Gmina Strumień otrzymała dotację w wysokości 111.573,00 na realizację Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2008 roku „Aktywizacja jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych”.

 

Program pod nazwą: „RÓWNY START” będzie realizowany od 20.10.2008r. do 12.12.2008r.

 

W ramach programu będą realizowane zadania w zakresie:

 

I - „BAWIĘ SIĘ I UCZĘ”

- Zespół Szkolno – Przedszkolny, Szkoła Podstawowa w Bąkowie

- Zorganizowanie wyjazdu na basen, karnetu wstępu i uzyskanie zgody rodziców.

- Prowadzenie zajęć dydaktyczno – wyrównawczych z uczniami z klas I – III z wykorzystaniem gier i programów komputerowych: zakup takich gier.

- Prowadzenie zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów.

- Zorganizowanie wycieczek edukacyjnych.

- Zakup pakietów edukacyjnych dla klas I – III.

 

II - „MALI ODKRYWCY”

 - Zespół Szkół w Drogomyślu (Szkoła Podstawowa im. Wł. Broniewskiego w Drogomyślu)
„Mole Książkowe” – program edukacji czytelniczej 1 godz./tyg. tj. 8 godz. w projekcie

o   konkurs recytatorski     2 godz. x 2 opiekunów = 4 godz.

o   wycieczka      5 godz. x 3 opiekunów tj. 15 godz.

O  "Śpiewać każdy może..." – zajęcia umuzykalniające          1 godz./tyg. tj. 8 godz. w projekcie

o   konkurs piosenki   2 godz. x 2 opiekunów = 4 godz.

O  kółko plastyczne        1 godz./tyg. tj. 8 godz. w projekcie

o   konkurs plastyczny

O  „Mały Ekolog” – program edukacji ekologicznej       1 godz./tyg. tj. 8 godz. w projekcie

o   konkurs ekologiczny    2 godz. x 2 opiekunów = 4 godz.

o   1 wycieczka   5 godz. x 3 opiekunów  tj. 15 godz.

O  zajęcia uspartawiające     2 godz. x 2 opiekunów /tyg.  tj. 32 godz. w projekcie

o   Turniej „Dwa Ognie”

o   Turniej Unihoka

o   Rambit sportowy

o   Zimowy turniej klas młodszych

o   Mikołaj na sportowo

o   Wyścigi rzędów

o   Gry i zabawy

o   Zajęcia gimnastyczno - akrobatyczne

O  Rekreacja

o   Wyjazdy na basen (1 raz w miesiącu) 3 x (3godz. x 3 opiekunów) tj. 27 godz. w projekcie

o   Wyjazd do Aquaparku (1 wyjazd)  5 godz. x 3 opiekunów  tj. 15 godz.     

O            WITAJ     EUROPO !   - program edukacji europejskiej      

o   1 godz./tyg. tj. 8 godz. w projekcie

o   szkolny konkurs wiedzy o Europie   2 godz. x 2 opiekunów  tj. 4 godz

O  kółko informatyczne  1 godz./tyg. tj. 8 godz. w projekcie

O  diagnoza i terapia logopedyczna   1 godz./tyg. tj. 8 godz. w projekcie

O  „Mała Żabka” zajęcia językowo – literackie 1 godz./tyg. tj. 8 godz.  w projekcie

o   gminny konkurs ortograficzny „ Drogomyska Żabka”  3 godz. x 3 opiekunów  tj. 9 godz.

 

 

III - „CZŁOWIEK POSIADA NAPRAWDĘ TYLKO TO CO JEST W NIM”

- Zespół Szkół w Pruchnej (Szkoła Podstawowa im. E. Michalskiej w Pruchnej)

Program gier i zabaw ruchowych „Kto jest w ruchu całe życie ten się czuje znakomicie”

Podnoszenie i doskonalenie sprawności ogólnej poprzez uczestnictwo w zabawach i grach ruchowych.

Nauczanie zasad, które mobilizują dzieci do dokładnego wykonywania powierzonego im zadania.

Stwarzanie sytuacji, w których przybliżony jest określony system zasad moralnych takich jak: odpowiedzialność, sprawiedliwość, karność, obowiązkowość, umiejętność współżycia i współdziałania w zespole.

Kształtowanie pozytywnych cech osobowości oraz tłumienie cech niepożądanych.

Doskonalenie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach.

 

Zabawa w teatr – projekt edukacyjny z języka angielskiego

Zabawa w teatr jest dla dzieci zawsze atrakcyjna, wciągająca i fascynująca. Dzieci bardzo chętnie biorą udział w przygotowaniu występów uświetniających uroczystości, spotkania z rodzicami, babciami, dziadkami. Edukacja teatralna służy rozwijaniu aktywności intelektualnej, emocjonalnej, społecznej i ruchowej. Pozwala na realizację dziecięcych marzeń. Zajęcia takie kształtują wyobraźnie, uczą współpracy z kolegami. Poprzez zabawę dzieci bardzo szybko przyswajają naukę języka obcego.

 

Dziecko w świecie bajek” – program czytelniczy i artystyczno – kulturalny

U dzieci z nauczania początkowego poszerza się bardzo krąg zainteresowań poznawczych, wzrasta chęć obserwacji otoczenia i zdobywania wiedzy. Kontakt z książką oznacza poznawanie utworów literatury dziecięcej (opowiadań, bajek, wierszy, baśni, legend) i rozwijanie zainteresowań czytelniczych. Umożliwia poznawanie języka literackiego, poszerza wiedzę, sprzyja skupieniu uwagi, rozwojowi wyobraźni, mowy i myślenia, kształtowaniu się postaw i rozumieniu wartości takich jak, np. piękna, dobra, prawdy, miłości, przyjaźni. Literatura dziecięca dostarcza im dużo treści, które wykorzystują one podczas różnego rodzaju zabaw, jak również w działaniach plastycznych.

 

Zajęcia edukacyjno-wspomagające pn. :”Chodź, pomaluj mój świat”

Zajęcia umożliwiają dzieciom łatwy dostęp do ciekawych form artystycznej ekspresji, bo zajęcia odbywać się będą w szkole, do której i tak dzieci oraz młodzież codziennie przychodzi- dzięki temu dzieci nie muszą dojeżdżać na tego typu zajęcia np. do Skoczowa.

Zajęcia powodują otwarcie się uczniów na nowości-przełamują strach, zwiększają ich horyzonty, wdrażają do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce

Komputer dla najmłodszych

1. Korzystanie z programów użytkowych

  • tworzenie kompozycji graficznych,
  • tworzenie dokumentów tekstowych.

2. Praca z programami multimedialnymi wspomagającymi uczenie się

  • gry i zabawy edukacyjne z wykorzystaniem przyjaznego oprogramowania,
  • korzystanie z multimedialnych źródeł informacji.

3. Zdobywanie informacji za pośrednictwem Internetu.

 

„Bezpieczna droga do i ze szkoły” – program wychowania komunikacyjnego 1-3

Wychowanie komunikacyjne w klasach I-III ma na celu zapoznanie uczniów z podstawowymi zasadami prawidłowego postępowania w ruchu drogowym pieszych, osób oczekujących na przystankach komunikacji publicznej, pasażerów komunikacji publicznej i samochodów osobowych, a także kształtowanie bezpiecznych i kulturalnych zachowań w ruchu drogowym. Program dotyczy poprawy bezpieczeństwa dzieci wiejskich, które ze względu na znaczną odległość jaką muszą pokonać z domu do szkoły, są narażone na szczególne niebezpieczeństwo wypadku drogowego.

 

Program korekcji wad postawy - „Pływanie i ćwiczenia w wodzie”

W zajęciach gimnastyki korekcyjnej w wodzie główny nacisk powinien być położony na pływanie. Dziecko przez pływanie określonymi stylami realizuje założone cele korekcyjne: likwidacje przykurczów mięśniowych i tworzenie silnego gorsetu mięśni antygrawitacyjnych. Specjaliści zajmujący się problematyką korekcji wad postawy w środowisku wodnym mówią o pływackich ćwiczeniach korekcyjnych, czyli sposobach pływania podporządkowanych zamierzeniom korekcyjnym. Mimo że w zajęciach korekcyjnych w wodzie powinno dominować pływanie, to można także prowadzić ćwiczenia korekcyjne przy brzegu basenu lub na płytkiej wodzie. Ćwiczenie te angażując wybrane grupy mięśniowe przyczyniają się do likwidacji dystonii mięśniowej:

-          ćwiczenia mięśni obręczy barkowej

-          ćwiczenia mięśni obręczy biodrowej

-          ćwiczenia przeciwdziałające płaskostopiu

-          ćwiczenia elongacyjne

 

IV - „ TĘCZA MOŻLIWOŚCI”

- Szkoła Podstawowa im. Powstańców Śl. w Strumieniu

Pomoc uczniom wykazującym problemy w nauce ze szczególnymi trudnościami edukacyjnymi poprzez wzmocnienie ich motywacji do nauki; wprowadzenie nowatorskich form nauczania podczas zajęć, pobudzanie aspiracji edukacyjnych i zainteresowań uczniów. Rozwijanie umiejętności kluczowych, wykorzystanie i gospodarowanie wolnym czasem, poprawa stanu zdrowia i sprawności fizycznej uczniów. Rozwijanie umiejętności   społecznych i kształtowanie aktywnych postaw –   w szczególności obywatelskich oraz przygotowywanie do funkcjonowania w społeczności lokalnej.

 

V -  „NAUCZYCIEL TYLKO OTWIERA DRZWI A TY MUSISZ WEJŚĆ SAM”

 - Szkoła Podstawowa w Zabłociu

Dodatkowe zajęcia rozwijające wiedzę i umiejętności.

Zajęcia rozwijające zainteresowania, zamiłowania i uzdolnienia.

Zajęcia o charakterze psychologiczno – pedagogicznym wspierające rozwój ucznia.

Zajęcia o charakterze sportowo – rekreacyjnym.

Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze.

 

VI - „POZNAJEMY TRADYCJĘ I KULTURĘ REGIONU, KRAJU I ŚWIATA”

- Gimnazjum im. Powstańców Śląskich w Strumieniu.

W ramach programu pt. „„Poznajemy tradycję i kulturę regionu, kraju i świata”” realizujemy następujące zajęcia warsztatowe:

1.      Warsztaty edukacyjne „Opowiadamy o świecie. Edukacja i kultura.”

2.      Zajęcia ogólnorozwojowe ” Poznajemy świat wielozmysłowo”.

 

VII„ROZWIJAMY MOWĘ I MYŚLENIE POPRZEZ ZABAWY JĘZYKOWE”

- Zespół Szkolno – Przedszkolny, Przedszkole w Bąkowie

Nasze przedszkole oferuje możliwość udziału w następujących zajęciach

o   Zajęcia z języka angielskiego.

o   Zajęcia logopedyczne.

o   Wycieczki

o   Wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci

 

VIII –„ DOBRY START”

- Przedszkole w Drogomyślu

-  zajęcia logopedyczne

- wycieczki, wyjazdy

 

IX – „KSZTAŁTOWANIE KOMUNIKATYWNEJ MOWY DZIECKA W WIEKU PRZEDSZKOLNYM”

- Przedszkole w Pruchnej

-  zajęcia logopedyczne

- wycieczki, wyjazdy

 

 

X –,,ODKRYWAMY CIEKAWY ŚWIAT”

- Przedszkole w Strumieniu

Działania obejmują:

 -ćwiczenia usprawniające, rozwijające, relaksujące

 -rozwijanie prawidłowych  postaw społecznych i wychowawczych

- poznawanie środowiska przyrodniczego i kulturalnego

 

XI – „PRZYJAZNE PRZEDSZKOLE DLA ROZWOJU MOWY I MYŚLENIA  DZIECI ’’

- Przedszkole w Zabłociu

Nasze przedszkole oferuje możliwość udziału w zajęciach logopedycznych, poprzez zwiększenie liczby godzin w ramach programu terapią logopedyczna można będzie objąć większą liczbę wychowanków. Rozwijanie sprawności fizycznej odbywa się w ramach zajęć w przedszkolu , poprzez realizację programu można będzie rozwijać tę sprawność w ciekawszym miejscu niż sala  zajęć w przedszkolu. Spotkania z kulturą odbywają się również na terenie przedszkola . Dzięki programowi mającemu na celu wyrównywanie szans dzieci będą miały możliwość doświadczenia rozrywki kulturalnej „tej z wyższej półki” w miejscach do tego przeznaczonych.

 

XII -„KALEJDOSKOP ZAJĘĆ – ZDOBYWANIE WIEDZY, ROZWIJANIE UZDOLNIEŃ I TALENTÓW.”

- Przedszkole w Zbytkowie

  1. Zajęcia z języka angielskiego.
  2. Zajęcia plastyczne.
  3. Zajęcia logopedyczne.
  4. Wycieczki.