcone samoocenie i samoobserwacji (w ramach I etapu orientacji zawodowej) oraz zapobieganiu zachowaniom agresywnym,

- w klasie II gimnazjum zajęcia poświęcone poznawaniu możliwości kształcenia (II etap orientacji zawodowej) oraz przeciwdziałaniu zachowaniom agresywnym,

- w klasie III gimnazjum zajęcia poświęcone wyborowi dalszej drogi kształcenia –  określaniu celów, planowaniu i podjęciu decyzji (III etap orientacji zawodowej) oraz radzeniu sobie ze stresem w kontekście  przygotowań do egzaminów zewnętrznych i wejścia w nowe środowisko,

·         atrakcyjne cotygodniowe formy zajęć sportowych (gry zespołowe, wyjazdy na basen),

·         diagnoza logopedyczna i zaplanowanie indywidualnych programów terapii logopedycznej dla uczniów klasy I Szkoły Podstawowej oraz wymagających tego uczniów pozostałych klas Szkoły Podstawowej,

2 godz. w tygodniu zajęć terapeutycznych dla grupy uczniów z SP i Gimnazjum z zaburzeniami w zachowaniu oraz mającymi problem z funkcjonowaniem w grupie,

·         prowadzona przez psychologa szkolnego,

·         1 godz. w tygodniu poświęcona na terapię pedagogiczną dla uczniów dyslektycznych oraz

z ryzyka dysleksji,

·         4 wyjazdy integrujące grupę (bezpłatny przejazd, bilety wstępu oraz posiłek dla każdego uczestnika), w których będą mogli uczestniczyć wszyscy chętni uczniowie, niezależnie od statusu społecznego i materialnego, w tym:

-          jednodniowa wycieczka dla uczniów klas I – III (Aqua Park i Mulltikino)

-          jednodniowa wycieczka dla uczniów klas IV – V (Tarnowskie Góry i Aqua Park)

-          jednodniowa wycieczka dla uczniów klas VI –  I G(Planetarium i Aqua Park)

-          jednodniowa wycieczka dla II – III G (Kraków i Aqua Park)

·         Mikołajki z niepełnosprawnymi rówieśnikami -  wyjazd grupy chętnych do Domu Pomocy Społecznej lub szkoły specjalnej w Strumieniu (maskotki i słodycze dla niepełnosprawnych dzieci oraz występy i wspólna zabawa),

·         Szkolny Dzień Regionalny - w obecnych czasach wychowanie zmierza do kształtowania człowieka jako osoby światłej, praktycznie posługującej się zdobytą wiedzą, a także otwartej na innych ludzi. Dlatego nie może zabraknąć świata wartości, którego nośnikiem z pewnością jest dziedzictwo kulturowe. Zorganizowany Dzień Regionalny, a w nim: spotkanie z ciekawymi ludźmi, rozgrywki sportowe z tradycjami, degustacja potraw regionalnych, zajęcia warsztatowe pozwolą młodzieży uwierzyć we własne możliwości, aby  w otaczającej je rzeczywistości czuła się dobrze, uczyła się rozumieć współczesny świat nie zapominając jednocześnie o więzi jaka łączy ją ze wspólnotą lokalną, regionalną, narodową i europejską. Wydobycie wartości, które tkwią we własnym regionie sprzyjają kształtowaniu poczucia własnej tożsamości, będącej podstawą zaangażowania się w funkcjonowanie we własnym środowisku oraz otwarcia się na inne społeczności i kultury. Tak przygotowani do życia młodzi ludzie mają dobre podstawy do współtworzenia demokratycznego państwa.

 

III - „ŻEBY BYĆ SOBĄ TRZEBA BYĆ KIMŚ”

- Zespół Szkół w Pruchnej (Szkoła Podstawowa im. E. Michalskiej w Pruchnej i Gimnazjum
w Pruchnej )

Zajęcia ruchowe:

·   Przybliżenie uczniom tradycji i kultury polskich tańców narodowych- krakowiak, polonez, oberek,

·   Poznanie podstawowych kroków i figur tanecznych- walc angielski, walc wiedeński, cha-cha, rumba, rock and roll, jive,

·   Prezentacja umiejętności tanecznych zarówno na terenie szkoły jak i gminy

Zajęcia edukacyjno – wychowawcze:

·   Cykl zajęć poświęconych literaturze okresu wojennego ze szczególnym zwróceniem uwagi na literaturę związaną z obozami koncentracyjnymi:

·   zajęcia wychowawcze- zwrócenie uwagi na uszanowanie miejsca martyrologii, omówienie sposobu zachowania się podczas zwiedzania muzeum, kupno symbolicznych wiązanek, zniczy.

·   Wyjazd do Muzeum Auschwitz- Birkenau

·   Wykonanie fotografii i rejestracja przebiegu wycieczki kamerą video

·   Układanie sprawozdań typu reportaż przez trzecioklasistów poprzedzonych wspólna refleksją.

·   Wykonanie na zajęciach w pracowni komputerowej prezentacji multimedialnych dotyczących tematyki obozowej.

Zajęcia warsztatowe:

·   warsztaty z decoupage (tzw. techniki serwetkowej)

·   warsztaty z malarstwa witrażowego na szkle

·   warsztaty z wyrobu biżuterii

Zajęcia w terenie:

Kółko biologiczne ma za zadanie przede wszystkim uwrażliwić uczniów na potrzebę ochrony środowiska naturalnego w nawiązaniu do środowiska przyrodniczego Śląska Cieszyńskiego. Poznawanie pomników przyrody, endemitów występujących na Śląsku Cieszyńskim.

Uświadomić obecność człowieka w przyrodzie jego wpływ na nią i zależność od niej.

Charakter praktyczny zajęć (zajęcia laboratoryjne i terenowe) pozwoli na praktyczne zapoznanie się
z problemem, rozwijanie zdolności współpracy w grupie.

Zajęcia teatralne:

·   analiza utworów literackich – wiązanie słowa z działaniem i plastyczną ekspresją dziecka

·   Przygotowanie uroczystości z okazji Dnia Edukacji Narodowej

·   zajęcia uczące opanowania stresu i kontroli własnych emocji

·   przygotowanie występu z okazji obchodów Dnia Seniora

·   percepcja filmów i sztuk teatralnych

·   reklama – zawiadomienia, ogłoszenia, plakaty na przedstawienia

Zajęcia polonistyczno – dziennikarskie:

·   Kółko polonistyczne, prowadzenie gazetki gimnazjalnej

·   Zajęcia  dziennikarskie – wydawanie miesięcznika,, Co ławki wiedzą, a nie powiedzą”;

·   Zajęcia polonistyczne – przygotowanie uczniów do konkursów, przygotowanie uroczystości szkolnych, spotkanie z uczniami , którzy chcą utrwalać swoją wiedzę do egzaminu gimnazjalnego.

·   Na zajęciach przewiduje się wyjazd  uczniów do Muzeum Drukarstwa w Cieszynie

Zbiórki drużyny harcerskiej:

·   Analiza historii harcerstwa na terenie Pruchnej – zbieranie informacji, wywiady z byłymi działaczami ZHP

·   Zadbanie o istniejące pomniki pamięci,

·   Zorganizowanie wystawy „Harcerstwo dawniej i dziś”

·   Założenie kroniki drużyny;

·   Wyjazd do Cieszyna na uroczyste obchody Odzyskania Niepodległości

 

IV - „PALETA ZAJĘĆ”- nauka, zabawa, sport.

- Szkoła Podstawowa im. Powstańców Śl. w Strumieniu

  • zajęcia teatralno taneczne,
  • zajęcia plastyczne
  • wyjazd do teatru
  • zajęcia informatyczne
  • zajęcia szachowe
  • wyjazdy na basen połączone z nauką pływania
  • zajęcia o historii i przyrodzie regionu
  • zajęcia fotograficzne
  • wyjazdy turystyczne do ciekawych miejsc w regionie
  • hipoterapia

 

V -  „POZYTYWNE I KREATYWNE MYŚLENIE WSZYSTKO ODMIENI !!!”

 - Szkoła Podstawowa w Zabłociu

  • Dodatkowe zajęcia rozwijające wiedzę i umiejętności.
  • Zajęcia rozwijające zainteresowania, zamiłowania i uzdolnienia.
  • Zajęcia o charakterze psychologiczno – pedagogicznym wspierające rozwój ucznia.
  • Zajęcia o charakterze sportowo – rekreacyjnym.
  • Ćwiczenie umiejętności matematycznych niezbędnych do prawidłowego komunikowania się i rozwiązywania problemów życia codziennego.

 

VI - „KOLEŻEŃSTWO I PRZYJAŹŃ”

- Gimnazjum im. Powstańców Śląskich w Strumieniu.

  • Gazetka szkolna
  • Koło teatralne ( j. Angielski)
  • Klub Miłośników Żywego Słowa
  • Klub Dyskusyjny  (literacko-muzyczno-filmowy)
  • Powiatowy Konkurs ortograficzny „ Strumieńska Żaba”
  • Klub Europejski „EUREKA
  • Koło turystyczno-krajoznawcze
  • Zajęcia terapii logopedycznej i arteterapii

·         Warsztaty Plastyczne w Szkole Życia

·         Zajęcia psychoruchowe w Szkole Życia

·         Warsztaty integracyjno-adaptacyjne

·         Zajęcia warsztatowe dla klas gimnazjalnych „ Stres w naszym życiu”

  • Wyjazd do teatru
  • Wycieczki Edukacyjne