na realizację Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2008 roku „Aktywizacja jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych”.
Program pod nazwą: „RÓWNY START” będzie realizowany od 20.10.2008r. do 12.12.2008r.
W ramach programu będą realizowane zadania w zakresie:
I - „BAWIĘ SIĘ I UCZĘ”
- Zespół Szkolno – Przedszkolny, Szkoła Podstawowa w Bąkowie
- Zorganizowanie wyjazdu na basen, karnetu wstępu i uzyskanie zgody rodziców.
- Prowadzenie zajęć dydaktyczno – wyrównawczych z uczniami z klas I – III z wykorzystaniem gier i programów komputerowych: zakup takich gier.
- Prowadzenie zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów.
- Zorganizowanie wycieczek edukacyjnych.
- Zakup pakietów edukacyjnych dla klas I – III.
II - „MALI ODKRYWCY”
- Zespół Szkół w Drogomyślu (Szkoła Podstawowa im. Wł. Broniewskiego w Drogomyślu)
„Mole Książkowe” – program edukacji czytelniczej 1 godz./tyg. tj. 8 godz. w projekcie
o konkurs recytatorski 2 godz. x 2 opiekunów = 4 godz.
o wycieczka 5 godz. x 3 opiekunów tj. 15 godz.
O "Śpiewać każdy może..." – zajęcia umuzykalniające 1 godz./tyg. tj. 8 godz. w projekcie
o konkurs piosenki 2 godz. x 2 opiekunów = 4 godz.
O kółko plastyczne 1 godz./tyg. tj. 8 godz. w projekcie
o konkurs plastyczny
O „Mały Ekolog” – program edukacji ekologicznej 1 godz./tyg. tj. 8 godz. w projekcie
o konkurs ekologiczny 2 godz. x 2 opiekunów = 4 godz.
o 1 wycieczka 5 godz. x 3 opiekunów tj. 15 godz.
O zajęcia uspartawiające 2 godz. x 2 opiekunów /tyg. tj. 32 godz. w projekcie
o Turniej „Dwa Ognie”
o Turniej Unihoka
o Rambit sportowy
o Zimowy turniej klas młodszych
o Mikołaj na sportowo
o Wyścigi rzędów
o Gry i zabawy
o Zajęcia gimnastyczno - akrobatyczne
O Rekreacja
o Wyjazdy na basen (1 raz w miesiącu) 3 x (3godz. x 3 opiekunów) tj. 27 godz. w projekcie
o Wyjazd do Aquaparku (1 wyjazd) 5 godz. x 3 opiekunów tj. 15 godz.
O WITAJ EUROPO ! - program edukacji europejskiej
o 1 godz./tyg. tj. 8 godz. w projekcie
o szkolny konkurs wiedzy o Europie 2 godz. x 2 opiekunów tj. 4 godz
O kółko informatyczne 1 godz./tyg. tj. 8 godz. w projekcie
O diagnoza i terapia logopedyczna 1 godz./tyg. tj. 8 godz. w projekcie
O „Mała Żabka” zajęcia językowo – literackie 1 godz./tyg. tj. 8 godz. w projekcie
o gminny konkurs ortograficzny „ Drogomyska Żabka” 3 godz. x 3 opiekunów tj. 9 godz.
III - „CZŁOWIEK POSIADA NAPRAWDĘ TYLKO TO CO JEST W NIM”
- Zespół Szkół w Pruchnej (Szkoła Podstawowa im. E. Michalskiej w Pruchnej)
Program gier i zabaw ruchowych „Kto jest w ruchu całe życie ten się czuje znakomicie”
Podnoszenie i doskonalenie sprawności ogólnej poprzez uczestnictwo w zabawach i grach ruchowych.
Nauczanie zasad, które mobilizują dzieci do dokładnego wykonywania powierzonego im zadania.
Stwarzanie sytuacji, w których przybliżony jest określony system zasad moralnych takich jak: odpowiedzialność, sprawiedliwość, karność, obowiązkowość, umiejętność współżycia i współdziałania w zespole.
Kształtowanie pozytywnych cech osobowości oraz tłumienie cech niepożądanych.
Doskonalenie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach.
Zabawa w teatr – projekt edukacyjny z języka angielskiego
Zabawa w teatr jest dla dzieci zawsze atrakcyjna, wciągająca i fascynująca. Dzieci bardzo chętnie biorą udział w przygotowaniu występów uświetniających uroczystości, spotkania z rodzicami, babciami, dziadkami. Edukacja teatralna służy rozwijaniu aktywności intelektualnej, emocjonalnej, społecznej i ruchowej. Pozwala na realizację dziecięcych marzeń. Zajęcia takie kształtują wyobraźnie, uczą współpracy z kolegami. Poprzez zabawę dzieci bardzo szybko przyswajają naukę języka obcego.
„Dziecko w świecie bajek” – program czytelniczy i artystyczno – kulturalny
U dzieci z nauczania początkowego poszerza się bardzo krąg zainteresowań poznawczych, wzrasta chęć obserwacji otoczenia i zdobywania wiedzy. Kontakt z książką oznacza poznawanie utworów literatury dziecięcej (opowiadań, bajek, wierszy, baśni, legend) i rozwijanie zainteresowań czytelniczych. Umożliwia poznawanie języka literackiego, poszerza wiedzę, sprzyja skupieniu uwagi, rozwojowi wyobraźni, mowy i myślenia, kształtowaniu się postaw i rozumieniu wartości takich jak, np. piękna, dobra, prawdy, miłości, przyjaźni. Literatura dziecięca dostarcza im dużo treści, które wykorzystują one podczas różnego rodzaju zabaw, jak również w działaniach plastycznych.
Zajęcia edukacyjno-wspomagające pn. :”Chodź, pomaluj mój świat”
Zajęcia umożliwiają dzieciom łatwy dostęp do ciekawych form artystycznej ekspresji, bo zajęcia odbywać się będą w szkole, do której i tak dzieci oraz młodzież codziennie przychodzi- dzięki temu dzieci nie muszą dojeżdżać na tego typu zajęcia np. do Skoczowa.
Zajęcia powodują otwarcie się uczniów na nowości-przełamują strach, zwiększają ich horyzonty, wdrażają do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce
Komputer dla najmłodszych
1. Korzystanie z programów użytkowych
- tworzenie kompozycji graficznych,
- tworzenie dokumentów tekstowych.
2. Praca z programami multimedialnymi wspomagającymi uczenie się
- gry i zabawy edukacyjne z wykorzystaniem przyjaznego oprogramowania,
- korzystanie z multimedialnych źródeł informacji.
3. Zdobywanie informacji za pośrednictwem Internetu.
„Bezpieczna droga do i ze szkoły” – program wychowania komunikacyjnego 1-3
Wychowanie komunikacyjne w klasach I-III ma na celu zapoznanie uczniów z podstawowymi zasadami prawidłowego postępowania w ruchu drogowym pieszych, osób oczekujących na przystankach komunikacji publicznej, pasażerów komunikacji publicznej i samochodów osobowych, a także kształtowanie bezpiecznych i kulturalnych zachowań w ruchu drogowym. Program dotyczy poprawy bezpieczeństwa dzieci wiejskich, które ze względu na znaczną odległość jaką muszą pokonać z domu do szkoły, są narażone na szczególne niebezpieczeństwo wypadku drogowego.
Program korekcji wad postawy - „Pływanie i ćwiczenia w wodzie”
W zajęciach gimnastyki korekcyjnej w wodzie główny nacisk powinien być położony na pływanie. Dziecko przez pływanie określonymi stylami realizuje założone cele korekcyjne: likwidacje przykurczów mięśniowych i tworzenie silnego gorsetu mięśni antygrawitacyjnych. Specjaliści zajmujący się problematyką korekcji wad postawy w środowisku wodnym mówią o pływackich ćwiczeniach korekcyjnych, czyli sposobach pływania podporządkowanych zamierzeniom korekcyjnym. Mimo że w zajęciach korekcyjnych w wodzie powinno dominować pływanie, to można także prowadzić ćwiczenia korekcyjne przy brzegu basenu lub na płytkiej wodzie. Ćwiczenie te angażując wybrane grupy mięśniowe przyczyniają się do likwidacji dystonii mięśniowej:
- ćwiczenia mięśni obręczy barkowej
- ćwiczenia mięśni obręczy biodrowej
- ćwiczenia przeciwdziałające płaskostopiu
- ćwiczenia elongacyjne
IV - „ TĘCZA MOŻLIWOŚCI”
- Szkoła Podstawowa im. Powstańców Śl. w Strumieniu
Pomoc uczniom wykazującym problemy w nauce ze szczególnymi trudnościami edukacyjnymi poprzez wzmocnienie ich motywacji do nauki; wprowadzenie nowatorskich form nauczania podczas zajęć, pobudzanie aspiracji edukacyjnych i zainteresowań uczniów. Rozwijanie umiejętności kluczowych, wykorzystanie i gospodarowanie wolnym czasem, poprawa stanu zdrowia i sprawności fizycznej uczniów. Rozwijanie umiejętności społecznych i kształtowanie aktywnych postaw – w szczególności obywatelskich oraz przygotowywanie do funkcjonowania w społeczności lokalnej.
V - „NAUCZYCIEL TYLKO OTWIERA DRZWI A TY MUSISZ WEJŚĆ SAM”
- Szkoła Podstawowa w Zabłociu
Dodatkowe zajęcia rozwijające wiedzę i umiejętności.
Zajęcia rozwijające zainteresowania, zamiłowania i uzdolnienia.
Zajęcia o charakterze psychologiczno – pedagogicznym wspierające rozwój ucznia.
Zajęcia o charakterze sportowo – rekreacyjnym.
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze.
VI - „POZNAJEMY TRADYCJĘ I KULTURĘ REGIONU, KRAJU I ŚWIATA”
- Gimnazjum im. Powstańców Śląskich w Strumieniu.
W ramach programu pt. „„Poznajemy tradycję i kulturę regionu, kraju i świata”” realizujemy następujące zajęcia warsztatowe:
1. Warsztaty edukacyjne „Opowiadamy o świecie. Edukacja i kultura.”
2. Zajęcia ogólnorozwojowe ” Poznajemy świat wielozmysłowo”.
VII – „ROZWIJAMY MOWĘ I MYŚLENIE POPRZEZ ZABAWY JĘZYKOWE”
- Zespół Szkolno – Przedszkolny, Przedszkole w Bąkowie
Nasze przedszkole oferuje możliwość udziału w następujących zajęciach
o Zajęcia z języka angielskiego.
o Zajęcia logopedyczne.
o Wycieczki
o Wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci
VIII –„ DOBRY START”
- Przedszkole w Drogomyślu
- zajęcia logopedyczne
- wycieczki, wyjazdy
IX – „KSZTAŁTOWANIE KOMUNIKATYWNEJ MOWY DZIECKA W WIEKU PRZEDSZKOLNYM”
- Przedszkole w Pruchnej
- zajęcia logopedyczne
- wycieczki, wyjazdy
X –,,ODKRYWAMY CIEKAWY ŚWIAT”
- Przedszkole w Strumieniu
Działania obejmują:
-ćwiczenia usprawniające, rozwijające, relaksujące
-rozwijanie prawidłowych postaw społecznych i wychowawczych
- poznawanie środowiska przyrodniczego i kulturalnego
XI – „PRZYJAZNE PRZEDSZKOLE DLA ROZWOJU MOWY I MYŚLENIA DZIECI ’’
- Przedszkole w Zabłociu
Nasze przedszkole oferuje możliwość udziału w zajęciach logopedycznych, poprzez zwiększenie liczby godzin w ramach programu terapią logopedyczna można będzie objąć większą liczbę wychowanków. Rozwijanie sprawności fizycznej odbywa się w ramach zajęć w przedszkolu , poprzez realizację programu można będzie rozwijać tę sprawność w ciekawszym miejscu niż sala zajęć w przedszkolu. Spotkania z kulturą odbywają się również na terenie przedszkola . Dzięki programowi mającemu na celu wyrównywanie szans dzieci będą miały możliwość doświadczenia rozrywki kulturalnej „tej z wyższej półki” w miejscach do tego przeznaczonych.
XII -„KALEJDOSKOP ZAJĘĆ – ZDOBYWANIE WIEDZY, ROZWIJANIE UZDOLNIEŃ I TALENTÓW.”
- Przedszkole w Zbytkowie
- Zajęcia z języka angielskiego.
- Zajęcia plastyczne.
- Zajęcia logopedyczne.
- Wycieczki.