Uchwała LIII/393/2010

Rady Miejskiej w Strumieniu

z dnia 30 czerwca 2010 r.

 

 

w sprawie: trybu prac nad projektem uchwały budżetowej

 

 

Działając na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.) oraz w związku z art. 212 oraz 233-240 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.) Rada Miejska w Strumieniu:

 

uchwala:

 

§ 1

 

1.     Wnioski do projektu uchwały budżetowej Gminy mogą składać:

-     komisje Rady Miejskiej,

-     radni,

-     kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy,

-     organizacje społeczne i zawodowe działające na terenie Gminy,

-     rady sołeckie i Rada Mieszkańców,

-     mieszkańcy Gminy, przy czym wniosek taki wymaga poparcia przez co najmniej 20 mieszkańców Gminy w formie listy opatrzonej własnoręcznymi podpisami osób popierających i wskazania w nim swojego reprezentanta.

2.     Termin składania wniosków upływa z dniem 31 sierpnia.

3.     Wnioski złożone po terminie nie będą rozpatrywane.

4.     W celu przygotowania projektu budżetu Burmistrz wydaje zarządzenie określające szczegółowy harmonogram prac związanych z przygotowaniem projektu budżetu.

 

§ 2

 

1.     Burmistrz w terminie 30 dni od daty określonej w § 1 ust. 2 uchwały, dokona oceny wniosków, ich szacunkowej wyceny, a także opracuje materiały informacyjne do projektu uchwały budżetowej.

2.     O nieuwzględnionych wnioskach, wraz z krótkim uzasadnieniem, Burmistrz Strumienia powiadamia Radę Miejską.

 

§ 3

 

1.     Burmistrz na podstawie opracowanych materiałów informacyjnych, przygotowuje projekt uchwały budżetowej Gminy, przy czym wnioski złożone przez podmioty wymienione w § 1 ust. 1 stanowią materiały pomocnicze do opracowania projektu budżetu i nie stanowią podstawy do ich obowiązkowego ujęcia w projekcie uchwały budżetowej.

2.     O ostatecznej wysokości i strukturze projektu uchwały budżetowej decyduje Burmistrz, biorąc przede wszystkim pod uwagę:

1)     górną granicę możliwych do osiągnięcia dochodów własnych;

2)     wysokość subwencji i dotacji celowych;

3)     wysokość nadwyżki z lat ubiegłych;

4)     zadłużenie gminy.

 

§ 4

 

W skład materiałów opracowywanych przez Burmistrza wchodzą:

1)     projekt uchwały budżetowej wraz z załącznikami;

2)     uzasadnienie do projektu uchwały budżetowej.

 

§ 5

 

Projekt uchwały budżetowej powinien być opracowany zgodnie z art. 212 ustawy o finansach publicznych natomiast szczegółowość projektu budżetu zgodnie z art. 235 i 236 tej ustawy.

 

§ 6

 

Uzasadnienie do projektu uchwały budżetowej powinno zawierać:

a)     omówienie głównych założeń do budżetu w tym uzasadnienie poszczególnych źródeł dochodów,

b)     uzasadnienie poszczególnych rodzajów wydatków w tym wydatków majątkowych z podziałem na inwestycje i zakupy inwestycyjne wraz z dokładnym określeniem zakresu rzeczowego,

c)     omówienie przychodów związanych z pokryciem deficytu budżetowego oraz rozchodów związanych  ze spłatami rat kredytowych.

 

§ 7

 

1.     Burmistrz przedkłada, najpóźniej do dnia 15 listopada, projekty:

                     a)       uchwały budżetowej na rok następny wraz z uzasadnieniem,

                     b)       uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej wraz z uzasadnieniem przyjętych wartości, przekazując je wraz z pismem przewodnim przewodniczącemu Rady Miejskiej oraz przesyłając je jednocześnie do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach – celem zaopiniowania.

2.     W terminie 7 dni od dnia przekazania Radzie Miejskiej projektu uchwały budżetowej, Burmistrz przekazuje podległym jednostkom informacje oraz niezbędne dane do opracowania projektów ich planów finansowych.

3.     Kierownicy jednostek, o których mowa w ust. 2, opracowują projekty planów finansowych w terminie 30 dni od dnia otrzymania danych, o których mowa w ust. 2, nie później jednak niż do dnia 22 grudnia.

 

 

 

 

 

§ 8

 

1.     Przewodniczący Rady Miejskiej po otrzymaniu projektu uchwały budżetowej wraz z materiałami pomocniczymi przekazuje go niezwłocznie – do zaopiniowania komisjom Rady Miejskiej oraz podaje proponowany termin sesji budżetowej.

2.     Komisje Rady Miejskiej wyrażają swoje opinie o projekcie uchwały budżetowej, w części dotyczącej ich zakresu działania, w ciągu 14 dni od daty otrzymania i na piśmie przekazują je Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury Komunalnej oraz Burmistrzowi.

W przypadku, gdy opinia zawiera propozycje poprawek winna zawierać uzasadnienie i wskazanie źródeł sfinansowania.

3.     Komisja Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury Komunalnej na posiedzeniu, w obecności przewodniczącego Rady Miejskiej i jego zastępców oraz przewodniczących pozostałych komisji Rady, formułuje opinię o całym projekcie uchwały budżetowej oraz wnioski w zakresie proponowanych zmian w ciągu 7 dni od dnia otrzymania opinii, o których mowa w ust. 2 i przekazuje ją Burmistrzowi oraz przewodniczącemu Rady Miejskiej.

 

§ 9

 

1.     Burmistrz po zapoznaniu się z opinią oraz wnioskami Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury Komunalnej może przedstawić Radzie Miejskiej autopoprawki do projektu uchwały budżetowej.

2.     Autopoprawki mogą również wynikać z ostatecznych decyzji o wysokościach kwot dotacji celowych lub dochodów z budżetu państwa.

 

§ 10

 

1.     Uchwałę budżetową Rada Miejska uchwala w następującym porządku:

a)     zwięzłe przedstawienie projektu uchwały budżetowej wraz z jego uzasadnieniem przez Burmistrza,

b)     przedstawienie opinii Komisji wraz z wnioskami, o których mowa w § 8 ust. 3,

c)     przedstawienie stanowiska Burmistrza Strumienia po rozpatrzeniu opinii Komisji wraz z wnioskami, o których mowa w § 8 ust. 3,

d)     odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach,

e)     dyskusja nad projektem uchwały budżetowej oraz opinią Komisji wraz z wnioskami, o których mowa w § 8 ust. 3,

f)      głosowanie.

2.     Do trybu głosowania nad projektem uchwały budżetowej stosuje się odpowiednie przepisy Statutu Gminy.

3.     Uchwałę budżetową Rada Miejska uchwala przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach nie później niż do dnia 31 stycznia roku budżetowego.

4.     Do czasu podjęcia uchwały budżetowej, jednak nie później niż do 31 stycznia roku budżetowego, podstawą gospodarki finansowej jest projekt uchwały budżetowej przedstawiony Radzie Miejskiej.

 

 

 

§ 11

 

1.     W terminie 21 dni od dnia  podjęcia uchwały budżetowej, Burmistrz:

1)     przekazuje podległym jednostkom informacje o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków oraz wysokości dotacji;

2)     opracowuje plan finansowy zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych Gminie.

2.     Samorządowe jednostki organizacyjne dostosowują projekty planów finansowych do uchwały budżetowej.

 

§ 12

 

Za sprawne i terminowe przygotowanie projektu uchwały budżetowej Gminy odpowiedzialny jest Burmistrz.

 

§ 13

 

Przewodniczący Rady Miejskiej czuwa nad prawidłowością przebiegu procedury związanej z uchwalaniem uchwały budżetowej.

 

§ 14

 

Traci moc Uchwała Nr XXII/185/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 25 czerwca 2008 roku w sprawie ustalenia procedury opracowania i uchwalenia budżetu Gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.

 

§ 15

 

Uchwała podlega ogłoszeniu na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego oraz w dwutygodniku „Nowa Formacja”.

 

§ 16

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

Przewodniczący Rady

Czesław GREŃ