Uchwała Nr XLIX/361/2010
 Rady Miejskiej w Strumieniu

 z dnia 24 lutego 2010 r.

                w sprawie przyjęcia Regulaminu dofinansowania ze środków budżetu Gminy Strumień przedsięwzięć z zakresu usuwania i unieszkodliwiania wyrobów zawierających azbest pochodzących z obiektów budowlanych położonych na terenie Gminy Strumień

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.) oraz art. 400a ust. 1 pkt 8 i art. 403 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150, z późn. zm.) - na wniosek Burmistrza Strumienia – Rada Miejska w Strumieniu - uchwala:

§ 1. Przyjąć Regulamin dofinansowania ze środków budżetu Gminy Strumień przedsięwzięć z zakresu usuwania i unieszkodliwiania wyrobów zawierających azbest pochodzących z obiektów budowlanych położonych na terenie Gminy Strumień, w brzmieniu określonym w załączniku Nr 1 do niniejszej uchwały.

§ 2. Traci moc uchwała Nr XVII/137/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 31 stycznia 2008 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu dofinansowania ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przedsięwzięć z zakresu usuwania i unieszkodliwiania wyrobów zawierających azbest pochodzących z obiektów budowlanych położonych na terenie Gminy Strumień, wraz z uchwałami zmieniającymi.

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Strumienia.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.

Przewodniczący Rady:

Czesław Greń



Załącznik nr 1

do Uchwały nr XLIX/361/2010

Rady Miejskiej w Strumieniu

z dnia 24 lutego 2010 r.

 


                               Regulamin dofinansowania ze środków budżetu gminy strumień przedsięwzięć z zakresu usuwania i unieszkodliwiania wyrobów zawierających azbest pochodzących z obiektów budowlanych położonych na terenie Gminy Strumień

§ 1. 1.  Regulamin określa zasady przyznawania dofinansowania przedsięwzięć związanych z usuwaniem i unieszkodliwianiem wyrobów zawierających azbest, polegających na likwidacji pokryć dachowych i elewacji z obiektów budowlanych.

2.  Dofinansowaniu będą podlegały koszty poniesione na przedsięwzięcia obejmujące łącznie:

a)   rozbiórkę pokrycia dachowego lub elewacji z płyt zawierających azbest,

b)   zabezpieczenie odpadów azbestowych po rozbiórce zgodnie z obowiązującymi przepisami,

c)   załadunek, transport i unieszkodliwienie odpadów poprzez ich składowanie na składowisku odpadów niebezpiecznych.

3.  O dofinansowanie mogą ubiegać się osoby fizyczne posiadające tytuł prawny do nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym, gospodarczym, znajdującym się na terenie Gminy Strumień.

4.  Dofinansowanie przekazywane będzie w formie zwrotu osobie uprawnionej części poniesionych i udokumentowanych kosztów przedsięwzięcia, po jego zakończeniu.

5.  Podstawą wypłaty środków z budżetu Gminy Strumień jest umowa o której mowa w § 4 ust. 5 Regulaminu.

6.  Dofinansowanie przyznaje się tylko jeden raz dla danego obiektu budowlanego.

§ 2. 1.  W każdym roku kalendarzowym na dofinansowanie przedsięwzięć wymienionych w § 1 ust. 2 Regulaminu przeznacza się kwotę, której wysokość ustalana jest w uchwale budżetowej Rady Miejskiej w Strumieniu.

2.  Kwota indywidualnego dofinansowania wyliczana jest na podstawie przedstawionej przez wnioskodawcę faktury (rachunku) za wykonanie prac, o których mowa w § 1 ust. 2 Regulaminu i stanowić może do 100% łącznej wartości poniesionych kosztów, jednak nie więcej niż 2 000 zł, niezależnie od liczby budynków i obiektów, z których usuwane są te odpady.

3.  Dofinansowanie nie obejmuje kosztów związanych z zakupem i montażem nowych pokryć dachowych i elewacji.

4.  Prace, o których mowa w § 1 ust. 2 Regulaminu wykonywać może wyłącznie przedsiębiorca posiadający decyzję Starosty Cieszyńskiego zatwierdzającą program gospodarki odpadami niebezpiecznymi, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2007 r. Nr 39, poz. 251).

5.  Dofinansowanie nie obejmuje kosztów poniesionych przez osoby fizyczne, które we własnym zakresie wykonały prace i wywiozły odpady azbestowe pochodzące z wymiany pokryć dachowych lub elewacji budynków, których są właścicielami.

§ 3. 1.  Warunkiem wstępnym do ubiegania się o dofinansowanie przedsięwzięcia określonego w § 1 ust. 2 Regulaminu jest umieszczenie danych obiektu budowlanego osoby fizycznej w Gminnej Bazie Obiektów Zawierających Azbest na podstawie przedłożonych w Urzędzie Miejskim w Strumieniu:

a)   „informacji o wyrobach zawierających azbest i miejscu ich wykorzystania”, sporządzonej zgodnie z § 7 ust. 5 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 października 2003 r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania i przemieszczania azbestu oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których był lub jest wykorzystywany azbest (Dz. U. Nr 192, poz. 1876), stanowiącej załącznik Nr 2 do Regulaminu,

b)   potwierdzonej przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego kopii „Oceny stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest” wykonanej zgodnie z § 4 ust. 2 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 02.04.2004 r. w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest (Dz. U. Nr 71, poz. 649), stanowiącej załącznik Nr 3 do Regulaminu.

2.  Osoby fizyczne po uprzednim złożeniu dokumentów o których mowa w ust. 1, mogą ubiegać się o uzyskanie dofinansowania zadania określonego w § 1 ust. 2 Regulaminu poprzez złożenie wypełnionego wniosku stanowiącego załącznik Nr 1 do Regulaminu wraz z następującymi dokumentami:

a)   dokument poświadczający, że jest właścicielem lub użytkownikiem wieczystym budynku (na przykład odpis z księgi wieczystej nieruchomości, a dla nieruchomości dla na której nie została urządzona księga wieczysta muszą zostać przedłożone aktualne wyrysy i wypisy z operatu ewidencyjnego, wydane przez właściwy organ prowadzący ewidencję gruntów i budynków); w przypadku nieujawnienia budynku w księdze wieczystej - oświadczenie, że nieruchomość jest zabudowana, lub

b)   dokument poświadczający, że jest dzierżawcą, najemcą lub użytkownikiem nieruchomości (umowa dzierżawy, najmu, użytkowania bądź użyczenia wraz ze zgodą właściciela nieruchomości na realizację zadania finansowanego ze środków budżetu gminy, poświadczonymi przez pracownika Urzędu) oraz dokumenty wymienione w pkt 7 lit. a, dot. właściciela, lub

c)   dokument poświadczający, że jest spadkobiercą nieruchomości (postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku) i dokumenty wymienione w pkt 7 lit. a,

d)   kopia potwierdzonego przez Wydział Budownictwa i Architektury Starostwa Powiatowego w Cieszynie zgłoszenia prac związanych z usuwaniem wyrobów zawierających azbest lub kopia pozwolenia na budowę.

§ 4. 1.  Wnioski o przyznanie dofinansowania ze środków budżetu Gminy Strumień można składać przez cały rok.

2.  Kompletne wnioski, właściwie wypełnione i zawierające wszystkie niezbędne załączniki będą rozpatrywane według kolejności ich wpływu do Urzędu Miejskiego w Strumieniu, aż do wyczerpania posiadanych na ten cel środków finansowych w danym roku budżetowym.

3.  W przypadku złożenia większej liczby wniosków na kwotę przekraczającą wielkość środków przewidzianych w danym roku w budżecie gminy na ten cel, dofinansowanie przedsięwzięć objętych tymi wnioskami będzie realizowane w pierwszej kolejności w następnym roku kalendarzowym, bez prawa do odsetek za zwłokę w wypłacie dofinansowania.

4.  Wnioski można składać wyłącznie na dofinansowanie kosztów zawiązanych z usuwaniem i unieszkodliwianiem wyrobów zawierających azbest powstających przy likwidacji pokryć dachowych i elewacji obiektów budowlanych po wejściu w życie niniejszego regulaminu.

5.  Wniosek stanowi podstawę do zawarcia z wnioskodawcą umowy o udzielenie dofinansowania ze środków budżetu Gminy Strumień.

§ 5. Po zrealizowaniu przedsięwzięcia, celem wypłaty dofinansowania ze środków budżetu Gminy Strumień, wnioskodawca przedkłada w Urzędzie Miejskim następujące dokumenty:

a)   oryginał faktury VAT lub rachunku wystawionego przez przedsiębiorcę, o którym mowa w § 2 ust. 4 Regulaminu, za usunięcie odpadów zawierających azbest, który po odnotowaniu na nim wysokości przyznanego dofinansowania podlega zwrotowi,

b)   „informację o wyrobach zawierających azbest, których wykorzystanie zostało zakończone”, sporządzona zgodnie z § 7 ust. 5 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 października 2003 r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania i przemieszczania azbestu oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których był lub jest wykorzystywany azbest (Dz. U. Nr 192, poz. 1876) stanowiąca załącznik Nr 4 do Regulaminu,

c)   kopię oświadczenia przedsiębiorcy usuwającego wyroby zawierające azbest o prawidłowości wykonania prac oraz o oczyszczeniu terenu z pyłu azbestowego, z zachowaniem właściwych przepisów technicznych i sanitarnych, zgodnie z § 8 ust. 3 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004 r. w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest (Dz. U. z 2004 r. Nr 71, poz. 649), zawierającego informację o łącznej powierzchni płyt azbestowo-cementowych usuniętych z obiektów budowlanych i przetransportowanych na składowisko odpadów niebezpiecznych,

d)   kopię karty przekazania odpadów na składowisko odpadów niebezpiecznych.

§ 6. Urząd Miejski jest uprawniony do kontroli, na terenie nieruchomości wnioskodawcy, wszelkich danych objętych wnioskiem, a w szczególności określonej we wniosku powierzchni wyrobów zawierających azbest oraz kontroli wykonania robót związanych z usunięciem i unieszkodliwieniem wyrobów zawierających azbest.

Przewodniczący Rady:

Czesław Greń



 

Załącznik nr 1

nr wniosku......................

/nadaje Urząd/

Urząd Miejski w Strumieniu

Rynek 4, 43-246 Strumień

W N I O S E K

o dofinansowanie ze środków budżetu Gminy Strumień przedsięwzięć z zakresu usuwania i unieszkodliwiania wyrobów zawierających azbest pochodzących z obiektów budowlanych położonych na terenie Gminy Strumień

1. Informacja o Wnioskodawcy:

- Imię i Nazwisko ................................................................................................

- Adres zameldowania:

ulica .................................................................................... nr domu .....................................................

kod pocztowy .................... miejscowość ................................................... nr telefonu ..........................

seria i nr dowodu osobistego ..................................................................................................................

PESEL ..................................................................................................................................................

NIP .......................................................................................................................................................

2. Lokalizacja planowanych prac:

ulica ............................................................ nr domu .......................................

nr ewidencyjny działki .....................................................

miejscowość ...................................................................

3. Charakterystyka prac:

- rodzaj budynku: (mieszkalny/gospodarczy) .......................................................................

- rodzaj płyt azbestowo-cementowych (faliste/płaskie) ........................................................

- wielkość powierzchni przeznaczonej do demontażu (m2) ..................................................

4. Planowany termin wymiany pokrycia dachowego lub elewacji .........................................

5. Szacowana wysokość kosztów związanych z usuwaniem i unieszkodliwianiem wyrobów zawierających azbest pochodzących z wymiany pokrycia dachowego lub elewacji .........................................................................................................................................................

6. Załączniki:

- kopia aktualnego odpisu z księgi wieczystej stwierdzającej własność budynku lub innego dokumentu,

- kopia potwierdzonego przez Wydział Budownictwa i Architektury Starostwa Powiatowego w Cieszynie zgłoszenia prac związanych z usuwaniem wyrobów zawierających azbest lub kopia pozwolenia na budowę.

Oświadczam, że zapoznałem/am się z regulaminem dofinansowania ze środków budżetu Gminy Strumień przedsięwzięć z zakresu usuwania i unieszkodliwiania wyrobów zawierających azbest pochodzących z obiektów budowlanych położonych na terenie Gminy Strumień i zobowiązuję się do jego przestrzegania.

Kwotę dofinansowania proszę przekazać na następujący numer rachunku bankowego: ………………………………………………………………………………………………......................

.............................................. dnia ...............................

.......................................................

(podpis wnioskodawcy)

Wykaz niezbędnych dokumentów do rozliczenia umowy:

1) oryginał faktury VAT lub rachunku wystawionego przez przedsiębiorcę, o którym mowa § 2 ust. 4 Regulaminu, za usunięcie odpadów zawierających azbest (po odnotowaniu na nim wysokości przyznanego dofinansowania podlega zwrotowi);

2) „informacja o wyrobach zawierających azbest, których wykorzystanie zostało zakończone” sporządzona zgodnie z § 7 ust. 5 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 października 2003 r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania i przemieszczania azbestu oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których był lub jest wykorzystywany azbest (Dz. U. Nr 192, poz. 1876);

3) kopia oświadczenia przedsiębiorcy usuwającego wyroby zawierające azbest o prawidłowości wykonania prac oraz o oczyszczeniu terenu z pyłu azbestowego, z zachowaniem właściwych przepisów technicznych i sanitarnych, zgodnie z § 8 ust. 3 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004 r. w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest (Dz. U. z 2004 r. Nr 71, poz. 649), zawierającego informację o łącznej powierzchni płyt azbestowo-cementowych usuniętych z obiektów budowlanych i przetransportowanych na składowisko odpadów niebezpiecznych;

4) kopia karty przekazania odpadów na składowisko odpadów niebezpiecznych.



 

Załącznik nr 2

Informacja o wyrobach zawierających azbest i miejscu ich wykorzystania

1. Miejsce i adres (obiekt np. budynek mieszkalny, gospodarczy itp.):

............................................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................................

2. Właściciel/zarządca/użytkownik* (imię i nazwisko i adres):

............................................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................................

3. Nazwa, rodzaj wyrobu**:

............................................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................................

4. Ilość [m2, tony] (podać podstawę zapisu np. dokumentacja techniczna, pomiar z natury):

...........................................................................................................................................................................

5. Przydatność do dalszej eksploatacji (stan wyrobu, widoczne uszkodzenia – duże, małe, brak):

...........................................................................................................................................................................

6. Przewidywany termin usunięcia wyrobu:

...........................................................................................................................................................................

7. Inne istotne informacje o wyrobach:

...........................................................................................................................................................................

Objaśnienia:

* niepotrzebne skreślić,

** przy określaniu rodzaju wyrobu należy stosować następującą klasyfikację:

- płyty azbestowo-cementowe płaskie stosowane w budownictwie,

- płyty faliste azbestowo-cementowe dla budownictwa,

- rury i złącza azbestowo-cementowe,

- izolacje natryskowe środkami zawierającymi w swoim składzie azbest,

- wyroby cierne azbestowo-kauczukowe,

- przędza specjalna, w tym włókna azbestowe obrobione,

- szczeliwa azbestowe,

- taśmy tkane i plecione, sznury sznurki,

- wyroby azbestowe-kauczukowe, z wyjątkiem wyrobów ciernych,

- papier i tektura,

- inne wyroby zawierające azbest, oddzielnie niewymienione, w tym papier i tektura.

Data: ……………………

Podpis:

……………………………….



 

Załącznik nr 3

Ocena stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest

Miejsce /obiekt/urządzenie budowlane/instalacja przemysłowa:

................................................................................................................................................................................

Adres miejsca /obiektu/urządzenia budowlanego/instalacji przemysłowej:

................................................................................................................................................................................

Pomieszczenie: ...................................................................................................................................................

Rodzaj/nazwa wyrobu (płyty azbestowo-cementowe płaskie lub faliste):

................................................................................................................................................................................

Ilość wyrobów (m2, tony): ..................................................................................................................................

 Grupa/Nr

 Wyrób - rodzaj

Ocena

Przyjęta punktacja

I.

Sposób zastosowania azbestu

 1.

Powierzchnia pokryta masą natryskową z azbestem (torket)

 

30

 2.

Tynkt zawierający azbest

 

 30

3.

Lekkie płyty izolacyjne z azbestem (ciężar obj. lt;1000 kg/m3)

 

25

 4.

Pozostałe wyroby z azbestem

 

 10

 II.

Rodzaj azbestu

 5.

Azbest chryzotylowy

 

 5

6.

Inny azbest (np. krokidolit)

 

15

III.

Struktura powierzchni wyrobu z azbestem

7.

Rozluźniona (naruszona) struktura włókien

 

30

8.

Mocna struktura włókien, lecz bez/lub z niewystarczająco gęstą powłoką farby zewnętrznej

 

10

 9.

Pomalowana, gęsta powłoka zewnętrzna

 

 0

IV.

Stan zewnętrzny wyrobu z azbestu

10.

Duże uszkodzenia

 

 30 *)

11.

Małe uszkodzenia

 

10 **)

12.

Brak

 

0

V.

Możliwość uszkodzenia powierzchni wyrobu z azbestem

13.

Wyrób jest przedmiotem jakichś prac

 

15

 14.

Wyrób przez bezpośrednią dostępność narażony na uszkodzenie (do wysokości 2 m)

 

10

15.

Wyrób narażony na uszkodzenia mechaniczne

 

 10

16.

Wyrób narażony na wstrząsy i drgania

 

10

17.

Wyrób narażony na działanie czynników atmosferycznych (na zewnątrz obiektu)

 

10

18.

 Wyrób znajduje się w zasięgu silnych ruchów powietrza

 

 10

 19.

 Wyrób nie jest narażony na wpływy zewnętrzne

 

 0

VI.

Wykorzystanie poieszczenia

20.

 Regularnie przez dzieci, młodzież lub sportowców

 

 35

21.

Trwałe lub częste przebywanie w pomieszczeniach innych osób

 

30

 22.

Czasowo wykorzytywane pomieszczenie

 

 20

23.

Rzadko wykorzystywane pomieszczenie

 

10

VII.

Usytuowanie wyrobu

24.

Bezpośrednio w pomieszczeniu

 

 30

 25.

Za zawieszonym, nieszczelnym, lub innym pokryciem

 

25

26.

W systemie wywietrzania pomieszczenia (kanały wentylacyjne)

 

 25

 27.

Za zawieszonym szczelnym sufitem lub innym pokryciem ponad pyłoszczelną powierzchnią lub poza szczelnym kanalem wentylacyjnym

 

10


A. Suma punktów oceny .................................................

B. Stopień pilności I

(wymiana lub naprawa wymagana bezzwłocznie) 65 i więcej punktów

C. Stopień pilności II

(ponowna ocena wymagana w czasie do 1 roku) powyżej 35 do 60 punktów

D. Stopień pilności III

(ponowna ocena w terminie do 5 lat) do 35 punktów

*) Duże uszkodzenia - widoczne pęknięcia lub ubytki na powierzchni większej niż 3 % powierzchni wyrobu,

**) Małe uszkodzenia - brak widocznych pęknięć, a ubytki na powierzchni mniejszej niż 3 % powierzchni wyrobu.

UWAGA: podkreślić należy tylko jedną pozycję w grupie, jeśli wystąpi więcej niż jedna, podkreślić należy najwyższą punktację. Zsumować ilość punktów, ustalić ocenę końcową i stopień pilności.

...........................................................

Oceniający: nazwisko i imię

...........................................................

Właściciel/Zarządca

...........................................................

Adres

Data .............................................................



 

Załącznik nr 4

Informacja o wyrobach zawierających azbest, których wykorzystanie zostało zakończone

1. Miejsce i adres (obiekt np. budynek mieszkalny, gospodarczy itp.):

..................................................................................................................................................................

..................................................................................................................................................................

2. Właściciel/zarządca* (imię i nazwisko i adres):

..................................................................................................................................................................

..................................................................................................................................................................

3. Nazwa, rodzaj wyrobu**:

..................................................................................................................................................................

..................................................................................................................................................................

4. Ilość [m2, tony] (podać podstawę zapisu np. dokumentacja techniczna, pomiar z natury):

.................................................................................................................................................................

5. Rok zaprzestania wykorzystania wyrobu:

.................................................................................................................................................................

6. Planowane lub wykonane usuniecie wyrobu:

a) sposób ……………………………………………………………………………

b) przez kogo ………………………………………………………………………..

c) termin ……………………………………………………………………………..

7. Inne istotne informacje o wyrobach:

..................................................................................................................................................................

Objaśnienia:

* niepotrzebne skreślić,

** przy określaniu rodzaju wyrobu należy stosować następującą klasyfikację:

- płyty azbestowo-cementowe płaskie stosowane w budownictwie,

- płyty faliste azbestowo-cementowe dla budownictwa,

- rury i złącza azbestowo-cementowe,

- izolacje natryskowe środkami zawierającymi w swoim składzie azbest,

- wyroby cierne azbestowo-kauczukowe,

- przędza specjalna, w tym włókna azbestowe obrobione,

- szczeliwa azbestowe,

- taśmy tkane i plecione, sznury sznurki,

- wyroby azbestowe-kauczukowe, z wyjątkiem wyrobów ciernych,

- papier i tektura,

- inne wyroby zawierające azbest, oddzielnie niewymienione, w tym papier i tektura.

Data: .......................................................

.........................................................

Podpis: