Protokół Nr XXIX/2004
obrad dwudziestej dziewiątej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu
odbytych w dniu 30 grudnia 2004 r. o godz. 1600
w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego w Strumieniu

 

Obecni: radni Rady Miejskiej, radni rady Powiatu z terenu Gminy, sołtysi i przewodnicząca Rady Mieszkańców miasta Strumienia, dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych – wg załączonych list obecności oraz pracownicy Urzędu Miejskiego, przedstawiciel Komisariatu Policji w Strumieniu i przedstawiciele lokalnej prasy.

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.       Burmistrz Strumienia – mgr inż. Adam Zaręba

2.       z-ca Burmistrza Strumienia – mgr inż. Tadeusz Rychły

3.       Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko

4.       Sekretarz Strumienia – Daniela Kula

 

Porządek obrad:

      1.     Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

      2.     Przedstawienie porządku obrad.

      3.     Informacja o działalności Burmistrza od dnia 22.11.2004 r. do dnia 20.12.2004 r.

      4.     Informacja przewodniczącego Rady i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

      5.     Interpelacje i zapytania radnych.

      6.     Podjęcie uchwały w sprawie: kryteriów i trybu przyznawania nagród dla nauczycieli szkół, przedszkoli za ich osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze.

      7.     Podjęcie uchwały w sprawie: ustalenia wynagrodzenia Burmistrza Strumienia.

      8.     Podjęcie uchwały w sprawie: Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Strumień na lata 2005-2010.

      9.     Podjęcie uchwały w sprawie: Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2005.

 10.     Podjęcie uchwały w sprawie: budżetu Gminy Strumień na rok 2005.

 11.     Podjęcie uchwały w sprawie: zmian w budżecie Gminy Strumień na rok 2004 oraz zmian planu finansowego Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu.

 12.     Podjęcie uchwały w sprawie: wykazu wydatków, które nie wygasają wraz z upływem  roku budżetowego 2004.

 13.     Podjęcie uchwały w sprawie: zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę na terenie Gminy Strumień.

 14.     Podjęcie uchwały w sprawie: ustalania cen i opłat za korzystanie z obiektu Hali Sportowej w Strumieniu.

 15.     Podjęcie uchwały w sprawie: przystąpienia do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Strumień.

 16.     Podjęcie uchwały w sprawie: przystąpienia do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego sołectwa Bąków.

 17.     Podjęcie uchwały w sprawie: przystąpienia do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego sołectwa Drogomyśl.

 18.     Podjęcie uchwały w sprawie: Programu współpracy Gminy Strumień z organizacjami pozarządowymi oraz z pozostałymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2005.

 19.     Podjęcie uchwały w sprawie: rozpatrzenia skargi dotyczącej działalności Dyrektora Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu.

20.       Informacja w sprawie wydanych decyzji dotyczących wzrostu wartości nieruchomości oraz o zgłoszonych żądaniach wypłaty odszkodowania dotyczących obniżenia wartości nieruchomości w związku z uchwaleniem planów miejscowych.

21.       Zatwierdzenie protokołu z XXVIII sesji.

22.       Informacje, wolne głosy i wnioski.

23.       Zakończenie.

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył przewodniczący Rady Miejskiej mgr inż. Henryk M. Sosna.

Przewodniczący H. M. Sosna przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, radnych Rady Powiatu, Burmistrza Strumienia, pracowników Urzędu Miejskiego, sołtysów i przewodniczącą Rady Mieszkańców miasta Strumienia, dyrektorów i kierowników zakładów budżetowych, Komendanta Komisariatu Policji w Strumieniu, przedstawicieli lokalnej prasy.

Przewodniczący H. M. Sosna – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 14 radnych z 15 ustawowego składu Rady – obrady są zatem prawomocne.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący H. M. Sosna przedstawił porządek obrad sesji.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik przedstawił wniosek Komisji: o przeniesienie pkt 18 porządku obradPodjęcie uchwały w sprawie: Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Strumień na lata 2005-2010” – na miejsce przed Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych tj. jako pkt 8.

Przewodniczący H. M. Sosna wnioskował poprawkę do 3 uchwał: pkt 14, 15, i 16, polegającą na dopisaniu słów „dla części” miasta Strumień, „dla części” sołectwa Bąków, „dla części” sołectwa Drogomyśl”.

Następnie proponowane poprawki i zmiany poddał pod głosowanie.

Propozycja wniesienia poprawek w punktach 14, 15 i 16 – została przyjęta jednogłośnie (głosowało 14 radnych).

Wniosek propozycja zmiany kolejności punktów (18 na 8 i odpowiednio następne) - został przyjęty jednogłośnie (głosowało 14 radnych).

Poddany pod głosowanie porządek obrad – po poprawkach – został przyjęty jednogłośnie (głosowało 14 radnych).

 

ad. 3.

 

„Informacja o działalności Burmistrza od dnia 22.11.2004 r. do dnia 20.12.2004 r.” - została przyjęta bez uwag.

 

ad. 4.

 

Przewodniczący H. M. Sosna uzupełnił „informację przewodniczącego Rady i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym”:

-         wpłynęło dużo życzeń świątecznych i noworocznych,

-         wpłynęły zaproszenia na różne szkolenia, seminaria itp,

-         wpłynęło zaproszenie na sesję Rady Powiatu Cieszyńskiego,

-         w materiałach sesyjnych zamieszczony jest projekt Statutu Związku Komunalnego Ziemi Cieszyńskiej.

Przewodniczący poprosił o zgłaszanie w styczniu wniosków – stanowisk do tego projektu.

Informacja została przyjęta bez uwag.

 

ad. 5.

 

Interpelacje złożyli:

Radny A. Ochodek – w imieniu radnych Strumienia – interpelował w sprawach:

-         Rynku w Strumieniu: parkingu, znaków zakazu parkowania na chodnikach, sprzątania przystanków autobusowych, wyeliminowania ruchu autobusów z Rynku,

-         wykonania ekspertyzy nośności mostu na rzece Wiśle;

-         parkingu przy basenie,

-         remontu chodnika przy ul. Brodeckiego,

-         godzin otwarcia Ośrodka Zdrowia w Strumieniu (dlaczego zmieniono godziny otwarcia?).

Radny Cz. Greń, w imieniu radnych Drogomyśla, poruszył sprawę ciśnienia wody w wodociągu: ciśnienie wody drastycznie spada, szczególnie przed świętami (nie zapalają się junkersy – brak ciepłej wody).

Radny M. Mikołajczyk zapytał, ile w końcu firm będzie wykonywało chodnik w Bąkowie? Poza tym – przy nowym chodniku rów jest stale zalany wodą. Radny poruszył również sprawę ciśnienia wody w Bąkowie.

Radny K. Wójtowicz zapytał, jaka jest aktualna sytuacja najmu pomieszczeń „Strumienianki”?

Przewodniczący H. M. Sosna poinformował, że w dniu wczorajszym wystąpił do Burmistrza z interwencją w sprawie opłaty od uzupełnienia wpisów do ewidencji działalności gospodarczej: nasz Urząd Miejski pobiera taka opłatę, choć nie ma podstaw do jej pobierania (do końca bieżącego roku). Przewodniczący poprosił o odpowiedź w tej sprawie jeszcze na tej sesji (również co będzie z opłatami już pobranymi).

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił: z wypowiedzi przewodniczącego jednoznacznie wynika, że opłaty za uzupełnienie wpisu nie powinno się pobierać. Tymczasem jeszcze w listopadzie , na szkoleniu informowano nas, że opłaty należy pobierać. Okoliczne gminy opłaty pobierają (również miasta, które dysponują sztabem prawników). Przepisy są niespójne, opinie różne – dlatego nie wiadomo, jakie będzie ostateczne rozstrzygnięcie w tej sprawie.

Radca Prawny R. Szymonek szczegółowo omówił powyższą sprawę: Gminę wiąże ustawa, interpretacja ustawy należy do gminy (interpretacja Ministerstwa, czy z Internetu – nie wiąże gminy). Rozstrzygnąć może ten, kto ma do tego prawo tzn. Naczelny Sąd Administracyjny. Poza tym, jeżeli ktoś czuje się pokrzywdzony – może złożyć skargą do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zwrotu niesłusznie pobranej opłaty można dokonać – natomiast niedopełnienie obowiązku uzupełnienia wpisu może spowodować kłopoty dla firmy. Wpłaty natomiast – są dochodem gminy.

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że zapisu ustawowego o pobieraniu opłaty za uzupełnienie wpisu – nie ma, więc jest to sprawa indywidualnie podjętej decyzji bez umocowania w prawie.

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił inne sprawy:

-         dotyczące chodnika w Bąkowie: chodnik wykonuje tyle firm, ile wynika z przetargu. To, że rów jest zalany wodą wynika z faktu, że teren jest płaski, bezspadowy. Burmistrz obiecał zwracać na to uwagę,

-         w sprawie mostu na rzece Wiśle w Strumieni: wystąpiono już o wykonanie ekspertyzy nośności mostu,

-         w sprawie budynku „Strumienianki”: konieczne jest określenie – co trzeba zrobić w tym budynku, a następnie wykonanie wyceny nakładów.

Na pozostałe interpelacje radni otrzymają odpowiedź na piśmie.

Radni K. Wójtowicz i A. Ochodek zapytali, czy ogłoszono drugi przetarg na najem lokalu „Strumienianki” (podzielony) – na co otrzymano odpowiedź, że jeszcze nie ogłoszono drugiego przetargu.

Radny K. Wójtowicz zapytał, czy został już powołany zespół konsultacyjny do współpracy z organizacjami pożytku publicznego, na co otrzymał odpowiedź, że zespół nie został jeszcze powołany.

 

ad. 6.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba krótko wyjaśnił projekt uchwały dotyczący kryteriów i trybu przyznawania nagród dla nauczycieli szkół, przedszkoli za ich osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze.

Komisje Rady przedstawiły swoje stanowiska:

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik w imieniu Komisji – nie wniósł uwag do projektu uchwały.

Z-ca przewodniczącego Komisji Oświaty, ... - St. Świtała nie wniósł uwag do projektu uchwały, poinformował natomiast, że Komisja sugeruje, aby proponowane przez dyrektora Gimnazjum zmiany w uchwale były rozpatrzone w roku przyszłym.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki przedstawił wniosek Komisji - o odrzucenie projektu uchwały, ze względu na:

-         niejasne kryteria przydziału funduszy do dyspozycji dyrektorów i do dyspozycji Burmistrza (oba dotyczą nauczycieli),

-         przedmiotem działania komisji opiniującej jest przydział nagród tylko dla dyrektorów (z puli Burmistrza),

-         przewodniczącym komisji opiniującej jest osoba przyznająca nagrody.

W dyskusji radny K. Wójtowicz wyraził zdanie, że skoro Związek Nauczycielstwa Polskiego pozytywnie zaopiniował projekt uchwały – powinniśmy uchwałę podjąć w przedstawionym brzmieniu.

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że w projekcie uchwały jest za dużo niewiadomych, a organ opiniujący nie decyduje ostatecznie. Nie ma wyraźnego podziału środków na nagrody dla nauczycieli i dyrektorów, poza tym – przewodniczącym komisji opiniującej ma być Burmistrz (który przyznaje nagrody?).

Burmistrz A. Zaręba stwierdził, że nie widzi sprzeczności, wręcz dobrze by było, gdyby Burmistrz brał udział w pracach zespołu opiniującego wnioski o nagrody.

Radny M. Mikołajczyk wypowiedział się za odrzuceniem projektu uchwały, gdyż nie ma w nim jasnych kryteriów podziału środków na nagrody dla nauczycieli, i dla dyrektorów.

Radny K. Wójtowicz zaapelował, aby w uchwale uwidocznić, że ranga nagrody Burmistrza musi być większa niż nagroda dyrektora.

Przewodniczący H. M. Sosna poddał pod głosowanie wniosek Komisji Budżetu - o odrzucenie projektu uchwały.

Wniosek został przyjęty 8 głosami „za”, 3 głosach „przeciw” i przy 3 głosach „wstrzymujących się od głosu” (głosowało 14 radnych).

Projekt uchwały został zatem odrzucony.

 

ad. 7.

 

Przewodniczący H. M. Sosna omówił projekt uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Burmistrza (Burmistrz opuścił salę obrad).

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXIX/209/2004 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 grudnia 2004 r. w sprawie: ustalenia wynagrodzenia Burmistrza Strumienia.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 8.

 

Na prośbę przewodniczącego, z upoważnienia Burmistrza, projekt uchwały w sprawie wprowadzenia Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie na lata 2005-2010, przedstawiła Kierownik MOPS – M. Florek (w wersji poprawionej przez Komisję Budżetu).

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że wersja poprawiona jest tylko wnioskowana przez Komisję Budżetu, a nie stanowi projektu uchwały wnoszonego pod obrady.

Komisje Rady przedstawiły swoje stanowiska:

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik oraz z-ca przewodniczącego Komisji Oświaty, ... - St. Świtała – nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki przedstawił wnioski Komisji:

1.   O dodanie w uchwale § 2 w brzmieniu: „Uchwała podlega ogłoszeniu na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Strumieniu oraz w siedzibie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu”. Dotychczasowe § 2 i 3, otrzymują kolejno numery 3 i 4.

2.   O wprowadzenie zmian redakcyjnych i merytorycznych w Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Strumień na lata 2005-2010 – zgodnie z przedłożonym przeredagowanym projektem Strategii – zawierającym wnioskowane przez Komisję zmiany.

Przewodniczący H. M. Sosna szczegółowo omówił wnioski Komisji Budżetu, a następnie poddał pod głosowanie – czy Rada będzie dalej pracować nad wersją poprawiona przez Komisję Budżetu.

13 głosami „za”, przy 1 „wstrzymującym się od głosu” (głosowało 14 radnych) - przyjęto do rozpatrywania wersję Strategii, przeredagowaną przez Komisję Budżetu.

Radny Cz. Greń wyraził zdanie, że w wersji poprawionej nie zmieniły się podstawowe założenia Strategii, wniesiono tylko drobne poprawki. Poza tym – Komisje rozpatrzyły projekt Strategii – więc można ją uchwalić.

Przewodniczący H. M. Sosna poddał pod głosowanie wniosek Komisji Budżetu dotyczący wprowadzenia dodatkowego § 2 (dotyczącego ogłoszenia uchwały).

Wniosek został przyjęty jednogłośnie (głosowało 13 radnych).

Następnie przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały (z wprowadzonymi poprawkami).

Jednogłośnie (głosowało 13 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXIX/210/2004 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 grudnia 2004 r. w sprawie wprowadzenia gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Strumień na lata 2005 – 2010.

Uchwała w załączeniu.

Przewodniczący H. M. Sosna ogłosił 10-minutową przerwę w obradach.

 

ad. 9.

 

Na prośbę przewodniczącego – Pełnomocnik Burmistrza ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych – W. Saltarius krótko przedstawił projekt uchwały w sprawie: Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2005. Projekt był szczegółowo omówiony na posiedzeniach Komisji.

Komisje przedstawiły swoje stanowiska:

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik przedstawił wnioski Komisji:

1)       o zdjęcie w GPPiRPA na 2005 r. w Dz. I, pkt 3 zadanie: „Dofinansowanie pobytu osób z terenu gminy Strumien w schronisku dla ofiar przemocy w Cieszynie oraz w domach dla bezdomnych” – kwoty – 1.000 zł. i przeniesienie tej kwoty do zadania w Dz. III, pkt 6 „Dofinansowanie Dnia Sportu Szkolnego i Mikołajkowego Turnieju Sportowego dla szkół Gminy Strumień” (razem koszt zadania – 6.000 zł.).

2)       o zdjęcie w GPPiRPA na 2005 r. w Dz. III, pkt 4 zadanie: „Dofinansowanie pracy Świetlicy środowiskowej w Strumieniu” – kwoty – 2.500 zł. i przeniesienie następujących kwot do:

-       Dz. III, pkt 5 zadanie „Koszty akcji letniej prowadzonej przez organizacje pozarządowe” – 1.000 zł,

-       utworzenie nowego zadania w Dz. III, pkt 9 „Dofinansowanie Tygodnia Dobrej Nowiny” – 1.500 zł.

Radny A. Ochodek w imieniu Komisji Oświaty, ... – nie wniósł uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki w imieniu Komisji nie wniósł uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna wyjaśnił, jakie skutki spowodowałoby wprowadzenie proponowanych przez Komisję Rolnictwa zmian (m.in. konieczność przeredagowania uchwały budżetowej). Zmiany te można wprowadzić w roku przyszłym.

W związku z powyższym – przewodniczący poddał pod głosowanie odrzucenie wniosku Komisji Rolnictwa (aby nie wprowadzać zmian w Programie).

11 glosami „za”, przy 2 „wstrzymujących się od głosu” (głosowało 13 radnych) - wniosek Komisji Rolnictwa został odrzucony.

Radny Cz. Greń wyjaśnił, że Komisji Rolnictwa chodziło o sprawiedliwy podział środków na świetlice (aby nie było dysproporcji między wsią i miastem).

Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały (w wersji znajdującej się w materiałach sesyjnych).

12 głosami „za”, przy 1 „wstrzymującym się od głosowania” (13 obecnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXIX/211/2004 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 grudnia 2004 r. w sprawie: Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2005.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 10.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba omówił projekt budżetu Gminy na 2005 r.

Z-ca przewodniczącego Cz. Greń odczytał Uchwałę Nr 4100/VI/155/2004 z dnia 24.11.2004 r. VI Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach w sprawie: opinii o przedłożonym przez Burmistrz Strumienia projekcie budżetu na 2005 r. wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami (opinię pozytywną).

Komisje przedstawiły swoje stanowiska:

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik w imieniu Komisji Rolnictwa oraz radny A. Ochodek w imieniu Komisji Oświaty, ... – nie wnieśli uwag do projektu budżetu.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki przedstawił wnioski Komisji dotyczące poprawek, oczywistych pomyłek.

Innych uwag do projektu budżetu nie zgłoszono.

Przewodniczący H. M. Sosna wniosek Komisji Budżetu poddał pod głosowanie.

Wniosek został przyjęty jednogłośnie (głosowało 13 radnych).

Przewodniczący poddał następnie pod głosowanie projekt uchwały budżetowej (z przegłosowanymi poprawkami).

Jednogłośnie (głosowało 13 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXIX/212/2004 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 grudnia 2004 r. w sprawie: budżetu Gminy Strumień na rok 2005.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 11.

 

Na prośbę przewodniczącego – Skarbnik D. Mitko przedstawiła i uzasadniła projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy na rok 2004 oraz zmian w planu finansowego ZGKiM w Strumieniu.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 13 radnych) podjęta została:

Uchwała nr XXIX/213/2004 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 grudnia 2004 r. w sprawie: zmian w budżecie Gminy Strumień na rok 2004 oraz zmian planu finansowego Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

ad. 12.

 

Na prośbę przewodniczącego – Skarbnik D. Mitko przedstawiła i uzasadniła projekt uchwały w sprawie wykazu wydatków, które nie wygasają wraz z upływem roku budżetowego 2004.

Burmistrz A. Zaręba uzupełnił uzasadnienie projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik oraz radny A. Ochodek w imieniu Komisji Oświaty, ... – nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki przedstawił wniosek Komisji - o dodanie § 5 w brzmieniu: „Uchwała podlega ogłoszeniu na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Strumieniu”.

Przewodniczący H. M. Sosna poddał pod głosowanie wniosek Komisji Budżetu.

Wniosek został przyjęty jednogłośnie (głosowało 13 radnych).

Przewodniczący poddał następnie pod głosowanie projekt uchwały (z przegłosowaną poprawką).

Jednogłośnie (głosowało 13 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXIX/214/2004 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 grudnia 2004 r. w sprawie: wykazu wydatków, które nie wygasają wraz z upływem roku budżetowego 2004 .

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 13.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba omówił projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę na terenie Gminy Strumień.

Komisje przedstawiły swoje stanowiska:

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik poinformował, że Komisja nie uzgodniła wspólnego stanowiska w sprawie taryfy na wodę.

Radny A. Ochodek w imieniu Komisji Oświaty, ... nie wniósł uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki przedstawił wnioski Komisji:

1.   o skreślenie w podstawie prawnej słów „po rozpatrzeniu wniosku Burmistrza” i wpisanie słów „na wniosek Burmistrza”.

2.   o zmianę brzmienia § 1, ust. 1 uchwały:

„1. Zatwierdza się taryfę za zbiorowe zaopatrzenie w wodę na terenie Gminy Strumień, w następującej wysokości: ... (dalsza część zapisu § 1 ust. 1 – bez zmian).

3.   o dodanie w § 1 ust. 3 w brzmieniu:

 „3. Taryfę zatwierdzono na podstawie projektu taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę na terenie Gminy Strumień, przedłożonego przez Wodociągów Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o. o. w Ustroniu, stanowiącego załącznik do niniejszej uchwały”.

Przewodniczący H. M. Sosna poinformował, że przed sesją odbył rozmowę z nadzorem prawnym Wojewody w sprawie taryfy za ścieki i za wodę. Przedstawiciel nadzoru prawnego stwierdził, że w uchwale musi być zapis – że Rada zatwierdza taryfę. Zwrócił też uwagę na inne „nieprawidłowości”, które mogą skutkować uznaniem podjętej uchwały (lub jej części) za niezgodną z prawem.

W związku z tym Rada ma dwa wyjścia:

-       w ogóle nie podejmować uchwały (wtedy wchodzi w życie taryfa ustalona przez Wodociągi Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o. o. w Ustroniu),

-       lub podjąć uchwałę ze zmianami.

Radca Prawny R. Szymonek wyjaśnił dodatkowo dwie możliwości, przedstawione przez przewodniczącego:

-       ustawa, jak powiedział przewodniczący, nie przewiduje rozpatrywania „projektu taryfy”. „Projekt taryfy” – jest to błąd wnioskodawcy,

-       niepodjęcie uchwały przez Radę – nie skutkuje niczym. Obowiązywać będzie taryfa ustalona przez Wodociągi.

Przewodniczący H. M. Sosna poddał pod głosowanie pierwszą możliwość tzn. aby nie podejmować uchwały w sprawie zatwierdzenia taryfy za wodę.

„Za” głosowało 11 radnych, „wstrzymało się od głosu” – 2 radnych (głosowało 13 radnych).

Uchwała w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę na terenie Gminy Strumień – nie została podjęta.

Przewodniczący ogłosił 5-minutową przerwę w obradach.

 

.......................................

 

Po przerwie przewodniczący udzielił głosu, proszącym oto gościom:

- Radnemu Rady Powiatu Cieszyńskiego – R. Kucharczykowi, który podziękował Radzie Miejskiej za bardzo dobrą współpracę z Powiatem. Pan R. Kucharczyk podkreślił, że Strumień – jako pierwsza Gmina oraz Chybie zapoczątkowały dobrą współpracę gmin z Powiatem. Aktywna praca Rady Miejskiej ułatwia mu pracę w Radzie Powiatu. Następnie złożył Radzie Miejskiej życzenia na 2005 r. oraz obiecał, że ile sił starczy – będzie wspierał pracę Rady Miejskiej.

- Radnej Rady Powiatu A. Grygierek, która w imieniu własnym oraz radnego powiatowego K. Gajdzicy również podziękowała Radzie Miejskiej za współpracę oraz złożyła życzenia noworoczne.

 

ad. 14.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz omówił sprawę oddania do użytku hali sportowej przy Szkole Podstawowej w Strumieniu (zezwolenie Starostwa Powiatowego na użytkowanie hali otrzymano w dniu 28.12.2004 r.).

Następnie Burmistrz omówił projekt uchwały w sprawie ustalania cen i opłat za korzystanie z obiektu Hali Sportowej w Strumieniu.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik w imieniu Komisji nie wniósł uwag do projektu uchwały.

Radny A. Ochodek w imieniu Komisji Oświaty, ... – nie wniósł uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki przedstawił wnioski Komisji: o odrzucenie projektu uchwały i przygotowanie projektu uchwały o zasadach funkcjonowania hali, w tym zasad ustalania cen za korzystanie z niej.

Przewodniczący H. M. Sosna przedstawił komentarz do wniosków Komisji Budżetu: zasadniczo Rada powinna decydować o działalności hali, bo będzie za to odpowiadać. Jeżeli zatem podejmujemy proponowaną uchwałę – to nadal nie będziemy znać zasad, ani mieć wpływu na funkcjonowanie hali, natomiast jeżeli uchwałę odrzucimy – możliwe będzie zwołanie krótkiej sesji Rady, w połowie stycznia, celem ustalenia zasad działalności hali i cen za użytkowanie hali.

Burmistrz A. Zaręba zwrócił uwagę, że rozkład zajęć w hali trzeba skoordynować z programem zajęć szkół, a do połowy stycznia szkoły nie będą mieć nowych programów zajęć. Dlatego proponowaną uchwałę można podjąć na okres przejściowy.

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że Rada nie ma zamiaru tworzyć konkretnego harmonogramu zajęć, ale przyjąć zasady – jak hala ma funkcjonować (np. preferencje dla młodzieży, mieszkańców gminy, klubów sportowych itp.).

Radny K. Wójtowicz wyraził zdanie, że może trzeba spotkać się kierownictwem hali aby omówić uwagi mieszkańców (a mieszkańcy już komentują ceny za użytkowanie hali - np. 60,- zł. za 1 godzinę).

Poza tym Komisja Oświaty proponowała, aby zasady funkcjonowania hali były określone już przed tą sesją.

Dyrektor J. Jałowiczor zapytał, czy ma to być „hala sportowa”, czy sala gimnastyczna” – gdyż Dyrekcja Szkoły Podstawowej twierdzi, że jest to sala gimnastyczna Szkoły Podstawowej w Strumieniu.

Radny H. Sosna postawił pytanie – to po co zatrudniono kierownika hali?

Dyrekcja Szkoły Podstawowej powinna „dogadać się” z kierownikiem hali.

Przewodniczący H. M. Sosna ponownie zwrócił uwagę, że Rada powinna ustalić zasady działalności hali: preferencje, kto, kiedy i na jakich zasadach może z niej korzystać.

Burmistrz A. Zarębaa ponownie stwierdził, że zasady te trzeba ustalić w porozumieniu ze szkołami.

Z-ca Burmistrza T. Rychły zwrócił uwagę, że projekt uchwały dotyczy cen, a nie zasad – tymczasem już są chętni do korzystania z hali, a ceny nie są ustalone.

Burmistrz A. Zaręba przedstawił proponowane stawki za korzystanie z hali.

Radny A. Ochodek i K. Wójtowicz wypowiedzieli się za podjęciem uchwały na określony czas, gdyż szkoda dochodów, które mogłyby wpłynąć do budżetu w styczniu.

Przewodniczący H. M. Sosna poddał pod głosowanie wniosek Komisji budżetu - o odrzucenie projektu uchwały.

„Za’ wnioskiem głosowało - 2 radnych, „przeciw” - 7 radnych, „wstrzymało się od głosu” - 4 radnych (głosowało 13 radnych).

Wniosek nie został przyjęty.

Następnie, wspólnie z Radcą Prawnym, sprecyzowano propozycję nowych zapisów w projekcie uchwały (w § 1 pkt 1 i 2 oraz nowy § 2).

Radca prawny R. Szymonek zwrócił uwagę, że jeżeli uchwała zostanie podjęta z ważnością do 31.01.2005 r. – a w tym czasie Rada nie uchwali zasad korzystania z hali - opłaty po 31 stycznia nie będą mogły być pobierane.

Przewodniczący H. M. Sosna poddał pod głosowanie ustalone poprawki.

12 głosami „za”, przy 1 „wstrzymującym się od głosu” (głosowało 13 radnych) - poprawki zostały przyjęte.

Następnie przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały z przegłosowanymi poprawkami.

Jednogłośnie (13 obecnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXIX/215/2004 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 grudnia 2004 r. w sprawie: ustalania cen i opłat za korzystanie z obiektu Hali Sportowej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 15, 16 i 17.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba przedstawił i uzasadnił 3 projekty uchwał w sprawie przystąpienia do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części miasta Strumienia, dla części sołectwa Baków i dla części sołectwa Drogomyśl.

Przewodniczący H. M. Sosna dodatkowo wyjaśnił przedstawione przez Burmistrza projekty uchwał. Przypomniał, że rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody uchwała o sprostowaniu oczywistej omyłki (dla Bąkowa) została uchylona.

Radca Prawny R. Szymonek wyjaśnił również sprawę rozstrzygnięcia nadzorczego dotyczącego uchwały wcześniej podjętej w sprawie planu zagospodarowania przestrzennego sołectwa Bąków (omyłki w planie).

Komisje Rady nie wniosły uwag do wszystkich 3 projektów uchwał.

Przewodniczący H. M. Sosna poddał pod głosowanie kolejno 3 projekty uchwał:

 

Do ad. 15.

 

Jednogłośnie (głosowało 13 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXIX/216/2004 r. Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 grudnia 2004 r. w sprawie: przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części miasta Strumień.

Uchwała w załączeniu.

 

Do ad. 16.

 

Jednogłośnie (głosowało 13 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXIX/217/2004 r. Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 grudnia 2004 r. w sprawie: przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części sołectwa Bąków.

Uchwała w załączeniu.

 

Do ad. 17.

 

11 głosami „za”, przy 1 głosie „przeciw” i 1 „wstrzymującym się od głosu” (głosowało 13 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXIX/218/2004 r. Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 grudnia 2004 r. w sprawie: przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części sołectwa Drogomyśl.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 18.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz wprowadził do projektu uchwały w sprawie Programu współpracy Gminy z organizacjami pozarządowymi oraz pozostałymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2005.

Komisje Rady przedstawiły stanowiska do projektu uchwały:

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik oraz radny A. Ochodek w imieniu Komisji Oświaty, ... – nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki przedstawił wniosek Komisji - o skreślenie w załączniku do uchwały – w Rozdz. V, § 5 – słowa „ewentualne” i wpisanie po słowie „propozycje”, słowa „realizacji”.

Przewodniczący H. M. Sosna wniosek Komisji Budżetu poddał pod głosowanie.

Wniosek został przyjęty 11 głosami „za”, przy 2 „wstrzymujących się od głosu” (głosowało 13 radnych).

Przewodniczący H. M. Sosna  poddał następnie pod głosowanie projekt uchwały (z przegłosowaną poprawką).

Jednogłośnie (głosowało 13 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXIX/219/2004 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 grudnia 2004 w sprawie: Programu współpracy Gminy Strumien z organizacjami pozarządowymi oraz z pozostałymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2005.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 19.

 

Na prośbę przewodniczącego – przewodniczący Komisji Rewizyjnej M. Mikołajczyk omówił sprawę skargi na działalność Dyrektora Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu oraz uzasadnił projekt uchwały w tej sprawie.

Komisje Rady przedstawiły swoje stanowiska.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik oraz radny A. Ochodek w imieniu Komisji Oświaty, ... przedstawili identyczny wniosek: o przyjęcie poprawek zaproponowanych przez Radcę prawnego w swej opinii do projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki przedstawił wniosek Komisji:

1. o zmianę brzmienia pkt 1 i 2 w § 1:

„1) zasadność skargi na działalność Dyrektora Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu w części dotyczącej wywożenia liści na teren łąk „Hynek” przy ul. Powstańców Śląskich w sąsiedztwie osiedla przy ul. Korfantego w Strumieniu;

2) zasadność skargi na działalność Burmistrza w części dotyczącej  dopuszczenia do utworzenia dzikiego wysypiska śmieci na terenach przy ul. Powstańców Śląskich w sąsiedztwie osiedla przy ul. Korfantego w Strumieniu.”.

2. o zmianę brzmienia § 2:

„Zobowiązuje się Burmistrza Strumienia do podjęcia działań zmierzających do likwidacji dzikich wysypisk oraz eliminowania przyczyn ich powstawania”.

Przewodniczący H. M. Sosna zaproponował przyjęcie wniosku Komisji Budżetu (ze względu na uściślenie zapisu).

Burmistrz A. Zaręba zwrócił uwagę, że zapis „eliminowanie przyczyn” powstawania dzikich wysypisk – jest trudny do wykonania.

Przewodniczący H. M. Sosna omówił jeszcze krótko wnioski Komisji. Zwrócił też uwagę, że mieszkańcy nie wiedzą, gdzie mogą wywieźć śmieci (np. wielkogabarytowe).

Burmistrz A. Zaręba stwierdził, że odbiór śmieci jest zorganizowany.

Komendant Komisariatu Policji W. Kudzia stwierdził, że nie wszyscy mieszkańcy maja spisane umowy na wywóz śmieci. Poinformował też, że zwracał się do Urzędu Miejskiego o udostępnienie wykazu osób, które nie posiadają spisanej umowy na wywóz śmieci.

Przewodniczący H. M. Sosna  wyjaśnił, że jest to w gestii Burmistrza, a rozpatrujemy obecnie inną sprawę (skargę).

Następnie poddał pod głosowanie wniosek Komisji Budżetu (poprawki do projektu uchwały).

Wniosek został przyjęty 12 głosami „za”, przy 1 „wstrzymującym się od głosu” (głosowało 13 radnych).

Przewodniczący H. M. Sosna poddał też pod głosowanie projekt uchwały (z przegłosowanymi poprawkami).

Jednogłośnie (głosowało 13 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXIX/220/2004 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 grudnia 2004 r. w sprawie: rozpatrzenia skargi dotyczącej działalności Dyrektora Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 20.

 

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że „Informacja w sprawie wydanych decyzji dotyczących wzrostu wartości nieruchomości oraz o zgłoszonych żądaniach wypłaty odszkodowania dotyczących obniżenia wartości nieruchomości w związku z uchwaleniem planów miejscowych” była obszernie omawiana na posiedzeniach komisji Rady.

Komisje nie wniosły uwag do „Informacji”.

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że jeżeli nie usłyszy sprzeciwu – uzna, że „Informacja” została przyjęta.

Sprzeciwu nie zgłoszono.

 

ad. 21.

 

Protokół Nr XXVIII/2004 poprzedniej sesji Rady, który był wyłożony do wglądu w Biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad. 22.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Radny Cz. Greń zapytał, kto odpowiada za czystość na przystankach autobusowych? Kosze na śmieci są przepełnione, śmieci rozsypane.

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił: ciągle są spory o czystość na przystankach, przewoźnik twierdzi, że posiada „tylko słupki”, natomiast wiaty są własnością Gminy – dlatego przystanki są zaśmiecone. Będziemy rozmawiać w tej sprawie z firmą odbierającą śmieci.

Przewodniczący H. M. Sosna uzupełnił „Informację Przewodniczącego”:

1)        wpłynęło pismo MGOK w Strumieniu dotyczące zagospodarowania budynku „Strumienianki”;

2)        wpłynęło sprawozdanie o pracy Świetlicy środowiskowej przy Gimnazjum w Strumieniu;

3)        wpłynęło pismo Komendy Wojewódzkiej Policji o zwolnienie Policji z podatku od nieruchomości;

4)        wpłynęło pismo Kolegium Odwoławczego w Bielsku-Białej w sprawie uchwał Rady Miejskiej w sprawie skargi Pani A. Borutka na działalność Burmistrza Strumienia oraz  Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Strumieniu;

5)        radni otrzymali Informację z LXVIII Zgromadzenia Związku komunalnego Ziemi Cieszyńskiej, sporządzoną przez przewodniczącego jako przedstawiciela Gminy w Zgromadzeniu;

6)        wpłynęła odpowiedź na wniosek Komisji Rolnictwa dotycząca oznakowania ulic w Zbytkowie;

7)        w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego ukazały się statuty jednostek pomocniczych gminy Strumień (ale jeszcze muszą się ukazać poprawki do nich);

8)        w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego ukazały się nasze uchwały podatkowe na 2005 r;

Dyrektor Gimnazjum J. Jałowiczor podziękował za uchwalenie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2005 r. Poprosił przy tym, że jeżeli są inne plany co do prowadzenia Świetlicy środowiskowej przy Gimnazjum w Strumieniu – o powiadomienie o tym Dyrekcji Gimnazjum z odpowiednim wyprzedzeniem.

Radny Cz. Greń przedstawił pismo, jakie otrzymał w sprawie skrzyżowania w Drogomyślu.

 

ad. 23.

 

Przewodniczący H. M. Sosna dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XXIX sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 2030) słowami „zamykam XXIX sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

Zapis dźwiękowy obrad sesji Rady Miejskiej w Strumieniu stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

 

Protokołowała: Janina Wyleżuch

                                               Przewodniczący

mgr inż. Henryk M. Sosna