Protokół Nr XLII/2009

obrad czterdziestej drugiej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu,

odbytych w dniu 28 października 2009 r. o godz. 1600

w sali obrad Urzędu Miejskiego w Strumieniu

Obecni: Radni Rady Miejskiej, sołtysi i przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek i zakładów budżetowych – wg załączonych list obecności, pracownicy Urzędu Miejskiego w Strumieniu i przedstawiciele lokalnej prasy

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.    Burmistrz Strumienia – mgr Anna Grygierek

2.    z-ca Burmistrza Strumienia – inż. Roman Greń

3.    Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko

Porządek obrad:

    1.   Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

    2.   Przedstawienie porządku obrad.

    3.   Wystąpienia gości.

    4.   Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.

    5.   Informacja przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

    6.   Interpelacje i zapytania radnych

    7.   Informacja Przewodniczącego Rady, Burmistrza oraz Wojewody Śląskiego na temat oświadczeń majątkowych złożonych w 2009 r.

    8.   Informacja o stanie bezpieczeństwa publicznego w gminie Strumień.

    9.   Analiza problemów społecznych (sprawozdanie z działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu, współpraca z organizacjami pozarządowymi, realizacja programów profilaktycznych, polityka prorodzinna Gminy).

 10.   Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XXXV/260/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 marca 2009 r. w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na realizację zadania inwestycyjnego pod nazwą „Modernizacja Sali Widowiskowej w Pruchnej – Gminne Centrum Integracji Wsi”.

 11.   Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XXXV/261/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 marca 2009 r. w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na realizację zadania inwestycyjnego pod nazwą „Rozbudowa i modernizacja sali gimnastycznej przy Zespole Szkół w Drogomyślu wraz z utworzeniem miasteczka ruchu drogowego”.

 12.   Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2009 r.

 13.   Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zasad korzystania z obiektu i urządzeń Hali Sportowej w Strumieniu oraz ustalania opłat.

 14.   Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie zasad i trybu gospodarowania lokalami użytkowymi znajdującymi się w budynkach będących w zarządzie Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu.

 15.   Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wspólnej realizacji projektu pn. „Budatin-Strumień rewitalizacja i rozwój dziedzictwa kulturowego” w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka 2007-2013.

 16.   Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wspólnej realizacji inicjatywy PO RYBY 2007-2013 oś priorytetowa Programu Operacyjnego „Zrównoważonego rozwoju sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-

 17.   Zatwierdzenie protokołu z XLI sesji.

 18.   Informacje, wolne głosy i wnioski.

 19.   Zakończenie.

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył – Przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu Czesław Greń.

Przewodniczący C. Greń – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 15 radnych, na 15 ustawowego składu Rady – obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, z-cę Burmistrza Strumienia, Skarbnika Strumienia, Radcę prawnego Romana Szymonka, dyrektorów i kierowników podległych Radzie jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych, Sołtysów i Przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, Komendanta Komisariatu Policji w Strumieniu Rafała Machaczkę i przedstawicieli lokalnej prasy „Nowej Formacji”.

Przewodniczący C. Greń przywitał gości: pana Jana Bielę, pana Kazimierza Mygę, pana Piotra Cieślika i panią Renatę Moj – Dyrektora Domu Pomocy Społecznej dla Dzieci w Strumieniu.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący C. Greń odczytał porządek obrad XLII sesji.

Porządek obrad został przyjęty.

 

ad. 3.

 

Przewodniczący C. Greń przekazał gratulacje dla Chóru Szkolnego „Canzonetta” ze Strumienia za zajęcie III miejsca w kategorii chórów amatorskich na XXI Festiwalu Muzyki Religijnej im. ks. Stanisława Ormińskiego, który odbył się w dniach 15-17 października br. w Rumii.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że w dniach 24-25 października br. na Hali sportowej w Strumieniu odbyła się piękna impreza - koncert artysty Stanisława Soyki z chórem „Lutnia”. Przekazał słowa gratulacji dla pana Krzysztofa Wojtowicza dotychczasowego dyrygent chóru „Lutnia”, który podczas koncertu odznaczony został przyznanym przez Prezydenta RP Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. Przekazał też słowa gratulacji dla chóru „Lutnia” oraz nowej pani dyrygent, która od niedawna opiekuje się chórem, za wspaniałe zaprezentowanie się i poprowadzenie chóru na koncercie. Poinformował też, że od ostatniego jubileuszowego koncertu skład chóru „Lutnia” jest mniejszy liczebnie oraz bardzo odmłodzony.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że na podstawie Uchwały Rady Miejskiej w Strumieniu Nr XXXVII/280/2009 z dnia 27 maja 2009 r., po zaciągnięciu opinii Rady Sportu, przyznano finansowe nagrody za osiągnięte wysokie wyniki sportowe. Nagrody otrzymali:

-      pan Jan Biela nagroda w związku z uzyskaniem złotego medalu w slalomie gigancie oraz brązowego medalu w super gigancie na Światowych Zimowych Igrzyskach Olimpiad Specjalnych w Boise w narciarstwie zjazdowym,

-      pan Piotr Cieślik nagroda w związku z uzyskaniem srebrnego medalu w rzucie oszczepem oraz brązowego medalu w pchnięciu kulą i brązowego medalu w rzucie dyskiem na Mistrzostwach Polski Osób Niepełnosprawnych w Kozienicach,

-      pan Kazimierz Myga nagroda w związku z uzyskaniem srebrnego medalu w martwym ciągu oraz brązowego medalu w wyciskaniu na ławeczce na Ogólnopolskich Letnich Igrzyskach Olimpiad Specjalnych w Kielcach.

Informacje te zostały przyjęte oklaskami.

Burmistrz A. Grygierek stwierdziła, że jest to historyczna chwila, ponieważ uchwała Rady Miejskiej została niedawno podjęta, a już nagradzamy sportowców z tak wielkimi osiągnięciami.

Burmistrz A. Grygierek wraz z Przewodniczącym Rady C. Greniem przekazali nagrody za wysokie wyniki sportowe dla: pana Jana Bieli, pana Piotra Cieślika i pana Kazimierza Mygi.

Przewodniczący C. Greń życzył nagrodzonym sportowcom kolejnych wysokich sukcesów. Stwierdził też, że będziemy częściej gościć nagradzanych sportowców, co będzie świadczyło o tym, że zdobywają wysokie laury i godnie reprezentują Gminę nawet poza granicami kraju.

Dyrektor DPS dla Dzieci w Strumieniu R. Moj w imieniu mieszkańców DPS podziękowała za przyznane nagrody. Poinformowała też, że jest im bardzo miło i cieszą się z tego, że osiągnięcia mieszkańców DPS są zauważane i doceniane przez Gminę. Jest to nasza wspólna radość, wszystkich tych, którzy pracują nad tymi sukcesami.

Przewodniczący C. Greń zaproponował, aby nagrodzeni sportowcy zostali zaproszeni na posiedzenie Komisji Oświaty aby mogli podzielić się z radnymi swoimi sukcesami i wrażeniami z wyjazdów na różnorakie konkursy sportowe.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że przyznane nagrody mają formę pieniężną, a nagrodzeni sportowcy otrzymali nagrody w kwotach: pan J. Biela 800,- zł, pan P. Cieślik 600 zł i pan K. Myga 600 zł.

 

ad. 4.

 

„Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym”.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że w okresie od ostatniej sesji:

-      przekazany został plac budowy przy Zespole Szkół w Drogomyślu, budowa jest rozpoczęta, a prace idą pełną parą, aktualnie zalewane są fundamenty, (radna A. Głowinkowska dodatkowo poinformowała, że dzisiaj przy szkole w Drogomyślu firma rozpoczęła murowanie ścian), w wyniku przetargu została wyłoniona firma pana Szafarczyka, która będzie realizować inwestycję w Drogomyślu, uzyskaliśmy też dosyć duże oszczędności poprzetargowe, gdyż kwota kosztorysu opiewała na kwotę 1,8 miliona złotych, a po przetargu wyniosła 1 119 000 zł (tj. ok. 36% oszczędności),

-      przeprowadzono odbiór powykonawczy modernizacji ul. Gościnnej w Zabłociu, dofinansowywany z Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych,

-      zakończona został etap budowy kanalizacji na ul. Towarowej w Strumieniu wraz z uporządkowaniem terenu, dofinansowywany z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,

-      odbyły się przetargi i trwają prace w szkołach: w Bąkowie jest wyłoniony wykonawca na wykonanie remontu dachu (w drugim przetargu), w Zabłociu oraz prace związane z remontem windy w Szkole Podstawowej w Strumieniu, wszystkie wymienione remonty będą dofinansowywane ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Radny K. Pisiut zapytał o dwa zarządzenia Burmistrza Strumienia Nr 760/2009 i 761/2009 w sprawie odrzucenia wniosków z funduszu sołeckiego dla sołectw Pruchna i Zbytków. Zapytał też, czy w obu przypadkach środki z funduszu sołeckiego przepadają?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że w sołectwie Zbytków środki niestety przepadają, gdyż zaproponowany we wniosku obiekt do remontu nie jest własnością Gminy, jest własnością OSP. Wyjaśniła też, że w ramach środków z funduszu sołeckiego nie możemy prowadzić remontów na obiektach nie będących własnością gminy. Poinformowała też, że przy konstruowaniu projektu budżetu na 2010 r. będziemy zastanawiać się nad realizacją zadań w Zbytkowie, gdyż Rada Sołecka w Zbytkowie wnioskuje aby kontynuować ciąg dalszy prac remontowych przy obiekcie Przedszkola. Wniosek sołectwa Pruchna również był źle dopracowany, gdyż wstępny kosztorys remontu pomnika przy Sali Widowiskowej w Pruchnej przewyższa przyznaną kwotę funduszu sołeckiego (przy finansowaniu zadań z funduszu sołeckiego, przyznana kwota nie może przekraczać kosztów realizacji zaplanowanego zadania, a taka sytuacja ma miejsce w Pruchnej). Jeżeli będzie taka wola Rady postaramy się zrealizować to zadanie z Programu Odnowy Wsi lub składając wniosek do Lokalnej Grupy Działania „Cieszyńska Kraina”.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że fundusz sołecki został wprowadzony po raz pierwszy, jest to nowa procedura i nie do końca wszystko było jasne. Każdy mógł popełnić jakiś błąd. Stwierdziła też, że na pewno zadania zgłoszone przez poszczególne sołectwa są jak najbardziej celowe i zasadne.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 5.

 

Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

„Informacja” została przyjęta.

 

 

 

 

 

ad. 6.

 

Przewodniczący C. Greń zapytał radnych, czy odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji są zadawalające oraz czy zgłaszają jeszcze jakieś dodatkowe pytania i uwagi?

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor podziękował za zrealizowanie ubiegłorocznej interpelacji dotyczącej wprowadzenia ruchu jednokierunkowego na ul. 1 Maja w Strumieniu w rejonie cmentarza w Strumieniu w okresie Święta Zmarłych. Interpelował jednak aby w przyszłym roku zmiana organizacji ruchu na ul. 1 Maja w okresie Święta Zmarłych była wprowadzona na trzy dni (od 31.10 do 02.11.), gdyż w Dzień Zaduszny w rejonie cmentarzy nadal jest bardzo duży ruch samochodowy.

Radny K. Pisiut interpelował - czy jest wyjaśniona sprawa rowu od strony południowej przy ul. Lipowej w Pruchnej (Powiatowy Zarząd Dróg Publicznych był tam na wizji lokalnej, a rów nadal nie jest zrobiony)?

Z-ca Burmistrza R. Greń odpowiedział, że informacja w tej sprawie została przesłana do PZDP w Cieszynie zaraz po zgłoszeniu przez radnego tej sprawy. Poinformował też, że rozmawiał z panem Tomicą, który odpowiedział, że PZDP nie posiada środków na realizację tego zadania. Zapewnił jednak, że będziemy czynić starania, aby PZDP wykonał to zadanie, którego koszt jest niezbyt wysoki, a sprawa ciągnie się od kilku lat. Gmina sama nie może tego wykonać, gdyż jest to rów przy drodze powiatowej więc nie jest to nasze zadanie. Dodał również, że Gmina nie może wykonywać wszystkich prac, których nie wykona właściciel.

Wiceprzewodniczący S. Świtała interpelował - czy będzie wykonany parking za Domem Przedpogrzebowym w Pruchnej (zaplanowany do realizacji w bieżącym roku)?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że zadanie będzie zrealizowane w bieżącym roku. Nie będziemy robić tam asfaltu, wykonamy tylko podbudowę, gdyż na nawierzchnię asfaltową nie wystarczy nam środków.

Z-ca Burmistrza R. Greń dodatkowo wyjaśnił, że wykonanie samej podbudowy na parkingu wyniesie około 17 tysięcy złotych. Firma otrzymała już zlecenie na wykonanie tego zadania. Chcieliśmy, aby prace zostały wykonane przed 1 listopada, ale pogoda nie dawała gwarancji, że uda się je zakończyć. Poinformował, również że jest przekonany o tym, że do 10 listopada br. podbudowa parkingu w Pruchnej będzie gotowa.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor ponowił interpelacje w sprawach:

1)   wykonania przejścia dla pieszych na ul. Młyńskiej w rejonie skrzyżowania z ul. 1 Maja w Strumieniu, gdyż jest to bardzo niebezpieczne miejsce;

2)   przesunięcia stacji transformatorowej położonej przy ul. Młyńskiej w Strumieniu w rejonie sklepu Biedronka.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że stacja transformatorowa jest własnością prywatną i nie możemy wydawać środków z budżetu Gminy na to żeby ją przesunąć. Poinformowała też, że rozmawiała z inwestorem uzyskując informację, że koszt przesunięcia jest ogromny.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że wszyscy dobrze wiedzą, że chodnik do niedawna był własnością „Biedronki”, który przekazali nam bezpłatnie. Jak możemy im teraz powiedzieć, że są za blisko chodnika, który dali nam za darmo? Właściciele twierdzą, że nie ma problemu z przesunięciem stacji transformatorowej, ale musimy za to zapłacić. Możemy z nimi tylko rozmawiać i wnioskować ale nić więcej nie da się zrobić.

Przewodniczący C. Greń interpelował aby przynajmniej ustawić lustro na ul. Młyńskiej Strumieniu naprzeciw wyjazdu ze sklepu Biedronka ze względu na to, że obiekt fatalnie ustawionej stacji transformatorowej zasłania widoczność od strony Hali sportowej.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że jeżeli chodzi przejście dla pieszych przy ul. Młyńskiej w Strumieniu przy skrzyżowaniu ul. 1 Maja: cały czas czynimy starania aby poprawić bezpieczeństwo w Gminie m. in.: to, że zrobiony jest projekt modernizacji drogi wojewódzkiej ul. Brodeckiego w Strumieniu, przygotowywana jest dokumentacja modernizacji ul. Młyńskiej, na co planujemy pozyskać środki unijne, gdyż Gminy nie stać na realizację tak dużej inwestycji. Poinformowała, że przy tej okazji będzie można zrealizować wiele spraw, które są wnioskowane np. oznakowania, ustawienie luster, poszerzenia dróg, poprawa niebezpiecznego odcinka drogi przy Przedszkolu w Strumieniu. W momencie kiedy połączymy ul. Kościelną z ul. Młyńską w Strumieniu będzie to jeden z bardziej znaczących ciągów komunikacyjnych w mieście, gdyż ruch jest tam bardzo duży, podobny jak na ul. 1 Maja. Będziemy starać się o pozyskanie środków unijnych na ten cel, gdyż jest bardzo dużo argumentów za poprawą bezpieczeństwa ruchu w tej części miasta.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor zaproponował aby w sprawie przesunięcia stacji transformatorowej przy ul. Młyńskiej w Strumieniu próbować rozmawiać ze Spółką „ENION”.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że stacja transformatorowa jest własnością „Biedronki”, a nie Spółki „ENION”.

Przewodniczący C. Greń zaproponował, że może trzeba zwrócić właścicielowi terenu uwagę na niebezpieczeństwo jakie stwarza stacja transformatorowa (np. czy są spełnione odległości od skraju jezdni?). Wyjazd z parkingu przy sklepie „Biedronka” na ul. Młyńską jest bardzo niebezpieczny, gdyż z prawej strony w ogóle nie ma widoczności. Ustawienie w tym miejscy lustra poprawi widoczność od strony Hali sportowej dla wyjeżdżających spod sklepu „Biedronka”. Zaproponował też, aby Komendant Komisariatu Policji starał się zwrócić uwagę i uczulić właścicieli sklepu „Biedronka” na tą sprawę.

Radny S. Balas interpelował w sprawach:

1)    podsypania kamieniem parkingu przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Bąkowie, gdyż na dużej powierzchni ciągle zbiera się tam woda;

2)    na chodniku przy ul. Głównej w Bąkowie, na odcinku po przebudowie, została założona rura i prace nie zostały zakończone (niezabezpieczona ziemia po opadach osuwa się i zasypuje rurę);

3)    dołożenia płyt ażurowych na rowie przydrożnym przy posesji pani Krzemińskiej przy ul. Głównej w Bąkowie;

4)    na odcinku chodnika wykonanym przez ZGKiM łuszczy się czerwona kostka położona na wjazdach do posesji;

5)    od kiedy zostaną wznowione prace pogwarancyjne związane z połamanymi korytami na odcinku chodnika przy ul. Głównej w Bąkowie, od rowu R2 w stronę rowu R3.

Z-ca Burmistrza R. Greń odpowiedział, że przypilnujemy, aby niedokończony odcinek został wykonany przez ZGKiM. Temat kostek i korytek na chodniku jest to sprawa Powiatu, gdyż chodnik wybudowany przez Gminę został przekazany Powiatowi.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że parking przy szkole w Bąkowie zostanie podsypany kamieniem. Jednak głównym problemem, tak jak radny zwrócił uwagę, jest tam wykonanie odwodnienia terenu. Trzeba zrobić dokumentację, wykonać odwodnienie wraz z odprowadzeniem wody do rowu. Obecnie jednak nie jesteśmy w stanie robić nic więcej oprócz nawiezienia kamienia na parking. Poinformowała, że przy innych placówkach oświatowych w Gminie sytuacja jest podobna. Nawieziono kamień i wykonano parking bez dokumentacji, bez odwodnienia, na szybko. Wyjaśniła też, że jeżeli mamy do wyboru remont dachu, który przecieka, czy wykonanie parkingu przy szkole, a w takich jesteśmy sytuacjach, to w pierwszej kolejności staramy się robić dachy, a później resztę.

Radny S. Balas stwierdził, że nie porównujmy kosztu dwóch przyczep kamienia z kosztami remontu dachu.

Radny I. Duda interpelował aby rozwiązać sprawę zanieczyszczania powietrza przez mieszkańców w związku z paleniem w piecach - plastikami (mieszkańcy Gminy są kontrolowani przez Urząd czy oddają kubły ze śmieciami komunalnymi i wywożą ścieki, jednak sprawa odbioru śmieci segregowanych jest trudna do uchwycenia i wielu mieszkańców pali w piecach plastik).

Burmistrz A. Grygierek przypomniała, że Urząd na bieżąco prowadzi wśród mieszkańców kontrole związane z wywozem śmieci. Posiadamy informacje kto segreguje śmiecie, a kto nie. Jeżeli ktoś pali śmieci lub rzeczy, których nie powinien, może zapłacić karę nawet do 5 tysięcy złotych. Obecnie nie ma kto tego egzekwować, ale kiedyś na pewno do tego dojdzie. W tej chwili na terenie Gminy zmieniony został system odbioru śmieci. Wyraziła też swoje rozczarowanie mieszkańcami, którzy wrzucają odpady do pieców. Trzeba apelować do ludzi, żeby tego nie robili, gdyż oprócz tego, że trują nas, trują też siebie i swoich bliskich. Zapewniła też, że kontrole nadal będą kontynuowane. Dotąd sytuacja była bardzo nieciekawa, gdyż tylko 5% mieszkańców Gminy miało podpisane umowy na wywóz śmieci. Obecnie jest coraz lepiej.

Przewodniczący C. Greń zwrócił uwagę, że przyczyną spalania śmieci jest ich nowy sposób odbioru. Zauważył ten stan w Drogomyślu. Bezpłatny odbiór śmieci segregowanych odbywa się raz na kwartał, a odpłatnie co drugi miesiąc. W tej sprawie miał interwencje kilku mieszkańców, gdyż śmieci są wystawione przed domami przez kilka dni. Właściciel firmy tłumaczy, że to dlatego, iż po dwóch płatnych miesiącach śmieci jest taka masa, że po przejechaniu dwóch ulic ma pełny samochód, więc zbiera śmieci przez parę dni. W tym czasie worki ze śmieciami są szabrowane może nawet przez takie osoby, które palą nimi w piecu. Nie jest to estetyczne gdy śmieci przez kilka dni leżą przed posesjami. Stwierdził też, że są mieszkańcy, którym żal jest 2 zł miesięcznie aby korzystać z płatnej zbiórki odpadów segregowanych.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że oprócz firmy, która zbiera śmieci segregowane bezpłatnie raz na kwartał jest jeszcze siedem innych firm odbierających śmieci segregowane co miesiąc. Każdy z mieszkańców indywidualnie decyduje, z którą firmą podpisuje umowę na wywóz śmieci. Poinformowała też, że sama również spotyka się z takimi sygnałami mieszkańców. Jednak gmina nie może zmusić nikogo aby podpisał umowę z tą czy inną firmą.

Radny P. Faruga interpelował w sprawach:

1)    załatanie dziur na odcinku ul. Pawłowickiej miedzy przejazdem kolejowym, a zakrętem przy krzyżu (gmina Pawłowice bardzo ładnie wyremontowała odcinek ul. Pawłowickiej będący ich własnością);

2)    wykonania w najbardziej newralgicznych miejscach białych pasów na środku lub poboczach dróg na terenie Gminy w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że dziury w nawierzchni na odcinku ul. Pawłowickiej w Strumieniu zostaną załatane jeszcze przed sezonem zimowym. Jeżeli chodzi o wymalowanie białych pasów na środków lub poboczach dróg wspólnie będziemy się nad tym zastanawiać przy opracowywaniu projektu budżetu Gminy na 2010 r.

Radna A. Żur interpelowała w sprawie fatalnego stanu szaletów publicznych na cmentarzu w Strumieniu, z których nie da się korzystać.

Z-ca Burmistrza R. Greń odpowiedział, że strumieński cmentarz ma dwóch właścicieli. Od strony miasta jest to część komunalna, zaś druga część jest kościelna i na niej znajduje się szalet. Przygotowujemy następną działkę pod cmentarz, gdyż brakuje już miejsc do pochówku. Dlatego też w opracowaniu jest dokumentacja, a nowy szalet będzie w innym miejscu. W związku z tym starego szaletu nie opłaca się remontować, gdyż jest w bardzo złym stanie. Poinformował również, że na okres Święta Zmarłych przy wszystkich cmentarzach na terenie Gminy będą ustawione przenośne ubikacje.

Radna A. Głowinkowska interpelowała w sprawach:

1)    posprzątania z liści i resztek tui cmentarza komunalnego w Drogomyślu oraz naprawy zepsutej bramki, która otwiera się w drugą stronę;

2)    oświetlenia drogi między kościołem, a cmentarzem w Drogomyślu;

3)    o wykonanie białych pasów na środku lub poboczach dróg powiatowych na terenie Gminy w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu.

Radna A. Głowinkowska podziękowała za zainteresowanie się robotami, które odbywają się przy Zespole Szkół w Drogomyślu. Prace są prowadzone bardzo solidnie i firma też jest solidna, można się z nimi dogadać, wbrew pojawiającym się insynuacjom. Poinformowała, że gdy dwa tygodnie temu ruszyła koparka dzieci patrząc przez okno biły brawo. Podsumowując stwierdziła, że bardzo się cieszymy z prowadzonego remontu zarówno dzieci jak i grono pedagogiczne i chce to powiedzieć, żeby to było jasne.

Z-ca Burmistrza R. Greń poinformował, że pewne niuanse nie związane bezpośrednio z budową zostały dzisiaj wyjaśnione.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor interpelował w sprawach:

1)    czy można zwrócić się do prywatnego właściciela o poprawę wyglądu bardzo nieestetycznego, starego budynku położonego w centrum Strumienia przy ul. Pocztowej;

2)    czy nowopowstałe Stowarzyszenie Samorządowe Ziemi Cieszyńskiej, którego pani Burmistrz jest Prezesem będzie w 2010 r. organizować kolejną edycję olimpiady samorządowej.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała:

1.     W ramach Olimpiady Samorządowej Ziemi Cieszyńskiej jeszcze w br. odbędą się rozgrywki w siatkówkę. Zostały skierowane pisma do burmistrzów, wójtów i radnych, aby zaproponować zmianę formy olimpiady, ponieważ są głosy ze strony niektórych gmin, żeby z niektórych konkurencji zrezygnować i starać się olimpiadę prowadzić nieco inaczej, żeby nadać jej profesjonalizmu. Poinformowała też, że od niedawna jest Prezesem nowego Stowarzyszenia Samorządowego Ziemi Cieszyńskiej i musi dobrze przyjrzeć się i zapoznać się z wszystkimi sprawami.

2.     Interpelacje dotyczące załatwienia spraw na cmentarzach zostaną zlecone i załatwione jak najszybciej (wykonanie prac zostanie zlecone administratorowi cmentarza komunalnego w Drogomyślu, którym jest Zakład Pogrzebowy „KALIA” ze Strumienia).

3.     Budynek przy ul. Pocztowej jest własnością prywatną. Z uzyskanych informacji wiemy, że właściciel uzyskał pozwolenie na budowę i na wiosnę przyszłego roku będzie rozpoczynał prace remontowe. Budynek ten znajduje się w strefie konserwatorskiej więc inwestor podjął się bardzo trudnego zadania. W ostatnim czasie na bieżąco konsultowaliśmy się z właścicielem budynku, gdyż graniczy on naszą z nieruchomością, na której posadowiony jest budynek Ratusza, w związku z realizacją projektu „Budatin-Strumień rewitalizacja i rozwój dziedzictwa kulturowego - galeria pod ratuszem”. Poinformowała też, że remont tego budynku jest inicjatywą właściciela, Gmina w ogóle nie musiała interweniować w tą sprawę.

Przewodniczący C. Greń interpelował w sprawie czy jest odpowiedź administratora w sprawie odcinka Młynówki w Drogomyślu na przepuście w dzielnicy Wierzbina, który jest bardzo zanieczyszczony. Są tam zimochowy i raz w roku o tej porze jest tam piętrzona woda i gromadzi się namuł, przez co rów jest przepełniony stwarzając zagrożenie powodziowe dla posesji pani Cyganek.

Z-ca Burmistrza R. Greń odpowiedział, że w sprawie tej ciągle krąży korespondencja między Urzędem Miejskim w Strumieniu, a Wojewódzkim Zarządem Melioracji. Dwa dni temu przyszła odpowiedź zobowiązująca odpowiednich użytkowników do konserwacji. Udrożnienie spływu wiąże się z kapitalnym remontem Młynówki w rejonie ujścia, do którego przygotowuje się Wojewódzki Zarząd Melioracji (projekt jest już złożony w Urzędzie Marszałkowskim, pozwolenie na budowę jest wydane, a inwestor czeka jedynie na środki finansowe). W momencie kiedy Zarząd uzyska środki finansowe, na przełomie roku ogłoszony zostanie przetarg, a prace będą prowadzone w okresie zimowym, gdyż w okresie kiedy ziemia jest zamarznięta najlepiej się je wykonuje.

Przewodniczący C. Greń przypomniał, że jako jedyni zostaliśmy zakwalifikowani do przydziału środków na to zadanie.

Z-ca Burmistrza R. Greń poinformował, że przekaże Przewodniczącemu kopię pisma Wojewódzkiego Zarządu Melioracji w tej sprawie.

Radny M. Hus interpelował w sprawach:

1)    aby w związku z coraz bardziej szerzącym się wandalizmem dodatkowo zabezpieczyć tablice z mapami sołectw szybą z pleksi, tak samo jak tablica z mapą miasta znajdująca się przed budynkiem Ratusza w Strumieniu;

2)    aby zabezpieczyć przed wodą – zatkać rury, na których umocowane są tablice z mapami sołectw.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że do wykonania tablic z mapami zgłosiły się cztery firmy, z czterema różnymi ofertami cenowymi. Wybraliśmy ofertę pośrednią z jednakowymi wariantami tablic, które są zrobione z odpowiedniego materiału, pokrytego powłoką zabezpieczającą przed niszczeniem. Wyjaśniła też, że taka sama tablica jak w sołectwach miała stanąć również w mieście, jednak wykonawca w ramach tej samej ceny zaoferował do Strumienia tablicę z pleksi i niestety zrobiło się z tego małe zamieszanie. Padały pytania: „Dlaczego w Strumieniu tablica jest z szybą, a w sołectwach bez?”. Poinformowała, że wszystkie tablice zostały zamówione takie same, dlatego, że wierzyła w to, iż są one w miarę dobrej jakości. Dodanie teraz do tablic szyby wraz z mocowaniem jest bardzo drogie. Jeżeli dojdzie do nieszczęścia i tablica zostanie zniszczona lepiej wymienić ją na nową niż teraz montować samą szybę. Stwierdziła też, że jeżeli ktoś chce zniszczyć tablicę to czy będzie to tablica z szybą, czy bez – to i tak to zrobi.

Przewodniczący C. Greń zaproponował, aby na następną sesję przygotować wycenę kosztu szyby do zamontowania na tablice z mapami.

Przewodniczący C. Greń zwrócił się z prośbą do dziennikarki „Nowej Formacji”, aby nie pisała na łamach gazety o sprawie zabezpieczania tablic z mapami przed wandalami, gdyż poruszanie tego tematu może sprowokować do aktów wandalizmu.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami rury, na których zamocowane są tablice z mapami, zostaną zabezpieczone przed wodą.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że należy pochwalić się wielkim sukcesem sołectwa Drogomyśl, które w sierpniu br. wzięło udział w Konkursie Piękna Wieś Województwa Śląskiego zorganizowanym przez Urząd Marszałkowski w Katowicach. Poprosił panią Burmistrz o przedstawienie wyników Konkursu.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że w Konkursie wystartowało bardzo wiele miejscowości województwa śląskiego. Sołectwo Drogomyśl wygrało Konkurs uzyskując miano Najpiękniejszej Wsi Województwa Śląskiego. Przekazała słowa gratulacji: radnym, pani Sołtys Urszuli Słowik, wszystkim osobom, które zaangażowały się w przywitanie Komisji Konkursowej i przygotowanie prezentacji sołectwa. Poinformowała też, że bardzo zaangażowany w tą sprawę był z-ca Burmistrza R. Greń. Przekazała gratulacje również dla mieszkańców Drogomyśla i wszystkich osób zaangażowanych w to, aby sołectwo uzyskało tytuł Najpiękniejszej Wsi Województwa Śląskiego, co przyczyniło się do promocji sołectwa, a także całej Gminy.

Sołtys U. Słowik przekazała słowa podziękowania w imieniu 2 119 mieszkańców sołectwa dla: pracowników Urzędu Miejskiego, z-cy Burmistrza, który przez cały czas przygotowań dopingował i nadzorował wszystkie prace w sołectwie. Poinformowała, że wszyscy bardzo się cieszą z sukcesu, który osiągnął Drogomyśl, dodała też, że na następnej sesji poprosi o poświęcenie 10 minut uwagi i obejrzenie krótkiej prezentacji multimedialnej o sołectwie Drogomyśl.

Powyższa informacja została przyjęta oklaskami.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że na następnej sesji będzie dobry czas aby porozmawiać nt. sukcesu Drogomyśla, gdyż wręczenie nagrody odbędzie się 9 listopada br. na Forum Sołtysów. Przekazał też słowa gratulacji dla Drogomyśla stwierdzając, że osiągnięty sukces jest owocem pracy wielu osób, przez wiele lat, a także przez ostatni okres przygotowań kiedy było najwięcej pracy, zważając na to, iż ocena sołectwa dokonywana była w różnych dziedzinach.

 

ad. 7.

 

„Informacja Przewodniczącego Rady, Burmistrza oraz Wojewody Śląskiego na temat oświadczeń majątkowych złożonych w 2009 r.”.

Informację na temat oświadczeń majątkowych składanych przez radnych w 2009 r. - przedstawił Przewodniczący C. Greń.

Informację na temat oświadczeń majątkowych składanych przez z-cę Burmistrza, Sekretarza, Skarbnika, kierowników jednostek organizacyjnych Gminy oraz osoby wydające decyzje administracyjne w imieniu Burmistrza w 2009 r. - przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 8.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia „Informację o stanie bezpieczeństwa publicznego w gminie Strumień” – przedstawił Komendant Komisariatu Policji w Strumieniu Rafał Machaczka.

Komendant R. Machaczka poinformował, że stan bezpieczeństwa co roku, systematycznie poprawia się. Nie odnotowaliśmy żadnego szczególnego wzrostu przestępczości, wykrywalność jest też na podobnym poziomie. Jednym z sukcesów strumieńskiej Policji jest ujęcie sprawców napadu z bronią w Pruchnej. Ci bandyci przez najbliższych kilka lat nic podobnego już nie zrobią. Poinformował też, że udało się im jeszcze udowodnić sprawę napadu w Jastrzębiu.

Radny M. Hus zapytał sprawę wandalizmu, która w ostatnim czasie miała miejsce w Zaborzu?

Komendant R. Machaczka wyjaśnił, że prace nad sprawą trwają, przeprowadzono już wiele przesłuchań i sprawa jest w toku. Poinformował też, że szczegółów sprawy nie może zdradzić ze względu na trwające śledztwo. Dopiero po zakończeniu sprawy może ujawnić dane na ten temat.

Komendant R. Machaczka stwierdził, że akty wandalizmu, czyli ogólnie sprawy związane z niszczeniem mienia dotyczą także Strumienia, przykładem są graffiti na przystanku czy niedalekim sklepie spożywczym „HERMES”. Są to przestępstwa, które bardzo trudno udowodnić. Czasami wiemy, kto jest ich sprawcą, ale jak tego dowieść, gdyż zazwyczaj nie ma śladów, a jedynym co pozostało na miejscu jest zniszczone mienie? Poinformował też, że nie tłumaczy się, a ludzie, którzy to robią muszą czuć oddech Policji na swoich plecach.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor stwierdził, że ci, którzy nie chcą spokojne odpoczywać w nocy i lubią nocne manewry, zawsze działają tam gdzie ich nie widać. Do tej pory były to rynek i park w Strumieniu ale od kiedy jest tam monitoring musieli zmienić miejsce swoich spotkań. Dobrze jest więc, gdy patrol Policji pojawia się różnych miejscach.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor zwrócił się do Komendanta Komisariatu Policji, aby częściej kierował patrole w nieoświetlone zakamarki miasta. Wskazał, że jednym z takich miejsc jest teren pod daszkiem na parkingu za budynkiem GS „SCH” w Strumieniu. Miejsce to jest nieoświetlone, bardzo ciemne, gdzie wieczorami pod osłoną nocy dzieją się róże złe rzeczy w szczególności w piątki. Zbierają się tam osoby, które muszą coś niszczyć, przewracać lub wyrzucać, gdyż taka jest ich mentalność. Dodał też, że idąc od rynku w Strumieniu w stronę Zbytkowa wszystkie kubły na śmieci są powrzucane do ogródków, a bramy pościągane z zawiasów nie wiadomo po co? Stwierdził też, że wiemy kto to robi, ale tak jak mówił Komendant, bardzo trudno jest to udowodnić.

Komendant R. Machaczka podziękował za zgłoszenie takich sygnałów, gdyż Policja nie o wszystkim wie. Poinformował, że patrole zaglądają w różne miejsca. Poprosił też, aby dzwonić o każdej porze dnia i nocy jeżeli coś się dzieje, zapewniając że patrol zawsze przyjedzie i sprawdzi. Poinformował, że zgłoszenie nie musi być oficjalne, może być anonimowe.

Przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia M. Kutyła w imieniu pracowników Przedszkola w Strumieniu zgłosiła, że młodzież spotyka się wieczorami na schodach budynku Przedszkola. Poprosiła, aby patrole Policji od czasu do czasu tam zaglądały. Poinformowała również, że na ul. Osiedlowej w Strumieniu założono nowy próg zwalniający i już jest on zdemontowany. Dodała też, że podczas zebrania mieszkańców miasta będziemy wnioskować o założenie monitoringu na budynku Przedszkola w Strumieniu.

Przewodniczący C. Greń zwrócił uwagę, że przez lata poprzednich kadencji Rady, dobrą tradycją było, że na każdej sesji był obecny ktoś z Komisariatu Policji. Od pewnego czasu nie mamy komu zgłosić uwag podczas sesji, a nieraz chciałoby się porozmawiać również na temat bezpieczeństwa, gdyż często wynikają tego rodzaju sprawy. Stwierdził też, że wiadomo, iż pan Komendant ma swoje obowiązki, ale może na sesji mógłby się pojawić któryś z dzielnicowych? Przy tej okazji istniałaby możliwość poznania dzielnicowego, porozmawiania z nim, a także zgłoszenia za jego pośrednictwem naszych uwag, czy spostrzeżeń. Zaapelował też do Komendanta i poprosił aby przedstawiciele Policji znaleźli czas i pojawiali się choćby na części sesji.

Komendant R. Machaczka zapewnił, że będzie czynił starania aby w każdej sesji Rady uczestniczył przedstawiciel Komisariatu Policji w Strumieniu.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 9.

 

„Analiza problemów społecznych (sprawozdanie z działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu, współpraca z organizacjami pozarządowymi, realizacja programów profilaktycznych, polityka prorodzinna Gminy)”.

Sprawozdanie z działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu – przedstawiła Kierownik MOPS Mariola Florek.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo poinformowała, że oprócz normalnych zadań, które każdy ośrodek pomocy społecznej na terenie Powiatu realizuje, MOPS w Strumieniu stara się o pozyskanie środków z Kapitału Ludzkiego. Oczekiwania mieszkańców są duże i szukają oni różnego rodzaju pomocy. Sytuacja jest taka, że mamy na terenie Gminy osoby, które oczekują wsparcia ze strony MOPS pod kątem pomocy w uzyskaniu środków lub innych dodatkowych możliwości. W pracy, którą wspólnie realizujemy z Kierownikiem MOPS nasuwa się problem braku stowarzyszenia, które w swojej działalności poświęcałoby się pomocy osobom niepełnosprawnym w normalnym funkcjonowaniu. Na terenie naszej Gminy działa bardzo wiele stowarzyszeń ale realizują one zadania w dziedzinach kultury, sportu itp. Jednak nie mamy stowarzyszenia, które zajmowałoby się pomocą osobom niepełnosprawnym. Wyraziła słowa nadziei, że znajdzie się w Gminie grupa osób, która będzie chciała poświęcić się temu tematowi.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor poinformował, że na terenie Gminy działa Stowarzyszenie „Żyj godnie” ale jego siedziba znajduje się w Skoczowie.

Burmistrz A. Grygierek potwierdziła powyższą informację stwierdzając, że na terenie Gminy działają stowarzyszenia zajmujące się pomocą osobom niepełnosprawnym ale ich siedziby znajdują się poza Gminą.

Przewodniczący C. Greń poprosił, aby pani Kierownik MOPS w kilku zdaniach określiła możliwości skorzystania z pomocy Ośrodka przez osoby, które tego potrzebują.

Kierownik M. Florek wyjaśniła, że MOPS istnieje już tak długo na terenie Gminy, że wydaje się, że mieszkańcy wiedzą jak korzystać z naszej pomocy. Jedynie może osoby napływowe mogą mieć z tym problem. Stwierdziła też, że brakuje jedynie informacji gdzie nas szukać? Możemy spróbować to rozwiązać poprzez dodatkowe informacje w prasie lokalnej „Nowej Formacji” oraz na stronie internetowej, gdzie również można nas znaleźć. Poza tym pracownicy socjalni MOPS pracują w terenie, dwóch pracowników stale jest w Pruchnej i w Drogomyślu. Pomaga też kontakt z lekarzem i pielęgniarką środowiskową, gdyż prace te dopełniają się i jest przepływ informacji.

Przewodniczący C. Greń zapytał o instytucje zapewniające pobyt dzienny lub stały, czy inny rodzaj opieki? Czy MOPS jest w stanie wskazać takie miejsca osobom potrzebującym?

Kierownik M. Florek odpowiedziała, że MOPS może zaoferować usługi opiekuńcza świadczone w domu potrzebującego, najczęściej z tej form pomocy korzystają osoby chore, zniedołężniałe. Dziennych domów pobytu w powiecie cieszyńskim nie ma. Zna jeden taki dom, który jest w Czechowicach-Dziedzicach. Zadanie to nie jest jednak zadaniem obowiązkowym gminy, jest też bardzo kosztowne. Jeżeli osoba wymaga stałej opieki wtedy kierujemy ją do domu pomocy społecznej lub zakładu leczniczo-opiekuńczego. Poinformowała też, że istnieją warsztaty terapii zajęciowej, gdzie zarówno dzieci jak i osoby dorosłe są dowożone codziennie. Tego typu warsztaty najpierw były w Chybiu, potem w Drogomyślu, a teraz są w Skoczowie.

Przewodniczący C. Greń przypomniał, że w poprzedniej kadencji Rada przyjęła Strategię Rozwiązywania Problemów Społecznych dla gminy Strumień, która nadal obowiązuje. Zadanie to ustawowo zostało przypisane Radzie. Poinformował też, że w przyszłym roku w planie pracy Rady, a także odpowiedniej do tego Komisji znajdzie się ten temat, nad którym wspólnie musimy się pochylić. Tematyka ta wbrew pozorom dotyczy wielu osób, które nie wiedzą jak poruszać się w gąszczu przepisów. Warto więc stwarzać możliwości, aby informacja i pomoc dla osób niepełnosprawnych była. Poinformował, że dzisiaj słyszał w radiu informację, że Sejm pracuje nad ustawą, zgodnie z którą osoba niepełnosprawna będzie mogła żądać od instytucji, czy urzędów odszkodowania za brak możliwości dostępu do skorzystania z ich usług. Wyraził też swoje obawy, że problem ten będzie miał głównie odzwierciedlenie w budżetach samorządu.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo poinformowała, że w naszej Gminie realizowanych jest kilka inwestycji wychodzących naprzeciw osobom niepełnosprawnym, związanych z usuwaniem barier architektonicznych. W Miejskiej Bibliotece Publicznej w Strumieniu powstają łazienki dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Dostosowane w części lub całości będą również Sala Widowiskowa w Pruchnej, budynek rekreacyjny powstający na terenie LKS „ORZEŁ” i Szkoły Podstawowej w Zabłociu. Nowa siedziba MOPS będzie miała toaletę i wejście przystosowane dla osób niepełnosprawnych. W ramach planowanego remontu Ratusza również uwzględnione ostanie usunięcie barier architektonicznych dla niepełnosprawnych. Planujemy aby na parter Ratusza przenieść biuro dowodów osobistych i obsługę kancelaryjną, aby sprawy formalne można było załatwić na parterze. Na parterze planujemy też wykonanie małej sali ślubów, aby osoby niepełnosprawne nie miały problemu z zawarciem związku małżeńskiego. W tej chwili sala sesyjna pełni dwie funkcje, jest również salą ślubów. Pomieszczenia dotychczasowej sali ślubów przystosowaliśmy dla potrzeb Referatu Funduszy Zewnętrznych. Poinformowała również, że przychodnie zdrowia na terenie Gminy są przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, jedynie Przechodnia Zdrowia „METUS” w Strumieniu nie jest przystosowana i planuje remont, który przewidywał będzie likwidację barier architektonicznych dla osób niepełnosprawnych. Remontowana będzie też winda w Szkole Podstawowa w Strumieniu. Przystępujemy także do obniżania krawężników aby umożliwić wjazd wózkiem na chodnik m. in. na ul. 1 Maja 2 Strumieniu między DPS dla Dzieci, a Ośrodkiem Zdrowia, a także między Przedszkolem, a Szkołą Podstawową w Strumieniu. Obecnie, jeżeli jest tylko taka możliwość, staramy się podczas remontów uwzględniać potrzeby osób niepełnosprawnych.

Przewodniczący C. Greń ogłosił 10-minutową przerwę w obradach.

 

ad. 10.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XXXV/260/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 marca 2009 r. w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na realizację zadania inwestycyjnego pod nazwą „Modernizacja Sali Widowiskowej w Pruchnej – Gminne Centrum Integracji Wsi” – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że wartość kosztorysowa inwestycji to 3 121 000 zł, po przetargu wyniosła 2 200 000 zł. tj. o około 1 milion złotych mniej. W związku z uzyskaniem dość sporych oszczędności, będziemy starać się o niższy kredyt na realizację inwestycji. Poinformowała też, że w przypadku programu RPO możemy starać się o zaliczkę na inwestycję.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że w przetargu startowało pięć firm, z czego najdroższa oferta wynosiła 2 900 000 zł, a najtańsza 2 200 000 zł.

Z-ca Burmistrz R. Greń poinformował, że wybraliśmy najtańszą ofertę, którą złożyła firma BESKID II z Bielska-Białej.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XLII/317/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 października 2009 r. w sprawie zmiany Uchwały Nr XXXV/260/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 marca 2009 r. w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na realizację zadania inwestycyjnego pod nazwą „Modernizacja Sali Widowiskowej w Pruchnej – Gminne Centrum Integracji Wsi”.

Uchwała w załączeniu.

 

 

 

ad. 11.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XXXV/261/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 marca 2009 r. w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na realizację zadania inwestycyjnego pod nazwą „Rozbudowa i modernizacja sali gimnastycznej przy Zespole Szkół w Drogomyślu wraz z utworzeniem miasteczka ruchu drogowego” – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że wartość kosztorysowa inwestycji wynosiła 1 800 000 zł. W przetargu startowały 3 firmy, najdroższa oferta wynosiła 1 681 000 zł, a najtańsza 1 191 000 zł. Przetarg wygrała firma, która złożyła najtańszą ofertę. Oszczędności z przetargu wynoszą 670 tysięcy złotych. Poinformowała też, że powyższy projekt jest na liście rezerwowej RPO i później będziemy starać się o zwrot poniesionych kosztów.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XLII/318/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 października 2009 r. w sprawie zmiany Uchwały Nr XXXV/261/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 marca 2009 r. w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na realizację zadania inwestycyjnego pod nazwą „Rozbudowa i modernizacja sali gimnastycznej przy Zespole Szkół w Drogomyślu wraz z utworzeniem miasteczka ruchu drogowego”.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 12.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na rok 2009 (wraz z dwoma autopoprawkami) – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo poinformowała, że w związku z uzyskanym dofinansowaniem do zadania „Modernizacja budynku LKS „ORZEŁ” Zabłocie” przygotowujemy się do przeprowadzenia przetargu. Wiemy, że kwota 65 tysięcy złotych dokładana do powyższego zadania nie zostanie wydatkowana w bieżącym roku i przejdzie do nadwyżki budżetowej. W związku z tym, że informacja o zapewnieniu środków w budżecie Gminy na realizację zadania poszła do Urzędu Marszałkowskiego, więc uzyskaliśmy dofinansowanie. Wyjaśniła, że procedura jest taka, że najpierw zawiadamiamy Urząd Marszałkowski o tym, że robimy zmianę budżetu i wtedy dopiero uzyskujemy dofinansowanie.

Skarbnik D. Mitko szczegółowo przedstawiła proponowane zmiany w budżecie.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń zapytał czy są szanse aby urealnić bardzo niską kwotę 35 tysięcy złotych przeznaczoną w wieloletnim planie inwestycyjnym na 2010 r. na realizację zadania „odwodnienie osiedla w Drogomyślu wraz z odtworzeniem dróg” aby nabrała ona realnych kształtów i pokryła koszty położenia nakładki asfaltowej przynajmniej na ul. Fiołków?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że w tej chwili aktualizujemy wieloletni plan inwestycyjny, który będzie punktem wyjścia do planowania budżetu Gminy na 2010 r. Jak będzie wyglądał budżet będziemy się wspólnie zastanawiać, gdyż mamy wiele wydatków do zrealizowanie. Ciężko jest powiedzieć jakie zadania znajdą się budżecie na przyszły rok. Jeżeli chodzi o zadanie „odwodnienie osiedla w Drogomyślu wraz z odtworzeniem dróg” i kwotę, którą dysonowaliśmy w tegorocznym budżecie to wynosiła ona 261 tysięcy złotych. Po rozliczeniu wszystkich robót, po przetargu kwota wyniosła 206 tysięcy złotych. Tak więc oszczędność wyniosła 55 tysięcy złotych, z czego 30 tysięcy złotych dołożyliśmy do ul. Krętej, zaś kwota 25 tysięcy złotych pozostała na wykonanie dokumentacji dróg na osiedlu. Dlatego w WPI teraz pojawiła się kwota 35 tysięcy przeznaczona na dokumentacje dróg na osiedlu. Przeprowadziliśmy zapytanie ofertowe na zaprojektowanie odtworzenie dróg na osiedlu w Drogomyślu jednak musieliśmy je unieważnić. Przeprowadziliśmy drugie zapytanie ofertowe na to zadanie, są otwarte oferty i okazało się, że brakuje nam środków. Dlatego do WPI musieliśmy wprowadzić kwotę 35 tysięcy złotych przeznaczoną na zapłacenie projektu odtworzenia dróg na osiedlu w Drogomyślu.

Przewodniczący C. Greń zapytał, czy pani Burmistrz przewiduje, że oprócz zrobienia dokumentacji uda się w 2010 r. zrobić nakładkę asfaltową na ul. Fiołków? To jest najważniejsze pytanie, nie tylko moje ale również mieszkańców osiedla, którzy czekają na to od wielu lat. Różnie było to tłumaczone, ale w tym momencie odpowiedź dla mnie i dla wszystkich radnych z Drogomyśla powinna być taka, że jakoś te środki uda się zapewnić. Zrozumiałe jest, że nie wiemy jaka kwota jest potrzebna na to zadanie, ale należałoby przynajmniej o tym wspomnieć, a nie tłumaczyć, że kolejny rok robi się dokumentację. Chodzi tutaj o odcinek drogi, który ani w tym roku, ani w zeszłym nie miał wykonanego odwodnienia, jest to odcinek drogi gdzie odwodnienie zakończono 3 lata temu.

Burmistrz A Grygierek odpowiedziała, że nigdy sama nie decyduje o wydatkowaniu środków, gdyż nad budżetem pracujemy wspólnie. Stwierdziła też, że nie da obietnicy, ani nie powie, że coś będzie zrealizowane w przyszłym roku, jeżeli nie jest to ujęte w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym. Są pewne zadania wprowadzone do WPI, pewne inwestycje rozpoczęte, które musimy zakończyć. W zeszłym roku zastanawialiśmy się, czy realizację odwodnienie osiedla w Drogomyślu wydłużyć na lata 2009-2010, gdyż 261 tysięcy złotych to dość znacząca kwota, a oprócz tego rozpoczęliśmy inwestycję związaną z ul. Krętą. Wspólnie postanowiliśmy żeby w jednym roku definitywnie zakończyć kwestię odwodnienia. W tej chwili w WPI jest zarezerwowana kwota 35 tysięcy złotych na wykonanie dokumentacji i zobaczymy jak przedstawią się koszty odtworzenia dróg. Jeżeli nie powstaną tam nakładki asfaltowe, to zostaną one w inny sposób utwardzone ale nic więcej w tej sprawie nie potraf powiedzieć, gdyż nad budżetem na 2010 r. będziemy dopiero wspólnie pracować.

Przewodniczący C. Greń wyjaśnił, że boi się aby mieszkańcy osiedla w Drogomyślu nie poczuli się tak, że o nich zapomniano, ponieważ inwestycja ta ciągnie się już od 11 lat. Tyle razy mówiliśmy, że przedłużające się inwestycje powodują tylko podrażanie kosztów.

Wiceprzewodniczący S. Świtała stwierdził, że nad całym tematem odwodnienia osiedla w Drogomyślu zastanowimy się podczas prac nad budżetem na 2010 r. i będziemy szukać na ten cel środków. Dodał również, że radni z innych sołectw również chcieliby otrzymać środki na inwestycje w swoich miejscowościach.

Radny K. Pisiut zapytał czy drogi na osiedlu w Drogomyślu można było zrobić na zgłoszeniu, czy potrzebna jest dokumentacja techniczna? Jeżeli można było zrobić je taniej, na zgłoszeniu, to trzeba było to zrobić – położyć nakładkę asfaltową i nic więcej, gdyż wiadomo, że wykonanie projektu wiąże się z tym, że nie będzie on zrobiony do wiosny. Poza tym we WPI kwota 35 tysięcy złotych na 2010 r. przeznaczona na odwodnienie osiedla w Drogomyślu wraz z odtworzeniem dróg jest kwotą śmieszną. Zapytał też, czy kwota ta jest przeznaczona tylko na dokumentację i nic więcej?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała twierdząco.

Radny K. Pisiut stwierdził, że śmie twierdzić, że zaraz po uchwaleniu budżetu będziemy aktualizować WPI. Chcąc wprowadzić do budżetu zadanie odtworzenia dróg na osiedlu znów musimy zmieniać budżet. Stwierdził również, że mamy październik i o ile dobrze policzył budżet zmieniamy już czternasty raz. Zmienianie budżetu wraz z załącznikami w ciągu roku czternaście razy jest trochę niepoważne w stosunku do Rady. Stwierdził też, że rozumie zmiany budżetu związane z tym, że otrzymaliśmy środki i musimy wprowadzić je do budżetu ale zmieniając WPI po raz czternasty ośmieszamy się.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że złożyliśmy 53 wnioski o pozyskanie środków zewnętrznych, pozyskaliśmy do budżetu 5,5 miliona złotych i żeby to zrobić trzeba było zmieniać między innymi budżet i WPI. Wymagało to wiele zaangażowania nie tylko ze strony Rady ale również ze strony pracowników Urzędu. Każda zmiana budżetu wymaga wiele pracy od pracowników Referatu Funduszy Zewnętrznych i Referatu Inwestycji. Każda poprawka do budżetu była sporządzana po to, by wprowadzić pozyskane pieniądze lub stworzyć możliwość starania się o środki zewnętrzne na przyszłość. Wyjaśniła również, że dróg na osiedlu w Drogomyślu nie dało zrobić się na zgłoszeniu ponieważ wyjaśniła, że wczoraj na Komisji padło stwierdzenie, że po przetargu na odwodnienie osiedla w Drogomyślu w 2009 r. pozostała kwota 120 tysięcy złotych oszczędności co jest nieprawdą. Jeszcze raz wyjaśniła, że kwotę, którą mieliśmy w budżecie na odwodnienie osiedla w Drogomyślu wynosiła 260 tysięcy złotych z czego kwotą 206 tysięcy złotych zakończyło się rozliczenie inwestycji, pozostały oszczędności i z tego 30 tysięcy złotych przeznaczono na ul. Krętą, która w bieżącym roku została rozpoczęta, na wniosek radnych, jako nowa inwestycja, którą trzeba będzie kontynuować. Pozostała kwota 25 tysięcy złotych przeznaczona jest na wykonanie dokumentacji. Oszczędność z inwestycji wyniosła 55 tysięcy złotych i zastanawialiśmy się czy na osiedlu zrobić nawierzchnie ze smołówki. Zrezygnowaliśmy z tego, gdyż padły głosy, że robienie takiej nawierzchni nie ma sensu, ponieważ nie zda to egzaminu na przyszłość. Więc co mogliśmy zrobić za 55 tysięcy złotych? Podjęliśmy decyzję aby wykonać dokumentację na odtworzenie dróg na osiedlu w Drogomyślu i jeżeli pojawią się możliwości starania się o środki zewnętrzne będziemy się o nie starać. Jednak na razie takiej możliwości nie ma, co wcale nie oznacza, że taka możliwość się nie pojawi. Mając pozwolenie na budowę możemy starać się o środki zewnętrzne. Są jeszcze inne zadania, które są realizowane np. remont budynku Zespołu Szkół w Drogomyślu, gdzie prowadzimy I etap polegający na rozbudowie i modernizacji szkoły. I w tym przypadku znalazła się kwota w WPI, gdyż jest to kontynuacja inwestycji. Wszystkie zadania, które są w budżecie, które wspólnie realizujemy są na bieżąco omawiane i wyjaśniane. Poinformowała też, że WPI musieliśmy zrezygnować ze zadania „termomodernizacja Przedszkola w Strumieniu”, które było zgłoszone do Regionalnego Programu Operacyjnego, gdyż w tej chwili nie stać nas na taką inwestycję. Rozpoczęliśmy bardzo dużo prac w obiektach szkół i musimy je zakończyć. Wraz z pracownikami zrobiliśmy analizę i stwierdziliśmy, że nawet gdyby przygotowaliśmy dokumentację na termomodernizację obiektu Przedszkola w Strumieniu, mamy bardzo małe szanse na uzyskanie dofinansowania. Więc będziemy realizować to zadanie sami, dzieląc je na etapy. Jest jeszcze inna kwestia, czyli taka, że wykonanie termomodernizacji polega na remoncie elewacji i dachu oraz wymianie okien, a w środku mamy sale, które nie spełniają norm BHP. W pierwszej kolejności musimy zapewnić dzieciom bezpieczeństwo, a w późniejszym etapie ewentualne walory wizualizacji zewnętrznej. Inwestycja dotycząca połączenia ul. Młyńskiej z ul. Kościelną w Strumieniu również była planowana jako jeden etap z udziałem środków z RPO z subregionu z 85% dofinansowaniem. To zadanie też moglibyśmy zakończyć w jednym roku ale ze względu na to, że rozpoczęliśmy dużo inwestycji dzielimy je na dwa etapy w latach 2010 i 2011.

Radny K. Pisiut wyjaśnił, że został źle zrozumiany, że chodziło mu tylko o to, że kwota 35 tysięcy złotych na odwodnienie osiedla w Drogomyślu wraz z odtworzeniem dróg jest zbyt niska, aby umieszczać ją w WPI.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że przecież Komisja Budżetu może zawnioskować zwiększenie tej kwoty, a nie usłyszeliśmy takiego wniosku, pomimo tego, że sprawa była omawiana na posiedzeniu Komisji. Przed chwilą usłyszała też, że Komisja nie ma uwag do przedstawionego projektu uchwały, więc czego radni oczekują?

Przewodniczący C. Greń zapytał o wysokość kwoty, która zabrakła do wykonania dokumentacji technicznej odtworzenia dróg na osiedlu w Drogomyślu?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że zabrakło 10 tysięcy złotych.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że kwotę 10 tysięcy złotych można dołożyć do zadania w ciągu roku z nadwyżki budżetowej tym bardziej, że wiele razy dzieliliśmy różne kwoty, aby móc zlecić wykonanie dokumentacji technicznej jeszcze w bieżącym roku.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że wykonanie dokumentacji technicznej odtworzenia dróg na osiedlu w Drogomyślu zostało zlecone, jednak firma nie skończy prac w 2009 r., gdyż na mapy do celów projektowych czeka się nawet do trzech miesięcy.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że jest szansa, że projekt techniczny zostanie skończony w 2010 r.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że przetarg został zakończony, aby móc podpisać umowę z wykonawcą trzeba dołożyć 10 tysięcy złotych więc jeżeli Rada podejmie taką uchwałę wtedy możemy podpisać umowę z terminem wykonania zadania do 30 marca 2010 r.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor zaapelował, aby w 2010 r. sprężyć się i definitywnie zakończyć inwestycję „odwodnienie osiedla w Drogomyślu wraz z odtworzeniem dróg”, która trwa już byt długo, aż 11 lat.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że zawsze robi to czego od niej oczekują. Stwierdziła też, że przygotowaliśmy materiał, do którego wniosek Komisji Budżetu nie padł. Jeżeli podczas prac nad budżetem radni zadecydują, że trzeba zrobić drogi na osiedlu i trzeba znaleźć środki na ten cel, to tak będzie. Wtedy będziemy ciąć pozostałe inwestycje.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że projekt budżetu przygotowuje i przedkłada Radzie Burmistrz.

Radny M. Janik dodał, że projekt budżetu przygotowuje Burmistrz ale o ostatecznym jego kształcie decyduje Rada.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że mamy przynajmniej deklarację radnych, że widzą potrzebę zakończenia tej inwestycji. Dodał też, że cieszył by się z tego, że w projekcie budżetu na 2010 r. oprócz środków na dokumentację dróg znalazłaby się kwota na wykonanie nawierzchni dróg. Poinformował też, że szczerze mówiąc 25 tysięcy złotych jest to kwota z tego roku, dokładamy do niej 10 tysięcy złotych, są to pieniądze, które pokażą się w przyszłorocznym budżecie, a prawdę mówiąc pochodzą z bieżącego roku, zaś z przyszłorocznych środków nie zaplanowaliśmy żadnej kwoty na to zadanie.

Przewodniczący C. Greń wyjaśnił też, że będziemy dopiero rozmawiać na temat budżetu Gminy na 2010 r. na posiedzeniach Komisji ale dobrze wie jak trudno się rozmawia, w przypadku gdy zadanie nie zostało ujęte i trzeba je dopiero do budżetu wprowadzić.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z dwoma autopoprawkami.

13 głosami „za” przy 2 głosach „wstrzymujących się od głosowania” (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XLII/319/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 października 2009 r. w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na rok 2009.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 13.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zasad korzystania z obiektu i urządzeń Hali Sportowej w Strumieniu oraz ustalania opłat – przedstawił z-ca Burmistrza R. Greń.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radny P. Faruga stwierdził, że trzeba się tylko cieszyć z tego, że jest możliwość wielorakiego wykorzystania Hali sportowej. Dotychczas odbywały się tam tylko imprezy sportowe w tej chwili odbywała się tam również piękna impreza kulturalna więc obiekt sprawdził się na tego typu imprezie. Potwierdza się to co wcześniej mówił, że Hala musi być wykorzystywana w jak największym stopniu.

Przewodniczący C. Greń zapytał czy planowana jest podwyżka opłat za korzystanie z miejsc noclegowych na Hali sportowej, gdyż koszty ciągle rosną?

Z-ca Burmistrza R. Greń odpowiedział, że w budżecie na 2010 r. planujemy podwyżkę opłat za noclegi na Hali. Poinformował, że dotychczas obowiązujące ceny były cenami promocyjnymi.

Radna A. Żur zapytała czy na obiekcie basenu nie da się wygospodarować miejsca na zrobienie sal noclegowych?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że wszystko można zrobić, natomiast my w najbliższym czasie musimy podjąć decyzję co dalej z obiektem basenu (sprzedaż lub dzierżawa). Na początku kadencji myśleliśmy o tym aby obiekt sprzedać albo wieloletnio wydzierżawić i do tego tematu trzeba będzie powrócić ponieważ Gminy nie stać na modernizację, a stan obiektu jest zły i stale się pogarsza. Dlatego też nie robimy tam nic dodatkowego aby nie obniżać jego wartości. Mieliśmy ofertę na zbycie basenu na stronie internetowej ale nie było zainteresowania.

Z-ca Burmistrza R. Greń stwierdził, że musimy coś zrobić z obiektem basenu, nie możemy go tak pozostawić, gdyż ciągle niszczeje.

Przewodniczący C. Greń stwierdzi, że obiekt basenu staje się coraz bardziej nieatrakcyjny wobec coraz bardziej konkurencyjnych ofert basenów wokół. Jednak mimo wszystko jest to jedyne miejsce na terenie Gminy gdzie dzieci mogą bezpiecznie się kąpać.

Z-ca Burmistrza R. Greń wyjaśnił, że nie zakładamy likwidacji basenu.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XLII/320/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 października 2009 r. w sprawie zasad korzystania z obiektu i urządzeń Hali Sportowej w Strumieniu oraz ustalania opłat.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 14.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie zasad i trybu gospodarowania lokalami użytkowymi znajdującymi się w budynkach będących w zarządzie Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu – przedstawił z-ca Burmistrza R. Greń.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XLII/321/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 października 2009 r. zmieniająca uchwałę w sprawie zasad i trybu gospodarowania lokalami użytkowymi znajdującymi się w budynkach będących w zarządzie Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 15.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia projekt uchwały w sprawie wspólnej realizacji projektu pn. „Budatin-Strumień rewitalizacja i rozwój dziedzictwa kulturowego” w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka 2007-2013 – przedstawiła Kierownik E. Kuboszek-Owsiany.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XLII/322/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 października 2009 r. w sprawie wspólnej realizacji projektu pn. „Budatin-Strumień rewitalizacja i rozwój dziedzictwa kulturowego” w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka 2007-2013.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 16.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia projekt uchwały w sprawie wspólnej realizacji inicjatywy PO RYBY 2007-2013 oś priorytetowa Programu Operacyjnego „Zrównoważonego rozwoju sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013” – przedstawiła Kierownik E. Kuboszek-Owsiany.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radny P. Faruga jak do tej inicjatywy odnosi się Program Natura 2000.

Z-ca Burmistrza R. Greń odpowiedział, że Program Natura 2000 nie wnosi uwag do tej inicjatywy.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XLII/323/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 października 2009 r. w sprawie wspólnej realizacji inicjatywy PO RYBY 2007-2013 oś priorytetowa Programu Operacyjnego „Zrównoważonego rozwoju sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013”.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 17.

 

Protokół XLI/2009 czterdziestej pierwszej sesji, który był wyłożony do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad. 18.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że przy okazji współpracy w ramach inwestycji „Budatin-Strumień rewitalizacja i rozwój dziedzictwa kulturowego – galeria pod ratuszem w Strumieniu” zawarliśmy również współpracę z Muzeum w Żylinie, w ramach której zostały złożone mikroprojekty „Muzeum dzieciom” i „Szkoła w muzeum”, gdzie nie jest wymagany wkład własny. Projekt uzyskał dofinansowanie i będzie realizowany w 2010 r., a ze strony polskiej skorzystają z niego dzieci i młodzież z czterech szkół i wszystkich przedszkoli z terenu Gminy. W ramach projektu przewidziane są wycieczki wraz z zakwaterowaniem i wyżywieniem. Z naszej strony ponosić będziemy tylko koszty ubezpieczenia dzieci uczestniczących w wycieczce.

Wiceprzewodniczący S. Świtała wnioskował aby ZGKiM, który posiada odpowiedni do tego sprzęt, przynajmniej raz w roku, przed sezonem zimowym wyczyścił chodnik dla pieszych przy ul. Głównej w Pruchnej oraz pozostałe chodniki na terenie Gminy.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że jest to bardzo słuszny wniosek, jednak chodnik jest własnością Powiatu.

Radny M. Hus zapytał, czy Urząd czynił już starania w sprawie zimowego odśnieżania dróg na terenie Gminy?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że jesteśmy w pełni gotowi do sezonu zimowego, gdyż w 2008 r. ogłosiliśmy i rozstrzygnęliśmy przetarg na zimowe utrzymanie dróg na okres 2 lat. Wykonawców mamy i są sprawdzeni, gdyż w ubiegłym roku odśnieżali już drogi na terenie Gminy.

Radny I. Duda poruszył sprawę odbioru odpadów segregowanych – poinformował, że był świadkiem jak firma, która odbiera śmiecie co miesiąc - wrzuca worki ze śmieciami segregowanymi do śmieci komunalnych.

Z-ca Burmistrza R. Greń poinformował, że w ostatnim okresie z naszej strony czynimy wiele wzmożonych działań w temacie śmieci m. in. wzywamy na bieżąco mieszkańców do okazania umów i rachunków za wywóz śmieci, co skutkuje tym, że mieszkańcy przynoszą już podpisane nowe umowy. Są też mieszkańcy, którzy nie zgłaszają się na nasze zaproszenia, więc w tych przypadkach wysyłamy ponowne zaproszenia, a jeżeli znów się nie zgłoszą będziemy musieli skorzystać z administracyjnych form załatwienia tej sprawy. Wzywamy też mieszkańców w sprawie wywozu nieczystości płynnych, jednak w tym przypadku jesteśmy bardziej liberalni ze względu na to, że na terenie sołectw nie mamy sieci kanalizacyjnej. Chcemy jednak doprowadzić do tego aby z każdej nieruchomości chociaż parę razy w roku wywieźć ścieki na oczyszczalnię. Wiedzę i kulturę ekologiczną musimy wpajać już naszym najmłodszym mieszkańcom Gminy od przedszkola, od najmłodszych klas szkoły.

Radna A. Głowinkowska w imieniu Klubu Ekologicznego „EKO” i Koła Gospodyń Wiejskich w Drogomyślu zaprosiła na podsumowanie tegorocznej edycji konkursu „Najpiękniejszy ogródek w Gminie”, które odbędzie się 5 listopada br. o godz. 1700 w pomieszczeniach Świetlicy środowiskowej w pawilonie sportowym w Drogomyślu. Poprosiła też o objęcie patronatu honorowego nad Konkursem przez Burmistrza Strumienia.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut odczytał wnioski wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu, Komisji Rolnictwa i Komisji Oświaty:

             1.     „Po przeprowadzonej wizji lokalnej Komisje wnioskują aby ze względu na występujący konflikt nie zmieniać stanu prawnego nieruchomości położonych w pobliżu posesji pani Wiesławy Kuboszek, zam. w Bąkowie. Komisje wnioskują również, aby zobowiązać ZGKiM w Strumieniu do ścięcia drzewa rosnącego na działce gminnej położonej w tym rejonie.

             2.     Komisje wnioskują, iż po przeanalizowaniu zadań zaplanowanych w budżecie Gminy na 2010 r. nie widzą możliwości współfinansowana remontu drogi powiatowej w Pruchnej ze względu na brak środków budżetowych zaplanowanych na ten cel. Ponadto informuje się, że gmina Strumień w 100% finansuje budowę chodników przy drogach powiatowych położonych na terenie gminy Strumień.”.

Radny J. Szeruda zaprosił na spotkanie organizowane przez Macierz Ziemi Cieszyńskiej Koło w Drogomyślu, które odbędzie się 4 listopada br. o godz. 1700 w sali zborowej w Drogomyślu. Tematem spotkania będą ciekawe fakty z życia i twórczości Zofii Kossak-Szczuckiej-Szatkowskiej.

Przewodniczący C. Greń zaprosił na uroczystą sesja Rady Miejskiej w Strumieniu połączoną z wręczeniem wyróżnień: „Zasłużony dla sołectwa/miasta” i „Zasłużony dla Gminy Strumień” i bardzo ciekawym scenariuszem programu artystycznego, która odbędzie się 11 listopada br. o godz. 1000 w sali OSP w Strumieniu. Poinformował też, że 11 listopada br. w ramach obchodów Święta Niepodległości o godz. 800 odbędzie się msza św. za Ojczyznę w kościele im. Świętej Barbary w Strumieniu oraz złożenie kwiatów pod pomnikiem w parku i tablicą pamiątkową przy Technikum Żywienia i Gospodarstwa Domowego o godz. 915.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że również 11 listopada br. o godz. 1700 w Teatrze im. A. Mickiewicza w Cieszynie odbędzie się uroczysta sesja Rad Gmin Ziemi Cieszyńskiej połączona z wręczeniem wyróżnień Laur Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka”.

 

ad. 19.

 

Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XLII sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 1900) słowami „zamykam XLII sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

Zapis dźwiękowy obrad sesji Rady Miejskiej w Strumieniu stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

Protokołowała: Elżbieta KRÓL

 

Przewodniczący Rady

Czesław GREŃ